Jump to content

Første pistoler


Eng

Recommended Posts

En FAS? Styr laangt unna!

 

Hvordan kan dere anbefale en Fas til en nybegynner som ber om råd til sin første pistol? Det fatter jeg bare ikke. Ikke for å legge meg opp i en våpenhandel og lage vansker for selger, men la iallefall kjøper vite litt om det han skal handle.

 

En Fas er for viderekomne for å si det pent. En som vet hvordan man skal unngå klikk og forkiling og i verste fall vet hvordan forkilingen skal håndteres (typisk jam der patronen ikke går inn i kammeret og du ikke får ut magasinet fordi det går oppover og der sitter patronen og stenger og den får du ikke ut fordi magasinet er i veien og dermed............).

 

Men du får den kanskje billig.

 

Når det er sagt så brukes Fas av minst to av landets aller beste skyttere - men de vet nok hva de holder på med mer enn en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er litt forvirret.. kan noen forklare meg hvilke klasser man kan skyte med en slik FAS elller Baikal pistol i .22?

 

Litt av poenget mitt er at jeg ønsker meg i første omgang(når jeg kommer så langt) 2 våpen som jeg kan delta på mest mulig med. Ser for meg at feltskyting blir det jeg kommer til å trives best med i første omgang.. Når jeg blir flink synest jeg ppc og praktisk kan virke som en trivelig hobby. (jada.. forstår at om jeg skal satse så trenger jeg haugevis med dyre konkkuranse jern.

Link to comment
Share on other sites

Klasser mm läres ut på nybegynnerkursene, som regel :wink:

Men på vår hjemmeside står noe,

 

http://haldenpk.no/viewpage.php?page_id=4

 

finnes sikkert mere info på skytter.no

 

En 22lr/finpistol er nok det våpnet du kommer til og bruke mest. Jeg har selv gått for 3 våpen som dekker det meste (som jeg synes er morsomt eller virker morsomt, som deg felt, hurtig og ppc etterhvert), en finpistol/22lr, en revolver 357magnum og en 9mm pistol. Jeg la til noen tusenlapper og valgte en finpistol der det også er mulighet for og bruke annen topp som skyter kaliber .32s&w long.

Med dette dekker jeg de fleste grenene på bane og felt som ligger under NSF. Mangler en 44magnum og en liten snubbrevolver til spesialfelt.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk er den tillatt til bane (flere programmer) og felt. For å bruke den til felt må magasinet modifiseres så det blir plass til 6 patroner. Det er ikke noe godt alternativ å putte en i kammeret og 5 i magasinet da magasinet skyves ned mellom sluttstykke og kammer til det "klikker" på plass. Det er relativt enkelt å modifisere magasinet. Demonter det og kapp 2 - 3mm av den nedersre enden på plasststykket som stikker ned i bunden av magasinet der det er smalest. IKKE KAPP FOR MYE, det går ut over funksjoneringen / påliteligheten.

Før du kjøper FAS, sjekk tilgjengelighet av deler. Det er bl. a. en liten plastbuffer festet til en metallklips som må byttes relativt hyppig.

Link to comment
Share on other sites

Vi har to FAS'er i klubben, og begge som eier de er gode skyttere, samt har også en Pardini hver.

 

Begge sier det samme: FAS'en er en meget god pistol, når den fungerer.... Ingen av de bruker dem på stevner, fordi de aldri vet om de kommer til å funke 60 skudd...

Link to comment
Share on other sites

En GPS er et greit sted å begynne. Du finner den til en billig penge og den er lett å bli kvitt når om du ønsker noe nytt. De er så og si uslitlige. Må kanskje bytte tennnål etter tjue tretti tusen skudd ellers virker de hele tide. Har den ikke det nye avtrekksystemet er det bare å ta ut det gamle og stte inn etter nye om du ønsker å bytte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler, av erfaring, enten Glock 17, ( praktisk, enkelt vedlikehold.... eller , hvis utseende og "italiensk" design, (Maserati, Ferarro,i biler;) er viktig, en Berettas M9. Begge er 9 mm, kraftige håndvåpen, og som alle på dette forum vet, så bør semi/ halvauto -våpen ABSOLUTT behandles med respekt!! Magasinene på begge disse, lader samme mengde antall patroner. Forsvaret, og PST o.l har valgt Glock, etter hva jeg vet av bekjente i den type stillinger, fordi disse ER lett vedlikeholdt, (som AK 47, blant MG.. No high tech, men legg den i en søledam i en uke, ta ladegrep, den fyrer av...) Problemet er at for å "Avsikre " disse, må magasinet ut, avtrekket på, mens beretta har et rødt "punkt" på sikringshendelen, som forteller om du har avsikret eller ei*! Lykke til, og ALDRI sikt mot horisont, eller katt, selv om man gjerne skulle hatt den ute av huset ;)

Link to comment
Share on other sites

Politiet får nå nye håndvåpen. Valget falt på Heckler & Koch sin HK P30L.

