Jump to content

Hvor høyt hekker måker?


Gullars

Recommended Posts

Da jeg gikk i Stølsheimen et par uker tilbake ble jeg overrasket. Der inne i fjellheimen på en vel 700 moh var det faktisk et par måker som tydeligvis hekket der inne. Jeg ble litt forundret over hva de lever av langt oppe i høyfjellet?

 

http://img49.imageshack.us/img49/1995/img0776cs0.jpg .. Landskapet ser slikt ut!

 

Noen som har vært borti lignende?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, har sett måker over 1000 meter iallefall. Eg har som regel med meg måkekværk med langt løp, når eg går i fjellet. Ser eg ein av dei, så er den ganske ille ute. Måker har ingenting i innlandet å gjere, og eg prøver å sørge for at dei ikkje forsøpler fiskevatn i området...

Link to comment
Share on other sites

De spiser jo alt! Også rypeegg og unger... Langløpa måkekverk er tingen. Det kommer også mark i fisken i vannene dersom det er måke i nærheten.

Vi holder oss nok med en kunstig høy måkebestand med alle de åpne søppelplassene, det er vel en grunn til at måkene erobrer nye områder tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

Helt klart er det en fordel å ta ut måker i innlandet. Som Skaubjønn sier driter de i fiskevann som igjen gjør at det kommer mark i fisken. Ved et godt fiskevann som jeg kjenner til er det kommet mark i fisken på grunn av måkene. Og det er nå snakk om å skyte ned bestanden der.

Link to comment
Share on other sites

De spiser jo alt! Også rypeegg og unger... Langløpa måkekverk er tingen. Det kommer også mark i fisken i vannene dersom det er måke i nærheten.

Vi holder oss nok med en kunstig høy måkebestand med alle de åpne søppelplassene, det er vel en grunn til at måkene erobrer nye områder tenker jeg

 

 

Det er faktisk mindre måker enn på veldig mange år pga sammenbrudd i fiskebestanden den naturlig lever av. Derimot kommer dennærmere folk pga matsøk og dermed oppleves det som om det er mer måke enn før. Forstår forøvrig ikke dette måsehatet som enklet har, måser er en del av kysten og hva f..n hadde en kveld på bergene vært uten en kald pils, haspelstang og måseskrik??

 

 

Men la den ikke etablere seg i fjellet; beste løsning er å spore opp reirene , punktere egg (da legger de ikke nye egg, de ruger på de døde eggene til de gir opp hele prosjektet for så å skyte "stamfuglen" på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen skreiv :

Men la den ikke etablere seg i fjellet; beste løsning er å spore opp reirene , punktere egg (da legger de ikke nye egg, de ruger på de døde eggene til de gir opp hele prosjektet for så å skyte "stamfuglen" på høsten.

 

Det er ganske så riktig dette. Var ein fuglekikker som fortalte meg dette med egga. Mora mi stal ein del år, alle måke egg ho kom over, men det var ingen vits i, for då la dei berre nye egg. Så punkterer dei med ei nål, et par gonger, så er plomma og alt ødelagt.

Ellers, så er måker i fjellet ein uting, og ja det sørger for ein del makk og utøy innlands fisken.

Så eg prøver å ta ut mest mulig, når eg er i fjellet. Men har blitt litt sløv med det i siste åra. Nok å drasse på til fjells når ein har unger og alt med seg.

Link to comment
Share on other sites

Er det mye Måker i fjellet i dag..? Det begynner å bli noen år siden jeg trampet Hardangervidda på kryss og

tvers sommerstid, men husker at det var mye den gang.. Er det fritt frem å drive Varmint jakt på Måser i fjellheimen, så lenge man forholder seg til normale jaktider....?

 

Kom gjerne med tips om dere vet om plasser på Hardangervidda som er overbefolket med måser, tar gjerne en helg i fjellet og Varminter litt jeg.. :D

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skreiv :

Husk nå på at oppfordring til lovbrudd ikke er god kotyme her på kammeret. Jeg leste den der skilt-rundt-halsen kommentaren slik

 

Sorry for det Skaubjønn, var nok litt flåsete av meg det der. Men det er store problem med akkurat dette rundtom. Og det er ingen direkte handlings plan for slike ting, iallefall ikkje som eg har sett. Så eg syntes dette her problemet burde seriøst tas alvorlig. Om det er hekketid eller ikkje, det for så væra, innlands måker skulle ha vært tatt et alvorlig kraft tak med, for å bli kvitt. Men det er nå min meining.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Mauser68, innlandsmåker burde avlives.

