Jump to content

Blyfritt jaktlag


Prasmus

Recommended Posts

I etterkant av årets elgjakt, har det dukket opp en liten diskusjon om vi som jaktlag skal gå over til blyfri ammo alle mann. Vi fant igjen en Oryx som hadde vært gjennom bogfjøla på ei ku, og der startet diskusjonen for å si det sånn.. Ikkeno pent syn, og masse bly igjen i dyret. Utspillene om skadeligheten ved å spise mye bly i viltkjøttet murrer vel også litt i bakhuet.

Per nå har vi en mann på Barnes TRX, mens jeg har gått over til Lapua naturalis. Ni mann gjenstår på blylaget.

Er det noen der ute som har kollektivt meldt overgang til blyfri-laget? Erfaringer? Synspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hagle, ser jeg store ulemper med forbudet mot bly, og jeg ville valgt bly om det var lov.

 

Når det gjelder rifle og elgjakt, ser jeg derimot ingen ulemper ved å velge Lapua Naturalis. Derfor har jeg også gått over til denne ammoen. Ikke fordi jeg er så utrolig redd for blyinntak, men kun som et "føre var" -tiltak som er like bra som det blyholdige.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil en overgang til blyfritt få å si for et lag?

Om man blir enig om at nyinnkjøp av jaktammo skal gjøres med blyfrie kuler, hvor lang tid vil det gå før alle på laget bruker blyfri ammo på dyr? 1-3 år kansje?

Er det mange av jegerne som har 100-vis av jaktpatroner med bly ammo så vil det selvfølgelig ta noe tid.

 

Prisforskjellen på 20 blyfri patroner pr år i stedenfor 20 vanlige feks lapua mega eller norma oryx er vel kansje en 200 lapp?

Link to comment
Share on other sites

[...] hvor lang tid vil det gå før alle på laget bruyker blyfri på dyr? 1-3 år kansje?

Er det mange av jegerne som har 100-vis av jaktpatroner med bly ammo så vil det ta noe tid. [...]

Det kommer vel veldig an på jaktlaget? Så alt fra "dagen etter" til "mange år". For selv om det ikke virker sånn alltid så finnes det jegere som uten krangel og syting bare kjøper en ny pakke med skudd, og ikke hvert eneste år må gjennom en lang prosess med å lure på om det ikke kunne "gått an å bytte kuler i den NATO-ammoen, for da ville jeg spart kanskje 16 kr for hver av de 2 elgene jeg skal skyte i år"....

Link to comment
Share on other sites

ser at dette er en gammel tråd, men dette ble også aktuelt for meg i år. Noen der ute som vet om det finnes blyfritt alternativ med godkjent anslagsenergi for 6,5? Bruker Lapua Mega nå, men har ikke annen erfaing enn gjennomskyting på okse (220 kg ca) og fikk dermed ikke kontrollert kula.

Link to comment
Share on other sites

Eller å lade dem selv. Naturalis'en ser jeg kan bli problematisk. Den vil ha 866m/s utgang for å klare kravet. Og det skjer ikke i en vanlig pipe, uten litt høyt trykk. VV Tabellene stopper på 831m/s utgang, og det i en 63cm pipe.

 

Etter det nye forslaget fra DN, skal kuler ned i 7,4g tillates i 6,5. Det hjelper ikke så mye, for anslagskravet er det samme. En 120gr TTSX trenger 905m/s utgang for å klare kravet på 100m. Tabellen til Barnesbullets.com stopper på 860m/s utgang for 120gr kuler.

 

Løsningen blir vel da å lade selv, i gode våpen, med høyere trykk enn det standarden for patronen sier.

