Jump to content

6,5x55 til ettersøk ???


seb 45

Recommended Posts

tanken er selv sakt å bruke en helt ann type ammo enn jeg bruker til (vanlig jakt) mest sannligvis går jeg får 1,2-5x36 zeiss duralyt (men lyddemper syns kansje har liten eller ingen nytt på ei rifle som skal brukes til et sånt formål men det kan jo tenkes at jeg er litt på jorde nå :roll: ) har sett litt på utvalg på ammo i 6,5x55 det fins tung kuller som sikker enger til sånt bruk

Link to comment
Share on other sites

Jøje mej då.

 

Skulle jeg nå absolutt ha valgt noe, hadde det blitt en halvauto i kaliberet 30-06. Masse god ammo tilgjengelig, nesten ingen rekyl pga gass driften, en demeper på tuten gir ennå mindre rekyl.

Kjappe skudd, lett våpen, kraftig nok, og god ammo.

 

Alle dere som snakker så mye svada om 6.5x55.

Har dere noen gang skudd noe særlig vilt med denne patronen? At dere vet om en som kjenner en som har en bestefar som skjøt på en elg som ramla etter 600 meter og daua av latter, det teller desverre ikke i den store sammehengen. Jeg har skutt over 200 storvilt med 6.5, store og små, kort og lang avstand, patronen har funket HVER gang.

 

Jeg tror majoriteten av dere som poster inne på disse sidene, er litt for opphengt i teori, og å pisse høyest opp i treet, enn å ha erfaring fra det dere faktisk diskuterer. Det skinner så jævlig igjennom når man leser postene. Og jeg tror at POD og alle disse mydighetene dere er så redde for, tenker det samme som meg, og takk for det.

 

 

:thumbup::thumbup::thumbup:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jøje mej då.

Skulle jeg nå absolutt ha valgt noe, hadde det blitt en halvauto i kaliberet 30-06. Masse god ammo tilgjengelig, nesten ingen rekyl pga gass driften, en demeper på tuten gir ennå mindre rekyl.

Kjappe skudd, lett våpen, kraftig nok, og god ammo.

.

Eller i .308 ... Demper på tuten i automat må oftest tilpasses av børsemaker, spesielt om den er gassdrevet.

 

Synes det IKKE er ille med masse diskusjon og tilbakemeldinger, jeg!

Diskusjon omkring "minstemann"; 6,5x55 har det alltid vært og vil det fortsatt være!

Synes det er helt naturlig. Vi skulle vært litt mer stolte av seksogenhalvan, synes nå jeg, men aksepterer at andre har annet syn!

 

Gal mann: Synes dette er en grei tråd ... Har et positivt menneskesyn! Må tillate at noen ikke alltid MÅ ha erfaring som en selv for å kunne ta dem alvorlig! Viktig å være ydmyk og lyttende om man skal lære noe! Dette slår i alle retninger!

Kanskje en teoretiker og sofa-våpenfrelst kan ha skaffet innsikt som tilfører forståelse noen ganger? Man kan vel få dette til å "møtes" på et vis ...

Viktig å kunne hente kunnskap fra flere kilder i tillegg til egen erfaring? Litt dumt om man må erfare alt selv alltid!

 

Trist man er så opptatt av å dømme i stedet for å lese og kanskje se noe nytt ... Hva hindrer deg da? Kanskje det er noen som prøver å pisse høyest? ...

Ser jo at enkelte blir "angrepet" litt mye av og til - og må forsvare seg.

 

Høyde under taket er viktig, tror jeg - ellers blir det mye "innavl" av bestemte "typer" her på foraet.

 

Rart at noen tror POD består av uvitende mennesker!

De ser selvfølgelig fakta omkring vår kjære 6,5x55

 

Nå tar jeg kvelden

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[synes det IKKE er ille med masse diskusjon og tilbakemeldinger, jeg!

Diskusjon omkring "minstemann"; 6,5x55 har det alltid vært og vil det fortsatt være!

Synes det er helt naturlig. Vi skulle vært litt mer stolte av seksogenhalvan, synes nå jeg, men aksepterer at andre har annet syn!

 

Å ha forskjellige syn er en ting, og det vil det alltid være. Men når det hevdes i denne tråden at den forårsaker ettersøk eller at den aldri vil bli noen god storviltpatron, klarer jeg ikke helt å fri meg for tanken på at disse eller andre faktisk mener det. Ingen bombe kanskje, men hva om man f.eks utvidet diskusjonen til også å gjelde .308? Den er jo bare litt "bedre" enn 6,5...

