Jump to content

Første pistoler


Eng

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om 6 mnd er det min tur å kjøpe egen/ne pistoler..

Fikk prøve en 9mm, å da var det gjort..

 

valget mitt blir en:

-22Lr

-9mm

-45

 

Liker meget godt Colt 1911 og Luger p08.

En jeg aldri kommer til å eie er Glock.

Liker bare ikke utsende på den. Stor H-bjelke av en sleide som går fram å tilbake..No thanks.

Tviler ikke at det er en bra pistol. Men jeg går litt etter utsende også.

Link to comment
Share on other sites

Til min GSP er det ett 5 skudds magasin og ett 6 skudds magasin.

Husker ikke om det var på dette forumet eller ett annet, men jeg fikk fortalt (så ta ikke dette for 100% sannhet) att hvis man fjerner den lille tappen som man kan presse ned magasinfjära med, den som underletter ved påfylling av magasinet, gir dette plass til ett skudd til. Er nok dette som er gjort på det ene magasinet som jeg har da dette sakner tappen på siden av magasinet.

 

Har sett 8 skudds magasiner til salg (egun.de ?) men dem koster jo 8-900.- eller noe og det er jo mere enn 3 nye magasiner til en G19 Gen4. :(

 

Men er greit med ett femskudds og ett seksskuddsmagasin, ett for bane og ett for felt :wink:

 

Siden jeg har tenkt starte med hjemmelading kjöpte jeg en hylsefanger til .32 settet. Denne var dyr, sek 700.-

og måtte modifieres noe. Denne modifieres noe med en Dremmel, men funker fint og monteres på magasinet.

Dyrt, men når jeg betaler nermere SEK 3.-/smell i .32 må jeg etterhvert begynne lade selv. Men inntjeningstiden blir lang :(

Bare som ett tips.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å pakke et skudd i kammeret og spenne ned før du setter i magasinet.

 

Når det gjelder første våpen så har jeg valgt å ikke følge kongerådet med å kjøpe dyrt og bra, men gått for brukt billig og bra. Jeg har kjøpt en .22 som er et matchvåpen, det vil si den ser ikke ut som en "ordentlig pistol". Jeg kan forstå at de som har kjøpt seg en "billig .22" som f.eks walter p22 går lei av å møte på trening gang etter gang uten å skyte så veldig mye bedre. Valg av våpen kommer mye an på hvor mye du har tenkt til å skyte og hva du vil med skytingen. Er du medlem av en større klubb som arrangerer flere stevner og konkurranser så bør du tungt vurdere et matchvåpen, men kjøp et brukt. Fordeler med det er at med et brukt matchvåpen kan du skyte i mange år før du kommer dit at det er våpenet som begrenser deg. Hvis du ikke ønsker å skyte mer så blir du kvitt den uten tap. Kjøper du en p22 i en "konkurranseklubb" så tenker jeg at du blir lei og sitter med et våpen du ikke ønsker å skyte med og som du heller ikke blir kvitt. hvis du derimot ønsker å ha et våpen som ser ut som en pistol og bare skal plinke på hytta så skal jeg ikke komme med noen råd annet enn, vent med å kjøpe til du har skutt mye i klubben, det kan være du ønsker å konkurrere etterhvert og er budsjettet skrint så......

 

Når du er nybegynner så vet du heller ikke hva du kommer til å skyte så det å starte med et brukt matchvåpen i .22 gir deg mulighet til å spare opp penger til "drømmepangen" når du har funnet din gren, samtidig som du får verdifull trening. Kanskje du bor langt unna andrde klubber og de er også små slik at det blir sjeldent at du kommer deg på konkurranser, er det da verdt å sitte med et dyrt våpen?

