Jump to content

Vil tjene penger på «noen rike, tjukke jegere fra Oslo»


STUBBERUD

Recommended Posts

Øystein Stray Spetalen har planen klar for hvordan han best skal utnytte turistpotensialet.

 

- Poenget er å få tak i noen rike folk som kan bruke masse penger der oppe. Noen rike, tjukke jegere fra Oslo som kan ta med seg den styrtrike fetteren fra England og skyte noen elg. Det finnes mange tjukkaser som kan skyte noen elg. Med en kvote på 136 elg og 2000 ryper, er du garantert utbytte, sier han til Adresseavisen.

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... 244357.ece

 

Noen kammerater som føler seg fristet på å ta turen til Namdal?

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det må være en balansegang. Terrenger som går i åpne budrunder til høystbydene er med på å gi folk som ikke kjenner noen bønder på bygden muligheten til å drive storviltjakt. Problemet er at det er for få bønder som leier ut terreng på det åpne markedet, slik at prisene er kunstig høye.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Dette er et mulig resultat av at jaktretten er privat. Da kan jaktretts eieren(vanligvis grunneier) selge jakta til den han ønsker selge til og til den pris markedet er villig til å gi.

Jeg tror det oftere og oftere kan bli for dyrt for veldig mange å jakte. Ofte er det folk "utenfra" som er kapitalsterke. Noe som i ytterste konsekvens kan føre til at lokale jegere dyttes utenfor sidelinja av "rikfolk utenfra".

 

Det hele koker faktisk ned til hvordan jakta skal forvaltes og hvem som skal ha førsteretten. I dag er jaktretts eier suveren og kan omtrent gjøre som han vil.

Unntakene er vel allmenninger, statsgrunn og FeFo grunn der det er egne regler for innenbygds boende osv.

Link to comment
Share on other sites

Ja..

 

Jeg har tenkt litt på måter dette kunne vært løst på.

 

- Jaktretten er grunneiers, men viltet er felles. Grunneieren eier ikke dyret, men ofte er det "dyr på rot" som blir solgt når man skal gjøre seg opp en mening om hvor mye et løyve er verdt. Alternativet er jo at grunneier fortsatt eier jaktretten, men at løyver blir fordelt til alle jegere i kommunen/bygda/fylket etter loddtrekning, og at man etter dette må lage avtaler eller betale grunneier for å få jakte på dennes grunn. Viltet er allmenhetes eiendom, hvorfor skal løyvene være grunneiers eiendom?

 

- Omsetningsforbud på viltkjøtt. Dette har danskene forsøkt på strandjagten deres. De var plaget med enkelte jegere som skjøt mye fugl og gjorde gode penger, samtidig som bestandene ble redusert. Omsetningsforbudet gjorde at strandjagten er folkejakt nummer en i Danmark, og det er gode bestander å høste av for alle som vil. Her på vestlandet har man tilsvarende tendenser, der enkelte skyter ekstremt mye dyr og selger kjøtt til gode penger. Om alle begrenset jakten til det kjøttet man trengte til familie og venner kunne resterende løyver blitt solgt til andre jegere for fornuftige priser.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe nytt det der. Folk som virkelig vil betale for STORE trofeer syns nok Norge blir uinterresant. De drar til Canada/Alaska for å skyte elg, og så skyter de 'bolehjort', perverst store villsvin, og "rekordråbukker" i Ungarn.Og hvorfor kaste bort tid på rypejakt i Norge, når det finns langt mer i Skottland? Og hvis de skal kjenne på fjellufta, drar de til Tadsjikistan og smeller ned en Marco Polo sau i 4000 meters høyde til kun 25 000 Euro. Den heftige trofejakta finns nok ikke i Norge, for det krever litt mer enn masse penger. Og det er veldig bra, spør dere meg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Viltet er allmenhetes eiendom, hvorfor skal løyvene være grunneiers eiendom?

 

Fordi det er, som du sier, grunneier som eier jaktretten... Det er den som leies ut.

 

Omsetningsforbud på viltkjøtt. Dette har danskene forsøkt på strandjagten deres.

 

Det jobbes med det motsatte, nemlig økt omsetning av viltkjøtt gjennom de godkjente viltmottakene. Det snakkes blant annet om å opparbeide en merkevare og få mer viltkjøtt ut i butikkene.

