Jump to content

Er det lurt å velge "billigpistol" til militærfelt? NEI!!!!!


Forumkongen

Recommended Posts

Jeg publiserte tidligere i år "5 gylne regler for valg av pistol" som utelukkende var ment som gode råd til skyttere generelt og nybegynnere i sporten spesielt. Dette ble en lang tråd med over 100 innlegg. Ingen av innleggene inneholdt argumenter som undergravde eller svekket reglene. Dog var det flere negativt vinklede innlegg som kunne bidra til å villede entusiastiske nybegynnere til å kjøpe uegnede pistoler. Spesielt var det flere som ytret sterke motforestillinger mot å gjøre et fornuftig valg og legge noen kroner i en god pistol.

 

For virkelig å være sikker i min sak har jeg gjennomført en omfattende test av 10 pistoler som alle er godkjent til feltprogrammet "militærpistol". Av disse 10 pistolene var det 5 "billigpistoler" til under kr 25.000.

 

Jeg kan derfor fastslå med største grad av skråsikkerhet at man normalt får det man betaler for. Egentlig ingen stor overraskelse.

 

Det som imidlertid var litt overraskende var at en av billigpistolene presterte ganske godt, men ikke langt nær på høyde med de mer fornuftige valgene. Dette var faktisk testens aller, aller billigste pistol som pr dags dato koster bare kr 13.195,00 i følge importørens hjemmeside.

 

Det har vært en fornøyelse å teste disse pistolene og en enda større fornøyelse å få stadfestet at mine 5 gylne regler definitivt er riktige.

Link to comment
Share on other sites

8) Du må da vel vite om du har et våpen som MINST koster 25.000,-? Jeg kan tydligvis bare gi opp å skyte, for mine pistoler koster jo under 15.000,- og derfor ubrukelige å konkurere med!

Jævla synd i grunnen, da jeg allerede har betalt for NM... :shock:

Men det er jo fint å lese at det er prisen på pistolen som avgjør hvor på resultatlista du kommer!

Da er det bare å finne noe jævla dyrt noe, så slipper man å trene! :P

Kongen legger opp til en :popcorn: tråd.. Han er jo et flott troll!?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Legg ut lista di med en gang Kongen, slik at jeg kan se om det er vits for meg å stille på felt Nm i år. Har jeg godkjent redskap?

Selvfølgelig er det vits for deg å stille på Felt NM. Jeg regner med at dette er en beslutning du tar helt uavhengig av mine test-resultater. Jeg antar innlegget ditt er ment som en fleip. Hvis ikke anbefaler jeg at du gjennomfører din egen test. Det er faktisk både spennende, interessant og lærerikt.

Link to comment
Share on other sites

Anatomi/ergonomi har lite med pris å gjøre. De fleste våpen i dag har egenpresisjon langt over det frihåndsskytere er i stand til å levere om så de er i verdensklasse:-) Stå på Forumkongen, andre prediker dommedag og selger husene sine:-)

Link to comment
Share on other sites

Og den bestod av hva? Hvordan var protokollen?

Testen var meget omfattende med hovedvekt på anvendelighet i konkurranser. Dette innebærer alle aspekter i forhold til å ha et redskap som man "med stor grad av sannsynlighet kan vinne en hvilken som helst konkurranse i det aktuelle program med". I klartekst innebærer dette funksjoner som driftssikkerhet, presisjon, rekylopptak, minimumstid mellom skuddavgivelse, ergonomi m.m.

Jeg har lagt mindre vekt på funksjoner som slitestyrke, antatt levetid, motstandsdyktighet mot elementer etc. da dette ikke er spesielt relevant i en konkurransesituasjon.

Videre har jeg hensyntatt noen teoretiske og hypotetiske forhold som tilgjengelighet av reservedeler, produsentens rennomé, sertifiseringsnivåer etc.

Jeg er ikke kjent med at andre har foretatt like omfattende testing i forhold til konkurranser som det jeg nå har gjort. De fleste publiserte tester har helt andre intensjoner som f.eks. innretning mot militær- og politibruk.

