Jump to content

Tråden om heimelaga pizza


Mauser68

Recommended Posts

Hei Mauser 68. Oppskriften, ikke minst med bilder, ser utrolig god ut!

Nå står deigen til heving, sausen til avkjøling og kjøttdeig i marinade. Selv om det bare er torsdag gnur jeg på og har sågar tatt en pils mens jeg har surra på kjøkkenet. Må være lov å ha det litt greit utenom helga au. Kona jobber seint, så jeg antar ho blir imponert over mannens ferdigheter på kjøkkenet når ho kommer hjem til denne pizzaen en vanlig dag. Melder tilbake terningskast når pizzaen passerer tolvfingertarmen...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg, en torsdag kveld, laget pizzaeen til Mauser 68. Terningkast 6. uten tvil. Jeg er veldig glad i hjemmelaga pizza og har i den siste tida likt tunn bunn og lite fyll. Denne er jo alt annet enn det, men smakte svært bra likevel! Jeg, kona og 4-åringen spiste ca 1/3 av langpanna, så det er masse igjen! Kona syns bunnen var litt for tykk og at det var for mye ost. (450 gram revet Norvegia + en pk Mozarella) Jeg syns det var akkurat passe ost, men at den var litt for lite sterk. Det ble løst med litt tabasco. Godt eksempel på at smaken er som baken, og at en må foreta seg sine egne valg.

Forøvrig koselig å lage mat mens en unner seg en pils eller to, ikke minst en vanlig hverdag.

 

Oppskriften anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Høyrde ut som ein vellykka middag det der då.. Kjekt at du likte den, og det med smaken og baken, det er heilt sant.. :thumbup:

Personlig så har eg ein fin pizza topping, som er heit som ein fakkel, den likar eg godt å ha på, også Tabasco`en, men den lager fort ein litt sær smak synst eg. Men effekten av den er god som gull, det er håp når svetteperlene pipler frå pannebrasken og halsen står i full fyr, he, he.. :)

 

Men har ei konemor som desverre får problemer med magen, når det er snakk om sterk mat, så eg er veldig snill til dagen. Derimot når eg jobber litt seint, er på veg til å bli forkjøla eller lager mat til meg sjølv, så passar eg på å få ein dose med sterkare saker i maten, det er berre lækkert.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var 100% vellykka. Kona mi syns det meste er for sterkt, så jeg er flittig bruker av chilli, cayennepepper og tabasco på toppen av det meste. Det gikk noen kr mer enn til " vanlig" hjemmelaga pizza, men det var verdt hver krone. Og det blei så mye saus og kjøttdeig til overs, at jeg har alt har kjølt det ned, vakuumpakka det og fryst det ned til neste gang. Som nevnt var pizzaen også drøy. Langt over halvparten er igjen, og magen min har plass til mye!. Gøy at det er plass til en pizzaprat blant jakt og våpen

Link to comment
Share on other sites

En veldig enkel variant som passer for en hybelboer som trenger noe enkelt, men godt.

Jeg er ikke flink til og pynte og dille med maten, for jeg skal jo spise den 8)

Ingredienser:

 

- En pakke pitabrød

- Kjøttdeig ( evt det duhar lyst )

- Løk og chilli ( det var det jeg hadde liggende, men alt mulig kan brukes )

- Krydder ( Salt, pepper, pizzakrydder, you name it..! :)

- Tomatpurè ( det kan også brukes mye annet, men jeg liker tomatpurè.

- Ost

 

2ni4efs.jpg

Først skjærer jeg ut toppen av pitabrødet, men lar det være igjen en kant så ikke fylle detter av så fort pizzaen nærmer seg kjeften og den blir ikke så tykk.

 

miyqtl.jpg

Så fyller jeg så mye purè som jeg selv vil ha.

 

16ly4nr.jpg

Så begynner jeg og hakke opp chillien. Nokså store biter og ca 2 chilli for en pakke kjøttdeig.

 

2va1hd5.jpg

Så hakker jeg opp løken.

Selv bruker jeg sjalottløk siden jeg synes den gir en bedre og mer smak. ( Å at jeg bor så nærme Arne Brimi og mor mi kjenner han og snakker samme dialekt ).

 

21jcg2t.jpg

Så steker jeg kjøttet til det er litt brunt og litt rosa før jeg tilsetter løken og chillien.

Krydrer også med det jeg liker.

 

 

2vl8chj.jpg

Så smører du det sammen og setter det i stekeovnen på 225 `c til den ser bra ut. Snakker ikke og mange minutter siden alt er egentlig stekt utenom osten.

 

 

nxetz.jpg

Siden maten kan være litt sterk så anbefaler jeg :

 

 

 

Og som underholdning mens du spiser er vell klassikerne:

6szwg4.jpg

 

PS. Like kjapt som Mr. Lee, men mye bedre :mrgreen:

 

Vel bekome

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tror jammen jeg skal prøve den Mauserpizzaen igjen i helga. Den var farlig god og anbefales virkelig.