 

Her i området har vi de siste årene opplevd en redusert etterspørsel etter viltkjøtt - prisen på hele/halve slakt er uforandret eller kanskje litt redusert de 15 åra jeg har jakta elg. Og dette med å leie ut jakt til "utenbygdes" er faktisk en litt følsom sak. Mye fordi en del "utenbygdes" jaktlag ikke har oppført seg helt...

 

En av grunneierne i terrenget jeg jakter (vedkommende jakter ikke selv) sa en gang at "ska ittj di jakt sjøl, så frede æ heile skiten..." Og generelt sett har vi vel også konkludert med at for vårt vedkommende tjener vi bare marginalt mer på å leie ut jakta til andre enn om vi jakter sjøl.

Link to comment
Share on other sites

 

Det hele koker faktisk ned til hvordan jakta skal forvaltes og hvem som skal ha førsteretten. I dag er jaktretts eier suveren og kan omtrent gjøre som han vil.

Unntakene er vel allmenninger, statsgrunn og FeFo grunn der det er egne regler for innenbygds boende osv.

 

Man skal ikke glemme at totalt sett er det svært lite av norge som er i privat eie. Det meste er eid av stat og kommune, og dermed er egentlig ikke det med viltforvaltning på private eiendommer noe "problem". Bortsett fra hvis man ønsker at det skal være et problem av politiske årsaker, eller man har en politisk agenda hvor man ønsker at staten skal ha detalje kontroll over absolutt alt og alle. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fasinerende å se at Stray Spetalen får konsesjon til å kjøpe 3/4 MILLION mål uten krav om bosetning på eiendommen når jeg ser tilbake på det jævlige livet jeg måtte gå i gjennom med kommune og fylke for å få ta over et veiløst småbruk i det samme området som jeg arvet etter mor og far. Greit nok at det med et nødskrik formellt sett var en "landbrukseiendom" og at jeg har rett til et rådyr i året, men eiendommen er et feriested hadde ikke vært brukt som landbruk de siste 50 år! Men ved overtagelse kom det krav om landbruksmessig utnyttelse og boplikt. Det var sikkert bare en byråkrat som fulgte "reglene", men man skulle nå likevel tro at det skulle gjelde de samme regler for Stray spetalen som for meg. Hans eiendom er da så stor at det skulle være mulig å bosette seg der og ha et levebrød på eiendommen. Det var det ikke på min.

Link to comment
Share on other sites

+1 til Ole Brum. Nå er det vel slik i det sosialdemokratiske "demokratiet" Norge at har du nok penger og kjenner de rette folka, så gjelder ikke alle våre lover og regler. Sikkert noen politikere som har skaffa seg mye gratis jakt. :twisted:

 

Ellers så er det jo slik at dersom grunneierne kan tjene seg en slant, så velbekomme. De fleste private grunneiere er bønder som ikke akkurat tjener fett. Har forøvrig inntrykk av at det er Statsskog som er prisdrivende på jakt i Norge.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig inntrykk av at det er Statsskog som er prisdrivende på jakt i Norge.... :roll:

Er det slik? Vil gjerne se eksempler på dette ;)

 

Der jeg kommer fra koster nemlig jaktkort (sesongkort småvilt) for kommunen jeg bor i en hundrings, for hele fylket en femhundrelapp. Her jeg bor nå koster det over en tusenlapp for en dal som er bitteliten i forhold til kommunen jeg kommer fra.

 

Kan jo være tilfeldig dette å at jeg tar feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

............Problemet er at det er for få bønder som leier ut terreng på det åpne markedet, slik at prisene er kunstig høye.

 

mvh

Oddvar

Og hva tror du er grunne til at så få vil leie ut jakta? Også innen jakta har vi noen få som ødelegger for alle andre. Mange (de fleste?) "leiejegere" har tanke for en ting,; skyt kvoten- ellers taper jeg penger. De tar ikke ut spesifike dyr og tenker forvaltning. Noen tar et dyr eller to ekstra også- siden det var så dyrt å leie....

Slik oppførsel gjør at mange grunneiere foretrekker kjentfolk i stedet for "byfolk"

Her på vestlandet har man tilsvarende tendenser, der enkelte skyter ekstremt mye dyr og selger kjøtt til gode penger. Om alle begrenset jakten til det kjøttet man trengte til familie og venner kunne resterende løyver blitt solgt til andre jegere for fornuftige priser.

