Jump to content

Reverifle.. Men hva slags kaliber??


pirkaa

Recommended Posts

Skal kjøpe ei rifle til bruk på åtejakt etter rev. Litt info: Ca 100 meters hold, ønsker og bruke lyddemper, helst knall og fall effekt og lader IKKE selv.. Hva anbefaler dere ut fra disse "kriterier"med tanke på fab ammo utvalg??? 17 Rem?- 17HMR?- 222? -223? - 22-250? skulle man senere ha lyst til og bruke den på bukkejakt så faller de to første ut så med de andre har man vell litt større bruksområde da...

Link to comment
Share on other sites

Da er 223 remington ditt soleklare førstevalg. Nogenlunde billig kjøpeammo og bra utvalg. Ligger en drøss med tråder som omhandler akkurat dette, om du søker finner du kanskje litt mer info om akkurat dette.

 

Uansett så er det viktig at reverifla er veldig presis!

 

Har selv en 22-250 og jeg ville ikke byttet den med en 223. Men så lader jeg selv......

Link to comment
Share on other sites

Du nevner revejakt, og muligens senere bukkejakt. Kanskje også muligens senere storviltjakt (basillen biter seg fort fast)? 6,5x55. Da dekker du alt fra mus til elg her i landet. God tilgang på ammo, rimelig, godt utvalg, lite rekyl, god tilgang og godt utvalg i rifler, grei å dempe, kuler med god BC, mulighet for tyngre kuler - mindre påvirkelige fra vind osv osv. Mitt valg ville falt på 6,5x55.

 

Greit nok, 6,5x55 er kanskje ikke det mest spennende kaliberet, men er du ute etter et spennende kaliber, velger du heller ikke .223 :)

 

Just my 2 cents..

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter elg og rådyr og har 308 og 30-06 men tanken var ett litt finere kaliber til reven, men med mulighet til ei relativt flattskytende rifle til bukkejakt også med en lyssterk kikkert på.

 

Hvis du har en .308 fra før, så er det ingen hensikt med 6,5, de blir for like. .223 er tingen for deg, siden du ikke lader selv.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville helt klart gått for 22-250 til rev, og kansje et par rådyr i året.. uten tvil!! du får kjøpt federal balastik tipp varmint hos jaktdepoet og den er RÅ på rev! ofte ikke gjenomskudd, og knall og fal efekt.. pluss at den har gått jææævli godt i mine våpen :) om du skulle skyte en del på bane hadde jeg heller valgt 223.. men ikke fanden til jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet du skal ha er .223. Her slipper du rimeligst unna i forhold til andre siden du ikke lader selv. Her har du også størst utvalg av patroner. Flattskytende, ja, men det er nå i grunn alt av kalibre over .22 lr på hundre meter (som du skriver i første innlegg), så ikke tenk på det.

 

Har selv .222 og er fornøyd med det, og jeg kunne selvsagt anbefale det. Kommer du over en rimelig, brukt rifle i dette kaliberet er det vel verdt å gruble på. Kombi kan jo også være et alternativ i og med at du skal bruke det på rev og rådyr. Ikke utenkelig at dyra kan komme på haglehold og. Utvalget i brukte kombier med .222 er ganske brukbart.

 

Du vil imidlertid spare noe på .223 kontra .222 i forhold til ammopris. Ikke nevneverdig på jaktpatroner, men på treningspatroner ala Sellier & Bellot.

 

Sen edit:

Vil du ha det peneste kaliberet: .222 8)

Vil du ha det kuleste navnet: .222 - Triple Deuce 8)

Vil du ha det praktiske/økonomiske: .223 :)

