Jump to content

Obligatoriske treningsskudd


KAOS

Recommended Posts

Kom i en liten diskusjon her en dag... I loven står det 30 obligatoriske skudd fordelt på minimum 2 skytinger samt 5 skudd pr. prøve.

Saken som kom opp er at noen har fått pålegg om minimum 60 treningsskudd av grunneier for å jakte elg på deres terreng....

Spørsmålet er om grunneier kan kreve dette?

Har søkt i lovverket men finner ikke noe som sier noe om dette...

Noen som kan si noe om dette blant kammerfolket slik at jeg kan gi et svar :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle svar du finner i lover, 30 skudd er obligatorisk, men det er fortsatt tillatt å trene mer.

 

En grunneier kan velge å leie ut jakten eller han kan jakte selv. Hvis et jaktlag ikke ønsker å følge utleiers regler, leies vel jakten ut til andre. Det er neppe lovstridig.

 

Ja at dette praktiseres vet jeg, men spørsmålet er om grunneier kan kreve mer enn det loven sier er obligatorisk...

Å eventuelt hvor i loven står det noe om dette...

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :)

Som jegerprøveinstruktør må man prøve å finne svar på mange spørsmål som dette, å da er kammerfolket gode å ha :wink:

Oppfordrer alle til å trene mest mulig for å bli habile skyttere både med rifle og hagle :wink:

Ser gjerne at det hadde blitt obligatoriske skudd med hagle også, men det får bli en anna diskusjon...

Link to comment
Share on other sites

Den diskusjonen har vi hadd her :mrgreen:

viewtopic.php?f=37&t=44575

Å jeg støtter økning i antall treningskudd for storviltjegere,samt innføring av treningskudd med hagle,

Her mitt distrikt startet storvilt treningen i dag..å den er på 4 kvelder fram til elgjakta.

Argumentet fra skytterlaget er at det er bare 30 skudd,så da er det ingen vits i å ha så mange treninger. Jegerne skyter bare det som dem strengt tatt bare må..ikke 1 skudd mer dessverre. Å så er dem storfornøyd om dem klarer å få alle 5 innafor sirkelen på reindyrsfiguren på første forsøk..

Jeg har så langt i år skutt rundt 1500 skudd med min 22..å skal i dag å skyte 15 til :)

Rundt 150 er skutt med 308..

Link to comment
Share on other sites

Her mitt distrikt startet storvilt treningen i dag..å den er på 4 kvelder fram til elgjakta.

Argumentet fra skytterlaget er at det er bare 30 skudd,så da er det ingen vits i å ha så mange treninger. Jegerne skyter bare det som dem strengt tatt bare må..ikke 1 skudd mer dessverre.

 

Høna og egget! Selvsagt blir det ikke skutt stort mer enn de obligatoriske 30 skudd om man ikke slipper til på banen annet enn i verste rushtiden. Skytterlaget ditt suger :roll:

Link to comment
Share on other sites

[...]Du finner nok ingen lovhjemmel for dette[...]

Nei, heldighvis ikke. I kongleriket er vi så heldige at alt er lov og man kan inngå frivillige avtaler om hva man vil, med mindre det finnes en lov/forskrift som sier at det IKKE er lov.

 

Så i praksis betyr det at så lenge alle parter i avtalen er sånn passe tilregnlige, ikke noe helt urimelig avtales og man holder seg unna ulovlig diskriminering (ikke spesifikt nekte samer, bergensere, negere, homofile, kristne og/eller noe sånnt) så er det lov for grunneier å kreve hva han vil.

Link to comment
Share on other sites

Hestkukmodus PÅ! Er smågretten idag så slå av 50% på det under:

 

Jeg har så langt i år skutt rundt 1500 skudd med min 22..å skal i dag å skyte 15 til

Rundt 150 er skutt med 308..

 

Wow, så flink.

Siden du og et par andre skal være kuker og foreslå flere regler så høyner jeg og foreslår 5000 obligatoriske treningsskudd med rifle :mrgreen: .

