Jump to content

Reveåte


Kråkejeger

Recommended Posts

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ei hovedåte som skal lukte. F.eks slakteavfall fra elg, rådyr. Fisk er også bra. Husk å feste dettte godt. (jeg graver ett hull og legger ei armerings matte over)

 

Strø deretter hundepellets rundt åta, som mikkel må bruke litt tid på for å bli mett.

 

 

Ps: revene kan være skeptisk til armerings matten i starten

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en sekk billig hundefor (Eks firstprice) og en liter matblod.

Bland dette i en bakk (jeg bruker Gildebakk) sammen med vann og matblodet til det blir en tykk graut.

 

Sett denne i fryseren, og la dette stå til frysing et par dager.

 

Denne 25 kg blokka bikker du deretter ut der åtet skal ligge. Kast også en del tørrfor i en 15 meters radius rundt åta.

 

Ta i tillegg ei fille som du har dynket i matblod og heng denne ved åtet.

 

Sjøl bruker jeg også reveurin på ei fille ved åtet.

 

Dette er et renslig og svært effektivt reveåte, men det er en fordel at det bikker under 0 grader på natta.

Link to comment
Share on other sites

Enkleste å billigste er å dra på et slakteri å få deg et kujur..... Kan love deg at mikkel liker dette. Så er det såpass tungt at han får ikke dratt det med seg heller. Men du bør feste det likavell.

Har ikke skaffet meg et slikt enda, da jeg venter på at det skal bli mere frost før jeg legger det ut.

Nå har jeg bare småting som rester av ender jeg har skutt å noen harer. Men ulempen ved slikt småsnacks er at han kan få det med seg, å da jeg har lys på åten er han veldig snar å stikke av for å spise det.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en sekk billig hundefor (Eks firstprice) og en liter matblod.

Bland dette i en bakk (jeg bruker Gildebakk) sammen med vann og matblodet til det blir en tykk graut.

 

Sett denne i fryseren, og la dette stå til frysing et par dager.

 

Denne 25 kg blokka bikker du deretter ut der åtet skal ligge. Kast også en del tørrfor i en 15 meters radius rundt åta.

 

Ta i tillegg ei fille som du har dynket i matblod og heng denne ved åtet.

 

Sjøl bruker jeg også reveurin på ei fille ved åtet.

 

Dette er et renslig og svært effektivt reveåte, men det er en fordel at det bikker under 0 grader på natta.

 

 

Dette skal jeg prøve, hørtes ut som ett supert tips.... Enkelt å skaffe er det også.

 

Hann eller tispe urin du bruker?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gutter....rolig nå, husk at andre folk kan ferdes på plasser der du har åta di liggende. Ikke lengre tilbake enn sist vinter var det en her på Kammeret som fikk føling med politiet pga åta si.

Beste er å sette opp skilt der det tydlig går fram at åtejakt er på gang.

Å IKKE bruk slike åter som irriterer folk.

Selv om kater skulle funke bra, så er det så mye annet som er lettere å få tak i .

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt det. Ikke lov å kaste ut grisen på jordet når den vandrer hen. Men er matblod slakteavfall da? Det tappes i små bøtter og selges i dagligvaren til matlaging. Mye likt andre kjøttprodukter. Legger alltid middagsrestene også til reven, selv om det ikke er jaktbart villt. Er det ulovlig? Da tror jeg det er mange som ikke gjør ting riktig..

Link to comment
Share on other sites

Hei åtejegere.Har et spørsmål som håper noen kan gi meg et godt svar på.Regner med noen av dere har erfaring med lys på åtet.har hatt et åte over lit tid med viltkamera oppmontert for å skjekke aktivitet av rev.det er jevnlig rev innom og planen var å sette meg ut me rifla.Problemet er at åtet ligger noe borte fra garden og er avhengig av fullmåne for å få skutt.Vurderer å flytte åta ned mot garden,i kantenen av et gjorde ca 100m ifra låven og montere på et kraftig lys.Så spørsmålet er hvor kraftig lys kan jeg ha og hvor langt borte må åtet ligge for at mikkel ska tørre å våge seg fram,Det er andre lys fra hus og gatelykt i samme område og den ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om disse lysene,men den er vel skeptisk til alt som er nytt regner jeg med... :?:

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg linket til urinen jeg benytter. Dette er den beste jeg har prøvd, og jeg har prøvd noen :winke1:

 

http://www.fntpost.com/Products/Urines/ ... e+Compound" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Lykke til!

Hva ble total kostnaden på en (stor?) flaske, inkl shipping?

Hvor lang tid tok det fra bestilling til levering?

 

Litt nysgjerrig på denne ja...

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg linket til urinen jeg benytter. Dette er den beste jeg har prøvd, og jeg har prøvd noen :winke1:

 

http://www.fntpost.com/Products/Urines/ ... e+Compound" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Lykke til!

Hva ble total kostnaden på en (stor?) flaske, inkl shipping?

Hvor lang tid tok det fra bestilling til levering?

 

Litt nysgjerrig på denne ja...

 

Det gikk overraskende kjapt, 8-10dager... Tror frakten kostet de samme som den store flasken ca. Husker ikke eksakt. Tenk deg om 2 ganger før du bestiller, det er masse annet som er kjekt å ha hos de. Vind indikator og lokkefløyter f.eks....