Link to comment
Share on other sites

smaken som baken sies det.....er selv en ivrig tales mann for 22wmr fordi liten rekyl,liten smell hvis du jakter midt på natta,ammo fra 2,50 og oppover. bruker jo dette kaliber til stor fugl og ned til alt små vilt. har jo 308w i tillegg men den 22mag er bare så hendig. bruker man gamepoint eller hp ammo fra cci så er det ingen valgets kvaler ang ammo valg på jakt turen-da detter rev,gås,uten problem,og man sprenger ikke duer og ryper selvom man bruker samme ammoen-enkelt ikke sant?. presisjonen er ikke hull i hull på 100 m,men min beste prestasjon er kronestykket på ca 80 m med blå himmel,anlegg,og vindstille. allatiders småviltrifle. sk jeg bare hatt et fornuftig våpen ville en kombi i 12/70-6,5x55 vert valget. men er jeg fornuftig? hmmmm NEI. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis rådyr er et absolutt krav er 223 minimum, hvis ikke er kanskje 17 Fireball et artig alternativ. Burde gi like god effekt som 17 Rem men i en mindre og mer balansert patron.

Har begynt å gruble på en systemrifle med 221 Fireball som utgangspunkt, altså med løp i 17, 221 og 300 Whisper.

 

Hmmm.

Link to comment
Share on other sites

Hvor selges litt eksplosiv reveammo med 60-70grs kule til 223 om han velger rifle med 1:9 eller krappere riflestigning? Lettere kuler går ikke i min 223.

Siden det ikke er snakk om mengde skyting stemmer jeg på 22-250, har skutt mye rev og bever med min, rådyr har det også blitt.

Link to comment
Share on other sites

Min Rem LTR med 1:9 twist plasserer alt fra 30 Berger til 75 Partizan HPBT Match på rundt 10 -12 mm på 100m fra benk. Dette er ikke "flaksegrupper", lignende grupper er skutt flere ganger.

 

30 Berger i 1170 m/s.

normal_2011-01-23_21_32_39.jpg

 

75 Partizan skutt på 200m, 14,5 mm.

Partizan75HPBTMatch006Medium.jpg

 

Det ligger mange bilder av div grupper i 223 Kuletesttråden på portalen. :wink:

 

Edit: Dette er med hjemmeladninger, men det viser at rifla går bra med et vidt sprang på kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

skyter du mye utenom jakt? hvis du ikke gjør det kan det vell ikke spille så mye inn om u betaler 15 kr for jaktskuddet eller 12-13 ?

om du velger 250 kommer du aldrig til og angre i alle fall :mrgreen: venvittig god patron !

er det en ren jaktbørse til rev, og et par rådyr i året, hadde jeg ikke blunka.. det gjorde jeg heller ikke da jeg kjøpte min første uten og laddet selv.. da skaut jeg inn børsa og jakta MASSE :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

skyter du mye utenom jakt? hvis du ikke gjør det kan det vell ikke spille så mye inn om u betaler 15 kr for jaktskuddet eller 12-13 ?

 

Godt poeng, men her bør man kjenne seg selv godt. Det er veldig lett å være gjerrig på ting som egentlig ikke koster stort, og det kan få konsekvenser for jakta om man skipper på trening og innskyting. 223 har også en fordel når det kommer til mengdetrening, at man ikke gjør det per i dag betyr ikke at man ikke kan endre på det med rimelig og rekylsvak ammo.

 

Så er det dette med lading, er man villig til å ta opp denne fantastisk tidkrevende og kostbare hobbyen (gjerne under dekke av å skulle spare penger) så endrer alt seg, da er en -250 ikke stort dyrere enn 223.

Link to comment
Share on other sites

Om du skulle hatt en ren reverifle ville jeg gått for 204. Ruger. Du får kjøpt remingtons accutip v i 32 og 40 gr hos jakt og friluft. hjemmeladingsbasillen faller du for en eller annnen gang uansett. I steden for å prøve å gi en 223. 204.ens egenskaper (mtp hasighet og fine kulevekter i normale løp) så gå rett på "the real shit."

 

kan vel strengt tatt brukes på rådyr og, men da ville jeg vært veldig selektiv mtp hvor jeg satte skuddet.

Link to comment
Share on other sites

yes popcorn tråd :evil:

.223 er for amatører

.22-250 er for proffe

 

ehh - 223 er vel heller for de som ikke synes at løpsslitasje for en femmer pr smell, er helt greit... :mrgreen:

Brukt til revejakt, vil vel begge rekke til flere enn han rekker å skyte før pansjonsalderen, vil jeg tro, da spørs det om hobbyen er å ha det morro eller å "sparer" penger.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kikker litt på 6,5x55 nå til rev, samt at den kanskje en gang skal brukes på noe annet også.

