Jump to content

Tips til søknad på s&w 460 ?


CaptainMillennium

Recommended Posts

I forhold til maks antall våpen det kan søkes om ved førstegangs søknad, er det mange som opererer med 4 våpen. Det skal ikke mer til enn at du låner våpen og deltar på noen stevner, så kan du egentlig søke om det du har lyst på. Stilte selv i en del stevner med lånt våpen i løpet av de 6 første månendene som medlem, søkte og fikk innvilget 5 våpen, .22, .32, .38/357, .44 mag og .45 acp... Hadde da skutt flere feltstevner og deltatt i flere øvelser før første søknad ble levert. Sannsynligvis ikke noe problem å søke om flere heller så lenge aktiviteten er i orden...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Våpenloven er det ikke mye galt med, er man aktiv så får man kjøpe våpen man har behov for.

Er for tiden i Magnum Power perioden min, og jeg er ikke så opptatt av og bli best, jeg liker mer den tekniske siden ved skytesporten (verktøyet) Og jeg må være ærlig og si at det ikke er umulig at det dukker opp en 460 i skapet mitt etterhvert. det er ikke for og bli best, men det er jo lite som er mer morro enn en sint wheelgunner, som er lovlig!!

Jeg ville nok ha vurdert endel tips om andre revolvere som en start, men vil du begynne på topp, så gjør du det.

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag hadde det vært en ganske god ide å ikke å liste opp på kammeret hvordan man må ”trikse” med søknadsrekkefølge osv i møte med våpenkontorer som opererer med lokale tolkninger av ditt og datt.

Syntes det hadde vært kjekt å vite om de vanligste fellene man kan gå i jeg hvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Det er del lesestoff ja...

men gunstig å lese for de som plnlegger eller allerede eier skytevåpen.

 

Rent praktrisk ser jeg ikke helt det store problmet med at .460 S&W blir forbudt i Norge (Det finnes ikke noe "fornuftig" grunnlag for å ha en) Men prinsipielt er det ikke bra. DOG, så er det neppe en reel problemstilling i den grad at det neppe skjer i overskuelig fremtid... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Får prøve å lese litt i den våpenloven etterhvert da hehe. Blir hardt å komme seg gjennom.

 

Men du har jo tydligvis litt erfaring. Hvis jeg har tenkt å søke på 4 våpen i første omgang. Hva ville du anbefale som det fjerde våpnet (selv om du kanskje ikke er enig i de 3 andre jeg har valgt), og hva bør jeg søke det inn som for å unngå å blokkere for våpen jeg kanskje kommer til å få lyst på i fremtiden?

1. .22 konkurransepistol

2. s&w 686

3. en eller annen revolver for magnum 2

Link to comment
Share on other sites

1) hva er poenget med å kjøpe / søke om 4 våpen i først om gang. Som jeg et snart unevnelig antall ganger har nevnt er det tallet lite interessant for deg som søker. (For all del, jeg har levert 14 søknader og fått innvilget samtlige en gagn.. menm vanligvis begrenser jeg meg til en sånn 4-6 søknader pr gang.

2) I utgnaspunktet vet jeg ikke hvilket forbund du skyter i... men i tilegg ti det du har skrevet ville jeg søkt på en 9mm pistol

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner en god militærpistol, gjerne i 9 mm, der du slipper å krype rundt i skogen etter hylser.

 

Jeg hadde ikke søkt om en magnum 2 i første bunke, det er nok ikke det du vil bruke oftest, men deg om det, har en 460 selv, og er enig i at det er mye morro i den, men jeg bruker nok de andre våpenen 10 ganger så mye!

Link to comment
Share on other sites

Hassel:

Ja har skjønt det med at antallet har med aktivitet å gjøre osv, men jeg kommer ikke til å ha rå til noe mer enn 4 uansett på et år hvis jeg skal få kjøpt ladeutstyr, våpenskap og ammo så derfor jeg begrenser det til 4.

