Jump to content

Classic Division (IPSC) Hurra!


Hassel

Recommended Posts

Av erfaring, kan man trygt si at det er svært lurt å lufte endringer for pod. Og få de til å vurdere om dette er noe som de trenger å ta stilling til, eller om de anser at dette er en grei endring i skyteprogrammet.

 

Vi vet jo hvor mye trøbbel det ble da man i NSF endret på en presiserings tekst i en parentes.

Da kom det jo fort frem at det kun er en myndighet som er i stand til å vurdere om en slik endring skal godkjennes eller ikke, og det var hverken NFS eller JD. :roll:

 

I dette tilfelet kan man faktisk komme i den situasjon at regelendringen gir mulighet til å erverve ett ekstra våpen, derfor vill det undre meg stort om ikke POD skulle ønske å ha ett ord med i saken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi vet jo hvor mye trøbbel det ble da man i NSF endret på en presiserings tekst i en parentes.

Var dette endringen som gjorde at .500 var/ble tillatt i et eller annet NSF program?

I så fall er jo det noe som helt klart kommer inn under endringer som skal søkes om, siden det da ble åpning for å erverve våpen i et kaliber som det tidligere ikke var åpning for.

(Jeg kjenner ikke den omtalte saken i detalj, en kortfattet og objektiv oppsummering kunne vært nyttig sett fra mitt ståsted)

 

Holder man seg til å lage nye øvelser/programmer/divisjoner/klasser/kategorier som kun tillater de samme våpen (inkludert kaliber) som man allerede har (tillatt brukt i forbundet) så skal det, i følge forskriften, ikke være nødvendig å søke til POD om godkjenning.

Link to comment
Share on other sites

Nei, etter pod sitt syn, åpenet endringen av presiseringen for erverv av 357m til NFS spesialrevolver (noe som selvsagt alle vet har vært lov hele tiden, men....).

 

Erverv av kaliber .50 (røkfritt), er ikke godkjent av pod, og er fortsatt forbudt. D.v.s at om man har en slik, er det etter NSF regelverket lov å delta med den i M2. Men den er etter rundskriv forbudt å erverve til dette, kort sagt lov å bruke for den som har, men ingen videre omsettning innad i Norge.

 

Det interesange er at endringen om kal .50 ble gjort før pod hadde rettigheter vedrørende dette. Og at regelverket endringen var gjort i (2009), etter utsagn fra pod er godkjent. Forbudet mot håndvåpen i kal .50 ble gitt utifra at der ikke fantes skyteprogramm for kaliberet. Men blir opprettholdt fordi pod ikke ønsker sivile skal eie så grove kaliber, da det etter deres syn er en fare for politiet.

 

Vikarierende motiv kan man trygt si, og ostehøvel prinsippet i all sin prakt. Uansett er pod meget klar på at forbudet mot kal .50 skal opprettholdes (for enhver pris hadde jeg nærsagt). Mitt problem med avgjørelsen, er at den åpener for nye tak med høvelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Et lite ønske til jul. :mrgreen:

 

Med tid og stunder går jeg kanskje for den nye divisjonen.

Vil da handle brukt.

Problemet er at jeg ikke har innsikt i 1911.

Gold cup modellene har alltid stått på ønskelista men må det være det?

Modelljungelen er for tett.

Mye fint brukt til salgs i Tyskland så jeg her om dagen :shock:

 

Kan ikke noen av Dere med innsikt og erfaring starte en tråd om 1911 modeller og merker som egner seg?

Link to comment
Share on other sites

av mine 4 45 acp 1911'r som jeg har brukt til konkuranse har 3 vært goldcup.. men det er stort sett pga tilfeldigheter. Jeg har fått dem bygd etter mine specs, pog den eneste reele fordelen med goldcup er at den kommer med et helt greit justerbart sikte. Ellers er det litt hipp som hap.

Link to comment
Share on other sites

...fått dem bygd etter mine specs...
Hassel pirker her på selve nerven i amerikansk mekanikk, i likhet med visse (i det politisk korrektes navn ikke nærmere angitte) motorsykkelmerker og til dels alt annet fra den siden av dammen er en regulær 1911 et utmerket halvfabrikat som må bygges om!