Våpenet er en halvautomatisk 9mm pistol, utviklet for bruk i politiet og i sikkerhetsøyemed.

Det er besluttet at politiets beredskapstropp og livvakttjeneste skal gå til innkjøp av Glock-pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Som lykkelig FAS-eier må jeg si at deler ikke er noe problem. Senest i sommer kjøpte jeg slagfjær, rekylfjær og rekylfjærstang direkte fra fabrikken i Italia. Delene og frakten var overraskende rimelige, og delene brukte ganske nøyaktig 2 døgn fra Italia til postkassen min i Indre Troms.

 

For øvrig har jeg sldri opplevd det som noe problem å lade 5+1 på felten.

Link to comment
Share on other sites

Om man skal ha en 9mm... ville jeg valgt en cz 75 varaint om den ligger gost i labben eller en 1911...

Glock er fint til sitt bruk, men kanskje ikke rett i feltløypa og en beretta... ja da får du idet minste brukt opp pengene dine, uten at du trenger å bekymre deg om måtte vente til premeieutdeling og sånn.

Link to comment
Share on other sites

Ja... Jeg har faktisk også eiet en Fas - i .32. Den var det litt kluss med inntil jeg fant ut at det var rekylfjæren som hadde blitt for kort (komprimert). Deretter satte jeg ny pers i hurtig, to ganger på rappen. Og aldri mer noe hikk.

 

Og så - GRRR :evil: - så solgte jeg den til en her på Kammeret. I et anfall av åndsforlatthet. Grrr igjen.

 

Bottom line: Det kan være et OK våpen hvis du har peiling, men ikke noe å irritere seg over som nybegynner. PS. Domino er en av de to.

Link to comment
Share on other sites

bytte rekylfjær
Hvorfor er dette nødvendig? Jeg har til dags dato ikke byttet rekylfjærer i noen av mine pistoler. Min elste pistol (som jeg kjøpte ny) er 30 år gammel, jeg har en PPK som er 45 år gammel og jeg har da noen andre pistoler også.. De fungerer upåklaglig år etter år uten feil.. Og ja, de brukes!

Så jeg vet ikke helt om dette er en så nyttig forhåndsregel? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Din eldste pistol er 30 år, og PPK'en er 45 år? OK...

 

Da jeg skjøt Unique (DES 32), opplevde vi flere ganger at låseblokka som må skyves opp for at sluttstykket skal kunne tas av ble såpass deformert at det ble svært vanskelig å demontere våpenet. Noen ganger knakk den til og med, og i verste fall måtte sluttstykket kappes. Etter at vi begynte å bytte rekylfjær og bufferfjær for hvert 3000 skudd, forsvant dette problemet nesten 100 %. Ramma mi måtte også sveises en eller to ganger pga tretthetsbrudd. Såklart hjalp det også at bufferfjærene (som tok opp den aller siste delen av rekylbevegelsen) ble ettermontert av Petter B.

 

Mitt poeng er at rekylfjæra faktisk demper rekylbevegelsen noe (aldri så lite...). Og ei slitt rekylfjær vil dempe mindre, slik at våpenet utsettes for en større påkjenning i det sluttstykket stopper/snur i bakerste stilling. I tillegg er det også min erfaring at ei slitt rekylfjær gir hyppigere mateproblemer, da sluttstykkets bevegelse forover blir langsommere/svakere.

 

Jeg bytter også rekylbuffer mellom sesongene, og oftere dersom det trengs. Dette er mine erfaringer med mine våpen. Du har tydeligvis erfart noe annet med dine våpen. Men så lenge min praksis fungerer for meg, kommer jeg neppe til å endre prosedyre. Det kommer sikkert ikke du heller til å gjøre, før noe knekker. Kanskje ikke da heller?

 

(Jeg pusser til og med før jeg drar på stevne, noe som jeg vet er verre enn å banne i kjerka for enkelte...)

Link to comment
Share on other sites

:oops: Mente min eldste som jeg har kjøpt NY, PPK'en kjøpte jeg brukt... Beklager!

