Jump to content

Meget flaut, men må spørre.


joakim88

Recommended Posts

Jeg var på jakt i dag å fyrte av ett skudd.. men jeg fikk siktet smelt inn i pannen pga rekyl og jeg var litt for nært...*flaut*

men kan dette utgjøre noe på treffpunktet? eller er det kun kuttet i pannen som fikk seg en kakk :D ? hahah!! uff..

 

skal sies at jeg treff der jeg ville, og dyret ramlet på første skudd, de dyra jeg har skutt har alle ramlet på første, men aldri fått siktet smelt i fleisen :P

Link to comment
Share on other sites

Det værste er at man er like sjokkert hver gang! Det blir liksom aldri en vane..

Skjøt litt med en drittbørse med påmontert drittsikte. Valget var enkelt; I :få en trøkk på kinnbenet av barberblad kolbekammen,- eller

II; få en trøkk i øyebrynet av siktet.

 

Sånt blir det samlinger av :evil:

Link to comment
Share on other sites

En kikkert med liten øyeavstand er selvsagt også en fordel.

 

på banen hos oss så ser ut til at kombinasjonen ny rifle, gjerne Sako, med stor Swarowski på toppen er det som oftest trekker blod. Hadde en her for etpar år siden, han ble dobbeltmedlem iom at han fikk seg 2 smeller på en uke. Spesielt andre gangen ble det mye blod... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nesten så jeg minnes med gru en eldre kar hjemmefra som fornyet medlemskapet i halvmåneklubben hvert eneste år under oppskytingen. For ham var nok denne årlige skjærsilden en adskillig mer blodig affære enn selve jakta, og han var med på avvirking av en hel del elg...

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en tråd her inne hvor man kunne legge inn bilder for å dokumentere medlemskap i Halvmåneklubben? :oops:

 

Det var vel på sluttstykket, men det er absolutt på sin plass med en sånn tråd her og!

Neiiida! Vi har det her også: viewtopic.php?f=31&t=14553&p=160403&hilit=ridder+av+den+r%C3%B8de#p160403

 

Synes spesiellt historien til FMH er morsom :mrgreen: (inlegg nr 11 ca)

Link to comment
Share on other sites

Prestert to fine sigder.

Den første da jeg måtte skyte links - uvant skytestilling gjorde at pannen kom for nær, og dermed har jeg et fint arr over venstre øye. Siden det er så uvanlig er det få som kobler det til et kløneskudd.

Den andre kom på Løvenskiold. Skulle skyte tung ammo, og første skudd minnet meg om at rekylen blir større, og at jeg ikke burde hatt øyet så tett på kikkerten. (Som ble flyttet litt frem og skutt inn påny.)

Jada, blødde. Og brukte tid på å late som om jeg ikke blødde, mens jeg lurte meg bort på dass for å skylle og tørke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det vanlig å få kikkertsiktet på nesa!? Klarte det med en T3 Lite i .30-06 med en Meopta på toppen. Kompisen fikk to rapp over nesa på samme sted to skudd etter hverandre. Sint og på gråten med blodet rennende. Jeg røsket fra ham rifla og lurte på hva han drev med. "Sånn skal det gjøres," sa jeg og la meg ned. Vips, samme resultat... Så der stod to voksne karer med tårer i øya og lurte på hva som skjedde mens vi kjempet mot gråten (det ER vondt å få en på nesa!)... En annen kar gjorde også det samme senere med den samme børsa. Enden på visa ble lyddemper, og da ble problemet borte.

 

Må da være rimelig heftig munningsvipp for å få siktet på neseryggen!? Det kvalifiserer vel ikke til "Røde halvmåneklubben", men kanskje "blodige neseklubben?" :lol:

 

Holdt på å gjøre det samme med en Remington 700 BDL links i .30-06, men slapp med skrekken. Capsen fløy av i stedet...

 

Får holde meg til min gamle Sako i .308 jeg. Snille børsa... :)

 

Ellers er jeg svært glad for at Malle ikke har kikkertsikte på Marlin Guide Gun'en sin i .45/70. Etter noen serier med .222 med lyddemper, skulle jeg prøve børsa hans. Med .222 i benk holder man ikke hardt i børsa akkurat! Fraværende rekyl og bare kos. Så gikk skuddet med .45/70'en. Vi snakker juling når man av gammel vane og glemsel knapt holder i børsa! :shock: Følte nesten at kinnbenet røk av, samtidig som bøyla ga meg seriøst rapp over fingrene. Malle rød i trynet av å prøve å holde seg seriøs, mens baneskytejenta som skulle skyte inn Saueren sin ved siden av, sammen med far og en til, tittet på meg med store øyne der jeg prøvde å late som om dette bare var moro... :oops: Hadde vel fått kraniebrudd om det hadde sittet et sikte med kort øyeavstand der...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...