Jump to content

Har to valg av våpen og kikkert, kan dere se på det ?


heintore

Recommended Posts

Hei dere på Kammeret =)

 

Er ganske ny på dette forumet men er meget takknemlig for hjelpen jeg har fått så langt.

 

Jeg er på jakt etter ny Rifle med kikkert og demper.

 

Jeg har kommet meg ned til to valg her:

 

1:

-Sako 85 Hunter

-Swarovski Z6i 2,5-15 * 56 BT m/lys

-Atec maxim demper

 

2:

-Sauer 202 Hunter

-Zeiss Victory Diavari M/lys 3-12x56 T LotuTec

-Atec maxim demper

 

Dette er det jeg har penger til og er litt usikker på hvilke jeg har lust på, Forandre sikkert mening 2 ganger til dagen jeg på dette her.

 

Kan dere hjelpe meg med litt negative og positive sider med begge valgene ?

Og hva hadde dere valgt ?

 

Dette blir mest brukt til jakt, men også litt kose skyting av og til på bane ( jaktfelt ).

Kommer ikke til å skyte på så lange avstander så BT er egentlig ikke nødvendig, men kjekt å ha ?

Kom gjerne med synsponkter.

 

Mvh Hein Tore

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt Nr 2.

 

Ikke for noen annen grunn en at jeg liker Sauer 202 og er en evig Zeiss entusiast.

:mrgreen:

 

Men Sauer har jo løpsbytte mulighet noe som ikke sakoen har så vidt jeg vet? Noen som kan bekrefte.

Zeiss sies å ha bedre skarphet og bedre skumringsegenskap, men for et vanlig øyne så tror jeg man knapt merker noe, jeg ser ihvertfall ikke forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako AII i .308W, hvor ulik den er Sako 85 Hunter vet jeg ikke. Liker i allefall Sakoen min.

Har også en Sauer 202, i 9.3x 62 og 6.5 løp med AtechTMM5, fantastisk fin børse å skyte med i 6.5. Har en Zeiss Victory 2.5x-10x50 med lys.

 

Det jeg ikke er fortrollig med ennå på Saueren er sikringen, og at det ikke er kryssmating i magasinet!

 

Men mange mener at de eldre Sakoene er bedre enn dagens Sakoer, så da hadde nok jeg tippet over på Saueren i ditt tilfelle.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sako 85 i 6,5x55 med Swaro Z6I 2-12x50. Den er nå hos børsemaker og får tilpasset et løp i 9,3x62 også. Kr 5200,- for 9,3 løp denne gangen, innen et år skal jeg få tilpasset et løp til i 220 swift regner jeg med. Løpsbytte kan da gjøres helt uten verktøy. Løp til Sauer 202 koster mer penger og man trenger verktøy for å bytte løp. Sauer 202 er et dyrere våpen også i utgangspunktet. Presisjon i Sauer og Sako er like bra. Magasinløsning og sikring er bedre på Sako. Avtrekket er bedre på Sauer. Låskasse er slankere og trangere alle veier på Sauer, vanskelig å komme til med fingre og pussefille. Stokken på Sauer synes jeg er bedre å holde i. Ladegrep føles veldig bra på begge.

Jeg holder en bitteliten knapp på Sako forran Sauer, men hadde ikke følt fysisk smerte over å hatt ei 202 i skapet heller....

 

Jeg har hatt Zeiss Victory 3-12x56 tidligere og har som sagt Swaro nå. Føler ikke at den ene banker den andre, de har hver sine helt klare fortrinn. Hadde de kostet det samme hadde jeg helt klart gått for Swaro igjen, men siden Zeiss er såpass mye rimligere hadde jeg kanskje gått for Zeiss. Ikke fordi Zeiss er bedre, men fordi Zeiss er nesten like bra, for mindre penger.

 

Du har uansett et luksusproblem hvis du må velge mellom disse to pakkene.... Det kan ikke bli feil uansett!

 

Det var min rotete mening, skrevet på knøttliten mobiltelefon ;)

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Av de to pakkene ville jeg valgt nummer to, da av følgende grunner: Riflen har løpsbyttesystem og selv om jeg er stor fan av Swarovski optikk, så må jeg nok medgi at har de nok ofret optisk ytelse til fordel for stort zoomområde i Z6/Z6i.

