Jump to content

Tips til søknad på s&w 460 ?


CaptainMillennium

Recommended Posts

Siden du no så åpenlyst sier at du egentli ikke har peiling, så ta det rådet alle sier... Ikke begynn med det aller kraftigste våpenet du får fatt i, som ett av dine første våpen..! Det er ikke så gale å vente et år, der du får skutt inn alt det grunnleggende med en skikkelig .22, 9mm, og revolver i .38..!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er enig i at 38 er for svakt. Litt usikker på om jeg hadde hoppet rett opp på 460, men er det noe du virkelig har lyst til så syns jeg at du kan søke om det som første revolver. Skal ikke være noe i veien for og få den innvilget. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det bare er at folk forteller ting uten å egentlig vite hva de prater om bestanig

 

Er meget stort og utbredt problem med kommunikasjon på Internett, og generelt forsåvidt.

Denne tråden er jo full av påstander som er mer eller mindre fullstendig grunnløse og feil.

 

Det blir derfor dumt å utbasunere et "den norsek våpen loven er syk" når man faktisk ikke vet my om våpenloven. :evil: Dette og andre tullete, løse og filaktige påstander bidrar bare til mer surmuling og krangling om en våpen lov som er helt grei.

eller at det har mye å si hvem som behandler søknadene. Syns det virker som det er en del tilfeldigheter om man får innvilget søknadene eller ikke.

Hvem som behandler søknadne er relevant, men de skal behandles etter samme lov. Det er nok svært lite tilfeldigheter i hvem som får innvilget søknader eller ei. Det har derimot mye mer å si hvordan søknaden er utformet og begrunnet.

 

 

Moralen er, for å sittere Skallman: Man skal ikke tro, Man skal vite! det vil si at du bør lese våpenloven, og forskriften samt det siste rundskrivet selv, slik at du vet hva du kan og ikke kan gjøre. Når du har gjort det, kan du utale deg om våpenloven er syk eller ikke. :x

Angående valg av våpen... Det er min bestemte mening at du ngre på å gjøre en såpass stor tabbe som å kaste bort masse penger på en nær-ubrukelig revolver som en S&W 460 magnum.

DU skriver om rekyl... hvilke ladninger har du testet i hvilke våpen? Har du prøvd .38+p (eller vanlig fabrikk) i en J ramme? eller felt ladninger i 6" L ramme? 9mm? hissig 115 gr mil ammo i en G26 eller militærfelt ladninger i en blytung STI?

 

Mitt råd, Kjøp en god .22 (gjeren buckjmark, Ruger, higstandard eller slikt) En grei .357 revolver med 6" løp og en rimelig 9mm (G 19 er et alterativ)

Link to comment
Share on other sites

Det blir derfor dumt å utbasunere et "den norsek våpen loven er syk" når man faktisk ikke vet my om våpenloven. :evil: Dette og andre tullete, løse og filaktige påstander bidrar bare til mer surmuling og krangling om en våpen lov som er helt grei.

Sant nok, men folk har forskjellig mening så krangling osv kommer det alltid til å være uansett hvor mye man har lest loven.

 

 

Angående valg av våpen... Det er min bestemte mening at du ngre på å gjøre en såpass stor tabbe som å kaste bort masse penger på en nær-ubrukelig revolver som en S&W 460 magnum.

Ja får høre det fra de fleste, men jeg kjøper ofte litt "idiotiske" ting som jeg vanligvis ikke angrer på. Kommer vel litt ann på hva man liker å bruke penger på osv. Har også hørt at det kan være vanskelig å få en grovere magnum når man allerede har en magnum. Kanskje det stemmer og kanskje ikke, men jeg har ikke lyst til å ta sjansen på det når jeg vet at jeg uansett kommer til å ha lyst på en grovere.

Uansett skal jeg også ha en .22 konkurransepistol og en 9mm som jeg kommer til å skyte mye med. Kommer ikke til å skyte like mye med 460en men det blir jo som å kjøpe en dyr bil det. Det er jo idiotisk når en 10 ganger billigere bil gjør samme nytta. Likevel er det mange som blåser vekk masse penger på dyre biler de ikke trenger bare fordi de ser kule ut å er morsommere å kjøre :)

 

 

DU skriver om rekyl... hvilke ladninger har du testet i hvilke våpen? Har du prøvd .38+p (eller vanlig fabrikk) i en J ramme? eller felt ladninger i 6" L ramme? 9mm? hissig 115 gr mil ammo i en G26 eller militærfelt ladninger i en blytung STI?

