Jump to content

Tips til søknad på s&w 460 ?


CaptainMillennium

Recommended Posts

Støper selv. Xtp-kulene er gode presise kuler og spesiellt 300graineren har æ stor tro på. ftx går så det griner , men er for lette til bruk i konkurranse, så ser personlig ikke bruksområde for de anna enn koseskyting.Ser Hornady har ei FTX-kule i 225grain beregnet for 45colt, http://www.hornady.com/store/45-Cal-.452-225-gr-FTX/" target="_blank" target="_blank , men har ikke spurt om dn er beregnet for hastigheter som man oppnår i en 460xvr. Prøvde å få tak i større tyngre kuler i 0.452 enn 400grain, men det viste det seg vanskelig, derfor støpte æ mine egne. Hvordan slikt er å få tak på i dag er usikkert. lader 410 grainere til konkurranse, siden det er et billig alternativ til kopperkuler. Lader de "friskt" og får gode resultater på feltskytingene. Kanskje man hadde fått bedre resultater med lettere kule og lavere powerfaktor, men æ synes man skal ha det artig på skyting også :mrgreen: Mange eksperter syns det er tåpelig å stille i mag2 med powerfaktor på over 600, men hujeda meg kor artig.... men om man skal stille på viktige sentrale konkurranser som NM så tror æ nok at man hadde brukt andre løsninger enn full pupp.

 

Lykke til med et fantastisk morro våpen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da fikk jeg svar fra Hornady vedrørende http://www.hornady.com/store/45-Cal-.452-225-gr-FTX/ . Den var beregnet for colt 45 og var ikke designet til å tåle trykket til en 460S&W magnum. De anbefalte IKKE å bruke denne kula til 460-ladninger. Ser derimot at i og med at 45 colt kan lades opp til mag2-hastigheter kan denne kula brukes til reduserte ladninger som står kravet for bruk i mag2-konkurranser uten problemer.. men å benytte den til høyere fart er ikke å anbefale...

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har for det meste kjøpt inn XTP-MAG, men kjopte også en 50pakning med FTX (200 grain). Blir kanskje samme som 225 grain FTX at den ikke er noe bra til 460? Regner med at jeg kommer til å bruke for det meste XTP-MAG 300grain hvis jeg får kjøpt inn et lager til en bra pris. Hvis ikke blir det nok XTP-MAG 240 grain siden de er litt billigere. Tviler på at jeg kommer til å lade 45 colt. Kommer ikke til å skyte så mye 45 colt at det er noe vits å kjøpe ladeutstyr for det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

i dag skal æ teste noen nyproduserte kuler i 265 grain som er konstruert for 454cassull... om de går bra , tror æ nok de skal brukes til feltskyting i mag2. Får man god fart på ei såppass lett kule, så går den snorrett i forhold til 44mag, og da er mye gjort, etter min mening. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende du blir forespurt om grunnlaget til å søke på dette, da skriver du at du ikke har våpen som går i magnum to klassen. Ferdig med saken......

 

JEg måtte begrunne dette å da skrev jeg det. så tok det noen timer så kom det en telefon, søknaden er ferdig behandlet :-) bare bestill......

Link to comment
Share on other sites

med ei 240grains xtp-kule burde du ha ca 1600ft/s i utgangshastighet og da en powerfaktor på 384 mens kravet er 275.

dette er kvalifisert gjetning da æ ikke har målt den kula med 35grain n110 men ei lignende kule med samme vekt. Du har i allefall god faktor, og kula går sikkert som en strek... æ bruker 410grains kule i 1580ft med en faktor på gode 645... heftigere men krummere kulebane enn din. Om gønnern går godt ser æ ingen grunn til å lade ned mot faktorgrensa , så fremt du ikke blir plaga av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende du blir forespurt om grunnlaget til å søke på dette, da skriver du at du ikke har våpen som går i magnum to klassen. Ferdig med saken......

 

JEg måtte begrunne dette å da skrev jeg det. så tok det noen timer så kom det en telefon, søknaden er ferdig behandlet :-) bare bestill......

Jeg fikk den innvilget uten problemer. Hadde skrivd "nsf magnum 2 felt" på søknaden.

 

 

@ Chopper. Hva tror du jeg får i faktor med 35gr n110 bak ei 240 gr Hornady xtp mag kule.? Har ikke krono å vant mitt første mag2 stevne i dag.)

Hva er foresten faktorkravet.?

I hornady-boka står det 1700fps på 35,8gr n110 med 240gr XTP-MAG kula hvis det er til noe hjelp :) .. 1600fps med 30,6gr og 1800fps med 41gr

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende du blir forespurt om grunnlaget til å søke på dette, da skriver du at du ikke har våpen som går i magnum to klassen. Ferdig med saken......

 

JEg måtte begrunne dette å da skrev jeg det. så tok det noen timer så kom det en telefon, søknaden er ferdig behandlet :-) bare bestill......

Jeg fikk den innvilget uten problemer. Hadde skrivd "nsf magnum 2 felt" på søknaden.

 

 

@ Chopper. Hva tror du jeg får i faktor med 35gr n110 bak ei 240 gr Hornady xtp mag kule.? Har ikke krono å vant mitt første mag2 stevne i dag.)

Hva er foresten faktorkravet.?

I hornady-boka står det 1700fps på 35,8gr n110 med 240gr XTP-MAG kula hvis det er til noe hjelp :) .. 1600fps med 30,6gr og 1800fps med 41gr

Mitt utgangspunkt var ei reell måling av ei 230grains kule med chronograf. Den ble målt til 1618ft/s med 35 grain n110 og som var satt en god del dypere en standard siden den ikke hadde krymperille. har erfart at det som står i bøker nødvendigvis ikke samsvarer helt med virkeligheta. Men det kan jo være litt individuellt fra våpen til våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...