Jump to content

Styrketrening for pistolløft..


Woff

Recommended Posts

(Ikke lett å lage en overskrift sånn at det gir fornuftig informasjon..)

 

Problemet: Vi har et par nye skyttere som sliter med å holde pistolen med en hånd. Det jeg lurer på

er om noen av dere har et eller flere supertips for å trene styrken?

Gjerne også noe man kan gjøre i ledige stunder på jobb og ellers.. :wink:

Jeg har foreslått powerball, men det er kanskje noe som er enklere / raskere / lettere / rimeligere ?

Linker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et fleksibelt tau. Jeg plasserer ene foten på tauet og løfter høyre opp i samme stilling som jeg har våpenet når jeg skyter på 25m bane. Jeg kan endre motstand ved å endre på avstand mellom fot og hånd i "utgangsstillingen" (med null motstand i det fleksible tauet).

Vet at det finnes tilsvarende bånd å få kjøpt, men jeg brukte noen som har blitt brukt til en laste stropp eller liknende.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene så langt! Jeg forstår at dette ikke lar seg løse uten trening, men jeg er på jakt etter

tips som gjør dette litt mer morro og effektivt! Gjerne med hjelpemidler av et eller annet slag..

Tips om tau og brusflaske med vann er notert! Noen flere? :wink:

Er det noen som har funnet noen treningstips eller øvelser som er beskrevet på nett og som kan linke til det her?

Link to comment
Share on other sites

"litt mer morro og effektivt"

 

Skal man gå ned noen kilo - er det "hardt arbeid" som skal til.

Ikke piller - og andre lurenomdreinger :D

 

Og slik er det nok for å kunne løfte - og holde 1,5 kg i noen sekunder også :wink:

 

Det er ikke alt det er pillere for :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skøyt pistol husker jeg at jeg trente med en rundstokk med en snor (ca metere´n festet midt på stokken) med et lodd (ca 1kg) i enden. Hold stokken med begge hender, løft opp i vanrett stilling med strake armer og "vinsj" loddet opp og ned ved å rotere stokken med håndleddene, repeter.

Jeg føler jeg hadde utbytte av denne øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Takker for bra tips! Jeg skal selvsagt anbefale Karate Kid metoden.. Jeg kan jo til og med

tilby de et sted å trene! 8)

Det eneste helt unødvendige tipset var fra Shadob. Jeg spør om hjelp til nybegynnere innen pistolskyting,

ikke om missbruk av piller!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene så langt! Jeg forstår at dette ikke lar seg løse uten trening, men jeg er på jakt etter

tips som gjør dette litt mer morro og effektivt! Gjerne med hjelpemidler av et eller annet slag..

Tips om tau og brusflaske med vann er notert! Noen flere? :wink:

Er det noen som har funnet noen treningstips eller øvelser som er beskrevet på nett og som kan linke til det her?

 

Tyngre pistol. :)

Link to comment
Share on other sites

Lim fast en halvkilo bly under kaffekoppen?

Spøk til revolver: en manual av passe vekt, løft opp i samme stilling som man holder pistolen, hold noen sekunder, og slipp sakte ned. Ti repitisjoner, noen ganger for dag. Men pass på å ta på å gjør det med begge hendene, hvis ikke kan man bli seende litt rar ut over tid ;-)

Link to comment
Share on other sites

:D Takker for fortsatt gode tips!

Å gå for pistoler som er tyngre er vel neppe god trening da disse nybegynnerene har problemer nok med en lett pistol.

Takker for Biltema-tipset! :wink: (Ikke si det til noen, men jeg kjøpte TO sånne sett på tilbud til 199,- for endel år siden. De ligger her med et betydelig støvlag på boksen...)

 

Det er forhåpentligvis andre som nyter godt av fine tips, så syng ut hvis det er noe som bør prøves!

 

(For de som tror det er MOI som trenger styrke.. Mine Pardinier er utstyrt med 6 tungstenlodd..)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
:D Takker for fortsatt gode tips!

Å gå for pistoler som er tyngre er vel neppe god trening da disse nybegynnerene har problemer nok med en lett pistol.

 

Joda, det er ikke sikkert dette er et dumt triks. Jeg slet en periode, med at jeg følte blinken var festet for høyt - jeg klarte aldri å få siktepunktet/pistolen helt opp dit jeg ville for å få treff.

