Jump to content

Er det lurt å velge "billigpistol" til militærfelt? NEI!!!!!


Forumkongen

Recommended Posts

Forumkongen: du kan heller ta å bruk de pengan dine på å kjøp dæ et liv... eventuelt dorull, førr så mykkje dritt har æ aldri sett før! (måtte skrives på dialekta, da den e kjent før sin ordbruk :mrgreen: )

 

Til dere andre: drit tynt i tråden!

Link to comment
Share on other sites

har lest hovedinlegget to ganger nå, og det eneste jeg klarer å se at trådstarter sier, konkluderer med, og deler med andre er at man stort sett får det man betaler for. nå er ikke dette noe voldsom nyhet, men skjønner ikke den vanvittig fientlige holdninga alle andre som har svart har.

og før noen vil belære meg om trådstarter, så ja, jeg har lest endel av hannes tidligere innlegg, og ser fortsatt ingen grunn til instillingen deres.

selvom dere ikke verdsetter en person sin mening, kan dere la være å rakke ned på vedkommene.

 

angående feillæring til nybegynnere, så tviler jeg på at en nybegynner som leter etter info kun leser et debattinnlegg, og tar alt som står der for god fisk. jeg leser hvertfall i dagesvis på mange forskjellige forum og tester, om jeg ikke har mulighet til å teste selv, før jeg gjør meg opp en slags mening om hva jeg tror.

har heller ikke sett noen plass at trådstarter sier at det er bare tull å stille opp med våpen til under 25.000, slik flere av dere påstår.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden her er så full av pisspreik at jeg blir rent kvalm... Greit at TS er ett forumtroll, men virker her som han er fulstendig blåst i skallen i tillegg... Det er bare tull at våpen til under 25k ikke duger til noe annet en plinking.. Det i tillegg at han ikke vil offentliggjøre data som underbygger påstandene hans gjør det hele desto mer latterlig og årsak at han ikke har tid å penger til å skaffe våpenene setter prikken over i'en, to streker under svaret og konklusjonen at han absolutt ikke aner hva han prater om.

 

 

Før du uttaler deg igjen om dette ta med deg ett "billigvåpen", ett tonn med ammunisjon og tren til du treffer loveveggen du sikter på. Og hvis dette er en for kraftig utfordring bør du kanskje ikke være i befatning med skytevåpen i det heletatt..

 

 

*oppgitt TigerBlack som bare har rælevåpen og kunne likegodt ha bytta til vannpistol(ironi)*

Link to comment
Share on other sites

En praktfull dag i Hokksund i dag :D

 

Jeg svarer samlet på noen av spørsmålene over her:

 

Pistol til 13.195,-

H&K USP Elite 9x19. God presisjon, enestående rekylopptak og generelt høy kvalitet - som ventet når Helmut Weldle har en finger med i spillet. Mye for pengene, bl. a.: høykvalitets polygonløp, O-ring konseptet, matchavtrekk med avtrekkstopper, godt LPA-sikte, enkelt vedlikehold / puss.

 

Hvilken pistol skal jeg bruke under NM?

Tror kanskje det blir en custom 5906-basert 6-tommer bygget av Tom Miele's team i 2009-2010.

 

Publisering av test

Til tross for at jeg har svart ganske utdypende på dette tidligere lar jeg meg overraske over enkeltes frekkhet. Til deg som "krever" å få tilgang til mine data:

Hvis du brukte dine ressurser til å kjøpe deg et hus, ville du synes det var helt naturlig at jeg eller andre som tilfeldigvis slentret forbi anså det som vår soleklare rett å flytte inn og bo der vederlagsfritt? Neppe, jeg synes ihverfall ikke det. Ikke heller at du med den største selvfølge skal få del i "min investering".

 

1911-type pistoler

Noen har feilaktig fått det for seg at jeg avskyr 1911'er. Det er ikke riktig, jeg har bare påpekt det objektive faktum at designet er avleggs. Jeg testet faktisk en 1911-type; Les Baer Premier II. Det var på alle måter en glimrende pistol med nøyaktige toleranser og flott finish. Poenget er bare at å starte med en 1911-type i konkurranse blir litt som å starte med en velociped i Tour de France og faktisk ønske å vinne.