Hadde tenkt på en 308 men valget heller mot en 6,5x55 nå siden folk skryter så fælt av presisjonen osv osv..

 

Får man v-max til 6,5?

 

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Browning A-bolt i kaliber 22-250, som i hovedsak er tenkt på revejakt og rådyrjakt.

Riggen består av Meopta Meostar 3-12*56 R1, S&L Hardcore lyddemper, og tofot.

Denne riggen kan jeg sterkt anbefale, men når du ikke lader selv blir det nok billigere til deg med 223, med tanke på ammopriser.

Rifla gir knall og fall effekt på rev med 50 grs, selvladet V-max, og VELDIG lite blodslått kjøtt på rådyr med selvladet 62 grs. Norma Rådyr.

Jeg får alle kulene jeg har prøvd hittil til å gå snor rett, og har samme siktepunkt på 40 meter som på 150 meter.

 

Lykke til med valget.

 

Jeger93

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikker litt på 6,5x55 nå til rev, samt at den kanskje en gang skal brukes på noe annet også.

Hadde tenkt på en 308 men valget heller mot en 6,5x55 nå siden folk skryter så fælt av presisjonen osv osv..

 

Får man v-max til 6,5?

 

 

Mvh.

Mads

 

 

ja, 95gr

 

http://www.hornady.com/store/6.5mm-.264-95-gr-V-MAX/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikker litt på 6,5x55 nå til rev, samt at den kanskje en gang skal brukes på noe annet også.

Hadde tenkt på en 308 men valget heller mot en 6,5x55 nå siden folk skryter så fælt av presisjonen osv osv..

 

Får man v-max til 6,5?

 

 

Mvh.

Mads

heidu! hva skjedde med småkalibera (17hmr+22wmr)?? :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikker litt på 6,5x55 nå til rev, samt at den kanskje en gang skal brukes på noe annet også.

Hadde tenkt på en 308 men valget heller mot en 6,5x55 nå siden folk skryter så fælt av presisjonen osv osv..

 

Får man v-max til 6,5?

 

 

Mvh.

Mads

 

Joda, du får v-max til 6,5 OG 308 win, men da må du lade selv... Du får ikke ferdigrulla her i landet med de kulene.

 

Når det gjelder presisjon, så vil jeg da si at 6,5 og 308 win stiller i samme kategori (med de rette kulene). Jo, jeg har erfaring fra begge kaliber, er både "pensjonert" dfs skytter og aktiv jeger.

 

(Uten å skape noen ny debatt om de to kalibrene opp mot hverandre!!)

Link to comment
Share on other sites

mitt svar er hurtigere kule, som gir hurtigere avlivning, flatere kulebane, mindre vindavdrift, lettere og treffe bevegende mål, samt at det bare rett og slett er bedre :mrgreen:

 

He he. Man kan bli lurt av ft/yards og all slags tabeller. Les over en gang til, og gjør deg opp ei mening på nytt.

-Flatere kulebane: Hvor mye utgjør det på 100-200 m???

-Vindavdrift: Stor forskjell på 100-200 m?

-Bevegelige mål: Seriøst, på revejakt??? :roll:

-Rett og slett bedre: Tja.....

Link to comment
Share on other sites

jeg trenger ikke lese over en gang til, jeg vet faktisk va jeg snakker om :lol:

 

oki da sien du ikke vet, så kan jeg svare.. på 200 meter med data fra norma så tar vi oryx 3,6 gram.. Oki? henger du med? :lol:

så skyter vi inn børsa på 100 meter,med 22-250 og da treffer vi 7,5 cm nedenfor på 200 meter, noe som ligger i grenseland for og få et bra tref på en liten rev..

 

så tar vi samme kule med data fra 223.. da vil vi treffe 12 cm nedenfor på 200 meter.. noe som kan føre til bom, i værste fal skadeskyte stort..

 

tatt i betraktning at man har litt egenspredning også, blir det litt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...