 

Men hvis jeg søker inn 9mm pistolen som "grovpistol" så burde det ikke være noe problem å få 45acp til militærfelt eller en annen 9mm til grovfelt seinere?

 

 

Jeg hadde ikke søkt om en magnum 2 i første bunke, det er nok ikke det du vil bruke oftest, men deg om det, har en 460 selv, og er enig i at det er mye morro i den, men jeg bruker nok de andre våpenen 10 ganger så mye!

Ja det er det jeg egentlig regner med også. Mulig jeg kommer til å angre på det å mulig jeg ikke angrer. Men hvis man skal ha et morro-våpen så er vel magnum 2 klassen beste stedet å gjøre det. Bedre enn å kjøpe en liten .22 med lyddemper i det minste :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
460 kan forøvrig brukes til revolverfelt, og vil i så tilfell blokkere for erverv av en fornuftig revolver til slikt bruk)

 

Dette er sant... Bortsett fra at 460 er femskuddsrevolver, i revolverfelt må du ha 6 skudd per standplass (Ref.: NSF's reglement 8.25.7.2). Ergo: Våpenet blokkerer ikke for andre kjøp. :)

 

En annen ting er at hylekoret her på tråden later til å ha kalibrert enda en fersk skytter inn i konformitetsdien. Bort fra drømmevåpenet, og inn i båsen med rørtanga blant de andre sauene. Bæ. Det trengte ikke ende sånn, eller... :(

 

Trådstarter: Bruker du en mild .45 Long Colt-ladning til trening, vil den store, tunge revolveren gjøre revolverskytinga mer enn levelig. Du vil dessuten treffe veldig bra, kanskje bedre enn .38-skytterne: X-frames er supre våpen.

Jazzer du så opp treningsladningen, er du plutselig innenfor faktorkravet i Mag2. Med en .45LC-hylse. Munningsvippen vil være en kakebit av f.eks. min Blackhawk i .44RemMag, ikke bare pga. den større vekta, men også pga. det gode Smith&Wesson-skjeftet. Og nevnte jeg at jo grovere et våpen er, jo mer "skyv" og mindre "snert" er det i rekylen. Jeg liker f.eks. .45ACP bedre enn 9mm. :mrgreen:

 

Håper du tør å søke&kjøpe denne 460'en allerede blant dine første våpen. Du får den garantert innvilget. Og du får garantert lange blikk.

 

Følg oppskrifta til POD, særlig tabellen på side 24 i Rundskriv 2009/009. Neida, POD har ikke laget en 59 siders forbudsliste, men en 59 siders smørbrødliste for å vite hvordan de skal behandle alle likt i hele landet. Noen blir jo sure, fordi de føler seg strengere behandlet enn før. Det er ikke sant. De blir bare endelig behandlet på likefot med resten av befolkningen. Mye mindre trynefaktor nå på våpenkontoret. 8)

 

Sett deg deretter godt inn i NSF's regler nr 8.25.4.3 - 8.25.7.2 (hvilke våpen som passer i hvilke øvelser): Der finner du fort mulighetene til uønskede låsinger som du kan gjøre i søknadene dine, for flere våpen kan brukes til mer enn ett program. Og søknad nr. 2 er halv pris. 450 tror jeg jeg betalte sist søknad.

 

Og ja: Du både kan og vil få innvilget flere enn 4 våpen. Hvis du kan dokumentere behov :wink:

 

Og ikke minst: .460S&W-kaliberet kan du finne fram hver gang du skal imponere kompisene på hytta.

Husk bare at konkurranser må skytes uten rekylbremsen/smellforsterkeren.

 

Digger magnum - hvorfor skyte med våpen en ikke liker? :)

Link to comment
Share on other sites

Nja, det var jo dette me at 460xvr ikke akkurat er kjent for å trives med svake ladninger da (kula på tvers i blinken er vistnok ikke uvanlig med rolige 45 longcolt ladninger). Tvertinot så er den kjent for å gå bedre dess heftigere ladningen er.