Men jeg drister meg til å foreslå at du også vurderer Blaser R93, det var den jeg endte opp med etter tilsvarende vurdering for et år siden. Med en Swarovski PV (nå Z4) 3-12x50. Du kan også godt se på en 2,5-10x50 kikkert for å få et mer kompakt sikte og lavere montering.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også godt se på en 2,5-10x50 kikkert for å få et mer kompakt sikte og lavere montering.
En x50 sikte kommer bare 3mm lavere enn et x56, og noen ganger ikke det engang, da x56 siktene er lengre, og kommer der hvor pipa er blitt tynnere. Ikke mye lavere å snakke om.

 

Men jeg selv, synes en 2,5-10x50 er mer enn nok, og mener 1,5-6x42 duger til det meste og er den mest universale til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for pakke 2, personlig så synes jeg at saueren føles bedre ut enn sakoen kvalitetsmessig.

 

Kikkerten er det ikke noe å utsette på, har en selv og er strålende fornøyd med den :)

 

Men hva slags jakt skal rifla brukes til, og hvilket kaliber hadde du tenkt?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er meget kompetent ustyr i beggen "pakkene" du ser på. Sauer har fordel av løpskifte, så der er det en fordel om du tenker flere kalibre.

Annet enn det så vil jeg anbefale at du "fikler" litt på børsene og velger den du føler kjennes best ut, gå for den du får mest "feeling" for, det er det som teller. Hva vi sier er ikke så viktig det er du som skal trives med børsa ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt sakoen foran saueren.

Synes saueren er oppskrytt, med dårlig plasering av sikringen.

Sakoen får du rustfri, sauer har noe dill dall belegg som løsner rundt boltføringen.

Presis er de begge to.

Jeg er selv zeiss entusiast, og har zeiss på mine børser.

Link to comment
Share on other sites

Mitt faste tips: Kjøp brukt. Finn.no. Sauer 202 er gått veldig ned i pris. Kikkerter får man over alt.

Jeg brukte Sauer 202 på jakt,- velg syntstokk hvis du kan! Såpass ærlig bør vi Sauerentusiaster være at det lar seg innrømme at det har eksistert problemer hvis trestokken blir våt nok....

Link to comment
Share on other sites

Våte trestokkar kan skape problem for alle børser, særleg viss vedlikehaldet har vore for dårleg, så det er neppe grunn til å diskvalifisere den eine eller andre børsa. Eg ville vald den børsa som låg best i hendane for meg, begge desse pakkene er av topp kvalitet og vanlegvis svært presise. Sjølv om stokkane ser ganske like ut kan det vera små skilnadar som gjer at den eine passar deg betre enn den andre. Får du sjansen til å prøveskyte ville eg gjort det, og ikkje berre liggande. Dette blir uansett ikkje bom :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ville valgt pakke nr. 2. Har 2 sauere selv og er storfornøyd. Har Zeiss på den ene og S&B på den andre. Og løpsbyttet er genialt. Skifter kaliber på 20 sek :D .

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for Maaange svar :D

Jeg vil ikke sitere alle for det var så mange argumenter her.

 

Har tenkt på en 223 kaliber etter hvert, men viss løpsbytte er så kjapt gjort som dere sier så kan det være en plan å gå for sauer 202. Må jeg skyte inn hver gang jeg bytter løp ? Eller er det så genialt att jeg slipper ?

 

Etter det jeg har lest her så tror jeg at det blir en zeiss i første omgang. Så sparer jeg litt penger der å kan da gå for saueren.

 

Det er SAUER 202 Classic II ( 6,5 x 55 ) jeg har sett på, er det en speisel modell jeg må ha for kjapp løps skifte eller er det på alle Sauer mod ? Har forresten fått denne riflen ned i 18 500,- ny. Mener selv dette er et godt tilbud. :smile:

 

Utstyret blir hovedsaklig brukt på jakt, men kommer til å ta et par turer opp til den lokale banen å skyte litt jaktfelt osv. Da hadde det jo vert fint med 223.