Link to comment
Share on other sites

Så du har skutt 50-100000 skudd....

tar mye tid og penger for en test...

Ja, det har tatt fryktelig mye tid, men som nevnt har det vært utrolig morsomt og en enorm kunnskapsberikelse. Det har selvsagt også vært god skytetrening.

Jeg har ikke brydd meg med å loggføre noe eksakt antall skudd jeg har avfyrt - mener du det er interessant? Under testen viste det seg at de forskjellige pistolene krevde til dels svært ulikt antall avfyrte skudd for å samle de dataene jeg trengte til et resultat med tilstrekkelig høy konfidens. I de tilfellene hvor jeg har registrert uventede resultater eller avdekket mulige feilkilder har jeg utført hele sekvensen på nytt. Det samme gjelder hvis standardavviket har vært på 5% eller høyere.

 

Og JA, det ble dyrt..... men for meg var det verdt det :-)

Link to comment
Share on other sites

Poenget var at du påstod at du hadde pålitelighet/driftsikkerhet. å skyte 500-1000 skudd er IKKE en slik test. Du må MYE mere enn det og jeg mener 5000-10000 PER psitol må iallefall til.

 

Nå har jeg jo selvfølgelig INGEN tro på at du har gjort det.... Men så har jeg nå null tiltro til dine innlegg etter BSen og løgnene du kom med i dine første innlegg på forumet...

 

Som Gringo, sier når/hvor kommer publikasjonen av "testen"?

Link to comment
Share on other sites

Når og hvor publiseres testen din?

Den blir ikke publisert; ihvertfall ikke med rå-data.

Det er flere grunner til at jeg ikke kan eller ønsker å publisere den:

 

1) Testen er i sin helhet utført i egen regi og for egen regning, og for å si det rett ut: Det var forbanna dyrt å kjøpe de våpnene jeg trengte, ammunisjon, måleinstrumenter o.s.v. Derfor er testen pålitelig og ikke farget av sponsorer eller bransjeaktører og er dermed et slags "åndsverk" som er mitt og som ikke trenger å bli gitt bort vederlagsfritt.

 

2) Under oppmarsjen til NM ønsker jeg ikke å bli bombardert av telefonsamtaler og mailer fra produsenter / importører eller andre interesseorganer som mener deres produkt ikke er riktig fremstilt.

 

3) Den generelle faren for "å tråkke noen på tærne". Jeg har absolutt ikke påstått at det er en forutsetning for å vinne i konkurranser at man benytter noen av de pistolene som kom best ut i min test. Jeg har faktisk personlig bevitnet at skyttere med våpen som er feilkonstruert i sin natur har prestert godt i konkurranser.

 

Derimot kan jeg gjerne, til en viss grad, svare på konkrete spørsmål her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Poenget var at du påstod at du hadde pålitelighet/driftsikkerhet. å skyte 500-1000 skudd er IKKE en slik test. Du må MYE mere enn det og jeg mener 5000-10000 PER psitol må iallefall til.

Noen av pistolene hadde allerede godt dokumentert "enduranceperformance". Med pålitelighet/driftsikkerhet i denne sammenheng mener jeg eksplisitt at pistolen med 99,99% sannsynlighet avfyrer 60 skudd uten driftsavbrudd. Jeg har presisert at jeg ikke har vektlagt ting som er av betydning for militær- og politibruk.

 

Nå har jeg jo selvfølgelig INGEN tro på at du har gjort det.... Men så har jeg nå null tiltro til dine innlegg etter BSen og løgnene du kom med i dine første innlegg på forumet...
Din påstand om løgner var drøy. Har ikke skjedd. Mulig jeg har skrevet noe du ikke likte eller som ikke er forenlig med ditt valg av utstyr.

Forøvrig spiller det 0 og niks rolle for meg hva du tror på eller ikke tror på.

