Jump to content

Uærlig(e) bruker. Ny vending.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

En tid tilbake solgte jeg tre kolber for en gammel bekjent. (83 år). 2 gikk til Kr.sandområdet pluss ei rifle en til midtnorge og en nordover.

De fleste satt pengene inn på min konto inklusive frakt pr omgående. Ikke no tull der nei :D . Men, en ville ha sendt kolben i oppkrav noe jeg godtok. Jeg ga gamlefar pengene for stokken av egen lomme da jeg i min villeste fantsi ikke trodde det skulle bli no krøll der. Men etter en 14 dagers tid tok jeg kontakt med fyren og lurte på om han hadde hentet ut stokken. Nei, det hadde han ikke men skulle gjøre det snart. Vel etter en måneds tid fikk jeg stokken i retur. Det kosta meg pengene for stokken, frakt oppover og returfrakt. Det med de pengene overlever jeg, men det er måten ting blir gjort på. Hadde fyren sagt at han hadde dårlig råd skulle han fått stokken, det haddde ikke kosta meg mange kronene. Og nicet hans er det ikke mulig og komme inn på. Stengt !!. Det tyder vel på dårlig samvittighet vil jeg tro. Vel, konklusjonen min må da bli, ikke send noe før du har fått pengene. Ihvertfall gjør ikke jeg det !!

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er naiv men jeg stoler fremdeles på folk. Vil vel tro 99,9% av alle her inne er redlige. Oppkrav koster vel 80kr og kan fort ødelegge et salg. Har man sendt med sporing og har skriftlig (mail) om avtalen bør det være mulig å ordne ting. Nå har ikke jeg solgt dyre ting, hadde vel tenkt litt anderledes da.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Må jo presisere at dette ikke var noen dyr ting, og jeg tror nok også at 99 prosent er ærlige her inne. Men de råtne eplene har lett for og ødelegge for andre. Desverre :( . Men det er som sagt over her av meg, det er prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig når sånt skjer Graahund.

En oppkravspakke tur/retur koster jo flere hundre kroner, og det er ergelige penger å betale for ingenting. Selv har jeg sluttet å sende kniver pr oppkrav. Sender nå kun mot forskuddsbetaling. Hvis noen ikke stoler på at jeg sender kniven etter å ha mottatt oppgjør får de heller kjøpe kniv andre steder. Bedre å miste et salg enn å ryke på 3-400 kr for en uinnløst postopkravspakke. De aller fleste er jo ærlige folk,men så lenge det er ukjente folk kan man jo ikke vite.

Link to comment
Share on other sites

Som Hartex skriver om postoppkrav det fordyrer veldig handelen.

Bruker selv kammeret flittig til handel å salg og det har aldri falt meg inn å gjøre meg til kjeltring for småting eller store ting for den del.

Håper karen dette gjelder har såpass skamvett i livet at han gjør opp for seg og at det ikke ødelegger for oss andre, kjenner jeg blir litt forbanna her jeg sitter :evil:

Håper det ordner seg graahund

 

Mvh Ole M

Link to comment
Share on other sites

Utrolig kjipt når sånt skjer!

 

Selv prøver jeg å benytte oppkrav minst mulig, og heller stole på selger. Ta alt via mail, så har man iallefall dokumentasjon.

 

Alt av handler og byttehandler sålangt har iallefall vært en meget hyggelig opplevelse, og så håper jeg at motsatt part har samme intrykk.

 

Vær ærlig og hyggelig, så blir alt så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Det finnest dessverre alltid et eller flere råttene epler i en hage.

Jeg har solgt litt dann og vann,men jeg er så"striks"på dette med forskuddsbetaling at jeg ikke sender fra meg noe før jeg ser pengene på kontoen..ink frakt.(som en tiligere nevnte,postoppkrav er et fordyrende ledd så jeg veier pakkene å finner ut den eksakte fraktkostnadene før kjøper handler fra meg) Å når man handler med"små-summer"er det jo penger spart.

Alt dette gjør jeg for å unngå slike lite trivelige episoder som den du nå opplevde.

Men av person er jeg slik at jeg stoler 100% på alle til det motsatte er besvist.

Et lite visdomsord til slutt: En dag er uten lærdom er en bortkastet dag.

Link to comment
Share on other sites

Solgte en bue for et års tid siden.