 

Har både holdt i Sako og Sauer. Fikk en litt bedre mage følelse av saueren, men vett ikke helt hvorfor :)

 

Er det noe forskjell på presisjonen på våpnene ? har hørrt sauer skal være litt bedre. Men ser folk skriver her att det er likt. Men sakoen er vell ikke beddet ? Men er Saueren det ?

 

Hva er egentlig den store forskjellen på disse zeiss kikkertene ?

 

1: Zeiss Victory Diavari M/lys 3-12x56 T LotuTec

2:Zeiss Varipoint 3-12x56 T*

 

Det blir mange spørsmål her, men takker for svarene jeg får.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er pris :) så lurer jeg på om varipoint har dag/natt lys? Uansett, tror ikke ett vanlig øye merker forskjell på de to..Kanskje Diavari har bedre skumringsegenskaper.. (min mening) Sparer litt på å kjøpe diavari som er kjempe kikkert (har den selv ;) ) Ja det er vanskelig og ta slike valg, men du vil nok ikke angre uansett hvilken du velger..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge riflene og ville ha valgt Sako som "nybegynnerrifle". Den er mer "oversiktlig" med standardiserte løsninger på magasin og sikring. Presisjonsmessig er de stort sett like.

 

Ingen av kikkertene er min favoritt i prisklassen. Jeg ville valgt Zeiss Victory FL 4-16x50 med retikkel 60.

 

Måtte jeg velge Swaro ville jeg valgt 2,5-15x44 BT.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har selv sitt litt på Zeiss Victory FL 4-16x50. Har bare hørt lovord om den. Så denne skal jeg selvklart vurdere. Skal ta meg en tur til den lokale skytebanen å få testet litt forskjellige sikter. Vil tro de har litt forskjellig der oppe.

 

Jeg er gira på Saueren for tiden med tanke på løpsbytte, men sako er selvsagt noe jeg vurderer sterkt.

Men løpsbytte er ukjent for meg. Må jeg skyte inn etter løpsbytte osv.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Sauer er at det ikke flytter seg mer enn maks et til to knepp. Jeg byttet piper og kikkertsikter frem og tilbake i går, satte på 6,5 pipa og zeiss`n på morran i dag, og skjøt stevne. 3. holdet var rådyr liggende 140m med støtte,stilte to knepp opp. 5/5 og 21 poeng. Det duger for meg......

Det ble 131 på runden etter 4/1 på siste stående :( Slipper meg litt lavt stående.....

Link to comment
Share on other sites

Dette kan ikke bli galt uansett :lol:

Selv har jeg vurdert frem og tilbake rifle i 223 i 2-3mnd nå, men er endelig landet på Sako 85.

Vurderte Sauer også, men som flere har vært inne på liker heller ikke jeg sikringsplasseringen, og i presisjon er jeg temmelig sikker på at det blir hip som hap mellom disse to.

Det blir rett og slett smak og behag. Synes selv Sako`n ligger best i hendene, men det er det alltid delte meninger om. Har hørt de som har begge børsene og foretrekker Sako, men også motsatt.

Synes heller ikke at det er noe som taler for å betale 4-5000 mer for en Sauer 202 en en Sako 85. :?

 

Jeg velger derfor Sako`n når jeg nå kjøper 223 :mrgreen:

 

Kikkertene er også begge gode kikkerter, men har selv ingen preferanser da jeg kun har tittet i de i butikk.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ser den att det blir en del dyrere å gå for Sauer når en så og si får det samme.

 

Men jeg skal ha 6,5 x 55 cal. Men skal også på sikt ha en 223. Så viss jeg kjøper en sauer da så trur kommer jeg best ut av det kansje ? Med tanke på løpsbytte osv.

Har ikke vert borti dette med løp bytte men det virker spennende.

 

 

Hvertfall viss jeg slipper å skyte det inn etter løpsbytte, 1-2 knepp på kikkerten utgjør jo lite så dette skal tas med i vurderingen mener jeg. Men får ta en tur til å kikke på denne berømte sikringen til Sauer. Så får jeg se hva som passer meg :smile:

 

Må si takk til folk her, kjappe å gode svar. Meget fornøyd med dette forumet.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Du slipper ikke å skyte inn. Det kan gå bra, men du vet ikke.