Selve liberalismens ånd ligger til grunn for utforming (og ikke minst deleutvalg, hvor forøvrig en annen -isme også har en viss innvirkning... Trygve Hegnar bifaller trolig konseptet med stående ovasjoner :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Classic uten at hi power er godkjent :shock:

 

Sukk, vi som liker hi powern er vel dømt til og aldri være konkuransedyktig i noen divisjon :( , ikke bra nok til det ene og alt for bra til det andre :twisted:

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Tja - med justert ambisjonsnivå skulle det jo ikke være store problemer forbundet med å bruke Hi-Poweren i standard. Med en Hi-Power skal ihvertfall jeg gi deg stående ovasjoner for utvist "Sportmanship"... :D

 

Mer hygge - Mindre Race.

 

Ser jo at de overambisiøse allerede er i ferd med å svi av titusenlapper på en klasse som ikke er sanksjonert for erhverv i kongleriket... :?:wink:

 

Selv kunne jeg tenkt meg en meget lett modifisert Series 70, da snakker vi sikter og muligens dobbeltsidig sikring (også synes jeg sikleriggen til Hassel er Yndig, og det er forhåpentligvis den eneste gangen Hassel og Yndig, forekommer i samme setning fra min side...) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Browning HP er vel strengt tatt ikke en direkte browning konstruksjon... var det ikke en forskespiser som kom opp med den ideen?

Fy, Hassel, her har du sovet i historietimen :evil::evil::evil:

Grand Puissance pistolen var det viktigste prosjektet salige John M. Browning jobbet på ved Fabrique Nationale da han døde i 1927. Hans assistent var ikke froskespiser etter vanlig definisjon, han var belgier og het Dieudonne Saive. Dieudonne Saive fikk som oppgave å sluttføre Brownings påbegynte arbeid, så pistolen som endte opp med betegnelsene Grand Puissance, GP, High Power, HP og P35 var et felles verk mellom de to, men ideen var Browning sin med det utgangspunkt at han mente 1911-konstruksjonen ikke håndterte trykknivået i 9mm godt nok.

Saive har også en grei CV for egen regning, den omfatter bl.a. Browning Baby, FN 49 og FAL.

Link to comment
Share on other sites

Tja - med justert ambisjonsnivå skulle det jo ikke være store problemer forbundet med å bruke Hi-Poweren i standard. Med en Hi-Power skal ihvertfall jeg gi deg stående ovasjoner for utvist "Sportmanship"... :D

Nå er det noen år siden jeg var særlig aktiv i praktisk, men jeg har da allltid skutt standardklasse med High Power...

Forøvrig er min personlige mening at Classic-divisjonen er noe f(.....) tull. IPSC har allerede et poengsystem som favoriserer at folk kompenserer dårlig skyting med grovere kaliber, nå skal de tydeligvis i tillegg hjelpe salget av 1911-varianter. Praktisk skyting burde fremme valg av den mest anvendelige pistolen for den enkelte skytter, ikke spesifisere modell i regelverket.

Link to comment
Share on other sites

IPSC har allerede et poengsystem som favoriserer at folk kompenserer dårlig skyting med grovere kaliber,

 

 

 

Så du mener IPSC burde straffe dem som har grovere kaliber som .40 og .45? (ved å gi alle like poeng uansett kaliber)

 

Og det blir nok kanskje åpning for andre single stack pistoler i CD etterhvert men i starten er viktig å være forsiktige.

Det er mye enklere å åpne for flere enn å forby de som har vært lovlige...

 

Forøvrig kommer ikke Hi-Power til å bli lovlig da den er double-stack og hører hjemme i Standard.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener IPSC burde straffe dem som har grovere kaliber som .40 og .45? (ved å gi alle like poeng uansett kaliber)

Jeg mener poengsystemet burde vurdere skyteferdigheter, så ja, de burde behandles likt.

Forøvrig kommer ikke Hi-Power til å bli lovlig da den er double-stack og hører hjemme i Standard.

Det har jeg da heller ikke protestert på, jeg ser bare ikke poenget med Classic. IPSC burde fokusere på skyting, ikke spesifikke pistolkonstruksjoner.

 

My US$0.02

Link to comment
Share on other sites

Siden topic dreier mot utstyret kan vi jo se på hva en 1911 må ha for at den skal fungere for en middels ambisiøs gubbe.

 

Sikker funksjonering.

