Jump to content

Reveåte


Kråkejeger

Recommended Posts

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kamera jeg bruker her er: optimic gamecamera. det er 5mp og filmer like greier som det tar bilder, selv på nattes tid...

Har lagt merke til at reven kan bli veldig nyskjerrig og komme heeeelt opp i kamera pga IR lyset, men da sliter det litt pga veldig raske beveglser i mørket.

men det er absolutt ikke noe kjøp jeg angrer på..men har merket at jeg i det siste har slitt med å få inn dyr. skal nevnes at jeg sjekker ganske ofte, og jeg vet det ikke er så lurt, men er ikke like lett å holde seg unna heller :)

 

337355_10150875321750562_585775561_21192355_1633260686_o.jpg

 

her har mikkel vært heeelt oppi kamera å sniffa IR lys, kult at den er så nyskjerrig selvom lukkertiden ikke ville sammarbeide.

Link to comment
Share on other sites

nei det skulle jeg likt å se, begge to samtidig. Eller kanskje de "går overens" hvis maten er så lett tilgjengelig?

 

Hvor langt unna burde man holde seg fra åte som er lagt ut? greit man ikke trenger å tråkke oppi det man legger ut, men er det sånn at det er snakk om 100-200 meter ?

 

godt nytt år ;)

Link to comment
Share on other sites

Har ett problem på åta. har nå lagt ut hundepelets rundt den. og reven har spist opp alt det, dem kommer nesten inn på åta men ikke helt. siste spore jeg hadde mot åta i natt var 3-4 meter unna, men dem tørr rett og slett ikke å gå inn på selve åta :P det var hardtrukket rundt. men ikke ett spor på åta. noen som her ett forslag til hva jeg kan gjøre?

 

Slutte å fôre den langt unna åta? Den er vel så mett når den kommer bort til åta at den ikke har noe der å gjøre...?

Link to comment
Share on other sites

Fikk muligheten til å lage glugge i en gammel garasje ut på et jorde og ha åte der nå, har hatt ut åte. Pellets, div utgått mat fra butikk og husholds rester + en box surstømming :sick:

 

Men problemet er at det er minus ute nå å dermed fryser jo lukta bort, noe tips til hva man kan gjøre?

Hadde jo håpet det skulle komme noen rev dit raskes mulig :winke1:

 

Hvor lenge varer et slik 1000m oppsett på bilbatteri? funker det å bare å ha lys på når man er der eller må lyset stå på hele tiden?

Link to comment
Share on other sites

Fikk muligheten til å lage glugge i en gammel garasje ut på et jorde og ha åte der nå, har hatt ut åte. Pellets, div utgått mat fra butikk og husholds rester + en box surstømming :sick:

 

Men problemet er at det er minus ute nå å dermed fryser jo lukta bort, noe tips til hva man kan gjøre?

Hadde jo håpet det skulle komme noen rev dit raskes mulig :winke1:

 

Hvor lenge varer et slik 1000m oppsett på bilbatteri? funker det å bare å ha lys på når man er der eller må lyset stå på hele tiden?

 

Hei..

Det er mange som ordner seg med en bryter som man slår på lyset med når man er klar til å skyte.. det fungerer greit det og.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en sekk billig hundefor (Eks firstprice) og en liter matblod.

Bland dette i en bakk (jeg bruker Gildebakk) sammen med vann og matblodet til det blir en tykk graut.

 

Sett denne i fryseren, og la dette stå til frysing et par dager.

 

Denne 25 kg blokka bikker du deretter ut der åtet skal ligge. Kast også en del tørrfor i en 15 meters radius rundt åta.

 

Ta i tillegg ei fille som du har dynket i matblod og heng denne ved åtet.

 

Sjøl bruker jeg også reveurin på ei fille ved åtet.

 

Dette er et renslig og svært effektivt reveåte, men det er en fordel at det bikker under 0 grader på natta.

 

Ikke dum den der. Jeg bruker billig hundefor (europris), men bare kaster det utover, så de må gå å plukke. Da blir de der en stund. I tillegg bruker jeg tørrfor fra fiskeoppdrettsnæringa, har en sekk med små pellets, ca 2mm i diameter. Lukter fisk/skalldyr. Dette strør jeg også veldig, veldig tynt (ca 2-3 dl pr km) langs veier og lign inn til åteplassen, tror det frister reven.

I tillegg har jeg noe råttent kjøtt eller tørrfisk hengende i nett på foringsplassen, for å spre det gode budskap til mikkel.

Men ikke minst: Jeg begynner å kaste ut i august/ september. Grunnen er at da får jeg rev inn, og de drar med andre rever. De får lov å gå seg varme på åta, uten at jeg tar noen. Etter at jeg har fått inn endel forskjellige rever, begynner skytinga, men prøver å la det være 1 eller 2 igjen for å dra fortsatt inn andre rever. Har skutt opptil 3 samme natta, og da var det 2 til innom.

Jeg har åte midt i bygda her, er egentlig på kanten tettbebygd i forhold til jakt/skyting, (har avklart med alle naboer, og skyter med alles velsignelse, viktig!!) men så langt i år har jeg tatt 8. Det går 2 til her, venter til jeg for sjans en kveld :D . Begynte med dette i fjor, fikk 5 . Enkelt å legge, ingen rydding, ingen sjenanse for andre mennesker, med den åta. :)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er at da får jeg rev inn, og de drar med andre rever. De får lov å gå seg varme på åta, uten at jeg tar noen. Etter at jeg har fått inn endel forskjellige rever, begynner skytinga, men prøver å la det være 1 eller 2 igjen for å dra fortsatt inn andre rever. Har skutt opptil 3 samme natta, og da var det 2 til innom.

