Jump to content

240 grs woodleigh i 3006


jegern79

Recommended Posts

Har egentlig bare hatt disse kulene liggende, men etter å ha skutt 3 store elger i år med 180 grs interbond ble jeg litt skuffet over denne kula. Presis som f... og elgen dør fort, men i år ble det for mye blodslått i hinnene i bogen på alle tre elgene, selv om holdene var fra 120-200 m. Fant igjen alle kulene i skinn motsatt side, og resvekt var fra 92 til 97%. Lurer på om kulene har åpnet brått, og at blod presses ut i hinnene da det ikke blir gjennomskyting.

 

Prøveskjøt 240 grs kula i går på 100 og 200 meter, og må si meg imponert!

 

Ladning var 51 grs n-160 og 1 mm friflukt

Pipelengde 50 cm, 90 graders kroning og tmm4 demper

For mørkt for cronograf, men anslått hastighet 670 m/s

BC på kula er 0,41

 

Skjøt inn slik at treffpunkt på 100 meter er 6.5 cm over. (midt i åtteren)

Presisjon 3 skudd 100 m var 6 mm senter senter :overrasket:

På 200 m var treffpunkt 3 cm under!

Kula penetrerte 7,5 tlfkataloger på både 100 og 200 meter, og restvekta var over 99 % på begge holdene. Diamaeter på eksp kule var 16 og 17 mm

Dette er resultater jeg er veldig fornøyd med, og denne kula skal brukes på neste års elgjakt!

Link to comment
Share on other sites

Har ladet denne kula med 55,2grain n560 i 3006. Får 710m tror det er 60cm løp.

Har skutt hjort med denne ladningen og det gir veldig fine slakt. Men det er kanskje like hensiktsmessig med lettere kuler på hjorten.

Men har vetfall ladningen klar om det blir elgjakt på meg 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke erfaringer har du med skuddreaksjon og fluktstrekkning med denne kula?

 

La under ekspasjonstesten merke til at kula gikk gjennom en katalog før den begynte en rolig ekspansjon i andre katalogen.

 

Ser for meg at kula gir STORE utgangshull da den gikk såpass dypt i katalogene. Det er jo bra for utblødning og blodspor.

Hva er dine betraktninger ift det?

Link to comment
Share on other sites

2 hjorter felt med denne kula.

Broren min felte en kalv, som kom sammen med kolla. Eneste synlige reaksjon var at den satte opp farten, ingen blodspor å se.

Fant den ca 50m unna i med klauvene i været i en grøft. Der var det mange meter bortover med blod å biter av lungene, Lite hull inn og lite hull ut, helt herpa i maskinrommet, lite ødelagt kjøtt rundt inngang/utgang.

Hjort nr2 bukk på 132kg felt av meg med samme børsa, traff høyere en jeg hadde tenkt + at jeg skøyt oppover i terrenget. Inngang høyt i bog uten å treffe bein gjennom ryggen å ut på andre siden ennå høyere en inngangen. Fint inngangshull lite ødelagt, endel blod og gørr i ryggen. Utgangshullet fant vi ikke under slakting.

Denne gikk rett ned i smellen pga treff i ryggen men brukte lang tid på å daue så den finn en nakken i tilleg, det var vel ikke kula sin feil men skytterens :roll:

 

Leter etter kula når vi skar ned slaktet og da finner vi utgangshullet og det var ikke noe være en på hjortekalven ikke noe blodslått kjøtt.

 

Mistenker at kula fungerer best når den brukest på dyr som elg eller større, litt overkill på hjort men gir fine slakt.

 

Har foresten fått utmerket presisjon med woodleigh i alle børser jeg har prøvd med, en gammel mauser som ikke samler noe særlig samlet akseptabelt med 240grain

Antonio zoli 1900 samlet meget bra med 240 grain og en 260 remington jeg lader til holder klisterlappen med 160grain woodleigh.

 

PS.

Skyteavstand på kalven var omtrent 15 - 20m bukken omtrent 50m

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg felt min første elg med denne kula :D

 

9 takkers okse på 60-70 meters hold. Kom i støkking og jeg stoppet den med lokk. Ren bredside og drømmetak :winke1:

 

Plasserte kula rett bak bogfjølene, og elgen viste kraftig skuddreaksjon. Forøvrig så jeg også innslag svært godt. Samme med utslag da det sprutet brodd og kroppsvæsker på utslagsiden som ble hengende litt i luften etter at elgen hadde ruset avgårde.

