Jump to content

Hvor mye bly får man i seg ved pistolskyting?


Torbjørn T

Recommended Posts

Jeg snakket nylig med en pistolskytter som mente at man fikk forhøyede blyverdier i blodet ved å skyte mye på innendørsbaner. Siden jeg er forsiktig av natur, og opptatt av alle elementer innen sikkerhet, valgte jeg å undersøke dette nærmere. Et raskt søk på nettet avslørte at flere har gjort seg opp noen tanker rundt dette med bly og pistolskyting. Jeg linker til et par av artiklene jeg fant:

 

http://www.firearmsforum.com/firearms/article/129/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.ewg.org/reports/poisonouspastime" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Her nevnes bl.a. at det er viktig å vaske hendene etter skyting og før man tar i mat eller annet man skal spise. Artikkelforfatteren advarer om at man både inhalerer bly og absorberer bly gjennom huden, selv på utendørsbaner. Som om dette ikke er ille nok, står det videre skrevet at tennhettene også inneholder blyforbindelser. (Blyet inne i FMJ-kuler er mao. nødvendigvis ikke det største problemet). Blystøv og kruttslam legger seg på klærne man har på seg mens man skyter, og på den måten drar man med seg blyforurensing inn i hjemmet etter endt skyting.

:shock:

 

Mine spørsmål til dere er som følger: hva vet dere om hvor mye bly vi får i oss ved å bedrive vår meget morsomme hobby? Har dere noen gang fått målt blynivået i blodet deres? Har dere hørt om noen som har fått problemer som følge av pistolskyting? Tar dere spesielle forholdsregler og har dedikerte plagg som brukes på skytebanen? Dusjer dere straks dere er hjemme etter skyting? Jeg har ikke fått satt alle de barna til verden som jeg ønsker meg, så skader på genmaterialet er også med i bekymringene mine. Jeg vil gjerne høre hva dere vet og mener om alt dette.

:forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok den kulørte snørra kommer av kruttrøyken og ikke blystøv, hvis man skal bekymre seg over bly på skytebanen så tror jeg man har større problemer med forurensning i det daglige, tenk på all eksos, svevestøv, bromerte flammehemmere, E stoffer i mat, risikoen for å bli kjørt ihjel i trafikken +++, skyt og kos deg, du dør neppe av blyforgiftning ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på å jobbe meg nedover skalaen nå, etter en periode med mye innendørsskyting. Normal ligger på 0,0 - 1,0 mmo/l. Under 2,0 velger man å unngå eksponering heller enn å behandle. Det skal ikke så mye til før man er på 2,0 eller mer. Du dør ikke med det første, men en del andre stygge effekter kan vise seg relativt kjapt. Tips: Skyt med mantlede kuler, bruk hansker når du plukker hylser, og vask deg selv og klærne dine etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på å jobbe meg nedover skalaen nå, etter en periode med mye innendørsskyting. Normal ligger på 0,0 - 1,0 mmo/l. Under 2,0 velger man å unngå eksponering heller enn å behandle. Det skal ikke så mye til før man er på 2,0 eller mer.

 

Fikk selv målt 0,9 i fjor vinter, legen sa at faregrensa lå på 1,0. Har skutt endel inne i flere år, bestemte meg for å kutte ned til et minimum med innendørsskyting etter blodprøvene.

 

Gjør du noen tiltak for å få ut bly av kroppen, eller venter du på naturen?

 

Er det noen som vet hvor fort man får bly utav kroppen når man bare tar tiden til hjelp?

 

Forresten: jeg kjenner meget aktive skytter som kun skyter ute, og ikke har påvist forhøyede verdier... moralen er vel at innendørsskyting ikke er sunt.

Link to comment
Share on other sites

De siste 15 årene har jeg sjekket blynivået hvert eneste år. Den viktigste grunnen til at jeg holder meg under 1.0 er at jeg nå skyter det meste av volumskyting utendørs. F.eks maskinpistol innomhus begrenses til et par ganger i året.

 

Blyforgiftning er ingen spøk, skyter man mye anbefales testing med jevne mellomrom.

