Jump to content

Første pistoler


Eng

Recommended Posts

Hei!

 

Skal nå snart søke på .22 kaliber pistol og 9 mm pistol (til finfelt og grovfelt).

Regner med at dette er et spørsmål som har blitt stilt før; hvilke bør jeg velge?

Har skikket litt på våpen, men har liksom ikke helt tenkt ut hva jeg vil kjøpe ennå.

 

Om det er nye våpen eller brukt spiller ingen stor rolle.

Tenkte at jeg høyst vil gi 7000 kr per våpen, skal jo ha råd til ammunisjon også :wink: .

Har jo heller ikke akkurat tenkt å bli den store skytteren, mest for moro på treninger, og stevner av og til.

 

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har aldri skjønt dette med å be om råd når man har kneblet seg selv til en pris.

Da er det jo det man får til den prisen som man kan kjøpe og det kan vere hva som helst,

eller så vil man bare høre det man allerede har tenkt ut selv.

 

Fokuset blir kostnadene og ikke verktøyet. Blir som å be en sprinter om å kjøpe tresko

for det er billigere en joggesko. Men rundetidene blir jo desto dårligere med tresko....

 

Den som leser først annonsen på finn og får en brukt Pardini til 7000 får en match pistol,

og den som ikke leser den annonsen må kjøpe en ny Ruger som ikke er en match pistol.

Den som kjøper pardinien, kommer flittigt på banen, mens den som kjøper Rugeren blir

borte etter 5 treninger.

 

Set fokus på hva man kjøper og ikke på pris. Prisen får man ta som en bonus om man gjør et

godt kjøp. Det er mye hyggligere og drive denne sporten med godt utstyr, men det er umuligt

å gi noe annet råd når man er kneblet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Joda er litt enig med deg, såklart vil jeg jo heller ha en Pardini enn en Ruger, og jeg går jo ikke bare etter pris, kan strekke meg litt lenger om jeg finner noe bra jeg får lyst på.

Men disse pistolene vil jo bli mine første, altså nybegynner våpen. Etterhvert, når jeg begynner litt mer skikkelig, vil jeg sannsynligvis "oppgradere" og kjøpe noe bedre. Men foreløpig har jo bare tenkt å "plinke" litt, og skyte mest på treninger og på noen stevner. Altså så holder det foreløpig med noe jeg kan skyte sånn nogenlunde greit med og skyte for moro med.

 

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke få ganger man har prøvd og si at utstyret i denne sporten

har noe å si for hvor motivert man blir. Likevel, så gjør mange den tabben at dem

satser på noe middelmådigt, og så forsvinner lysten og intressen fordi det er

mere krevende og få resultater. Det er heller ikke så moro som man trodde det

skulle bli.

 

Det er igrunnen ikke noe man behøver å diskutere engang, for det bevises gang

på gang hvem som dukker opp på treninger og stevner.

 

Dem som har kostet på seg en match som Pardini, Walther, Hammerli, Morini......dem kommer,

og dem synes også det er moro å trene og skyte i konkuranser.

Den som har Ruger, Buckmark, X-esse noe i den kategori............dem blir oftere borte.

(PS! det er noen få unntak...........men trenden er dessverre gjentagende).

 

Klin til å kjøp en skikkelig 22. Den må gjerne vere brukt (eller ny), og kanskje så er prisen

bra også, men sats på en match type. Det vil du aldri angre på.

Link to comment
Share on other sites

kjøp noe pent brukt og kurrant, så taper du minimalt på det den dagen du selger de fordi du har funnet ut hva du egentlig vil ha.

ser forøvrig ikke noe veldig rart i å spørre hva som er det beste man får til en gitt pris.

om du ikke har prøvd 9mm før, kan det være lurt å gjøre det før du handler våpen til mange tusen. det er vist av en eller annen grunn (som sikkert andre kan utdype) ganske vanskelig å skyte med 9mm. har sett flere erfarene skyttere som ikke får det til, å da er det jo ikke spesielt gøy.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke nevne pris? Har man ikke mere penger og bruke på våpenkjöp er det ikke mye og gjöre med det. Livets realitet!

