Jump to content

Reveåte


Kråkejeger

Recommended Posts

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hey! :mrgreen:

 

Som ivrig førstegangsjeger har jeg begynt med åtejakt. Her hvor jeg bor har det vært utrolig mye revetråkk rundt huset og i nærheten. Jeg skjønte jo at dette kunne være en gull sjanse til å skyte litt rev, så jeg la ut en "gammel" hare som jeg skøt i høst som åte.

Siden jeg er bare 15 år, så kan jeg bare skyte med hagle, derfor havna åta 20-25 meter utenfor huset, under ei stor bjørk, hivde også på litt bikkjefõr så reven kunne gå å plukke litt i tillegg. Jeg skulle vente til jeg så at haren begynte å bli spist på, før jeg skulle begynne å sjekke den om natta. Men det tok ikke mange nettene før mikkel hadde vært der og spist opp nesten hele haren. Ved åta var det en haug med klore-merker i snøen som tydet på at reven hadde hatt litt problemer med å få av kjøtt av haren. Det lille som var igjen av haren ble liggende. Men det virket som at reven mistet helt interressen for den. Så jeg ringte litt rundt og fikk tak i ei geit :D La ut geita for 2-3 uker siden på samme stede som haren. Ukene gikk og samme gjorde revespora. Noe av sporene gikk på åta og andre gikk rundt. Virker ikke som at reven viser noe superstor interesse for geita. Så får noen dager siden tok jeg øksa og åpnet litt rundt halsen på geita for å spre litt lukt og gjøre jobben litt enklere for mikkel :twisted: Men nå har alle revespora gått 2-3 meter unna åta, men ikke helt bortpå.

 

Noen som vet hvorfor reven ikke tørr å gå helt ned på åta?

Gjerne del erfaringer/tips

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er slettet Jmonsen

Kan være reven ikke er interessert i geita. Men les rundt på forumet og søk. Du finner mye bra! Kjøpt deg hundefor igjen, og matblod, bland dette sammen i ei stor balje eller bøtte, og fryst det. Så legger du det ut ;) Men ring viltnemda og hør om dem har noe påkjørt vilt du kan få til åte :) Eg fikk 2 elglår av viltnemda, reven har herja på, men etter jeg satt opp varsler, så har ikke reven vert der!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg la ut to NRF-kalver som åte på onsdag, og natt til idag var det fire rever på åtet samtidig! Men det var desverre for mørkt til å skyte...

Revene har bare spist på den ene kalven... er det normalt at de gjør seg ferdig med en før de begynner på den andre?

Har montert lys på åte nå, så håper det smeller snart! :)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er bare 15 år, så kan jeg bare skyte med hagle, derfor havna åta 20-25 meter utenfor huset....

osv....

Noen som vet hvorfor reven ikke tørr å gå helt ned på åta?

Gjerne del erfaringer/tips

 

Såfremt det ikke er våpentilgangen som hindrer deg har du som 15åring like mye lov å jakte med rifle som hagle, men du må fremdeles sitte med en voksen osv.. Dette er en vanlig feiltolkning av loven.

 

Nå er ikke jeg ekspert på rev heller, men vil tolke som at reven er ganske skeptisk til at det er så nærme huset. Den er redd spise av selve åtet da den i gjerningsøyeblikket (når den gafler i seg) svekker enkelte sanser som hørsel og syn.

Prøv å legg åtet lenger ut alt etter hva du føler deg komfortabel med å skyte på, såfremt du har tilgang på rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Tror mikkel spiser hva det måtte være, enten selvdødt eller skutt....bare han blir sulten nok å tilgangen på annen mat avtar. Har selv noen stokkender som har ligget siden oktober uten å blitt rørt, men nå når det har blitt frost kommer mikkel.

Alt går opp å ned her i livet, en åte kan du ha masse rev på mens neste gang du legger ut kommer nesten ingen. Ikke dermed sakt at det er åtet som er noe feil med. Før eller siden vil han nok oppsøke det. En annen ting er at dersom det er beinfryst, så kan han bli ganske snar der.

