Jump to content

sparer jeg penger på og lade riflepatroner?


hunter97

Recommended Posts

Det spørs jo hvor mye du har tenk skyte. ladeutstyr koster jo en del. eller ikke en del men MYE :D , jeg har ladesett til 6,5x55 og 3006. lader billig jaktammo i 3006 til ca 3,5kr smellet men med ladeutstyr til kanskje 10000 totalt må det lades en del før jeg går i null. og om jeg stadig faller for fristelsen til å kjøpe mer utstyr vil det bli enda lengre til jeg går i null. Men noe skøy skal en da han :D :D

Link to comment
Share on other sites

I f.eks. 243 kan du spare 15 kr pr. smell på å lade Norma helmantel.

I tilegg til at du sparer penger, kan du tjene presisjon. Du kan også skreddersy dine egne patroner slik at de passer perfekt til ditt formål. Jeg lader toppjaktpatroner i kal, 6,5x55 som er teoretisk mye bedre enn Norma jaktmatch. Dessuten blir det en sykdom, en besettelse og en livsstil.

 

....så, nei! Dette skal du ikke bry deg om! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan spare penger.

 

Sanheten? Ikke søren, du kan komme til å bruke så mye penger at du må lade selv i flere tiår for å gå i null. :lol::oops:

 

Oppskrift på å spare penger? Følger:

 

Hold seg til kalibre som gir langt hylseliv / der hylser (helst engangsskutte) kan finnes på skytebana under og etter oppskyting etc.

(Kalibre som egner seg til dette kan andre bedre enn meg, jeg lever ikke som jeg prediker).

 

Kjøp en rimlig men god enstasjonspresse (Lee Classic Cast har jeg selv, og med Hornady sitt Lock'n load system eller Lee sin egen breach loder system, kan man bytte dier på sekundet).

Eller en Dillon 550 (men den vill koste deg noe mere i deler som er kjekt å ha for å kunne utnytte dens bedre sider). (Jeg har Hornady Ap m/hylsemater + + og lader litt pistol amo på denne. Koster flesk med alt som er kjekt å ha).

 

Sett opp en solid benk som er fast i noe solidt som en kjeller vegg, drar du i arma på pressa, skal helst ingenting uten om denne flytte på seg.

 

Kjøp Lee dier eller annet som anbefales, men tenk deg godt om så en ikke ender opp med flere diesett i samme kaliber.

 

Sjekk ut Hjemmelading.no, interarms, m/flere for tilbud på presser og ladekomponenter. Kjøp så store kvanta at frakt og rabatter makses ut (gjelder alt av komponenter), når dere har funnet ut av hva som fungerer i deres våpen.

Og så må en aldri begynne å kjøpe flere ladepresser, eller på annet sett forenkle prosessen med å lade. Lev med det som dere satte det opp først, og spar penger på kort tid (om dere da ikke begynner å skyte mer siden det nå har blitt rimligere, og så finner ut at dere skyter så mye at det er slitsomt å lade, og så kjøper dere større og bedre presser, og så skyter dere enda litt mere også, .... er du også fattig. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Går det an å få kjøpt ferdig "sett" med ladeutstyr?

 

Hva koster det å kjøpe inn utstyr, ikke forbruksvare?

Hva koster det å lade en patron? (F.eks en patron som tilsvarer Norma Jaktmatch i 308Win, den koster vel ca 10,- pr smell i butikk)

 

Har aldri vært i nærheten av å sette meg inn i å lade sjøl, men syntes tråden var så interessant at jeg ble litt nysgjerrig :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe ferdige ladesett fra dei fleste våpenforetninger.

Hjemmeladning har mykje bra utstyr ( http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1213188015).

På den sida vil du finne det meste som du har bruk for og ein god del som du klarer deg utan.

 

Kor mykje ei patron tilsvarande Norma jaktmatch kjem på er avhengig av pris på komponenter. Men med Sierra MK i 150gr kule så halverer du prisen.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil spare penger så bør du dra på besøk til noen som er litt over middels interresert i lading for å ta en titt på alle fellene du kan gå i. Om en hjemmeladerspire kom hit ville han få en grei innføring i det han trenger og samtidig se litt på utstyret som støver ned fordi det dukket opp noe bedre/enklere.

Jeg kjenner en(!) som har klart å holde seg til et lite standard oppsett i mange år og faktisk sparer mye på å lade selv.