 

For å legge til nok et faremoment: Hylsevibrator.

 

Renser man hylsene med vibrator så dannes det en bly-sky rundt "gresskaret" som stammer fra tennhettene.

 

Ta hylserensen i garasjen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk selv målt 0,9 i fjor vinter, legen sa at faregrensa lå på 1,0. Har skutt endel inne i flere år, bestemte meg for å kutte ned til et minimum med innendørsskyting etter blodprøvene.

 

Gjør du noen tiltak for å få ut bly av kroppen, eller venter du på naturen?

 

Er det noen som vet hvor fort man får bly utav kroppen når man bare tar tiden til hjelp?

 

Forresten: jeg kjenner meget aktive skytter som kun skyter ute, og ikke har påvist forhøyede verdier... moralen er vel at innendørsskyting ikke er sunt.

 

Etter et aktivt halvår på en dårlig ventilert innebane (hvor det ble skutt en del .22) hadde jeg 1,86 i sent i mai. Venter på at det skal gå sin gang, da "motgift" ikke anbefales ved slike nivåer. Sent i august var jeg nede i 1,43 eller noe rundt der. Jeg skyter nå kun utendørs og bruker aldri kuler med eksponert bly. Jeg skyter heller ikke sammen med flere andre skyttere samtidig. Kjenner forøvrig skyttere som har hatt langt høyere verdier enn dette, og dermed spist kelaterende stoffer. Da reduseres visstnok nivået relativt hurtig, men jeg har ingen tall her på stående fot.

Link to comment
Share on other sites

For å legge til nok et faremoment: Hylsevibrator.

 

Renser man hylsene med vibrator så dannes det en bly-sky rundt "gresskaret" som stammer fra tennhettene.

 

Ta hylserensen i garasjen.

Oi!! :shock: Det var nytt for meg. Takk for tipset! Viste ikke at det kunne være helseskadelig å tromle hylser?
Link to comment
Share on other sites

Eg tester meg for bly ca hvert annet år. Etter et par tester med litt for høye verdier begynte eg blant annet å bruke tynne hansker ved lading av 32 og 38 blykuler og dette ser ut til å hjelpe. Legen min bekreftet også at bly tas veldig fort opp gjennom huden og han påpekte spesielt eksempel med å rulle seg en røyk med bly støv på fingrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er aktiv på forumet under et annet nick, men har anonymisert meg her pga dette innleggets private karakter.

 

Da jeg var på mitt mest aktive som pistolskytter for ca 20 år siden, skjøt jeg innendørs en kveld pr. uke over år, samt utendørsskyting. Jeg målte 5,5 og på samme tid fikk vi et barn som har en alvorlig utviklingsforstyrrelse / betydelige lærevansker. Etter alt jeg har lest om emnet er det mest sannsynlig en sammenheng, selv om ingen "autoriteter" har ønsket å konkludere (sikkert mest av hensyn til meg).

 

Ikke ta lett på dette.

 

Bruk bare prosjektiler innendørs som ikke har base med eksponert bly - mange "helmantel" kuler har åpen base. Selv tennhetter avgir luftbåren bly. Sky baneanlegg som ikke har tilstrekkelig ventilasjon (er ikke mange som fungerer godt nok). Røyking, spising og drikking øker opptaket. Kutt ut kulestøping. Bruk gummihansker ved håndtering av blykuler, og vær nøye med å vaske hender.

Link to comment
Share on other sites

skyt og kos deg, du dør neppe av blyforgiftning ;)

 

+1

 

 

Jeg er aktiv på forumet under et annet nick, men har anonymisert meg her pga dette innleggets private karakter.

 

Da jeg var på mitt mest aktive som pistolskytter for ca 20 år siden, skjøt jeg innendørs en kveld pr. uke over år, samt utendørsskyting. Jeg målte 5,5 og på samme tid fikk vi et barn som har en alvorlig utviklingsforstyrrelse / betydelige lærevansker. Etter alt jeg har lest om emnet er det mest sannsynlig en sammenheng, selv om ingen "autoriteter" har ønsket å konkludere (sikkert mest av hensyn til meg).

