Jump to content

Kvalitetsforskjell på ladesett?


Kallek

Recommended Posts

Har tenkt å begynne med hjemmelading, og skal derfor etterhvert kjøpe ett ok ladesett. Har bestilt ladeboken, og har forstått at første bud er å lese denne nøye.

Som med alt annet er det flere merker ladesett på markedet, og lurer derfor på kvaliteten

på de forskjellige merkene. Hvilket sett anbefaler dere drevne ladere der ute?

Blir mest lading av 308.

Link to comment
Share on other sites

Om du er lite kresen og skal lade lite er Lee settet sikkert helt ok. Når du eventuelt blir litt mer enn bare interessert er det ingen av delene som følger med i Lee settet som blir med deg videre i lade karrieren.

Mitt råd er å kjøpe noe med litt kvalitet med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke uttale meg for bastant om de forskjellige settene, ettersom jeg ikke har prøvdså masse forskjellig.

Ser det er masse å velge i, hos de fleste produsenter.

 

Valgte selv Lee første gang jeg kjøpte meg ett ladesett(Pro 1000 + diverse utstyr), og må innrømme at prisen spilte inn, når jeg kjøpte første settet.

Tenkte at jeg heller ville bruke penger på krutt og kuler, enn på dyrt utstyr.

Var litt rundt hos noen av de andre medlemmene i klubben den gangen, og såg litt på hvordan de ladet, og hvilket utstyr de brukte.

 

Har så vidt ladet pistolammo på en Dillon, og rifle på en RCBS, og syns ikke det er noen særlig forskjell på disse tre.

Patronene smeller like ofte hos meg, som hos de som har "Kongelig" blå presse, eller grønt "monster" :wink:

Kan heller ikke se at det er noen forskjell på treffsikkerheten til de som har forskjellig merker.

 

Bestilte ett nytt sett for ett par dager siden, og valgte Lee denne gangen også :)

Er godt fornøyd med det utstyret jeg har fra Lee, og så er det billigere enn de andre.

Dette settet skal brukes til å eksperimentere litt med pistol/ revolver ammo, samt at det jeg kommer til å lade til jakt på denne.

Link to comment
Share on other sites

jepp

 

det er forskjell

 

har brukt lee presse/sett 1 års tid nå

fornøyd med unntak av kruttdispenseren fikk aldri den riktig innstilt

kjøpte rcbs kruttmål en lek å stille inn og lite slenger 0,2 grain på d meste

fikk en rcbs presse i posten her om dagen og Det var stor forskjell på vekt å ikke slark som jeg var vant til med lee pressa

 

men som første kjøp så er lee settene greie for å begynne å ladde med

 

toppskarv

 

PS: har lee presse kruttmål og vekt for salg :D

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte eit RCBS Rock Chucker ladesett for ti år sidan, det heitte ikkje Supreme slik som i dag så eg veit ikkje forskjellen frå dagens sett.

Har vore godt fornøgd .

Kruttmålet derimot var eg i motsetning til toppskarv ikkje fornøgd med. Det kjentes meir ut som ei kvern som luggar enn eit kruttmål. Kjøpte derfor Lee's kruttmål som har fungert prikkfritt.

 

RCBS ladesett innheld alt ein treng til å lade, men eg synest ein kruttdriblar (powder tricler) er veldig nyttig supplement og nesten eit must når ein skal måle opp nøyaktige ladningar.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale RCBS Rock Chucker ladesett. Rå solid og pålitelige saker. Har ladet tusenvis av skudd på dette i 15 år nå.