 

Jeg har nok ikke skutt 200 vilt med 6,5. Men jeg har skutt 200 vilt med større og mindre kaliber, og det er alltid viktigere med skuddplassering enn kaliber. Med 6,5 så er du dekket til all jakt i Norge, så enkelt og greit er det. Og det med loven i hold :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei Rumlingen. Er her enda jeg ... Ble sittende og tenke ...

Så rart at 6,5x55 angripes slik! Man bør være sakelig og argumentere godt for hvorfor man mener 6,5x55 er "for liten" ...

Ytelse: Det ble nevnt tidligere i tråden noe om Oberst Krag og geværkomminsjonens utvikling av 6,5x55 som ble antatt i Sverige/Norge i 1893

De utprøvinger som allerede da ble gjort forteller MYE om hvorfor 6,5x55 har så STOR respekt i skytterkretser utenfor Norden også! I Amerikanske kretser beundrer man 6,5x55 veldig - og har kunnskap om den enorme SD/evne til penetrering og dybdevirkning som de lange 6,5 kulene har på stort hjortevilt. 6,5x55 beundres også stort for presisjonen og ytelse som langholdspatron! Hvis det er EN patron som har bevist sin fortreffelighet på elg, så er det vel 6,5x55 gjennom 100 år ...

 

Selvfølgelig er det skuddplasseringen som er viktigst. 6,5x55 gir gode forutsetninger for nettopp dette gjennom behagelig rekyl, god iboende presisjon, flotte jaktkuler og meget god ytelse! Det er kunnskapsløshet som har mye av skylden for å hevde at ytelsen ikke er god nok.

 

Jeg ser selvfølgelig at andre patroner ligger nær "minstegrensen", men i denne tråden anbefaler jeg .308Win da jeg vet av erfaring at den er en av de som funker godt med korte løp pga. raskere krutt enn i 6,5'en. Jeg antar løpet blir kort på børsa Seb45 skal ha ...

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jøje mej då.

 

Skulle jeg nå absolutt ha valgt noe, hadde det blitt en halvauto i kaliberet 30-06. Masse god ammo tilgjengelig, nesten ingen rekyl pga gass driften, en demeper på tuten gir ennå mindre rekyl.

Kjappe skudd, lett våpen, kraftig nok, og god ammo.

 

Alle dere som snakker så mye svada om 6.5x55.

Har dere noen gang skudd noe særlig vilt med denne patronen? At dere vet om en som kjenner en som har en bestefar som skjøt på en elg som ramla etter 600 meter og daua av latter, det teller desverre ikke i den store sammehengen. Jeg har skutt over 200 storvilt med 6.5, store og små, kort og lang avstand, patronen har funket HVER gang.

 

Jeg tror majoriteten av dere som poster inne på disse sidene, er litt for opphengt i teori, og å pisse høyest opp i treet, enn å ha erfaring fra det dere faktisk diskuterer. Det skinner så jævlig igjennom når man leser postene. Og jeg tror at POD og alle disse mydighetene dere er så redde for, tenker det samme som meg, og takk for det.

 

:D:D Nå må du være snill gal mann. Å kreve erfaringsbaserte meninger vil gjøre kammeret til et stille sted!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jøje mej då.

 

Alle dere som snakker så mye svada om 6.5x55.

Har dere noen gang skudd noe særlig vilt med denne patronen? At dere vet om en som kjenner en som har en bestefar som skjøt på en elg som ramla etter 600 meter og daua av latter, det teller desverre ikke i den store sammehengen. Jeg har skutt over 200 storvilt med 6.5, store og små, kort og lang avstand, patronen har funket HVER gang.

 

Jeg tror majoriteten av dere som poster inne på disse sidene, er litt for opphengt i teori, og å pisse høyest opp i treet, enn å ha erfaring fra det dere faktisk diskuterer. Det skinner så jævlig igjennom når man leser postene. Og jeg tror at POD og alle disse mydighetene dere er så redde for, tenker det samme som meg, og takk for det.

