Jump to content

Bergen PK i Dagsrevyen 21


El Gringo

Recommended Posts

De som fikk med seg Dagsrevyen 21 i går, så sikkert innslaget angående pistolklubbenes manglende muligheter til å ekskludere medlemmer.

Personlig klarte jeg ikke å bli stort annet en mektig irritert over innslaget.

Innslaget kom i forbindelse med tragedien i Oslo og på Utøya.

 

Formannen i Bergen Pistolklubb beklaget seg over at det var umulig for klubbene å ekskludere folk de mente ikke "passet inn".

Det ble også fremstilt som et problem at det fantes folk som ikke var spesielt aktive, men som fortsatt hadde våpen.

Hva pokker har dette noe å gjøre med tragedien ?

Er det noe som helst som tyder på at gjerningsmannen ville blitt ekskludert fra sin pistolklubb ?

Var han et inaktivt medlem ?

Har inaktive medlemmer pleid å gjøre ting som skaper store overskrifter ?

 

Her presterer altså formannen i Bergen Pistolklubb, i beste sendetid, å forkynne til norges befolkning at pistolklubbene har medlemmer/våpeneiere som ikke burde vært det, ergo fremstille vår aktivitet og våre medlemmer som et potensielt problem for samfunnet.

Her fikk vi altså første dolkestikket fra våre egne rekker, og det på et særdeles uheldig tidspunkt.

Dette var, etter mitt syn, i beste fall særdeles klønete av formannen i Bergen PK.

 

Her er en liten artikkel om det samme: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7729478

Link to comment
Share on other sites

Dette var særdeles upassende ja, ikke alle har i ulike faser av livet mulighet til å være like aktive. Signaleffekten dette sender rett etter

denne nasjonale katastrofen er stor. Regner desverre med at vi får se lignende oppslag i tiden som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det vil vel alltid vere ein slik fokus i sånne saker, men det er jo enda enklare å skaffe seg ei jaktrifle enn ein pistol.

Du får vel fleire halvautomatiske rifler med kun bestått teoriprøve.

Treng vel ikkje skyte opp eingong.

 

Elles einig i at det er feil fokus

Link to comment
Share on other sites

Norges idrettsforbund utaler selv at det er kun de som kan eksludere medlemmer.

 

Men det er ikke til hinder for at et klubbstyre eller en privatperson kan henvende seg til politiet eller helsevesen med en bekymringsmelding når vi opplever problemer rundt rus, uakseptable holdninger, personlige problemer eller annet som man måtte mene gjør en person uskikket til våpeninnehav.

 

Nå hadde det naturligvis ikke stoppet ABB, han har tydeligvis vært disiplinert nok til å holde en tilstrekkelig nøytral profil utad.

 

At Bergen PK her har vist slett ilddisiplin og skutt mot egen fot er desverre et faktum.

Link to comment
Share on other sites

Det svenske pistolskytterforbundet har gått ut med melding til klubbene om at all kontakt med pressen skal foregå gjennom en dedikert pressekontakt.

http://www.pistolskytteforbundet.se/

De har tydeligvis forstått hva som kan komme, mens NSF synes å være merkelig passive i så måte.

Jeg skrev tidlig til Fagkomite Pistol og etterlyste en mediestrategi, men dessverre synes ingenting å ha skjedd i så måte.

Dette er bare begynnelsen på trøkket fra pressen, så når blomsterhavet har visnet er jakten på nye store overskrifter i gang.

Noen må beskyttes mot seg selv, noe utspillet fra Bergen PK beviser, så om ymse klubber skal stå frem i pressen og mene og synse noe om alt, kan vi fort skyte oss selv både i foten og andre steder er jeg redd for.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med El Gringo, nå må fagkomite pistol vokne.

 

En passiv holding i forhold til media er en meget dårlig strategi.

 

Slike vinklinger av skytesporten må en unngå, meget dårlig innspill fra Bergen PK dette her :trist:

Link to comment
Share on other sites

En passiv (les. avventende) holdning er kanskje ikke det verste om den er gjennomtenkt og gjennomført.

Noen ganger er det klokt å holde kjeft til man eventuelt blir konfrontert i et håp om å bli oversett.

Derimot når et forbund forholder seg passivt mens det er fritt frem for soloutspill i media kan det være særdeles skadelig.

Link to comment
Share on other sites

Eg vet ikke hvilke forbund disse faller inn under men der er vel ofte retningslinjer og forholde seg til vedrørende media kontakt.

Ofte er vel ikke dette helt uten grunn heller.

 

Nå er vel Bergen PK medlem i både NSF og NFPS(muligens flere forbund også), men vil tro det er NSF sine regler formannen referer til her, siden de er knyttet mot NIF sine regler.

 

Ellers enig i at dette er en smule klønete håndtert av BPK

Link to comment
Share on other sites

Poenget her er ikke det prinsipielle med uønskede personer eller aktivitet.

Poenget er at Bergen PK klarer å fortelle det norske folk at flere av oss pistolskyttere er uønskede elementer klubbene ikke kan bli kvitt og at vi har våpen vi ikke skulle hatt !