 

Ikke ta lett på dette.

 

Bruk bare prosjektiler innendørs som ikke har base med eksponert bly - mange "helmantel" kuler har åpen base. Selv tennhetter avgir luftbåren bly. Sky baneanlegg som ikke har tilstrekkelig ventilasjon (er ikke mange som fungerer godt nok). Røyking, spising og drikking øker opptaket. Kutt ut kulestøping. Bruk gummihansker ved håndtering av blykuler, og vær nøye med å vaske hender.

 

Takk for du delt historien din. Fra nå av blir jeg mer varsom run blykuler :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mest utendørs, men det blir en del konkurranser innendørs, gjerne flere øvelser samme dag, og da er det lett å at nesa er full av bly og annet.

Da jeg ofte driver med sliping og annen støvende hobbyaktivitet har jeg investert i et ”Nesehorn” http://www.yogaprosess.com/norsk/nesehorn/nesehorn.html" target="_blank

 

Det er supert til å rense nesegangene, og ti ganger bedre en nesespray hvis man skulle bli tett i nesen ved forkjølelse. Anbefales absolutt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket akkurat bly nivået, det er på 0.6 umol/L. Med andre ord ok.

 

Jeg skyter både ute og innendørs, men i hovedsak på bane med relavtiv god ventilasjon (Vestnes).

 

Det jeg hele tiden har hatt størst fokus på er dette med å vaske seg, (spesielt før mat/drikke, men også før en tar seg til annsiktet). Klær bekymrer meg ikke så mye (med mindre de er brukt under renhold av hallen, eller på annen måte har kommet i direkte kontakt med støvet på bana). Dette da vi i Norge sjeldent skyter slike mengder at dette blir ett problem (ihvertfall ikke i NFS).

 

Men er du skyteleder på en dårlig ventilert bane/ utebane med mye skyting, ville jeg ha hatt med meg kleskifte (ikke brukt samme ytter klær i bilen hjem som på bana). Treningsdresser fungerer fint til skyte klær, som man bare kan dra av når en er ferdig med skytingen.

 

Ellers lader og skyter jeg kun belagte kuler (uten om 22lr), men om det har noen innvirkning tviler jeg på.

 

Med 47 starter hittils i år (53 i fjor) + trening, og ikke forhøyede bly nivåer. Er det klart at vask av ansikt og hender før hjemreise / mat/drikke, ser ut til å ha hatt noe for seg.

 

Bly i gass og støv form er ikke noe å spøke med, men selve håndteringen av kulene bekymrer meg nada (ihvertfall ikke voksede 22lr). Trikset er hygiene, hverken mer eller mindre (+ skikkelig avsug).

 

Hylsetrommelen har jeg ikke tenkt så mye på, bortsett fra at jeg forsøker å ikke puste inn støvet når den tømmes (utifra antakelsen om det nok ikke er av det sunneste).

Link to comment
Share on other sites

Alvorlig blyforgiftning er sjelden og det er blitt mindre vanlig. Det kan gi alvorlige helseproblemer som det er best å forebygge. Å se på gjennomsnittalderen på befolkningen og eldre skyttere gjenspeiler ikke problemet. Det er syklighet og ikke dødlighet man må se på. Ved kronisk og lavgradig eksponering kommer symptomene snikende. De tre vanligste organsystemene som rammes er blod, nyrer og Nervesystemet. Hovedsymptomet er slapphet pga anemi. Nyreskader kommer snikende og svekker nyrefunksjonen. Affeksjon av nervesystemet gir bl.a prifere nerveskader. Hukommelse, konsentrasjon, intelligens og konsentrasjon kan påvirkes. Det påvirker sædkvalitet og testoseronnivå. Skadeligheten av bly varierer men er størst hos barn.