Går det ikke an å få inn i hauet at vi har NOK regler som ikke bidrar til noe, og like lite som du skyter 5k skudd med 308 i året er det mange som ikke skyter så mye med hagle. Men siden jeg (nesten iallefall) gjør det så gjør det meg ingenting å foreslå det som et krav :roll:

 

Jeg har ikke halvauto, la oss forby de, jeg skyter x skudd, la oss påby, jeg bryr meg ikke om pistoler - forby de, jeg har hund - påby de... JEg er forholdsvis frisk til å gå (enda) forby ALL motorferdsel, jeg liker å ro, forby motorbåter :evil:

 

ER DET NOEN SOM SER HVOR JEG VIL HEN?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her mitt distrikt startet storvilt treningen i dag..å den er på 4 kvelder fram til elgjakta.

Argumentet fra skytterlaget er at det er bare 30 skudd,så da er det ingen vits i å ha så mange treninger. Jegerne skyter bare det som dem strengt tatt bare må..ikke 1 skudd mer dessverre.

 

Høna og egget! Selvsagt blir det ikke skutt stort mer enn de obligatoriske 30 skudd om man ikke slipper til på banen annet enn i verste rushtiden. Skytterlaget ditt suger :roll:

Hmm..tja mulig du ser det slik,å jeg skal ikke krangle på det,men hva er vitsen å ha skyting i 4 mnd,5 dager i uka,når jegerne ikke kommer før etter 21 Aug for å skyte?? Bardu-døler er ikke kjennt som et folkeslag som rir samme dag som dem saler for å si det mildt.

Link to comment
Share on other sites

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

 

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

 

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammet er godkjent av direktoratet.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hestkukmodus PÅ! Er smågretten idag så slå av 50% på det under:

 

Jeg har så langt i år skutt rundt 1500 skudd med min 22..å skal i dag å skyte 15 til

Rundt 150 er skutt med 308..

 

Wow, så flink.

Siden du og et par andre skal være kuker og foreslå flere regler så høyner jeg og foreslår 5000 obligatoriske treningsskudd med rifle :mrgreen: .

Går det ikke an å få inn i hauet at vi har NOK regler som ikke bidrar til noe, og like lite som du skyter 5k skudd med 308 i året er det mange som ikke skyter så mye med hagle. Men siden jeg (nesten iallefall) gjør det så gjør det meg ingenting å foreslå det som et krav :roll:

 

Jeg har ikke halvauto, la oss forby de, jeg skyter x skudd, la oss påby, jeg bryr meg ikke om pistoler - forby de, jeg har hund - påby de... JEg er forholdsvis frisk til å gå (enda) forby ALL motorferdsel, jeg liker å ro, forby motorbåter :evil:

 

ER DET NOEN SOM SER HVOR JEG VIL HEN?

 

K

Har du drukket onkelbrus?? Jeg blir gald den dagen kongene her inne kan forstå at vi lever i et demokratisk samfunn med GOD yttringsfrihet. Å dette går begge veier. Å jeg skal å være glad når ALLE jeger er sitt annsvar bevist å trener jemnlig med di våpen som dem bruker til jakt. Å for min del så hadde det ikke gjort en pøkk om det ble 500 treningskudd uannsett jaktform og våpen :mrgreen:

Lover og regler må vi bare innse blir tredd ned over hodene våre enten vi liker det eller ikke..å det uavhengig om noen her å kammeret yttrer sin mening som ikke faller i god jord hos brorparten. :)

Link to comment
Share on other sites

Så en grunneier kan i teorien "pålegge" leietaker av jaktretten hans å trene 5000 skudd i året fordelt på to kvelder om han vil?? :shock:

Eller kanskje han kan "sy" inn i kontrakten at leietaker skal stå for 30% av gårdsdriften + de 5000 skuddene for å få jakte??

kanskje vi kan slenge på en avsugning i fjøset og... helst før jakten??

Gudbedre meg altså, hvor skal dette ende??? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Satt på spissen så ja..dessverre.

Grunneieren er ganske så suveren.

Så da kommer vel neste s.mål..

Hvor langt er vi jegere villig til å gå for å få lov til å bedrive vår hobby? Å da tenker jeg vell mest på kapitalismen..

