Jump to content

Kva bruker dere på magnum 2?


offshoremann

Recommended Posts

.44 Mag er bankers på Mag2. Skal du konkurrera kjem du ikkje utanom Smith. Kneippbrød. "Alle" bruker det. Mest aktuell er M629, men M29 har sjel. Men dei må tunast. Styr uansett unna lettmetallrevolvarane, same kor fancy dei ser ut - du treng den vekta du kan få i Mag2. Og naboskyttarane likar ikkje våpenspreng. Dog er 460 overkill i andre retningen. Slikt kjøper du bare om gøy-faktoren er viktigst. Få er dei som meistrar den. Sjølv bruker eg ein Ruger New Super Blackhawk. Men det er mest fordi eg synest den er så gøy og fordi eg totalt manglar konkurranseinstinkt. Super Blackhawk'en er vanskelegare å bli ven med enn ein Smith, men du kan læra å skyta mest like fort. I alle fall innafor dei 12 sekundene regelverket har sett som minstetid i gruppe 3.

 

Mogleg Off-Topic:

Kan hende misforstår eg deg litt, men det høyrest ut som du må bestemma deg for modell, merke osb. nå, før du sender søknaden til Onkel! Det verkar å vera ei litt i overkant rigid tolking av rettleiinga på baksida - det du ikkje veit må du ikkje fylla ut. Dette gjeld særleg om du vil handla på bruktmarknaden. Der er det ikkje uvanleg å ikkje vita kva ein vil komma over :wink:

 

Døme: Du har skrive "M629" på søknaden, fått innvilga, og så legg ein kar ein strøken M29 for sal dagen etter til 1000kr! Årets kjøp! Tvilsomt om han vil gidda venta på at du skal få omgjort søknaden hos Onkel medan han blir nedringt av folk med søknadar klare og pengar i neven. Altså: Tilstrekkeleg info hjelper både Onkel og deg. For mykje info skapar hovudbry for både deg og Onkel.

Link to comment
Share on other sites

I alle fall innafor dei 12 sekundene regelverket har sett som minstetid i gruppe 3.

Ikke helt korrekt.

I gjeldende regelverk er det kun ved omskyting om medaljer det nevnes minstetid spesielt for magnumfelt, og da 15 sekunder.

Ellers gjelder den ordinære minstetiden på 6 sekunder, noe som verken er hensiktsmessig eller vanlig.

Det vanlige i magnumfelt er skytetider på 15-30 sekunder, og noen ganger helt opp til 60 sekunder, noe som gir skyttere med SA-revolvere gode muligheter.

Jeg har dessuten inntrykk av at svært mange skyter SA selv om de har mulighet til DA.

 

8.25.7.5.4 Korteste skytetid på en standplass skal ikke være mindre enn seks (6)

sekunder. (Gjelder for alle øvelser).

 

8.25.12.3.6 Det anbefales at skytetiden reduseres med to (2) sekunder pr. ekstra

omskyting.

Korteste skytetid i omskyting er seks (6) sek for gruppe 1 og 2. For

gruppe 3 er korteste skytetid 15 sek. Skyteavstand kan endres mellom

hver omskytingsrunde.

Link to comment
Share on other sites

Modell 29 (den begynte ihvertfall som det).

Før den var det en Ruger SBH med 10,5" pipe

Uansett, det er 44 magnum med pipe fra 6" og opp som gjelder om du vil gjøre livet enklest mulig for deg selv.

Jeg vil våge å være såpass bastant å påstå at alt det andre er mest for de spesielt interesserte.

Link to comment
Share on other sites

Sokna til Sunnmøre PD desverre... so her må det skrivast på både type og serienummer...... men skal prøve på en søknad med kun mag2 og 44 mag. oppgitt! Skal kjøpe brukt! NB .460 S&W er ikkje aktuell!

Ser helst att revolveren har løp som er lengre enn 8",er desverre lite med mag2 skyttara i klubben,so einaste som er å få prøve er Ruger Super redhawk med div løpslengder..

Link to comment
Share on other sites

Å den var ny (selv om de har prøvd seg før, og tapt), merke og serienummer er i tilfellet revolver kun når du har bestemt deg på forhånd om å kjøpe ett bestemt våpen fra en bestemt privatperson (dette har jeg faktisk fått mehold hos pod for i en av klagene, da løpslengde og merke på en revolver, normalt ikke gir våpenkontoret informasjon som de kan nyttigjøre seg ved vurdering av søknader).

 

Selv tante vet bedre (selv om hun og pa tuller fælt nå for tiden).

 

I ditt tilfelle, er det den vanlige aktivitets bekreftelsen fra klubb som gjelder (om du kommer over 4 håndvåpen i NSF, kan det kansje være nødvendig med en dokumentasjon på stevne aktivitet. Men det gjøres enklest ved at klubben din tar med i aktivitetsbekreftelsen, at du har oppnådd nødvendig stevne aktivitet som rekeasjonsskytter).

 

Ellers er det kun våpentype (revolver), kaliber (44m), skyteprogram (NSF Spesialfelt Magnum 2), utover de vanlige personlige data som skal fylles ut. Merke og modell, samt løpslengde skal ikke fylles ut. Korrekt utfylt bør dette uansett gå igjennom ved klage til pod.

 

P.s. Det er ikke føste gang de roter med 44m på det kontoret, sistgang var det en som fikk nei p.g.a av at han hadde en 357m fra før. Unødig å si at den klagen gikk rett igjennom, og søknaden ble godkjent (irriterende er det dog med en slik kunskapsløshet).

Link to comment
Share on other sites

I mag 2 har jeg en s&w M57 8 3/8", 41 mag og en M29 silhuett 10 5/8".