Link to comment
Share on other sites

Fordeler ved å gå over til blyfri:

-Ingen blyeksponering

-Bedre gjennomtrenging

 

 

Bakdeler:

-Dyrere patroner(gjerrigknark begrunnelse)

-Utvalg av patroner/kuler er mindre

-Noen vil bruke opp det de har av kuler(litt gjerrigknark begrunnelse)

-I noen våpen /kaliber kan det være problematisk å få tilfredsstillende presisjon og anslagsenergi med egnet blyfri kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk over til blyfritt for et par år siden og har ikke angret et sekund! Har brukt Oryx i en årrekke og har vært rimelig godt fornøyd. Det var vel min bedre halvdel som satte meg på ideen. Hun var overbevist av de innvendinger mot blykuler som verserte i media. Selv tok jeg det hele med en klype salt. Allikevel kjøpte jeg 50 kuler med Barnes og satte i gang med ladepressa og resultatet var aldeles glimrende. Børsa like ammunisjonen og presisjonen økte fra 50 mm til under 20 på 100m !

Diskusjonen her blir vel noe i samme sak som bruk av lyddemper. Noen begynner og har gode erfaringer og flere følger på. Ser flere og flere med demper på skytebanen og det er snart flertallet som bruker demper. Det blir vel slik med kobberkuler også. Alle tester viser i alle fall at homogene kuler er blant de beste jaktkuler man kan oppdrive.

Har skutt alt fra hjort, rådyr villsvin mm med Barnes og det har blitt knall og fall uten nevneverdig kjøttødeleggelse.

Jeg har i alle fall funnet min ammunisjon og kommer ikke til å bytte med mindre det kommer noe annet på markedet som er ENDA bedre !!

Kjøpte et par pakker med ferdigrullet ammo i 308 til min bedre halvdel, dette var Barnes VOR/TX, skikkelige disco ammo med blå plastspiss !

Luler finnes det massevis av, verre er det med ferdigladet ammo. Schou fører en del standard kalibre med VOR/TX, men siden jeg bruker 270 Win er jeg nødt til å bruke ladepressa, men lading er jo gøy !

 

Det blir med kuler og kalibre og våpen Noen liker mora, andre dattera og noen liker pinadø faren !

Eller som en jaktkompis kommenterte for et par år siden " Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opptatt av restvekt på kuler, man skal da vel for pokker ikke bruke dem om igjen!"

Link to comment
Share on other sites

Fordeler ved å gå over til blyfri:

-Ingen blyeksponering

-Bedre gjennomtrenging

 

 

Bakdeler:

-Dyrere patroner(gjerrigknark begrunnelse)

-Utvalg av patroner/kuler er mindre

-Noen vil bruke opp det de har av kuler(litt gjerrigknark begrunnelse)

-I noen våpen /kaliber kan det være problematisk å få tilfredsstillende presisjon og anslagsenergi med egnet blyfri kule.

 

Ingen av de blyfrie kulene er giftfrie allternativer så mulighetene er der for en case lignende det som nå skjer med overtakeren etter amalgan i tannfyllingen

 

Bedre gjennomtrengning , men dette går på bekostning av volumet i sårkanalen,

Så kan man jo si at hele laget står bak å ikke sette seg inn om blyforurensing i kjøttet er ett oppkonstruert problem eller ikke

en del løp er håpløse å holde rene med homogene kuler

Link to comment
Share on other sites

at man ikke klarer holde løp rene for mantling på storviltjakt stiller jeg meg tvilende til. Og om man ikke klarer skyteprøven pga mantling kan man jo vurdere løpsbytte. Ergo er det vel og en rimelig tynn grunn?

Ja sårkanalen blir mindre, i tillegg får du større sjans for gjennomskyting med påfølgende fare for eventuell løshund.

Jada det er en del bakdeler. Men en del av argumentasjonen mot bærer litt preg av "vil ikke vil ikke vil ikke" ;)

Link to comment
Share on other sites

Enkelte steder kan gjennomskyting bli til ett livsfarlig problem, så langt jeg husker har steder (var det i Tyskland?) som påbød homogene jaktkuler nå reversert og forbudt dem (av sikkerhets hensyn).

 

Kort kan man si at ved for eller imot homogene kuler, er der vektige grunner på begge sider.

 

Som med alt annet er det hva den enkelte jeger ser seg tjent med som er det riktige valget.