Det er en kjennt sak at mye av jakten som leies ut i Norge er overpriset? Å vi jeger støtter denne overprisingen med å betale hva som kreves for å jakte..

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan han det.

 

Han kan også kreve at de som ønsker å leie jakten skal drive hele gården hans og øke omsetningen med 1000 % og i tillegg skyte 5000 treningsskudd hver dag hele året.

 

Har du aldri hørt om markedskreftene ?

 

Så en grunneier kan i teorien "pålegge" leietaker av jaktretten hans å trene 5000 skudd i året fordelt på to kvelder om han vil?? :shock:

Eller kanskje han kan "sy" inn i kontrakten at leietaker skal stå for 30% av gårdsdriften + de 5000 skuddene for å få jakte??

kanskje vi kan slenge på en avsugning i fjøset og... helst før jakten??

Gudbedre meg altså, hvor skal dette ende??? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er selgers marked, så enkelt er det.

 

Grunneier kan kreve at du skal jakte i stringtruse og høyhælte sko om han vil.

Noen hadde sikkert gått med på det, og i tillegg betalt overpris for jakten.

 

Forøvrig er jeg særdeles enig med Krister.

Yttringsfriheten (bl.a) ville jeg gått i døden for å forsvare,

men avogtil evner den kun å gjøre meg oppgitt da visse personer her inne må feile noe.

 

Forøvrig påberoper jeg meg samme disclaimer som Krister gjorde i starten av sitt svar.

Link to comment
Share on other sites

Her mitt distrikt startet storvilt treningen i dag..å den er på 4 kvelder fram til elgjakta.

Argumentet fra skytterlaget er at det er bare 30 skudd,så da er det ingen vits i å ha så mange treninger. Jegerne skyter bare det som dem strengt tatt bare må..ikke 1 skudd mer dessverre.

 

Høna og egget! Selvsagt blir det ikke skutt stort mer enn de obligatoriske 30 skudd om man ikke slipper til på banen annet enn i verste rushtiden. Skytterlaget ditt suger :roll:

Hmm..tja mulig du ser det slik,å jeg skal ikke krangle på det,men hva er vitsen å ha skyting i 4 mnd,5 dager i uka,når jegerne ikke kommer før etter 21 Aug for å skyte?? Bardu-døler er ikke kjennt som et folkeslag som rir samme dag som dem saler for å si det mildt.

 

 

Her peker dere på noe helt essensielt når det gjelder å få folk til å trene mere på skytebanen. Tilgjengelighet og miljø !!

her i Enebakk kan vi se gode resultater med å ha jobbet målrettet mot å få et meget godt skyteanlegg og samtidig ha fått et godt miljø som inkluderer alle. og med riflebanen åpen 2 dager i uken så ser vi mere nå en før at skytingen sprer seg mere utover hele sesongen fra mai til oktober.

 

vi opplever også at folk skyter mye mer en de 30 obligatoriske skuddene fordelt over mange ganger. Dette viser seg også når den tiden kommer at storviltprøven står for tur.

dette ved at de som trener jevnlig stort sett ikke har noen problemer med å klare dette på første forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt.

 

Skytterlaget i Bardu suger ikke. Det er mange skytebaner, fire av dem kan man ta storviltprøve på og de er åpne mye mer enn fire ganger. Flere av banene er åpne for trening hele året og medlemmer kan trene flere dager i uka hele året. I tillegg er det mange konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært grunneier, så måtte du tatt prøven stående, iført giftgrønn stilongs, kvite beksømsko med røde skoreimer og kongle i rompa......på 15 sekunder....

 

Personlig ser jeg ikke vitsen med å kreve 60 treningsskudd, hvis det ikke er for å fremstå som "innmari særriøs". Hadde vært mere logisk å kreve visse skyteferdigheter. Men lov er det nok.

