Jump to content

Reveåte


Kråkejeger

Recommended Posts

Dårlig erfaring med fisk fra sjøen.

Lyr er ikke brukbart , Feit fisk som Makrell og laks fungerer.

Hakk fisken i små stykker, ellers stikker reven av med åte.

Og en ting er sikkert. du får besøk av alle kattene i 10km omkrets.

 

Jeg har elgavskjær å bein på åta mi..

I dag fikk jeg besøk av naboens lapphund..

Den kommer nokk ikke tilbake:-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mange måter å dimme et lys på da.....kjøp deg slik sølv tape, fin bredde på denne. Klistre noen remser over lyset ,å du har dimmet det mye. Eller du kan ta en plastbøtte å skjære ut en smal remse i bunnen, tre denne over lyset så blir det også dimmet. Jeg bruker en rød, da det gir fint lys :winke1: .

Men en annen ting er at du kan vri lyset litt til siden for åta. Bare noen meter, så vil du fortsatt ha nok lys til å se.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med å la åte bare ligge på marka i et hamsterbur? Marka er såpass hard nå at det er vanskelig å grave ned.

 

Og en ting til, har forstått det sånn at rundt kveldstid er det best å jakte reven. Men nå bli det stortsett mørkt i 3tia her, så da bør man være der rundt 3-4 når?

Link to comment
Share on other sites

Tja du kan sikkert la den ligge i et hamsterbur,men du kan like godt la den ligge rett på bakken,så legger du bare et europalle el.l oppå?

 

Ang nårtid du skal sitte å våkte åten,er jo helt opp til deg. Sitt når du har tid eller kan. Plutselig så dukke mikkel opp.

Eller enda bedre,har du en varsler,å når den piper så dukker du opp å skyte mikkel :mrgreen:

Da kan du romestere med så mye annet mens varsleren vokter for deg(Under forutsettning at du har muligheter til å jakte fra huset ditt da)

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg besøk av naboens lapphund..

Den kommer nokk ikke tilbake:-)

 

Å? Høres litt drastiskt ut... :wink:

 

Neida,ikke så voldsomt egentlig.

Knallet bare et skudd forran den(ca1/2 m).

Du kan sei dein vart skræmt ja :mrgreen:

Snakket med naboen i dag,han sa jeg skulle bare skyte for å skremme.

-Sitat:-"the e ikke så lætt å hålle huinn i bainn her ilage aille reinan. Så om du bærre kuinna skåtte et skudd før å skræmme tein så tein sjønne at the e farli å vær thær"

Bokmål: -"Det er ikke så lett å holde hunden her sammens med alle reinsdyrene. Så om du bare kunne skutt et skudd for å skremme den så den skjønner at det er farlig å være der"

:thumbup:

Jeg sa jo ikke at det allerede var gjort :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

la ut 2 "smågris" til åte kl. 4 fredags ettermiddag, planen var egentlig å sette meg på glugga senere på kvelden, men på grunn av kraftig uvær bestemte jeg mer for og droppe det, ikke fordi at jeg ikke tåler uvær, men fordi jeg ikke hadde noen tro på at mikkel velle lete etter mat i slikt vær! men sannelig når jeg våknet morgenen etter var hele åte bort. I rundt 4 tiden på lørdag la jeg ut nytt åte.

Siden det var grising i fjøset måtte jeg pendle mellom og passe på grisene og sitte på glugga. Klokken halv 10 var jeg klar for første runde på glugga. Det første jeg ser når jeg tar opp gluggeluka er øya på reven, finner fort ut at jeg har lagt åte på for lang avstand, (ca 60m) siden snøen ikke har lagt seg enno slukte barmarka opp alt lyset!

Jeg ser såvidt skyggen av reven og det ser ut som jeg har korset perfekt på brystkassa til reven, skuddet går, men ingen rev blir ligende igjen av stor fortvilelse. Hver halvtime pendlet jeg mellom fjøset og glugga og hver gang jeg kommer opp til glugga står det en rev der, jeg prøvde og sette inn et skudd på rev nr 2 og, med det ble også bomm. etter andre bommen bestemte jeg meg for og ikke skyte før noen av reven kanskje skulle komme nærmere slik at det var mulig å sette er forsvarlig skudd med bedre skytelys, men det skjedde aldrig mens jeg satt der. så tilsammen 7 rever fra kl. halv 10 til 24.00, og da var jeg for det meste i fjøset og sjekket grisene. morgenen etter var seffølgelig alt åte borte -.- gleder meg til snøen kommer, da skal det bli revefall!!!! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er 1000 metern montert.Ble lys ja.helst noe skarpt så teipet på noe gul plast som tilfeldigvis var i nærheten.kom lit snø i natt så syntes det fortsatt er noe mye lys,men skal jo helst se reven også :? Mulig det er bedre med rød plast så skal prøve det også.Så spørs det om mikkel tørgå inn på åtet.men siden andre bruker dette og får rev så skal vel reven på sørlandet også våge seg innpå.Er forberedt på at det kan ta lit tid før han dukker opp,men har bestilt reveurin til å skvette lit rundt,mener å ha lest på forumet at dette skal vere effektivt :?: Gravd ned rester etter rådyr og noen høner,samt slengte noe hundefor rundt.