Har ikke fått prøve så mye for det er bare grov-skyting en gang i uka her jeg bor (hvertfall nå på vintern). Har prøvd en 1911 (9mm) og en s&w 686. Har prøvd hjemmelada og fabrikkammo, men vet ikke åssen ladingene har vært. Vet bare at jeg merka ikke så veldig stor forskjell på det jeg prøvde.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Du bør jo spørre deg selv hva vitsen kan være? I det minste bør du PRØVE noe grøvre enn .38 før du dummer deg ut og kjøper en revolver du ikke kommer til å bruke!

(Hvis du ikke skal på elefantjakt / isbjørnjakt da..)

Sikkert noen i klubben din som kan låne deg en S&W 686 2,5" med tønna flylt med magnumskudd.... :mrgreen:

Det er forøvrig NOEN som elsker mye rekyl & smell & røyk. Sjekk ut neste mag2 feltstevne så ser du raringene!

Men hvis du ikke tjener fett med penger så bruk de heller FORNUFTIG. Du dro jo en sammenligning med biler, dette blir som å kjøpe en formel1 bil.. Dæven døtte så fin å ha i garasjen hjemme! Ikke har du råd til å bruke den og ikke KAN du bruke den der du vil heller..

Nei, kjøp heller TO bra .22 pistoler! :D

Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg rett og slett slenger den med på søknaden sammen med de to andre (.22 og 9mm) også ser jeg om jeg får prøvd noe grovere ute etterhvert som det blir litt finere vær. Søknaden varer jo i et år så da har jeg litt tid til å bestemme meg samtidig som jeg ikke trenger å betale for en ny søknad hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe den :)

Link to comment
Share on other sites

Du sier det alltid vil være masse forskjellige meninger, og krangling og slikt.. Det da overhode ikke noen grunn til å skrive ting som du ikke har peiling på, og som ikke har noe relevanse her.. Hadde du brukt litt tid på å lese igjennom våpenloven, så er den faktisk ikke så gale i det hele tatt..

 

Og for å trekke inn ditt neste avsnitt... "Du har hørt.." Igjen er det bedre å lese seg til dette selv.. Og når det er skrevet opptil flere ganger i denne topicen fra før, så er det igjen ikke noen grunn til å skrive ting "du har hørt.."

 

Kjøper du en magnum i .357, som også kan skyte .38, så har du en god revolver, som du kan trene med, og skyte litt magnumladninger i tillegg..! Denne vil på ingen som helst måte ødelegge dersom du skal skyte i magnum2 felt.. Ettersom revolveren ikke er godkjennt for magnum2 klassen, så har du ifølge våpenloven faktisk krav på enda en revolver..

 

Er ikke meningen å høres sint ut her, det er ment for å hjelpe..!

Link to comment
Share on other sites

Neida bare svarer på det folk skriver. Jeg mener det burde være mer sånn som i USA og man trenger ikke å ha lest våpenloven for å ha en mening om det. De fleste her er sikkert uenige i det men det spiller jo ikke noe rolle for det har som du sier ikke noe med denne tråden å gjøre i det hele tatt. Så kanskje likegreit å droppe det der før det blir alt for mange sterke meninger :)

 

Hele poenget med topicen var egentlig bare å få litt tips fra folk som har søkt på våpen før, så det blir lettere å skrive en bra søknad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt i samme bås som deg Millenium. Sitter besatt foran nettet og legger fremtidsplaner om hvilke 4 våpen jeg vil kjøpe det første året, 460 er på min liste også :-). Selv om den ikke er brukervennlig er den pokker så tøff. Jeg er også en person som kommer til å angre bittert om jeg kjøper en 357 og 44 og ikke får innvilget 460 pga for mange grove våpen. Håper du velger en 460 og gir litt tilbakemelding her.

Link to comment
Share on other sites

Fei;

Kjøper du en .357, OG en .44 mag, da ødelegger du mulighetene for en .460, siden .44 er beregnet for mag2..!

 

Og det er ikke noe gale i å ville ha en .460, jeg har lyst på en selv.. Poenget er bare at det ikke er noe vits i å kjøpe det våpenet, som et at de første våpnene.. Du skal lære å skyte..! Og det er klart det er gøy å skyte noe som smeller.. i begynnelsen.. det blir fort mindre gøy når du ikke treffer noe, fordi du skippet all grunnleggende trening..! Selvfølgelig finnes det unntak, men det er opp til dere selv..

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kjøper den (og ladeutstyr selvfølgelig) så kan jeg godt si hva jeg syns om den etter litt skyting. Har ikke bestemt meg helt ennå men skal nok sette av en plass eller to til idiotiske kule våpen. Så lenge jeg har nok fornuftige våpen til hverdagsskyting så regner jeg med at jeg får trena opp presisjon osv nok med de.

 

Fei: Lenge til du skal søke? Hvilke våpen tenker du å søke på?