 

Bly fordelere seg med 1 % i blod, ca 10 % i bløtdeler og ca 90% i ben. Det oppretter seg en likevekt mellom disse systeme. I en periode med myebly vil noe lagres i skjelettet. I perioder med lite bly avgis det fra skjelettet. Det brytes ikke ned i kroppen men skilles ut av nyrene. Halveringstid i blod er 35-40 dager. I skjelettet er det 20 -30 år. Det er ikke slik at om er under 1 mmol/l som er øvre grense for " normalverdi" så er alt greit. Symptomene kan begynn tidliger. Allerede ved 0,5 mmol/ l kan man få hypertension og noe hørseltap. Det krysser og placenta og vil lagres i ett foster.

 

Er nok få skyttere som kommer opp i dødelige verdier men tror nok flere er oppe i symptomgivende verdier. Symptomene ofte diffuse og kan tilskrives andre årsaker. Tror kunnskapen om blyskader hos eldre skyttere er lav hos leger.

 

 

Ta bly eksponringen på alvor. Kommet mange gode råd i denne tråden om hvordan man skal redusere eksponering.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg hele tiden har hatt størst fokus på er dette med å vaske seg, (spesielt før mat/drikke, men også før en tar seg til annsiktet). Klær bekymrer meg ikke så mye (med mindre de er brukt under renhold av hallen, eller på annen måte har kommet i direkte kontakt med støvet på bana). Dette da vi i Norge sjeldent skyter slike mengder at dette blir ett problem (ihvertfall ikke i NFS).

Vær ikke for sikker på det. Da jeg var på det mest aktive trente jeg 2-3 gangen i uka innendørs og skjøt 150-200 skudd .32 S&W Long wadcutter hver gang. (Grovpistol og hurtig grov). Ei god vernemaske var en god og NØDVENDIG investering.

Link to comment
Share on other sites

Bly fordelere seg med 1 % i blod, ca 10 % i bløtdeler og ca 90% i ben. Det oppretter seg en likevekt mellom disse systeme. I en periode med myebly vil noe lagres i skjelettet. I perioder med lite bly avgis det fra skjelettet. Det brytes ikke ned i kroppen men skilles ut av nyrene. Halveringstid i blod er 35-40 dager. I skjelettet er det 20 -30 år.

 

Nettop noe slikt har jeg fått høre andre steder også, og dette vil jeg gjerne vite mer om. Legene tror som regel alt er greit bare blodverdiene er lave, men det har blitt sagt at man ved en hårprøve kan påvise hvir mye som er akkumulert i kroppen, og ikke vises direkte på blodprøver.

 

Er det noen her som kan belyse dette?

Link to comment
Share on other sites

[...] Legene tror som regel alt er greit bare blodverdiene er lave, men det har blitt sagt at man ved en hårprøve kan påvise hvir mye som er akkumulert i kroppen, og ikke vises direkte på blodprøver.

 

Er det noen her som kan belyse dette?

Kortversjonen: Det er mengden i blodet du blir syk av, så om den er lav går det bra. Men siden det stadig vil "lekke" bly fra eventuelle lagre i beinvev vil du ikke få ned blyverdiene i blodet sånn helt uten videre før beinvevet også er tømt. Det resulterer i at om du tar flere blodprøver over tid så gir disse i gjennomsnitt riktig resultat, men om du bare tar en enkelt prøve kan du bli lurt fordi du hadde lave verdier akkurat den ene dagen (men måneden etter har mer bly lekket fra beinvevet).

Link to comment
Share on other sites

Takk. Alltid fint med noe annet enn synsing og rykter på forum!

 

Legger spesielt merke til dette:

"Bly ekstraheres vesentlig fra blod og bløtdeler, mens blydepotet i bein er vanskeligere å påvirke."

 

Dette bekrfter ryktene jeg har hørt, at blodproven ikke viser hvordan det står til, og skal man tro det som sies i linken, kan man håpe på å være tilbake på normalen om 20-30år hvis man kutter ut innendørsskytinga.

Link to comment
Share on other sites

Dette bekrfter ryktene jeg har hørt, at blodproven ikke viser hvordan det står til, og skal man tro det som sies i linken, kan man håpe på å være tilbake på normalen om 20-30år hvis man kutter ut innendørsskytinga.