Den ble sendt i oppkrav.

 

Ikke måte på hva gutten hadde blitt utsatt for av ulykkelige historier og vissvass dom unskyldning til at han ikke kunne hente ut pakken.

Det hele kom tilbake til postkontoret, og jeg måtte betale for å få den ut (Returfrakt)

Et lite kvarter ville dem ha oppkravssummen også... :roll:

Fantastisk mange historier etter, fikk jeg endelig pengene for fadesen tilbake. Skulle bare mangle.

 

Vel, det har resultert i at jeg ønsker forhåndsbetalt.

Kan også sende i oppkrav, men da vil jeg uansett ha 2*frakt + oppkravsgebyr for å dekke inn om pakken ikke ble hentet.

 

Motsatt vei, hvor jeg er kjøper, har jeg aldri opplevd kluss.

Så jeg betaler stort sett på forskudd.

Opplever også at jeg får beskjed om å betale når varen er mottatt, testet og funnet i orden. Dette da med folk jeg har handlet med tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Bruker så godt som bare forskuddsbetaling når jeg selger noe, sender ingenting i oppkrav uten at de ihvertfall forskuddsbetaler frakt + oppkravsgebyr samt returfrakt. Har de problemer med dette anser jeg det som en risiko for at de ikke løser ut pakka når den kommer og avstår heller fra å selge til disse.

 

På Finn har jeg brukt deres betalingsgaranti på et par ting jeg har solgt og det har fungert greit.

 

På Qxl brukes det kun forskudd, har brent meg en gang for mye på oppkrav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et litt prinsipielt spørsmål:

Dersom selger ikke stoler nok på kjøper til at han kan sende varen uten at pengene er forskuddsbetalt, hvorfor skal egentlig da kjøper stole på at selger sender varen selv om den er forskuddsbetalt?

 

Dersom kjøper betaler vare + frakt til selger før han har mottatt varen (før den er sendt feks) så er det tillit fra kjøper til selger. Kjøper kan bli rundlurt.

Dersom selger sender varen til kjøper før varen og frakt er betalt så er det tillit fra selger til kjøper. Selger kan bli rundlurt.

Konklusjonen min er at egentlig er det et gjensidig tillitsforhold der begge kan bli lurt. Alt ettersom hvordan man legger opp handelen. Å ja det er irriterende om man blir lurt av noen.

 

Her er jo noen erfaringer:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=41822

Link to comment
Share on other sites

Jeg har solgt og kjøpt ting over nett i over ti år nå.

 

Har som regel aldri bedt om forskudd siden jeg har den innstillingen at hvis en person ønsker at gjøre seg til kjeltring før små penger, så er det på en måte verdt det.

 

Har som regel ikke noen problemer at betale på forskudd hvis selger ønsker det, og jeg har heller aldri blitt lurt.

Link to comment
Share on other sites

De fleste ting jeg kjøpte her, var med forskuddsbetaling. Dette krevde selger.

 

Destå finere tillit-opplevelsen hadde jeg fått da jeg handlet noen hylser med høggern .

Ingen forskudd ble krevet. Hylser kom som avtalt og jeg betalte samme dagen jeg har fått disse.

Må si at jeg setter pris både på hylser og den måten vi handlet på. Blir sikkert en fast kunde :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et litt prinsipielt spørsmål:

Dersom selger ikke stoler nok på kjøper til at han kan sende varen uten at pengene er forskuddsbetalt, hvorfor skal egentlig da kjøper stole på at selger sender varen selv om den er forskuddsbetalt?

 

Dersom kjøper betaler vare + frakt til selger før han har mottatt varen (før den er sendt feks) så er det tillit fra kjøper til selger. Kjøper kan bli rundlurt.

Dersom selger sender varen til kjøper før varen og frakt er betalt så er det tillit fra selger til kjøper. Selger kan bli rundlurt.

Konklusjonen min er at egentlig er det et gjensidig tillitsforhold der begge kan bli lurt. Alt ettersom hvordan man legger opp handelen. Å ja det er irriterende om man blir lurt av noen.

 

Her er jo noen erfaringer:

 

 

Oppfølger spm: hvordan kan du som kjøper være sikker på at du ikke blir lurt om du kjøper med oppkrav ? Det kan jo være en murstein i pakken du henter ut ?