Elgen kom seg 80-90 meter i fult utras.

 

Kjøttskadene var ikkeeksisterende. Det fantes ikke blodslått, selv om hullet gjennom elgen var stort som en femmer.

 

Dette er min kule for framtia! så sant det ikke kommer et latterlig blyforbud

 

Eller hva tror du peodden? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Riktig kule, feil bilde :wink:

 

N-560, N160, MRP og kuler som har brennhastigheter i dette området er egnet.

 

Sjøl bruker jeg 51 grs N-160 med stort hell. 720 m/s før jeg kappet pipa, 700 m/s nå med 50 cm pipe. Langt fra overtrykk. Men husk at dette er med min lott og i min børse, så begynn forsiktig og prøv deg frem.

Link to comment
Share on other sites

normal_ladedata.jpg

 

Her er det ladedata på 240 grain kulen fra forhandler(importør?) i finland.

Ladningen jeg har brukt er maks ladningen med n560. Ikke antydning til trykktegn i børsene jeg har testa i.

 

Har foresten skutt 2 hjorter med woodleigh 160grain i 260rem i moderat fart.

den siste vart en fjordkolle skutt på ca 10m hold. Inngang høyt bak bog og utgang nesten foran bog.

Kula har rasket med seg beinsplinter fra sidene inn i bogen så det var en del guffe der.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Skjøt en 1,5 års elg med den kula i 30-06. Elgen vinklet litt akkurat i det jeg trakk av, noe som fikk kula til å passere gjennom elgen på skrå. Trodde ikke jeg hadde truffet, elgen falt for sidemannen og vi fant først kula under skinnet når vi flådde dyret. Den hadde så og si ikke ekspandert, kunne nesten ladd den på ny. Da gikk resten av skuddene til blinkskyting.

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

Link to comment
Share on other sites

2 grain under maks med n160 gir sikkert ikke alverdens fart. Jeg har ladet opp mot maks med n560 og får 710-720m/s enplass.

Men merkelig at den ikke ekspanderte på så kort hold likevel.

 

Men merkelige ting skjer på jakt, hører jo om kuler som ikke funker av flere fabrikat av og til

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 286 gr Woodleigh i 9,3, skjøt to rever med sideskudd, kulene ekspanderte meget kraftig og ga et utgangshull på 7-10 cm. På hjortevilt fungerer den med minimale kjøttskader, og kulene har restvekt på mer enn 95 %.

Dette er i 9,3, men kuleegenskapene bør kunne sammenlignes og være relevant for 30 cal..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Skjøt en 1,5 års elg med den kula i 30-06. Elgen vinklet litt akkurat i det jeg trakk av, noe som fikk kula til å passere gjennom elgen på skrå. Trodde ikke jeg hadde truffet, elgen falt for sidemannen og vi fant først kula under skinnet når vi flådde dyret. Den hadde så og si ikke ekspandert, kunne nesten ladd den på ny. Da gikk resten av skuddene til blinkskyting.

 

Tom erik johannessen, flekkefjord.

 

Her må du ha gjort noe galt eller vært uheldig på et vis. Jeg har også brukt denne kula en del nå ladet med 51grs N160. Har skutt 3 voksne elger (største 240 kg), 1 hjort og 4 då med denne, alle med godt resultat, jeg vil nå heller si den er ekspansjonsvillig enn motsatt. Vurderer faktisk å gå litt ned på ladningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Skjøt ei elgku med kula i høst, samme treffpunkt som oksen jeg skjøt, men nå ble det veldig mye blodslått mellom hinnene.

God skuddreaksjon, og firsprang i 80 meter før det var stopp.

 

Dette viser at mye blodslått kan det bli uansett hvilken kule og hastighet man bruker, og at det er mange faktorer som spiller inn her..

