Jump to content

Elgjakta avlyst!


osw

Recommended Posts

en skal gå i skogen for å kunne kose seg med dyra sine ikke for å være redd for at dyra dine skal bli spist opp av ulven! :evil:

er bare noen idioter vi som bor med ulva ifølge politikkera :roll::!:

men når dem skal opp hit da tør dem ikke. store i kjeften men liten i handling.

dette inlegget her strider litt med signaturen min merker jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

WTF

 

har ikke sett den før nå.

det som skjer der kommer til å skje her hjemme også.

samt det som har skjedd i yellowstone.

 

Nå har det vært ulv i Hedmark i over 10 år, og enda er vel ikke noe elgjakt avlyst der..? Blir fortsatt skutt de dyra som skal skytes, og mer burde det kanskje vært.?

Angående Yellowstone så kan en ikke basere seg på en propagandavideo, noe dette er.. Er kommet flere rapporter om at naturen og økobalansen tvert om har endret seg i positiv retning etter ulveinnførselen.

 

Diskusjonen går i Sverige også..

 

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/mo ... d#after-ad

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg om ulven i Hedmark/Østfold, men når det gjelder Yellowstone så hadde innførsel av ulv en positiv virkning på økosystemet i sin helhet, da det meste av beite var hardt nedbeitet før innførsel av ulv. Men jeg skulle tro det skulle være mulig med en hard avskyting av hjort i Yellowstone slik at man hadde kommet ned på et noe mer fornuftig bestandsnivå? Jeg har stor forståelse for de som har mistet et inntekstgrunnlag etter innførsel av ulv, dette gjelder vel også delvis i Norge med tanke på salg av jakt. Men etter det jeg har lært så ville vel bestanden av hjort i Yellowstone uansett "gått på en smell" hvis det ikke hadde blitt gjort noe...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så sint på ulven? Ulven har da akkurat like stor rett som andre dyr (og folk) til å være i skogen....

-Den var her t.o.m før oss..

Blir ikke du forbannet hvis noen kommer hjem til deg å ber deg legge om livsstilen din, sier du må slutte å la ungene dine være ute etter det er mørk og ikke kan gå til skolen alene, dreper både kjæledyrene og husdyrene dine? Og unnskylder seg med "Jeg var her før deg" selv om det ikke er sant, for det er jo en invandrer fra øst som aldri har bodd i Norden før. Andre firbente innvandrere som kommer fra samme sted vil staten vi jegere ska drepe med alle tilgjengelige midler så fort de passerer riksgrensa selv om også de har hatt fettere og kusiner som har bodd her før.

Link to comment
Share on other sites

Er det jakt i vest da?

 

vet ikke helt om detta var en spøk eller ironi men :lol::shock:

er mye jakt i vest ja :mrgreen:. var mye elg der for 4 år siden. men nå er du innmari heldig om du ser noen. bare ser spora etter dem isåfall og livredde for den minste ting. hadde 15 vinterfore elger der og nå har vi såvidt 2 kuer og 1 kalv og 2 fjordyr

Link to comment
Share on other sites

er det bare på bensinstasjonen det selges kort? Det står også i økning i forhold til 2009, kan det bety at salget i 2009 var helt ræva?

Og det er vel ikke på småviltene de store pengene er, det er vel elgjakta, og den er ikke så mye verdt om det ikke finnes elg og at det er mye ulv?

Link to comment
Share on other sites

Men siden den er så farlig så kan du vel finne noen kilder om angrep på folk da?

 

Hvis du gidder å søke litt på internett (gjerne google.com istedenfor google.no)så vil du finne at angrep på folk ikke er helt uvanlig i en del land øst og sørøst for oss.

Link to comment
Share on other sites

Men siden den er så farlig så kan du vel finne noen kilder om angrep på folk da?

Om ulven dreper hund og sau så er den da ikke livsfarlig..!!

Er vel større angrep på folk av elg, men den MÅ dere ha..?

Registrerer at Kvamsgutten bruker samme latterlige taktikk som flere andre ulveforkjempere og prøver å vinkle det vi skriver til noe annet en det som blir formidlet.