 

Jeg har blitt lurt en gang (som kjøper), og det var med oppkrav. Riktignok ingen murstein i pakken, men det jeg trodde var en walkie talkie som jeg betalte 1200,- kr for viste seg å være 25 cm 2x4. De pengene fikk jeg aldri igjen.

 

Som selger har jeg også to ganger opplevd at pakker ikke blir hentet ut og kommer tilbake slik at jeg må betale 2x porto. Så her i gården er det kun forskudd, ellers ingen handel. Jeg foretrekker også forskudd når jeg selv skal handle noe.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det som hadde vert greit å hatt på forumet er eit forum der me kan kommentere salg + og -

På andre forum som eg er på fungerer dette bra for dei som er erlige ikkje så bra for dei som ikkje følger reglene.Dei blir som regel hengt ut med fult navn og adresse + bilde av huset dei bur i fra google hehe

Har solgt og kjøpt her på forumet fleire gonger og eg må sei at det er masse flotte folk her :D

 

Men eg må sei at eg har litt respekt for graahund då, ein mann med hjarte på rette staden !

Link to comment
Share on other sites

Noe slikt som malt sikter til finnes andre steder/forum. Bl.a. på foto.no - der man kan legge igjen en kommentar på salget og om selger har beskrevet varene korrekt. Har kjøpt og solgt mye over nettet i flere år, og har et par ganger opplevd at jeg har måttet hente pakker i oppkrav tilbake. Bedre det enn å sende fra seg flere "tusen" kroner og "miste" de. Har handlet flere ganger her på kammeret, og har også solgt litt, og det har aldri vært noen problemer her inne - enda - for min del. Men jeg ønsker selv forskudd - og spør selv etter kontonummer til de jeg kjøper fra. Betaler forskudd selv - og stoler på folk inntil det motsatte er bevist. Hadde jeg blitt lurt av noen her inne, hadde jeg lagt ut nick og dialog på forumet for å advare andre - selvsagt i samråd med "kammeråndene" - hehe - (les moderatorene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt og solgt våpen og optikk i ca 20 år, og som regel har det gått knirkefritt. Men det finnes enkelte gaudere ja, Husker en gang jeg solgte et salong kikkertsikte , siktet var helt nytt og jeg skulle ha 600 kr for det.. Merket var Tasco ( var det som sto på siktet iallefall) . Jeg fikk pengene på konto og sendte siktet.. Når mottaker fikk siktet begynte han å sipe om at han var blit lurt,, ( han var nesten på gråten) Hadde fått en kinakopi sa han og krevde pengene tilbake, Jeg har ikke peiling på denne typen sikter da jeg kun har zeiss på mine våpen, men lurer egentlig på hva han trodde han fikk til 600 kr.. ?? Tilbakeførte 601 kr og ba han beholde siktet slik at han fikk beholde nattesøvnen.. Gubben bruker sikkert kikkerten den dag idag ;) ... Handelen ble foretatt her på forumet ja,, eller skal vi si svindelen ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ingen tvil om at det du nevner 'høggern' er helt riktig at all slik handel bygger på tillit og man burde ikke ha betalt før varen er pakket opp og stemmer med det oppgitte men de fleste jeg har handlet med har krevd forskudd og jeg har aldri blitt lurt . Akkurat på dette forumet tror jeg alle er redelig selv om jeg har lest om en her for en tid tilbake som var en kjeltring men han ble vel fjernet .

Link to comment
Share on other sites

Det som hadde vert greit å hatt på forumet er eit forum der me kan kommentere salg + og - .

Dette har vært diskutert blant "slavene" (mods/styre/teknikere). Det har ikke vært stemning for å opprette noe slikt. Hvis ikke kjøp/salg her inne (som er av relativt lite omfang) kan foregå på ærlig vis, er alternativet snarere å kun tillate linker til annonser på "Finn" eller andre salgskanaler under "Handelskammeret". Disse har jo både betalingsordninger, og "karakterbok".

Link to comment
Share on other sites

Alt jeg kjøper/selger på forumet blir forhåndsbetalt . Syns det er den greieste løsningen og har aldri hatt problemer .

Forbanna dårlig gjort det 'gråhund' har opplevd her selv om det ikke dreier seg om store penger er det prinsippet .