 

Hadde før dette "billig" settet fra Lee, og det ble raskt kutta ut. Pressa av grei, men veldig spinkel, og brakk mekanismen til slutt ved innfestingen av ladearmen/skaftet. Vekten var en vits og tennhette i setteren som fulgte med var et "leketøy". Men bytter en ut vekta, kjøper feks håndholdt tennhette isetter og lader forsiktig, så funker dette sikkert. Vet at Lee lager masse bra ladeting/utstyr, men disse billig ladesettene syntes jeg ikke var så veldig solid og praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hiver meg på siste taler her. Opprinnelig kjøpte jeg ett Lyman ladesett.Men Lyman pressa, ei O-presse det også,ble fort slarkete i hengsle boltene slik at det ble unøyaktig kuleisetting. Ble irritert over den etterhvert, og kjøpte ei RCBS Rock Chucker presse. Er kjempe fornøyd med den. Men krutt dispenseren til både Lyman og RCBS fikk jeg aldri til. Bruker forsåvidt RCBS dispenseren fortsatt, men veier likevel alle ladningene. Klarer ikke å få den mer nøyaktig enn +/- ca. 0,5 grains, og det er ikke godt nok for meg.Kunne godt tenke meg en krutt dispenser som jeg kunne stolt på var nøyaktig, men siden jeg ikke vet hva jeg skal velge, får det være...

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har(eller har hatt og brukt) følgende enstasjons presser:

Lee challenger

RCBS rockchucker

Hornady 007

redding boss

Lee reloader (C-presse)

Pacific C-presse

Bonanza CO-AX

 

 

 

Alle lader patroner, alle O-pressene er mer enn sterke nok til all lading jeg kan finne på å bedrive, så da ble det smak, behag og "#feeling" som avgjør hvilken jeg liker best. Gjett hvilken jeg liker best? Jo det er den dyreste av dem alle, bonanzaen ;)

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale RCBS Rock Chucker ladesett. Rå solid og pålitelige saker. Har ladet tusenvis av skudd på dette i 15 år nå.

 

Hadde før dette "billig" settet fra Lee, og det ble raskt kutta ut. Pressa av grei, men veldig spinkel, og brakk mekanismen til slutt ved innfestingen av ladearmen/skaftet. Vekten var en vits og tennhette i setteren som fulgte med var et "leketøy". Men bytter en ut vekta, kjøper feks håndholdt tennhette isetter og lader forsiktig, så funker dette sikkert. Vet at Lee lager masse bra ladeting/utstyr, men disse billig ladesettene syntes jeg ikke var så veldig solid og praktisk.

 

 

Breech Lock pressen til Lee er nå oppgraderte med skikkelig stål i lenkesystemet. Brekker du de, brekker du allt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp et Lee Turret sett, mest fordi det fulgte med kuler, hetter og krutt som var verdt mer enn settet :smile:

Har pakket ut og montert, finner at det mangler hetteisetter. Er det noe som må kjøpes ekstra til disse?

 

Tenkte bruke den til å lade 357, greit å ha ferdig oppsatt.

 

Lee vekta er sikkert nøyaktig nok, men den gav ikke meg noe spesielt godt inntrykk. Skikkelig plastic fantastic :evil: Ikke sett på kruttmålet enda.

 

Har ellers ladet endel på Lyman Orange Crusher og RCBS Rock Chucker. Syns de har mange av de samme løsningene. Traust og solid.

 

Kruttmålet derimot var eg i motsetning til toppskarv ikkje fornøgd med. Det kjentes meir ut som ei kvern som luggar enn eit kruttmål.

 

Enig at RCBS kruttmålet lugger litt med grovere krutt typer. Foretrekker Lymans kruttmål , men ser at ikke alle blir helt fortrolig med innstillingen av det.

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, så bra, for pressa og egentlig de andre tingene bla tennhette systemet var greitt det, og fungerte når det gjorde det, men hele settet var lissom laget i et mystisk bløt alu ligenede metall. Har dem fått bedre metall i det nå, så er det sikkert et bra sett å lade med.

 

Men holder fortsatt en knapp på dette RCBS sitt. Det er laget av skikkelig "gryte" stål, å alt er like kompakt som for ca 20 år siden da det var nytt. Bruker også fortsatt kruttmålet som var med, men kommer vel til å bytte det ut snart. Det lugger litt når en måler opp krutt, men er nøyaktig nok for meg. Hadde kunnet tenkt meg ei digital kruttvekt/kruttmål snart.

