Jump to content

På leiting etter ny jaktjakke!


odvar686

Recommended Posts

Jeg selv har Pinewood mufflon dressen, fornøyd med den! Lydløs er den, og bra vann og vindtett! Brukt den i 2 år nå.

Fattern kjøpte seg Beaver Lake jaktdress nå, den virker lovende! Er i realtree camo, men blir morro å se hvordan den er i høst. Var restsalg så opprinnelig koster den 3900,- , men 1500,- på restsalg :D

 

Edit: Ellers bruker en jaktkompis Dovrefjell Jeger'n, og den er jævlig bra!

Link to comment
Share on other sites

Kan også føre Bergans Passvik II på listen. Dyr, men det beste jeg har vært borti hittil.

Vil også tilføye at under de forholdene jeg jakter, dvs. mye tett kratt, så holdt en Härkilä Hovden i to sesonger. Nå lekker den som en sil. I mindre tettvokst terreng ville den nok holdt lenger, og den fungerte svært godt så lenge den fungerte.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt den gamle modellen av Dovrefjell jegeren og har kjøpt meg ny i haust. Den gamle er framleis god og med ein omgang i vask med påfølgande impregnering så gjere den jobben framleis etter nokre års bruk.

 

Min fyrste membranjakke var ein Norønna Finnskogen. Kjøpt i 1996 trur eg det var. Den er framleis god, men har og blitt stelt bedre med enn det mange av våre betre halvdelar opplever om hausten.

 

Eg hadde ikkje hatt betenkeleg heit med å kjøpe ein Dovrefjelldress til jakt. Men ein må vere klar over at pris og kvalitet som oftast henger saman. Om det forsvarer å kjøpe ein jakke/ dress som er 2-3-4 ganger så dyr er eg mindre sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Vil også tilføye at under de forholdene jeg jakter, dvs. mye tett kratt, så holdt en Härkilä Hovden i to sesonger. Nå lekker den som en sil. I mindre tettvokst terreng ville den nok holdt lenger, og den fungerte svært godt så lenge den fungerte.

 

Kjøpte en Härkila Hovden på salg på torsdag. Jakter ikke i tett kratt, så satser på at min holder lenger. Ellers virker den veldig myk og behagelig, la ikke merke til om det var mye lyd heller

Link to comment
Share on other sites

Har samme "problem" :) Spekulerer på den dressen Jaktdepotet har, Veidemann Elgfall. Selges i separate deler også. Noen med erfaringer?

Kjøpte Veidemann forleden en dag her, men kommer til og sende den tilbake i morgen, til fordel for Pinewood. Veidemann er helt klart et godt alternativ til den prisen de har, men synst dressen ble litt for klam uansett om man brukte fleesedressen som medfølger eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med og bestille en sånn dress, skulle egentlig ha bare jakka men prisen var jo omtrent den samme for hele dressen! blir spennende å teste ut! :)

 

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2464" target="_blank

 

Har brukt en chevalier paclite goretex bokse ett års tid og den har ikke holdt mål...søkkvåt etter 2 timer i regnet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen tester av disse billigdressene ift. til de "etablerte"?...Det står at de er vantettet og pustene, men ofte enten bare at de har et membran, eller at de har et membran som heter etellerannet-tex som det er umulig å finne uavhengige tester av igjen.

 

Forøvrig har jeg kjøpt Härkila Tolga bukse og er veldig fornøyd med den så langt, tenker jeg kommer til å kjøpe jakka i løpet av høsten også.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noen tester som tar for seg "billig" iforhold til "dyre" dresser, men mange oppgir ofte hvor mye nedbør de tåler.

Selv har jeg hatt flere "billige" dresser, men har ikke vært fornøyd med noen av dem.