Forøvrig hadde vi (i LPK) en diskusjon om akkurat dette med å pusse før stevne... La oss si det sånn

at klubbens tre beste skyttere (da vet vel de fleste hvem jeg mener..) aldri pusser før stevner!

(En av disse gjorde et unntak før NM for 4 år siden og kommer nok ALDRI til å pusse rett før stevner flere ganger! :lol: )

Kanskje ikke da heller
HVIS våpenbrudd skjer så er børsemakeren et opplagt valg for meg..
Link to comment
Share on other sites

I mine øyne en god løsning, men ikke som erstatning for en dedikert finpistol (standardpistol).

Et slikt sett er glimrende til mengdetrening med akkurat det våpenet, men kommer aldri på høyde med et matchvåpen verken når det gjelder ergonomi, siktemidler, avtrekk, balanse, presisjon osv....

Link to comment
Share on other sites

HVIS våpenbrudd skjer så er børsemakeren et opplagt valg for meg..

OK. Her oppe i nord er det såpass langt mellom pistolsmedene at såfremt jeg får det til, bytter jeg gjerne delen sjøl. Tennstempel, utdrager og lignende går som regel greit.

Men du vil heller ikke da overveie å bytte andre deler enn akkurat den delen som har sviktet?

Link to comment
Share on other sites

:lol: Joda, jeg 'mekker' på egne våpen selvsagt! Mest avanserte jeg har gjort var riktignok 'bare' å skifte manispring housing på min Kimber, men har jo skiftet mange deler på min babyglock og har skiftet fjærer, skjefter og sikter på alle mine revolvere.. Men som sagt har jeg ikke måttet skifte deler pga slitasje eller våpenbrudd! :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Sitter her nå og skal fylle ut to søknader, og det er en ting jeg ikke blir klok på som jeg kanskje burde ha visst: Må jeg komme med noen annen dokumentasjon uten om kursbeviset og medlemskortet, som dokumenterer seks månders aktiv medlemskap, eller er det Politiets oppgave å finne ut av dette og eventuelt kontakte klubben ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

Tenkte å føye litt til her. Som en ny skytter, så er det ikke så lett å vite hva man skal velge. Jeg har spurt og gravd blant mange forskjellige folk; alt fra amatører, aktive i Forsvaret og Politiet til profesjonelle skyttere. Problemet med dette er at du får x antall individuelle svar.

 

Jeg spurte en instruktør og han skjøt utelukket med CZ SP01 Shadow 9mm. Jeg spurte han videre om HK P30L (den som Politiet har gått over til og den var tilgjengelig på banen), og svaret fra han og andre mer drevne, var at "det var noe dårlige greier". Igjen, jeg er veldig var på at dette er folks subjektive mening. Videre så prøvde jeg pistolen og skjøt en flott samling på fem skudd. De ble noe overrasket, spesielt fordi jeg er helt fersk. Lang historie kort; jeg skjøt godt hele kvelden med denne pistolen og den falt i smak. Hvorfor? Fordi jeg prøvde den og gjorde opp min egen mening. Jeg vet ikke hva det er, men denne pistolen passer meg tydeligvis bra. Jeg har medium størrelse på hendene, så jeg følte jeg hadde et godt grep på denne.

 

Jeg vil bare påpeke at jeg er helt fersk i sivil pistolskyting. Jeg skjøt mye i min tid i Forsvaret (Glock17) som jeg også skyter godt med. Jeg har til nå prøvd et par pistoler (utelukkende 9mm), deriblant Beretta 92f, Glock17, Glock19, Tanfoglio Match Duotone, HK USP, HK P30L og en eldre CZ 75. Det er så vanvittig forskjell på disse. Jeg skal selvsagt prøve mye mer, men av disse, så er det Glock19 og HK P30L som jeg mestrer best.

 

Mitt mål med pistolskyting er å bli en stabil skytter og konkurrere litt her og der - men ikke på elitenivå, dette er kun en fin rekreasjon for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for de siste innspillene.

Ja vi får se hva jeg velger.

Her har man ennå ikke fått godtkjent våpensøknadene, selv om det har gått nesten 6 uker.

Men er bra jeg er rimelig tålmodig da.

Mulig at jeg går for en av CZ-modellene, men da vil jeg jo prøve først.

Har også fått tilbud av en klubben om en rimelig Steyr GB pistol, så skal se om jeg får prøvd den, kanskje det blir et kjøp.