 

Alyssis: Enig med det du sier, men har spara opp litt penger så greit nok å kjøpe den mens jeg har penger til det. Den går jo ikke ut på dato uansett :) Tenker faktisk også å være fornuftig å kjøpe en luftpistol også så er ikke helt gal skjønner du hehe

Link to comment
Share on other sites

Fei;

Kjøper du en .357, OG en .44 mag, da ødelegger du mulighetene for en .460, siden .44 er beregnet for mag2..!

 

'

 

Ja dessverre. :(

 

Hvis jeg kjøper den (og ladeutstyr selvfølgelig) så kan jeg godt si hva jeg syns om den etter litt skyting. Har ikke bestemt meg helt ennå men skal nok sette av en plass eller to til idiotiske kule våpen. Så lenge jeg har nok fornuftige våpen til hverdagsskyting så regner jeg med at jeg får trena opp presisjon osv nok med de.

 

 

Flotte greier. Venter i spenning.

 

:mrgreen:

 

Fei: Lenge til du skal søke? Hvilke våpen tenker du å søke på?

 

 

Har dessverre nettopp startet med hobbyen så du er nok før meg. Jeg regner med at jeg kommer til å søke på en Ruger Mk3 Hunter. Har skutt med den med godt resultat. Videre søker jeg på en CZ 75 SP-01 Shadow. Den har jeg også skutt med og treffer samlet. Så blir det en S&W 686 med 6"løp og en S&W Model 460 XVR med 8 3/8" løp. Begge som moro-revolvere. Jeg kommer nok til å drøye med en 460 til slutt. Ikke fordi jeg føler at jeg trenger å vente så lenge med å kjøpe monsteret siden jeg er nybegynner, men pga det økonomiske. Jeg kommer til å bruke fabrikkammo frem til jeg kjøper en 460. Da må jeg starte med hjemmeladning og vil da trenger alt som behøves til dette også. En 460 med det som trengs av utstyr til hjemmelading vil sikkert koste meg 20laken :shock: så den må nok vente litt.

 

Jeg kjøpte 460 i fjord vår. Har skutt litt over 100 skudd (2 stevner) Grunnen til at jeg ville ha det er at jeg tror di kommer til å bli forbud etterhvert.. :?:

Og ja har 22. 9 og 38 fra før. Nå om dagen går det mest i luft..)

Håper at jeg rekker å søke i tide. Hvorfor tror du de vil bli forbudt?.
Link to comment
Share on other sites

Videre søker jeg på en CZ 75 SP-01 Shadow. Den har jeg også skutt med og treffer samlet. Så blir det en S&W 686 med 6"løp og en S&W Model 460 XVR med 8 3/8" løp. Begge som moro-revolvere.

Jepp shadowen er på lista over 9mm jeg vurderer også. 686-en er vel en mer fornuftig revolver vel :P Skal nesten helt sikkert ha en sånn etterhvert tenker jeg.

 

 

Jeg kjøpte 460 i fjord vår. Har skutt litt over 100 skudd (2 stevner) Grunnen til at jeg ville ha det er at jeg tror di kommer til å bli forbud etterhvert.. :?:

Ja det er noe jeg har tenkt på også. Har man tenkt å skaffe seg en sånn er det nok lurt å gjøre det mens man har sjansen.

Link to comment
Share on other sites

500n blei jo forbudt. er ikke mye forskjell på en 460 og en 500..

 

Eg vil seie det er ein del forskjel i diameter på .451/452 og .500. Skal det kome forbod på .460 så vil dette óg råke fleire kurante kaliber som f.eks .45 ACP, .45LC og .454 Casull. Så eg trur ikkje .460 er i faresona i så måte, men når sant skal seiast, ein veit aldri i dette landet. Eg veit heller ikkje kva overraskingar den nye våpenlova kjem med.

Link to comment
Share on other sites

angående synsing og det basere meningene sine på tro og løse kilder...

sist gang jeg talte hadde jeg 5 stk revolvere i 44 magnum og 4 i 357 magnum...jeg har lest lovverket og regelverk grundig 8)

(hvor i alle dager har dere denne laterlige ideen om at det er en maks på fire førstegang, i løpet av et år osv???? )

Du vil ha en våpenlov som i USA??? du mener altså at det skal være forbud mot erverv av våpen med magasinkapasitet over 10 skudd og generelt restriksjoner på magasiner?

 

Igjen så er det altså unektelig en forel å sette seg selv inn i hva en utaler seg om.

Forøvrig kan ingen her på forumet på forhånd si at du ikke kommer til å det brillefint med 460 S&W, men jeg kan peke på en del eksempler av folk som har kjøpt dyre og tøffe våpen som har lagt dem ut for salg med stort tap noe senere her på kammeret, etter at de har ignorert alle velmente råd.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Velmenende og GODE råd fra erfarne skyttere bør jo ikke ignoreres... Nå er neppe jeg den rette til å uttale meg, da jeg BARE har fire revolvere i .357 mag og lot være å benytte meg av en godkjent tillatelse på .44 mag for et år siden.. Jeg ville faktisk ikke HA noe så grovt.. (Har mer en nok med å gå ei runde i feltløypa med mag1!) At jeg har holdt på med skyting i 30 år teller neppe mye for GUTTA som skal kjøpe seg noe å vise fram!