Det kalles forvaltning. Med den løsningen du skisserer kan en bonde sikkert leie ut i noen år- så er er stamdyrene skutt ut............

 

Men det positive er at det er tusenvis av gårder med jaktrett til salgs i Norge. Flytt ut fra byen- det er bare å kjøpe seg et bruk, så kan en jakte så mye en vil. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Men det positive er at det er tusenvis av gårder med jaktrett til salgs i Norge. Flytt ut fra byen- det er bare å kjøpe seg et bruk, så kan en jakte så mye en vil. :winke1:

 

Dette stemmer ikke. Det er ekstremt få gårder tilsalgs her i landet. Å finne en som gir et årsverk er ikke lett, iallefall ikke om du skal ha med så mye utmark at du får et storviltløyve. Bøndene klager over at de tjener så dårlig, likevell er det nesten ingen som vil selge gården og finne noe annet å drive med?

 

Ellers er det sikkert noe sant i det du sier, men mest tror jeg det er fordommer. Her i bygda der vi er grunneiere er det gamlekara som holder på slik du skisserer, med bare tanke for kjøtt/dyr og ikke forvaltning. Jeg er overbevist om at hadde grunneiere leid ut til byfolk for mer enn et år av gangen hadde forvaltningen blitt bedre enn det de lokale kjøttjegerne får til.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Men det positive er at det er tusenvis av gårder med jaktrett til salgs i Norge. Flytt ut fra byen- det er bare å kjøpe seg et bruk, så kan en jakte så mye en vil. :winke1:
(Rettet sitatet, så uttalelsen ble tillagt riktig bruker. Jegermeistern.)

 

Hvor står disse til salgs?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler folkens å lese denne artikkelen hvis dere vil ha en liten innføring i hvordan ting har foregått i akkurat den saken som trådstarter er inne på.

 

http://www.rettsnorge.no/artikler/2011/ ... rvelde.htm" target="_blank

 

Er du av den utålmodige typen anbefaler jeg å hoppe over den historiske innledningen og gå til 2000-tallet. Men alt er absolutt lesbart.

 

En ting mangler i artikkelen. Det er et utsagn som sto på trykk i Adresseavisa relativt nylig. En representant for det jeg mener var skogeierforeningen uttalte at de i forkant av siste budrunde hadde blitt forespeilet en pris på opp mot 1500kr/dekar, og at dette hadde gjort at de ikke hadde ansett det som mulig å legge inn noe realistisk bud for de om lag 150 interessentene som hadde vært mulige kjøpere av eiendommen gjennom at skogteigene skulle ha blitt tilbakeført til de opprinnelige gårdene. Norske Skog gikk inn for å få bare en kjøper "av praktiske hensyn", og lot det tydeligvis skinne gjennom at den samlede kjøpesummen ville bli eventyrlig høy. Dette skal ha skremt vekk lokale interessenter som ellers kunne gått sammen og skaffet et høyere beløp enn det som til slutt ble salgssummen. 109kr/dekar. (153 millioner til sammen). Smak litt på den summen. 150mill for 1,35millioner dekar. Se det i forhold til at gårder med minimal driftsverdi sett bort fra skogressurser på si 5000dekar nå går for mangfoldige millioner. Siste eksempel jeg kan komme på i farta er en gård fra hjembygda mi. Elendig potensiale i driftsbygninger og innmark, men med noen tusen mål skog av god trøndersk type. 8 millioner.

 

Vet ikke hvorfor dette aspektet ikke er tatt med i artikkelen, men det blir påfallende at Norske Skog lar så store verdier gå fra seg til fordel for det praktiske, når sjefen for konsernet er jaktkompis og mangeårig venn med den som får tilslaget.

 

Advarer om til dels sterk trang til å denge investorer, korrupte næringslivsledere og lettlurte kommunepolitikere etter å ha pløyet gjennom hele greia. :evil::evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvor står disse til salgs?

 

Det står en del på finn...

 

Her eksempelvis:

http://www.finn.no/finn/b2b/commercialproperty/sale/object?finnkode=31544245

 

Eller om du bare vil ha skog:

http://www.finn.no/finn/b2b/commercialproperty/sale/object?finnkode=30880229

 

Eller kanskje i "rovdyrfrie Fosen":

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=30835648

 

Å det finnes da muligheter...

