Jump to content

Geværet i "The Jackal, 1972 !


National Match

Recommended Posts

Hei ja! Er mest på pistol-sidene, men fikk lyst til å skrive litt om den mest fascinerende film-frekvensen som fins! Geværet The Jackal får spesial-lagd for å myrde den franske presidenten med fra 1972 - regner med at en del har sett denne filmen. Glem ny-vesjonen med Bruce Willis. OM noen har klipp fra innskytingen på vannmelonen oppe i fjellene, ville det vært fantstisk og sett dette! Like så når geværet er ferdig hos den sveitsiske børsemakeren, og børsemakeren instruerer Sjakalen - ville vært flott og sett igjen. Lenge siden jeg har sett filmen, men geværet er vel i 22 magnum mener jeg å huske, og det er spesiallagd for å passe inne i en krykke. Bolt-action, éttskudds - og han får vel 6 stk. eksploderende patroner ved siden av. (Bare rett opp evt. feil her) Kanskje dumt spørsmål, men ville det latt seg gjøre og bygd et sånt gevær? Og en magnum-patron i 22 bråker vel mer enn i sekvensen mot slutten der Sjakalen skyter mot presidenten.? Må bare si igjen at hvis en avstemming skulle vært lagd over beste filmfrekvens - så er innskytingen mot melonen i alpene den klare vinner !! Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Eksploderer ikke de fleste patronene når man trykker inn avtrekkeren? :moresarcasm:

Nei, heldigvis ikke. Innholdet i tennhetten eksploderer, kruttet forbrenner kontrollert, og trykkoppbygningen sørger for at patronen deler seg i hylse og kule 8)

Skal vi spikke fliser, så kan vi gjøre det skikkelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he... og beklager Mauser68; skal prøve å lage tråder som ikke får deg opp i trøbbel heretter - er det kona som har lagd nista du spiser på profilbildet også? :mrgreen::mrgreen::mrgreen: Det er faktisk da man skulle vært homo; når man får forståelse fra partneren på at en skyte-film er langt viktigere enn rydding på kjøkkenet. Filmen er visst fra 1973, ikke '72. (Har jo MINST én person i tråden her som spikker UTROLIG tynne fliser - gjelder å ikke gi dyra mat her med et helt år feil i produksjonstidspunkt :o

Link to comment
Share on other sites

Bruce Willis og nyinnspillingen suger lut, kamelfjerter og rømme gjennom en septiktank.

 

Se orginalen og for all del, les boken...

 

ja huff , "nyinnspillingen".... :evil::cry: De skyldige for den burde straffes.

Bruce Willis er absolutt best når han holder seg til det han kan, nemlig å spille fyllesyk, skilt ekspolitimann.

Link to comment
Share on other sites

Highpower: Takk for enorm takhøyde og uendelig stor generøsitet ved å la være å påpeke årstall-feilen. Det må ha kostet deg enormt mye :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Er skikkelig kverulant selv, så det er bare og kjøre på! Feil skal arresteres!! Jeg tok Ex.phil og Ex. Fac en gang, og foreleseren snakket i en mikrofon med høyttaler på "kateteret" foran oss studenter. I baklomma hadde han en liten innretning som trådløst sendte signalene til høyttaleren på bordet. Plutselig midt i en setning stanset han en gang, og dro opp boksen fra baklomma. Så kikket han opp på oss og spurte om vi kunne høre ham gjennom høyttaleren. Vi svarte som sant var, at ja - det kunne vi. Oj, det var rart, sa foreleseren - for dere skjønner det at den lille lampa som sier at batteriet er tomt, lyser. Jeg spør direkte om hva som da får denne lampen til å lyse. Dette bør jo være i Highpowers gate :lol::lol: (Foreleseren kikket opp på meg etter spørsmålet, ristet sakte på hodet og sa: Å ja, der har vi ham med de intrikate spørsmålene igjen.) Ble en morsom frekvens, og alle var enige i at det var et betimelig spørsmål siden det var filosofi vi hadde - - -

Link to comment
Share on other sites

Ble en morsom frekvens

Hvor mange Hz ? 8)

Ble sikkert en litt underholdende sekvens også :mrgreen:

Og siden jeg har realfagsbakgrunn bl.a. som elektroingeniør ville jeg nok stilt samme spørsmål. Skulle forresten gjerne spurt produktutviklerne hos diverse mobiltelefonprodusenter hvorfor telefonene må lyse opp skjermen, gi lyd fra seg og vibrere for å fortelle at batteriet er i ferd med å bli tomt. Kombinasjonen av de tre mest strømkrevende operasjonene utenom sending kan da ikke være optimal for det formålet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skulle forresten gjerne spurt produktutviklerne hos diverse mobiltelefonprodusenter hvorfor telefonene må lyse opp skjermen, gi lyd fra seg og vibrere for å fortelle at batteriet er i ferd med å bli tomt. Kombinasjonen av de tre mest strømkrevende operasjonene utenom sending kan da ikke være optimal for det formålet :roll:

 

ja det har irritert meg også :evil:

Link to comment
Share on other sites

Og før Higpower og andre SÆRINGER får sagt det: Jeg kom i skade for å kalle gunsmith'en sveitsisk - jeg ber på etterhånd, nå og i etterkant og så lenge jeg lever så ydmykt om unnskyld for denne utilgivelige feilen !!!!!!!!!!!!!!!!

 

Angående patronen 45/70 - tenker bare mer og mer på formen på hylsa, utrolig estetiske greier.. Om man lader denne ned til underlyds, vil den falle mye på 100 meters hold? Hvor tunge er prosjektilene vanligvis i dette kaliberet? (de mest vanlige kulene) Jeg vet det er fullstendig estetisk/historisk/kulturell galskap å dempe en Cowboy-rifle - men hvis kriteriene mine er å først ønske en dempet rifle, og andreprioritet er en lever action: så passerer det kanskje som et bevisst selvbedrag i hodet mitt? (Og at jeg ikke blir mobba i hjel for det) Følelsen av å mate en lever-port med 45/70-skudd MÅ jo være en utrolig bra følelse?!? Er også klar over at det kan by på problemer dersom rørmagasinet går helt ut til enden av løpet ift. demper...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er fullstendig estetisk/historisk/kulturell galskap å dempe en Cowboy-rifle

..og jeg som trodde rifla mi var pen :(

normal_mail.jpg

 

Følelsen av å mate en lever-port med 45/70-skudd MÅ jo være en utrolig bra følelse?!?

Finnes "ting" som gir en bedre følelse å putte inni ett hull.. Men joda, er vel det.

 

Edit:

Forresten, du lurer på det der med kulefall på 100m ved underlydshastighet. Du kan gå inn på www.Norma.cc -> balistikk og lek deg litt med kulevekter, hastighet etc..

Link to comment
Share on other sites

Forresten Morgan Kane, hvilket kaliber er kulturkrasjen din? Og hvoran går den? Mvh

Det er denne http://www.marlinfirearms.com/Firearms/centerfire/336SS.asp. Den deler bosted med diverse bøyle søstre andre kalibre, men bare denne i 30-30 jeg har montert demper på. Hvordan den går? Tja, det er ikke en rifle man kjøper p.g.a presisjonen for å si det slik..

Link to comment
Share on other sites

Det går faktisk an å få til energikravet til storvilt med subsonic kule.

Problemet er da at den må veie minst 1000 grains (64 gram!) og ha en munningshastighet på ca 280 meter per sekund. Kaliberet blir da grovt, men ett riflet hagleløp i kaliber 12 skulle klare det om jeg ikke har regna feil.

 

Pac-nor barrels lager iallefall blanks med følgende data:

12 ga. (.729") 7 groove, 20" twist

Link to comment
Share on other sites

Ettersom tråden likevel har sklidd ut på ytre reinbeitedistrikt..

 

Egenvekten til gull = 19.3, egenvekt bly = 11.35

Antar Hveem har regnet på bly når han kom fram til kaliber 12, altså en diameter på 18.53mm. Om man beholder samme forhold egenvekt/diameter, skulle man kunne trenge 10.93mm i diameter ved bruk av gull. Noe som tilsvarer ganske nøyaktig diameteren på en 45-70 pipe.