Gode og stabile sikter, helst med fiber.

Et godt og stabilt avtrekk.

Helst dobbelsidig sikring.

 

5" variant?

 

,45 eller 9mm?

 

Finnes det drop inn ,40 S&W til 9mm colter?

(Det er jo samme hylsebunn.)

 

Dersom jeg får tak i en brukt Gold Cup blir det ,45.

Må jeg påregne justeringsjobb på alle magasiner jeg kjøper?

Bør avtrekket bygges om?

 

Tenker mye på dette om dagen og håper forbundet får det formelle i orden.

Jeg tror det kan bli veldig morro og ikke så dyrt som standardklassen.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det drop inn ,40 S&W til 9mm colter?

(Det er jo samme hylsebunn.)

 

Er du sikker på det? .41 Action Express har samme hylsebunn som 9x19mm, men den er "rebated".

 

Det er jo en del DIY-ere som lager prosjektiler til .40A&W/10mm Auto ved å fylle 9mm-hylser med mykt bly og deretter stuke ("swage") kon på dem. Nesten en millimeter forskjell ihht spek:

 

740px-9x19mm_Parabellum.svg.png

 

 

800px-40_S%26W_Scale_Drawing.svg.png

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener poengsystemet burde vurdere skyteferdigheter, så ja, de burde behandles likt.

 

Oversatt så ville det bety at i IPSC er det kun 9x19/9x21 som gjelder.

Alle de som allerede har brukt mange titusener på våpen til dagens regler og nå må bruke mange nye tusenlapper på nytt utstyr/pang, vel synd for dere...... :roll:

Kommer heldigvis aldri til å skje i Standard.

 

Og isåfall hvorfor ikke bare da ta skrittet fullt ut gå til pistoler i .22LR???

 

 

Er heller ikke enig i dine påstander om at presisjon ikke teller i praktisk...

Hvorfor er det de samme som vinner hele tiden? Jo fordi de skyter mer presist og skyteferdighetene er mye bedre enn gjennomsnittet!!

 

 

 

 

Graakall, som OIH sier, så har 40 og 9mm forskjellige hylsebunder.

Link to comment
Share on other sites

Oversatt så ville det bety at i IPSC er det kun 9x19/9x21 som gjelder.

Det får stå for din regning, jeg mener hver får skyte med den pistolen han/hun føler seg mest komfortabel med og skyter best med.

 

Og isåfall hvorfor ikke bare da ta skrittet fullt ut gå til pistoler i .22LR???

Fordi intensjonen er at det skal skytes med våpen som tilsvarer tjenestepistoler brukt i militære og ploitioppsetninger.

 

Er heller ikke enig i dine påstander om at presisjon ikke teller i praktisk...

Hvor har jeg påstått det ? Jeg bare påpeker at dårlige treff gir høyere uttelling med grovere kaliber, noe som opprinnelig favoriserte Jeff Coopers favorittvåpen, Colt 1911A1 i .45ACP. Jeg har sett mer enn nok eksempler på at gode skyttere vinner i standardklassen med single stack 1911 i .45. Det gjør de fordi de skyter godt og har en godt innarbeidet teknikk på magasinskift - akkurat slik det bør være. Hvorfor skal da disse pistolene ha en egen divisjon ?

 

Du må gjerne være uenig med meg, jeg har vært uenig i regelverket siden jeg begynte med praktisk for 25 år siden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oversatt så ville det bety at i IPSC er det kun 9x19/9x21 som gjelder.

Det får stå for din regning, jeg mener hver får skyte med den pistolen han/hun føler seg mest komfortabel med og skyter best med.

 

Det er fakta. Får man likt med poeng, vil den ekstra kapasiteten og mindre rekyl gjøre kaliberet dominerende og ett "must have".

Akkurat som 40 og 45 idag.

I tillegg ville man da gå i fra ett av kjerneprinsippene i Praktisk, nemlig å belønne kraft/"Power"

 

 

Jeg har sett mer enn nok eksempler på at gode skyttere vinner i standardklassen med single stack 1911 i .45.

 

Det må være på lokalmatcher, der kan du kan kanskje klare det. Men når var det siste Lvl III/NM hvor vinneren brukte single stack? Du må langt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Om hylsebunn på ,40 S&W og 9mm.