 

Selv jakter jeg med Fusion (moderne kule), slik at problemet ikke er noe å snakke om. Likefullt har jeg til neste sesong tenkt å prøve ut Barnes sin TTSX 150gr kule i 308n min, dette i håp om å få enda finere slakt (og fordelen av en enda mulig bedre balestikk). Ikke med tanke på blyproblematikken, den er allerede tatt hånd om ved valget av kulen jeg bruker, og ved slakting og nedskjæring av viltet.

 

Kort sagt, jeg leter etter den perfekte kulen for mitt bruk. Bly eller ei er ikke tema.

Link to comment
Share on other sites

Gjennomskyting av hjortevilt i Norge kan skje med alle godkjente kalibre, fra 6,5 og oppover. Det er kun

hyppigheten av gjennomskytingen som øker når kalibret øker og kraften blir større. Er det elg har også sårkanalen betydning, desto større desto bedre, og med gjennomskyting har du sårkanal både på inn og utgående skudd. Det at et skudd stopper i dyret er forårsaket av for liten energi i skuddet, ellers hadde det gått igjennom. :D

Link to comment
Share on other sites

Eller som en jaktkompis kommenterte for et par år siden " Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opptatt av restvekt på kuler, man skal da vel for pokker ikke bruke dem om igjen!"

Brukes neppe om igjen, nei. Restvekten har betydning av to grunner:

- vekttapet vil ofte bety at den savnede masse finnes igjen i dyret, være seg bly eller mantelmateriale.

- stor restvekt kan bety at kulen holder godt sammen i sin gang gjennom dyret, og det kan ha betydning for inntrengningsdypet i dyret.

 

I den senere tid i en annen tråd hatt debatt omkring "trofé-jakt" på reinsdyr, hvor dyret felles og hodet m/geviret er det viktigste. Da kan en kules restvekt mhp- punkt 1 ha mindre betydning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det at et skudd stopper i dyret er forårsaket av for liten energi i skuddet, ellers hadde det gått igjennom.

Dette er nok ikke riktig, med samme kule forekommer det ofte at penetrasjon blir mindre når hastighet (og energi) øker.

Det skyldes at kulen ekspanderer mer, og bremses raskere.

Generelt er vel vingemutteren den jeg er mest enig med. Selv bruker jeg begge deler, og dyret dør stort sett like raskt.

Det er imidlertid ett problem med homogene kuler, de gir ofte problemer med presisjon, og de ekspanderer ofte litt for lite.

I 6,5 tror jeg at en massiv kule vil ha vesentlig dårligere virkning enn en god loddet blyholdig kule.

Link to comment
Share on other sites

"Det skyldes at kulen ekspanderer mer, og bremses raskere."

 

Etter min mening skyldes det enten for lav energi i kula eller for "dårlig" kule i den forstand at den ekspanderer for mye for raskt "bløt kule" - de samme kulene har vel også normalt lav restvekt.

 

Holder kula sammen og du benytter 30 - 06 er det normalt gjennomskudd på de avstander det skytes elg på i Norge, dvs. fa 20 - 100 m. Er avstanden > 100 m er det litt mer avhengig av treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

 

Holder kula sammen og du benytter 30 - 06 er det normalt gjennomskudd på de avstander det skytes elg på i Norge, dvs. fa 20 - 100 m. Er avstanden > 100 m er det litt mer avhengig av treffpunkt.

 

Har en helt annen erfaring her nede i det blide sørland. Ved skudd i bog, hvor kula treffer bogplata og andre bein, er det veldig, veldig ofte at kula sitter igjen i dyret, det være seg Oryx, Elite eller A-frame. Ved skudd gjennom kun en bog, eller bak bogen, går den som regel alltid gjennom, uansett størrelse på elgen. Fant igjen tre kuler i en halvannenåring på 160 kilo i år, som hadde gått litt på kryss og tvers. Ei Elite Express og to Oryx. Alt fabrikkladd...