 

Jeg har skutt i klubb et år + litt og kjøpte meg en Walter gsp .22 med .32 vekslesett for 5 mnd siden. .22 ga jeg 3300 danske for på huntershouse.dk. .32 kunne jeg godt ha ventet med da innendørsbanen ikke er godkjent for det, men det gir meg mulighet til å delta i flere klasser ved konkurranser. Jeg skjøt beste samling noensinne, med 48 på siste trening.

 

Skyting er jo kun for personlig tilfredsstillelse og for meg er det å utfordre meg selv til å bli bedre. Til neste trening må jeg bare passe på at jeg ikke skal hafokus på å få 48 igjen, men ha fokus på forsiktet, grepet, føttene, pusten og avtrekket og gjennomføring. Phu! Fikk jeg med alt nå?

Link to comment
Share on other sites

Joa, er bare og putte inn ett skudd först og magasinet etterpå. Men så er det fort gjort og glemme seg og :oops:

 

Takker for info.

 

Ønsker kun å ta opp igjen pistolskyting som en hobby i pensjonisttilværelsen, ingen abisjoner annet enn å konkurrere med meg selv (for øyeblikket :wink: )

Slenger fram og tilbake mellom en Des-69 og en GSP da det ikke ser ut til å være M41 tilgjengelig på markedet.

Prismessig ligger de noenlunde likt, men har litt vanskelig for å bestemme meg :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Personlig så vil jeg anbefale og sette en kriterie før alle andre.

 

Lyst.

 

Kjøp våpen som du vil nyte og bruke til den gjeldende øvelsen, den pistolen som du virkelig synes er artig og bruke i en gren er den du bør kjøpe, alle andre faktorer synes jeg bør komme i baksetet.

 

Vet selv at vist keltek PMR 30 gikk under finpistol så ville jeg ha importert en til dette og skutt med et salig glis hver gang jeg var på banen :shock:

 

Hva ville gitt deg et salig glis av og skyte i en gitt gren :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har nå "endelig" fått kjøpt meg et eget våpen.

Var og hentet den ikveld.

En Walther GSP .22 med .32 sett inkludert mye utstyr og endel .32 S&W Long WC ammo.

Fikk den til en rimelig pris. Nå gleder jeg bare til jeg skal prøve den imorgen.:D

Link to comment
Share on other sites

Det går bra. Har jo noen rifler å skyte med i mellom tiden..

Var værre når jeg ventet på å starte med Jegerprøven...For den må man klare, ellers er det vel bare å sitte på gjerde å se andre gutta skyte.

Men pokker...Je klarte det også.

Teori er meg en pine.

Jeg Er bare praktiskt annlagt...Så det var en stor seier for meg.

Gleder meg til jeg kommer med egen pistol/er på skyte banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endte opp med en pent brukt Walter GSP som ble tilsalgs i klubben.

Kjennes grei ut, og nå er alle skudda stort sett i svarten :D

 

Neste på lista er en brukbar 9mm.

Har tillatelsen klar, men er litt i "tvende sinn" på hva jeg skal gå for.

Har eid og skutt en god del både med Colt M1911 i 45 APC og CZ 75 i 9mm tidligere (mest NROF), og 1911 grepet fungerte best.

Dessuten passer single stack grepet bedre til mine medium never.

CZ´en var også helt grei å skyte med så det blir litt sånn hipp som happ egentlig...

 

Ambisjonene er fortsatt klubbskyting og ett og annet lokalt stevne, så noe kostbare investeringer er utelukket.

Blir vel å følge med på bruktmarkedet fremover og se hva som dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Marcel, du har glemt en revolver i lista di :wink:

 

Har jeg.. :?

Så ikke at du skrev til meg i farten.

 

Går litt fram å tilbake i hodet over hva jeg ønsker.

 

Skal ha en

- 22Lr 1911 modell ganske sikkert.

- 9mm. Enten 1911 på den også, eller luger p08. Alltid likt Luger.

Men gammel Luger p08 har jeg forstått er litt kresen på ammo.

Men ny Luger koster skjorta igjen som tåler vanlig 9mm ammo.