Ville gjerne sett noen skifte løp på 20 sekund, bør nok sette av 5-10 minutt. Du må og helst ha momentnøkkel med deg.

En annen ting er prisen, tror nok du må ut med godt over 10.000,- for å bygge om fra 6,5 til 223

Link to comment
Share on other sites

Glemte to andre ting som også hadde betydning for mitt valg, men det er ikke sikkert det betyr noe for deg :wink: .

 

1. Sako 85 i kal223 er veier 2,8 kg isteden for 3,3 som Saueren gjør. Kikkert og demper kommer i tillegg, og da syntes jeg det var et poeng for meg i allefall, som stortsett skal gå med våpenet på jakt. Er litt tilsvarende i andre kalibre også i forhold til Sako`n

 

2. Saueren har også vesentlig mindre magasin en Sako. Sauer har standard 3 skudd, men det kan kjøpes 5 skudds magasin i tillegg (Da må man ut med en ny lapp....) Sako i samme kaliber har 6skudds magasin.....

 

Det eneste gode argumentet jeg ser er eventuelt som systemvåpen dersom man vil ha ulike piper i ulike kaliber. Et aldri så lite men, er jo som en legre oppe i tråden skriver har han gjort til sin Sako. Det er å gjøre dette hos børsemaker også, og med prisforskjellen på våpnene ink. eventuelt ekstra magasin til Saueren så har du jo 5-6000 til dette oppspart allerede.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Du slipper ikke å skyte inn. Det kan gå bra, men du vet ikke.

Ville gjerne sett noen skifte løp på 20 sekund, bør nok sette av 5-10 minutt. Du må og helst ha momentnøkkel med deg.

En annen ting er prisen, tror nok du må ut med godt over 10.000,- for å bygge om fra 6,5 til 223

Her er .204 Ruger inne på vesentlige grunner til at jeg anbefaler å også se på Blaser (og til at jeg selv valgte den fremfor Sauer). De samme argumentene gjelder også forMerkel KR-1.

- Løpsbyttet er langt raskere og enklere.

- Løpsbyttet er uavhengig av likt moment på løpsskruene fra gang til gang.

- Skifte mellom kalibergruppe medfører bytte av sluttstykkehode til ca. 2.000kr, Saueren krever bytte av hele sluttstykket som koster over 6.000kr.

- Blaser har en kikkertmontasje som sitter på løpet og er 100% repeterende. Du er garantert innskutt etter løpsbytte. Minuset er at en slik montasje koster ca. 4.000kr.

Et annet minus ved Blaser er magasinkapasitet, men siden trådstarter snakker om å bruke .223 til jaktfelt er ikke dette noe stort problem - R93 tar 4 skudd i magasinet og ett i kammeret i dette kaliberet.

Og siden type og plassering av sikring er nevnt som argumenter over, Blaser sin siking er en oppspenner bak på sluttstykket som skyves i lengderetningen som skyvesikringen på en hagle.

Link to comment
Share on other sites

Utstyret blir hovedsaklig brukt på jakt,
Det skjønte vi, men hva og hvordan skal du jakte?

 

Jakt formen jeg skal drive med er skumringsjakt, ikke så veldig langt å gå til terrenget så vekten er ikke viktig her.

Er også veldig lett terreng å gå i.

 

Dyrene som skal jaktes er hjort/rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202.

 

Jeg fikk en til konfirmasjonen for drøyt 10 år siden, og det er den beste børsa jeg har.

Og alle som får prøve den utbryter: "Den var god å holde i!"

Sikringen er genial, så hold snavla :mrgreen: (Den er også totalt lydløs)

 

På den annen side må du selv finne ut hvilken som passer deg, les fysikk/magefølelse.

 

Hvis du er 2,20 eller 1,50 høy, har verdens lengste eller korteste armer,

eller andre gøyale mutasjoner, så kan vi andre her synse og mene hva vi vil.