Link to comment
Share on other sites

hysteria: Jeg har også en 1000 metring på åta mi. Det jeg har gjort for å dempe lyset litt er å skjære ut bunnen i ei plastbøtte,(sort, slik at ikke lyset lyser gjennom i sidene, fant min i en butikk som selger kontorutstyr). Ikke helt ut i kantene men passe stort slik at jeg får samlet lyskilden på åteplassen og ikke rundt om det hele. På innsiden har jeg tapet fast 3 lag med rød plasfolie, kan gjerne ha flere eller færre lag. Så satte jeg bøtta over 1000 metringen og skrudde den fast i veggen. Bare som tips. Prøvde nå i helga og monter på en dimmer for å kunne dimme lyset enda mere, men fikk det ikke til. Mulig noe galt med den dimmeren jeg hadde. Kan noen svare meg på om det går og bruke en dimmer som er beregnet for 220V på 12 v, eller må jeg skaffe en dimmer som er beregnet for 12 volt. For jeg har en 12 volts omformer koblet til 1000 metringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også dimmer,og var meningen at jeg skulle kjøpe dette,men var ikke igjen på biltema så reiste hjem uten..men prata med en elektriker som trodde du måtte ha en dimmer beregnet på 12v.men heller ikke han var sikker siden han aldri hadde prøvd..skal få kjøpt meg ei bøtte i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Om du setter dimmeren mellom omformeren å lyskasteren, må du ha en som er beregnet for 12v.

Om du setter den på før dimmeren må du ha en til 220v. Men om du dimmer lyset i en 1000m, vil du måtte flytte åta mye nærmere. Du får ikke effekten du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

All innmat fra dyr skal være bra ,du sier ikke fra hva slags dyr du har fått fra,men åte av storfe skal ikke være det beste,la selv ut en kalv en gang men reven ville ikke bite i den,men mulig innmaten er ok som ,spør etter rester og innmat fra gris så er du garantert et bra åte,gjerne lit mye tarmer som ligger utover,så kommer nok mikkel. :)

Link to comment
Share on other sites

har hatt min åte fra september, å enda er det nesten like mye igjen. Har tatt ni rever på den allerede :wink:

Men har den liggende inntullet i netting slik at mikkel bare får så vidt snusen av det. Ligger blant annet flere stokkender fra sent på høsten, på disse har mikkel bare fått ut vingene gjennom nettingen enda. Men er mer enn nok til at han kjenner den fristende lukten :roll:

Men nå får aldrig mikkel lov til å stå lenge å spise på åta her heller. Så snart det piper i Drivaweyen, smeller det også :D

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra jobb, og telte ca 200 kråker ett døgn etter utleggelse.

Venter noen dager før jeg jager dem vekk med et par hagleskudd.

 

Nå i begynnelsen vil jeg trå det tiltrekker seg rev. Der kråka er, er det mat.

 

Villtkamera blir også snart innkjøpt, slik at jeg får oversikt over revens runde bak garasjen.

Link to comment
Share on other sites

Har et åte som ligger ved en liten bekk/grøft.normalt er det lite vann i denne,men etter mye nedbør i det siste har det komt endel vann som lager noe støy.er dette en fordel slik at reven ikke blir så var andre lyder eller en ulempe,slik at den ikke vil oppholde seg der nettop for at sansene svekkes :?::shock:

Link to comment
Share on other sites

smågris!! helst de som er helt nyfødte med masse blod på. hvis du kjenner en bonde, spør han neste gang det er grising i fjøset, er alltid noen som blir dødfødt, eller noen som dør ganske raskt i ettertid. Da kommer det som regel rev samme dag som du legger det ut, uansett om du ikke har hatt åte der før :) splitter du opp bogen i tillegg er det prima! :)

Link to comment
Share on other sites

Hjortevom funker nok, men ville kastet ut tørrfor til hund i tillegg. Skinn og bein er lite mat for mikkel, og da kan den gå lei.

 

Åtet mitt består nå av to rådyr, en hjortekalv, en ***, pluss slakteavfall fra 3 andre hjorter.

 

Det ryktes om lite rev i bygda her, skjønner ikke helt hvorfor det 8) Det må være andre som gjør en innsats også :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ett problem på åta. har nå lagt ut hundepelets rundt den. og reven har spist opp alt det, dem kommer nesten inn på åta men ikke helt. siste spore jeg hadde mot åta i natt var 3-4 meter unna, men dem tørr rett og slett ikke å gå inn på selve åta :P det var hardtrukket rundt. men ikke ett spor på åta. noen som her ett forslag til hva jeg kan gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt ut firstprice hunde mat (oksekjøtt) som hovedåte og tørrfor rundt, dette har funka utrolig bra ;) eneste er at det var frost på kamera så fikk ikke filmet, den slapp unna. men masse spor og det var gravd opp masse hull i snøen... tok under ei uke før den var der, men har vist at det er en trekkrute for rev der jeg la ut åte... Masse rev, og fikk noen bilder av mikkel i høst som ble ok..

 

324761_10150875320320562_585775561_21192347_1118108462_o.jpg

 

390426_10150900140315562_585775561_21352594_1209182236_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...