Jeg har kuket det skikkelig til og må lade på det utstyret jeg har nå i all overskuelig framtid for å tjene det inn igjen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt "ferdige" ladesett ja, men de er ikke ferdige... Det er alltid noe du trenger i tillegg, som hylseholdere, trimpilot, elektronisk kruttvekt (kjekt å ha for min del i hvert fall), skyvelær, hylseplater, smøresett, you name it! Du går aldri tom for utstyr for å si det sånn! Du finner alltid noe ekstra du "trenger". F... ta Hjemmelading.no! :lol: Kjøpte feks et kruttmål av en her på Kammeret for ikke lenge siden. MÅTTE ikke ha det, men tenk så mye skruing på det andre kruttmålet jeg sparer når jeg skal gå fra .222 til .308 og motsatt. Det kostet jo bare 600,-.... :roll: Og jammen fant jeg ikke igjen et hylseavgraderingsverktøy jeg ikke visste jeg hadde her om dagen (husker ikke når jeg kjøpte det, så det kan hende man faktisk får blackout når man besøker butikker med ladeutstyr!). Den koster visst et par, tre hundre den og. Gudene vet når jeg kjøpte den, men jeg vet hvorfor. Fordi jeg kunne tenkt meg en med lavere vinkel enn det den som var med i Lee-settet. Et must, så klart...

 

Men, det går an å starte ganske rimelig med feks Lee Anniversary til en "femtenhundrelapp" inkl diesett til ett kaliber. Du trenger ikke så mye mer enn det, selv om mye mer er kjekt å ha. Mye mer kjøper du senere! Bare les om igjen over... :oops:

 

Jeg kjøpte Lee-settet, og jeg er ganske fornøyd med det til mitt bruk. Lader kanskje 3 - 400 patroner i året, maks 500 i tre forskjellige kalibre.

 

Det som er billigst å lade, synes jeg, er .222 Rem. Her trenger man knapt et gram krutt (for krutt begynner å koste litt nå), og det er bra utvalg i rimelige og gode kuler. Lader fint treningspatroner/fuglepatroner til under 4,- pr patron og blyspiss til omtrent det samme. .308'ene koster meg fra ca 5,- til 8,-. Jeg bruker rimelige kuler. .30-06 koster biiiittelitt mer da den skal ha hele 0,etellerannet mer gram krutt...

 

Sånn rent krutt-, hylse-, tennhette- og kulemessig, koster det altså ikke skjorta å lade. Man sparer fort massevis med å lade jaktpatroner (treningspatroner får man av og til nesten like rimelig som man klarer å lade selv), men da er ikke alt hardware regnet med... :oops:

 

Nei, ikke start å lade fordi du sparer penger. Jeg lader fordi det er en fin hobby. Man kan skreddersy patroner til sin egen rifle og til hva man skal jakte/skyte på. Dessuten kan du få til patroner som går ferdigstrikkede en høy gang når det gjelder presisjon. Feks fikk jeg ikke bedre enn ca 15 - 20 mm presisjon (bra det, for så vidt) med Norma jaktmatch 50 grs med .222'en. Selvladet sitter de gjerne under 10 mm. Klarte dessverre bare 12 mm siste gangen på skytebanen. En klistrelapp... Fanken og... :wink:

 

Begynn med lading om du tror det kan bli en fin hobby. Og finere blir det om man er et par stykker og. Sitte på furterommet med kompis, kaffe og en neve med juging. Finn på noe artigere en vinterkveld da!

 

Edit: Et lite tips: Hold deg i så fall gjerne til en, eller maks to, kruttyper. Jeg bruker feks N-150 til .308'en, og det holder til alt mitt bruk. En MÅ ikke gjøre det vanskelig. Jeg har rotet det til og bruker N-110, N-130 og Norma 201 til .222'en. Ikke veldig mye vits, om du ikke skal ligge på kongelaget, etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt som før i tiden, da enkelte av oss drev med fotofremkalling på eget "mørkerom"; Tror en skal være spesielt interessert hvis en sparer veldig mye på å lade selv, og da kjøper en gjerne også ganske mye (dels dyrt) sofistikert utstyr.....så... Eller så skal en lade veldig mye/ skyte mye for at det skal svare seg i kroner og øre.

 

Interesse er det viktigste for at de fleste som lader selv gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

Av vanligste jaktkalibera i Norge(6,5-308-30-06) tror jeg du skal lade veldig mye før du sparer noe kontra det å kjøpe.