 

Denne påstanden er litt på kanten:forvirra:

Det er en stor forskjeld mellom det å skyte på en skadet hjort og en skadet elg. Elg er et relativt stort dyr i forhold til hjort. Det er heller ikke en ulempe med grove kalibere på ettersøk etter disse. Det er heller ikke slik at allle ettersøk kommer etter en skadeskyting, men trafikkskade, knekte bein, sykdom, aggresiv adferd o.l. Det er en farlig påstand du kommer med når du nevner at vi som "hyler" om grove kalibere ikke vet hva vi gjør eller sier. Det kan hende at også vi har noe erfaring innen dette feltet, både som medlem av viltnemd og jegere med og uten hund. Å skyte gjennom en elg på langs er noe som vi i viltnemd og ettersøk må forvente som verste tenklige skuddvinkel og da er det vel greit å skyte med noe som klarer dette. Sier ikke at 6.5x55 ikke kan brukes, men du har et lite handikapp.

 

Det er også en myte at 6.5x55 har tatt livet av mest elg i Norge. Før -70 tallet hadde vi ikke rare elgpopulasjonen i norge. Det var først etter -70 tallet, da bestandskogbruk overtok som driftsform at elgpopulasjonen økte. Det var også i denne tiden HV delte ut Mauser mod 98 i tusentall. Det er faktisk mulig at det da ble brukt slike under elgjakten i norge i like stor grad som 6.5x55.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikkje bekymra for 6.5x55 til verken jakt eller ettersøk, kula og kuleplasseringen er i grunn det vesentlige.

 

Men om eg skulle ha valgt, så trur eg nok at eg ville ha valgt 30-06 eller 9.3x57/63 til ei kort og hendig ettersøksrifle med litt meir punch i, for å ha litt meir å gå på...

Link to comment
Share on other sites

Man bør være sakelig og argumentere godt for hvorfor man mener 6,5x55 er "for liten" ...

 

Det er akkurat dette jeg mener også. De som har fremsatt kravene til storviltjakt/ammunisjon sier at den ikke er for liten. Ett sted skal grensen gå, og den begynner med 6,5x55. Så hvorfor skal man argumentere med at denne ikke er noe tess i det hele tatt? Kan man ikke i samme slengen også si at patronen bør klasses ned siden den tydeligvis ikke er i nærheten av å legge ned storvilt? Man må gjerne ha meninger om 6,5, men å komme med påstander enkelte gjør i denne tråden og andre slike tråder, er etter min oppfatning direkte motarbeidende for oss jegere. Jeg tror også som gal mann skrev, at en del av de som fremsetter slike påstander har sittet flere timer foran pc'en og lest seg opp på anslagsenergi og hastighet enn å ha tillagt seg erfaring.

Jeg har ingen erfaring selv når det gjelder ettersøk etter skadd storvilt. Jeg ser at en del andre faktorer spiller inn, og således kan andre kalibre være mer hensiktsmessig enn 6,5x55. Det er sikkert kalibre som er mer hensiktsmessig enn f.eks .270 win eller 30-06 når det gjelder ettersøk. Men jeg er rimelig sikker på at det er det samme som gjelder ved ettersøk også som ved vanlig jakt; skuddplassering er viktigst.

 

Av og til tenker jeg at jegere/skyttere er sin egen fiende. Vi hylte og skrek da blyforbudet ble innført, så også våpengarderoben. Nå hyler enkelte at 6,5x55 bør fjernes som storviltpatron fordi den forårsaker ettersøk og uansett egentlig er for liten... :?

Link to comment
Share on other sites

Det alle skal ha er ei kort hendig børse som ikke veier noen ting, med kort løp og store kuler.. enn om man må sette ei kule i elgen på 450meter for å avlive humant og raskt? Da blir man handicappet med haubitsere,med korte løp, uansett om kulene er tunge og får gjennom bjørkeskogen uten å forandre retning.

Poenget mitt er.... den børsa du faktisk bruker på elgjakt, kjenner best, skyter mest med, og stoler mest på... DEN rifla er best for DEG... uansett om det er ei 6,5 eller 458winmag. Poenget er at det å treffe der man sikter er like mye psykisk som kroppslig og våpenteknisk. Har man fått bort alle usikkerheter vedr våpenet som f eks går ammoen godt, er børsa innskutt riktig, har man klasket børsa borti noe under jakta og alle slike usikkerhetsmomenter, da sitter skuddet der det skal i de fleste tilfeller. Tryggheten på verktøyet at skytter er bekvem og stoler på børsa har størst innvirkning på om man får inn et godt skudd. En god og trygg skytter som er sikker på sitt verktøy, kan skyte laaaangt bedre med mye dårligere verktøy, enn en som har begynt å spekulere på om børsa fortsatt er i orden, og som har børse til 50k.