 

Dette synes jeg er hovedgrunnen til at man ikke bør anbefale 460xvr til de som ikke allerede har opparbeidet seg en viss rekyltoleranse.

Link to comment
Share on other sites

Det som tidligere har vært diskutert ang dårlig presisjon med colt-hylser og lang frigang i tønna er etter mine erfaringer gjort med ammo ladet hardere enn standard colt-ladninger. Har kun skutt en neve fabrikkammo i 45-colt, så jeg kan ikke uttale meg om presisjonen ved SÅ lave hastigheter. Det er mye mulig at presisjonen er akseptabel ved moderate hastigheter og ferdigrullings til tross for lang frigang, fordi da er det mindre sjanse for at kula rir bommene og ikke får rotasjon.

Det skal sies at alle mine 45-colt hylser nå er i bruk til svartkruttskyting i originalkaliberet i en 45 colt, og jeg har flere hundre hylser i 460 s&w mag, så behovet for å forske på svake ladninger i 45colthylser er ikke til stede.

Ja revolvern er tung, Ja full pupp-rekylen er heftig, men det er fullt mulig å finne sin komfort-ladning og heller bruke maksladningene til koseskyting/jakt om det er et alternativ å dra til utlandet.

 

Så mitt råd er: Har du lyst på en slik, så blir du nok ikke skuffet, uansett hva andre sier. Løp å kjøp...

 

svn9xs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Klart vi er, ellers hadde vi ikke kastet bort masse penger og tid på dette. I tillegg er jo viljen til å hjelpe enda såpass stor her inne, at folk gidder å engasjere seg.

 

Bare vent, før eller senere kommer vi til at knappest noen gidder å svare på slike spørsmål. Da tenker jeg man lengter tilbake til den gode gamle tiden ,der man fikk 124 svar på ett enkelt spørsmål. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Husker for en del år siden at jeg leste en artikkel fra statene at der var noen som spesialbygde revolvere i i 45-70, som tok seks skudd i tønna. Våpnene var av typen singelaction army. Vil tro at noe slikt skulle kunne fungere bra som magnum 2 våpen. Stort heftigere blir det vel egentlig ikke.....en 460 blir jo som en pingleting i forskjell. I hvert fall hva størrelse og smell gjelder.

 

Følg rådene til de fleste andre her, styr unna store kanoner som trolig vil tilbringe mer tid i "skapet" enn på banen.

Link to comment
Share on other sites

en 460 blir jo som en pingleting i forskjell. I hvert fall hva størrelse og smell gjelder.

 

 

Tok et bilde av en 46o og en 45-70 sammen for å vise den STORE forskjellen... her ladet med samme kule i 410 grain og ei 9mm-kule helt til venstre bare for sammenligning.

 

460en har hastighet på 1580ft/s i en 8" mens 45/70en har 1900ft i en 20" marlin... når man da sammenligner hastighet med løpslengde, er nok ikkje forskjellen så stor... og de 3-4 mm forskjell på patronstørrelsen er vel ikke all verden?

 

xomf51.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er jo større, og hver eneste millimeter teller :sarcasm:

 

Uansett så er s&w 460 så visst meg bekjent en 5 skudder, og i felt så trengs der 6 skudd. Ikke noe særlig å stå der og forklare dette for polti når de sjekker opp i hva en har kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, hva er da problemet (har ikke skutt M1/M2 :? )? Så lenge man kan godtgjøre behovet så er det jo bare til å søke på en. Men hvor vidt en nybegynner kommer til å bruke våpenet noe særlig er jo en helt annen sak, finnes masse fint og ubrukt i de tusen hjem 8)

Link to comment
Share on other sites

460en har hastighet på 1580ft/s i en 8" mens 45/70en har 1900ft i en 20" marlin... når man da sammenligner hastighet med løpslengde, er nok ikkje forskjellen så stor... og de 3-4 mm forskjell på patronstørrelsen er vel ikke all verden?