Nei, ikke hør på meg, hør heller på Hassel! :wink:(Helt enig med deg Hasselkvisten!)

Link to comment
Share on other sites

Mange meninger her inne.... den enes meninger/erfaringer trenger OVERHODE ikke stemme med en annens.

Har vært eier av en 460 i flere år nå , og har skutt flere tusen skudd med den, alt fra schlappe 45-coltladninger med lette kuler... til full pupp-ladninger med 500grains kuler. de siste to årene har jeg derimot havna på ei heimestøpt kule på 410 grain ladet til 1580ft/s noe som gir en powerfaktor på 647.

Det er ikke til å komme fra at man stiller med handicap rekylmessig i konkurranser sammen med 44mag-folk som har ladet seg maks ned mot powergrensa, men hujeda meg hvor morro. Rekylen venner man seg til.. uten tvil , men det er fullt mulig å lade ned 460en til god presisjon i heftige 454cassull-hastigheter som muligens er litt hensynsfulle i lengden enn de full puppp-ladningene æ konstant bruker.

poenget mitt er at man i utgangspunktet må jobbe hardere for å få fram gode resultater med 460 med full pupp enn en moderat 44mag, men det er fullt mulig å ligge konstant på øverste fjerdedelen av resultatlistene i de stevnene man deltar i.

 

Bakdel: Smith har gått bort fra å lage blindpluggen uten porter som man må ha for å skyte feltstevner. Det er fullt mulig å skyte stevnene UTEN frontstykket , men dette ser litt rart ut. Æ laga meg en blindplugg, før æ var heldig å fant en original en på en butikk.

 

Ladepris? Inntil et par kroner i krutt og hette + kula man velger. og gjenbruk av hylsene.

 

Helsemassige aspekter?

Klart man kjenner en feltrunde med full pupp-ladninger, men peronlig anser jeg ikke det som et problem. Har skutt i overkant av 200 av disse ladningene på en kveld uten at det var no nevneverdige problemer sånn bortsett fra at ejecoren til tønna gnager meg på tommelen.

460en er blitt yndlingsvåpenet mitt, og gleder meg til hver gang det arrangeres mag2-stevner her nord.

 

Det anbefales å se om du får prøvd en slik en . Det er absolutt verdt det.

 

PS revolveren klarer kravet til anslagskraft til storviltprøven ... artig

2v0yjcw.jpg

 

Slik ser en 4kg vannmelon ut etter kjernetreff med ei hornady kule ladet til 2200 ft/s

Link to comment
Share on other sites

Du vil ha en våpenlov som i USA???

Som sagt, like greit å droppe de sterke meningene. Det har ikke noe med topicen å gjøre å er ikke til hjelp for noen uansett :)

"velmente råd" tas imot med takk, både for og imot 460. Men blir litt vanskelig å ta folk seriøst når de skriver 3-4 spørsmålstegn etter hverandre og bare kommer med sure kommentarer og skal krangle på alt som blir skrivd.

 

de siste to årene har jeg derimot havna på ei heimestøpt kule på 410 grain ladet til 1580ft/s noe som gir en powerfaktor på 647.

Hvor mye tror du det ca vil koste for alt ladeutstyret jeg trenger hvis jeg også skal støpe kulene sjæl?

 

Det anbefales å se om du får prøvd en slik en . Det er absolutt verdt det.

Har veldig lyst til å prøve en sånn men kjenner ingen som har. Får nok prøve noen litt svakere magnumer når folk begynner å skyte ute igjen. Er nok sant at det ikke blir like lett å treffe men hvis best mulig presisjon var eneste grunnen for å skyte så hadde vel ingen skyti med grovere enn 9mm... og ingen hadde vel egentlig skyti med pistol i det heletatt :)

Link to comment
Share on other sites

 

Capt.Millenium - Du har skjønt det, jeg er sikker på at det er mange her nå som tar DEG seriøst. Blir gøy å følge med deg framover. Benytter tråden til å takke folk som Hassel for alt jeg har lært om både skyting og regelverk, og ikke minst for alltid ryddige svar og holdning, samt balansen din som både skytterentusiast og styremedlem i Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom denne tråden, og jeg vil gjerne slutte meg til de som fraråder en 460 som våpen i en så tidlig fase av ditt skytterliv.

Det er et krevende våpen, både mht. rekyl og at våpenet er både tungt og krever store hender for å få et vettugt grep.

