Jump to content

Toppjakt vs. sikker bakgrunn


beer_81

Recommended Posts

Toppjakt med rifle på skogsfugl virker som en utrolig spennende jaktform. Jeg her lest en del artikler og beretninger om temaet og merker at det er en jaktform som fenger meg selv om jeg aldri har prøvd selv.

Det jeg imidlertid har lagt merke til enten jeg har lest jakthistorier i blader eler sett videoer er at det aldri skytes mot sikker bakgrunn. Se f.eks

eller
.

Det sier seg egentlig selv at en vanskelig skal finne noe bakgrunn når skuddet løses i retning tretoppene. Hvorfor virker det som om regelen om sikker bakgrunn er et ikketema ved toppjakt?

Link to comment
Share on other sites

Det der har eg også fundert på. Har vært veldig usikker på det der, fordi at ein blei som ung på skytebanen prenta inni diverse sikkerheits messige ting, som sikker bakgrunn osv.

 

Men det eg har vel igrunn slått meg til ro med, er at står du og skyter i ca 30-40 graders vinkel opp i mot toppen av treet, så vil kula eventuelt ved ein bom på fugl, miste så mykje energi før den faller til bakken igjen, at den ikkje vil gjere så mykje skade. Du skal sjølvsagt være forsiktig med å skyte i retning av tettbebygd strøk, hvis du veit at dette er i nærheita av der du jakter. Men sjansen for at nokon skal bli treft av kula og anslags energien til kula når den eventuelt treff ein person, vil væra minimale til å skade nokon.

Treff du fuglen, så er sjansen for at kula blir splitta opp, eller deformert såpass at den uansett ikkje kan gjere skade, den vil også falle ned mykje før, pga den er deformert og har mista mykje energi når den gjekk gjennom fuglen.

Link to comment
Share on other sites

M67, det du skriv her, har du nok sikkert rett i. Men om ei 6.5x55 kule på 2.500 - 3.000 meter, skulle være direkte livsfarlig, vel det er eg ikkje sikker på. Me eg ville ikkje hatt den i toppetasjen uanestt på den avstanden. 8)

 

Men ja, eg ser heilt klart et ørilite "problem" med denne typen jakt. Eg har alltid vært veldig skeptisk på den type jakt ialefall. Det har stort sett begrensa seg til .22 LR og .223. Men typen jakt er artig og klare å snike seg inn på ein skogsfugl og klare å skyte denne med rifle, har fasinert meg.

Link to comment
Share on other sites

De fleste grove kalibre vil være livsfarlige ved nedslaget helt opp til maks rekkevidde på 3-5 km avstand.

Selv om den skytes rett opp vil en 30 kaliber militærkule være dødelig i ca 40% av tilfellene når den kommer ned igjen, (jeg er litt usikker på om det er 40%, men det eksakte tallet er uinteressant).

Dette ble testet i USA for mange år siden.

Konklusjonen er at en må ha en viss kontroll med hvor kulen havner under toppjakt, og en må unngå skyting mot bebygd område.

Link to comment
Share on other sites

Ouuuch, det der hørtes ikkje bra ut nei, fy f.... at slike ting skjer. Ja eg er faktisk glad for at eg har fått inn litt sikkerheit med teskjei i barndommen.

Vel då er eg endå meir skeptisk til dette med toppjakt. Eg må sei at den første gongen eg las om toppjakta, så fekk eg nesten frysninger nedover ryggen. Men tenkte sidan at dette var ein jaktmåte som var både lovlig og utbredt, så tenkte eg faktisk at nedslaget til kula på lengre avstand, van omtrent uten betydning.

 

Eg har stått og fått ein haglskur over meg på jakt, og han som skaut var ein mellom 2-300 meter unna, det var ikkje direkte farlig, men ville ikkje ha stått med augenen opne og fått svermen i trynet. Men det var ein ubehagelig opplevelse, og han som skaut fekk passet påskrevet etterpå.

 

Artig å lufte denne problemstillinga. Det er ein av dei få jaktformene eg er veldig skeptisk på. Så kom med info og erfaringer folkens..

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker helt feil så var det også i sverige for noen år siden at hundeføreren på et elgjakt lag ble drept av ei nedfallskule fra en postskytter. Åssen kaliber det var husker jeg ikke, men det var vel 1 eller 2 km unna postskytteren at det skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en del meninger der ute. Greit med en diskusjon rundt dette temaet syns jeg. Føler kanskje at om jaktformen ikke var bundet til årelang tradisjon og var godt innarbeidet i jegersjela, men at en i et tenkt tilfelle skulle startet opp med dette som en ny jaktform, hadde en nok hatt vansker å forsvare denne typen jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt om emnet er at en må se an terrenget en jakter i. uansett hva en jakter må man se an lengden på "farlig kulebane" (=fg). fg er areal eller område kula har mellom 0 og 2 meter over bakken. F.eks med et jaktskudd mot elg vil kula ha en høy fg fordi skuddet avgies bortover mot elgen. kula går derfor "langs bakken" lenge..... Et skudd mot fugl i topp vil ha en mindre fg, fordi kula vil raskt stige over 2 meter, og strekningen den går mellom 2 og 0 meter er kort når den lander. derfor er det liten sjanse for at den treffer noe du ikke vil den skal treffe. hvis terrenget ender i et byggefelt bør en unngå skudd mot åpen himmel. hvis terrenget ender i "åpen skog" kan man derimot satse på at dette går bra. det er uansett en sjanse for at kula treffer noe man ikke vil at den skal treffe. dette må sitte i bakhodet på skytteren uansett, og en bør derfor avstå fra "heldige skudd"..... det blir litt "på lykke og fromme"..... håper du skjønner hva jeg mener. hvis ikke, still spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt er en langt sikrere jaktform enn å skyte bortover bakken slik man ofte gjør under annen jakt.