 

 

Forskjelen i hylselengde på 460S&W og 45/70 er 7,5 mm, og når 45/70 i tillegg til litt større diameter er konisk, så blr det ein del forskjel i hylsevolum på dei to. I eit våpen som toler det, så trur eg nok 45/70 kan ladast eit godt stykke forbi 460. Kor praktisk det er, er ei anna sak.

Link to comment
Share on other sites

Har drevet med skyting i så pass mange år, og sett mang en mr.-ultra-magnum og wannabee-dødelig-våpen-typer komme og gå, rett og slett fordi våpenkjøpene var så forbi det som var praktisk mulig for nybegynnere/halvaktive skyttere å oppnå noe glede over. Det er kjekt med noe som smeller inn i granskauen så mye, men å treffe samtidig er jo vel så kjekt :D

 

Heller begynne nede (.22) og bygge seg opp, enn å begynne helt oppe og bygge seg ned 8)

Link to comment
Share on other sites

I eit våpen som toler det, så trur eg nok 45/70 kan ladast eit godt stykke forbi 460. Kor praktisk det er, er ei anna sak.

 

Tror nok også det.

Og en .460 S&W kan lades godt forbi en .44 Remington magnum.

Med hvilken hensikt? Trenger man noe kraftigere har man rifler. Disse revolverne holdes jo med to hender, slik som rifler. Bevegelsesenergien i en 6,5 x 55 Krag (!) overgår jo samtlige av disse revolverne med klar margin. Og gjennomtrengningsevnen likeså, med egnede prosjektiler.

Så hvorfor? Ergrer sikker noen, og pådrar meg kanskje personangrep også, når jeg våger å ympte frempå om at behoved får å "smelle" (ikke minst i andres påsyn) med sterkest mulig (og størst og tyngst!) revolver egentlig er et ubevisst ønske om å vise sterkt kjønnslig potens, - eventuelt et undertrykt ønske om å skjule en mangel på slik potens?

 

Hva er vitsen med å drasse rundt med noe ovtungt av en hyper-magnum-revolver man bare klarer å "smelle" med, langt mindre treffe rimelige mål på ønskelige avstander?

 

Har ikke noe behov for å bevise noe mer enn jeg har bevist, hverken for meg selv eller andre, så jeg trives godt med en .22 l.r. eller en 9 mm. Smeller ikke så mye at det imponerer noen, men treffprosenten min er jeg tilfreds med...

Link to comment
Share on other sites

Husker for en del år siden at jeg leste en artikkel fra statene at der var noen som spesialbygde revolvere i i 45-70, som tok seks skudd i tønna. Våpnene var av typen singelaction army. Vil tro at noe slikt skulle kunne fungere bra som magnum 2 våpen. Stort heftigere blir det vel egentlig ikke.....en 460 blir jo som en pingleting i forskjell. I hvert fall hva størrelse og smell gjelder.

 

Følg rådene til de fleste andre her, styr unna store kanoner som trolig vil tilbringe mer tid i "skapet" enn på banen.

 

Her er en link til BFR som leverer revolvere for "store gutter"...

http://www.magnumresearch.com/bfr.asp

Link to comment
Share on other sites

Hva er vitsen med å drasse rundt med noe ovtungt av en hyper-magnum-revolver man bare klarer å "smelle" med, langt mindre treffe rimelige mål på ønskelige avstander?

Hvorfor?

Der er to svar på dette:

 

Det ene er om man skal bruke de til jakt, da alt så langt av det jeg har kunnet bringe på det rene. Har vist at tunge prosjektiler fra revolvere, har et svært godt forhold mellom kjøttødeleggelse/nedleggelses evne og penetrasjon (lav hastighet, tung kule, stort tversnitt). Og at en ved bruk av optikk, lett kan skyte på de avstander som jakttypen dikterer.

 

Til annen bruk, kun fordi det er gøy. :D

 

Etter mitt syn to svært gode begrunnelser, både hver for seg og samlet.