Vær også klar over at hard rekyl over lang tid ikke bare er slitsomt og kan føre til at du blir dårligere på det rent skytetekniske, men også potensielt skadelig, noe mange skyttere med slitasjeskader og betennelser i ymse ledd kan skrive under på.

Dette er individuelt som mye annet, både mht. hvor mye man mestrer rekylen rent skyteteknisk, men også hva akkurat din kropp tåler.

Har du passert kroppens grense, tar det lang tid å komme tilbake.

Man må altså trene mye, men denne treningen er ikke spesielt sunn.

Jeg vil påstå at dette våpenet har større sjanser til å gjøre deg til en dårligere skytter enn en bedre, men liker du gambling med dårlige odds, så værsågod.

Mye kommer selvsagt an på hvilket ambisjonsnivå du tar sikte på.

Skal du bare dunke avgårde noen skudd for å nyte sparket, så greit nok, men vil du gjerne figurere på toppen av resultatlista er det ikke akkurat om å gjøre å gi seg selv størst mulig handicap, spesielt ikke så tidlig i karrieren.

Det deles ikke ut premier etter faktortesten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det burde være mer sånn som i USA og man trenger ikke å ha lest våpenloven for å ha en mening om det.

Det er vel her jeg får alle piggene ut og stønner høylytt... :? Det er jo selvsagt lov å ta feil, men det burde pinadø ikke være lov å komme med bastante utaleser om ting man ikke har peiling på. Vet det skjer i samfunnet ellers også (Se gjerne på politikk...) men det blir så mye tull når folk roper ut om hvor dum/dårlig/teit våpenloven er, og så viser det seg at de som brøler høyest har veldig lite kunnskap om hva som faktisk er våpenloven (Og hva som faktisk er dumt med den...)

Og utlaeser som "våpenlov som i USA" viser bare manglende kunnskap om hva en snakker om, da det ikke finnes en våpenlov i USA, men 50 forskjellige våpenlover. En av mine favoritt kjepphester er det at skal man forholde seg til noe og mene boe om noe, så er det et godt utgangspunkt å forholde seg til det som er sant og virkelig, Ikke det man tror basert på hva en sint mann sa i fylla en gang :D . Så spørsmåls tegnen etter spørsmålet er rett og slet: Hva i alle dager mener du med det? Det finnes ikke en våpenlov i USA.

 

Hele poenget med topicen var egentlig bare å få litt tips fra folk som har søkt på våpen før, så det blir lettere å skrive en bra søknad.

Lov det, og absolutt smart. Men egentlig kan man ikke skrive en bra / dårlig søknad. Man kan skrive en riktig eller en gal. Om du skjønner forskjellen. For å gi et lite hint, det er ikke hvor bra søknaden er som avgjør hvor mange våpen du kan søke om ;)

Det er ikke til å komme fra at man stiller med handicap rekylmessig i konkurranser sammen med 44mag-folk som har ladet seg maks ned mot powergrensa, men hujeda meg hvor morro.

Det er altså overhode ikke noe gaqlt med å eie, ha og nyte et våpen fordi det er morro. Har selv en av verdens mest ubrukelige hagle design, en 1887 leveraction hagle (replica) som verken er konkuransedyktig eller speseilt bra til noe som ikke andre hagler er bedre til. Men det er morro 8)

Men det er vel mer hensiktsmessig å kjøpe slikt på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke kalle meg en erfaren skytter enda, men jeg skriver mine meninger lell, så får heller folk si hva de vill. hehe :P

 

Prøvde en S&W .44 mag. her en dag (Dirty Harry kanonen), enormt tøft å se på og skyte med, men hadde ikke ville kjøpt den for og bruke på konkurranse, alt for mye rekyl til meg,

om jeg skulle skutt en hel dag med den der. Hadde blitt rimelig lei da ja. Men derimot en S&W (usikker på mod. mulig 20ognoe) .357, var en fantastisk god revolver. Presis, god å holde, passende med rekyl. Så jeg hadde heller valgt en sånn når d gjelder revolver.

 

når det gjelder Glock, så gikk det nesten et år før jeg følte jeg fikk skikkelig dreisen på den. Glock 17. Begynte med gen. 2 og sluttet av med gen.3. Dette var da backup-tjenestevåpen. Jeg vet ikke helt om jeg vil anbefale Glock til ferske skyttere som skal rett på stevner. Min mening er at det trengs en del mengdetrening. Men for all del, Glock er en god pistol, et uslitelig verktøy som tåler mye juling! :D og i 9mm finns det mange brukte til salgs, billig ny fra butikk er de også.

