Jump to content

Classic Division (IPSC) Hurra!


Hassel

Recommended Posts

De som har møtt meg på praktfisk stevner i det siste blir vel neppe overasket over at jeg er jublende glad for at vi har fått en ny divisjon i IPSC.

Denheter altså nå classic divisjon (Sjekk: http://jahnsen.co/div/ClassicDiv.pdf for de reglen vi tror gjelder) og er i bunn og grunn en 1911 singlestack divisjon.

Jeg er glad for at man har satt en begrensing på 8 +1 skudd fr Major og 10 +1 for minor. Med økningen fra 9 til 12 skudd for en "short Course" blir det et interessant valg, for å se om man skal satse på Major eller minor. (man slipper forhåpentligvis stager med 9 skudd som stater med tomt våpen lenger... :evil: ) Personlig heller jeg mot å bygget opp en 1911 i 9mm til slikt bruk, mest på grunn av at jeg ikke liker å pelle hylser... men kanskje jeg skal holde meg til 45 acp...

 

Ulempen med divisjone er jo at man har begrenset det til 1911 pistoler i føsrste om gang. Skjønner ikke hvorfor man holder de mange, mange andre typene med singlesatck våpen som glatt kunne ha blitt brukt utenfor... :?

 

Videre har man jo satt ned forten for 1911 med langt støvdeksel... men kan man da ta en STI rangemaster og sage bort overskudds støvdeksel? Konemors STI Targetmaset går jo forskremmende bra, så det er fristende å holde seg til den varianten. :?

 

Ka døkk tror?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal du ha 9 mm så er S&W 1911 Pro (det har jeg kjøpt), SPS fra Pedersen vaaben (den var nydelig å se på), eller spesialbestille Les Baer fra intersport bogstaveien.

 

Det er litt uklart om regelen om avstand sleidstopp pin (mot hanen) - dust cover (enden av ramme) skal være max 74 mm faktisk ble vedtatt. De har tatt utgangspunkt i STI som har 70 mm, det har også min S&W (hva målet er på nevnte SPS eller Les Baer vet jeg ikke).

SIG sin 1911 har for stor avstand, men de har startet å produsere en Classic utgave også, på denne vet jeg ikke avstanden (våpenet kommer kun i 9 mm og .40 = jeg tror den er spesial laget for IPSC Classic divisjon).

Link to comment
Share on other sites

Er vel neppe et våpen som er spesial laget for divisjonen enda, siden den ikke er offisielle en gang.. (godkjent for 2-3 dager siden)

STI har en UPSA model som sikkert fuger, men jeg syns den er stygg... :?

Blir vel å skaffe seg noe gammelt trams i 5" 1911 og bygge :twisted:

Men først må vi da få divisjonen oppe å gå i kongeriket. Frem til da blir det Gold Cup og .45 Acp :mrgreen:

Jeg kjøper ikke en 1911 det står S&W på.... det er et prinsipp... (Og den det står ruger på er bestilt)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, og jeg som vill skyte Luger for morro, og så er den ikke "classic" nok....

 

Det med Lugeren er egentlig ikke så viktig. Antall divisjoner bør holdes på et minimum, og jeg mener denne divisjonen kunne vært løst med en "Beste Classic" premie i Standard hvis noen møter opp med jern som passer beskrivelsen.

Link to comment
Share on other sites

 

Det med Lugeren er egentlig ikke så viktig. Antall divisjoner bør holdes på et minimum, og jeg mener denne divisjonen kunne vært løst med en "Beste Classic" premie i Standard hvis noen møter opp med jern som passer beskrivelsen.

 

Enig med deg om at dette burde vært løst uten å opprette denne divisjonen

Link to comment
Share on other sites

I henhold til vedtektene til NFPS så skal det ikke være nødvendig og mase på noen.

 

"7.2.a Praktisk skyting er definert i gjeldende regelverk fra IPSC."

http://www.nfps.no/download/NFPS_Vedtekter.pdf" target="_blank

 

STIG:)

Det har vist seg at der feil!

Den paragrafen ble også brukt i diskusjonen i 2009 om hagle, og da ble det slått fast at den i virkligheten ikke hadde noe å si. Det var POD som bestemte!!!!!

 

Men jeg lurer fortsatt på hvor det står at POD skal godkjenne regler for akyte programer.

Lov, forskrift, rundskriv, og paragraf.... (Noen som klarer å svare????) ???

Link to comment
Share on other sites

Men jeg lurer fortsatt på hvor det står at POD skal godkjenne regler for akyte programer.

Lov, forskrift, rundskriv, og paragraf.... (Noen som klarer å svare????) ???

 

Det står så vidt jeg vet i Forskriften som trådde ikraft i 2008.(Nå har jeg den ikke foran meg her, så finner ikke noen §)

Link to comment
Share on other sites

Om denne blir godkjent i Norge skal jeg i allefall ha meg en god gammel Colt eller Kongsberg Colt i .45 alt annet er blasfemi haha :) dette blir moro. Men som nevnt har nfps større kamper og vinne før dette bør tas opp for godkjenning i kongeriket!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg lurer fortsatt på hvor det står at POD skal godkjenne regler for akyte programer.