 

At de groveste kalibrene i konkurransesammenheng ikke gir en store muligheten til å komme i toppen, Og at man risikerer at våpenet for det meste blir liggende i skapet. Samt at ens forhold til pistolskyting og egne ferdigheter kan avta ved feilt bruk/trening. Er kun ett argument som gjelder for den/de som har ambisjoner innenfor konkurranseskyting (noe man slettes ikke må ha for å kunne drive med pistolskyting i Norge). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ene er om man skal bruke de til jakt, da alt så langt av det jeg har kunnet bringe på det rene.

Ja, jo, går jo det, i enkelte andre land. Tror nok at antall kjøpere av slike våpen her hos oss langt overstiger det antall som kommer til å bruke slike våpen til jakt noen gang.

 

Og av de jeg har sett bruke slike håndvåpen av hyper-magnum-typen, har treffprosenten/mestringsevnen neppe vært tilfredsstillende til jakt. Det utelukker ikke at det finnes folk der ute som KAN skyte godt med slike våpen, det er bare at jeg hittil ikke har sett slike. Legger til at mine krav til treffsamlingsevne kan være litt på den strenge siden, at jeg altså ikke fornøyd med at det smeller og i beste fall dukker opp et stort hull et nokså vilkårlig sted på måltavlen.

 

Til annen bruk, kun fordi det er gøy. :D

Den siste går jeg mere for. :wink:

Dragningen mot å kunne mestre det som er krevende. Med å mestre mener jeg da igjen ikke kun å få frem et stort smell (alle kan jo dra i avatrekkeren og få det til å smelle..), men å kunne servere godtagbare samlinger på aktuelle avstander. Der er det et stykke igjen for noen hyper-magnum-tilhengere, har jeg sett.

Link to comment
Share on other sites

mens man er off-topic spør jeg karlstad: Hva er etter din målestokk godtagbare samlinger på aktuelle hold? headshots på reinen på 100m eller holder det med f eks 8ern på 50m, og elgprøven på 100 med åpensikter? Poenget mitt er ikke bare å HA men også å BRUKE. 44ern e litt sur for at den kun blir brukt til trening, mens ho "Gunhild"(460en) blir brukt HVER gang det er konkurranse i tillegg til koseskyting.

Link to comment
Share on other sites

De fleste "negative" svar på 460 har vell i denne tråden sitt utspring i at det er en nybegynner som ønsker å skaffe seg en artig sak. Ikke noe galt i å kjøpe seg en stor "kanon" om man ønsker seg dette.

 

Det artige hadde vært å få vite hva trådstarter har gjort..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Godt observet.... I utgangspunktet er det ikke et angrep på våpen i .460 S&W denne tråden handler om. Men argumnenter på hvorfor det finnes andre og mest sannsynlig bedre alternativer som trådstarter vil ha mer glede av en akkurat den "tøffeste" revolveren

Link to comment
Share on other sites

 

[\quote]Og en .460 S&W kan lades godt forbi en .44 Remington magnum.

Med hvilken hensikt? Trenger man noe kraftigere har man rifler. Disse revolverne holdes jo med to hender, slik som rifler. Bevegelsesenergien i en 6,5 x 55 Krag (!) overgår jo samtlige av disse revolverne med klar margin.

 

Sånn bare for å presisere. iflg anslagstabeller for 6,5x55 swedish mauser(ikke krag) med fabrikkammo og ei 140grains kule ligger energien på hhv 2662J@10m , 2103J@100m, 1598J@200m og 1195J@300m

vel har jeg juksa litt og sammenligna med egen Heimeladd ammo, siden programet ikke har data for 460s&w magnum. Iflg programmet etter å ha lagt inn kulevekt ballistisk koeffisient og faktisk målt hastighet kommer jeg da fram til følgende for 460en. 3015J@10m, 2438J@100m, 1943J@200m og 1586J@300m. Den klare marginen nevnt ovenfor går i dette tilfellet i favør revolveren.