 

Men det er ikke bare måker som befinner seg i innlandet. Under fjorårets fisketur på geitryggen oppdaget jeg skarv i et vann på ca 900 m over havet. Hvordan er det med skarv, sprer den innvolsorm på samme måte som måker, eller er den snillere?

Link to comment
Share on other sites

Måkene trekker til innland og båssplasser pga for lite fisk i havet.

Enig med chiefen, skjønner heller ikke hvorfor det er så mange måkehatere.

Her ute som det skal være mye måker, er det nesten bare svartbak og gråmåke igjen, ikke så mange igjen av de heller.

 

Angående skarv, så har de jeg har buksprettet vært fulle av mark. Det er som regel bunnfisk som har mest kveis (mark) og måker dykker som kjent ikke.

 

Har til dags dato aldrig sett ett vilt med jaktidskilt rundt halsen, så da er det vel fritt frem :roll:

Link to comment
Share on other sites

Per-S skreiv :

Jeg er enig med Mauser68, innlandsmåker burde avlives.

Men det er ikke bare måker som befinner seg i innlandet. Under fjorårets fisketur på geitryggen oppdaget jeg skarv i et vann på ca 900 m over havet. Hvordan er det med skarv, sprer den innvolsorm på samme måte som måker, eller er den snillere?

 

Forbanna dritt med innlands sjøfuggel....Veit ikkje korleis det er med skarven i høgfjellet, men eg hadde nok desverre pælma litt høghastigheits kuler etter ein skarv også, hadde eg sett den i fjellet. Men eg er nok sikker på at den sjøkulturen i bæsjeformat ikkje er heilt heldig for innlands fauna uansett. Men eg er usikker på om dei er så skadelege som måkene... Men kva pokker skal dei no gjere i fjellet. Hvis eg vil ha måkeskrik, så veit eg at eg kan stikka på hytta te far min på Lindås... Eg har IKKJE lyst å høyra da når eg går i fjellet med fiskestonga, og IKKJE lyst til å vrake ein flott aure, som eg har havna, pga makk og fandenskap.

 

Men greitt nok eg tar kritikken for å skyte dei utenom jakt tida, men eg er lite forståelse full for akkurat det der. Eg er ein ganske så forbanna på nettopp måker innanlands. Og eg skal væra så ærlig å sei at eg har nok begått et par synder der... Då snakkar eg ikkje om meir enn 10-15 fugl i løpet av 20 år, men alikevel, riktig blir det ikkje.. Men for å sei det slik, så er eg ganske konservativ med det meste av jakt, og eg håpar at eg tar det inn igjen litt der. Har fått mange tilbud om å jakte med folk som eg definerer som aldri skulle ha jakta på noko anna enn kvinnfolk, og då helst uten våpen... Men eg takka fint nei. Må sei at skal eg først jakta på noko, så likar eg å veta at det eg skyt faktisk har ein sjanse å ligga på bakken også. Og dundre med fullt magasin midt inni ein rypeflokk, eller å skyte på 300-400 meter etter eit rådyr i fullt firsprang, det er fanden ikkje jakt i det heile tatt.

Så beklager til Skaubjønn og andre på kammeret, men nett der er eg forbanna konsekvent....

 

Foxterrier skreiv :

Har til dags dato aldrig sett ett vilt med jaktidskilt rundt halsen, så da er det vel fritt frem

 

Nei det er ikkje det. Det var stort sett ein spøk, men eg er ein synder akkurat på det området... Så beklager det..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor de trekker til fjelles vet jeg ikke, men vet de ikke hører til der! Ser du de med et våpen i hånden, SKYT! Måkene hører ikke til på fjellet.

 

Var på hytta for ei uke siden(ligger på 600moh) der så jeg noen måker som fløy over en liten gjeng med rypekyllinger. Har noen hørt om at måker spiser rypekyllinger?

Link to comment
Share on other sites

hørte en sann historie om en som oppdaget at det ble bare mere og mere måker der han/hun/de bodde, historien befinner seg i Budalen i sør trøndelag. politiet fant ikke ut hvem det var men han/hun/de bestemte seg for utrydde bestanden der hvor han/hun/de bodde, til slutt så klarte han/hun/de det, like etterpå ble dette annmeldt for faunakrimalitet :?

 

denne saken ble det skrevet mye om i Trønderbladet da denne saken fant sted

Link to comment
Share on other sites

Dei trekker til fjells fordi at det tidligere har vært trangt om fødestedene langs kysten. Og dei som har blitt født og oppfostra i innlandet, kjem tilbake igjen, for å lage sitt avkom igjen. Dei gjer det også, fordi at dei er meir sikre på å fø opp ungene sine i innlandet enn på kysten. På kysten er det trangere og dei er kjent for å angripe andres unger, slik at det oftere er måkepar, som ikkje får levende unger i kullet.