Da blir det til sjuende og sist den som passer deg best uansett...

 

Og hvis du måtte velge , hva ville du valgt?

Hvilken av dem tiltaler deg mest? Hvilken får deg til å glise ved tanken på å ha en i våpenskapet?

 

Lykke til med ny børse åkkesom! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 Outback.

Så den kan jeg trygt anbefale.

Hvis jeg skal komme med et tips er det at du ikke skal se deg blind på dette med løpsbytte. Min erfaring er at dette ikke blir benyttet så veldig ofte som man kanskje skulle tro. Men muligheten er jo kjekk å ha. Hvis du vil ha muligheten for dette ville jeg kjøpt rifla med et grovere kaliber enn 6,5x55, som f.eks 9,3x62 eller 8x57IS. Disse kaliberene kan brukes i samme låskasse som 6,5x55. Når du leverer inn søknaden din så lever også inn søknad på ekstra løp i 6,5x55. Disse løpene får du nemlig veldig mye rimeligere i Shultz&Larsen enn originalt. Det koster ikke noe mer å legge ved en søknad på ekstra løp. Du betaler for kun en søknad. Finner du ut senere at du vil søke om ekstra løp vel det da koste en ekstra søknad. Ber de om begrunnelse på flere kaliber så skriv f.eks at 9,3 skal brukes på elg og 6,5 på hjort/rådyr.

DFS miljøet flyter over av "utskutte" 6,5 løp som er mer enn godt nok til jakt. Med kapping og kanskje litt neddreing har du et utmerket jaktløp til en rimelig penge. Og skulle du ikke få tak i løp sender du meg en PM så fikser vi det. :-)

 

Når det gjelder kikkert har jeg ingen formening om forskjell på de to du nevner. Selv har jeg en Zeiss Victiry 2,5-10x50. Et godt "allround" sikte. I tillegg kan jeg bruke et Leupold 3-9x40 og en Kahles 4x36. Dette er mulig fordi jeg har Leupold QR montasjer på børsa. Veldig fleksibelt, spesielt hvis du tenker på løpsbytte og to forskjellige kikkerter.

Selv løpsbyttet tar 5-6 minutter. Og med 2 kikkerter har det aldri vært nødvendig å skru mer enn et par knepp.

Og sikringen på Sauer, den blir vi nok aldri enige om. Noen finner den genial(undertegnede), mens andre synes den er håpøs.

Lykke til med kjøpet! Du blir nok fornøyd uansett hva du velger, så lenge det blir Sauer. :-)

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202.

 

Jeg fikk en til konfirmasjonen for drøyt 10 år siden, og det er den beste børsa jeg har.

Og alle som får prøve den utbryter: "Den var god å holde i!"

Sikringen er genial, så hold snavla :mrgreen: (Den er også totalt lydløs)

 

På den annen side må du selv finne ut hvilken som passer deg, les fysikk/magefølelse.

 

Hvis du er 2,20 eller 1,50 høy, har verdens lengste eller korteste armer,

eller andre gøyale mutasjoner, så kan vi andre her synse og mene hva vi vil.

Da blir det til sjuende og sist den som passer deg best uansett...

 

Og hvis du måtte velge , hva ville du valgt?

Hvilken av dem tiltaler deg mest? Hvilken får deg til å glise ved tanken på å ha en i våpenskapet?

 

Lykke til med ny børse åkkesom! :D

 

Jeg trenger ikke kjenne lenge på magefølelsen, det er saueren som gir meg mest der.

Selv om jeg vet att jeg blir fornøyd med en Sako. Men jeg liker mulighetene jeg får med Saueren.

Tror nok det blir en sauer med zeiss optikk :) kommer ikke til å angre på det tror jeg :smile:

Skal gi tilbake meldig når jeg har fått våpenet i hus. Ingen ting er jo sikkert før det er i våpenskapet hehe :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 Outback.

Så den kan jeg trygt anbefale.