Link to comment
Share on other sites

At grunneiger krever f.eks. 100 treningsskudd og stående

oppskyting, gjør at han for meg fremstår som en seriøs utleiger

som ikke kun er opptatt av de gode penger en kan tjene på å selge jakt,

men også at utøvelse/forvaltning skjer i kontrollerte former. Dette er

etter min mening en god måte å gjøre det på, hvertfall ved første

gangs utleige. Skulle jeg leigd ut jakt, ville nok jeg gjort det å samme måten :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti grunneiere som krever at du har skutt minimum 150 skudd på godkjente figurer på avstander fra 30 til 150 m. Jeg synest det er helt greit jeg, men så skyter jeg relativt mye også. At man hører elgjegere som klager på at de synest det er unødvendig med treningsskudd, ser man resultatet av når de er på banen å skyter. Skylder på alt annet enn seg selv. Nei, antall treningsskudd skulle ha vært høyere, og det skulle vært delt opp slik at man også skyter på figurer på forskillig hold.

Link to comment
Share on other sites

På mitt vald kreves det at du har børse med kikkert.... tja, kanskje de har hatt folk med begrenset treffsikkerhet uten kikkert tidligere som har resultert i dette.. ikke vet jeg. Enhver grunneier setter sine egne regler etter eget forgodtbefinnende i tillegg til grunnkravet fra diriktoratet. Det er helt opp til grunneier.. og vil han absolutt sette krav om at man skal kunne skyte liggende på rygg med rifla opp ned på hold over 500meter fra toppen av ei gran, så finner han sikkert en tulling som er gal nok til å trene seg opp på øvelsen bare for å få gå i akkurat det terrenget.

 

Lurer på om 5000 skudd med mg3 teller som godkjente treningsskudd? :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er et mareritt å gjøre unna pliktskuddene på høsten. Jeg hadde helst sett att det holdt med 5 skudd i reinskiva og valgfri mulighet for å skyte 2-3 testskudd først for å sjekke at alt var på stell.

 

Jeg skyter nok som det er ellers i året. I år har jeg f.eks. hatt det fantastisk travelt i forbindelse med flyttting og arbeid, og jeg har egentlig ikke tid til bruke 2-3 timer x2 på de obligatoriske skuddene. Har fått skutt 15 i forrige uke og tror jeg skal klare å lure meg til de siste 15+5 på en jobbreise til Trondheim i neste uke før jeg skal en uke på ferie i utlandet og så braker hjortejakta løs.

Link to comment
Share on other sites

At grunneiger krever f.eks. 100 treningsskudd og stående

oppskyting, gjør at han for meg fremstår som en seriøs utleiger

som ikke kun er opptatt av de gode penger en kan tjene på å selge jakt,

men også at utøvelse/forvaltning skjer i kontrollerte former. Dette er

etter min mening en god måte å gjøre det på, hvertfall ved første

gangs utleige. Skulle jeg leigd ut jakt, ville nok jeg gjort det å samme måten :D

 

 

Og dette er synonymt med at de som har utført denne skyteøvelsen er gode jegere som fungerer godt i felt, er flinke til å bedømme avstand, passe på å ha rene skuddfelt, velge riktig dyr, kan slakte og behandle kjøttet på en god måte osv osv osv... ??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er vi jegere villig til å gå for å få lov til å bedrive vår hobby? Å da tenker jeg vell mest på kapitalismen..

Det er en kjennt sak at mye av jakten som leies ut i Norge er overpriset? Å vi jeger støtter denne overprisingen med å betale hva som kreves for å jakte..

 

Tja, er du så sikker på det, Polar? Overprisa i forhold til kva da? Vilttettheit? Overnattingsfasilitetar? Kvalitet på guiding/tilrettelegging? naturopplevelsar? Norske lønsmottakarar si lommebok?

 

Om du f.eks. tar utgangspunkt i hjortejakta på Vestlandet, der mest vanlege praksis framleis er at du "kjøper" løyve av grunneigar/rettshavar, og at kjøtet tilfell deg etter felling av dyr, så kan eg ikkje forstå at "normal" hjortejakt skal vere så himla dyrt - eller overprisa som du seier det.

 

Det er ingen store problem å få seg hjortejakt til 4000-5000 kroner løyvet, i snitt. Reknar du snittvekta på slakta dyr på ca 50 kg, så har førstehandsverdien på kjøtet langt på veg allereie betalt for sjølve jaktløyvet ditt. Det er ikkje mange hobbyar ein kan seie det samme om...?