Link to comment
Share on other sites

Det gikk overraskende kjapt, 8-10dager... Tror frakten kostet de samme som den store flasken ca. Husker ikke eksakt. Tenk deg om 2 ganger før du bestiller, det er masse annet som er kjekt å ha hos de. Vind indikator og lokkefløyter f.eks....

Gull. 2 flasker bestillt. Det må holde en stund.

 

Er det i dråper man regner når man skal markere, eller en liten skvett? Andre hensyn å ta?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å flytte åta ned mot garden,i kantenen av et gjorde ca 100m ifra låven og montere på et kraftig lys.Så spørsmålet er hvor kraftig lys kan jeg ha og hvor langt borte må åtet ligge for at mikkel ska tørre å våge seg fram

 

Jeg har åtet på 96m og en gammel 1000meter med 55Amp pære fra en bil som lyser på åtet, den er koblet rett på en 12volts bilbatterilader som slås av og på av en motorvarmer timerur som slår av og på strømmen til ønsket tid, på kl16 og av kl06.

 

Lyset blir ikke skjenerende sterkt for reven pga at batteriladeren er på 8Amp men samtidig sterkt nok til å se/skyte på reven når det er barmark og rikelig med lys når snøen er kommet, lyskjeglen er sterkt i senter og mere difust lengre ut fra senter så jeg ser mikkel 50-60meter tilsiden for åten når det er snø.

 

Jeg har funnet min måte å lyse opp åtet og kommer aldrig til å bruke noe annet en 1000meters billys til åtet uansett hvor mye Led-lys og remedier som kommer på tilbud, rett og slett genialt, enkelt og kan monteres hvor du vil og justeres til å lyse der du vil. Alt jeg trenger finner jeg på gamle bilvrak og rundt om kring i krokene i garager og på gården.

 

Det som trengs er:

1stk 1000m billys (gjerne fra ett gammelt bilvrak)

Batterilader 12V

Lampettledning mellom lys og batterilader

Event. skjøteledning fra batterilader og til nermeste 220W kontakt

Motorvarmer timerur for å styre lystiden (hvis du ønsker det)

Og en vegg å skru lyset fast på for at det skal bli mest mulig lovlig :wink:

 

En bekjent har gul lyspere i sitt lys for å få et mere difust lys på åta, fungerer bra for ham, men det er også mulighet for å vri lyset litt så det sterkeste senter av lyset treffer litt tilsiden for åtet hvis reven ikke våger å gå helt inn på åta, altså mange muligheter for justering og perfeksjonering... :P

.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å flytte åta ned mot garden,i kantenen av et gjorde ca 100m ifra låven og montere på et kraftig lys.Så spørsmålet er hvor kraftig lys kan jeg ha og hvor langt borte må åtet ligge for at mikkel ska tørre å våge seg fram

 

Jeg har åtet på 96m og en gammel 1000meter med 55Amp pære fra en bil som lyser på åtet, den er koblet rett på en 12volts bilbatterilader som slås av og på av en motorvarmer timerur som slår av og på strømmen til ønsket tid, på kl16 og av kl06.

 

Lyset blir ikke skjenerende sterkt for reven pga at batteriladeren er på 8Amp men samtidig sterkt nok til å se/skyte på reven når det er barmark og rikelig med lys når snøen er kommet, lyskjeglen er sterkt i senter og mere difust lengre ut fra senter så jeg ser mikkel 50-60meter tilsiden for åten når det er snø.

 

Jeg har funnet min måte å lyse opp åtet og kommer aldrig til å bruke noe annet en 1000meters billys til åtet uansett hvor mye Led-lys og remedier som kommer på tilbud, rett og slett genialt, enkelt og kan monteres hvor du vil og justeres til å lyse der du vil. Alt jeg trenger finner jeg på gamle bilvrak og rundt om kring i krokene i garager og på gården.

 

Det som trengs er:

1stk 1000m billys (gjerne fra ett gammelt bilvrak)

Batterilader 12V

Lampettledning mellom lys og batterilader

Event. skjøteledning fra batterilader og til nermeste 220W kontakt

Motorvarmer timerur for å styre lystiden (hvis du ønsker det)

Og en vegg å skru lyset fast på for at det skal bli mest mulig lovlig :wink:

 

En bekjent har gul lyspere i sitt lys for å få et mere difust lys på åta, fungerer bra for ham, men det er også mulighet for å vri lyset litt så det sterkeste senter av lyset treffer litt tilsiden for åtet hvis reven ikke våger å gå helt inn på åta, altså mange muligheter for justering og perfeksjonering... :P

.

Det var ikke dumt nei,mange takk :D

Link to comment
Share on other sites

Er aldrig lurt å legge ut åte samme dag som man skal jakte. Reven kjenner for mye menneskelige lukter da. Legg det ut i god tid før jakt, gjerne mange dager slik at mikkel får bli vant til det.

Om du er redd han skal ta det med seg, binder du det bare fast eller legger det inni et nettingsbur.

Samme gjelder det å unngå at du selv er i nærheten av åtet også. Jo mindre jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Er det i dråper man regner når man skal markere, eller en liten skvett?

Ang pisset fra US of A.

 

Bruke like mye som når spetsen på 10 kg pisser. Er det et greit sammenlikningsgrunnlag?

 

Satser på at pakken kommer i posten om to,tre,fire dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...