Hvis jeg skal komme med et tips er det at du ikke skal se deg blind på dette med løpsbytte. Min erfaring er at dette ikke blir benyttet så veldig ofte som man kanskje skulle tro. Men muligheten er jo kjekk å ha. Hvis du vil ha muligheten for dette ville jeg kjøpt rifla med et grovere kaliber enn 6,5x55, som f.eks 9,3x62 eller 8x57IS. Disse kaliberene kan brukes i samme låskasse som 6,5x55. Når du leverer inn søknaden din så lever også inn søknad på ekstra løp i 6,5x55. Disse løpene får du nemlig veldig mye rimeligere i Shultz&Larsen enn originalt. Det koster ikke noe mer å legge ved en søknad på ekstra løp. Du betaler for kun en søknad. Finner du ut senere at du vil søke om ekstra løp vel det da koste en ekstra søknad. Ber de om begrunnelse på flere kaliber så skriv f.eks at 9,3 skal brukes på elg og 6,5 på hjort/rådyr.

DFS miljøet flyter over av "utskutte" 6,5 løp som er mer enn godt nok til jakt. Med kapping og kanskje litt neddreing har du et utmerket jaktløp til en rimelig penge. Og skulle du ikke få tak i løp sender du meg en PM så fikser vi det. :-)

 

Når det gjelder kikkert har jeg ingen formening om forskjell på de to du nevner. Selv har jeg en Zeiss Victiry 2,5-10x50. Et godt "allround" sikte. I tillegg kan jeg bruke et Leupold 3-9x40 og en Kahles 4x36. Dette er mulig fordi jeg har Leupold QR montasjer på børsa. Veldig fleksibelt, spesielt hvis du tenker på løpsbytte og to forskjellige kikkerter.

Selv løpsbyttet tar 5-6 minutter. Og med 2 kikkerter har det aldri vært nødvendig å skru mer enn et par knepp.

Og sikringen på Sauer, den blir vi nok aldri enige om. Noen finner den genial(undertegnede), mens andre synes den er håpøs.

Lykke til med kjøpet! Du blir nok fornøyd uansett hva du velger, så lenge det blir Sauer. :-)

 

Jeg har desverre levert inn søknadene. Har søkt på 6,5 x 55 og en 223 rifle.

Men jeg tror det blir Saueren. Den gir meg den beste magefølelsen og føler liksom bare det er meg.

Det faller nok på en Zeiss kikkert, det er jo en god kikkert.

Har nok ikke helt behovet for swarovski og det BT systemet.

 

Ja takk for det, jeg tar kontakt viss det skulle bli akutelt med tiden å bytte kal.

Må si takk en gang til for all hjelpen jeg får. Dere hjelper veldig =) elle forvirrer meg mer ? hehe . Beklager att jeg ikke har fått sitert alle. Men har lest alle innleggene for å si det sånn. Mye nyttig folk kommer med =)

 

Det er hvertfall gode tips å hente fra her.

Kommer tilbake med hvilken rifle det er når jeg har den i hus. Det blir nok en liten uke til. Det var lang vente liste på å få søknadene i godkjent.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt sakoen foran saueren.

Synes saueren er oppskrytt, med dårlig plasering av sikringen.

Sakoen får du rustfri, sauer har noe dill dall belegg som løsner rundt boltføringen.

Presis er de begge to.

Jeg er selv zeiss entusiast, og har zeiss på mine børser.

 

Skjønner ikke hva som er galt med sikringen på sauer den er jo bare genial, glem ikke at grombørsa sako trg 22/42 har den på samme sted å en sånn en er forøvrig på veg inn i bunkersen min he he :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du slipper ikke å skyte inn. Det kan gå bra, men du vet ikke.

Ville gjerne sett noen skifte løp på 20 sekund, bør nok sette av 5-10 minutt. Du må og helst ha momentnøkkel med deg.

En annen ting er prisen, tror nok du må ut med godt over 10.000,- for å bygge om fra 6,5 til 223

Her er .204 Ruger inne på vesentlige grunner til at jeg anbefaler å også se på Blaser (og til at jeg selv valgte den fremfor Sauer). De samme argumentene gjelder også forMerkel KR-1.

- Løpsbyttet er langt raskere og enklere.

- Løpsbyttet er uavhengig av likt moment på løpsskruene fra gang til gang.