 

Diene til Lee er super, ihvertfall de litt dyrere enn dem som var med billig settet. Har Lee dier i 375 H&H, og dem er super i bruk. Pussig med Lee, det selger av og til ting som er dritt dårlig og så lager de mye dritt bra au.

Link to comment
Share on other sites

De fleste kruttmålene lugger når man ikke bruker veldig fint krutt eller kuleformet krutt. Jeg har et Harrell kruttmål og det lugger også (eller mere riktig klipper krutt) med N140, N150, N160, MRP og lignende.

Det er vanskelig å få et kruttmål uansett merke til å måle mere nøyaktig enn +/-0,5 grain med disse kruttsortene. Lee's kruttmål er et av de få jeg har prøvd som nesten ikke lugger. Den har visst en gumminal eller noe slikt som trekker over kruttet før den harde kanten lukkes over sylinderen hvor kruttet måles.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nettopp et par Hornady-dier, og ble svært positivt overrasket over ekspanderknappen som er i sizer-dien. Den har en dråpeform som gjør at det er svært liten motstand når knappen går gjennom halsen og ut av hylsa, på de få patronene jeg har ladd med denne til nå.

 

("ny" ekspander til høyre, spindelen er med gammel type ekspander)

538412.jpg

 

hornady_rifledies.jpg

Hele spindelen passer også på andre dier, eksvis RCBS.

 

Men om den er holdbar i lengden, vet jeg ikke... :)

Link to comment
Share on other sites

Pressa er en del høyere en før slik at ikke det er så trangt og jæ.... å lade lange patroner.

 

Hmm, det var informasjon jeg ikke burde hatt :roll: Har irritert meg en stund at det blir så trangt å træ 300 grain-kuler i 338 inn i dien og så ned i hylsa når jeg lader til RUM-en. Da kan det hende det må investeres i en slik...

Link to comment
Share on other sites

klippet fra annen tråd:

 

Enkelt sagt som testen i Jakt ga også. 4 bra sett. Redding, Lyman, Rcbs og Hornady

 

Beste ladesett Redding. Mest for penga Lyman.

 

RCBS og Hornady taper fordi de ikke leveres med hylsetrimmer i kittet og blir derfor minst 800 dyrere.

 

Rcbs leveres med håndholdt tennhetet isetter i stedet. Hornady's isetting av dier er suverent. Lyman leveres hettemagasin til presse inkludert i settet ved siden av trimmeren. Redding sitt kruttmål er flere lysår foran de andre.

 

Størrelse på pressa er Lyman ubetydelig bedre enn Rcbs/Hornady/Redding. Å jobbe med er Redding sin best da O'en er vridd noen grader til siden slik at pressa er mer åpen mot deg. Alle disse er mer enn store nok til vanlige kalibere. I full 375 lengde er alle litt i minste laget, men fungerer greit. Skal du lade mye STORE patroner er Redding Ultramag ett veldig smart valg.

 

Bruker Lyman en-stasjonspresse selv. Hadde sikkert være like fornøyd med en av de andre

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

er 19 selv og lader og skyter litt på budget. jeg kjøpte et lee aneversary kit og et sett med lee dier til .308 har ikke kjøpt noe utenom (eller hylseholder da selvsagt) og dette fungerer som en drøm for meg hvertfall på de første 250 som jeg har lada, men ja jeg er enig i at lee kruttmålet kan være litt vrient av og til MEN kos litt med det så skal du nok se at dere blir gode venner med tiden! ;)

Link to comment
Share on other sites

Pussig med Lee, det selger av og til ting som er dritt dårlig og så lager de mye dritt bra au.