 

Selv så lader jeg .375 H&H med 300 grs Swift. Da lader jeg til i underkant av 15 kr skuddet selv og i butikken koster de 60. Da kan en spare en del kroner.

 

En kollega lader til 416Rigby. Da klarer han å presse prisen ned i 22 kr skuddet. I butikk koster det 120 kr/stk :shock: for Normaskudd. Da sparer man fort inn ladeutstyret på ei pakke jaktskudd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kollega lader til 416Rigby. Da klarer han å presse prisen ned i 22 kr skuddet. I butikk koster det 120 kr/stk :shock: for Normaskudd. Da sparer man fort inn ladeutstyret på ei pakke jaktskudd. :wink:

 

Da bruker han forholdsvis dyre kuler vil jeg tro..

selv greier jeg å få treningsammoen ned i ca 16 kroner smellen.....

sparer inn ca kr 100,- pr patron og når jeg skyter 70-100 skudd med DEN rifla i året så blir det en nettobesparelse på mellom 7-10.000 kroner i året.. dersom man skulle skutt like mye med kjøpeammo da..

 

Svaret er at JA du tjener på å lade ammo selv, og er du aktiv skytter så er det et must å lade selv for å ha råd til å holde på med hobbyen din.

 

Selv har jeg hatt en enkel LEE presse i alle år og denne fungerer bra til mitt bruk. Billig og helt okay.

Har kjøpt til RCBS kruttvekt, hylsetrimmer og et kruttmål i tillegg til en hetteisetter.

Du kommer langt med 3500 - 4000 kroner for et enkelt sett i ett kaliber.

 

kr. 3100,- for dette settet

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 04/rc09357

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 338LM selv. Dagen jeg fikk rifla kjøpte jeg en pakke med ti skudd for den nette pris av 650 kr. Nå lader jeg ti skudd med samme kuler, som er mer presise i min rifle for ca 150 kr. Med andre ord 500 kr spar, så etter lading av ca 100 skudd, så har jeg spart inn 5000 kr, med andre ord, ladeutstyret jeg startet med, og mer til.

Så det kan være penger å spare, kommer helt ann på hva du skyter med, hvor mye du skyte og hvor fancy ladeutstyr du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Som slegga skriver: Om man er aktiv så er det en must å lade for å ha råd til hobbyen sin.

 

Har i denne sesongen ladet 8566 smell i 6,5x55. Ca halveprisen. Kjøpte en DL 650 i fjor. Har tjent den inn igjen allerede.

Men er jo og aktiv DFS skytter...

 

Skøt min første hjort i år med hjemmelada kula. Har aldri brydd meg om det tidligere, selv om jeg har hatt tilgang til presse.

Mye artigere å sjå resultatet på slaktet med hjemmelada pang. Ikke siste gang jeg skal lade jaktpang nei :)

Link to comment
Share on other sites

svar til bruker: 1983 det går i 30-06 og 6,5x55 når vi skal lade tenker jeg

På treningsammo i de to kaliberne der må du lade ca 1000 skudd for å ha spart inn et ladeutstyr til 3-4000.

PÅ jaktammo klarer du spare inn det samme ladeutstyret på 3-400 skudd.

 

(feks med å ladde sierra MK/Nosler CC/lapua scenar/Norma GT til treningsammo så kommer treningspatronen på ca 3-4 kr mens tilsvarende kjøpepatron koster 6-8 kr. Feks med norma oryx jaktpatron vil hjemmeladda komme på ca 10-12 kr mens tilsvarende kjøpepatron koster ca 25-30 kr)

 

Om ladeutstyret da koster feks 4000 kr vil det feks være spart inn på ca 800 treningsskudd og 100 jaktskudd tilsammen.

Om man ikke skyter dette før det er gått 5 år så vil det kansje ikke akkurat "lønne seg" så veldig. Ladeutstyr tar plass, det tar tid å lære seg å ladde. Det er et par faktorer man også bør tenke på.

 

En kompis av meg sa at om man bruker tida på å jobbe overtid istedenfor så kan man omtrent kjøpe de patronene man kunne ladda på den tida å omtrent gå i null. Å han har nesten rett.

Link to comment
Share on other sites

På treningsammo i de to kaliberne der må du lade ca 1000 skudd for å ha spart inn et ladeutstyr til 3-4000

 

Sjekk hjemmesida til Interarms.