Link to comment
Share on other sites

Når man ser resultatet som blykuler ofte gir så er det ikke rart at blyet sprer seg rundt sårkanalen. Jeg har brukt barneskuler i en årrekke og er superfornøyd med både presisjon og slakt. Bruker for tiden en 300 wm og det er ei 168 grn kule jeg har hatt best hell med. Finner sjeldent igjen kulene da de suser igjennom somregel, uansett om det er igjennom begge bogfjølene.

 

På mitt lag er vi 3 som skyter med kobberkuler og jeg tror vi blir flere til neste høst. Som formann i skytterlaget kommer jeg til å ta inn mye blyfri ammo til sommeren. Det vil nok ta tid før bygdefolket vender seg til slik ammo.

Link to comment
Share on other sites

Holder kula sammen og du benytter 30 - 06 er det normalt gjennomskudd på de avstander det skytes elg på i Norge, dvs. fa 20 - 100 m. Er avstanden.

Litt i tråd med mine erfaringer også. Med homogenkuler har jeg fått gjennomskudd også ved treff gjennom begge bogblad. Da har jeg ved ett tilfelle funnet igjen en avrevet kuleflik i sårkanalen. Med avrevne kulefliker kan homogenkuler bli litt som butte helmantler å regne. :(

 

, med samme kule forekommer det ofte at penetrasjon blir mindre når hastighet (og energi) øker.

Det skyldes at kulen ekspanderer mer, og bremses raskere.

Kule i høy anslagshastighet vil nok ofte ekspandere raskere og danne en større sårkanal fra første del av gjennomtrengningen i dyret, forutsatt at kula holder sammen og har utviklet og beholder god soppform. Til en større sårkanal går det med mer av kulens energi (hastighet) og kortere inntrengningdybde kan bli resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare gode erfaringer med homogene kuler (Lapua Naturalis 180gr i 308). Har to ganger truffet elgknoke/tjukkeste bogbein og knust disse på begge sider. Fin soppform på kula som lå an i skinnet på motsatt side. Elgen kavet vel ca 5 meter bortover før den døde.

 

Ang. spm om jaktlag: etter min mening burde jegerne som ikke vil benytte blyfritt ta den delen av slaktet som er nærmest sårkanalen. De mener vel at det er helt trygt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare sprøyt at blyfrie patroner ikke ødelegger kjøtt. Det skjer med de mest solide kulene om man treffer massivt bein. Man får da X antall sekunder projektiler.

Så seint som i fjor var det en i jaktlaget mitt som brukte 270grs Barnes TSX i en 375 H&H på en kvige. Bogen på utgangssida var fullstendig sprengt og ble kassert til hundmat. Det verste var at det ikke ble treff i bogbein, verken på inn- eller utgangsside. Overraskende?? Ja!! Det er ingenting som tilsier at dette skulle kunne skje. Skuddavstanden var også lang så hastigheten var ikke lenger "høy". (375 H&H har i utgangspunktet moderat hastighet)

Jeg er av den mening at bare man bruker solide kuler vil man i de fleste tilfeller få et bra resultat.

Jeg bruker 250grs Swift A-Frame i min 9,3x62 med en utgang på ca. 750m/s pga at jeg ikke får gjennomskudd ettersom jeg jakter med løshund. Og i de fleste tilfellene ser det ut som elgen er skutt med helmantel.

Og blyfrie kuler er ikke et alternativ for meg.

Link to comment
Share on other sites

Holder kula sammen og du benytter 30 - 06 er det normalt gjennomskudd på de avstander det skytes elg på i Norge, dvs. fa 20 - 100 m. Er avstanden > 100 m er det litt mer avhengig av treffpunkt.

 

Tidligere i år skjøt jeg en elgku med 250 gr Swift A-frame med utgangshastighet ca 900 m/s i en 340 Wby. Kulen gikk inn bak bogen og kulen sto i skinnet rett framfor bogen, kun ribbein som var truffet. Restvekt 236 gr.

Her er det endelig nok av både hastighet og energi.

Link to comment
Share on other sites

Holder kula sammen og du benytter 30 - 06 er det normalt gjennomskudd på de avstander det skytes elg på i Norge, dvs. fa 20 - 100 m. Er avstanden > 100 m er det litt mer avhengig av treffpunkt.