Jeg har hatt plenty med vitner til mange av testene og delt resultatene med ganske mange som jeg anser som venner. Disse nyter godt av min innsats, men den gleden får dessverre ikke du, æda bæda...... Gjennomfør heller din egen test.

 

 

Som Gringo, sier når/hvor kommer publikasjonen av "testen"?
Svart på tidligere.

 

 

Med dette har jeg gitt mine aller siste kommentarer til surprompen Cardinal sine innlegg :-)

Link to comment
Share on other sites

Din påstand om løgner var drøy. Har ikke skjedd.

 

 

bare til andre som vil lese hans løgner, kan dere bare kikke etter tråden om Tungdreven SIG.

 

 

Der skrev han bl.a.:

N330 er spesielt utviklet for 9mm!

Nei, det er det ikke. Det ble konstatert i ettertid at det KAN BRUKES til 9mm ladninger

Link to comment
Share on other sites

Med pålitelighet/driftsikkerhet i denne sammenheng mener jeg eksplisitt at pistolen med 99,99% sannsynlighet avfyrer 60 skudd uten driftsavbrudd. Jeg har presisert at jeg ikke har vektlagt ting som er av betydning for militær- og politibruk.
(Fixet sitatet. Jegermeistern.)

 

Det er vel en alt for dårlig prosent når det gjelder funksjonering?

Hadde du skrevet 60 000 skudd så kansje det hadde vert tilgivelig med driftsavbrudd.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel en alt for dårlig prosent når det gjelder funksjonering?

Hadde du skrevet 60 000 skudd så kansje det hadde vert tilgivelig med driftsavbrudd.

 

 

Ja.

60 skudd er fullstendig verdiløst for å teste drift/funksjonering....

Men kan jo ikke forventer noe mer fra TS.

 

Å si: " å ja, denne pistolen er pålitelig. Skjøt 60 skudd uten klikk" er som å "å ja denne bilen er pålitelig. Jeg har kjørt en km til butikken uten problemer...."

Link to comment
Share on other sites

Din påstand om løgner var drøy. Har ikke skjedd.
bare til andre som vil lese hans løgner, kan dere bare kikke etter tråden om Tungdreven SIG.

Der skrev han bl.a.:

N330 er spesielt utviklet for 9mm!

Nei, det er det ikke. Det ble konstatert i ettertid at det KAN BRUKES til 9mm ladninger

Hi hi hi, så du mener at jeg er løgner bare for at det i nyere opplag av Vihtavuori brosjyren står det det står?

Ja Ja..... det var ikke engang de du tror som utviklet N330.

(Oi, der kommenterte jeg visst Cardinal igjen!!!!!)

Link to comment
Share on other sites

hmmm la oss se....

 

 

Utgave 6 fra 2006:

N330

Burning rate is a bit slower than with N320 and corresponding

to Alliant Unique and Vectan Ba 9. Especially designed for 9

mm Luger but also suitable for .38 Special, .40 S&W, .44 S&W

Special and .45 (Long) Colt.

 

 

 

men hva er det jeg prater om... DU vet jo selvfølgelig mye bedre enn VV hva deres krutt er lagd for... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har kommet over mye rart her inne, men dette er vel noe av det dummeste jeg har lest :-) Hvis du har testet "billigvåpen" hvor det rimeligste koster ca 13500.- og du har kjøpt alle våpna selv !! for å teste 10 stk, ja da er du i en klasse for deg selv, for hvem idiot gidder å gjøre noe slikt for å finne ut noe så banalt som din konklusjon.

 

Alle skyttere med litt erfaring, vet at det er skytteren som er hovedårsaken til hvor man havner på listen og ikke våpenet. Men har man ett greit våpen som samler innen 10cm på 25m skutt i benk så treffer man det som er av feltfigurer på feltstevner i Norge.....noe verre er det ikke :-)

 

Jeg betviler sterkt at ett våpen til kr 50 000.- kan gjøre en nybegynner eller D skytter til Norgesmester, det skal nok noe mer til enn bare ett godt våpen :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betviler sterkt at ett våpen til kr 50 000.- kan gjøre en nybegynner eller D skytter til Norgesmester, det skal nok noe mer til enn bare ett godt våpen :-)

 

K.