Jeg kommer nokk aldri til å kjøpe noe mer billigdress, harkiladressen min kostet endel, men når jeg sitter på post i regnvær og kanskje sludd så ser jeg hvor mye en kvalitetsdress er verd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Norrøna Forelhogna Paclite. Har funnet ut at det er en god kombinasjon, som reklamen sier; Disse produktene har det optimale balansepunkt mellom mykhet, lydløshet og slitestyrke.

 

Alle gortexplag jeg har eid synes jeg puster for dårlig, gjelder også Norrøna, derfor sattser jeg på et lett plagg slik at den kan være nedpakket når den ikke trengs. Brukker heller softshell eller fleece til været blir røft, for så å finne frem Paclitejakka. Softshell og fleece puster bedre, er mere komfortabel og er generelt bedre å ha på når mann går mye og hardt i terenget.

 

Jakka jeg har fra Norrøna tror jeg er 2 eller 3 år gammel, og den er brukt mye også utenom jakt. Jeg synes den holder seg forbausende godt og er meget fornøyd. Jeg kommer nok til å kjøpe en ny når denne er utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også gore-tex puster for dårlig, men jeg vil ihvertfall ikke ha en billigdress som puster enda dårligere, og kanskje ikke er spesielt vanntett heller, da kan man heller bare kle seg i ull og fleece å ha med en regnponcho om det blir dårlig vær. Regnponcho får man kjøpt for rundt 300,-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bare husk på å vask gore tex jakker og bukser, har de bare godt av, men dette regner jeg med forhandler informerer om? :)

Grangers impregnering er helt fantastisk, anbefales på det sterkeste. både til gt,bomull og softshell.

èn av grunnene til at f.eks en gore tex jakke puster dårlig etter litt bruk, kan være fordi membranet er tettet igjen av svette og møkk, så det er bare å slenge jakken i vaskemaskinen.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha meg ei ny jakke til elg og hjortejakta. Den skal være mest mulig lydløs og vanntett, enkelt og greit.

 

Noen gode tips?

 

Jeg gikk for Chevalier Pack-lite. Har aldri opplevd makan til jakke. Kanongod å ha på. Fullstendig vindstopp og vanntett. Eller regntett om du vil.

Hadde en langhelg på heia i sommer. 3 dager med regn gjør susen. Brukte denne dressen å den lakk ikke i det hele tatt.

Lydsvak? Jadda. Krøyp ganske nærme både rein og elg. Foler jag har truffet det ultimate klesplagget.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er det noen som har testet noen av disse jakkene?

 

Härkila Keise og Kebne? Er kebne god til posteringsjakt?

 

Hvis ikke er det Norrøna finnskogen som står som nr 3 på lista. Men ser det er tilbud på de 2 härkila jakkene jeg nevnte.. Fint om noen kommer med tilbakemelding på de 2 øverste jakkene om noen har testet de. (Er ute etter en god posteringsjakke som sagt)

Link to comment
Share on other sites

Aller først: jeg har ikke testet disse jakkene, men når jeg skulle kjøpe meg ny bukse var buksene fra begge disse settene alternativer. Ifølge selgeren hos Magasinet var Kaise et bedre posteringssett enn Kebne. Kebne var bedre for mer bevegelig jakt.

 

Jeg er forøvrig knallfornøyd med buksa. Litt varm til den tidlige skogsfugljakta, bra til posteringsjakta under beverjakta i vår. Ser frem til å få teste den under elgjakta som starter om en uke.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å sjå at mange er fornøgde med jaktbekledninga si, og kan tilrå utstyr dei sjølv har til andre. Eg stiller likevel spørsmål til fleire av skribentane her, som kallar kleda sine for "vanntette".

 

Etter 30 år som Vestlandsjeger, der eg har testa, prøvd og brukt det meste, er min konklusjon at dei fleste membranplagg ikkje kan kallast vanntette, slik mange her skriv. Somme held deg tørr ein halv dag i styrtregn og vind, andre ein heil dag. Eg har til no ikkje funne EITT plagg som held meg TØRR gjennom f.eks. ei todagarsøkt i reinsfjellet med kontinuerleg nedbør, utan opptørkingsmoglegheiter - noko som slett ikkje er uvanleg kost hos oss. Då er det framleis berre gummi som gjer jobben. Dessverre.