Begge går godt og har bra spennavtrekk. Ikke problem med faktor heller med litt løpslengde. Før brukte jeg en DW 44V 9,5", skøyt mest enkeltspenn med den.Litt tyngre spennavtrekk.

Smak og behag, som alt annet. Finn en du liker å skyte med, hvis du ikke sikter på toppplasseringene i landet.

Link to comment
Share on other sites

Mag 2 skytes med Smith eller Ruger alt ettersom. Smith har 83/8" løp

uten lug, fin å skyte med. Ruger Super Redhawk i 454 med 91/2" løp er det andre våpenet til mag 2, har byttet slagfjær slik at DA skyting ikke er noe problem, bruker .45 colthylser og tunge kuler 300-340gr, ikke rare rekylen med ei ladning rundt 1000f/s. Hadde jeg bare skulle hatt ett våpen til Mag2 så hadde det blitt Rugeren, tåler litt mere bank den ved friske ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Finn en du liker å skyte med, hvis du ikke sikter på toppplasseringene i landet.

Selv om jeg ikke skyter magnumfelt, vil jeg påstå at også dersom man sikter på topplasseringer er det en stor fordel å ha et våpen som man liker å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har solgt min Ruger SBH i 44mag da det vart for knappe tider med enkeltspenner. Skal se på en Ruger super redhawk i helga om det kan være noe.

 

Prøveskyt den før du handler !

Avtrekkerbøylen pleier å rappe til langfingeren noe inni helvete, det er i alle fall min erfaring med nevnte revolver :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med en 5" S&W 629.

 

Har ikke deltatt i noen stevner med den enda. NM på Mysen blir det første.

 

Revolveren har vist gode tendenser med S&B 240grs, når skytteren en sjelden gang gjør noe riktig. :mrgreen:

 

Og for dem som liker å bli skremt, så er Remington 180grs saker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med en 5" S&W 629.

 

Og for dem som liker å bli skremt, så er Remington 180grs saker.

 

A'men brother !

 

de Remington skudda der er det jammen futt i. De sparker som ett rabies infisert esel på dobbel dose extasy and then some. De gjør andre 44 mag ladninger jeg har prøvd kjedelige :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker yndlingsrevolveren min ... en 460xvr med 8 3/8 løp i alle mag2 stevnene jeg deltar i. Har kun hatt trøbbel på 1 stevne, men det var fordi æ hadde blanda tennhetter under lading og det hadde stukket seg noen large pistol-hetter inn blandt large rifle-hettene, noe som gav lavere treffpunkt på disse. noen mener at en 460 er overkill og unødvendig stort handicap, men andres meninger overdøver langt fra gleden med å skyte full pupp 460s&w magnum på feltstevne med faktor på 648. det skal være morro å skyte aktivt også, mener no jeg. mange mener at man kunne skutt så mye bedre med mag44 , men når man normalt ligger et par poeng under fullt hus på feltløypa med 460en, så er det absolutt verdt det.

 

kos deg med ditt valg.

Link to comment
Share on other sites

Magnum 2 skal skytes med en "Dirty Harry" klassikker, S&W mod 29 Classic. Et estetisk og velproporsjonert våpen med treskjefte. Gjør litt vondt i henda med hissige ladninger, men en skytehanske avlaster godt. Skyter best med DA da fomling med spenning av hane tenderer til grepsskifte og "skeive" skudd, har erfart det er like godt å lære seg hvordan revolveren spenner opp og gjøre kontrollerte DA fremfor SA hvor jeg har lettere for å nappe skuddet, særlig mot slutten av løypa når du har noen skudd i nevene og begynner å få nokk. Tunge bly kuler opp mot 300 grs er nok å fortrekke gir en noe lenger rekyl, og det virker som blykuler gir bedre gasstetning og bedre fart på kula med samme kruttmengde, slik at faktorkravet nåes med "snillere" ladninger.

 

Vi får se hva vi får til på NM om en drøy uke.. :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker ingenting for øyeblikket, men postet idag en godkjent søknad og venter spent på en S&W 29 5" :D

 

Se det, se det! Gratulerer.

Gleder meg til å sette potetgull fingermerker på den :twisted:

 

Ett pent våpen i alle fall.

 

R

Link to comment
Share on other sites

C.Patron.

Den er eigentleg laga for ein ruger eg hadde tidlegare og er eit restparti.

 

Har i grunn ikkje testa den nøye i smithen, men sidan tomhylsene kom lett ut av tønna har eg akseptert å skyte opp lageret.

Normalt bruker eg 350 til svakare 44 ladningar.

 

Har enda ikkje fått nokon andre kuler til å gå bra i Smithen, og vurderer å lage til eit lite parti med ca 20 gran 110 i staden. Den holder i alle fall lett kravet. Leit å bli diska på marginer.

Link to comment
Share on other sites

20,2 gr N110med winchester 240gr JHP kule gikk greit i SRH'n med 9" løp

20,2 gr N110 med Clarry Haglund 240gr SWC / bunnkopp gikk til dels bra i Redhawken med 7" løp... Men var mer ubehagelig en førstnevnte.

Det er brukt vanlige federal LP hetter, ikke magnum.

Skal gå litt ned på ladningen ca 0,5gr) Og også teste de i Blackhawkene med 7,5 og 10" løp.

 

Tror en skal være godt inne faktor med dette :mrgreen:

 

(Men "minor hassel" har jo tatt feil før. :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Finner data med 30,6 N110 i Hornady. Er sikkert ikke problem å redusere litt under det. Til sammenligning er laveste data med N110 og 240 17,6 i 44 mag. Det er vel ikke store problemet å finne ut av. 30 grs vil evt kunne gi ujevn hastighet og dårlig presisjon, men det er det hele.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...