 

Mvh

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ shadow ordnet av Olav på Pvas.no og det er ett våpen som fungerer bra for meg. Når det er sagt så har du to leire, en skyter kunn med stålvåpen og hater plast og så har du motsatt... Det som er viktig er feelingen du har på våpenet, jeg treffer ikke skiva engang med glock men det er for at jeg ikke liker grepet, det passer meg liksom ikke også syns jeg at den sparker, jeg har en viktor cp01 og dette er ett "plast" våpen og den går hull i hull (på gode dager :-) så hva andre sier er ikke det samme som rett, mitt forslag for ikke å stikke hånden i ett av ormebolene er: Prøv våpen, ikke kjøp deg ett for at politiet har det, du vill miste gleden av og skyte om du kjøper ett våpen du ikke klarer og tilpasse deg til.

 

 

Gå på banen og prøv deg fram til du en dag tar ett våpen og skyter fra 25 meteren, og har samlingen innen for 7, da har du ett våpen som passer deg, men om du har mulighet så bruk gjerne "Normastøtten" for og finne rett våpen, dette for at da er det ikke "krav" til at fotarbeidet ditt er 100%

 

Og du Lykke til og velkommen inn i sporten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Har nå endelig fått innvilget søknadene, og endte opp med fire i stedet for to.

De er i kaliber .22 LR, .32 S&W Long, i .357 Mag. og i 9 mm.

 

Satt å kikka litt på nettet og fant denne her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32302821" target="_blank

En Walther GSP .22 med sett til .32. Har skutt endel med GSP og trives ganske godt med den.

Hva mener dere? Synes selv denne virker som et godt nybegynnervåpen.

 

Mvh

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det der ligner på mitt "nybegynneroppsett". Handlet mine i høst.

Jeg kjøpte en GSP med en .32 topp, det fine er att vekselsatsen ikke regnes som våpen uten våpendel og att det på den måten ikke sperrer for andre våpenkjøp i "grovklassen".

 

Trives du med GSPn, kjøp den. Ifølge klubbkamerater er det ett pålitlig og bra våpen, det er forsåvitt ikke hypermodernt og det er forholdsvis tungt, men tyngden hjelper fint ved felt og hurtigskyting spm jeg prioriterer forran presisjon.

Den GSPn du linker til var oppe i en eller annne tråd på forumet, mener den var dyr ifølge enkelte på forumet. Jeg ga SEK 8k for min GSP 22/32. Da er den brukt og gammel, eldre en 1986 i hvert fall.

 

Så en brukt 357 S&W og feks en CZ i 9mm (i mitt tilfelde en Glock) da kan du stille i mange grener innen NSF og ha greie våpen konkurransemessig (en Glock er vel ikke det beste valget da :roll: ) uten att det koster en halv formue.

Link to comment
Share on other sites

Det der ligner på mitt "nybegynneroppsett". Handlet mine i høst.

Jeg kjøpte en GSP med en .32 topp, det fine er att vekselsatsen ikke regnes som våpen uten våpendel og att det på den måten ikke sperrer for andre våpenkjøp i "grovklassen".

 

Så det gjør ikke det?

Jeg ble fortalt at et vekselsett regnes som et våpen, og at man måtte ha innvilget søknad på det også.

Vil det si at det regnes som en registeringspliktig våpendel?

Må jeg få innvilget en søknad på løp og sleide til kaliber .32 da?

 

Mvh

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det mente våpendama også når jeg leverte søknadene. Så sjekket jeg igjen i lovverket og forhørte meg her på forumet og kom frem til att det er at regne som en våpendel.

 

Når jeg så fikk tilbake søknadene, var det godkjent som våpendel. (fikk lisens på 4 våpen og vekselsettet) Ta en telefon til våpenkontoret og hør om du enkelt kan få endret fra .32 våpen til våpendel.

Link to comment
Share on other sites

@Eng

Våopen del er del, og ikke våpen med tanke på aktivtet og antall (Slik er i allefall gjengse praksis)

 

@Dufus

PX4 Storm...Er vel å sammenligne med de våpen du nevner, men med betraktlig laver gjensalgsverdi, mye mindre deler å skaffe for optimalisering, ukjent for de fleste børsemakere osv. Jeg ville styrt unna, har tafset på noen av kompakt utgaven av Storm og det ga ikke noe bra førsteinntrykk. Billig pistol laget for CCW markedet i US, ikke noe mer. (Men det er bare mitt inntrykk)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...