Jeg har ikke skrevet at ulven har drept en masse mennesker, det jeg formidler er at dens tilstedeværelse forringer livskvaliteten til de aller fleste som har den rundt seg, det er et faktum.

Jeg har heller ikke påstått at elg ikke er farlig, jeg påstår heller ikke at den er det bortsett fra bak rattet i +80 km/t.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

DU har misfortstått heller? :roll:

 

Jeg vil ikke ha ulv, men når man først skal argumetere mot ulven synes jeg man kan bruke gode argumenter...! :winke1:

Men viss det ikke finnes bedre argumenter så la nå den ulven gå for min del.

 

Men beklager mitt "utbrudd", men kjenner det provoserer meg at folk skriver at ulven er som "dinosaurer"..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så sint på ulven? Ulven har da akkurat like stor rett som andre dyr (og folk) til å være i skogen....

-Den var her t.o.m før oss..

Blir ikke du forbannet hvis noen kommer hjem til deg å ber deg legge om livsstilen din, sier du må slutte å la ungene dine være ute etter det er mørk og ikke kan gå til skolen alene, dreper både kjæledyrene og husdyrene dine? Og unnskylder seg med "Jeg var her før deg" selv om det ikke er sant, for det er jo en invandrer fra øst som aldri har bodd i Norden før. Andre firbente innvandrere som kommer fra samme sted vil staten vi jegere ska drepe med alle tilgjengelige midler så fort de passerer riksgrensa selv om også de har hatt fettere og kusiner som har bodd her før.

 

Har ulven kommet hjem til deg og snakket til deg sier du?

-Det høres ærlig talt ut som noe ifra et eventyr synes jeg.

-Det samme gjør argumentet ditt med at ulven ikke hører hjemme her.

Ulven her vært her lengre en både sauer og sauebønder, bondegårder, kjæledyr eller hus i det hele tatt.

"Ikke har bodd i norden før"?? Hvor tar du det ifra?

Link to comment
Share on other sites

"1. Tapet av utmarksverdier

 

Hva skjer med viltet og jakta i våre områder når et ulverevir etablerer seg:

Utmarksavdelingen har strukturert endringene slik at vi kan vurdere ulike tap. Vi ser for oss følgende:

• Reduksjon av elgbestanden med 120 – 160 elg per år

• Stor reduksjon i rådyrbestanden

 

Størrelse på ulverevir

Linnekleppreviret har etter Utmarksavdelingens beregninger et areal på ca 290 km2 (2010). På Koppangflokken varierte arealet på ulvereviret mye, fra 501 km2 til 4360 km2. Linnekleppreviret er ekstremt lite i forhold til det som er vanlig i Norge. Hvis areal på reviret holder seg på dette nivået, vil ulven hvert år ta ut hele årsproduksjonen i elgbestanden. Det blir med andre ord ingen elg det kan jaktes på og elgjakten må opphøre. Drives det likevel elgjakt, vil skutt elg tære på ”grunnstammen”. Konsekvensen blir en nedgang i elgbestanden, produksjonen synker og man vil trenge lang tid å bygge opp elgbestanden igjen.

 

Konkl utgifter

 

JAKTFORM VERDI TAP PR. DAA

Elg 120 elg X kr.12.000 = kr 1.440.000,- kr. 5,-

Rådyr 580 rådyr X kr.1.500 = kr.870.000,- kr. 3,-

Småvilt kr. 3,-

Sum kr.11,-

 

Basert på et areal: 290.000 daa"

 

Sakset ut fra en rapport fra utmarksavdelinge fra akershus og østfold 2011.