Link to comment
Share on other sites

...Spetalens drivkraft er jo åpenbart å forvalte ressursene på en best mulig måte, for ham selv, så slik sett, vil jeg nok aldri bli feit nok, eller rik nok, for hans målgruppe. Så - jeg ser heller at Spetalen kan gnage på sine elgskanker selv, fremfor å bruke penger på at hans ego blir styrket....

Link to comment
Share on other sites

Hvor står disse til salgs?

Uttover søk på Google(over 6000 treff på salg småbruk/gårdsbruk) så prøv papirutgaven av Nationen eller Bondebladet. Viser ellers til Statistsk Sentralbyrå om salg av gårdsbruk 2000-2011 :wink: Utklipp fra Google søk:

Fakta

Sal av landbrukseigedom

•Snittprisen på fritt omsette bebygde landbrukseigedommar auka med nær 12 prosent i fjor til over 1,7 mill. kr.

•Vestfold har høgast prisar med godt over 3 mill. kr i snitt, følgt av fylka rundt Oslofjorden.

•8508 eigedommar vart omsett totalt, hovuddelen der landbruk blei oppgitt som bruksformål.

Kjelde: Statistisk sentralbyrå.

.............. og i tillegg kommer jo de eiendommene som er/har vært til salgs- men ikke solgt. :wink:

 

Der er i følge SSB lagt ned 24000 gårdsbruk de siste 10-12 åra, noen må vel være til salgs?http://www.ssb.no/stjord/

Link to comment
Share on other sites

Øystein Stray Spetalen har planen klar for hvordan han best skal utnytte turistpotensialet.

 

- Poenget er å få tak i noen rike folk som kan bruke masse penger der oppe. Noen rike, tjukke jegere fra Oslo som kan ta med seg den styrtrike fetteren fra England og skyte noen elg. Det finnes mange tjukkaser som kan skyte noen elg. Med en kvote på 136 elg og 2000 ryper, er du garantert utbytte, sier han til Adresseavisen.

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... 244357.ece" target="_blank

 

Noen kammerater som føler seg fristet på å ta turen til Namdal?

 

Nils-Ole

 

 

Ja, nu er det sikkert mange som vet mye, men bor nu i strøket, og vet at skal man få skutt elg, så må det jo være skog den kan leve i. Større områder her oppe er overtatt av private, og de har mer eller mindre hugget ut skogen (les: nåleskog) på eiendommene, og når det er gjort så har de fått problemer med å fylle kvotene - spesielt på ungdyr. De skjønner ikke hvorfor det er så lite dyr på eiendommene..... Nei, tror nok det er mye "tåkeprat" fra en som sitter på et kontor og ikke skjønner hvordan ting henger sammen i et økosystem - fjerner man et element fra det, er det naturlig at noe annet forsvinner - denne gangen var det elg og skogsfugl det gikk ut over.....

Link to comment
Share on other sites

Det nevnes litt om akkurat det i den artikkelen jeg linket til. Ulempen ved at en kjøper får hendene på over en million mål skog er at han umulig kan ha tilfredsstillende forståelse for hvilke ressurser som finnes, og hva som må vernes for at skogen skal kunne forvaltes på en god måte.

 

Anbefaler igjen å lese den. Det er ikke tungt skrevet, men likevel tung lesning fordi man blir så vanvittig provosert.

Link to comment
Share on other sites

Om man har råd til å betale 153 millioner for noe skog har man helt sikkert også råd til å betale for kompetente forvaltere som er eller gjør at kjent med området. Det er vel forhåpentlig ingen som tror Spetalen selv har tenkt å bruke tid på å sette opp avskytingsplan etc? Godt mulig han ikke engang har tenkt seg å besøke skogen selv for alt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er jo bare å se hva som ble skrevet i Namdalsavisa:

 

Spetalen sier videre at han selv neppe kommer til å benytte seg sin egen bit av den namdalske naturen - verken som jeger eller fisker.

 

- Fiske er for kjedelig. Det hender jeg fisker makrell, det holder lenge, sier han.

 

Det var interessant lesing i den artikkelen over, godt gjort at det i det heletatt er mulig å komme såpass lett unna.

Og at ikke politikerne i Namsskogan kommune reagerer på noe som helst er jo i seg selv vanskelig å forstå i og med at de ser ut å ha fått en god del opplysninger om hva som egentli foregikk.

Men det kan vel tenkes at Knut Berger har god innflytelse på politikerne, i og med at han også nesten satt/sitter i de fleste foreninger/instanser som denne saken omhandler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...