Har nøyaktig samme erfaring. De drar hverandre inn ved å følge hverandres spor inn mot åta. Det at det alltid er noen som vandrer rundt gjør at det renner inn rev fra områder lenger unna. Har også inntrykk av at dette funker best når det er snø fordi revene da vandrer lenger pga vanskeligere å finne mat.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er at da får jeg rev inn, og de drar med andre rever. De får lov å gå seg varme på åta, uten at jeg tar noen. Etter at jeg har fått inn endel forskjellige rever, begynner skytinga, men prøver å la det være 1 eller 2 igjen for å dra fortsatt inn andre rever. Har skutt opptil 3 samme natta, og da var det 2 til innom.

Har nøyaktig samme erfaring. De drar hverandre inn ved å følge hverandres spor inn mot åta. Det at det alltid er noen som vandrer rundt gjør at det renner inn rev fra områder lenger unna. Har også inntrykk av at dette funker best når det er snø fordi revene da vandrer lenger pga vanskeligere å finne mat.

 

Har et absolutt inntrykk av at om det er tåkete, mørkt, snøvær, så er reven i sitt ess. Det er nok fordi den er generelt veldig forsiktig, og om det er klarvær og stille, føler den seg avslørt, og er mye mer var. I ruskevær føler den seg tryggere.

 

Rett før uværsperioder, og i slutten/rett etter, virker det som de er mer frampå. Mine beste åtenetter har jeg nok på fullmånenetter med lett snøvær, og ikke altfor mye vind.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en sekk for noen år siden hos dette firmaet, har igjen enda av det tørrforet: små kuler på et par mm. Lukter fisk og skalldyr. Kjører langs veier og drysser ut fra et plastbeger, blåser litt ut av seg selv da. Kan legge fler km på denne måten. Legger da fram til åteplassen.

 

 

http://www.ewos.com/portal/wps/wcm/connect/ewosnorway/no/frontpage/produkter/vekstfor_oerret/

 

Er sikkert fler fiskeforprodusenter som har slikt:

 

http://www.fhl.no/fiskefor/category33.html

 

Settefiskfor er ca bra, fra 1,5-3mm, må ikke bli for stort og for mye, men stimulere lukt og være en aperitif for en sulten rev.

 

Har hatt sukses med dette selv, håper andre kan dra nytte av det og, er iallfall masse rev her, prøver å ta mest mulig.

Link to comment
Share on other sites

hele lam,griser,slakteavfall osv.....ku-pupp (ku juret) er en kjempeting under kalde vintrer,men kan i mildvær bli fort oppspist....graver man dem ned eller legger paller over,så er det greit.....strør også med hundfor,når jeg vet HELT SIKKERT at reven er der hver natt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med kamera på åte som sender sms :?: fikk montert opp et slik og etter det har ikke mikkel vist seg...Ligger også nedgravd en død hund 50m ifra åtet men skulle ikke tro at den kan skremme reven lenger :wink: Elle minker interessen for åtet nå som det nermer seg parringstid....

Link to comment
Share on other sites

Ja, åter kuttes opp, høns fordi de da lukter mer, og reven kan ikke stikke av med ei hel høne bortunder ei gran. Større dyr blir ofte liggende urørt i lange tider dersom de ikke deles opp. På et eller annet vis skyr reven å starte på et helt dyr før den omsider av en eller ennen grunn finner det forgodt, og da er ofte mye av sesongen forbi. Først bruker jeg øks og åpner dyret på langs. Etterhvert hogger jeg av biter og kaster rundt i snøen. Dermed får en også unna svineriet før våren, mindre opprydding som aldri er noen lekker affære.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er slettet Jmonsen

Det er ikkje noke sjølvsagt, eg hadde ein heil hjortekalv som åte ifjord utan å dele den opp. Når våren kom låg kun hovudet og skjelettet igjen. I år har eg 2 store elglår, reven såg eg ei natt der den grov og åt, og etter sporene der nede å bedømma, har reven hatt fest der.

 

Men for all del, å dele opp åtet funkar gull det og.

Link to comment
Share on other sites

Ser på spor om dagen at eg sliter med å få reven inn på åtet, det går en del dyr rundt ute på jordet men ikke inne i området der det er skikkelig skytelys.

 

Bruker en 500watts arbeidslampe, med hvit lys. Burde jeg kanskje dradd over et rødt filter, ville kanskje det ha hjulpet.

Kan reven være sky for det skarpe lyset?

 

Hadde rev nå nettopp innpå marken, men den gikk bare ytterst i lyset og det var vanskelig å se skikkelig hvor på dyret jeg hadde korset.

 

Noen som har erfaring med forsiktige rever som ikke kommer ut på hovedåtet?? Noen tips for å få den frampå skikkelig.

Har for en uke siden slengt utpå innvollene etter en elgkalv og tre kg hundemat, så åtet i seg sjøl skal være gode saker.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lagt ut ny åte idag og, og nå kunne jeg for første gang se at det har vært rev på den gamle (det kråka ikke har eti opp). Satte ut en frossen kloss bestående av hundefor svellet i 50/50 vann og blod, for å få ekstra lukt denne gangen satte jeg ei bøtte med slakteavfall/blod i fyrrommet (med lokk selvfølgelig) et par dager, dette lukta ubeskrivelig fælt, har også hengt ut noen "veiker" med revepiss på et pa busker og strødd vfg propper med piss i snøen. Bare å vente på månene nå :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...