 

Nå skal ikke jeg uttale meg om ulven i Hedmark/Østfold, men når det gjelder Yellowstone så hadde innførsel av ulv en positiv virkning på økosystemet i sin helhet, da det meste av beite var hardt nedbeitet før innførsel av ulv. Men jeg skulle tro det skulle være mulig med en hard avskyting av hjort i Yellowstone slik at man hadde kommet ned på et noe mer fornuftig bestandsnivå? Jeg har stor forståelse for de som har mistet et inntekstgrunnlag etter innførsel av ulv, dette gjelder vel også delvis i Norge med tanke på salg av jakt. Men etter det jeg har lært så ville vel bestanden av hjort i Yellowstone uansett "gått på en smell" hvis det ikke hadde blitt gjort noe.

 

Vanskelig å sammenligne disse områdene. Yellowstone er en narsjonalpark på størrelse 2X danmarks areal mens f.eks. linnekleppen bare er noen skarve daa. Det drives vel heller ikke jakt etter norsk forvaltnigsstrategi i denne parken.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg om ulven i Hedmark/Østfold, men når det gjelder Yellowstone så hadde innførsel av ulv en positiv virkning på økosystemet i sin helhet, da det meste av beite var hardt nedbeitet før innførsel av ulv. Men jeg skulle tro det skulle være mulig med en hard avskyting av hjort i Yellowstone slik at man hadde kommet ned på et noe mer fornuftig bestandsnivå? .

Yellowstone er sikkert bra til sitt bruk! Men det er altså IKKE jakt der - så hjorteviltstammene kunne vokst ubegrenset - til de brøt sammen (se St. Matthew Island).

 

I Norge forvalter vi hjorteviltet etter bestandsplaner, og grunneierne er pålagt å utnytte viltet (vi blir til og med skattelagt etter hvor mye vilt vi KAN skyte!). Store rovdyr har derfor ingen funksjon her, men gjør bare "ugagn", når det gjelder uttaket av hjortevilt.

 

I følge siste hjorteviltstatistikk var Hedmark fortsatt største elgfylke, men veksten i avskytingen der hadde stagnert de siste 4 åra, i forhold til de andre "store" elgfylkene. Vanskelig å gjette hvorfor, når en ulveflokk tar en elg annenhver dag (når det ikke er sau på beite!)?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så sint på ulven? Ulven har da akkurat like stor rett som andre dyr (og folk) til å være i skogen....

-Den var her t.o.m før oss..

 

Akkurat den der skal jeg ta deg på. Mennesket er atnakelig en av de første "dyreartene" som kom til fastlands Norge, følgende etter villrenen, da iskappa begynte å trekke seg tilbake. Kulturminnehistorien holder i alle fall eldre beviser for menneskets tilstedeværelse enn ulvens (i Norge).

Link to comment
Share on other sites

Men siden den er så farlig så kan du vel finne noen kilder om angrep på folk da?

Om ulven dreper hund og sau så er den da ikke livsfarlig..!!

Er vel større angrep på folk av elg, men den MÅ dere ha..?

 

Og der er vi igang enda en gang. Det er tidligere ramset opp lange lister over ulveangrep på mennesker, men det er naturlig nok en stund siden det sist skjedde i Skandinavia, av den enkle grunn at ulven har vært utryddet fra våre områder i mange tiår.

 

Og om det du sier om at "elgen MÅ dere ha" osv.: Hvorfor skal ikke folk ha like stor rett til å kreve å ha elg, som andre åpenbart krever å ha rett til å ha ulv? Jeg tør påstå at det er MANGE flere av faktiske naturbrukere som ønsker elg, enn det er av dem som vil ha ulv: Hvor mange kan påstå at de er ute i naturen for å finne ulv til glede og berikelse?

 

Og sist - hvorfor i heite gidder jeg å sitte her og skrive dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt forundret over at det ikke er flere her på Kammeret som reagerer på denne tråden, og det som skjer i Østfold. For en berikelse denne russiske ulven er for landet vårt...

 

Etter som tråden har sklidd frem skjønner du kanskje hvorfor ikke flere gidder skrive noe i slike tråder? Hva pokker skal vi med fiender når vi har slike jegervenner?

 

Det er bare å innse at innføring av russerulver ikke lar seg forene med norsk jakt slik vi kjenner den. Alt avlsarbeid på løshunder er bortkastet, da slikt vil opphøre. Elgkvotene blir redusert til et minimum. Nå blir det småviltjakt uten hund for alle penga fremover. Noen som vil bytte en storviltrifle mot en frimerkesamling?