 

Var vel litt brå der.

Mente at forskjellen er så liten at det er felles hylseholderplate på 9mm og ,40 S&W på lee sitt utstyr.

 

Lader glimrende patroner på LEE utstyr jeg :shock:

 

Derfor lurte jeg litt på om ikke det blir samme utdrager og støtbunn på de 2 patronene.

 

Da er vel valget i praksis begrenset til 9mm eller ,45

 

Driv på.

Link to comment
Share on other sites

Det er fakta. Får man likt med poeng, vil den ekstra kapasiteten og mindre rekyl gjøre kaliberet dominerende og ett "must have".

Siden jeg tydeligvis allerede har hånden dypt inne i vepsebolet her våger jeg meg på å lufte spørsmålet om dette kanskje sier noe om hva som er det mest praktiske våpenet... Da kan vi snakke om hva som bør være prinsippene bak International Practical Shooting Confederation.

I tillegg ville man da gå i fra ett av kjerneprinsippene i Praktisk, nemlig å belønne kraft/"Power"

Det er ivaretatt av minimumskravet til faktor. Er 9mm slagkraftig nok til å være verdens dominerende kaliber i militære tjenestepistoler er den slagkraftig nok til IPSC.

Nei, du klarer ikke å overbevise meg.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare å kjøpe og skyte jeg siden max antall skudd pr magasin er gitt.

 

Det handler om pris og kostnad da.

Hva vil det ca koste å få montert sammen en driftssikker 1911 i ,40 S&W?

,40 er rimeligere i kosten enn ,45.

,45 er det man får i en GC og den har jeg hatt sansen for siden jeg var en liten junior 8)

 

Får tenke på det til sommeren og se hva folk bruker når divisjonen er i gang :|

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent så er det kun STI og SIG 1911 Classic som leverer 1911 i .40sw. (Vanlig SIG 1911 er ikke lovlig fordi avstand sleidstopp pinne til dustcover er mer enn 74mm, hva avstanden er på den nye 1911 classic serien er vet jeg ikke).

 

Men det vil nok ende med at 9 mm og .40 blir standard kaliber i classic division.

 

Det gode med denne klassen er at den favoriserer 9 mm litt mere i forhold til i standard division = rett klasse for de av oss som ikke vil lade selv (lade mindre i mitt tilfelle).

Link to comment
Share on other sites

Men det vil nok ende med at 9 mm og .40 blir standard kaliber i classic division.

 

Toppskytterene kommer nok til å fordele seg på 40 og 45. Tipper mange vil gå for 40 da de allerede har ladeutstyr og komponenter i dette kaliberet til Standard.

Lengre ned på listene blir det nok en blanding av de tre kaliberne. For de som allerede har 1911, er nok de fleste i 45. Men for de som skal kjøpe ny er det mer åpent.

 

Det gode med denne klassen er at den favoriserer 9 mm litt mere i forhold til i standard division = rett klasse for de av oss som ikke vil lade selv (lade mindre i mitt tilfelle).

 

 

Du mener vel: "Det gode med denne divisjonen er at den favoriserer 9 mm litt mere i forhold til i standard division = rett divisjon for de av oss som ikke vil lade selv (lade mindre i mitt tilfelle)." :mrgreen:

(sorry, kunne ikke dy meg..)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare pyser som ikke tør å vise seg offentlig med 1911 i noe annet enn .45acp ;)

Vi som har sett lyset har skjønt at 1911-platformen er utmerket til en rekke forskjellige kaliber: 9mm, .40s&w, 10mm, .45acp, .38 super osv.

 

Og alle ekte mannfolk burde ha 1911 i flere kalibre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi som har sett lyset har skjønt at 1911-platformen er utmerket til en rekke forskjellige kaliber

Og han som konstruerte den var fullt og fast av den oppfatning at den ikke håndterte høytrykkspatroner godt nok, og begynte derfor å konsruere en ny pistol 8)

Jada, OT, men jeg klarte ikke la vær :wink:

Link to comment
Share on other sites

Browning HP er og blir en klassiker den og, uansett hvor mange "stack" den har, så jeg synes det er synd den ikke kan benyttes men slik er det per nå ihvertfall.