 

Så kanskje vi bør halde igjen litt på "terningkast seks", folkens?

Link to comment
Share on other sites

Frontier: Du har hørt om begrepet "brukerfeil"? :P

Gore-tex er tett, men krever at man behandler, og bruker plagget rett :)

Er vel ikke uten grunn at GT blir brukt i f.eks vadebukser?

 

Men kommer også litt ann på hvilke merker man bruker, er litt ymse kvalitet på noen klesmerker, men du kan sjekke ut Arcteryx sin gt bekledning, da blir du ikke våt.

Link to comment
Share on other sites

Har Kebne. Har hatt den i noen år. Virker solid. Er så vanntett som jeg forventer av et "pustende" skalplagg. Dvs. jeg holder meg stortsett tørr, men blir svettere enn i bomull :wink: Den er ikke lydløs, men rimelig lydsvak. Funker fint til både bevegelig og stillesittende jakt hvis en regulerer med klær under, eller fjellduk over. Alt i alt er jeg godt fornøyd. Det eneste jeg egentlig ikke liker er at det ikke er samme innvendige kanal til ledning fra radiolomma på brystet som det er fra den på armen, også kunne jeg tenkt meg en lysere farge.

Link to comment
Share on other sites

Frontier: Du har hørt om begrepet "brukerfeil"? :P

Gore-tex er tett, men krever at man behandler, og bruker plagget rett :)

Er vel ikke uten grunn at GT blir brukt i f.eks vadebukser?

 

Men kommer også litt ann på hvilke merker man bruker, er litt ymse kvalitet på noen klesmerker, men du kan sjekke ut Arcteryx sin gt bekledning, da blir du ikke våt.

 

hei, kan du fortelle litt om hvordan man holder vedlike klærne? vet der finnes imprenering til klær også. Men er det noe forskjell på de forskjellige merkene? Altså, hvordan imprenering burde man bruke til f.eks. Härkila eller Norrøna?

Link to comment
Share on other sites

Frontier: Du har hørt om begrepet "brukerfeil"? :P

Gore-tex er tett, men krever at man behandler, og bruker plagget rett :)

Er vel ikke uten grunn at GT blir brukt i f.eks vadebukser?

 

Men kommer også litt ann på hvilke merker man bruker, er litt ymse kvalitet på noen klesmerker, men du kan sjekke ut Arcteryx sin gt bekledning, da blir du ikke våt.

 

Om du trur eg ikkje har forsøkt å unngå brukerfeil alle desse åra, tar du nok feil. Det meste av impregneringar er prøvd, med blanda resultat. Eg meiner også du tar feil når du seier at ein gore tex-membran er tett. Viss den i utgangspunktet var det, hadde ein vel ikkje trengt å operere med eittlags-tolags og trelags plagg? Eller å definere vannsøylestørrelse som plagga skal tåle?

 

Mi erfaring er at gore tex og triple point-tekstilar ikkje er vanntette over tid, men at dei i motsetning til f.eks. bomull ikkje gir deg den same følelsen av å bli våt, mykje fordi plagga er lette og tørkar svært raskt på kroppen (gitt at du held varmen....) Sjølv har eg betre erfaring med derimzax, men det kan sjølvsagt også variere frå plagg til plagg.

 

Eit anna problem som ikkje handlar om sjølve tekstilane, men heller design og brukarvenlegheit, er at mange av membranjakkene snart er ein halvkilo med glidelåsar med litt stoff imellom. Mine plagg sviktar nesten utan unntak rundt sømmar, og glidelåsane er i seg sjølv kulde/frysepunkt av dimensjonar når verforholda blir tøffe.