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å se hvordan det kan bli så stor ulikhet i hvordan staten erstatter tap hos to naturbruksgrupper med lovbestemte rettigheter.

Det er nedfelt i lov at jakt er en grunneierrett.

Reindriftsnæringen har lovfestede rettigheter.

Staten oppretter ulvesoner og værner gjennom lov ulven på områder der det tidligere har vært hentet ut betydelige inntekter på salg av jakt. Samtidig er staten sterkt uvillig til å erstatte inntektstapet til dem som gjennom lov er gitt rettighetene til disse inntektene.

Samtidig er erstattningsviljen stor når tamrein blir tatt av rovvilt, selv rovvilt som ikke er fredet.

Har dette sammenheng med at reindrift er knyttet til et "urfolk", og at det er politisk belastende å tråkke dem på tærne.

Mens "bønder" jo er et skjellsord, og er nesten synonymt med grunneiere, og derfor en gruppe man kan ta noe fra uten erstattning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt forundret over at det ikke er flere her på Kammeret som reagerer på denne tråden, og det som skjer i Østfold. For en berikelse denne russiske ulven er for landet vårt... :roll:

Det som forundrer meg, er at ikke de store organisasjonene skriker høyere i media om dette. Hvor er NJFF? Hvor er skogeierforeningene? Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk? Høyre? FRP? Alle andre politikere fra berørte områder? Norges bondelag og Senterpartiet! Halloooo!??

 

Jeg blir forbannet, men hva hjelper det.

 

Bisamrotte og mårhund skal nektes spredning, og helst utryddes i Norge. Hvorfor ikke ulven? Jeg kan ikke se noen prinsippiell eller praktisk forskjell på disse tre dyrene, bortsett fra at ulven er større og jævligere enn de to andre...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så sint på ulven? Ulven har da akkurat like stor rett som andre dyr (og folk) til å være i skogen....

-Den var her t.o.m før oss..

Akkurat den der skal jeg ta deg på. Mennesket er atnakelig en av de første "dyreartene" som kom til fastlands Norge, følgende etter villrenen, da iskappa begynte å trekke seg tilbake. Kulturminnehistorien holder i alle fall eldre beviser for menneskets tilstedeværelse enn ulvens (i Norge).

Villreinen, ulven og jegerne kom nok sånn omtrent samtidig, hvis de kom OVER LAND!

 

Men Norskekysten ble ikke "befolket" over land - der lå det innlandsis omtrent som på Grønland. Samtidig var store deler av Nordsjøen fastland. De første isfrie områdene var sannsynligvis vestpå. De som kom dit, som de første, kom med båt - enten langs land, dvs. iskanten, eller over Norskerenna fra Nordsjøplatået. Jeg har en begrunnet mistanke om at de ikke tok med seg ulv!

 

Men dette er egentlig OT - tråden handler om at de nye ulveflokkene i Østfold tar all tilvekst i elgstammen.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner dette provoserer meg kraftig!

Glad det ikke er Ulv her, eller mer korrekt sagt er Ulven skal være glad de ikke er på terrenget mitt!

 

Vi er bare i begynnelsen av det som kan skje så vær ikke for trygg for området ditt etter hvert. Er redd de overtar mer og mer hvis ikke politikken endres . Våre overhoder har feil farge på skjorta .

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen likte min innlegg om mine innlegg så får jeg prøve og rette det opp igjen.. ( ikke så enkelt med folk som er innelåst i en boks men.. :roll: ) DETTE VAR IRONI

 

Nå er vi veldig plaget med ulv til tider, så jeg har innsett at ulven er rett og slett farlig og slippe løs og den er jo ikke lett og regulere.

Men jeg hadde ikke fått med meg at den har angrepet folk, og jeg søkte og fant litt, men ALT for lite til at det er et argument, men det finnes jo andre GODE grunner til og ikke ville ha ulv som jeg heller vil bruke enn at den " spiser ungene mine " f.eks.