- Skifte mellom kalibergruppe medfører bytte av sluttstykkehode til ca. 2.000kr, Saueren krever bytte av hele sluttstykket som koster over 6.000kr.

- Blaser har en kikkertmontasje som sitter på løpet og er 100% repeterende. Du er garantert innskutt etter løpsbytte. Minuset er at en slik montasje koster ca. 4.000kr.

Et annet minus ved Blaser er magasinkapasitet, men siden trådstarter snakker om å bruke .223 til jaktfelt er ikke dette noe stort problem - R93 tar 4 skudd i magasinet og ett i kammeret i dette kaliberet.

Og siden type og plassering av sikring er nevnt som argumenter over, Blaser sin siking er en oppspenner bak på sluttstykket som skyves i lengderetningen som skyvesikringen på en hagle.

 

Da løpsbytte er raskere og enklere på blaser en sauer så vil jeg si at alle som har litt respekt for seg selv og bytte uansett prøveskyter etter løpsbytte,

så jeg synes det argumentet faller litt bort.

Pris sluttstykkehode kontra sluttstykke jo jo men glem ikke muligheten og prisen på skjeftebytte på sauer det jevner ut glatt prisforskjelden på hode eller bolt.

Når sauer har laget en sikring som sitter så naturlig innen rekkevidde der en har grepet å dette ikke er bra nok da er det noe galt med skyttern å ikke børsa, å har skyttern så store pølsefingere at han føler det er usikkert med fingern foran avtrekkern ved avsikring så fårn modifisere avtrekkerbøilen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ser den att det blir en del dyrere å gå for Sauer når en så og si får det samme.

 

Men jeg skal ha 6,5 x 55 cal. Men skal også på sikt ha en 223. Så viss jeg kjøper en sauer da så trur kommer jeg best ut av det kansje ? Med tanke på løpsbytte osv.

Har ikke vert borti dette med løp bytte men det virker spennende.

 

 

Hvertfall viss jeg slipper å skyte det inn etter løpsbytte, 1-2 knepp på kikkerten utgjør jo lite så dette skal tas med i vurderingen mener jeg. Men får ta en tur til å kikke på denne berømte sikringen til Sauer. Så får jeg se hva som passer meg :smile:

 

Må si takk til folk her, kjappe å gode svar. Meget fornøyd med dette forumet.

 

mvh

 

Hvær flink gutt nå å kjøp sauer med zeiss ikke noe mer tull nå :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

- Blaser har en kikkertmontasje som sitter på løpet og er 100% repeterende. Du er garantert innskutt etter løpsbytte. Minuset er at en slik montasje koster ca. 4.000kr.

 

Det andre minuset er at hvis du skal ha 100% repeterbart løpsbytte så må du ha en kikkert og montasje pr. løp. Skal du da ha topp optikk så koster det fort vekk 20.000 mer med løpsbytte (pr. løp) på blaser enn sauer hvor du bruker samme kikkert men må skyte inn hver gang du bytter løp.

Link to comment
Share on other sites

- Blaser har en kikkertmontasje som sitter på løpet og er 100% repeterende. Du er garantert innskutt etter løpsbytte. Minuset er at en slik montasje koster ca. 4.000kr.

 

Det andre minuset er at hvis du skal ha 100% repeterbart løpsbytte så må du ha en kikkert og montasje pr. løp. Skal du da ha topp optikk så koster det fort vekk 20.000 mer med løpsbytte (pr. løp) på blaser enn sauer hvor du bruker samme kikkert men må skyte inn hver gang du bytter løp.

Det stemmer, men jeg er da også av den oppfatningen at når jeg kjøper ekstra løp, så er de i så forskjellige kalibre og til så forskjellige bruksfelt at det ikke er hensiktsmessig å bruke samme kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke værre enn å notete på en lapp hvor mange klikk i side og høyde mellom de forskjellige kaliber.

 

 

Det er faktisk ikke det :wink:

 

Jeg må kneppe 4 opp og 10 til høyre når jeg skifter stor-zeissen fra 308 til 6,5-pipa. (Eller var det omvendt, får se i notisboka...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...