 

Tidligere i år skjøt jeg en elgku med 250 gr Swift A-frame med utgangshastighet ca 900 m/s i en 340 Wby. Kulen gikk inn bak bogen og kulen sto i skinnet rett framfor bogen, kun ribbein som var truffet. Restvekt 236 gr.

Her er det endelig nok av både hastighet og energi.

 

Du må tydeligvis lade hardere, Per ;)

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er blyfridebatten noe stort tull. Bygdafolk har spist dyr skutt med blykuler i 300 år? For noen år siden ble blyinnholdet i blodprøver analysert og de største verdiene kom fra folk bosatt i storbyen (dette var vel fra før blyfribensinen sin tid). Egne erfaringer farger sikkert mitt syn, da jeg ikke på noen som helst måte klarer å få presisjon i homogene kuler uten å gå veldig ned i kulevekt :evil: . Dette har sikkert sammenheng med at jeg skyter 7mm RemMag, og homogene kuler i ønsket vekt blir for lange for riflestigningen i børsa mi. For øvrig er kobber også giftig... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Homogene kuler virker de også, men de virker ikke bedre enn en god loddet kule med blykjerne.

Ut fra min lille erfaring med dette, så må det et nummer eller to grovere kaliber dersom det skal gi samme virkning med homogene kuler som med gode tradisjonelle kuler.

Begrunnelsen for dette er enkel. Dersom vi ser på ekspanderte homogene kuler og sammenlligner diameter med ekspanderte vanlige kuler så ser vi at homogene kuler har en ekspandert diameter som er noe mindre enn for en vanlig kule.

Vekten er også mindre, og da sårkanalen stort sett er en funksjon av diameter og vekt, så gir homogene kuler en sårkanal som tilsvarer et mindre kaliber med vanlig kule.

 

Så kommer motargumentet, hastigheten er større. Ja det er den, men hastighet i seg selv har liten betydning for effekten av en kule, det er primært diameter som er viktig, for den skaper sårkanalen. For en homogen kule kreves det mer energi for å ekspandere den på grunn av stivere materiale, og det oppveier noe av forskjellen.

 

Har dette noen praktisk betydning på jakt? Kansje for de som bruker 6,5, der blir det ofte liten ekspandert diameter med homogene kuler, ellers tror jeg skuddplassering er mye viktigere.

Jeg har brukt begge typer, og gode kuler har aldri sviktet.

Påstandene om mye bly i kjøttet oppfater jeg som ukvalifisert tøv. En god kule med blykjerne har en restvekt på over 90 %, og det meste av det som blir borte ligger i sårkanalen eller forsvinner ut av utgangshullet. Skal du få mye bly i kjøttdeigen må du putte hele skuddhullet i kjøttkverna, og det har jeg enda ikke sett noen gjøre.

 

Mitt råd er å velge den kulen som gir deg best presisjon, og som du får sikker mating med fra magasinet. Pålitelighet og presisjon er min prioritet.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er blyfridebatten noe stort tull. Bygdafolk har spist dyr skutt med blykuler i 300 år?

Kan det være en idé å anmode Forskningsrådet om å sette av midler til en undersøkelse om det er høyere frekvens av bygdetullinger der det tradisjonelt spises mye elg skutt med billige blyspissammo kontra strøk der det spises lite kjøtt fra blyammo-felt vilt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er umulig å dokumentere at ei god blykjernekule har annen skuddeffekt enn ei god homogen kule. Hvis den berømte sjokkeffekten finnes vil høyere hastighet (i lettere) homogene kuler kunne kompensere for evt. forskjell i ekspandert diameter. Jeg har prøvd begge deler mange ganger og det tar den tida det tar for elgen å forstå at den er død. Forresten ser jeg ikke så mye til forskjellen mellom ulike kalibre heller.