Forskriftens § 25.

 

Godkjenning av skyteprogram som gir grunnlag for erverv av andre registreringspliktige skytevåpen

 

Skyteprogram eller endring i dette som gir grunnlag for erverv av andre registreringspliktige skytevåpen enn det skytterorganisasjonen allerede har skyteprogram for, krever godkjenning av Politidirektoratet. Godkjennelsen skal omfatte våpentyper, herunder art, kaliber, og øvrige tekniske spesifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det står så vidt jeg vet i Forskriften som trådde ikraft i 2008.(Nå har jeg den ikke foran meg her, så finner ikke noen §)

Den forskriften kom vel i 2009, den fra 2008 var vel POD's variant som ble "vraket".

 

Mulig det var dårlig formulert av meg.

Jeg vil vite når den reglen / kravet første gang dukket opp. Og i hva / hvilken form?

 

Siden de sier at NFPS ikke har fått godkjent Rifle, (men det er innarbeidet gran).

Og den forskriften var vel knapt trådd i kraft når "bråket" i 2009 kom.

Jeg vil ha et svar som henviser til noe som ligger lenger tilbake, 1990 eller 80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Selv om Forbundet er mitt i viktige diskusjoner rundt andre ting med myndighetene, så ser jeg ikke helt det store problemet med å sende inn en korrekt anmodning om å få offisielt godkjent Classic Divisjon (og strøket Modified Divisjon) slik at vi formelt også kan konkurrere i og erverve våpen til denne divisjonen fra 01.01.2012

Det er jo slik at saker kan skje paralelt. Diskusjon om endring av lov og forskrift er noe annet en godkjenning av et nytt underprogram.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg tro at dette vil bli diskutert på førstkommende styremøte. Men jeg mener fortsatt at dette er en sak det ikke haster med. Blir nok en divisjon på linje med revolver.... :mrgreen:

 

Edit: Folk kan jo skyte med de våpenene de har fra den 1/1, skal man samle våpen, så finnes det andre forbund....

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hassel.

 

Man har sett at etter Production kom så har den "spist" veldig av Standard. Det er nå den mest populære divisjonen.

 

Jeg og, tror Classic kommer til å bli stor, men hvor stor? Tar den igjen / over for Standard på sikt?

 

Helt greit å fjerne Modifisert, men jeg klarer ikke å forstå hvorfor man ikke fjerner Revolver også.

Det er veldig får som skytter det også.

Ser ikke det positive med for mange divisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat på det siste så tror jeg du tar litt feil... Tror Classic vil ha potenisalet til å bli adskillig mer poppulært en revolver, også her til lands.

:mrgreen:

 

Nå skal det ikke så mye til at det skal bli mere populært en revolver da.... :mrgreen: Det er jo ivertfall en gren som burde vært fjernet, sammen med manuell rifledivisjonene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[om PODs godkjenning av konkurranseprogrammer]Jeg vil ha et svar som henviser til noe som ligger lenger tilbake, 1990 eller 80 tallet.
I den gamle forskriften ble det på et eller annet tidspunkt inntatt at erverv av våpen til Ø/K betinget medlemsskap i skytterorganisasjon godkjent av POD, man kan vel anta at POD mente at organisasjonens forskjellige programmer var en del av godkjenningen og således ikke uten videre kunne endres.
Link to comment
Share on other sites

I den gamle forskriften ble det på et eller annet tidspunkt inntatt at erverv av våpen til Ø/K betinget medlemsskap i skytterorganisasjon godkjent av POD, man kan vel anta at POD mente at organisasjonens forskjellige programmer var en del av godkjenningen og således ikke uten videre kunne endres.

Mulig dette spørsmålet burde vært i en annen tråd...

Ja, det godkjente organistasjoner og ikke programmer, mener jeg. Men jeg har ikke lest / fulgt regler fra før 1990 (?). Og i Hagle diskusjonen i 2009 så henviser jo POD til godkjenning av programmer, for pistol og ikke rifle. I Magnum snub saken så sier de jo at organistasjoner ikke kan endre regler uten dems godkjenning.

Har de hatt noen slik regel/gjemmel før 2009 forskriften?

 

Er glad det ble Classic divisjon med 8/10 regel, men jeg har ikke noen 1911, og får nok ikke kjøpet noen uten en godkjenning av klassen nå.

Så blir den godkjent så kanskje.... (må bare bli ferdig med åpen prosjektet... :-/

Hvis jeg skal kjøpe så blir det nok en Colt 1911 i 45 Acp eller STI..... hhhmmmmm... :-)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere her, det er bedre å starte med store begrensninger og utvide etter hvert. Det er værre å gjennomføre det motsatt.

 

Men rent personlig så mener jeg det skal være en 1911 divisjon da

 

Det kjem stort sett til å vera Selskabsforeningen John Moses Brownings Minde som vil dominera denne divisjonen okke som, så ein kan likesågodt slippa til litt rask i form av ein og annan P210, eller P38/P08 for variasjonens skuld, utan at det vil få store resultat på resultatlistene.