 

Er enig i at man bør starte lavt og jobbe seg oppover, og finne hvilken kraft som man klarer å handtere. Innrømmer glatt at jeg kjøpte 460en under året etter at jeg hadde startet min karriære som pistolskytter. Først var det kult, etterhvert ble det bare morro, så ble det en morro utfordring , og etterhvert ble det også god trening i rekylmestring. når grunnlaget og mengdetreninga ligger der, er det fullt mulig å skyte godt også med en 460. Når man så er vant til god rekyl, blir 357en i mag1 ingenting å være redd for.

Alt er et spørsmål om smak , hva man har lyst på , og fysiske begrensninger mhh til om man klarer å hanskes med de forskjellige våpenklassene. Mange har satt grensa ved mag1 og skyter konsekvent ikke mag2. Det er her snakk om å prøve å flytte grensa for toleranse... en som har skutt bare 22 og får prøve en 9mm synes først at forskjellen er enorm, men det er FØR han prøver 44mag.

Enhver må finne SIN grense, og holde seg til den. Det er trasig om en 460 havner i skapet og ligger der ubrukt fordi rekylen var i overkant av hva eieren klarer å handtere.

Våpen er til for å brukes.. ikke ligge til pynt og som statussymbol i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg er litt i samme bås som deg Millenium. Sitter besatt foran nettet og legger fremtidsplaner om hvilke 4 våpen jeg vil kjøpe det første året, 460 er på min liste også :-). Selv om den ikke er brukervennlig er den pokker så tøff. Jeg er også en person som kommer til å angre bittert om jeg kjøper en 357 og 44 og ikke får innvilget 460 pga for mange grove våpen. Håper du velger en 460 og gir litt tilbakemelding her.

 

Endte med at jeg kjøpte 460en. Kjøpte også 3 bokser med fabrikk-ammo for å sjekke åssen forskjellen på de var. Var ikke noe serlig rekyl på 45 colt. 454 og 460 var det bra trøkk i, men det var ikke så ille som man kan få inntrykk av på youtube osv. Og man får ikke vont i hånda eller håndleddet eller noe sånt av å skyte. Har ikke skyti så mange skudd ennå, men tror nok det er pengene som avgjør hvor mye man skyter på en dag å ikke hvor vondt man får :) Viss du har råd til ammo å ikke har mål om å komme høyt i konkurranser så er det bare å kjøpe seg en 460 med en gang :) Sykt morro å skyte med!

 

Har kjøpt meg ladepresse også. Kommer sikkert til å mase litt om det er noen som har peil på lading til 460 her etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Endte med at jeg kjøpte 460en. Kjøpte også 3 bokser med fabrikk-ammo for å sjekke åssen forskjellen på de var. Var ikke noe serlig rekyl på 45 colt. 454 og 460 var det bra trøkk i, men det var ikke så ille som man kan få inntrykk av på youtube osv. Og man får ikke vont i hånda eller håndleddet eller noe sånt av å skyte. Har ikke skyti så mange skudd ennå, men tror nok det er pengene som avgjør hvor mye man skyter på en dag å ikke hvor vondt man får :) Viss du har råd til ammo å ikke har mål om å komme høyt i konkurranser så er det bare å kjøpe seg en 460 med en gang :) Sykt morro å skyte med!

 

Har kjøpt meg ladepresse også. Kommer sikkert til å mase litt om det er noen som har peil på lading til 460 her etter hvert.

Så kult. Har utrolig lyst på en selv. Hva kostet ammo?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt behov for annet enn to-diesettet fra lee... ingen krympedie. Må derimot lage ny krymperille på 410-grains kulene mine i og med at tanga mi ikke lager krymperille som gjør at col blir kort nok for 460en.

 

View My Video

 

Et nyttig verktøy, men så lenge du bruker f eks xtp mag-kulene eller kuler med ferdig krymperille som passer slik at col ikke blir for stor, så går det som en drøm uten egen chrimp-die.

rjk0w0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...