 

Hastighet, ekspansjonsforløp og arealet eksponert mot vev er av mulige faktorer som har betydning for motstanden kula møter i vev. Formelen for penetrasjon er m/r, kraft delt på motstand. Energi er ikke en faktor. Høyere restvekt bidrar til kraft og penetrasjon. Jeg syns det er en tendens større andel gjennomskyting på lengre hold med ekspansjonsvillige kuler som Oryx m.fl. Noe som støtter påstanden om at motstand og ekspansjon reduseres relativt mer enn kraften, når hastigheten blir lavere.

 

Man kan aldri ta for gitt at det ikke blir gjennomskyting med den risiko det medfører uansett.

Link to comment
Share on other sites

Formelen for penetrasjon er m/r, kraft delt på motstand.

Kraft delt på motstand(skraft)? Forholdet mellom to krefter (varierende under kulens ferd i et medium)? Blir da et forholdstall uten dimensjon vil jeg tro.

Kan du finne referanse om hvor du har dette fra?

.. støtter påstanden om at motstand og ekspansjon reduseres relativt mer enn kraften, når hastigheten blir lavere.

Ekspansjonen reduseres mer enn kraften - hva mener du der?

Link to comment
Share on other sites

Bruk gode kuler, så ligger somregel ikke blyet igjen i kjøttet. Har stort sett ligget på 95-98% restvekt på trophy bondeden nå, er vell flere andre som er gode og.

 

Kommer aldri til å gå over til homogene kuler på de vanlige patronene mine.

 

Bruker messing og kobber kuler i 510en min, hadde eg fått gode tunge blykuler på over 750gr der, hadde eg nokk brukt det pga rekorsjett faren.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Kalstad:

http://www.riflemagazine.com/magazine/P ... artial.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank. Fritt oversatt fra momentum/resistance. Fantastisk artikkel som stemmer utmerket med praktiske erfaringer.

 

Ekspansjonen reduseres mer enn kraften - hva mener du der?

 

I motsatt fall: høyere hastighet gir ikke tilstrekkelig økning i kraft til å overgå den økte ekspansjonsdiameteren og hurtigere ekspansjonsforløp - mindre inntrengning. Større hastighet gir økt totaldiameter og dette tidligere i forløpet.

 

Som eksempel kan man ta 17 HMR og 22lr som har omtrentlig samme kraft. Selv om 17 HMR har mye høyere energi og hastighet, gir 22 lr minst like stor og antagelig mye høyere inntrengning, den lave hastigheten til 22lr bidrar til lavere motstand i testmediet.

 

Er det noen som melder seg til å foreta følgende eksperiment: To gode kuler av samme type i samme kaliber men forskjellig vekt. 30 kaliber Barnes TSX 150 og 168 grain virker som bra kandidater. Disse lades begge til samme hastighet pluss at 150 grains kula også lades til samme energi og til samme kraft som den andre. Tre ladninger for den lette og en referanse for den andre. Alle testes for inntrengning og ekspansjonsdiameter.

 

Jeg heller mot blyfrilaget forresten.

Link to comment
Share on other sites

- så ja det er sunt i de mengdene som vil avleire seg fra kobberkuler. Disse har 99-100% restvekt.

 

Hvor mange har du veid når du har så høi restvekt.

 

Jeg har ikke funnet igjen mange homogene kuler, men jeg har ofte funnet fragmenter av dem i skuddsåret. Det hender ofte at en eller flere av vingene blir revet av, og da forsvinner 10-15 %.

 

Av de få kulene jeg har funnet igjen er min erfaring at restvekt på homogene og på gode loddete kuler er prosentvis ganske like. Hvilke erfaringer har andre fra gjenfunnede kuler?

Link to comment
Share on other sites

- så ja det er sunt i de mengdene som vil avleire seg fra kobberkuler. Disse har 99-100% restvekt.

 

Hvor mange har du veid når du har så høi restvekt.

 

Jeg har ikke funnet igjen mange homogene kuler, men jeg har ofte funnet fragmenter av dem i skuddsåret. Det hender ofte at en eller flere av vingene blir revet av, og da forsvinner 10-15 %.