Det er da om at gjöre att kjöperen kjöper de beste "treskoene" han kan for pengene sine når han ikke kan kjöpe NIKE Air.. Så får han löpe i treskoene tils han får mulighet og handle nye fine löpeskor..

 

Den som legger opp mye penger, 15-20k for en hobbyn sin er, hvis dem ikke uansett har flust med penger, en som allerede er motivert for og trene mye. Det er vel ikke rart det som regel er dem som fortsetter i hobbyen og möter opp på banen og stevner.

 

Så til trådstarter, kjöp brukt, så blir tapet mindre når du siden oppgraderer deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og takker for de siste svarene.

 

Har tenkt litt på det og vil si meg enig med de siste innleggene.

Tror jeg kommer til følge rådene, å satse på en litt bedre pent brukt/ny .22 som jeg gjerne har prøvd før eller får muligheten til å prøve før jeg kjøper den.

 

Når det gjelder 9mm, så har jeg skutt litt med det før. Men ikke mye, bare et par ganger. Synes det gikk greit de gangene.

Er ennå litt usikker på hva jeg burde kjøpe her, kom gjerne med forslag.

 

Skal forhøre meg litt i klubben og høre hva de har å si, og kanskje prøveskyte litt også.

 

 

Mvh

Magnus :)

Link to comment
Share on other sites

9mm...

Skal du skyte felt er det hyggelig med en pistol som går godt. Så her er det også fint med et jern som passer dine hender.

Kjøper du en brukt glock eller CZ75, taper du lite på å selge den igen men det finnes våpen som er bedre til felt. Jeg foretrekker 1911 og dyrt til presisjonsprogrammene og det har betydd en del for mins resultater. Men da har grunnlaget vært lagt med rimeligere 9mm og en del .22 skyting.

Link to comment
Share on other sites

...........dyrt til presisjonsprogrammene og det har betydd en del for mins resultater.........

Jepp, dyrt er utvilsomt tingen. Det gjelder ikke bare til presisjonsprogrammene, men faktisk til enhver form for skyting generelt og håndvåpen spesielt. Hvis man ønsker å knipe i våpenbudsjettet kan det muligens være forsvarlig å velge en rimelig finpistol. Til krevende felt disipliner som f. eks. militærpistol hvor konkurransen er ganske hard er det nok bortkastet å velge simple saker hvis man vil oppleve ekte skyteglede og være med å konkurrere om de beste plassene. Som flere har lest tidligere har jeg gjennomgått en del av det som kan betraktes som fornuftige valg. En god pistol i f.eks. kal 9mm til militærfelt trenger faktisk ikke å være så fryktelig kostbar; det er mange gode kandidater som ikke koster over kr 25000,- og som jeg ikke hadde hatt betenkeligheter med å bruke i konkurranser. Faktisk var det en av billigpistolene (H&K USP Elite) som også presterte ganske bra - husker ikke prisen i hodet, men mener det bare var rundt 15.000 eller deromkring.

Lykke til med valget :-)

Link to comment
Share on other sites

Litt av noen priser gitt!

 

Men nå koster jo denne sporten endel.

Men desverre så er nok både 15 og 25 tusen langt over det min økonomi vil tillate-desverre.

Så jeg får nok gå til et billigere alternativ, og så kanskje en gang i fremtiden så får vi se.

 

Jeg har jo heller ikke noen store ambisjoner om å bli den store skytteren og konkurrere om de beste plassene.

Heller det at jeg vil delta på stevner og ha det moro uten å ta det så alvorlig som eliten.

Så om det ikke er det aller beste jeg kan få ta i nå, med mitt prisbudsjett, så holder det vel for meg, ihvertfall til inntil videre.

Det har ihvertfall jeg tenkt.