 

Generelt syns eg også at levetida på gore tex-plagga er skremmande kort, prisen tatt i betraktning. Og særleg om du brukar dei til jakt, og spesielt om plagga skal brukast i kombinasjon med å bære tunge sekkar, våpenreimer/kikkertreimer/jaktradiosele. Det er mange av desse plagga ikkje konstruert for i det heile teke.

 

Gir meg der. Og då har eg ikkje eingong nemnt membranpunkteringar....

Link to comment
Share on other sites

først til spørsmålet om behandling av GT:

Anbefaler på det sterkeste å bruke Granger`s impregnering og vask. Dette er fluorbasert impregnering, og anbefales også av di forskjellige produsentene som bruker gore tex i sine klær. Veldig enkelt i bruk, både vask og selve impregneringsprosessen, du kan få impregnering som du vasker inn i plagget, eller spray..Bruker selv sprayen på bomullsbekledningen min, samt softshell. Gore tex plaggene vasker jeg og impregnerer i maskin.

En tommelfingerregel er at du vasker GT jakken, eller buksen, 4 ganger før selve impregneringen, det er altså ikke nødvendig å impregnere hver gang man vasker.

 

 

 

Frontier: Det at du får 2-3 lags GT jakker, betyr ikke at det er 2, eller 3 lag med selve Gore Tex membranet..Gore har også en garanti, dette er noe alle må huske, er du ikke fornøyd med pusteevnen, vanntettheten eller holdbarheten til plagget, så fikser de det. Du har også 2 års garanti på alt av Gore Tex.

 

Om du opplever at du f.eks blir våt på ryggen i pissregn når du bærer sekk, og tror at Gore Tex jakken din ikke er tett, så tar du feil. Dersom jakken ligger i klem, i kontakt med huden din så vil vannet trekke igjennom pga at vannet blir til damp når det varmes opp mellom ryggen og sekken, og damp kommer seg igjennom de mikroskopiske hullene i membranet som er 20,000 ganger mindre enn en regndråpe. Så vann, i sin kjente form kommer seg ikke igjennom hullene, men vannmolekyler derimot, vil klare dette :)

 

Dermizax puster dårligere enn GT, men har i utgangspunktet de samme egenskapene, problemet er at bergans f.eks som bruker dermizax i sine plagg ikke har like god kvalitet på resten av plagget slik som f.eks arcteryx eller marmot, som bruker GT.

Nå kommer det også en ny type GT som skal puste 40 ganger bedre enn andre typer GT, og når vi snakker vekt, så vil jeg ikke si at en jakke på 400g er særlig tungt ;)

 

Når vi snakker om levetid på produktet så kan jeg på det sterkeste og med god samvittighet anbefale deg GT jakker ifra Arcteryx, snakker kvalitet utenom det vanlige, og klær som er laget for røft bruk, brevandring,isklatring mm.

 

og til slutt, èn ting som er minst like viktig som å vaske plaggene rett, er å finne rett størrelse...Det er aaaltfor mange som har GT jakker som er i største laget, "for å få plass til noe under"...Nå i den moderne verden så trenger man ikke en altfor tjukk hjemmesnekra ullgenser under jakken, finnes mange alternativer som holder bedre på varmen(om man sitter i ro) enn det ull gjør, men som ikke egner seg like bra til mye bevegelse, men da trenger man strengt tatt ikke særlig mer enn en tynn ulltrøye. Finn en jakke som sitter bra på, og som ikke er for stor, er jakken for stor så samler det seg lettere kondens på innsiden, og jakken vil puste dårligere.