 

de gjør iallefall ting på sin måte, det skal de ha! Noen ganger funker det veldig bra, andre ganger ikke. Og i mange tilfeller er det smak og behag som avgjør. Jeg liker f.eks ikke løsningen med o-ring i låseringen til dia, men foretrekker gammelmåten med settskrue

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ett Lee BreachLock sett og det fungere greit og lade med det.

Men kommer til og kjøpe meg ett RCBS rockchucker sett pga.

Att det blir ikke så billig og kjøpe lee enstasjons sette når: Vekta er får dårlig, tennhette settern er får dårlig og hater den jævla tennhette isetteren, den detter jo ut får annen hvert skudd.

Men utover det liker jeg godt pressene til lee, men ikke ekstrautstyret.

Men har tre Lee pro1000 presser og disse er jeg veldig fornøyd med.

Liker også die settende til Lee best..

Men som alt annet smaken er som baken.

 

Men mitt tips, hvis jeg hadde hvist hvor dårlig ekstrautstyret til Lee var hadde JEG vaffal lagt på 2000,- og kjøpt RCBS settet.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte ett nytt sett for ett par dager siden, og valgte Lee denne gangen også :)

Er godt fornøyd med det utstyret jeg har fra Lee, og så er det billigere enn de andre.

Dette settet skal brukes til å eksperimentere litt med pistol/ revolver ammo, samt at det jeg kommer til å lade til jakt på denne.

 

Har nå fått "klådd" litt på dette settet. Ett Lee Breech Lock Challenger.

Fungerer som bare det, til mitt bruk. :) Har ladet noe .357 mag, og litt 22-250.

 

Likte godt løsningen med "Breech Lock". Lett å bytte dier, og ingen justering mellom hver gang.

Hadde ingen problem med kruttmålet. Gikk greit å stille inn, og gir ganske nøyaktige doser +- 0,2 gr. Godt nok til vanlig skyting for meg.

Kruttvekta derimot ga jeg fort opp. Vanskelig å justere/ nullstille. Den minste lille dult, så flyttet "sleiden"/ skalaen seg, og så var jeg langt vekke fra nullpunktet. Når jeg endelig fikk den stilt inn, så er det vanskelig å avlese tidels grain.

Var egentlig som forventet, etter det som jeg har hørt fra andre. :|

 

Har heldigvis en RCBS kruttvekt, men tenkte jeg skulle gi den nye ett forsøk.

 

Håndholdt hetteisetter føger med i dette settet, i tilegg til en vippesak som monteres på pressa.

Har ikke prøvd den siste varianten, men den håndholdte var det ingen problem med.

Blir for fumlete å legge en og en hette i "vippa", så jeg tviler på at den kommer til å bli brukt.

 

I forhold til prisen, kr 1150,- hos Hjemmelading, er jeg godt fornøyd. :thumbup:

 

Kjøpte meg også en "Bench plate" fra Lee, og denne anbefales. :)

Jeg har begrenset plass, og har laget meg en liten ladebenk som kan demonteres, og gjemmes vekk.

Med dette systemet er det lett å fjerne presser etter bruk, eller skifte om jeg skal bruke en annen.

 

Edit:

Som man ser i innllegget til SWSbakken her over, så er det delt oppfatning. om Lee sitt utstyr :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har også et "billig"sett fra Lee, men er strålende fornøyd med det. Har bare ladet patroner til 222 så langt, men skal nå begynne med 30.06...så får se hvordan dette går. Var veldig i tvil da jeg pakket opp utstyret.....virket som skikkelig "leke" utstyr. men ble positivt overrasket etter som jeg ble vant med det. Eneste er at kruttmålet kan lugge litt, men det er overkommelig.

Om jeg skulle sette minus på en ting, så må det bli den innstillinga på kruttmålet. Den har jeg gitt opp for lenge siden. Bruker heller vekten å veier med til jeg finner rette innstillingen på kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

Om du er lite kresen og skal lade lite er Lee settet sikkert helt ok. Når du eventuelt blir litt mer enn bare interessert er det ingen av delene som følger med i Lee settet som blir med deg videre i lade karrieren.