Hvem skal Hvermannsen kunne stole på og hvem er en fare ?

Hvordan skal man nå klare å få formidlet at vår aktivitet er noe av det tryggeste man kan være med på ?

Maksimalt idiotisk å presentere slikt for allmennheten, og maksimalt elendig timing.

Noen må bare beskyttes mot seg selv, og det er skuffende at ikke forbundet og FKP klarer å se dette.

Link to comment
Share on other sites

Det svenske pistolskytterforbundet har gått ut med melding til klubbene om at all kontakt med pressen skal foregå gjennom en dedikert pressekontakt.

http://www.pistolskytteforbundet.se/" target="_blank" target="_blank

De har tydeligvis forstått hva som kan komme, mens NSF synes å være merkelig passive i så måte.

 

Enhver pistolklubb består av en gruppe privatpersoner, selvstendige individer som har lov til å si hva de vil. At et forbund skal ha makt og rett til å pålegge befolkningen taushetsplikt eller noe som helst annet som ikke har med selve utøvelsen av det det selv er satt til å forvalte, virker litt rart.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før denne tråden tar helt ut:

Tråden omhandler Bergen Pistolklubbs soloutspill i media på det mest uheldige tidspunkt som tenkes kan, altså det at BPK i beste sendetid presterer å mistenkeliggjøre pistolskyttere ved å fortelle Hvermannsen at enkelte av oss kan være uønskede elementer og personer som ikke burde inneha våpen.

Om BPK hadde noe konstruktivt å komme med i så måte, er det en sak som burde vært diskutert internt og ikke i media på det mest krøkkete tidspunkt som tenkes kan.

En hodeløs gjerning fra BPK, og noe som mest av alt ser ut som iver etter å komme på TV.

 

Tråden omhandler ikke praktiske forhold rundt aktivitet og uønskede personer, altså noe som evt. må diskuteres internt i NSF/NIF.

Link to comment
Share on other sites

Det svenske pistolskytterforbundet har gått ut med melding til klubbene om at all kontakt med pressen skal foregå gjennom en dedikert pressekontakt.

http://www.pistolskytteforbundet.se/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

De har tydeligvis forstått hva som kan komme, mens NSF synes å være merkelig passive i så måte.

 

Enhver pistolklubb består av en gruppe privatpersoner, selvstendige individer som har lov til å si hva de vil. At et forbund skal ha makt og rett til å pålegge befolkningen taushetsplikt eller noe som helst annet som ikke har med selve utøvelsen av det det selv er satt til å forvalte, virker litt rart.

Enig med deg i det, men de fleste ser for seg en tid med ett svært kritisk blikk på- og en granskning av vår hobby og interesse. Det er etter min mening viktig å stå samlet og verne om våre interesser på en samlende måte. Vi må ikke ofre andre grener eller de med ett lavere aktivitetsnivå enn der vi selv står. Splitt og hersk er jo ett velprøvet og effektivt taktisk måte å få inn endringer på. Det er viktig å koble inn de små grå før munnen åpnes. Det som er sagt er det vanskelig å gjøre noe med i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Uttalelser til media, bør håndteres sentralt. Jeg ser ingen grunn til at noen lokal klubb innen noen av de skytegrener som praktiseres i Norge, skal ha behov for å uttale seg på vegne av norske skyttere eller norske klubber.

 

Klippet bort ett avsnitt som OT ifht trådstarters hensikt med tråden. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har forlengst glidd ut i en uheldig retning.

Jeg startet ikke tråden for å få i gang en diskusjon om medlemskap, aktivitet og innehav av våpen.

Disse temaene er heller ikke er velegnede for et åpent forum, spesielt i disse dager.

Siden flere debattanter ikke har tatt hint om å holde seg til topic har jeg sett meg nødt til å melde fra til moderatorene om å rydde opp i tråden før vi selv bidrar til skudd i foten.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med ”El Gringo”.

 

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner er det et ordtak som heter, og i tiden som kommer vil dette gjelder mer en før.

 

Når jeg så reportasjen, å var min umiddelbare reaksjon at selv om innholdet er viss vass, så viser den i det minste at utøvere av skytesport er vanlige mennesker, og således viser avstand til grusomheter utført av gale mennesker, så alt var ikke galt.

 

Men, når det gjelder innholdet, hvilke relasjon har dette til tragedien? Hva har dette med saken å gjøre? Og ville terroren vært unngått hvis det var lettere å ekskludere folk?

Selvfølgelig ikke, innholdet i reportasjen er bare irrelevant tull.

Dette kommer det til å bli mye av i media fremover, og det behøver verken skyttere eller enkeltklubber å bidra til.

 

For hver smarte ide eller gode forsett som dukker opp, så får man spørre seg selv, ville dette kunne ha forhindret det som skjedde, eller vil det kunne forhindre at noe slikt skjer igjen?

 

Hvis svaret er ja, så foreslår jeg at du sporenstreks ringer Janne Kristiansen i PST, for da har du funnet ut noe de ikke vet.

 

Hvis svaret derimot er nei, så er det kanskje lurt å legge litt bånd på seg selv og ikke legge (bro)stein til byrden for fremtiden til jegere og skytesportsutøvere.