Finn di børse,det kaliberet du treffer best med, og skyt med den i alle sammenhenger, både på jakt og på ettersøk.

 

Et godt skudd starter allerede i hodet ditt før du lader børsa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på om noen av dere som til stadighet drar opp skuddplassering noen gang har gått ettersøk etter skadet vilt. Er du sikker på at det er det rette dyret du er innpå, så skyter du uansett skuddvinkel hvis du har bakgrunn. Dyret skal ned så fort som overhodet mulig.

Om det betyr å skyte på en 300kg tung elgokse springende fra deg i litt buskas, så foretrekker jeg personlig et kaliber og en kule som har størst mulighet for å få dyret i bakken.

Samtidig så kan det være veldig slitsomt å gå ettersøk, iallefall på min kant av landet, så lav vekt på rifla er en fordel.

Hvis du skal kjøpe en rifle for å gå mye ettersøk, så kjøper du en som er godt egnet til dette. En tung rifle i kaliber 6,5x55 er ikke mitt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Bruk det du har og velg det du skyter best med. 6,5x55 fungerer godt nok, velg gode kuler.
Hva er morsomt med den samme børsa, her er jo en glitrende mulighet til å prøve noe nytt.

Se opp for mannen med kun en børse, kanskje er han ikke interessert nok til å kunne bruke den.

Ettersøk foregår jo ofte i den tettest mest utilgjengelige bushen, en tyngre og grøvre kule vil nok passe bedre i den settingen enn det absolutte minimum.

Link to comment
Share on other sites

Har drøyt 200 dyr på samvitheten med 6,5 ,brukte så 338 win mag et par år . Bruker for tiden 308 . Min Svenske jaktkompis som forøvrig er yrkesjeger og ettersøksspesialist pleier å si treffer du så dør det .

Link to comment
Share on other sites

Artig at så mange mener at sitter skuddet der det skal så dør dyret. Etter søk på trafikkskadet vilt hvor jeg bor kan like gjerne foregå i Hagen til folk som i skogen. Valg av verktøy er da viktig. Ta f eks elg. Du vet at du få en mulighet ti å avlevere et sikkert skudd og da bruker du første mulighet. Det med at skuddet sitter der det skal ser man ikke før dyret er dødt. Det har hendt at skudd avleveres så fort at det holder at dyret er sånn ca sentrert i kikkerten og da brukes ikke retikkelet. Hvilken del av dyret som da treffes er ubetydelig og her hjelper lit grov kule til for å bedre odsen. Ikke engang 3006 har futt nok til å slå igjennom beinet i låret, for så å fortsette igjennom vom og inn i vitale organer i en stor elg. 6.5 tar livet av elg, men er noe marginal i enkelte skuddsituasjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kombinert rifle/hagle må vel vera bra til ettersøk viss ein skal ha noko "sært". Haglløpet er då ma for avliving av trafikkskada vilt nær bebyggelse og med ansamlingar av folk kring det skadde viltet. Unngår rikosjettfare.

 

Om det er lovleg.....

Link to comment
Share on other sites

Her er et bitttelite eksempel...

 

Dere har max 1-2 sekunder til rådighet på skuddplassering...(og ikke hele dagen/uka i etterpå-klokskapens lys, med teoretiske betraktninger, vurderinger på alle tenkelige ettersøkstråder på kammeret. Ei eller telefon-konferanse med alle mulige "eksperter", før du slipper skuddet.)

 

Kun 1-2 sekunder.

 

normal_P1070335.JPG

 

Ha en praktfull 17. mai. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig der gitt! Kjappe refleksskudd i hagen (tettbebyggelse) tilsier ikke automatisk noen kjempefordel med grovt kaliber med mindre man har et ønske om å drepe mer enn elgen.
Vel de små "sylene" til 6,5 kan vel likeså vel gå igjennom, som de mere butte tunge og trege i grøvre kaliber og skade det bak. Detter dyre fortere blir det gjerne mindre skader på gjerder tørkestativ biler og annet man finner i bebodde strøk.

Men for all del, minimum må jo være best til alt.

Link to comment
Share on other sites

Pussig hvordan grovkalibergjengen forfekter de store kalibernes fantastiske penetrasjon og den absolutte nødvendighet av denne egenskapen i det ene øyeblikket og i det andre påstår at finkaliberne like gjerne går like dypt når mangelen på penetrasjon er et av argumentene mot finkaliberne.