 

Jeg håper uansett for guds skyld ikke denne divisjonen og ender opp med det utstyrshysteriet som eksisterer i de andre divisjonene, standardklassen var jo i utgangspunktet ment å være det SS-div nå aspirerer til men den er jo og blitt i dyreste laget for mange med pris på konkurransedyktige våpen rundt 20 laken...

 

Uansett trykk, en 230 grains bly-og-kopperkladd med fabrikkladet lavtrykks-ladning i hekken har bevist sin effektivitet worldwide siden 1911 eller deromkring og var det godt nok for Sankt John Moses Browning da så er det godt nok for meg nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare pyser som ikke tør å vise seg offentlig med 1911 i noe annet enn .45acp ;)

Vi som har sett lyset har skjønt at 1911-platformen er utmerket til en rekke forskjellige kaliber: 9mm, .40s&w, 10mm, .45acp, .38 super osv.

 

Og alle ekte mannfolk burde ha 1911 i flere kalibre :mrgreen:

 

Takler man ikke rekylen så er det vel greit å ha 9mm. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi som har sett lyset har skjønt at 1911-platformen er utmerket til en rekke forskjellige kaliber

Det er det ingen tvil om, selv om den er enklest å holde på med som den er. Og 9mm er et utmerket kaliber og akkurat 9mm er minst like klassisk som .45.

MEN, jeg hører gjerne argumenter for hva som er "Classic" ved en 1911 i 9mm?

 

Innføringa av denne klassen, unnskyld divisjonen, gav meg nå forøvrig overstadig lyst til å begynne å skyte praktisk igjen. Mye vil ha mer. Noen som selger en god og billig 1911 (i .45 :wink: )

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser på US Single Stack Nationals, var det en liten kar som heter B.J Norris som kom på en 5 plass med akkurat en S&W 1911 i 9mm, så det går an å skyte bra med 9mm i minor, så vidt jeg husker er det vel en lavere major faktor i USPSA.

 

Men det er som en gammel praktisk skytter sa til meg: alle praktisk skyttere med litt respekt for seg selv har en 1911 i kal 45 acp i skapet :lol:

 

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

B.J Norris er jo veldig flink, spesielt i Steel Challenge.

Major er 165 og minor er 125 og man må ha mist .40 kaliber for å få major i USPSA Single Stack.

Når man kan skyte raskere samtidig som å ha 10 skudd i magasinet i Minor og taper bare et poeng i forhold til Major (utenfor Alpha) så har man også noen fordeler i å skyte minor i SS.

Her kan man lese litt om utstyret han bruker hvis noen er interessert.

http://bjnorris.wordpress.com/equipment/

Link to comment
Share on other sites

For å slenge meg med i debatten:

 

For meg er det bare aktuelt med single stack 1911 i to kalibre: Enten .45ACP eller .38 Super, det tradisjonelle gangsterkaliberet som den har vært kamret i omtrent siden 1911A1 ble sluppet.

 

Skal man ha en 1911 i 10mm, .460, 9x25 eller lignende er det like greit å ta den helt ut og gå for en doublestack ramme, polymer om man føler for det.

 

(Og en klassisk 9mm single stack heter heller noe slikt som P08 eller P38) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror han tenkte mer på forskjellig nordeuropeisk fizzy yellow water med sitron eller lime blandet i fra før...

Ja, finnes mange gode witbiers som smaker av sitrus, men tror ikke det er så mye utslag av tilsatt kunstig smak :P

 

/offtopic

 

Denne divisjonen virker utrolig interessant, så det spørs om ikke man bør handle seg inn en .45 1911 i passende utførelse. Så noe tidligere i tråden om at Sig Sauer sin 1911 var for avvikende. Litt trasig.

Ikke at jeg egentlig har råd til flere sig'er, blir nok en Para GI Expert eller noe slikt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns vel strengt tatt dere kan holde de slimete labbene deres unna 1911'r til jeg har fått kjøpt de jeg trnger i allefall. (dvs billige...)

Blir vel til at jeg skytes med .45 acp i begynnelsen - Men vurderer sterkt 9mm for å ikke stresse med hylse tap... :overrasket:

 

Elelrs er eet jo litt synd at det det er begrenset til 1911 standard foreløpig. Skulle gjerne brukt min nyervervede ruger P345 til classic - Det er en nydelig pistol det Men kalssiskk er den vel neppe... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...