 

Det er sikkert ikke sånn i hele landet, men i vårt distrikt, ødelegger vi sjansene for og kjøpe grovere kaliber i pistol om vi kjøper en 9mm. Da må vi selge den, søke om f.eks cal .40, og deretter søke om 9mm igjen. Da går det som regel bra. Teit? tjaa... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ikke sånn i hele landet, men i vårt distrikt, ødelegger vi sjansene for og kjøpe grovere kaliber i pistol om vi kjøper en 9mm. Da må vi selge den, søke om f.eks cal .40, og deretter søke om 9mm igjen. Da går det som regel bra. Teit? tjaa... :lol:

Dere må kjøpe kaliber som ikke kan brukes i grov (mil reg kaliber over 9mm), for så å søke på grov kaliber?

Kjenner til den regla der, og det er strengt tatt noe forbaska tull at endel våpenkontor praktiserer regelverket slik (dette er delvis på grunn av at pod har skrevet det slik i rundskrivet, der det skilles mellom våpen lovlig brukt, og ikke det korrekte mellom programmenes tekniske reglementer. Og delvis fordi mil og Grov tidligere hadde identiske reglementer).

 

Siden vi nå lever i pods fantasiverden, er det desverre som oftest enklest å planlegge sine kjøp. Slik at lov og forskrift ikke kan gi behandler valg ved søknad på erverv. Klassisk er det å kjøpe en 45acp til milfelt først, og så en 9mm til grov etterpå (det går gjennom som hakka ....). Selv om rekkefølgen etter forskrift i dag ikke har noen betydning (etter at de tekniske reglementene skilte lag for disse to programmene).

 

I teorien er det ingenting som hindrer en i å ha to identiske 9mm våpen (1 for mil og 1 for grov), der eneste forskjellen er justeringen av avtrekksvekten.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som ditt distrikt følger regelverket Darth. Da gjelder det å sette seg inn i hva som er kriterier for erverv av våpen. Ellers enig med dine vurderinger. Nå vil jeg dog argumentere for at man i f.eks 44 mag kan benytte slappe ladninger som bare er kos å skyte også, man må ikke sende av gårde 340gr prosjektiler i 1450 fot :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke en våpenlov i USA.

Jeg vet det å jeg sa heller ikke at det finnes EN lov der. Men jeg gidder ikke å krangle mer om det.

 

Lov det, og absolutt smart. Men egentlig kan man ikke skrive en bra / dårlig søknad. Man kan skrive en riktig eller en gal. Om du skjønner forskjellen. For å gi et lite hint, det er ikke hvor bra søknaden er som avgjør hvor mange våpen du kan søke om ;)

Har det noe å si hva man begrunner søknadene med? Så man ikke blokkerer for våpen man kanskje vil ha i framtiden?

 

 

Mye kommer selvsagt an på hvilket ambisjonsnivå du tar sikte på.

Ja det er nok sant det. Ambisjonsnivået mitt er sånn midt på tenker jeg. Jeg vil ha noen moro-våpen og en del fornuftige våpen. Skal jo ikke bare ha lekepistoler som er moro første mnd også går man lei, men har heller ikke noen målsetning om å ligge helt på toppen i konkurransene. Jeg driver med masse annet også så jeg har nok ikke sjans mot de som skyter mye mer uansett :)

 

 

Siden vi nå lever i pods fantasiverden, er det desverre som oftest enklest å planlegge sine kjøp. Slik at lov og forskrift ikke kan gi behandler valg ved søknad på erverv. Klassisk er det å kjøpe en 45acp til milfelt først, og så en 9mm til grov etterpå (det går gjennom som hakka ....). Selv om rekkefølgen etter forskrift i dag ikke har noen betydning (etter at de tekniske reglementene skilte lag for disse to programmene).

Betyr det at hvis jeg søker om en 9mm som et av de første våpena mine så blir det vanskeligere å få en 45acp seinere?

Link to comment
Share on other sites

Iallefall om du ligger under sunnmøre politidistrikt. Kanhende du er heldig med en bruksendring på 9mm, eller du finner en klasse der den 9'ern du har kjøpt ikke får delta, men en .45 får.

 

Om det ikke funker er min plan er å søke for praktisk major-faktor, henvise til at jeg ikke trygt kan bruke såpass hard 9mm ammo, og satse på at det går greit. Hvis ikke må nok 226'en selges til far, .45 kjøpes som felt, og 226'en kjøpes igjen som grov.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi nå lever i pods fantasiverden, er det desverre som oftest enklest å planlegge sine kjøp. Slik at lov og forskrift ikke kan gi behandler valg ved søknad på erverv. Klassisk er det å kjøpe en 45acp til milfelt først, og så en 9mm til grov etterpå (det går gjennom som hakka ....). Selv om rekkefølgen etter forskrift i dag ikke har noen betydning (etter at de tekniske reglementene skilte lag for disse to programmene).