Link to comment
Share on other sites

Pussig hvordan grovkalibergjengen forfekter de store kalibernes fantastiske penetrasjon og den absolutte nødvendighet av denne egenskapen i det ene øyeblikket og i det andre påstår at finkaliberne like gjerne går like dypt når mangelen på penetrasjon er et av argumentene mot finkaliberne.
Litt mere kraft er sjelden feil, i Sverige mener jeg det brukes hagle med slugg til ettersøk.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig der gitt! Kjappe refleksskudd i hagen (tettbebyggelse) tilsier ikke automatisk noen kjempefordel med grovt kaliber med mindre man har et ønske om å drepe mer enn elgen.

Nei skadet dyr står vanligvis ikke i hagen, men det er viktig å avlive dyret mens det fortsatt er i skogen. Gå ettersøk med hun kan føre til at dyret støkkes ut og det er da greit å legge det dødt før det går mot hager og bysentrum.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting som det virker som folk her glemmer i en ettersøksituasjon. Og det er adrenalin.

En påskutt elg, eller hjort eller rådyr, har et enormt adrenalinrush, og om du peiser inn ei kule eller 2 til i det dyret, så er det jaggu ikke sikkert at det ramler, om du så skyter med et aldri så grovt kaliber. Treffer du i lår, gjennom vom osv, så stikker gjerne dyret avgårde uansett, da må man treffe sentralnervesystemet eller hodet.

 

Har vært vitne til skadeskutt hjort med tarmene hengende på slep, som ikke gav seg før den fikk et i hodet av undertegnede. Den hadde da 7 treff i mellom bog og lår fra 2 karer med 308, på korte hold.

 

Og at ei tung ekspanderende kule liker greiner og buskas bedre enn ei normal/lett vekts ekspanderende kule, kan man bare spekulere i, frem til noen her kan legge frem resultater av nettopp denne form for skyting. Ei 300 grs Accubond kule, liker ikke bjørkeleggen noe bedre enn ei 140grs Accubond, så det argumentet vet jeg ikke helt om jeg svelger.

 

Og for å ta et utgangspunkt i personlig jakt ang 6.5 og penetrering. Jeg skjøt en 108 kg's bukk på 330 meter for noen år siden, kula gikk rett igjennom begge bogene og forsvant i mørket. En tung elgokse på 33 meter tror jeg hadde kjent den kula ganske så langt inn i sjela om den stod i veien. Det er ikke alle som jakter med billigste ammo.

Link to comment
Share on other sites

Formel for penetrasjon er kraft/motstand. Kaliber, tversnittsbelastning, hastighet, kinetisk energi osv er ikke involvert selv om disse kan påvirke både kraft og motstand. Det er rimelig å anta at man kan oppnå omtrent samme penetrasjon med de vanligste storviltkalibrene. 22 lr har omtrent samme, eller litt dypere penetrasjon enn kaliber 12 slugs i ballistisk gelatin. Det var internett teorien.

 

På ettersøk har jeg skutt en elg på langs og noen på skrå med 35 Whelen og 375 H&H, det går sikkert med 6,5 også. Jeg har kun sett to kulers umotiverte retningsendringer i elg og det var sideskudd med 6,5 og skrått bakfra med 270 Win. Mye tyder på at 6,5 og 270 win er gode storviltkalibre, men jeg kommer ikke til å samle mer statistikk for å bekrefte det. En 180 grain Partition fra en 308 win er like god som verdens beste 6,5 elgpatron, etter at blyet foran deleveggen faller ut.

 

Når tråden starter med 6,5x55 til ettersøk kan jeg ikke si at det høres ideelt ut og det er ikke basert på noe jeg har lest. Jeg tror at når hastighet går opp eller kaliber ned, så blir skuddvinkel mer kritisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også som gal mann skrev, at en del av de som fremsetter slike påstander har sittet flere timer foran pc'en og lest seg opp på anslagsenergi og hastighet enn å ha tillagt seg erfaring.

Jeg har ingen erfaring selv når det gjelder ettersøk etter skadd storvilt.