Mitt råd er å kjøpe noe med litt kvalitet med en gang.

Jeg har ladet litt opp gjennom årene, har en drøss presser og annet ladeutstyr av ulik fabrikat, og er ikke enig i konklusjonen din. Jeg har brukt utstyr fra de aller fleste "vanlige" produsenter over lang tid, og blant de siste dingsene jeg kjøpte var faktisk en Lee Breech Lock, og en Classic Cast-presse (en av markedets beste allround enkeltstasjonspresser, uansett pris). Når jeg lader hjemme er det disse to pressene jeg stort sett bruker, unntatt til pistolammunisjon - da trenger jeg futt og fart på tingene og lader progressivt med ei Hornady-presse. Til revolver lader jeg enten med enkeltstasjons Lee, eller Lee Turret. Med Lee Diesett. Jeg har diesett i samme kaliber fra RCBS, Lyman og jeg vet ikke hva i tillegg.

 

Så hvorfor bruker jeg Lee i det hele tatt?

Link to comment
Share on other sites

Heisan Vinje,

 

Kjører ikke du motorsykkel og koser deg i vårsola?

 

Godt å ha deg tilbake igjen - lenge siden sist vi hadde en Lee mot resten diskusjon :-)

 

Grunnen til mine anbefalinger er enkelt og greit den at når en skal oppgradere seg fra ett Lee sett må alt kaseres, i det minste pressa, kruttvekt og "trimmer'n" En Lee Classic Cast er uten tvil ei ok presse, men følger ikke med som del av noen Lee sett annet enn de som er bygget her hjemme.

 

Skal du betale 1500,- for ett Lee sett, kjøpe ny presse til 12-1800,- ny trimmer til 800-1000,- og ei ny vekt til 7-900,- så ender du opp med vesentlig høyere pris for mindre utstyr enn du ville fått ved å kjøpe noe "ordentlig" med en gang.

 

Men Lee VS "de bra" må vi vel bare finne oss i å være uenige om nå som alltid :-)

Link to comment
Share on other sites

Hehehe :-)

Jeg er ikke veldig uenig i det du sier, men akkurat de pressene jeg har nevnt er faktisk bra - Classic Cast i særdeleshet.

 

Poenget mitt er vel at alle produsenter lager noe bra, Lee også. Har man først begynt å lade for alvor, har man også gjort de erfaringene som vanligvis medfører innkjøp av mer utstyr uansett. Jeg lader hovedsaklig fordi jeg liker det så godt at patronene jeg bruker ikke er hyllevare, og jeg må lage hylser selv. Når man driver med denslags galskap, er man før eller siden innom det meste av ladeutstyr, og ender opp med "ein fant ifrå hver bygd". Og da er jammen Lee til stede rett som det er. Helt på tampen vil jeg nevne Lee Collet Die, som jeg bruker til lading av 300 Whisper (30/221). Jeg kjøpte dien for 7,62x39, kortet den ned 4mm og vips er hylsa ferdig preppet etter en eneste runde i pressa (hvorfor ikke en Classic Cast eller Challenger? ;-) ), uten smøring eller annet dill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg starta med et sett fra RCBS, for deretter å kjøpe et ekstra fra Lee. RCBS gir en bedre kvalitetsfølelse enn Lee, men forskjellen er ikke så stor som prisdifferansen skulle tilsi. RCBS koster vel 3-4 ggr. mer enn Lee. Pressa fra Lee kjøpte jeg for å ha noe enkelt å ta med på skytebanen. Aluminium er genialt, lett å bære, og det ruster ikke. I så måte er plast genialt også. Jeg syns kruttmålet fra Lee fungerer bedre enn RCBS sitt. Rock Chuckeren står fastmontert innendørs. Vekta fra RCBS er bedre enn Lee sin, men i dag bruker jeg en drittbillig vekt fra Deal Extreme. Det fungerer bedre og raskere en de andre antikvitetene. Jeg hadde lenge lyst på et kruttmål fra Harrels, men etter at jeg fikk den elektroniske vekta så er ikke behovet like stort. Det er såpass raskt å veie hver ladning med elektronikk, at jeg foretrekker det.