 

Mvh

Magnus :)

Link to comment
Share on other sites

det er mange gode kandidater som ikke koster over kr 25000,- og som jeg ikke hadde hatt betenkeligheter med å bruke i konkurranser. Faktisk var det en av billigpistolene (H&K USP Elite) som også presterte ganske bra - husker ikke prisen i hodet, men mener det bare var rundt 15.000 eller deromkring.

Hø hø---

Diffrent worlds :lol:

Min kones STI Targetmaster i 9mm kostet mindre en 15K ny, og den holdt til at jeg når jeg lånte den for sjekke noen ny ammo endte opp med å bli kretsmester i militærfelt i Oslo inneværende år... 8)

Link to comment
Share on other sites

jeg er på vei til å ta pistolkurset som jeg har tenkt på i mange år, og tenker langsiktig på disse tingene som trådstarter tenker på. Jeg har heller ikke flust med penger å bruke på de råeste våpene, men tenker som så at man skyter ikke bedre en mannen bak pistolen uansett hvilke jern man har. Tenker også dette kan være en morro idrett for hobby uten å absolutt "utstyrsdope" seg for å komme på pallen. Eller er jeg helt ute på jordet nå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at å følge et spesifikt råd fra en som antagligvis har arselet fullt av penger og som sikkert alltid er øverst på resultatlistene kan bli noe snevert! :) Det har kommet bedre råd her på kammeret! Du finner forøvrig mye om du bare søker litt, men en god matchpistol i .22 er nok det beste rådet du kan få ja! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man stiller med ett handikapp, som feks ett billig våpen (les Ruger mk3, Buckmark osv) blir, "konkurere" da mot andre som skyter med samme type våpen.

 

Eksempel, mørkerfeltskyting sist fredag i min svenske klubb, normalt var dette for finpistol men da jeg fikk med meg en klubbkamerat fra den norske klubben som ikke har en finpistol valgte jeg og skyte med Glocken (han har en Tanfoglio som ligner på CZ shadow) så kunne vi ha en intern opgjørelse. Det tilkom så 2 andre skyttere som skjøt revolver. Så vi 4 dannet en patrulje og konkurerte med varandre. Vi viste jo att vi ikke ville kunne slå finpistolene. Men jeg kan garantere att vi hadde det minst like gøy som de over oss på resultatlista.

 

Jeg stillte i felt NM med en Ruger Mk3, klubbvåpen. Ikke vannt jeg, men jeg klarte slå ca 30 skyttere eller noe. Dritmoro!

 

Nei, skyt og ha gøy med det du har!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett råd til nybegynnere. Kjøp brukte skikkelige match/presisjonsvåpen...

 

Du får eks. en pent brukt Walther GSP finpistol for 4-5000 kr, og en pardini militærpistol for 8-10 000 kr.

 

Vi har mange fornøyde "nybegynnere" i vår klubb med tilsvarende våpen.

 

Nå kommer sikkert diskusjonen om disse våpenene er det beste valget, og det kan sikkert diskuteres, men fakta er at det vinnes mange stevner hvert år (også et og annet NM) med disse våpena.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Litt av noen priser gitt!

 

Men nå koster jo denne sporten endel.

Men desverre så er nok både 15 og 25 tusen langt over det min økonomi vil tillate-desverre.

Så jeg får nok gå til et billigere alternativ, og så kanskje en gang i fremtiden så får vi se.

 

Jeg har jo heller ikke noen store ambisjoner om å bli den store skytteren og konkurrere om de beste plassene.

Heller det at jeg vil delta på stevner og ha det moro uten å ta det så alvorlig som eliten.

Så om det ikke er det aller beste jeg kan få ta i nå, med mitt prisbudsjett, så holder det vel for meg, ihvertfall til inntil videre.

Det har ihvertfall jeg tenkt.