- Men kanskje du har "sittet flere timer foran pc'en og lest deg opp - ?" :mrgreen:

 

Det er mange som har bastante meninger her, ser jeg, men det er visst ikke så mange som har erfaring fra ettersøk? Og med ettersøk mener jeg ettersøk etter (trafikk-)skadd vilt, der en går alene med hunden, ikke sporing av påskutt vilt, når en har satt ut en manngard av poster omkring dyret. Når en foretar ettersøk under jakt, har en jo oftest ikke mulighet til å dra heim for å hente annet våpen enn det en jakter med. Da har jo oftest også hundeføreren med seg en egen skytter.

 

Og som "sendero" sier - du kan risikere å få se dyret (jeg snakker om elg) gå rett fra deg inne i krattskogen. Da er det greit å ha kaliber og kule som du vet når "maskinrommet", uansett skuddvinkel. Med all respekt for 6,5-tilhengere - 6,5 er utmerket til vanlig jakt. Da kan man nemlig la være å skyte, hvis situasjonen ikke er ideell. På ettersøk må man benytte de få mulighetene man får. At alle norske dyr dør av en 22 LR plassert mellom to ribben, hjelper lite når man bare ser bakparten av dyret bak ei skjørtegran.

 

Noen av dere er bekymret for rekylen - jeg (69 kg) merker lite til rekyl i jaktmessige situasjoner (men rekylopptak har betydning!). Det er sjelden man får skyte liggende på ettersøk!

 

"Man tager", skrev Schønberg-Erken, og skal man på ettersøk, tar man det våpnet man antar gjør best nytte. Jeg har vært på ettersøk med kombien i 6,5/20, når dyret har vært påkjørt ved bebyggelse. Da har hagleløpet vært ladet med slug, i tilfelle jeg måtte skyte inne blant husene (lovlig eller ikke).

 

Og til de som er bekymret for grovkalibre på lange hold - jeg har tabeller både for 18,5 g Oryx i 9,3, og 180 grs Swift i 308 NM - forskjellen er marginal. Den som skal skyte ut over "skyteprøveholdet", må, uansett kaliber, ha en del erfaring i forlegging av siktepunkt.

 

Det bringer meg forresten "tilbake til start" - trådstarter tror h*n skal skaffe seg ettersøkshund og -våpen. Da vil jeg rå h*n til å bruke tid, krefter og evt. penger på hunden i første omgang. Det tar nok etpar år fra en bestiller valp, til den er skikkelig trent for ettersøk. Og innen den tid kan en jo vurdere om en vil bruke noe annet enn den vanlige jaktrifla ved eventuelle ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Har drøyt 200 dyr på samvitheten med 6,5 ,brukte så 338 win mag et par år . Bruker for tiden 308 . Min Svenske jaktkompis som forøvrig er yrkesjeger og ettersøksspesialist pleier å si treffer du så dør det .

 

...og det som blør i mer enn 3 dager enn å dø skal man aldri stole på... :mrgreen:

 

Har også noen dyr på samvittigheten, elg med 308, 35 whelen og nå det siste året ble det et lite knippe med 6.5x55. Mest fordi jeg tilfeldigvis endte opp med ei børse i dette kaliberet, delvis for å bekrefte eller avkrefte egen skepsis til 6.5x55. Knippet ble ikke så stort at jeg kaller det datamateriale, men så langt er i allefall skepsisen mer bekreftet enn avkreftet. Ingen stygge situasjoner, men betydelig dårligere skuddreaksjon og senere avslutning enn jeg er vant til med 35'n. Litt som rådyr med 222'n. Løper, hopper, spretter, snurrer rundt, detter, opp igjen osv. Mindre is i magan og jeg hadde stått med tomt magasin i alle situasjonene.

 

Men oksen som datt på ettersøk, den gikk rett i bakken tross skudd skrått bakfra gjennom krattet. I nakken vel å merke, og da hadde kanskje 222'n gjort samme jobben også.

 

Kaliberet gjør nok jobben det, greit nok. Men fra det til å si at det er best egnet, den synes jeg er drøy.

Link to comment
Share on other sites

http://www.widforss.se/auktion/auktion_ ... 04_260.jpg

 

Hadde man hatt en sånn 6.5x55 . Så hadde en ikke trengt å være flau over å ha en 6.5 kaliber i safen.

 

8x57 or 9,3 er gode ettersøks kalibre, Du trenger noe med mer kule vekt i pga at situasjonen er annerledes, holdene korte og ofte vanskelige og adrenalinet pumper i viltet og deg, treffer du best med en strikke pinne kule da ?