 

Ut over å stadfesta SIG P210 som den på alle tenkjelege og utenkjelege vis beste enkeltstabla pistolen nokon gong i fortid, nåtid, rushtid og framtid, så klart.

Link to comment
Share on other sites

Er vel neppe et våpen som er spesial laget for divisjonen enda
Jodah, undertegnede, Smestad og Severin spekulerte frem undertegnedes eminente 1911 for over 2 år siden nettopp med dette jubelens øyeblikk i tankene :mrgreen:

Nuh kan man kanskje havne i den lykkelige situasjon at man slipper å være den eneste som får så hatten passer fordi man bruker for lang tid på å rydde opp magasiner etter seg... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så langt er det vel ikke noe i veien for at NFPS innfører divisjonen, men der er vel POD som avgjør om vi får et ekstra ervervingsgrunnlag for divisjonen.?

For de som har våpen som er egna kan vel i teorien begynne og skyte denne diviskjonen så snart denne oprativ helt uavhengig av ervervingsgrunnlaget til POD?

Link to comment
Share on other sites

Forskriftens § 25.

Godkjenning av skyteprogram som gir grunnlag for erverv av andre registreringspliktige skytevåpen

 

Skyteprogram eller endring i dette som gir grunnlag for erverv av andre registreringspliktige skytevåpen enn det skytterorganisasjonen allerede har skyteprogram for, krever godkjenning av Politidirektoratet. Godkjennelsen skal omfatte våpentyper, herunder art, kaliber, og øvrige tekniske spesifikasjoner.

 

Her tror er det viktig å lese hva som står i forskriften (hvis dette er sitat fra den siste utgaven av forskriften) så mener jeg at det betyr noe ganske annet enn det flere andre virker til å mene i denne tråden. Det kan jo selvfølgelig hende jeg tar feil, men det er jo lite sannsynlig :mrgreen:

 

for at det skal være ervervsgrunn så må det godkjennes av POD.

 

Jeg leser forskriften slik at hvis våpenet som skal brukes til den nye divisjonen også kan brukes til andre divisjoner, så trenger ikke forbundet å søke til POD om å få godkjent den nye divisjonen. Det står ganske klart at det kun gjelder godkjenning av nye skyteprogrammer eller endring av skyteprogrammer som gir grunnlag for erverv av andre våpen enn det man hadde øvelser for fra før av.

 

Eks.

Når SWS skulle innføre Wild Bunch så måtte SWS søke POD om å få det godkjent siden forbundet fra tidligere ikke hadde noen halvauto pistoler i noen av sine kategorier.

 

Hvis Metallsilhuettforbundet skulle laget en øvelse for rifle i kaliber 223 så måtte NMF ha søkt om å få det godkjent pga. at NMF ikke har noen rifle øvelser for 223 nå. Hvis NMF derimot skulle laget en ny øvelse for grov revolver så mener jeg, med bakgrunn i forskriften, at det ikke ville vært nødvendig å søke om å få den godkjent siden NMFs revovlerøvelser allerede favner ganske bredt på godkjente våpen.

(det forutsettes da at øvelsen lages for tilsvarende revolvere som man har øvelse for allerede)

 

Så vidt jeg kan forstå så er våpnene som skal brukes i den nye divisjonen tillatt brukt i divisjoner som allerede er godkjent, eller tar jeg feil av hvilke våpentyper som er godkjent til NFPS?

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen ligger muligens i det at man kan benytte en singlestack 1911 i standard divisjonen, men det er ikke "konkuransedyktig", samtidig som man ikke kan benytte en doublestack 1911 i Classic divisjonen. Så det er altså en utvidelse i typer/antall våpen som kan erverves til IPSC.

Desuten er det stort sett greit å spørre pent om lov, uansett om det er påkrevd eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Det vil vel da kun være en utvidelse av antall, ikke type. Den typen våpen det er snakk om er, så vidt jeg forstår, tillatt brukt i forbundets divisjoner allerede og representerer ikke noe nytt i så måte.

Godkjennelsen skal omfatte våpentyper, herunder art, kaliber, og øvrige tekniske spesifikasjoner.

Art, kaliber og øvrige tekniske spesifikasjoner er også tillatt i standard. Det er derfor ikke snakk om å tillate andre våpen men heller å legge ekstra begrensninger på våpen til den nye divisjonen. Saken ville vært en helt annen om det hadde gått motsatt vei, for da hadde det vært snakk om andre våpen enn det forbundet har divisjoner for allerede.

Jeg har ikke oppfattet denne paragrafen som en paragraf i hovedsak for å begrense antallet våpen hos skyttere, men mer en paragraf for å holde oversikt over hvilke våpentyper det finnes godkjente skyteprogrammer/øvelser/klasser/divisjoner/kategorier for.

Igjen er det mulig jeg tar feil, jeg har jo ikke spurt POD om dette, jeg har kun lest det som står i forskriften. Det står imidlertid veldig klart slik jeg leser det.

 

 

 

Desuten er det stort sett greit å spørre pent om lov, uansett om det er påkrevd eller ei.
Morsomt at du nevner dette forresten, men den er nok mer intern :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...