 

enig. En nybegynner burde heller kjøpe pang til 10-15 og ammo for resten hvis han vil blåse av 50k.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

æda bæda...... Gjennomfør heller din egen test.

 

Du er så barnslig, at det nesten er tragikomisk.

Takk, tar det som en kompliment. Til tross for min alder er guttungen i meg inntakt!

 

Joda, men normale folk sitter ikke på et offentlig forum når de er over 18 år, og snakker skit som ikke henger på greip. Ihvertfall trodde jeg det før.

Link to comment
Share on other sites

En nybegynner burde heller kjøpe pang til 10-15 og ammo for resten hvis han vil blåse av 50k.... :winke1:

 

Tror ikke det er behov for å bruke 50 laken uansett, som nybegynner må man lære seg å skyte, og det gjør man ved feks luft eller baneprogram (Duell, press og hurtig) når man skyter stabilt her vil man skyte bra med uansett hvilket våpen man velger å kjøpe, det er bare å lære seg de enkelte våpens særegenheter, så sitter det med en gang :-) jeg hadde nok kjøpt ett våpen som funksjonerer 100% og lagt som Cardinal mye penger i ammo :-) husker selv mitt første år som aktiv, da gikk det i snitt 1000-1500 skudd hver uke :-) fordelt på en gammel Unique Des69, CZ 85 Combat og en ombygd Smith mod10 :-) byttet Uniquen mot en Pardini da jeg "stoppet" på 575 i hurtig fin, Pardnien bragte meg derfra og til nærmere 590 :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg forundret over at admin ikke stopper denne typen av tråd.

 

Her er det referanser til en test uten noen form for saklighet eller videre referanse til hvilke våpen som er testet, på hvilket grunnlag osv. uten kun en referanse til kroner på våpen.

 

Dette blir ikke bar usaklig uten bare dumt.

Link to comment
Share on other sites

.......For virkelig å være sikker i min sak har jeg gjennomført en omfattende test av 10 pistoler som alle er godkjent til feltprogrammet "militærpistol".

 

Dersom "Kongen" ikke kan legge frem disse resultatene, slik at vi alle kan lese, og evaluere disse, kan vi trygt se bort fra dette resultatet.

Skal eventuell testresultat vedrørende disse, for oss, ukjente våpnene, kunne brukes som ett argument i en diskusjon, så er det minste man kan forlange at vi får tilgang til dataene, og kan foreta vår egen tolkning.

 

Med tanke på kjøp av ett nytt våpen, så kunne det vært interessant å sett på tallmaterialet, samt eventuelle subjektive kommentarer. :wink:

 

Uten at det fremlegges dokumentasjon, vil dette kun være påstander, på samme linje som masse annet "synsing" her på forumet.

 

 

Men dette vet vel alle som har lest litt av kongens tidligere innlegg :?:8)

Link to comment
Share on other sites

1) Testen er i sin helhet utført i egen regi og for egen regning, og for å si det rett ut: Det var forbanna dyrt å kjøpe de våpnene jeg trengte, ammunisjon, måleinstrumenter o.s.v. Derfor er testen pålitelig og ikke farget av sponsorer eller bransjeaktører og er dermed et slags "åndsverk" som er mitt og som ikke trenger å bli gitt bort vederlagsfritt.

Derimot kan jeg gjerne, til en viss grad, svare på konkrete spørsmål her på forumet.

Forumkongen legger vekt på innhandling av nødvendige måleinstrumenter/utstyr (uten om amo og våpen), og jeg ønsker å få vite hvilke måleinstrumenter (merke og modell) en såpass erfaren skytter har valgt å benytte til testen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg forundret over at admin ikke stopper denne typen av tråd.