Jeg er mer opptatt av diene enn å presse, vekt og kruttmål. Lee syns jeg er vel så bra som andre fabrikat. Skal jeg ha noe bedre så blir det Redding competition, Forster eller Wilson.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å se at det er flere som kommer ut av skapet å innrømmer at de eier en LEE, inkludert undertegnede. Husker en tråd på gamle sluttstykket der vi kom ramlende ut, ene etter den andre :mrgreen:

Tre ting jeg er meget fornøyd med fra Lee:

- Breech-Lock pressa med brutte gjenger som fordrer hurtig skifting av dier. Det mest geniale er at når en setter dien inn i pressa trenger en ikke ny justering fra forrige gang (om en lader samme kule). Spesielt en kjempefordel for de som lader flere kalibre, noe jeg opplever med mine 4 forskjellige.

- Collet dien, som nevnt tidligere i tråden. Gir gode rette patroner med lite slitasje på hylsene, og slipper å smøre.

- Den håndholdte hette-isetteren er bra. Koser meg foran tv-en samtidig som jeg setter i hettene.

 

Lader 9,3x62, 30-06, 6,5x55 og 223Rem, og det funker. Har brukt en litt eldre RCBS før, og denne pressa er nok mere solid, men trenger den å være så mye mere solid enn LEE sin konstruksjon? Min mening er ja og nei. Ja, om en lader store kalibre med tykke hylsevegger som må formes med mye makt, ellers tror jeg den duger mer enn nok til de fleste av oss. Kan nevne at min presse fikk prøvd seg ved at mandrellen på en Lyman die kilte seg inne i ylsa og jeg måtte bruke myyye kraftxarm for å få den ut. Tenkte da at holder den dette, ja så holder den for alt det jeg lader til vanlig. Vet dere hva, den holdt :thumbup:

Selv bruker jeg ikke vekta og kruttmålet siden jeg har en RCBS-kruttstasjon som gjør jobben for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker idag utstyr fra litt forskjellige leverandører. Presse fra RCBS, kruttvekt fra Dillon, og kruttmål, dies, håndholdt tennhetteisetter og hylsetrimmer fra Lee. Pressa og kruttvekta er jeg veldig fornøyd med. Kruttmålet er jeg stort sett fornøyd med, men kan gi variasjon, +-0,2 - 0,3 grs. Lugger litt av og til. Diesettene (3006 og 308) er jeg todelt på. 3006 dien synes jeg er litt mer vrien å stille inn enn 308 dien av en eller annen grunn. Selv om disse er i samme modell. Lee collett dien jeg har til 308'en er en drøm å bruke synes jeg. Tennhetteisetteren fungerer utmerket, og så synes jeg hylsetrimmeren er vel verdt de få kronene det kostet. Så det er jeg veldig happy med.

 

Mitt inntrykk er som mange andres her, Lee leverer utstyr med litt variabel kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Om du er lite kresen og skal lade lite er Lee settet sikkert helt ok. Når du eventuelt blir litt mer enn bare interessert er det ingen av delene som følger med i Lee settet som blir med deg videre i lade karrieren.

Mitt råd er å kjøpe noe med litt kvalitet med en gang.

 

+1

 

Jeg startet min ladekarriere med et Lee Anniversary Kit, Zip Trim pluss en Auto Prime.

 

-Pressa i settet er altfor myk, er som å dra i en kokt spagetti når man skal presse, Alt gir etter. Ble byttet ut med en Lee Classic Cast, og den er superbra! (Så Lee lager noe bra de også!)