 

Vel

 

Jeg har det motsatte problemet. Jeg forhåndsbetalte en brukt mauser m98, sendte papirene sørover. Dette var i juli. Fremdeles ingen mauser i huset. Utallige sms og pm er sendt uten resultat og svar, har prøvd å ringe uten resultat (tar ikke telefonen). De få gangene jeg har fått svar er det med unskyldninger om sykdom (til tross for at vedkommende har vært på elgjakt) og at rifla er pakket og sendes før "helga" og atda skal jeg få sporingsnummeret.

 

Pengene står jeg for. Prinsippet er det verre med... Vurderer å anmelde vedkommende for svindel, papirener ferdig skrevet... Mangler bare dato og underskrift.

 

Jeg blir så forbannet............

Link to comment
Share on other sites

@Graahund: Konklusjonen min har jeg skrevet lengre opp. Det er at slikt kjøp og salg er et gjensidig tillitsforhold der begge kan bli lurt.

 

Å jeg synes oppriktig synd på de som er blitt lurt. Det er frustrerende og vondt å bli lurt, i tillegg til den økonomiske biten som og kan svi.

 

For et år siden gikk det en lignende tråd, den har jeg linka til lengre opp her.

Link to comment
Share on other sites

Høggern, det er en liten detalj du ikke tar med i "regnestykket ditt. En selger har gjort et valg, han ønsker å selge en gjenstand, ergo, han tar seg bryet med å lage en annonse, kanskje ta noen bilder som legges ved også. Når dette er på plass ligger annonsen og godgjør seg mens den venter på at den rette kjøper skal dukke opp. Når kjøperen dukker opp, og han har bestemt seg for at den varen vil han ha, ja da er det hans tur til å ta initsiativet. Altså, kontakte selger, betale, for så å motta varen. Når du skal handle ny CD spiller via en nettbutikk blir det jo mye det samme. Butikken har en nettside, du som kunde oppsøker nettsiden, du putter varen i handlekurven, betaler med mastercard/visa og venter på at varen skal dukke opp i posten. Alternativt om du ikke har mastercard/visa så bestiller du med oppkrav og øker således fraktkostnaden. Like fult, du må vente litt før pakken dukker opp på posten før du kan hente den. Igjen må du betale FØR du får ut varen. Dette er en ganske innarbeidet praksis ved kjøp og salg fra butikk til private, hvorfor skal det være så annerledes ved privat handel? De varene jeg har solgt på Finn.no har jo jeg kjøpt en gang tidligere, hvor jeg betalte up front enten privat eller i en butikk. Hvorfor skal jeg nå plutselig sende den til andre siden av landet for så å håpe at pengene dukker opp? Nei, jeg tar alltid forskuddsbetalt for hele beløpet pluss frakt, og jeg betaler alltid på forskudd når jeg selv handler. Har enda ikke blitt lurt!

Link to comment
Share on other sites

Du 'Glimmerman' ! Går ut fra at Po-kammeret der du bor også krever at navnet på kjøper må stå på søknaden og du har sendt med papirene for og få hans underskrift og du skal jo ha disse tilbake utnom hans del . Hadde dette hvert mitt problem hadde jeg tatt kontakt med politiet og dette er ting de prioriterer slik at de hadde relativt raskt ville gjort et besøk hos ham. Det er min anbefaling .

Link to comment
Share on other sites

Varen er selgers eiendom i utgangspunktet og selger trenger ikke å sende varen før han har fått betalt for varen (om selger ønsker det slik). Det er vel ingen som kan kreve at selger skal sende varen uten at den er betalt til noen han ikke kjenner personlig?

 

På den andre siden er pengene for varer+eventuell frakt kjøpers eiendom i utgangspunktet og kjøper kan da ønske å ha fått varen og besiktige den før han betaler varen. Om forskudd kreves, så må ofte kjøper betale penger til noen han ikke kjenner personlig før varen blir sendt.

 

Altså må enten kjøper, eller selger, stole relativt blindt på noen de ikke kjenner om de sender varen uten å ha fått forskudd, eller betaler varen på forskudd.

 

Jeg ser også at det har vært minst et par tilfeller der forskudd har ført til at penga er tapt og ingen vare kom. Å det er sikkert noen som har sendt vare og ikke har fått betalt.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer litt på, er dette med bruk av telefon nr i annonser.