Dette med elgen var bare noe jeg skrev, men det var visst fryktelig galt, men gjort er gjort og jeg står for det!

Men vi kan ikke skylle noe på ulven, det er vi mennesker som har tilpasset oss og alt det andre må vike unna. Vi skal ha landbruk og sau, vi skal jakte og bruke hund osv..

 

Litt OT men...

Men nå synes jeg heller at kammeret skal være et positivt sted som vi jegere kan møtes og diskutere, men her har det til vane og gå fort over til krangel.

Uansett hva man skriver så kommer det noen som føler seg "tråkket på" og reagerer med sinne og frustrasjon. Inkl meg..

Men det er vel det vi kaller kulturkrasj på godt norsk 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt OT men...

Men nå synes jeg heller at kammeret skal være et positivt sted som vi jegere kan møtes og diskutere, men her har det til vane og gå fort over til krangel.

Uansett hva man skriver så kommer det noen som føler seg "tråkket på" og reagerer med sinne og frustrasjon.

Men det er vel det vi kaller kulturkrasj på godt norsk 8)

 

Enig i det, er nok en av de som blir litt heit i toppen noen ganger :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ulven var her før oss er et av hovedargumenten til ulveromatikerene. Ikke at det spiller en fordømt ting i dagens samfund om den var her først eller ikke men det er også noe forbanna vas! Etter siste istid så vandret vi inn SAMTIDIG.

 

Hva tjener vi på å ha ulv? Biologisk mangfold og noe runkestoff til urbane "naturelskere" er det jeg kommer på i farten! Biologisk mangfold er for dere som liker gråbein en skog som består nesten utelukkende av rovdyr, det er snart bare rovdyr igjen å jakte jo.

 

Jeg er direkte skuffet at det kan sitte folk her inne som vil ha ulv å fremdeles er frekke nok til å kalle seg en jeger! Dere er en skam for deres forfedre som virkelig kjempet for å bli kvitt den grå pesten!!

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Nå er det på tide å rope TIME OUT!! Tenk dere om, har full forståelse for at man blir sint og fortvilet når en jakthund blir tatt av ulv. Kan også forstå at folk blir redd når ulv blir oppservert i nærheten av bebyggelse. Spranget derfra til å rope utrydd burde være svært langt.

Hvordan kan vi som jegere være en del av denne galskapen. Hvis det er dette vi virkelig mener må vi bare gi ros til krypskyttere i Afrika som avliver elefanter og neshorn for fote. Flotte greier elefantene kan være ei pest og plage for lokalbefolkningen.

Hva med tiger, det er ca 3500 viltlevende tigre igjen i verden. Ut fra ander innlegg her burde Norge gi utviklingshjelp til India og ander land med en bestand av tiger, slik at de blir kvitt denne plagen :shock:

Nei! Hvis vi i et av verdens rikeste land ikke har råd/vilje til å ha et biologisk mangfold så må vi bare si oss enig i utrydding av alle arter som på et eller annet vis er til plage for noen!

Jeg mener vi skal ha rovdyr i Norge. Jeg har sett både ulv, bjørn og jerv mens jeg var på jakt, opplevelsene dette gav meg kan jeg ikke sette ord på, det var stort for meg.

Link to comment
Share on other sites

Troll: Du kan da ikke i fullt alvor være bekymret for den finsk russiske bestanden av ulv? Det er ikke engang forskerene. Om vi skyter ALL ulv i Norge, vil det ha like stor innvirkning på ulvestammen som du har på myggbestanden når du klapser en...

Link to comment
Share on other sites

Rapporten fra utmarksøaget i Akershus og Østfold er litt vanskelig å fordøye. Her står det greit forklart at alle hunder til bruk på storviltjakt nå er trygge fra å bli spist opp, dette for at det ikke deles ut fellinger på elg i denne delen av Østfold. Rådyrstammen er allerede så desimert at jakt ikke er gunstig. Så nå er det bare å selge pangen, sette seg på kafé og nyte det biologiske mangfoldet i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er dette vi virkelig mener må vi bare gi ros til krypskyttere i Afrika som avliver elefanter og neshorn for fote. Flotte greier elefantene kan være ei pest og plage for lokalbefolkningen.