Link to comment
Share on other sites

Det våre organisasjoner burde gjøre er at de samlet møtte til et møte der SAMTLIGE skytterorganisasjoner møttes og ble enige om strategi og vei videre! Dernest burde det gå ut melding til alle lag om at all mediekontakt skal styres sentralt fra! Dette utspillet fra Bergen er så stupid at jeg ikke finner ord.

 

Klippet bort ett par avsnitt som OT ifht trådstarters hensikt med tråden. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Tråden har vært låst og midlertidig tatt bort for moderering. Den er nå åpnet igjen og vil bli holdt øye med. Denne tråden er startet om det konkrete at Bergen PK har gått ut i media med et soloutspill, og da skal tråden handle om dette og NSF´s manglende mediestrategi fra sentralt hold. Tråden skal ikke handle om lover og regler rundt medlemskap og erverv. G.Larson

 

Tråden omhandler ikke praktiske forhold rundt aktivitet og uønskede personer, altså noe som evt. må diskuteres internt i NSF/NIF.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet mail til Fagkomite Pistol to ganger nå og etterspurt en mediestrategi, men dessverre uten å få svar.

Slike innspill fra en enkelt skytter blir muligens bare sett på som pain in the ass, men om tilstrekkelig mange henvender seg må de kanskje begynne å ta det på alvor.

Uansett er det skuffende at ikke de som sitter litt lengre opp i systemet var på hogget og fikk etablert spilleregler rundt dette slik det svenske pistolskytterforbundet gjorde allerede dagen etter hendelsene, og enda mer skuffende at de ikke engang ser behovet når noen gjør dem oppmerksomme på uheldige soloutspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skrevet mail til fagforbund pistol , samt NSF og etterlyst en mediestrategi samt en plan å følge vis våre folkevalgte skulle finne på å prøve å lage engelske tilstander her i landet.

Jeg hold jo på å ramle ut av godstolen når jeg så Bergen PK sin gigantiske pressebrøler.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er det typisk at organisasjoner må gå på et skikkelig nederlag før de ser verdien av en god PR-strategi og beredskap for krisekommunikasjon. Den vanligste feilen deres er at lederne tror uttalelser i media er noe de greier på sparket, ingen gjennomtenkte budskap, ingen trening før de går i ilden. De behandler intervjuer som om det skulle være en ordinær samtale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endelig fått svar fra NSF, så det ser ut til å ha hjulpet med litt press fra flere.

Kort oppsummert sier de at NSF´s nåværende mediestrategi går ut på at det er presidenten eller generalsekretæren som uttaler seg på vegne av forbundet og at de skal ta mediestrategien opp på et ledermøte snart...

Tafatt holdning i mine øyne.

En strategi skulle vært på plass før man sto midt oppi elendigheta, men når så ikke var tilfelle skulle de vært lynkjappe med pålegg til klubber og enkeltpersoner mens de jobbet intenst med å få på plass en strategi.

Her er det mye å lære fra store bedrifter som blir utsatt for store hendelser.

NSF mener også at de ikke kan hindre enkeltpersoner i å uttale seg, og det er sikkert juridisk korrekt.

Dette var imidlertid formannen i Bergen PK som uttalte seg, og dermed vil uttalelsene være klubbens meninger både overfor media og den gemene hop forøvrig.

Hadde NSF henstilt til alle klubber om at også enkeltmedlemmer tenker seg om to ganger og evt. henviser til sentralt hold, ville sikkert de fleste respektert dette.

Link to comment
Share on other sites

Uttalelser til media, bør håndteres sentralt. Jeg ser ingen grunn til at noen lokal klubb innen noen av de skytegrener som praktiseres i Norge, skal ha behov for å uttale seg på vegne av norske skyttere eller norske klubber.

Dette er jeg ikke ubetinget enig i. Når det gjelder "skyttersaken" generelt er jeg enig. Men når det gjelder lokale forhold, som f.eks. den enkelte klubb sin banesituasjon, er det nok den enkelte klubb som kjenner forholdene best.

 

Og når det gjelder det sportslige vil det jo være en selvfølge at den enkelte skytter og klubb uttaler seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det er forbundet som skal håndtere media i denne saken.

 

Det BPK egentlig ber om er at ansvaret for hvem som er egnet til å inneha våpen skal flyttes til klubben(ved å ekskludere). Dette er jeg prinsipiellt uenig i.

 

Som leder av klubb, bekrefter jeg at medlemmet er tilsluttet XX forbund, som har konkurranseformen på sitt program, at medlemmet har vært medlem fra XX dato, og at vi har bane som er egnet til dette våpenet. Om personen har psykiske problemer, rulleblad eller lignende er ikke min sak, og er og skal være politiets ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Leder av FKP kom med uttalelser i Trønderavisa i forbindelse med Bane-NM på Oppdal, da ordføreren på stedet ble presset av en "miljødame" til å prøve å få stanset Bane-NM.

 

Synd han ikke er mere "på banen" i denne sammenheng, da han til vanlig er en særs talefør person og tidligere politimann, som er vant til å takle pressen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...