-Auto Primen som jeg kjøpte har kommet i ny utgave, kan derfor ikke si om den nye er bedre. Men den jeg hadde måtte jeg som oftest operere med to hender for det var for hardt å bruke den med en hånd, måtte bruke begge tomlene på hendelen. Og jeg knakk en hendel også etter kort tid. Bytta den ut med en RCBS Hand Priming Tool og har ikke opplevd de samme problemene som jeg hadde med Lee sin. Er veldig fornøyd med RCBS.

-Kruttvekten ble bytta ut med en digitalvekt. Dette har bare med komfort å gjøre. Har egentlig ikke noe å utsette på Lee sin kruttvekt.

-Kruttmålet ble bytta ut med en Redding BR3 Match. Jeg oppnådde ikke ønsket nøyaktighet med Lee sin, derfor ble den bytta ut. Lee sin gjorde jobben til husbruk, men jeg var på jakt etter litt mere nøyaktighet. Men det er jo maaange som er fornøyd med Lee sitt kruttmål.

-Zip Trimen funger også greit til husbruk, men jeg er ikke sikker på hvor rett den trimmer. Har sett at den tar skeivt flere enn en gang. Hvis jeg trenger mere nøyaktighet i fremtiden vil jeg nok gå for en FORSTER Case Trimmer.

 

Jeg bruker forøvrig diesett fra Lee, neck sizerne fungerer utmerket. Men kuleisetter diene har jeg byttet ut med noen fra Forster, de setter i kula rettere. Bedre styring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Lee kruttmål, challenger-pressa, hylsetrimmer, dier(inkl.collet'en) og håndholdt hetteisetter. Det utstyret er jeg veldig fornøyd med og kommer ikke til å bytte noe av det. Lee's kruttvekt står bare å støver ned. Den er et skikkelig rakkelverk.

 

I tillegg bruker jeg RCBS Ammomaster 2 når jeg jeg skal presse om hylser eller lade veldig store patroner og RCBS kombinert kruttmål/vekt.

Ammomastern er voldsomt stor. Jeg tok livet av to toppskruer på collett'en de første dagene jeg hadde den og nå må jeg stive av benken etter at benkeplata sprakk når jeg necket opp 100 stk 308-hylser til 9,3 :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Har en Ammomaster jeg også, og er helt enig - den er enorm. Den kan brukes til å presse om ståltermoser til turkopper, men er god å ha for villkattere som meg. Det er ingen oppgave den ikke har klart så langt, men er "overkill" til det aller meste. Til tunge oppgaver, eksempelvis ompressing/forming av hylser, bør den boltes fast i grunnfjell, ellers spiser den ladebenker som drops. Det samme gjelder i grunn Classic Cast også.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg og har kommet frem til. Skal kappe noen passe lengder med 6"x2" til underlag og sokkel direkte på betongen. Det momentet kan size en pistolhylse uten å presse ned armen i det hele tatt.

 

En annen ting med ammomastern er at om du fjerner foringen på toppen og setter i en annen type kan du bruke Hornadys lock 'n load bushinger for kjapt dieskifte uten å stille inn på nytt. Det er kjekt det :D

 

Anngående kvaliteten på rcbs...så overlever den nok en atombombe men er litt i drøyeste laget for en som lader standardpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Men Lyman pressa, ei O-presse det også,ble fort slarkete i hengsle boltene slik at det ble unøyaktig kuleisetting.

Da er det min ringe oppfatning at kuleisetterdien er feil - ikke pressa. En skikkelig seaterdie er ikke avhengig av ei pinlig rett og tight presse for å sette kula riktig - det ordner den selv om den er konstruert riktig. Det samme gjelder forresten andre dier også, pressas viktigste funksjon er rett og slett å tilføre nok kraft.

Link to comment
Share on other sites

Hei,,

 

Har prøvd noen presser..

Og valget ble Bonanza CO-AX.. Den koster litt mer en de andre men den er veldig kompakt og fin og jobbe med.

Det samme er Bonanza sin hette i setter..meget bra.

Eg kjører gjennom noen tusen skudd i året og er kjempefornøyd.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...