Nja... Slik jeg ser det, trenger man ikke å kutte ut innendørsskyting. Man må bare bruke hensiktsmessig verneutstyr og vaske hendene etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

En hårprøve koster ca 2000 og kan taes hos f.eks (Oslo) - Kirsten Nyseth (homeopat) tlf 22950101 elr 91136893.

 

Hvor sender hun hårprøven for analyse?

Min tiltro til homeopaters "vitenskap" er en smule svak, og jeg er ikke interessert i å betale for noe som ikke har en vitenskapelig dokumenterbar bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Analyse av hår og urin er dårlige predikatorerer så ville spart penga mine. Den beste predikatoren er innholdet i benvev. Dette er vanskelig og tungvint. Det kan tas et spesielt type røntgenbilde bilde. Vet ikke om det er tilgjengelig for folk flest og hvem som er gode på å tolke det.

 

En blodprøve representerer siste uker eksponeringen samt og det som frigjøres fra benvev og bløtdeler. Tar du en prøve på slutten av innendørssesongen representrer nok det mest skytingen. Tar du en måling på slutten av utendørssesongen er nok ekponeringsgraden mindre og det representerer mer det som frigjøres fra kroppen.

 

Ta litt hyppige blodprøver. Evt kan man bruke det til å beregne en såkalt cumulativ blood level index som korrelerer brukbart til nivået i leggbenet selv om det er blitt noe usikkerhet om det også.

 

Ta sine forhåndsregler så kan man nok slutte å bekymre seg så mye. Det er mye annet som er dårlig for helsa. Ha god lufting på på banen. Skyt baneprogram ute om mulig. Vaske hender. Ikke spis, drikk eller røyk inne på banen eller før man har vasket henda. Evt bruk maske hvis man trener veldig mye inne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk det er viktigere at maska beskytter godt nok. Jeg brukte ei Bilsom-maske med 2 partikkelfiltre. Kompisen min hadde ei Sundstrøm-maske med ett partikkelfilter (P3) midt frampå. Jeg tror ikke Bilsom-maska er i salg lengre, men Sundstrøm lever så vidt jeg vet i beste velgående. Hvis du også vil leve i beste velgående, er det kanskje ikke SÅ viktig at maska er diskret?

Link to comment
Share on other sites

Som noen sier humoristisk i innleggene sine, er det viktigste å stå på rett side av pistolen for å unngå "blyforgiftning".

:lol:

 

Samtidig er det et viktig tema. Forhøyede blyverdier kan tenkes å ha negative effekter, slik vi har sett av noen av innleggene. Jeg tolker dere dithen at mye av det som sies i artiklene jeg linket til er relevant. Det er viktig å ikke bli hysterisk, men det er nok lurt å ha fokus på noen enkle tiltak:

- Ikke drikk og spis på skytebanen.

- Vask ansiktet og hendene etter du har skutt ferdig, og før du spiser.

- Bruk gjerne dedikerte plagg til skytingen, og skift til andre klær før du slenger deg på sofaen etter skytingen.

- Dusj/vask gjerne håret når du kommer hjem fra skytebanen.

- Skyter du innendørs må du ha fokus på godt avtrekk (ikke bare på pistolen, men effektiv ventilasjon av lokalene).

- Bedriver du hjemmelading må du huske at rundt trommelen er det en støvsky med blypartikler.

- Be gjerne legen om en sjekk av blynivået når du likevel er innom for andre tester.

- Ikke slutte å kose seg med skytesporten og det flotte sosiale miljøet.

8)

 

Takk for alle bidrag til tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ta blyeksponeringen på alvor. Kommet mange gode råd i denne tråden om hvordan man skal redusere eksponering.

+1

 

For en som er så gammel som meg, og husker skyene som stod opp av komp'en da vi skjøt med blykuler i praktisk (skyer som vi sprang inn i og pustet inn) er det åpenbart at det er dette som er grunnen til at jeg har kilovis med bly i kroppen.