 

Mvh

Magnus :)

Bynte med pistolskyting for litt over et år siden og jeg hadde samme ambisjoner som deg. Ikke noe mål om å bli god i konkurranser, bare skyte for morro og bli bedre i forhold til meg selv. Jeg kjøpte meg en gammel walther gsp til 3500 spenn og jeg skyter ikke noe dårligere med den enn med noen andre pistoler jeg har prøvd. Mange her på forumet som tror at hvis man ikke går for gull i konkurransene så er det ikke noe vits å drive med pistolskyting i det heletatt. Det er bare tull. Jeg har ikke blitt lei av det og jeg er på treninger ofte selv om jeg stort sett kommer på en av de siste plassene bestandig i konkurranser.

 

Kjøp deg en billig brukt konkurransepistol. Hvis du har lyst til å bytte den ut seinere så kan du bare selge den for samme prisen du kjøpte den for.

Link to comment
Share on other sites

Mange her på forumet som tror at hvis man ikke går for gull i konkurransene så er det ikke noe vits å drive med pistolskyting i det heletatt.

Seriøst? Da tror jeg ikke vi har frekventert det samme Kammeret. Det fins nok en og annen, men jeg er slett ikke enig i at det finnes mange av sorten her.

 

For øvrig er jeg 100 % enig i forslaget om å kjøpe en god brukt matchpistol. Det ER morsommere å skyte med noe du treffer med. Man trenger ikke å bruke hverken 15000 eller 25000 på et bra våpen. Det dyreste våpenet jeg har ga jeg 5000 for, og jeg har vunnet flere NM-medaljer med mine "billigvåpen".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt fersk og ikke skutt så mange skuddene i noen kaliber, men fikk ganske bra til med en konkurransepistol selv om grepet ikke passet helt i pølsefingrene mine.. Det jeg lurer på som sikkert har gått meg hus forbi: Kan man bruke en slik som dette http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... 592888.jpg til finfelt, og om den eventuelt duger som banevåpen?

Link to comment
Share on other sites

så da kan man altså få noe skapelig på tilbudsiden av budsjettet... og vil tenke at med en slik så om man ikke trives med idretten, så er ikke det økonomiske tapet noe å grine av vist man må selge..

 

En slik Walter p22 kan den brukes på bane og finfelt og fortsatt treffe skapelig, eller bør man absolut gå for noe ala baikalen?

Link to comment
Share on other sites

Walther P22 bør ikke nevnes i samme setning som Baikalen.

P22 er leketøy, Baikal er et våpen.

 

Leketøy som i at man treffer fryktelig dårlig med den og man kunne likegodt skutt løskrutt, Eller leketøy som at den blir fort ødelagt og det er gøy å skyte med?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt p22. Det er en glimrende pistol hvis;

- man er glad i klikk

- man liker matefeil

- man liker sink

- man liker rævdårlige sikter

- man liker plast

- man synes avtrekk av typen "dra kaffekjel igjennom steinur" er tingen

 

Hvis man er heldig og finner en som ikke klikker eller får matefeil, trener mye ned den, er en veldig god skytter og har litt flaks så kan man faktisk vinne stevner med den...da i klassen spesialfelt pistol

Link to comment
Share on other sites

så da kan man altså få noe skapelig på tilbudsiden av budsjettet... og vil tenke at med en slik så om man ikke trives med idretten, så er ikke det økonomiske tapet noe å grine av vist man må selge..

 

En slik Walter p22 kan den brukes på bane og finfelt og fortsatt treffe skapelig, eller bør man absolut gå for noe ala baikalen?