Så det er i grunn ein ond sirkel, som burde ha blitt brutt... Måkene er blitt litt hetsa og fått skylda for det meste som har med makk og parasitter i innlands fiskevann. Det er ikkje dei som står for 100% av det, men dei står for ein heil del av det.

Hvis det viser seg no at det minker med bestanden av måker langs kysten, så kan det kanskje bli ein liten minke i antall individ, som trekk innenlands. Får håpe at det er ein del av sirkelen og at det kan bli mindre innlands måker..

Link to comment
Share on other sites

hørte en sann historie om en som oppdaget at det ble bare mere og mere måker der han/hun/de bodde, historien befinner seg i Budalen i sør trøndelag. politiet fant ikke ut hvem det var men han/hun/de bestemte seg for utrydde bestanden der hvor han/hun/de bodde, til slutt så klarte han/hun/de det, like etterpå ble dette annmeldt for faunakrimalitet :?

 

denne saken ble det skrevet mye om i Trønderbladet da denne saken fant sted

 

 

Nå var vel problemet at de ikke fulgte jakt-tider?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt på meg kråke/måke skyting hos en minkoppdretter på innlandet. Derfor jeg jeg altfor godt hvordan måkene er. Ifjor klarte jeg ta rundt 80% av de som holdt til i området der. I år er det minst likemange som før jeg startet skytinga ifjor hvis det ikke er flere der også :evil:

 

Men det bryr meg ikke så mye siden det betyr mere vilt og skyte på selv om det tar mye tid som jeg kunne brukt på jakt av annet vilt.

 

Men jeg skal vel ikke klage på det når jeg har tatt det på meg frivillig :roll: Ser på det positive med det og det er at jeg blir en god hagleskyter om ikke trenger og bruke tid på lerduebanen om sommeren :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en fyr i bergen som fanget og spiste måker sånn nå for et par uker siden.. Send han på fjellet :D

 

Spøk til side... Måker hører etter min mening hjemme langs kysten. Burde nesten vært premiert jakt for å holde de der.

 

Noen som er klar for en konkurranse i sesongen? måker skutt over 400 moh.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt på meg kråke/måke skyting hos en minkoppdretter på innlandet. Derfor jeg jeg altfor godt hvordan måkene er. Ifjor klarte jeg ta rundt 80% av de som holdt til i området der. I år er det minst likemange som før jeg startet skytinga ifjor hvis det ikke er flere der også :evil:

 

Men det bryr meg ikke så mye siden det betyr mere vilt og skyte på selv om det tar mye tid som jeg kunne brukt på jakt av annet vilt.

 

Men jeg skal vel ikke klage på det når jeg har tatt det på meg frivillig :roll: Ser på det positive med det og det er at jeg blir en god hagleskyter om ikke trenger og bruke tid på lerduebanen om sommeren :mrgreen:

 

 

Oppdretterne skyter måker som hører hjemme i naturen, mens de samtidig slipper løs mink som gjør skade på fuglebestanden langs kysten.

Minken tar både egg og unger, noe som også er medvirkende til at måkene søker tryggere plasser.

 

:oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt på meg kråke/måke skyting hos en minkoppdretter på innlandet. Derfor jeg jeg altfor godt hvordan måkene er. Ifjor klarte jeg ta rundt 80% av de som holdt til i området der. I år er det minst likemange som før jeg startet skytinga ifjor hvis det ikke er flere der også :evil:

 

Men det bryr meg ikke så mye siden det betyr mere vilt og skyte på selv om det tar mye tid som jeg kunne brukt på jakt av annet vilt.

 

Men jeg skal vel ikke klage på det når jeg har tatt det på meg frivillig :roll: Ser på det positive med det og det er at jeg blir en god hagleskyter om ikke trenger og bruke tid på lerduebanen om sommeren :mrgreen:

 

 

Oppdretterne skyter måker som hører hjemme i naturen, mens de samtidig slipper løs mink som gjør skade på fuglebestanden langs kysten.

Minken tar både egg og unger, noe som også er medvirkende til at måkene søker tryggere plasser.

 

:oops:

 

 

Aldri vært noe problem hos han at de kommer seg løs....Men han har sagt at hvis det skulle skje var det bare og skyte fikk jeg beskjed om...Han har drevet med dette i 30 år og ingen som har kommet løs unntatt når det var noen smarte dyreaktivister der som slapp løs ca 100stk hos han for mange år siden :evil: Stakkars dyr som må sitte i bur....Smarte folk som slipper løs dyr som ikke klarer seg selv... :evil: Snakker om idioti....

