Jump to content

Har to valg av våpen og kikkert, kan dere se på det ?


heintore

Recommended Posts

Hvær flink gutt nå å kjøp sauer med zeiss ikke noe mer tull nå :forvirra:

 

 

Hehe.

Har kommet hjem fra reise jobb nå, så jeg skal ta en tur til xxl og kikke på sauer sikringen i morgen.

Gleder meg til å kjenne saueren i hendene mine igjen =)

Link to comment
Share on other sites

Hvis 223 er med i bildet er svaret en nobrainer = Sako. Sakoen mater mye bedre fra magasinet enn Sauer 202. På Saueren må patronen "hoppe" altfor langt fra magasinet til kammer noe som ofte lager kluss. Har sett dette på 2 stk 202 i 223 som brukes til konkurranseskyting

 

Sako 85 er komplett ut av esken. Ekstra deler i form av magasiner etc trengs ikke. I et totalt regnestukke hadde jeg kjøpt 2 stk Sako 85. I 223 hadde jeg kjøpt Varmint rustfri med laminatskjefte og 50 cm løp ferdig gjenget for demper.

 

I 6,5 er det "fritt valg" men ville gått for en som hadde samme grep som 85 i 223. Så hadde jeg kompromisset litt på kikkerter slik at total kostnadsramme for 2 stk komplette Sako 85 med kikkerterter hadde blitt det samme som en komplett Sauer med alt stasj.

 

2 stk komplette våpen ferdig innskutt klar til bruk er ALLTID bedre enn et våpen med med flere løpssett.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Skal du klare å skifte løp på en Sauer 202 på 20 sekunder må du ha en Take Down modell eller være supermann. 10 minutter på løpsbytte, vell da må du være verdens tregeste eller kose deg veldig når du fikler med børsa og" det er jo heller inte fel" som Thomas Ekberg ville ha sagt det :D

Dersom du har en momentnøkkel skal det ikke være nødvendig med noen knepp i det hele tatt ved pipeskifte.

 

Som du selv sier" Saueren gir deg best magefølelse" og du har penger til denne pakken har du vel selv gitt deg svaret på hvilken pakke du bør gå for :winke1:

 

Velkommen i "SauerKlubben" :mrgreen:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva som er galt med sikringen på sauer den er jo bare genial, glem ikke at grombørsa sako trg 22/42 har den på samme sted å en sånn en er forøvrig på veg inn i bunkersen min he he :mrgreen:

 

Hva som er genial plassering av sikring er selfølgelig avhengig av bruken.

Jeg har ikke problemer med plasseringen på saueren når jeg ligger på bane.

Men i jaktsituasjoner i skog og mark der ting skjer fort, er det mye mer naturlig for meg at sikringen føres frem på kolbehalsen når våpenet føres i annlegg. Slik er det på alle andre våpen (hagler) jeg har hatt.

Å omprogramere hjernen er ikke fort gjort, spesielt hvis en har andre våpen med normal sikringsplassering.

Sikringen til sauer er heller ikke spesielt glad i fuktighet kombinert med kulde.

Saueren får også for høgt tyngdepunkt med stor kikkert (56 obj) og har kun en låskasselengde.

Til cal 223 er sauer kassa unød lang. Sakoen er lettere, billigere og kan fåes i rustfri utførelse.

Ilaflon belegget til sauer er ikke fulgodt rustfritt

Link to comment
Share on other sites

Hva som er genial plassering av sikring er selfølgelig avhengig av bruken.

Jeg har ikke problemer med plasseringen på saueren når jeg ligger på bane.

Men i jaktsituasjoner i skog og mark der ting skjer fort, er det mye mer naturlig for meg at sikringen føres frem på kolbehalsen når våpenet føres i annlegg. Slik er det på alle andre våpen (hagler) jeg har hatt.

Det er avhengig av bruken, men òg i stor grad individuelt. Eg har brukt Sauer til baneskyting i over tjue år, og synest plasseringa av sikringa er genial!

Link to comment
Share on other sites

quote]

Det stemmer, men jeg er da også av den oppfatningen at når jeg kjøper ekstra løp, så er de i så forskjellige kalibre og til så forskjellige bruksfelt at det ikke er hensiktsmessig å bruke samme kikkert.

 

Derfor burde han velge saueren med Swarovski 2,5-15 kikkerten så har han en kikkert som dekker alle bruksområder 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen =)

 

Tenkte jeg skulle si att nå har jeg bestemt meg for å gå for en Sako 85 Hunter med det nye utseende, altså med de to rekyl boltene som er synlige på våpenes side :D

Å jeg har fått et veldig bra tilbud på en Zeiss Victory 4-16 x 50 FL så tror nok det blir den som kikkert =)

 

Ville bare skrive hva valget mitt ble til slutt.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...