Selv har jeg erfaring med kujur som et veldig fint åte. Dette inneholder så mye fett at det ikke fryser helt stivt selv på kalde vintre. Tungt er det også, så mikkel har litt å stri med for å få det med seg. Men likavel må det bindes fast.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg en tur innom "gravplassen" der jeg avhender rev, kråke og ravn som blir skutt føre tela kommer. Alt av kråke å ravn var gravd opp og fortært, men ingen av revene var gravd opp. Tror ikke jeg blir å slenge skutt rev på åta hær. I sommer grov forsåvidt reven opp en hund vi hadde gravd ned for 4 år siden! Var overaskende mye igjen av bikkja etter så mange år i marka.

Link to comment
Share on other sites

Noen som bruker kylling? Hvordan skal man legge ut dette?

 

 

Det er en komplisert affære. Du holder kyllingen, evt biter av sistnevnte i dine såkalte hender, og slipper deretter grepet slik at bitene faller til jorden på dertil egnet sted, eksempelvis åtet ditt..

 

Beklager sarkasmen, klarte ikke holde meg.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mitt reveåte:

 

Etter litt prøving og felling har jeg kommet frem til system som fungerer greit,feller en rev pr mnd. Skjønner at man skyter flere rev på Andre åter Andre steder, men Virker som at når en rev blir skutt, så tar det 3-5 uker for en ny å finne åte. Har bestandig skutt kråke og skjære på åte,men er inne i en prøveperiode der jeg har minimert dette for å se om frekvensen på nye rever øker.

 

Åte ligger 40m fra soveromvinduet i enden av en liten skogstripe mellom to lapper av dyrket mark. Jeg bruker Viltkamera, 300w halogen lyskaster m/timer og spypoint revevarsler.

 

Begynner i begynnelsen i juli og fore med FirstPrice hundefor , for så å gå over til kjøtt og fiskeprodukter i september når temperaturen faller å slikt åte holder seg bedre.

 

Jeg sjekker Viltkameraet som er montert på åte ca 1 gang i uken. Når mikkel er registrert på på kameraet,slås lyset på og revevarsleren blir montert. Har erfart at når mikkel finner mye mat, så kommer han jevnlig tilbake. Så behøver ikke utsette revevarsleren for mere vær enn nødvendig. Og at det plutselig er flombelysning på buffen ser ikke til bry mikkel nevneverdig. Får som regel felling samme natt eller en av de følgende 3-4 nettene.

 

Åte i seg selv tror jeg ikkje er av den vanligste typen. Gjenom jobb har jeg tilgang til div matavfall fra et storkjøkken. Som oftest går det i rester etter kraftkoking og litt produkter som er gått ut på dato, da alt fra fiskekaker,salmalaks,pølserog biff. I disse julebordstider er utvalget litt mere variert, da gjerne pinnekjøtt, ribbe,div kjøttpålegg,røyket laks,and,kylling,kalkun,hummer,kreps,++ Som sagt ikke det helt standard åte,men det funker. Dumper dette ca 1 gildekasse om gangen, da gjerne samtidig som jeg sjekker Viltkameraet. Vurderer forøvrig Spypoint sit kamera med "blackbox" og mulighet for 12v, da for å minimere min aktivitet på åte.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Mitt opplegg

 

Jeg har åta like ved ei bygning ca. 60 - 70 meter fra huset mitt, og utelyset på bygningen lyser opp åta.

 

Jeg laget åte ved å fylle en sekk hundefor i ei bøtte, helle på en liter matblod og fylle opp med vann. Dette lot jeg fryse inn med noen bein fra elg stikkende ut.

Jeg satte dette ut, men reven er ikke videre interessert.

Den kom og spiste pelletsen jeg strødde rundt, men bruker lite tid siden den ikke gnager på hovedåta.

Nå har jeg er stor torsk liggende men det fryser jo til og lukter vel ikke så mye da vil jeg tro, men en rev lot seg lokke før frosten satte inn.