Link to comment
Share on other sites

Førre veke avliva eg ein skadd elgokse med samme kula i 300 win mag. Fann att ei kule i hovudet / nakken på dyret. Den gjekk inn bak ribbeina på eine sida, oksen stod skrått i frå meg og blei slengen i bakken i smellen. Ikkje øydelagt kjøt i det heile teke. Og ekspansjon med svær diameter og stor restvekt. Så eg er retteleg nøgd:-)

Link to comment
Share on other sites

Skulle prøve disse kulene i 165grs, (W65A) på hjortejakta i år men måtte gi opp da presisjonen var for dårlig. A-Bolten min har ikke vært sær på noe ammunisjon før, men beste 5-skuddssamling 80mm på 150 meter. Dette var N-160, 59grs og ca.870m/s. Prøvde også andre ladninger men det varierte mellom nesten like bra, og mye værre!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kan vel godt hende at hastigheten blir mer enn 2400 fps, men bruksområdet er æljjakt i kulturlandskap, med mye bebyggelse, glisne skogholt og generelt utfordrende bakgrunn. Er ute etter ei kule som gir stor diameter og rask oppbremsing uten å miste alt for mye bly. Ei såpass tung i relativt lav hastighet kule bør vel også gi mindre blodutslag enn mer klassiske kulevekter/hastigheter i det aktuelle kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Eg likar kula godt i 300 win mag (som nevnt). Men har funne kuler i elg og hjort som er skitne på langs av ulike grunnar. Der det er omlag ein cm att av kula, omtrent som ein blyantstump som er litt stuka i eine enden. Over 60 % av kula er altså vekke. Eg vil tru dette kan skuldast høg fart og meir enn "2400 feet per second."

 

Andre kuler (2, ei i is og ei frå ein elg) ser heilt eksemplariske ut. Med enorm diameter og stor restvekt.

 

Eg vil no prøva 220 grains Round Nose utgåva i 300'en og. Samt 240 grains kula.

 

Kjøtskade vart stor (300 wm på 15-20 meter lagar hol uansett) med denne på to hjort på kloss hald i haust. Men på lengre hald veldig lite kjøtskade men god effekt. Bli uansett noko heilt anna enn å skyta med 6,5 8)

Link to comment
Share on other sites

Interessante erfaringer. Sjøl bruker jeg ikke de tyngste kulene for et gitt kaliber til jakt. Grunnen til det er at jeg tror (ganske sikker;)) at de tyngste kulene for et kaliber, i ei standard fabrikkpipe med standard riflestigning gir for dårlig stabilitet i et varierende medium som en dyreskrott er. Brodern brukte i mange år 220 gr Hornady Round nose i 30-06.. Det jeg husker av de kulene er at de svært ofte hadde kantret og dermed mistet ekspansjon, diameter og gjennomtrengning. De lå ofte noe flatklemt sideveis et sted i dyrekroppen. (Kula kastes gjennom dyrekroppen på tvers).

 

Tommen:

Hvis ei slik kule holder stabiliteten og går rett fram i en elgskrott, uten å ekspandere, så vil den bortimot gå gjennom en elg på langs. Når slike kuler gjenfinnes uekspandert i dyret skal jeg vedde ganske mye på at den ikke har holdt stabiliteten og tumlet rundt sin egen akse etter treff, dermed stoppet fort.

 

Jeg har en personlig teori om at pipe/kule kombinasjon til storviltjakt helst bør være noe overstabilisert. Er hellig overbevist om at det gir størst marginer i forhold til stabilitet og gjennomtrengning. Jeg er også rimelig overbevist om at overstabiliserte kuler tåler mer kvist.

 

Premiumkuler m 165 gr vekt har veldig godt ry i kal 30-06 i forhold til stabilitet og gjennomtrengning. Dagh Bakka har brukt den kombinadjonen og er svært fornøyd m den. Han har endel elger og jsktsituasjoner å vurdere ut fra.

 

Ellers er min erfaring at blod mellom hinnene kan man få uansett kuletype. Er mer avhengig av hvor langt dyret går. Går drt rett i bakken blur det lite klin. Men: Homogene kuler som Barnes ttsx gir en utrolig ren sårkanal. Det kan være blod mellom hinnene, men det er enkelt å skrape bort. Høy hastighet kan gi noe dyørre utbredelse av blod mellom hinnene. Jeg bryr meg ikke om det. Dyret skal dø då raskt som mulig. Litt ekstra rensk av bog er greit.

Link to comment
Share on other sites

Mykje godt skrive i førre innlegg. Eg tykkjer det er gøy å prøva ting som ligg litt utanfor "normalen", men det er klart at kuler dom ikkje er stabile bør ikkje brukast. Og er heller ikkje brukande. Litt av vitsen for meg med supertunge kuler i 300 Magnum er å få ned farta, redusera det som vanlegvis er vel mykje kjøtskade og samstundes få meir slagkraft (diggar Taylor sin knock down formel :wink: ).