 

Grunnet snakket om dette med svindel, tenkte jeg at jeg skulle sjekke hvem som eide telefon nummeret (navn og adresse) som en her på forumet har oppgitt i sin annonse. Men dengang ei, bruker sperret for info fikk jeg opp.

 

Jeg undres på om slikt ikke bør tas som et signal om at vedkommende kansje ikke er blandt de en bør handle hos?

Link to comment
Share on other sites

Jeg krever også alltid forskuddsbetaling. Har opplevd å få oppkravspakke i retur. Den gang ordnet det seg, men inntil kjøper tok kontakt, falt hele fraktkostnaden på meg.

 

Når det gjelder kjøpers risiko for å bli lurt. Ja, det er en risiko, både med forskuddsbetaling og like mye med oppkrav, som andre har nevnt.

Kjøper må enten stole på selger, eller droppe kjøpet. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Er mange som har reservert seg mot å ha nummeret på 1881, gulesider etc. Er vanlig at helsepersonell, politi osv ikke er å finne i diverse nummeropplysningstjenester, så det at du ikke finner et nummer er ikke noe uvanlig. Synes det blir litt for dumt å hyle ulv ulv fordi en ikke finner noen oppføring på et nummer!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kjøpers risiko for å bli lurt. Ja, det er en risiko, både med forskuddsbetaling og like mye med oppkrav, som andre har nevnt.

Kjøper må enten stole på selger, eller droppe kjøpet. Enkelt og greit.

 

Hvorfor må kjøper stole på selger og ikke motsatt?

 

Jeg snakker her om prinsippet, hvorfor kjøper må stole på selger dersom selger ikke vil stole på kjøper?

 

Å til de som krever forskuddsbetaling før de sender noe, jeg forstår hvorfor de gjør det å dette er ikke kritikk av det. Bare lurer på hvorfor det må være slik at kjøper skal måtte stole på selger om selger ikke vil stole på kjøper.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor må kjøper stole på selger og ikke motsatt?

 

 

Ikke alle er like naiv som deg.. :lol::lol:

 

Men Høggern har faktisk et poeng her. Og vis ikke selger

kan/vil sende i oppkrav da stusser jeg veldig med å overføre noe som helst..

 

Nå gjør jeg stort sett de fleste dyrere handlene her inne, og må jo si jeg skjekker opp nicket før jeg handler..

er det registrert for en snau uke siden og de fleste innlegga er "siterte"+1, så er jeg mere skeptisk må jeg si..

 

Men jeg har enda ikke blitt lurt av noen her inne enda, hverken her eller på Finn.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er jo en fordel ved og sende i oppkrav, du får i allefall varen tilbake tross alt. Men vi må jo være fornøyd med at som før nevt her, 99,9 % er tross alt ærlige. Og det skal vi være glad for. Og ikke aller minst fortsette og være det :D .

Link to comment
Share on other sites

Høggern.

 

Desverre er samfunnet blitt slik at det finnes uærlige sjeler. Jeg tror nok også at majoriteten er ærlige folk, men det finnes mer enn nok av de som ikke er det.

 

Det er min vare inntil den er betalt. Og siden jeg ønsker betaling og ikke vil kaste bort hundrelapper på uavhentet sending, kan jeg desverre ikke stole 100% på ukjente.

 

Og dersom kjøper heller ikke stoler på at jeg vil sende varen etter mottatt beløp, må han heller ikke kjøpe.

 

Beklager, men verden består desverre av enkelte sorte får, selv om jeg heldigvis ikke har vært utsatt for dem ennå.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med høggern her. Kjøper har vel større sum å tape, enn selger har ved å sende i oppkrav!

 

Det er sant, men jeg som selger ønsker ikke å tape portoen heller. Posten er jo ikke akkurat billige om varen er av noe størrelse. Og når jeg er selger, setter jeg kravene. Så må kjøper avgjøre om de kravene er akseptable.

Link to comment
Share on other sites

Og når jeg er selger, setter jeg kravene. Så må kjøper avgjøre om de kravene er akseptable.

Nettopp. Her er du ved sakens kjerne. Om kjøper mener det er greit å sende deg penger på forskudd er det ingen sak.

Men jeg er som sagt ute etter prinsippet. Å det er iallefall et par stykker på kammeret som er blitt lurt av uærlige "selgere". Hvor mange som er lurt av uærlige kjøpere vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...