Verdt å merke seg er en variant av Baikalen som Walther modifiserte og solgte under eget navn, Walther KSP. Slike våpen som Wather KSP og Baikalen burde gå å få for under 3000kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en pent brukt 9mm Tanfoglio combat sport til 3500,- kr som første pistol, synes selv jeg skyter brukbart med den men har nok startet for sent i livet til å bli noen mesterskytter, men jeg synes skyting er gøy, spesiellt feltskyting , det å stå inne å panke hundrevis av skudd i ei pappskive synes jeg er fryktelig kjedelig , kjøp noe du tror du vil kunne ha det gøy med så kan du heller tenke mere seriøst hvis du finner ut at dette er en sport du vil satse på

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle kjøpe 3 våpen så snart jeg var ferdig med mine 6 mnd. Jeg regnet med at for å få 3 (nye) våpen av grei kvalitet som ville dekke de fleste øvelsene(primært felt) jeg hadde lyst til å skyte så måtte jeg ut med ca 25k, så jeg satte av penger til dette hver mnd. Jeg endte opp med en Hammerli x-esse sport som .22 til ca 8000, S&W 686 som .357 til ca 6500 og en CZ75 Shadow som 9mm til ca 7500 (totalt ca 22k).

Dette er alle våpen som er gode nok til å hevde seg i de fleste konkuranser, jeg har skutt med våpene en god stund nå og det er fremdelse bare min feil når det er bom skudd.

Jeg valgte å kjøpe nytt og litt dyrt fordi jeg hadde råd til det, men et godt våpen trenger ikke koste så mye. Klubben jeg er med i kjøpte noen .22 Highstandard til ca 1000kr stk, og etter litt puss og rens så er de mer en gode nok til 45+ på 25m, så dei er gode nok til å gjøre det ganske så bra i de fleste felt løyper.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min første pistol for over 30 år siden. Det var en "billigpistol", en russisk Margolin MCM i 22LR. Kostet vel 1500,- den gangen hos G-sport. Ikke verdens beste, men likevel var og er presisjonen i våpenet bedre enn presisjonen i hånden som skyter, så det har vel egentlig aldri vært et tema. Rådet jeg fikk av folk i klubben, ( en av dem representerte Norge i OL ) var å lære meg å skyte ordentlig med 22 før jeg overhodet vurderte å kjøpe noe grovere. Egentlig var det beste å lære seg å skyte ( avtrekk ) med luftpistol, for den tilgir ikke noen feil. Etter å ha skutt i flere år ble jeg forledet av en forhandler i Drammen til å kjøpe en husquarna 07 i 9mm Browning long. Den var billig og knapt nok verd det jeg betalte. Den var med på et par stevner og noen runder på trening før den ble arkivert. Neste forsøk skjedde mange år senere og da kjøpte jeg en CZ75B hos forhandler i Trondheim. Denne ble valgt fordi skjeftet passet min hånd aldeles utmerket. Den ble "tunet" i avtrekket med å polere det nøye. Stappet tannpussepulver og våpenolje blandet til en grøt i mekanismen og foretok "noen tusen" avtrekk. Resultatet er et silkemykt avtrekk og en pistol som er fin å skyte med. I de periodene der jeg har hatt tid til systematisk trening kommer det også resultater.

 

Saken er at det ikke er nødvendig med matchpistoler til "ørtentusen" kroner. Det du trenger er noe som lærer deg å foreta korrekt avtrekk. DET er nemlig ikke automatisk på plass etter kurset. Det er noe du må skyte noen tusen skudd for å lære deg. Så kjøp ikke usett, prøv pistolen i hånden for å se at den passer til deg. Og glem ikke at du faktisk kan skyte lenge før det er fornuftig å kjøpe en dyrere pistol. Jeg bruker fortsatt min gamle russer og har det utrolig artig med det!! Og ja, jeg vet at det fines bedre våpen, hadde jeg satset mere for å få topp plaseringer ville jeg nok ha sett på en Hämmerli med sin utrolig lave kjernelinje. Men slik det er i dag er det jeg faktisk seriøst vurderer å kjøpe en luftpistol av god kvalitet for å "bite the bullet" ved å trene avtrekk. Det er der forbedringspotensialet ligger i dag.