Skyter selvsagt aldri med annet enn helmantel eller kobberbelagte kuler lenger - dette hjelper vesentlig!

Ha med en pakke med baby-wipes e.l. og vask hender etter skyting og i alle fall etter hylseplukking.

 

Mange gode råd i denne lenken, følg dem og bruk hue.

 

.. og LeadPoison; takk for ditt innlegg.

 

mvh Siphon

Link to comment
Share on other sites

Min lege sendte meg denne: http://tidsskriftet.no/article/555642

 

Sakset fra tidsskriftet:

"Absorpsjon gjennom huden forekommer, men den er sjelden årsak til blyforgiftning. "

 

Som vanlig er det vanskelig å få forskere til å bli enige ..

 

Men det er ingen tvil om at bly ikke er sundt og at det alltid vil lønne seg å være litt "føre var" enn etter blytung :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tenkte å sparke liv i denne tråden igjen, da blyeksponering bekymrer meg noe.

Jeg har ikke lyst til å vente til blynivået er faretruende høyt før jeg gjør noe...

 

Jeg synes skyting er kjempegøy og vil fortsette med det :winke1:

 

Jeg kommer til å gjennomføre følgende tiltak for å redusere eksponeringen:

 

 

-Bruke dedikert jakke til skyting (Pakkes vekk i plastpose når den ikke brukes)

-Egne sko på skytterbanen (brukes ikke hjemme).

-Ikke spise eller drikke under skyting.

-Vaske hender og ansikt med kaldt vann og såpe direkte etter jeg er ferdig med skytingen.

-Ta en dusj når jeg kommer hjem, for å ikke dra forurensing inn på hodeputa.

-Bruke 3M støvmaske (papirmaske med P3-filter). Den skal ta både blystøv og blydamp. Blydampen fester seg til masken i romstemperatur.

-Pusse våpen med "lateks"-hansker.

 

 

Er det andre av dere som er så forsiktige? Erfaringsmessig fra klubben min, så er folk generelt sett lite bekymret og vasker f.eks ikke hendene etter skyting. Drikker og spiser ofte etterpå.

 

Er det noen som bruker maske av noe slag på innendørsbane, eller blir man bare sett på som den idioten...?

Link to comment
Share on other sites

:lol: Du har tenkt grundig igjennom problemet ja.. Med dine tilltak vil du antagligvis leve en dag eller to lenger ennn uten.. Og samtidig bruke MER tid på alle punktene dine

 

Takk for svaret, Woff :)

 

Jeg er ikke bekymret av å leve kortere, men alle symptomene som kan utvikles ved blyforgifting. I tillegg til at symptomene utvikles over tid, kommer snikende og lett forveksles med andre lidelser/problemer.

 

Egentlig er dette ett tema som er litt kjipt å ta opp. Man "ødelegger" liksom litt av morroa med skytingen :? .

 

Mitt inntrykk er at alle kjenner til at det forekommer (ble diskutert i klubben min sist gang), mange velger å spøke det bort (ignorere at det kan være ett problem) og noen gjør varierende grader av tiltak for å beskytte seg.

 

Er det slik at man enten bare får akseptere de negative sidene ved pistolskyting, ellers får man finne på noe annet å drive med?

Eller er det folk der ute som seriøst gjennomfører tiltak for å redusere blyeksponering og som fortsatt har det gøy og skyter?

Link to comment
Share on other sites

Woff, jeg tror dette kan være en ålreit ressurstråd for skyttere som bekymrer seg over dette problemet. Flåsete og ignorante innlegg er unødvendig støy.

 

Jeg har nå et såpass lavt blynivå at jeg skyter litt innendørs. Med maske. Det er flere i min klubb som har brukt maske ved behov. Idioter? Njei, må man, så må man. Som påpekt tidligere i tråden; blyforgiftning rammer ikke nødvendigvis deg selv hardest.

 

Begrens innendørsskyting, bruk belagte kuler og ha normalt god "blyhygiene", så bør du vel være trygg. Skader heller ikke å ta en blodprøve en gang i året for å ha kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...