 

For øvrig vil jeg slå et slag for å bake pizza i Weber kulegrill med deres eminente pizzastein. Nærmere ordentlig ovnsbakt pizza kommer jeg nok ikke før jeg får realisert drømmen om bakerovn. Kanskje skal jeg slå to fluer i en smekk og lage Mauserpizza på grillen. Nei nå blei jeg sulten gitt.

 

Å du så mye godt som kan lages

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kjøpte meg steinplate og nå blir det nok ikke laget "vanlig" hjemmelaget pizza lengre :)

 

Det er enklere å lage en stor deig, men neste gang blir nok denne halvert.

8 pizzabunner

6 dl lunket vann (ca 25oC)

1 dl god olivenolje

1/4 pakke fersk gjær (12-13 g), evt. 3 g tørrgjær

1 ss hvitt sukker

1 kilo «00» pizzamel, siktet

1 ss salt

 

Deigen ble eltet godt, hvilte 20min, rullet ut i 8 baller og hevet på et brett i 2-3timer

 

Tomatsaus (Dette blir mye saus, men den står seg kjølig en uke)

1 kg. flådde tomater fra boks, hele eller knuste

1 neve ferske basilikumblader

1 ss. salt

1 ss. hvitt sukker

3 ss. god olivenolje

3 hvitløksfedd, skrelte og grovknuste

1/2 ts. finmalt kajennepepper

 

Ha alt i en bolle og knus\bland det med stavmikseren.

 

Steinen ble satt i ovnen på maks temp i ca en time

Da var det bare å kjevle ut tynn bunn, ha på saus, ost og annet snadder. Jeg brukte marinert elghakk, strimler av elgkjøtt, løk og sopp.

Stekte pizzaen på steinplata (langt nede i ovnen) med ovnen på full guffe til den ble gylden brun

 

Resultatet ble veldig bra. Viva Napoli kan ta seg en bolle :mrgreen:

 

887080_10152170253650288_464911166_o.jpg

 

Har sett at "proffene" bare bruker vann, mel og salt i deigene sine så sukker og olje blir droppet neste gang. Det er også viktig å bruke pizzamel, samt elte deigen godt (ca 15min) slik at den blir elastisk.

Link to comment
Share on other sites

Mmm.. Det så godt ut!

 

 

Har egentlig ingen oppskrift, men kan prøve å forklare hvordan jeg som regel lager pizzaen.

 

Bunnen;

Bruker vanlig oppskrift på deigen, men slenger i litt revet ost i deigen. Kjevler den tynn, men ikke for tynn. Pensler den så med hvitløksmør i stedet for tomatsaus. Krydrer så med diverse urter, slenger på noen oliven, mozarella (eller annen god ost). Detter tar jeg en neve cherry tomater som jeg deler i to og strør over osten.

Dette er basisen, noen ganger slenger jeg også over litt soltørkede tomater og hele hvitløksfed fra glass (disse smaker søtt og kan ikke sammenlignes med vanlig hvitløk).

 

Hva jeg så legger oppå varierer fra hva jeg har liggende eller har lyst på. Men dette er favorittene;

- Bacon strimler. Legger de da over tomatene slik at de ikke blir som små skåler når de stekes

- En spansk pølse som heter chorizo (gjerne den "sterke" som kalles picante)

- Ferdig grillet kylling som jeg river i biter med nevene og strør over. Ta gjerne med skinn og litt av fettet. Bruker man f.eks kylling filè blir det lett tørt. Gjerne litt ruccola salat oppå til slutt.

- Små kjøttboller. Disse lager fruen, så aner ikke hva hun har i dem. Men ganske mye krydder i dem. Kan gjerne kombineres med bacon.

- serranoskinke (eller annen god skinke). Men for all del sjekk at skinka ikke er marinert med paprika, pizzaen vil da smake omtrent som hårvoksen til Kim Jong-un. Skinka strør jeg da over etter steking rett før servering.

 

Er det varmt ute, griller jeg pizzaen i gassgrillen med pizzabrett fra Weber. Fungerer bra, synes den største fordelen er at det er kjappere å kjevle ut på flate brett uten kant rundt. Men man trenger flere brett, pizzaene blir ganske små.

Ellers må det øl til, også under produksjonen. Henter da noe hjemmelaget fra kjellern :)

 

 

Edit; Bruker ikke hvitløksmør fordi jeg ikke liker tomatsaus, jeg er bare litt fantasiløs ;) Dessuten smaker det da ekstra godt når jeg får servert pizza jeg ikke selv har laget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Et alternativ å bruke til pizzbunn er den typen naan-brød/pita-brød man får kjøpt i "innvandrerbutikker". De store tynne m. diameter på ca 3o cm. De funker ypperlig for Italiensk-bunn-effekt, kan fryses og tines lett; og ikke minst, de blir skikkelig sprø.