Link to comment
Share on other sites

At grunneiger krever f.eks. 100 treningsskudd og stående

oppskyting, gjør at han for meg fremstår som en seriøs utleiger

som ikke kun er opptatt av de gode penger en kan tjene på å selge jakt,

men også at utøvelse/forvaltning skjer i kontrollerte former. Dette er

etter min mening en god måte å gjøre det på, hvertfall ved første

gangs utleige. Skulle jeg leigd ut jakt, ville nok jeg gjort det å samme måten :D

 

 

Og dette er synonymt med at de som har utført denne skyteøvelsen er gode jegere som fungerer godt i felt, er flinke til å bedømme avstand, passe på å ha rene skuddfelt, velge riktig dyr, kan slakte og behandle kjøttet på en god måte osv osv osv... ??

 

 

 

 

Nei på ingen måte men det har aldri skadet noen å skyte for trening. du blir forhåpentlig vis ikke dårligere av det

Link to comment
Share on other sites

At grunneiger krever f.eks. 100 treningsskudd og stående

oppskyting, gjør at han for meg fremstår som en seriøs utleiger

som ikke kun er opptatt av de gode penger en kan tjene på å selge jakt,

men også at utøvelse/forvaltning skjer i kontrollerte former. Dette er

etter min mening en god måte å gjøre det på, hvertfall ved første

gangs utleige. Skulle jeg leigd ut jakt, ville nok jeg gjort det å samme måten :D

 

 

Og dette er synonymt med at de som har utført denne skyteøvelsen er gode jegere som fungerer godt i felt, er flinke til å bedømme avstand, passe på å ha rene skuddfelt, velge riktig dyr, kan slakte og behandle kjøttet på en god måte osv osv osv... ??

 

På ingen måte seawolf, og det sa jeg ikke heller :wink:

Men jeg mener det er et steg i riktig retning, du vet hvertfall

at jegerene som jakter hos deg har gode skyteferdigheter.

Om disse andre viktige momentene som du nevner er på plass,

er den vel vanskelig å forsikre seg om.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt.

 

Skytterlaget i Bardu suger ikke. Det er mange skytebaner, fire av dem kan man ta storviltprøve på og de er åpne mye mer enn fire ganger. Flere av banene er åpne for trening hele året og medlemmer kan trene flere dager i uka hele året. I tillegg er det mange konkurranser.

 

Såpass.............(det virket som om det bare var sorgen etter Polars innlegg å dømme)......Da er det bare å satse på at den globale oppvarmingen hever vintertemperaturene på innlandet noen grader (les mange, jeg er en fryspinn av dimensjoner), og at jeg kan få meg en fiiiiiin overbetalt jobb der, så flytter jeg innover :lol:

Link to comment
Share on other sites

At grunneiger krever f.eks. 100 treningsskudd og stående

oppskyting, gjør at han for meg fremstår som en seriøs utleiger

som ikke kun er opptatt av de gode penger en kan tjene på å selge jakt,

men også at utøvelse/forvaltning skjer i kontrollerte former. Dette er

etter min mening en god måte å gjøre det på, hvertfall ved første

gangs utleige. Skulle jeg leigd ut jakt, ville nok jeg gjort det å samme måten :D

Hvorfor kreve stående oppskyting (eller på løpeelg)? Selv har jeg aldri skutt stående (under jakt) og tviler på at jeg skulle klare prøven stående. Jeg sitter/ligger og det tror jeg gjelder flertallet.

Noen bra skyttere har ikke problem med stående skyting på løpende dyr, men vi andre kjenner vår begrensning og lar dem være i fred.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke min intensjon å starte noen debatt med denna tråden... Takker for de seriøse svarene som har kommet.

Lover å regler er desverre en nødvendighet når en ser på mye av det som er på banene rundt om i disse dager...

Vi som jegere har argusøyne på oss fra storsamfunnet både når det gjelder etikk, moral å human jakt...

Tenk dere hvordan tingenes tilstand hadde vært om vi ikke ble pålagt trening og oppskyting...

Regner med at de fleste av kammerfolket ser fornuften og er enige... Mer trening både med hagle og rifle gir bedre jegere på alle måter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...