Link to comment
Share on other sites

Klart det kan vera greitt å ha ei "kanon" med på ettersøk. Men våpenet skal bærast, kanskje fleire timar i bratt og ulendt terreng. Då blir vekt på våpenet eit svært viktig moment.

 

Er du i fysisk form til å bæra eit tungt våpen i timevis gjennom urdar, busk og kratt, i bratte, sleipe og glatte lier...? Og har du økonomi til å ha eit eige ettersøksgevær...? Då tek du sjølvsagt med deg "kanona" på ettersøk!

 

Elles brukar du jaktvåpenet du har, gjerne i kaliber 6,5 x 55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den virkelig gode ettersøksjegeren ville blitt fornærmet dersom noen prakket på h*n en grovere rifle i tilfelle man støkket dyret. Den proffe jegeren setter sin stolthet i å skyte dyret på sårleie. Med erfaring, kunnskap og timing setter h*n igjen hunden, sniker seg inn på dyret i sårfeber og avslutter lidelsene.

 

 

....men det er selvsagt i utlandet. Her i landet skal adrenalinet flyte, vi skal støkke ut dyra og skyte i flukt med haubitz. I tillegg har myndighetene funnet ut at ettersøksekvipasjene i Norge ikke holder mål og at det faktisk er hundene det er noe galt med. :shock:

Link to comment
Share on other sites

[- Men kanskje du har "sittet flere timer foran pc'en og lest deg opp - ?" :mrgreen:

 

Bravo! Den setningen der klarte du å lire av deg etter å ha lest....hva? Siden du tydeligvis ikke evner (eller gidder) å lese det jeg har skrevet så kan jeg hjelpe deg litt på vei.

I det nest siste innlegget mitt skrev jeg at

Jeg har nok ikke skutt 200 vilt med 6,5. Men jeg har skutt 200 vilt med større og mindre kaliber, og det er alltid viktigere med skuddplassering enn kaliber. Med 6,5 så er du dekket til all jakt i Norge, så enkelt og greit er det. Og det med loven i hold :winke1:

 

Hvorpå jeg i det siste innlegget mitt skrev

Jeg har ingen erfaring selv når det gjelder ettersøk etter skadd storvilt. Jeg ser at en del andre faktorer spiller inn, og således kan andre kalibre være mer hensiktsmessig enn 6,5x55. Det er sikkert kalibre som er mer hensiktsmessig enn f.eks .270 win eller 30-06 når det gjelder ettersøk. Men jeg er rimelig sikker på at det er det samme som gjelder ved ettersøk også som ved vanlig jakt; skuddplassering er viktigst.

 

Neste gang du quoter så kan du ta med litt mer av avsnittet, men da blir det kanskje litt vanskeligere å slå noen billige poeng?

 

Som sagt, jeg har null erfaring med ettersøk. Hverken påskutte, eller trafikkskadde. Men jeg er fullt inneforstått med at det er en del av jakta som foregår etter litt andre "spilleregler" og at det kan være hensiktsmessig med annet utstyr. Det er når enkelte hevder at 6,5x55 ikke er tilstrekkelig til bruk på storviltjakt, at den faktisk fører til skadeskyting pga manglende anslagsenergi, at jeg reagerer. Man kan gjerne mene at det finnes bedre patroner/kalibre, men å si at den er udugelig og at den nærmest burde vært forkastet til elgjakt er etter min mening direkte meningsløst vrøvl. (Jeg undres på om de som mener dette også mener at .222/.223 til bruk på rådyr også er like uforsvarlig som bruk av 6,5x55 er til elgjakt?)

Link to comment
Share on other sites

Neste gang du quoter så kan du ta med litt mer av avsnittet, men da blir det kanskje litt vanskeligere å slå noen billige poeng?

Og neste gang du skal sable ned et innlegg fra meg, bør du også passe på å hoppe over at jeg skriver at jeg har gått på mange ettersøk med 6,5'en! (riktignok i kombi, men - ).