Det jeg gjorde da var å heise blinken ytterligere 15cm. Problem = borte vekk :)

 

Dette er en måte å lure seg selv på, riktig vei, og har vist seg å være effektiv for folk litt opp i årene...hvor psykologien har satt i gang sine låsemekanismer for lengst.. :mrgreen:

Fortell en styrkeløfter at du har lagt på 110kg på stanga, når du i virkeligheten har lagt på 130...og det gikk lett gitt.. :lol:

 

men...jeg tolker det du skriver som at disse nybegynnerne er ganske unge, og da vil jeg tro styrken øker i armene rimelig kjapt av seg selv. Bare motiver dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei.

 

Får og løfte en pistol, og holde den i ro, så lønner det seg å trene muskelgruppene "øvre del av bryst, skuldre, biceps og trceps"

 

Jeg ville tatt med delta også, kan være en nyttig muskel under løftet..

Jeg trodde delta og skulder var samme muskelgruppe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde delta og skulder var samme muskelgruppe?

Har alltid tenkt delta som overarm jeg.. :?

Men skuldre involverer uansett mange muskler og det er ikke alle som er like nyttige til pistolskyting hvis man ser bort fra at det beste er og trene hele kroppen..

Link to comment
Share on other sites

Ser mange gode forslag her :) Men hvis du bare trener vekter, da trener du ei muskelgruppe i skuldra. Hvis du ikke har så mye fysisk arbeid kan denne "Monotome" treningen fort gå over til stølhet og stive muskler.......Mitt topp tips er Svømming! Da trener du flere muskelgrupper i overkroppen, og de får en jevn belastning. Dette funker for meg....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser mange gode forslag her :) Men hvis du bare trener vekter, da trener du ei muskel gruppe i skuldra. Hvis du ikke har så mye fysisk arbeid kan denne "Monotome" treningen fort gå over til stølhet og stive muskler.......Mitt topp tips er Svømming! Da trener du flere muskelgrupper i overkroppen, og de får en jevn belastning. Dette funker for meg....

Når jeg gjør meg til talsmann for GENERELL styrketrening mener jeg såklart at man skal trene hele kroppen, og ikke bare "ei muskelgruppe (skal skrives i ETT ord) i skuldra".

Link to comment
Share on other sites

Ser mange gode forslag her :) Men hvis du bare trener vekter, da trener du ei muskel gruppe i skuldra. Hvis du ikke har så mye fysisk arbeid kan denne "Monotome" treningen fort gå over til stølhet og stive muskler.......Mitt topp tips er Svømming! Da trener du flere muskelgrupper i overkroppen, og de får en jevn belastning. Dette funker for meg....

Når jeg gjør meg til talsmann for GENERELL styrketrening mener jeg såklart at man skal trene hele kroppen, og ikke bare "ei muskelgruppe (skal skrives i ETT ord) i skuldra".

 

Fornøyd nå!! Viste ikke at Norsk språkråd var med her :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:wink:Jeg er iallefall fornøyd med mange gode tips!

Utgangspunktet er altså NYBEGYNNERE som ikke klarer å holde en pistol med kun en hånd! Eller klarer å holde pistolen, men skjelver da så mye at skuddene havner utenfor blinken..

Når styrken (eller mangelen på denne) diskvalifiserer nybegynneren fra å delta i konkuranser så blir det jo litt dumt! Vi vil ha med så mange som mulig her hos oss! :wink:

Link to comment
Share on other sites

når man snakker om å trene pistolløft med vekt/motstand så er det en imitasjon av den øvelsen man skal gjøre ved skyting. Da trener man kun de musklene som er involvert i øvelsen. Generell styrketrening bør også gjøres da man styrker annen muskulatur som ikke er direkte involvert i selve øvelsen, men kanskje har en støtte funksjon. Hvor mange pushups klarer de?

Det kan også være at de trenger justering av stillingen sin. kroppens vinkel i forhold til armen har noe å si for hvilken muskulatur/del av muskel man belaster, samt om de skyver skulder frem/bak, mulig de er fryktelig anspent i muskulaturen også? Det er vel kanskje de eneste "hokuspokus" triksene som kan hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er venstrehendt, men måtte p.g.a. synet begynne å skyte med høyre hånden. Muskelkraft og utholdenhet var et problem, spesielt ved enhåndsskyting.

 

Min løsning var veldig enkel og effektiv; jeg trente på "naturlige hev" med 2, 4 og nå 6 kilos manualer, og hadde svært gode resultater etter 4 uker. Min treningsintervall var to ganger i uken, med ti repetisjoner på 3 intervaller.

 

Det viktige er at man holder manualen, og løfter som om man skal skyte et våpen. Dette trener også mage, bryst og skulder musklaturen du bruker for å heve våpenet naturlig. Et naturlig hev, er hvor du løfter armen "naturlig" mot skivene, uten et referansepunkt og korrigere etter. Dette hevet vil gå samme sted, hver gang du hever hånden, så lenge du ikke sikter på noe bevisst.