 

Her er det referanser til en test uten noen form for saklighet eller videre referanse til hvilke våpen som er testet, på hvilket grunnlag osv. uten kun en referanse til kroner på våpen.

 

Dette blir ikke bar usaklig uten bare dumt.

Prinsipp: Hvem som helst i dette landet kan teste hva som helst i regi som privatperson.

Også om det var i regi av foretningsvirksomhet. Punktum.

 

Det er også uproblematisk og fortelle om det også, og dem eller di som har utført en test er helt enerådende på

å bestemme hva dem vil vise eller fortelle. Derfor så lurer jeg veldig på hva det er som er grunnlaget

for at tråden skal stoppes ?

 

Hvorvidt at man skal tro på at ting er utført, eller hvordan det er utført er en helt annen diskusjon. Jeg betviler at noen

som privatperson har kostet på seg en slik test, men jeg utelukker heller ikke at enkelte med penger og intresse over

det normale kunne finne på å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

For 4 dager siden - tok jeg en RLE-operasjon, og ser bare "graut" for tiden :? .

Om en måned - ca. sånn ved NM-tider, håper jeg at det har blitt litt bedring - og håper samtidig at de fleste følger Forumkongens råd :winke1: .

 

Da blir det kanskje muligheter å komme litt opp på listen - selv med grautet syn :lol: (for jeg antar da at mange velger å holde seg hjemme - i og med at de ikke har dyrt/godt nok våpen til å hevde seg :roll: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er noen som har det... Å ha økonomi til 10 pistoler fra 13000 til over 25000 pr. stk. og ammo. til nevnte våpen (trenger jo skikkelig matchammo. til en slik test) er en ting, men å få innvilget 10 søknader for våpen beregnet for militærfelt er direkte imponerende..

Link to comment
Share on other sites

Det er noen som har det... Å ha økonomi til 10 pistoler fra 13000 til over 25000 pr. stk. og ammo. til nevnte våpen (trenger jo skikkelig matchammo. til en slik test) er en ting, men å få innvilget 10 søknader for våpen beregnet for militærfelt er direkte imponerende..
Ja, det er imponerende, men ingen forutsetning for å gjennomføre en slik test som jeg har gjort. Jmf. Våpenforskriften kap. 18, §85.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet man ikke skal fore troll, men det er søndag...

Og jeg har lite å gjøre akkurat nå, så jeg vil bare føye følgende til denne "diskusjonen"

 

Det du sier, Forumkonge, er omtrent følgende slik jeg ser det:

 

"Alle sa jeg pratet tull, så jeg har testet ting for å bevise at jeg hadde rett.

Testene viste at jeg hadde rett, men dere får ikke se dem." :lol:

 

 

Anywho, god pinsehelg, alle sammen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet man ikke skal fore troll, men det er søndag...

Og jeg har lite å gjøre akkurat nå, så jeg vil bare føye følgende til denne "diskusjonen"

 

Det du sier, Forumkonge, er omtrent følgende slik jeg ser det:

 

"Alle sa jeg pratet tull, så jeg har testet ting for å bevise at jeg hadde rett.

Testene viste at jeg hadde rett, men dere får ikke se dem." :lol:

 

 

Anywho, god pinsehelg, alle sammen :mrgreen:

 

støtter denne.

I tillegg: legg denne tråden død frem til testresultater presenteres

Link to comment
Share on other sites

Kongen har nok rett i at å velge en pistol av god kvalitet for mil.felt er viktig om resultatene skal bli bra. Er nok viktigere i denne klassen enn de andre feltklassene. Uenigheten er jo hva som er bra nok til å bli best. Tror nok lista kan legges litt lavere enn hva Kongen legger opp til.

Startet selv med en "listefyllpistol" CZ 75, vant noe gjorde jeg først da jeg byttet den ut med en Sig 210.

Etter det har jeg byttet flere ganger, uten at jeg kan si at jeg har hatt en bedre pistol en Siggen, like bra ja, men resultatene er uansett operatørstyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...