 

I ein 30-06 er sikkert 165 grains kuler bra. Sjølv ville eg heller hatt 200 grains i lodda utgave. Avdi desse går djupt og ekspanderer også fint. Homogene, lette kuler gjev sikkert fine slakt, men eg nektar å tru dei er så effektive som lodda kuler til å fella viltet. Mi røynsle er ikkje så stor her, men har ei klar kjensle av at viltet går lengre med homogene kuler.

Link to comment
Share on other sites

I ein 30-06 er sikkert 165 grains kuler bra. Sjølv ville eg heller hatt 200 grains i lodda utgave. Avdi desse går djupt og ekspanderer også fint. Homogene, lette kuler gjev sikkert fine slakt, men eg nektar å tru dei er så effektive som lodda kuler til å fella viltet. Mi røynsle er ikkje så stor her, men har ei klar kjensle av at viltet går lengre med homogene kuler.

 

Det viktigste for en effektiv felling av viltet er skuddplassering. Når det er sagt så er min erfaring fra mer en 50 hjortefelinger med loddede/bondede kuler og noe fler med homogene kuler at sistnevnte ikke gir noe lengre fluktstrekning men tvert om, større og bedre sårkanal, langt bedre slakt og dyr som dør fort. Desto flere dyr man feller desto klarere blir det, for meg, at det finnes egentlig ikke en fasit annet en skuddplassering tilpasset riktig kule/hastighet og kaliber.

Et eksempel er en hjortebukk jeg skjøt i høst, avstand vel 100 m, dyret stod med bredsiden til meg, smygjakt i vestlandsterreng så det var endel vegetasjon rundt om. Måtte skyte stående pga dette. Kule TTSX 168 grain, 30.06 Vo 880 m/s. Dyret viser ingen skuddreaksjon og snur seg og går bort fra meg og opp en liten kolle for så å bli borte av syne. Venter litt og går etter. Ingen blod eller hår på plassen dyret ble påskutt, følger sporene etter dyret inn i brakeskog og finner det dødt, 100 m fra der hvor det ble påskutt. Skuddet hadde truffet høyt, bak bogen og såvidt sneiet øvre del av lungene. Inngang var mellom to ribbebein og utgang som en 5 krone og hadde tatt deler av et ribbebein.

Tidligere samme høst skjøt jeg en større bukk med samme utgangspunkt men da traff kulen noen cm lengre fremme og tok med seg et ribbebein på vei inn, tilsvarende utgang. Dyret datt rett ned og døde på plassen.

Ingen av dyra hadde sett eller senset meg og begge var rolige når de ble skutt.

 

I jaktlaget vårt har vi bare gode erfaringer med lette homogene kuler til kaliberet og i så høy hastighet som mulig uten at det går utover sikkerhet eller presisjon.

TTSX ( og sikkert andre tilsvarende ) er en kule med rask og kontrollert ekspansjon ( noe eksempel over viser ) og gir som oftest gjennomskyting. Dette i kombinasjon med "skjærende" effekt i stedet for en plogende og splintrende kule sørger for en stor og åpen sårkanal som ikke lukkes vil sørge for at dyret dør om det er truffet i vitale områder.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig interessant å høre om andres erfaringer vedr skuddreaksjon.

Som du sier Linduvarri synes jeg også det er interessant å prøve ulike muligheter. Det er jo først da en finner grenser og får erfaring!:)

Den 240 kula i 300 Win M. Eller også i en 30-06 m 1:8 riflestigning vil garantert være veldig god medisin for elg!!

 

Skulle vært veldig moro og prøveskutt den kula i balistisk gelatin, evt bare våte aviser, og sammenlignet m f.eks. Barnes ttsx i 165 gr vekt. Helst også andre kaliber/kulekombinasjoner.

Sårkanal og dybdevirkning.

 

338 Win Mag er jo konstruert for jakt. Kaliberet har fått et godt ry nettopp pga av solide kuler m høy sd/tverrsnittsbelastning som går dypt. Hastigheten er jo ikke all verdens m 225/250 gr kuler. Ei 240 kule i 308 kaliber er jo i allefall ikke noe dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...