Link to comment
Share on other sites

Basert på generell idrettsforskning så veit vi nok svaret: masse generell styrketrening + spesifikk trening på toppen av dette; løft og holdetrening. Men ikkje gløym at den generelle styrketreninga er viktigaste av alt. Utan den endar du med skader. Det handlar om å investere tid i dette, om du vil bli veldig god...

Link to comment
Share on other sites

Husk bare å varme opp før hver skyte og/eller styrketreningsøkt. Ellers blir du med i tennisalbueklubben vår! :)

 

 

noen gode opp/ned-varmingstips for armen da? helt uaktuelt å jogge.. :lol:

Gjerne konkrete tips om hvordan man forebygger tennisalbue og.

 

Det er leddet mellom over/under-arm, på oversiden, som får hardest påkjenning for min del. Kan være litt stiv her etter en dag med mye skyting. Har trent mye styrke/kondisjon i min tid, men aldri påført et enkelt muskelområde så konsentrert påkjenning før.

 

oppvarminga mi er 10-15 tørrklikk...e lita pause...10-15 tørrklikk...osv...3-4 ganger før jeg begynner å skyte. da kjenner jeg stivheten forsvinner gradvis mellom hver pause.

.......og såklart, en liten omgang med powerball....men denne må ikke misbrukes.

Link to comment
Share on other sites

"Det er leddet mellom over/under-arm, på oversiden, som får hardest påkjenning for min del"

 

Jepp, og den muskelen er festet i albuen. Dette er hele grunnen til tennisalbue. Muskelen/senene trkker seg i sammen, og det blir betennelse i muskelfestet i albuen. Kan forebygges med å varme opp. Bla push ups :D , få igang blodgjennomstrømninga. Tøy armen mot veggen, strekk musklene.

Det er ingen vits å bli svett av oppvarming. Du skal skyte, ikke drive med friidrett.

Poenget er å varme opp musklene du skal bruke, ikke forbedre kondisen din. Det skal du gjøre utenom skytinga. Bedre fysisk form = bedre prestasjoner på skytebanen

 

Håper dette hjalp deg litt

Link to comment
Share on other sites

For tre uker siden - fikk jeg en nakkeprolaps (igjen :? ) - og har siden da - vært dyktig til å gå i skogen med hunden.

 

I og med at tre fingre (bl.a. pekefinger) er blitt vissne - har jeg holdt hundebåndet med disse fingerene - for opptreningens skyld (selv om det er i nakken årsaken sitter).

 

Jeg tror faktisk at jeg skal fortsette å gjøre dette - med tanke på avtrekksfinger.

 

Men det betinger at hunden "drar" litt.

 

Og det gjør min :?

 

For det er jo ikke bare løftet som er "kluet" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i alle år brukt følgende prosedyre:

 

Man fyller eller bestiller et halvlitersglass eller krus, fyllt med væske, løfter det til munnen og drikker gjentatte ganger til det er tomt. Repeter inntil man blir så sliten i bena at det er vanskelig å gå.

 

Har man dårlig tid går det an å benytte en eller tolitersglass også.

Evt. kan man trene begge hender samtidig med et mindre is og væskefyllt glass i svak hånd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i alle år brukt følgende prosedyre:

 

Man fyller eller bestiller et halvlitersglass eller krus, fyllt med væske, løfter det til munnen og drikker gjentatte ganger til det er tomt.

 

jeg stemmer for denne, fjerner også midlertidige smerter fra f.eks en tennisalbue..men vil og skyte inn, for hurtigserie-trening kan det være greit å sette opp 5 små glass, ca 4cl, og kjippe de i seg på henholdsvis 10-8-6 sek.. :shock:

 

 

over til alvor...

jeg trente kun styrketrening før jeg begynte å skyte, og fikk tilløp til tennisalbue av push-ups og div. jeg løste det ved å slutte med treninga. det var lurt, for da ble alt mye mykere.......

men når man først får albue, bør man da kutte helt ut inntil den er totalt vekk, eller bør man faktisk fortsette å skyte veldig forsiktig for å ikke stivne helt? man blir jo helt "kald" av å ikke skyte på 2 uker, og det er vel heller ikke bra?

Link to comment
Share on other sites

noen gode opp/ned-varmingstips for armen da? helt uaktuelt å jogge.. :lol:

Jeg varmer opp med å ta lette pushups mot en vegg el.l., samt noen løft med manual, våpen, en stol eller hva som enn finnes for hånden. Og jeg varmer alltid opp begge armene/skuldrene like mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...