 

Tredje våpen er jeg ganske sikker på at det må bli en Revolver. (Helst Svart med tre skjefte)

Ser litt på S&W 460, Der er vel ammo litt dyrt pr smell.

Vet ikke hvordan 375magnum, 44magnum eller 45 er i forhold til 460 er i pris pr smell.

Jeg er fersk på hva og pris enda..

Er så mye pent og flott å se på.

 

 

Ca sånn ønske æ mæ te no fra bilda!

img_3383.jpg

 

img_3403.jpg

 

img_2531.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil bare opplyse om at den luger'n du har bilde av der, har ikke originalt løp. På 1970 og 1980 tallet var det populært å bygge om og bytte løpene på dem og skyte konkurannse med dem. Det ødelegger verdien (samleverdien), bare så du er klar over det.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg fullt klar over!

Så en annen med Heavy Barrel..

Synes personlig den ser litt finere ut med det.

Som denne..

16biopk.jpg

___________________________________________________________________

 

Min Første pistol har jeg enda siden barndommen.

Kruttpistol LUGER Fra Lone¤Star i England.

Fått seg nye skjefter, måtte leke litt børsemaker. Likte ikke de plastikk skjeftene.

n4v9sp.jpg

____________________________________________________________________

 

Den andre pistolen eller rettere sagt Revolver jeg HADDE.

Trodde jeg først var en S&W.

Men har i det siste funnet ut at den var en IVER & JOHNSON. 32 cal. Hammerless. Laget tidlig på 1900 tallet et sted.

attachment.php?attachmentid=13339&stc=1&d=1179864092&sa=X&ei=b2c4T-3VOImG4gS-o4CHDg&ved=0CAsQ8wc&usg=AFQjCNF9AekzlZKKnDmImQvUFYgVP6kxmA

Ble aldri avfyrt, noe galt med tønne gangen eller hva det heter. Stoppet ikke på riktig plass.

Var litt slarkete også. Var mere for pynt.

Kjøpt av en samler for usle 800kr. :(

Kanskje ikke verdt mere heller..Men men, var ung og dum den gangen, og borte er den..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sitter og ser på en S&W 686 .357 mag. som selges til en overkommelig pris.

Eneste er at den har 4" løp og ikke 6" løp, som mange mange andre har.

Har det noe å si? Vil det ha noe å si på presisjonen?

 

Mvh

Magnus :)

Link to comment
Share on other sites

Sitter og ser på en S&W 686 .357 mag. som selges til en overkommelig pris.

Eneste er at den har 4" løp og ikke 6" løp, som mange mange andre har.

Har det noe å si? Vil det ha noe å si på presisjonen?

 

Mvh

Magnus :)

Det vil ikke ha så mye å si på våpnets egenpresisjon, men man regner vanligvis med at lengre løp gir lengere siktelinje, som igjen vil gjøre det litt enklere å sikte mer nøyaktig. I tilegg vil lengre løp redusere rekylbevegelse litt. Videre er det mulig du vil slite med å nå magnum 1 kravet i feltskyting med 4" løp, om det er aktuelt.

Når det er sagt, så skyter jeg revolver felt selv, med en umodifisert 4" ruger GP100

Link to comment
Share on other sites

Marcel: Både Hammerless, de andre top-break revolverene og Double Action fra Iver Johnson, laget fra 1895 og frem, har en litt "slarkete" lever (den dingsen som får tønna til å rulle rundt). Kan fikses med en liten o-ring mellom avtrekkeren og leveren :-)

 

Første pistoler: Første pistol jeg hadde som sivil var en original Luger P08 fra 1940 og har den enda. Perfekt stand og er som regelt med i bag'en til skytebanen. Presis er den også, selv om den er litt kresen på ammo. Den liker 124grains kuler, men ikke tyngre. Kan til en viss grad gå med 115grains, men kan bli en og annen funksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...