Komplett ladesett 1490.-

 

Det er ikke nødvendig å ha en ladebenk som ser ut som min med to progressive presser, tre enstasjonere, tre hylsefreser, gud vet hvor mange varianter av tennhetteisettere, flere kruttmål og alt mulig annet stæsj det er mulig å ønske seg (jeg mangler forresten en hylsehalsglødemaskin. Er det noen som har en?).

 

Selv med noen hundrelapper i forbruksmateriell er det ikke mange skuddene som skal til før utstyret er betalt.

Link to comment
Share on other sites

Det fete med å lade 6,5x55 er at ein kan handla skyttarlagskrutt med ladedata på flaska, og at ein òg kan få tak i dei andre komponentane til sterkt konkurransedyktig pris. I tillegg er det godt utval av billege og særs gode treningskular.

 

En kompis av meg sa at om man bruker tida på å jobbe overtid istedenfor så kan man omtrent kjøpe de patronene man kunne ladda på den tida å omtrent gå i null. Å han har nesten rett.

 

Nesten. Heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri falt for fristelsen til å oppgradere mitt ladeutstyr og jeg har kjøpt alt utstyret brukt. Totalkost for ladeutstyr i 4 kaliber, kr 1600,- inkludert en eldre utgave av ladeboka. Antall skudd ladet vet jeg ikke, men det begynner å bli et uhorvelig antall tusen skudd. At jeg har spart en god del penger er det ingen tvil om, men en god del av gevinsten blir nok borte ved at jeg skyter dobbelt så mange skudd i året enn jeg ville gjort om jeg kjøpte alt fra fabrikk. Uansett en vinn/vinn situasjon. Om jeg hiver meg på bølgen med å ha det raskeste/enkleste/dyreste utstyret går jeg nok totalt sett i minus.

Om du vil spare penger, kjøp brukt utstyr, plukk 250 pene hylser på banen, kjøp kuler i bulk på 1000 stk (treningskuler), kjøp 3,5kg kanne med krutt. Og ikke minst, ikke fall for fristelsen å oppgradere ladeutstyret en gang i året.

Oppstartkosten blir likevel ganske høy, men du har da 1000 skudd til trening for ca kr 5 pr smell inkludert prisen av ladeutstyret og har likevel spart kr 2,- pr smell (6,5x55).

 

Regnestykket for lading av 3006 blir ikke langt unna det samme.

 

På lading til min 9,3 sparer jeg ekstremt mye pr. smell og bruker samme kule både til trening og jakt (Lapua Mega) som koster meg ca kr12,- pr. smell, men det er helt klart at jeg ikke hadde skutt 300 skudd i året med det kaliberet hvis jeg ikke hadde ladet selv og sånn sett går nok vinninga opp i spinninga.

 

Om man vil spare penger så gjør man det, om det å spare penger ikke er hovedmålet så sparer man nok ikke penger i det hele tatt, men man får en fin hobby uansett.

Link to comment
Share on other sites

Flere som påpeker at man sparer mest på å lade grovkalibre og spesielle kalibre. Det er sant, per patron. Jeg har hatt mye forskjellig, og jeg sparer mye per patron på å lade selv til 375H&H (Blaser R93) og 30R Blaser (Blaer drilling). Men jeg har nok spart mest totalt sett på å lade standardkalibre, fordi jeg skyter så mye mer med 6.5x55 enn med 375.

Link to comment
Share on other sites

En annen sak er at når iveren tar overhånd, ender man opp med et imponerende utvalg av halvtomme krutt og kulebokser som er kjøpt inn for testing eller moroskyld. Det er ikke gratis.

 

Det samme for kalibre med dyre hylser. Jeg bruker et annet system enn nasjonalbiblioteket, og etterhvert finner jeg noen hylser i jaktklær, noen på ladebenken, noen i en halvtom ammunisjonsboks jeg ikke husker når jeg brukte osv. Når jeg så kjøper inn nye for å begynne på nytt og ikke kaster alle de ukjente tar det kun kort tid før jeg er der igjen.

Link to comment
Share on other sites

man kan spare penger på å lade, jeg har kjøpt et lee ladesett til overkant av 1000kr å det holder i masse for min del som bare driver med amatør skyting. også er det fint for man kan lade mad mange mange fere forskjellige kuler å da blir utvalget fort mye større!! en vis man skal kjøpe ferdig lada!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...