 

Men jeg forstår hva du mener...Er nok mange som ikke tar slikt på alvor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en fyr i bergen som fanget og spiste måker sånn nå for et par uker siden.. Send han på fjellet :D

 

Spøk til side... Måker hører etter min mening hjemme langs kysten. Burde nesten vært premiert jakt for å holde de der.

 

Noen som er klar for en konkurranse i sesongen? måker skutt over 400 moh.

 

:D

 

 

Den er grei....Snart de begyner og trøske skal jeg skyte måker på ca 580moh. Regner med ca 50 til 100stk hvis jeg er heldig.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje uteliggerne fra Bergen nå blir å finne på Finse eller deromkring, med måker på engangsgrillen og rødspriten i koppen?

Link to comment
Share on other sites

:arrow::arrow::arrow:

Skal vi prøve å holde oss til det tråden handler om.

 

Ønskes det en debatt om mink oppdrett, så starter det en egen tråd om dette.

 

:arrow::arrow::arrow::arrow:

 

 

Som jeg så vidt var innom, har jeg sett måker på Finse, det er 1222 moh.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

jeg jobber på 1850moh om sommeren, der ser vi desverre måker jevnlig, jævla skit!

 

på sognefjellet som ligger på 1434moh, der hekker måkene som bare det,etter min mening skulle det vært premie på måker og fri jakttid på de i fjellområder!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg som en unge til jaktsessongen på måken/måsen starter.

Her i Tromsø (måseby) er det sinnsykt med måser overalt.

Holder oss våkne døgnet rundt, og driter over alt.

 

Min persjonlige mening er at kommunen skulle ha søkt viltnemda om utviden jakt, utenom de orginale jakttidene. Samt "pant" per måke!

Link to comment
Share on other sites

Har sett både svartbak, gråmåse og tjuvjo svelge fugleunger rett ned omtrent mens kyllingene springer. Der i gården er gapet så stort at alt går ned på høykant. Slik er nå engang naturen innrettet, men når måsen kommer til fjels, begynner vel presset å bli vel stort. For den er seriøst glupsk. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over en enslig måkeda jeg var på reinsjakt på Vestvidda for et par år siden. Den holdt til ved et vann som ligger på 1200 m.o.h. Jeg tenkte å knerte den, men den var ekstremt sky og slapp meg aldri inn på riflehold. I og med at jeg tross alt var ute etter større vilt, lot jeg farkenskapet være i fred. Grunneieren sa etterpå at det hadde holdt til måke der oppe i årevis, og ba meg innstendig om å knerte den hvis jeg kom over den.

Link to comment
Share on other sites

No ser eg ikkje størrelsen utav bildet, men jo det likner litt på måke egg i grunn. Men det er mange egg, som har lignende utseende, så det er vanskelig å sei. Hvis egga var på størrelse med små/mellom store hønse egg, så kan vel dette stemme.

Håper du tok ei knappenål og stakk i midten på dei et par gonger.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde kanskje i skrive dette, men det illustrerer litt problemet med måker i innlandet:

 

- Vi hadde for noen år siden en hytte (ikke i Norge, men en annen plass, med andre jakt-tider - så jeg har ikke brutt noen Norsk lov) som lå ved et mindre vann. Hver vår hadde vi en fantastisk variasjon av ender, lom og gjess som hekket i vannet. Etterhvert kom måkene, og resultatet var at alt annet forsvant stille og rolig og ble borte, etterhvert som måkene la seg til i vannet.

 

Siste året vi hadde hytten der, var Far sjøl (ja, for det var selvsagt ikke jeg som gjorde det) på rundtur i vannet med salongrifla, og skøyt alt som fantest av måker.En uke etter var flere av endene tilbake, og det så ut som om de satte igang med ny hekking.

 

Burde dette vært vurdert i jakttidene, at man burde utvidet jakttiden på måke - etter geografi?

Link to comment
Share on other sites

 

Siste året vi hadde hytten der, var Far sjøl (ja, for det var selvsagt ikke jeg som gjorde det) på rundtur i vannet med salongrifla, og skøyt alt som fantest av måker.En uke etter var flere av endene tilbake, og det så ut som om de satte igang med ny hekking.

 

Burde dette vært vurdert i jakttidene, at man burde utvidet jakttiden på måke - etter geografi?

 

Og HØYDE! Alt over 400 meter av måker må taes ut.

 

Ninja edit: Jmonsen, du som sitter litt oppe i NJFF. Er det et sted man kan ta opp dette problemet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...