 

..om dette er 100% riktig, sikkert ikke.

Noe som derimot er sikkert, er at det er tegn på lettere lade galskap å fundere på slikt.

 

 

Kule: 11 328.00,-

Hylse: 2.20,-

Krutt: 1.30,-

Tennhette 0.42,-

 

Skulle gi noe sånnt som 11 331.92,- smellen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

... noe som minner meg om søndagens skyteseanse:

hadde satt opp noen gamle harddisker på ca 30 meter. Traff litt lavt på en av de, Marlin 450 med en 400grains blyplugg som sendte disken 3-4 meter opp i lufta og gav den en frisk rotasjon, så når den landet så trilla den 20 meter bortover marka.

"Hva f.., skyter du med utarmet uran eller :?: " 8)

Link to comment
Share on other sites

Om man beholder samme forhold egenvekt/diameter, skulle man kunne trenge 10.93mm i diameter ved bruk av gull. Noe som tilsvarer ganske nøyaktig diameteren på en 45-70 pipe.

Men hvis hver kule består av 64g gull skal man ha et ganske romslig ladebudsjett... Tror jeg heller satser på supersonisk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ettersom tråden likevel har sklidd ut på ytre reinbeitedistrikt..

 

Egenvekten til gull = 19.3, egenvekt bly = 11.35

Antar Hveem har regnet på bly når han kom fram til kaliber 12, altså en diameter på 18.53mm. Om man beholder samme forhold egenvekt/diameter, skulle man kunne trenge 10.93mm i diameter ved bruk av gull. Noe som tilsvarer ganske nøyaktig diameteren på en 45-70 pipe.

 

..om dette er 100% riktig, sikkert ikke.

Noe som derimot er sikkert, er at det er tegn på lettere lade galskap å fundere på slikt.

 

 

Kule: 11 328.00,-

Hylse: 2.20,-

Krutt: 1.30,-

Tennhette 0.42,-

 

Skulle gi noe sånnt som 11 331.92,- smellen..

 

Det er bly jeg tenkte på, ikke no "Francisco Scaramanga" opplegg.

 

Forresten finnes det noen som lager kuler av nettopp gull,samt sølv:

http://www.bulletforge.com/expensive.php

 

Denne her skulle nok fungere greit på varulver..

45_70_swc_silver_bullet.jpg

 

Og har man no arvesølv til overs, så står det her åssen man går frem:

http://hurog.com/books/silver/silverbullets.shtml

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Legg merke til lebells posisjon idet den franske politimannen skyter opp låsen på døra.

Ikke videre smart med tanke på rikosjetter..

 

He he, kjempetafatt valg av inspektøren. Skulle heller stått under bildet: "A gendarme assisting Inspector Lebel with shooting his nuts open"

 

Ahmm, når det likevel er åpnet for å spikke fliser her...

 

Figuren som skyter i filler døren med maskinpistol er altså ikke en "gendarm" men en CRS mann. :wink:

 

CRS (Compagnies Républicaines de Sécurité) var en slags kasernert politireserve som i hovedsak ble brukt til vaktfunksjoner og opprørskontroll.

Mye likt Gendarmerie Mobile både i oppbygging og anvendelse, men altså ikke militære og sorterte under Police Nationale.

De eksisterer fortsatt og er i høyeste grad aktive, men nå med hovedvekt på sikkerhet, redning og opprørskontroll.

 

Toothpicks anyone? :P

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt PK i dag , forespurte en våpen ingeniør i utlandet om det gik kan å lage ei slik rifle som Sjakalen har , og han sa " sure its easy "

 

Fremmedlegionen hadde sitt 1 REP, 1eme Regiment Etranger de Parachutiste, og de deltok i kuppet mot deGaulle pga at de syns han forrådte Frankrike ved å gi Algerie selvstendighet så de begynte å planlegge kuppet, men pilotene i flyvåpnet med transport flyene trakk seg. Regimentet ble oppløst, og soldater overført, og offiserer sparket eller fengslet, en fjern kjenning av meg ble overført til spesial styrkene, men det er en annen historie. Exit 1 REP og hellu 2.REP. Dette dannet grunnstammen i OAS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...