 

Takk for alle seriøse innspill på tråden. Til dere som "gulper" - kan dere ikke finne et annet sted å gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Forumkongen,

Blir spennende å se om den som vinner felt-NM i år har en av pistolene i din liste :)

Men det er jo litt vanskelig å se om du har rett eller ikke, når du ikke leverer ut noen fullstendig liste.

 

Når man kommer med påstander, så må man kunne begrunne påstandene sine tilskrekkelig. Det er slik en rasjonell diskusjon foregår. Det er jo den letteste sak i verden å komme med påstander som ikke er backet opp med noe håndfast.

Link to comment
Share on other sites

:) Det er jo ikke BARE lett å ta deg seriøst da kongen... Med erfaring i hvordan du tidligere har formulert deg / oppført deg, og når du starter en ny tråd med en tittel som hentyder at du har noe fornuftig å komme med, men ikke 'leverer'...

Når du kommer med begrunnelse for driftssikkerhet med en test på 60 skudd... (Min Pardini har spist mange TITUSNER skudd problemfritt.. ) Og for ikke å nevne GLOCK.. Sjekk hvor mye den 'billigpistolen' tåler!

Tror nok gjerne at S&W vil bringe deg på lista i NM, men jeg tviler på at du ender øverst? :mrgreen: Det er vel endel skyttere som allerede har de første plassene i lomma bare fordi de faktisk er jævla gode skyttere! Ikke har de (nødvendigvis) så dyre våpen heller...

Men underholdning får du til! Det virker som om du skriver og tenker ganske likt med en tidligere bruker, og han skapte iallefall stor trafikk i de trådene han skrev i.. Så mye at han ble utestengt av moderatorkorpset den gangen..

Link to comment
Share on other sites

:)

Når du kommer med begrunnelse for driftssikkerhet med en test på 60 skudd... (Min Pardini har spist mange TITUSNER skudd problemfritt.. ) Og for ikke å nevne GLOCK.. Sjekk hvor mye den 'billigpistolen' tåler!

Hvor har du det med "test på 60 sudd" fra? Jeg har ikke skrevet det. Jeg skrev at ett av mine krav er en sannsynlighet på 99.99% for at en serie på 60 skudd skal kunne avfyres uten driftsavbrudd. Hvis det er noen matematikere innom her er det sikkert mange som blir glad om dere an beregne hvor mange skudd som må avfyres for å kunne trekke ovennevnte konklusjon.

 

Eller jeg kan foregripe begivenhetene: uendelig mange! Derfor må det forenkles litt slik man alltid gjør når man sannsynlighetsberegner.

 

Det faktum at testingen har pågått gjennom flere årstider har selvsagt også krevd at ammunisjonen er justert etter klimatiske forhold, først og fremst temperatur.

 

Sånn ca var det vel rundt 4200 skudd jeg skjøt med den av pistolene jeg skjøt mest med og litt under 900 med den av pistolene jeg skjøt minst med, men som likevel var tilstrekkelig for å samle inn signifikante data. Og før skuddantallet blir kommentert videre: jeg har overhodet ikke vektlagt faktorer som er viktig i andre sammenhenger som f. eks. politi- og militærbruk; så er det gjentatt for 'nte gang!

 

God natt alle sammen :-)

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er kommentert før men jeg syns det fortjener oppmerksomhet.

 

Ut fra det som er skrevet er det rimelig å anta at kongen har skutt et par tusen skudd i snitt med 10 forskjellige pistoler i løpet av en tremånedersperiode. Det vil si 222 presise skudd per dag. Med tanke på all jobben rundt, loggføring, kontroll, analyser m.v. så synes jeg det er en imponerende prestasjon, og all kritikken er på grensen til utidig.

 

Leve Kongen!

Link to comment
Share on other sites

Dette var virkelig herlig lesning, takker så mye for underholdningen!