Link to comment
Share on other sites

Når jeg blir så svak og sykelig at jeg ikke lenger klarer å drasse rundt med Remington AWR i 375h&h som hundefører i Valdres (både bratt og ulendt) eller ettersøk slutter jeg med jakt. Jeg trenger ikke kunne skyte med den, men bære en slik tung og uhånterlig kanon er minstekravet jeg setter for meg selv i forhold til fysisk styrke. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Det kan være fornuftig at du kjøper denne rifla i normalkaliber. Vil da anbefale 308W og kort pipe, rundt 50 cm. Har 308W pipe på 52 cm sjøl, rifla(R93) blir veldig hendig å gå med. Vet ikke om du lader selv. Uansett har du da både mye god jakt og treningsammunisjon å velge i. Da kan du trene mye, slik at ting skjer på autopilot. Så kan du jo som du selv påpeker heller kjøpe deg et grøvre løp seinere. Da er det greit å ha ei pipe i normalkaliber til mengdetrening. I 308W kan du også bruke egna homogene kuler. Jeg kommer til å bruke 150 grs tsx og 150 grs Nosler/Hornady interlock. Ladd til samme treffpunkt så regner jeg med at det dekker det meste.

Link to comment
Share on other sites

Rumlingen

 

Bosted: Brønnøysund Det blir til stadighet minnet på om at man skal tenke seg om før man trykker [enter] da onkel blå og POD gjerne er innom her og leser, og at man således har tenkt igjennom hva man har skrevet før man poster.. Jeg undres på, hvis de leser denne tråden eller noen av de andre 6,5 trådene her inne, om de ikke har nok materiale til å forby 6,5x55 til storviltjakt sidene jegerene selv ikke er komfortabel til å bruke den? For det høres da vitterlig slik ut!

 

900SS skrev:

6,5 blir aldri noen god elgpatron og det må være fornuftig å trene det som eventuelt trengs ekstra for å tåle litt mer rekyl. Det er ikke mye som skal til og det er moro.

 

Dette, og flere utsagn her inne må jo være mat for reguleringskåte byråkrater som er til for å gjøre hverdagen til jegere/skyttere tyngre og tøffere? Her får de jo servert fra jegerene selv at denne patronen er bortimot ubrukelig til storviltjakt!!!???

 

Kanskje på tide å innse at 6,5x55 er en fullverdig storviltpatron til all bruk her på berget. Øver du deg nok til å treffe der du skal treffe er elgen ferdig, punktum! Å diskutere hvor mye mere død den kan bli med andre kalibre er fullstendig meningsløst, med mindre man ønsker å fjerne bruken av dette kalibret til storviltjakt.[/color]

 

her er det snak om og bruke patronen til ettersøk og etter som det ofte ikker er gode vinkler og ofte urene skuddfelt er 6,5 med sin lave kulevekt og lille kulediameter mindre egnet en foreksempel 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt 6,5x55 til hjortejakt i ein del år no, og har skutt ein del hjortar med det kaliberet. Har stort sett brukt kuler som Oryx og Nosler, men også tradisjonelle kuler som mega. Eg har skutt bogskudd på samtlige, avstandar frå 15 meter og oppover. Eg har hatt gjennomskudd på alle dyra, bortsett frå eit fjorddyr som blei skutt på 40 meters hold, der sto kula i skinnet på motsatt side.

 

Eg har no gått over til 9,3x62 av eit par årsaker - terenget der eg jaktar, der er det blitt temmelig overgrodd dei siste 10 åra, så dersom dyret rasar ut etter treff, blir det nervøs leiting under einekaver og liknande for å finne det igjen. Utras har eg hatt i 9 av 10 tilfeller når eg har skutt med 6,5 - kan hende det er tilfeldig - men det har skjedd meg omtrent kvar einaste gang. Og når eit dyr rasar frå 50 til 150 meter etter eit bogskudd, blir det eit fryktelig slakt som har blod like bak i låra. Noko grunneigarane på mitt vald ikkje set pris på.

Samtidig som eg har merka at mindre kaliber som 6,5 er mykje meir utsatt for gras, strå og kvist. Det har eg testa på skytebana mot kaliber som 416 og 45/70 og eg er hellig overbevist om at tunge kuler i moderat fart er meir stabile i retning etter treff i småkvist og gras en kaliber som 6,5x55.

Så når eg no også skal byrje som ettersøksjeger, blei det 9,3-pipe til Blaseren. Eg har ikkje praktisk erfaring med det kaliberet frå før, men eg trur eg blir fornøgd.

6,5x55 funkar fint på storvilt, snill rekyl og grei pris på ammo, dersom det er av betydning, men ein må ha det med i vurderinga, at fluktstrekning kan bli lenger en med grovare kaliber.

Og som ettersøkskaliber, vil eg tru at den funkar fint, meg kan ikkje utale meg med erfaring som ettersøksjeger. Men ein må ta med at det kan bli skot med ugunstige vinklar med hindringar som kvist - og då finnes det betre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...