Betyr det at hvis jeg søker om en 9mm som et av de første våpena mine så blir det vanskeligere å få en 45acp seinere?

Ja, det kan det bety (du aner ikke hvor mange forskjellige måter dette håndheves på i dette landet).

 

Jeg ville nå uansett å søkt på den 9mmeren med Grov som bruksområde, om du skal ha en 9mm (uavhengig av om du skal ha andre våpen eller ei).

 

Forøvrig kan du (helst etter at Mil og Grov er fylt opp med det du vill ha), fint søke på en Glock 19 til spesialfelt. Det er kun litt sliping på magasinbunnen, så går den i kassa. Så teoretisk sett, kan man innenfor NSF ha minst 3 9mm våpen uten om reservevåpen. Men igjen, kansje du heller vil ha en nedkutta Exesse til det bruket (du kan jo få lyst til å vinne eller noe slikt :wink: ).

Poenget er uansett at det viktigste er å ha det gøy med hobbyen. :wink:

 

 

Uansett, så mener jeg det viktigste er at du først finner våpen og kaliber du trives med. Før du bestemmer deg for hva du skal søke på.

 

Normalt er følgende greit å tenke på til de første søknadene:

22lr våpen til fin.

Revolver i 38spl (eller 357m om du vill bruke samme våpen både til revolverfelt og Mag1).

Pistol i større en 9mm om dette står på ønskelisten til Milfelt, viss ikke en 9mm registrert som Grov.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på 460 så søk på 460.

 

Alt de andre sier om hvorfor du ikke bør kjøpe en 460 stemmer, men hvis du virkelig har lyst på en 460, så hvorfor ikke?

 

Min personlige erfaring som fersking er som følgende.

 

Kjøp en god .22, helst konkurranse pistol(rørtang), da har du en pistol til å legge grunnlaget for all annen pistolskyting

Kjøp en S&W 686, kost på avtrekket litt, da har du en revolver som du kan legge grunnlaget for all annen revolver skyting med, og det går fint an å lade til ganske heftige hastigherer i .357 magnum også..

 

Disse våpnene kan brukes i alle fin/grov baneprogrammer, samt hurtig revolver, finfelt, grovfelt, revolverfelt og magnum 1.

 

Det eneste du ikke kan bruke de til er militærfelt og hurtigmilitær, noe som i bunn og grunn gjør at ”militærpistolen” på sett og vis er den mest ubrukelige av alle våpen. Ja, du kan bruke militærpistolen til grov, men du kommer sannsynligvis til å skyte mye bedre grovpistol med en 686 en noen annen ”militærpistol.”

 

Jeg har selv lyst på en 460, men endte opp med å ”pimpe” en .44 magnum fordi jeg til tross for at jeg er fersk, så liker jeg å ligge i det øvre sjiktet på resultat listene, og det vet jeg at jeg ikke ville klare med en .460.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på 460 så søk på 460.

 

Alt de andre sier om hvorfor du ikke bør kjøpe en 460 stemmer, men hvis du virkelig har lyst på en 460, så hvorfor ikke?

 

Helt enig der. Har du bestemt deg for en type, og du har lyst på den, så slå til! Finner du ut etter en stund at du har bommet litt med kjøpet, er det bare og selge igjen. Det er

sånn du får erfaring. Lærer av dine evt. feil. (det er ihvertfall min mening)

 

Jeg har ikke eid privat/"sivile" våpen enda, så jeg har søknader inne nå. Etter mye tenking og prøving frem og tilbake, kom jeg fram til at .40 cal passet best til meg. Så jeg slengte inn

to søknader på en gang. cal .40 s&w (mil. felt) og cal .22 LR til trening og div. Da ligger evt. grov, "åpen" fortsatt til 9mm om jeg skulle føle for det.

 

lite tips til deg som skal kjøpe nå, om det var aktuelt med forskjellige cal. send inne flere søknader i slengen. Da sparer du deg for gebyrer! staten tar vel nok som det er? :lol:

usikker på hvor lenge en godkjent søknad er gyldig nå for tiden, men var ihvertfall 6mnd en gang i tiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Regner med du skal lade selv da Darth, for 9 x 19 koster vel rundt 1.70 kr smellen, mens .40 ligger på rundt 4 kr pr smell. (Også noe man bør tenke på når man skal handle våpen 8)

 

 

Landrø har .40 s&w til 2,30,- (Wolf) men ellers ligger de fra 4,- og oppover ja. Men jeg har ladeutstyr tilgjengelig som jeg skulle få låne til jeg ble lei, så det blir hjemmelading ja :)

Så jeg tenkte på hjemmelading allerede da jeg vurderte våpen. :)