 

Det sagt, det er ingen tvil om at man får hva man betaler for, man ser jo at f.eks i Std-klasse IPSC så begynner det å poppe opp en del rimelig påkostede bygg med majorladede 10mm eller liknende kalibre som stiller oss singlestackfemogførr-fabrikkammo-sliterne fullstendig i skyggen, men det er pokkern så morro lell!!

 

Det man kanskje burde fokusere på er at våpenets tilstand og egenskaper bør gjenspeile skytterens ferdigheter, det er liten vits for en nybegynner med mindre vedkommende har gudegitte talenter å slite ut en customsak til 30 laken+ på å prøve å treffe skiva, men samtidig bør man ha et våpen med mindre egenspredning enn man er i stand til å holde selv slik at man vet feilen når man bommer ligger hos skytter og ikke i våpenet.

Forkilinger er vel det som kjappest stjeler poeng på en feltserie, og har man en teknisk ræva dag så er det en god plan å dra hjem og analysere feilen og om man er kapabel søke å utbedre den eller om nødvendig søke profesjonell hjelp, det kan være veldig lærerikt å selv delta i feilsøkingsprosessen og resultatet kan ofte være overraskende.

 

Å fokusere kun på pris og "kvalitet" er talentløst da dette kommer naturlig av seg selv etterhvert som nivået og kravene øker, la folk få prøve seg frem selv før de smeller til med fullhouse customs til en kvart årslønn...

 

Forøvrig forundrer valget av Les Baer meg som representativt for 1911, da disse har fått meget ujevne kritikker oppigjennom samt ordrekansellering fra minst ett "firma" i US Govt.

Skal du ha noe gjennomført hyllevare kan jeg varmt anbefale en Nighthawk Custom, eller hvorfor ikke en Nastoff-bygd sak? Da opprettholdes ihvertfall priskravet og man vet at kvaliteten garantert er deretter...

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er kommentert før men jeg syns det fortjener oppmerksomhet.

 

Ut fra det som er skrevet er det rimelig å anta at kongen har skutt et par tusen skudd i snitt med 10 forskjellige pistoler i løpet av en tremånedersperiode. Det vil si 222 presise skudd per dag. Med tanke på all jobben rundt, loggføring, kontroll, analyser m.v. så synes jeg det er en imponerende prestasjon, og all kritikken er på grensen til utidig.

 

Leve Kongen!

God sagt.

Om meningene rundt dette er dratt litt ut i ytterkantene, så er det utrolig å se hvordan folk henger seg opp i ordbruken for å forsvare det dem selv måtte eie.

Det grenser så og si til idioti og en sauflokk mentalitet der alle skal slå seg på brystet og vere enige om at forumkongen har sagt noe dumt. Er man med i hylekoret, så er man trygg liksom.

 

Når det kommer til stykket så tror jeg dem fleste er enige i at et kvalitet koster som oftest penger, og det er opp til den enkelte og bedømme hva kvalitet man vil legge seg på. Men av og til så er det faktisk ikke dumt å lytte til noen som har prøvd litt av hvert også.

 

I motsetning til en annen idiotisk tråd som skulle vere motvekt til denne, så går man bastant ut og faktisk gjør en tabbe, og man forvarer det atpåtil, enda rådene er å legge lista litt høyere.

 

Men uansett.....så vil det alltid komme en eller annen inn og fortelle en solskinn historie om hvor billigt og greit alt har vært, som gir næring til at ordkrigen fortsetter, uten at man evner å se prinsippet i diskusjonen.

 

Kjøp det som sitter godt i neven og føles sinnsykt bra, fungerer feilfritt og er bygd for konkuranse, og gi fa'n i hva prisen er. Da er fokuset på 'at verktøyet er bra for det skal brukes til' og ikke på prisen.

 

Skulle det en dag tilfeldigvis dukke opp noe kinesisk som er dumpet i pris, men 'faktsk' er det beste og billigeste som noengang er laget, så blir det det som er riktigt (men desverre så er det ikke det......enda).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...