Jump to content

Reverifle.. Men hva slags kaliber??


pirkaa

Recommended Posts

tror egentlig mange kaliber er gode på reven. personlig liker jeg 22wmr fordi den gjør jobben komfortabelt uten for mye støy.kunne jo brukt 308w min og men liker 22mag bedre til småviltet. hvorfor? tja sånn er det bare....er vel litt vanedyr vi også tenker jeg. jeg har jo en favorittbukse og favorittsko..og eneste grunnen til at dei er favorittene er at er at eg liker dei bedre enn resten av garderoben. favorittjakka mi er ikke helt vann eller vindtett,men likevel er det den jeg bruker selvom jeg har klær som er bedre egnet egentlig. sånn er det nok med kaliber også. det som er ganske sikkert er at 6,5x55 er veldig anvendelig. skulle jeg personlig hatt bare en revebørse med muligheten til allsidig jakt fra småvilt til storvilt så ville jeg uten tvil kjøpt 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å banne i kirka........rein revebørse og litt kunnskap om våpen: .17 Rem! Har selv aldri hatt det, brukt .222, .22-250 og 6,5, men de som bruker det er veldig førnøyde, full ekspansjon inne i skrotten og ingen gjennomskyting! Og selvfølgelig knall og FALL!!

Link to comment
Share on other sites

jeg trenger ikke lese over en gang til, jeg vet faktisk va jeg snakker om :lol:

 

oki da sien du ikke vet, så kan jeg svare.. på 200 meter med data fra norma så tar vi oryx 3,6 gram.. Oki? henger du med? :lol:

så skyter vi inn børsa på 100 meter,med 22-250 og da treffer vi 7,5 cm nedenfor på 200 meter, noe som ligger i grenseland for og få et bra tref på en liten rev..

 

så tar vi samme kule med data fra 223.. da vil vi treffe 12 cm nedenfor på 200 meter.. noe som kan føre til bom, i værste fal skadeskyte stort..

 

tatt i betraktning at man har litt egenspredning også, blir det litt ;)

 

Ok. Ser den. Visst du skyter inn på 100 m. Noe sikkert du notorisk gjør siden du har denne magnumen....

Skyter du inn med overslag, hva blir da resultatet?

 

For samme treffpunkt på 200 m har du en differanse på ca. 1 cm på 100 m. Henger du med?

Eller har du kommet litt videre, og tenker foranhold på løpende rev???

Link to comment
Share on other sites

det jeg gjør i min 250 er at jeg skyter inn rifla på ca 200 meter of får et overslag på ca 2-2,5 cm på 100 meter. men det har vel lite med saken og gjøre..

 

på løpende rev ville jeg fortsatt anbefalt 22-250 mot 223 :lol:

jeg har skutt min andel rev med 22-250 og er stålende fornøyd :D muli den blir byttet ut i fremtiden men da med 25-06 eller 257 weatherby magnum. aldri mot en 223 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Overslag er vel nettopp med saken å gjøre. Visst du mener noe annet har du fortsatt mye å lære....

Men selvfølgelig, 250 er sikkert kjekt. Saken er at trådstarter ikke er noen lader. Da må vi forholde oss mer til

fakta og la følelser stille i andre rekke.

 

Persolig ville jeg foreslått .222 rem. Men da steiler du vel? For krum kulebane er vel ikke noe for revejakt??... :roll:

Link to comment
Share on other sites

hva JEG gjør, og har av overslag har vel lite med saken og gjøre... det var det jeg mente..

jeg liker 222 MYE bedre end 223 :P har tengt og kjøpe en slik til madamen :)

 

men kom heller med litt matnyttig info til trådstarter ;)

 

jeg kan jo bidra med og fortelle at på 222 og samme data som i sted kommer du bare ca 1 cm lengre ned end med 223.. på 200 meter..

så 222 er også en flott kandidat.. og mange fine brukte rifler er det også på markedet...

 

selv om eksemplet mitt er dårlig siden det lønner seg og skyte den inn med overlegg (lengre hold) som du sier.. :)

Link to comment
Share on other sites

Kom igjen gutter, selv om det er lovlig og ro over til amerika i en 10 fots gummijolle så er det da ikke noe man råder folk til og gjøre. Storvilt er for 10mm eller mer. 6,5 og 308 er greit på åte, men litt kjipt når reven løper fra kula... 223 er en kjempefin patron i halvauto/auto rifler, men jakt og strid bør ikke sammenlignes.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha knall og fall på stedet og pene skinn uten store hull så er 17 rem. tingen , høy hatighet , flat kulebane og lette kuler gir ikke gjennomskyting ved bogtreff. Ellers er 223 med lette kuler og 22-250 mine favoritter men her blir det ofte sollide hull men kan også gå bra med riktige kuler . Tyngre kalibre kan du også bruke men revejakt er ofte i nærheten av bebyggelse og stiller da mye større forsiktighet med flate skudd og rekorsettfaren. Eks. en 17 rem. gir ikke rekorsett overhode , kule på 1.6 gram eksploderer ved berøring av hva som helst . I usa blir dette kalibret brukt til og med i byer på skadedyr .

Link to comment
Share on other sites

I disse grisetider har jeg byttet ut alt av småkaliber mot 260 (eller 6,5 for den saks skyld)

Ikke pokker om jeg sitter på bukk/bever/revepost med ei rifle jeg ikke kan felle storgalten med, den dagen han kommer rakklende over potetåkeren. Det er bare spørsmål om tid 8)

Link to comment
Share on other sites

Til deg 'PPSH 41' så har jeg hatt min 17 REM i snart 3 10 år og det er skutt noen hundre rever med veldig gode resultat og det er ikke mange med store skinnskader og de skyldes dårlige skudd og litt feilvalgte kuler . Skudd langt bak i maveregion gir ofte gjennomskudd og store hull . Nå har ikke skinn hatt noen verdi i det siste men mange er ute etter pene skinn uten hull . De dårligste bruker jeg til fluebinding og mange av mine venner blir blir også glade . :D

Link to comment
Share on other sites

felle storgalten med
Du som er fra Hedmark, må da vel vite hva galte betyr på norsk? Selv om villsvina kommer fra sverige, trenger vi ikke importere ordene derfra. :wink:

 

Hvem er det som flyr rundt i skauen å gjelder hanngriser?

 

I bygda jeg bor i har vi knapt sett en Svenske, likevel er navnet på din hanngris galte, og jaggu har de baller og! Mye som er feil med oss..

Link to comment
Share on other sites

felle storgalten med
Du som er fra Hedmark, må da vel vite hva galte betyr på norsk? Selv om villsvina kommer fra sverige, trenger vi ikke importere ordene derfra. :wink:

 

Hvem er det som flyr rundt i skauen å gjelder hanngriser?

amatør@

Sååååå ......hva kalles det på Norsk da?

En galte er vel en galte enten den er Svensk eller Norsk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
i 223 har du ferdigladd JHP i 45-50 gr til rundt 6kr smellen, ikke dårlig...
Nei, og noen har sikkert hylser som kan lades og ammo skreddersys. 223 har jo stigende popularitet, så godt ammo tilbud vil vedvare. Bare ikke velg rask rifletvist, da er den brått kanskje ikke kompatibel med den vanlige ammoen med lette kuler. Testet nettopp 50grs i egen pipe, 1:9, det var enda mere tragisk enn 55grs, 69grs går ok, 75grs en og annen på skrå. Man trenger vanligvis ikke skyte reven på 300m+ og tunge prosjektiler i 223.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...