 

Elefanter og neshorn blir ikke skutt av krypskyttere fordi de er en plage, men derimot fordi krypskyting og salg av elfenben er økonomisk attraktivt. Problem elefanter finnes selvsagt i de fleste land hvor elefanter forekommer, og de blir som regel tatt ut på lovlig vis med myndighetenes velsignelse.

 

Løver og leoparder som utgjør et problem overfor befolkning og deres husdyr blir også vanligvis skutt. Det er vel bare slike som Rasmus Hansson i WWF som tror at folk i afrika lever i fredlig pakt med store rovdyr, og at vi dermed må kunne gjøre det samme med vår ulv. I virkeligheten er det slik at ekte villmark finnes i langt større grad i det afrikanske kontinentet en det vi finner her hjemme i Norge. Der hvor rovdyr kommer i nærmere kontakt med befolkningen blir de tatt hånd om ganske kjapt...

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg, er at ikke de store organisasjonene skriker høyere i media om dette. Hvor er NJFF? Hvor er skogeierforeningene? Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk? Høyre? FRP? Alle andre politikere fra berørte områder? Norges bondelag og Senterpartiet! Halloooo!??

 

Jeg blir forbannet, men hva hjelper det.

 

Bisamrotte og mårhund skal nektes spredning, og helst utryddes i Norge. Hvorfor ikke ulven? Jeg kan ikke se noen prinsippiell eller praktisk forskjell på disse tre dyrene, bortsett fra at ulven er større og jævligere enn de to andre...

 

Jeg har blitt fortalt av flere som jobber i diverse skogeierforeninger at de i årevis har prøvd å få innlegg i landets største aviser om temaet, eller komme med kommentarer til andre som har skrevet kronikker etc, men deres innlegg blir konsekvent ignorert av redaksjonen og dermed ikke publisert. Dette gjelder alle landets største aviser. Hvilket fører til at en del usannheter får stå uimotsagt. Som vi alle vet, hvis usannheter blir uimotsagt lenge nok, så blir de ofte til "sannheten". ;)

 

Man kan gjerne si at dette er pill råtent, og korrupt av media som ikke lar alle parter delta i den offentlige debatten, men slik fungerer dessverre media norge. Litt off-topic, hvis man vet det fungerer slik med dette temaet, må man lurer på hvor mange andre temaer som man ikke kjenner til inngående, eller tenker noe videre over, som får samme behandlig fordi det ikke passer inn i redaksjonens agenda... :(

Link to comment
Share on other sites

Ulven var her før oss er et av hovedargumenten til ulveromatikerene. Ikke at det spiller en fordømt ting i dagens samfund om den var her først eller ikke men det er også noe forbanna vas! Etter siste istid så vandret vi inn SAMTIDIG.

 

Hva tjener vi på å ha ulv? Biologisk mangfold og noe runkestoff til urbane "naturelskere" er det jeg kommer på i farten! Biologisk mangfold er for dere som liker gråbein en skog som består nesten utelukkende av rovdyr, det er snart bare rovdyr igjen å jakte jo.

 

Jeg er direkte skuffet at det kan sitte folk her inne som vil ha ulv å fremdeles er frekke nok til å kalle seg en jeger! Dere er en skam for deres forfedre som virkelig kjempet for å bli kvitt den grå pesten!!

 

Rune

 

Helt enig!!

Link to comment
Share on other sites

Biologisk mangfold er for dere som liker gråbein en skog som består nesten utelukkende av rovdyr, det er snart bare rovdyr igjen å jakte jo.

 

Du har ikke tenkt tanken på at rovdyrbestanden tilpasser seg mattilgangen, eller tror du ulven kan gå på rema når byttedyrene er borte.

Du stiller deg herved fremst i rekken over rovdyrmotstandere som ikke skjønner hvordan naturen fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...