 

Har prøvd Glock bare for å oppleve at jeg skyter mye bedre med CZ. Jeg trives ikke med Glock! Skyter endel sammen med Hærfolk som bruker tjenstevåpen, og selv de som har den som "jobbpistol" sliter litt og leverer bedre samlinger med min CZ. Så tenker du Glock bør du prøve den nøye før du kjøper, og lån også noe annet slik at du har noe å sammenligne med.

 

Forøvrig vil jeg ønske deg velkommen til oss pistolskyttere. :D Og lykke til med valg av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Glock ja, ett fantastisk godt tjenestevåpen. Men det har lite i konkurranse idrett å gjøre, dette grunnet sitt lange avtrekk (som en kan få forbløffende godt, men langt og jævlig blir det lell). Og ihvertfall har G19 og G34 god presisjon (om en har trent nok til å gjøre seg nytte av den).

 

Normalt sett kan man si at en må regne med å legge ned 3-4 ganger så mange tusen skudd med en Glock, for å oppnå samme resultater som med mer egnede våpen.

 

Den som skyter godt med en glock, skyter meget godt med mer egnede våpen. :wink:

 

Derfor skal man ikke kjøpe Glock (med mindre en ønsker seg en 9mm til Spesialpistol, da er en 19 slettes ikke så dum :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Nybegynnerkurset er obligatorisk i klubben jeg er med i. Sikkerhet er en av tingene som tas opp der, så det er en del og läre seg også fra de som er jegere men nye med pistol. I hvert fall på kurset jeg gikk. Det er også klubbens måte og verifiere att du faktisk har fått den oppläringen klubben mener du skall ha for og delta på banen. TRUR det står i politiets rundskriv eller noe, att man skall ha tatt nybegynnerkurset for og kunne ervere handvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Nja, klubben skal vel dokumentere nødvendig opplæring (1) ved første erverv av håndvåpen. Så er spørsmålet hva er nødvendig opplæring? NFS har fastsatt at nødvendig opplæring er mere omfattende enn ett sikkerhetskurs, og at det derfor er ønsklig (men ikke pålagt?) med ett nybegynnerkurs (som inneholder NFS lovverk, konkurranseregler etc. i tillegg til sikkerhet). Dette er strengere enn lovens krav, og opp til den enkelte klubb å om de vill praktisere (må inn i klubbens vedtekter).

 

(1) Myndigheten krever at en skal være skikket til å ha våpen, og i det ligger selvfølgelig ett krav om nødvendig opplæring i håndtering (det kan være sikkerhets delen av ett nybegynner kurs, eller ett rent sikkerhetskurs, opplæring fra forsvaret / politi på våpentypen etc.).

 

Klubben skal etter forskrift "anbefale" eller ikke anbefale en søker (jfr. våpenforskrift § 10 a.). En må kunne utlede at klubbens oppgave er å vurdere dette basert på om vedkommende har mottatt (og tatt til seg) tilstrekkelig opplæring til å håndtere våpenet sikkert, og at vedkommende har behov som utløser mulighet til erverv. I tillegg må man kunne si at om klubben sitter med informasjon som tilsier at de har reservasjoner mot at vedkommende erverver eget våpen, er de forpliktet til i det minste å ta opp dette i anbefalingen / med politi/våpenkontor. Man kan også utlede at dette kravet om anbefaling i den form som nevnt her, kun er for første erverv av våpentypen. Senere "anbefalinger" er ikke anbefalinger, men bekreftelser på behov (aktivitet, medlemskap etc.).

 

Klubbene har som alle andre ett ansvar for å melde fra til politiet om adferd som ikke er forenlig med våpen innehav.

 

Klubbene er altså lovpålagt å foreta endel vurderinger av eget medlem, og dets evne til sikker våpenhåndtering.

Det klubbene ikke skal ha noen formening om, er medlemmets valg av våpen. Det er en sak som kun er mellom våpenkontoret og søker, og selv om enkelte våpenkotor forsøker seg. Er dette ett område klubben skal holde seg langt unna å syne eller mene noe om, da våpenkontorene ikke har hjemmel i lovverket å be om uttalelser på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...