 

Av de få kulene jeg har funnet igjen er min erfaring at restvekt på homogene og på gode loddete kuler er prosentvis ganske like. Hvilke erfaringer har andre fra gjenfunnede kuler?

 

Jeg har veid 3 kuler som alle har truffet grove bein og endt opp i skinnet på motsatt side. Dette er Naturalis 180gr. Restvekt = 100% på alle tre. Naturalis holder etter min erfaring veldig godt sammen og splittes ikke så lett opp i fliker. I siste "Jeger" er det en test av ammunisjon som viser 99-100% restvekt på ulike typer homogene kuler.

 

Noe av poenget må være hva en kan få i seg og hvor store mengder en tåler. En flik fra homogen kule vil enten spyttes ut eller tas opp dårlig i kroppen. Bly er mykere, mer oppløselig og kroppen tåler det dårligere enn kobber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare funnet igjen ei Barneskule og den hadde ikke mistet vekt. Accubondkulene jeg har funnet har ligget rundt 80%. Vi måtte plukke ei fra kjøttkverna også og den var deformert men fortsatt på nesten 80%. Fra Sierraperioden mener jeg å huske at de lå mellom 50 og 60% men de gikk også ofte igjennom.

Link to comment
Share on other sites

http://www.riflemagazine.com/magazine/P ... artial.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank.

Fantastisk artikkel som stemmer utmerket med praktiske erfaringer.

Det var en inngående og fengende artikkel. Takker for linken du brakte.

Fritt oversatt fra momentum/resistance.

Det var der jeg ikke klarte å følge deg; at "kraft"/"motstand" var formelen for penetrasjon. Det engelske begrepet "momentum" er hastighet x kulevekt, og er noe litt annet enn "kraft".

Artikkelen du refererer til gir interessante perspektiver i forhold til jaktkule-penetrasjons-problematikken.

Link to comment
Share on other sites

Artikkelen er fantastisk og forklarer mye av erfaringer man har gjort seg. F.eks. de gode erfaringene mange har med kalibre som 358 Win og 9,3x57 på storvilt og hvorfor vi slipper unna med lettere homogene/solide kuler.

 

Artig at artikkelen er fra 1969 og forsøker å kaste lys over akkurat den samme diskusjonen som fortsatt foregår blant kule og patronfriker som oss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rikosjetter er alltid trekt fram som en ulempe med homogene kuler. Men hvor opptatt skal man være av det til vanlig norsk "skogsjakt"? Jeg forstår at det kan være et vesentlig problem i fjellet under reinsjakt. Men vil risikoen øke så mye at det bør ansees som ugunstlig til jakt på annet enn elg? Forskjellige homogene kuler blir anbefalt, blant annet kuler på 50/53 grain i .224 kaliber til rådyrjakt. 150 grains kuler i 30-kaliber ville nok fungert til alt norsk storvilt. Skal man vegre seg for å bruke aktuelle kuler i jaktsituasjoner der man tidligere har betraktet blykuler som trygge, da spesielt under drivjakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såvidt jeg vet er det ikke utført undersøkelser om forskjell på rikosjettfare med bly kontra homogene kuler.

Jeg ville ikke brukt det som argument for ikke å bruke homogene, jeg tror forskjellen er liten, og ivaretaes sikkerhet med skuddretninger og bakgrunn så er det ingen grunn til endring.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg gidder å SV-debattere og kjevle bort enhver mening i dette så har jeg to ville påstander;

Problemet med blyeksponering gjennom viltkjøtt eksisterer ikke. Av alle kilder til tungmetaller i norsk kosthold som vi eksponeres for er viltkjøtt den aller minste.

 

 

DETTE ER BARE EN NY "NÅ FÅR DU KREFT OG DØR MOMENTANT AV GULRØTTER"-historie.

Hvis noen har viltkjøtt skutt med blyammo som de er redd for å eksponere seg for så send det til meg. Jeg skal spise det selv. Og gi det til barna mine. (ser helst at det ikke er brukt Elite/Forverret Elite, det er mat tross alt!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...