 

Et menneske er gjerne opp til 2m høyt og å skyte slik at kula går bortover langs bakken i 200-300m er langt farligere enn å sende ei kule opp i lufta hvor den er helt ufarlig til den kommer ned i bratt vinkel. Så skjer det da også mange flere ulykker under elg/hjort/rådyrjakt enn det gjør under toppjakten. Skal man diskutere risikabel jegeratferd bør man kanskje først gjøre noe med alle de som skyter mot "sikker" bakgrunn som i virkeligheten kan være fullt av andre mennnesker og dyr...

 

Sjekk med kulebanekalkulatorene der ute, det er ikke mange meterene en kule sendt ut mot en fugl på topp befinnner seg i det farlige området fra ca 2m og ned, når den faller ned igjen etter 2-3 km.

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt er en langt sikrere jaktform enn å skyte bortover bakken slik man ofte gjør under annen jakt.

 

Et menneske er gjerne opp til 2m høyt og å skyte slik at kula går bortover langs bakken i 200-300m er langt farligere enn å sende ei kule opp i lufta hvor den er helt ufarlig til den kommer ned i bratt vinkel. Så skjer det da også mange flere ulykker under elg/hjort/rådyrjakt enn det gjør under toppjakten. Skal man diskutere risikabel jegeratferd bør man kanskje først gjøre noe med alle de som skyter mot "sikker" bakgrunn som i virkeligheten kan være fullt av andre mennnesker og dyr...

 

Sjekk med kulebanekalkulatorene der ute, det er ikke mange meterene en kule sendt ut mot en fugl på topp befinnner seg i det farlige området fra ca 2m og ned, når den faller ned igjen etter 2-3 km.

 

Sant det du sier her, men på en måte så vil jakt på storvilt være ganske sikkert pga. at du som oftest skyter dette dyret på nært hold og da siden du skyter langs bakken vil ikke kulen kunne gå så langt pga kupert terreng,og du kan da se hva slags bakgrunn du faktisk har dær du har tenkt å fyre av skuddet og da faktisk sjekke at ingen befinner seg der.. I motsetning til at du skyter oppover/ på skrå oppover og da faktisk ikke vet hva som er akkurat dær, 4 eller 5.000 meter lengre bort..

 

-- Edit

Her i forsvaret lærer vi på AG3 sikkerhetsregler "Husk at prosjektilet har stor gjennomslagskraft selv ut til 3500-4000meter og kan drepe på dette hold.. Så at man alltid bør skyte mot sikker bakgrunn er nok udiskutabelt. Skal man skyte mot noe som ligger høyt i terrenget, så er det nok lurest å skyte fra ett ennå høyere sted, slik at kula blir stoppet uansett ved treff eller bom, under kontrollerte forhold.

Link to comment
Share on other sites

Tenkt eksempel:

Du ligger på en skytebane og avfyrer et skudd med bind for øynene mot 40 helfigur skiver på 300m. Du har hjelp til å holde geværet vannrett og styrt innenfor skytesektoren skivene danner. Med disse forutsetninger vil du helt sikkert treffe en eller annen skive, også om de rykker nærmere deg, dvs. hvor de enn befinner seg i skuddsektoren.

Rykk så 2 km tilbake, du får hjelp med elevasjon og retning til å lande kulen i skytesektoren beskrevet ovenfor (en stor prestasjon i seg selv).

Bind for øynene er nok overflødig, du løsner et skudd som lobbes avgårde.

 

For å være rimelig sikker på å treffe en skive i dette feltet, beregner jeg at det trengs ca 3000 helfigur skiver der, montert i ca 150 rekker.

 

Så enormt mye farligere er det å avfyre et skudd langs bakken, kontra opp i luften.

Link to comment
Share on other sites

det er en historie fra Smøla i Møre og Romsdal hvor en person fikk en helmantelkule i hodet og døde. det viste seg at noen hadde drevet gåsejakt med rifle samme dag, men langt unna. mest sannsynelig hadde en kule rikosjest på vannoverflaten, sprettet videre, og truffet den avdøde. Maks uflaks, men det skjer. Når det gjelder toppjakt så må man vel bare ta forhåndsregler. Vanlige kaliber som brukes, eks 6.5, har en utrolig rekkevidde og man må tenke seg godt om før man trekker av. Personlig jakter jeg i et område som er folketomt, spes i desember, og det går greit. Men hendelsen fra Smøla ligger alltid bak i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg litt til Smøla, og det var riktignok en vådeskuddsulykke der, for mange mange år siden.

Men det var snakk om skyting på blink på sjøen, kula skiftet retning, og vedkommende ble truffet i magen, og overlevde. Noen andre kjenner ikke jeg til iallefall, og jeg har jaktet der ute et par-tre tiår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...