 

Jeg har alarm ved åta og innedelen ved senga, og når reven er der går jeg inn i et annet rom og skyter derifra.

 

Men så fikk jeg et problem.

 

Jeg skjøt en rev, og to dager etter var det en ny rev der. Den holdt seg i utkanten av lyset, og var mye mer forsiktig en den første jeg skjøt. Sikker en gammel luring. :-)

Jeg sto i rundt ti minutter, og lot tolmodigheten fare og skjøt på reven jeg skimtet inne i mørket.

bomskudd de lux og siden har reven kun vært rundt 50 meter fra åta. :cry:

 

Jeg ser spor i snøen, men klarer ikke å lokke den tilbake :trist:

 

Jeg har nå fått en flaske med lukteåte av typen "red & grey fox lure 200" så jeg skal ut og ha på noen kvister rundt åta, men om dette funker i 6 minus som vi har nå vet jeg ikke..

 

Noen som har erfaring med lukteåte i frost :?:

 

Jeg har også problemer med sensoren til alarmen. Det danner seg rim på den, og da virker den ikke, Jeg smører på vindusspylerveske og det hjelper noen timer, men ikke hele natten.. Noen som vet råd :?:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å få en som er bomskutt inn på åta igjen er bare en ting å gjøre ved.......nemlig å vente. Den kommer nok når den blir sulten nok. Men det kan ta lang tid dersom det er lite snø i område, å den finner mat andre plasser.

Kan jo også være at det var en revir hann du skjøt bom på, da holder denne i tillegg andre rever borte fra plassen, å da kan det virke veeeeeldig dødt :D

Selv har jeg veldig lite tro på slike duft stoffer å annet stæsj som brukes.......mener at jo mindre trafikk å annet uvante ting på åteområde, jo bedre er det.

GOD JAKT videre :P

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Tyren64 :)

 

Det er lite snø her.. kanskje 30 - 40 cm. så den finner nok mat.

 

Men den bryr seg ingenting om at jeg er på eller rundt åta hver dag, siden åta er like ved huset, så her lukter det nok menneske overalt.

 

Jeg har en felle for mår oppafor huset og dit går jeg hver dag, og det gjør reven også. Den spiser fiskebiter jeg kaster der men går ikke ned til hovedåta.

Disse bitene kaster jeg like etter at det er mørkt så de dufter vel til utpå natta før de fryser helt, mens de jeg kaster rundt åta blir urørt og mat for kråka dagen etter. :evil:

(Og for ordens skyld: jeg kaster ikke mat til reven der oppe hver dag slik at det er årsaken til at den ikke går ned til åta)

 

Jeg tenker luktestoff på grunn av at det nok ikke er mye lukt av den frosne torsken?

 

Og spørsmålet mitt er jo da fortsatt om noen aner hvordan jeg får åta til å spre lukt? eller er det en umulighet når det er frost :?:

 

og om så er tilfelle, så må vel duftstoff være tingen for å lokke den nærmere :?:

Link to comment
Share on other sites

Har etter noen sesonger nå,kommet frem til at det kanskje er viktigere med kråkefuglaktivitet på åtet,som med et åte som sprer lukt...Tror jeg nå har funnet oppsettet,har en elgkalv liggende på ca 150 meter fra glugga.Den trekker kråker som bare det og reven blir vel nysgjerrig på hva dette levenet er og kommer for å undersøke på kveldstid..Der finner han elgen,som er litt skummel å sjekke ut,men han finner også hundepellets!!Strør dette tettere og tettere mot glugga og dette er en magnet på mikkel...Har flere ganger sittet og sett på reven i opptil 45 minutter,der den krysser frem og tilbake,på jakt etter pellets under snøen....Så,her er min fasit på et bra åte:Ha et langvarig hovedåte som skal trekke kråkefugl.Elg,gris osv.Dette ligger urørt fra min side til april....Strø deretter masse pellets før første snøfall,så kråka ikke spiser alt....Hiv på en neve pellets et par ganger i uka utover vinteren....Skitt jakt!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...