 

For all del nevn membranpunkteringer, det kan bli hull i GT jakker, på samme måte som det kan bli hull i alle plagg. Men de fleste vet at man ikke aker på rumpa ned en skråning med en GT bukse på :)

Link to comment
Share on other sites

Angerkill, der er vi framme ved det som for lengst er konklusjonen min, og som sogning også er inne på: Vi jaktar truleg under svært forskjellige forhold. Ei jaktbukse som eg ikkje kan ake ned ein skråning på rumpa på, er faktisk ubrukeleg i mine terreng og mine auge. Og kanskje i andre sine jaktterreng også, for du får vel same problemet om du skal åle deg fram i skuddposisjon når du stiller på eit dyr under smygjakt/reinsjakt?

 

Dermed kokar kanskje spørsmålet ned til om goretex er eigna til jakt i det heile tatt...? Kanskje for elgjegeren som ruslar inn på posten og set seg på stolsekken? Men han må passe seg for gnistane frå kaffibålet, det likar gore texen minst like dårleg som todagarsregn... :-)

Link to comment
Share on other sites

hehe tja frontier, det virker ikke som om GT er så godt egnet til reinsjakta, jakter ikke rein selv så vet ikke helt hva dere krever av plaggene(poenget mitt var bare at GT er tett,men det kan vi diskutere i en evighet) :), men har inntrykk av at dere trenger litt hardføre klær :) Er selv storfan av klattermusen sine bomullsplagg, selv om jeg har flere GT bukser, og jakker. Er fornøyd med de produktene jeg har, men det er som oftes bomullsjakken og gjerne en robust softshell bukse som blir med ut =)

Men alle har forskjellige erfaringer og meninger om stort sett alt, spør man 3 forskjellige så får man nok 3 forskjellige svar :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok fort slik, ja. Hadde første test-tur på mange år i heilt membranfri jaktdress i går, Fjellräven sin hundeførerdress i voksa bomull/polyester. Uvant med dress heilt uten andre luftingsmulegheiter ein dei "naturlege opningane", men førsteinntrykket var veldig bra. Heilt vanntett er den ikkje, men eg skal prøve med litt ekstra voksing på skuldrer/lår og elles utsette den for Vestlands-hausten, så får vi sjå...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei. Bra du ble fornøyd,er enig i at jakka er litt tung men det tåler jeg til den prisen.Angående nettingforet så hadde jeg forlangt ny bukse. Jeg har hatt dressen i 3 år og alt er like helt,og den blir brukt mye.Leste en test av dressen ett sted der den ble testet opp mot Bergans og Norrøna,og den klarte seg meget bra. Man kan jo kjøpe 3 dresser av dovrefjell til prisen av en av de 2 andre. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok fort slik, ja. Hadde første test-tur på mange år i heilt membranfri jaktdress i går, Fjellräven sin hundeførerdress i voksa bomull/polyester. Uvant med dress heilt uten andre luftingsmulegheiter ein dei "naturlege opningane", men førsteinntrykket var veldig bra. Heilt vanntett er den ikkje, men eg skal prøve med litt ekstra voksing på skuldrer/lår og elles utsette den for Vestlands-hausten, så får vi sjå...

 

Hvilken fjellrevendress er dette? Klarer ikke å finne den oen plass... Hva heter den? Evnt en link? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har prøvd mye forskjellig når det gjelder jakt/fiske/tur klær. I dag går det kun i Herkila, både for meg og fiske/jakt kamerater...

 

Bruker/har brukt Cougar, Kebne, Wapiti og Pro hunter. Kjempe fornøyd med alle! Pro hunter buksen ble kassert i fjor, da mebranen har løsnet og revnet på utsatte steder. Men den har blitt hardt brukt på jakt og fiske året rundt siden 2007 så kan ikke klage! Wapiti dressen bråker endel, men er en rein skalldress som er perfekt på di våteste dagene. Kebne/Cougar er ganske like. Lydsvake begge to. Pro hunter er en litt tykkere og robust.

 

Skal ha meg en Dogkeeper bukse fra Herkila som skal testes ut til høsten. Så får det være nok utstyr på klesfronten på en stund...

 

Anbefaler i alle fall Herkila på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...