Link to comment
Share on other sites

Landrø har .40 s&w til 2,30,- (Wolf) men ellers ligger de fra 4,- og oppover ja. Men jeg har ladeutstyr tilgjengelig som jeg skulle få låne til jeg ble lei, så det blir hjemmelading ja :)

Så jeg tenkte på hjemmelading allerede da jeg vurderte våpen. :)

Nå vet jeg ikke hvilken .40 pistol du skal ha, men vær oppmerksom på at garatien faller bort på endel merker ved bruk av Wolff

Link to comment
Share on other sites

takk for tipset, men det blir en brukt pistol nå til og begynne med :) Har hørt litt av hvert om Wolf ammo. at den kunne sote litt, varierende ladninger osv., men det er kun på rifle ammo

jeg har sett dette. Har heller funnet lite info om Wolf til håndvåpen, både positivt og negativt.

 

PS: Det er en Smith & Wesson jeg kikker på og vurderer sånn halvveis.

Link to comment
Share on other sites

Husk at Wolff ammo bruker stålhylser også, så du kan ikke lade om disse senere (en kan vel i teorien men det er langt fra ideellt), i tillegg har det vel vært nevnt at stålhylser vil slite litt mer på våpenet, vet ikke hvor reellt sistnevnte er, men det høres jo logisk ut.

Dersom du kjøper ammo som er snaue to kroner dyrere vil du sitte igjenn med tomhylser til lading, og dersom du kjøper Wolf vil du sitte igjen med en haug metallavfall.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert ikke sånn i hele landet, men i vårt distrikt, ødelegger vi sjansene for og kjøpe grovere kaliber i pistol om vi kjøper en 9mm. Da må vi selge den, søke om f.eks cal .40, og deretter søke om 9mm igjen. Da går det som regel bra. Teit? tjaa... :lol:

Dere må kjøpe kaliber som ikke kan brukes i grov (mil reg kaliber over 9mm), for så å søke på grov kaliber?

Kjenner til den regla der, og det er strengt tatt noe forbaska tull at endel våpenkontor praktiserer regelverket slik (dette er delvis på grunn av at pod har skrevet det slik i rundskrivet, der det skilles mellom våpen lovlig brukt, og ikke det korrekte mellom programmenes tekniske reglementer. Og delvis fordi mil og Grov tidligere hadde identiske reglementer).

 

Siden vi nå lever i pods fantasiverden, er det desverre som oftest enklest å planlegge sine kjøp. Slik at lov og forskrift ikke kan gi behandler valg ved søknad på erverv. Klassisk er det å kjøpe en 45acp til milfelt først, og så en 9mm til grov etterpå (det går gjennom som hakka ....). Selv om rekkefølgen etter forskrift i dag ikke har noen betydning (etter at de tekniske reglementene skilte lag for disse to programmene).

 

I teorien er det ingenting som hindrer en i å ha to identiske 9mm våpen (1 for mil og 1 for grov), der eneste forskjellen er justeringen av avtrekksvekten.

 

Sitter med noen tanker om å søke kaliberkonvertering av min 9mm, har en STI Trojan som ser ut til å ha et litt feilmaskinert rampe (er frest litt ut av løp i nedre venstre hjørne). Er den første pistolen ej kjøpte og presterte selvfølgelig å regstrere den i militær :roll:

Men for å ta den helt ut istedenfor bare å kjøpe nytt 9mm løp, så frister det med å oppgradere den til .45acp som colt kloner nesten burde være, men det må vel til noen søknader og styr for sånt? Burde ikkje være noe i veien for å få sånt godkjent teknisk sett, men om frøken Fylling er enig og kaliberkonvertering halvveis for nostalgiens skyld (i tillegg til nesten skjult motiv for ny pang i grov klassen :wink: ) er godt nok?

Link to comment
Share on other sites

lite tips til deg som skal kjøpe nå, om det var aktuelt med forskjellige cal. send inne flere søknader i slengen. Da sparer du deg for gebyrer! staten tar vel nok som det er? :lol:

usikker på hvor lenge en godkjent søknad er gyldig nå for tiden, men var ihvertfall 6mnd en gang i tiden

12 mnd gjelder en søknad i dag, kan utvides med 6 mnd til.

Om du ikke har hatt håndvåpen før og vet at du skal ha flere typer så søk på så mange som mulig med en gang. I praksis så har dette for meg vist seg å være 4 stk.

Link to comment
Share on other sites

Det har du forsåvidt rett i, men her snakker vi om den mest kjente og klare etterlevelsen av regelverket som er.

 

Hadde vi hatt en forvaltning som innvilget etter behov, ville ting ha vært betydelig enklere for alle parter (det værste er at lov og forskrift forutsetter at skjønn skal utvises, samtidig som vi har politimestre og pod som motarbeider utdanning av forvaltningspersonell. Slik at skjønn ikke kan utvises som tiltenkt). :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...