 

Vanligvis fan av å gjøre alt fra bunn, men når jeg først skal lage noe enkelt som pizza - da gjør jeg det enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Pizza er nydelig mat, eg tåler ikkje den ''heimelaga'' varianten med tjukk botn - for mykje mjøl og gjær til at magen min spelar på lag. Men italiensk pizza derimot, går heilt supert :D Eg har her basisoppskrift på bunn og saus (oppskrifta rekker til 3 bunner og nok saus til 2-3 pizza) og eit par forslag til topping.

 

Bunn:

500 gram Tipo 00 (italiensk pizzamel som er meir finmalt en tradisjonelt mel, bruk vanleg hvis du ikkje klarar å skaffe Tipo)

2/3 ts havsalt

1/2 pakke tørrgjær

2/3 ts brunt sukker

2 SS god olivenolje

3,3 dl lunka vatn

 

Sikt mel og salt i ein bolle, resten blandar du i ein kopp og lar det stå eit par minutter. Hell innhaldet i koppen over melet og kna det godt sammen, la deigen heve ein time og kna den kraftig før du kjevlar den ut.

 

Fyll:

1 boks hermetiske, knuste tomatar

2 fedd kvitlauk

god olivenolje

basilikum

balsamico salt og pepper

 

Del kvitlauken i tynne skiver, ha ein god klunk olivenolje i ei stekepanne og ha oppi kvitlauken, den skal få litt farge - men ikkje bli brun. Hell over tomatane, ein neve ned hakka frisk basilikum, ein liten klunk god balsamico og smak til med salt og pepper - og la det koke opp. Her kan ein gjere det på to måtar Sile sausen i eit dørslag, eller mikse alt med stavmiksar - eg syntes siste metoden vert best.

 

Form ein tynn bunn, eg syntes det er enklare om eg brukare hendene - en om eg brukar kjevle. Ha på eit par SS med pizzasaus, her skal ein vere sparsommeleg med saus - less is more! når det gjeld italiensk pizza. Og når det gjelder saus og topping, er det lurt å ha minst i senter av pizzaen. So river ein mozerella i små biter, som ein fordelar utover - og då er det berre å legge på topping etter eige ønske ;-)

 

Topping 1: Legg over blåskjell (brukar du hermetiske, må du klemme litt av krafta ut av dei først), reker, finhakka kvitlauk og persille.

 

Topping 2: Baconstrimlar eller panchetta, raudlauk og basillikum

 

Topping 2: Seranno (eller anna tynnskoren spekeskinke), raudlak, sopp og basillikum

 

Når pizzaen skal steikast, er det full guff på omnen som gjelder! Eg prioriterer å bruke kulegrillen med pizzastein, alternativt legger eg pizzasteinen i omnen og lar den stå på 250 grader i ein halvtime - slik at den er so varm som råd. Ein trenger ikkje pizzastein, men anbefalar alle å kjøpe det likevell ;-)

 

Ha pizzaen inni og den vil vere ferdig på mellom 8 og 15 minutt - alt etter temperatur.

 

Når den er ferdig, kvernar du over svart pepper, ringlar over litt olivenolje, fordelar utover litt ruccolasalat, river over parmesan og pressar til slutt litt sitron over. Setter deg godt til rette med ein dugane raudvin og nyter ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pizza er DIGG. Hittil i mitt liv tror jeg ikke at jeg jeg har takket nei til pizza. :lol:

Har forsket på mange rare varianter, italiensk, innbakt, amerikansk og alt i mellom.

 

Slenger ut et bilde av den siste varianten med reinsdyrmørbrad!

 

20130831_200926.jpg

 

Innhold:

Lokalt øl og urter i deigen - ble kjempegod!

Hjemmelaga fløtesaus - aldri prøvd på pizza før, men slo an!

Jarlsberg. Sjalottløk. Rødløk. Kantareller. Reinsdyrmørbrad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en sånn sak når jeg lager pizza: http://www.hyttespesialisten.no/weber-bakesten-rund

Trikset er å forsteke bunnen litt i stekeovn, ellers blir det bare søl.

Jeg lager tynne bunner og steker kjapt (ca. 5 minutter) i ovnen.

Forsteker man en del bunner og fryser ned, tar det bare et øyeblikk fra man får lyst på pizza til den er ferdig.

Det tar kun ca. 7-8 minutter å steke ferdig pizzaen på grillen om jeg fyrer opp til ca. 300 grader.

Jeg bruker kullgrill, noe som setter en himmelsk smak på pizzaen.

Tennvæske er fyfy, så opptenningen foregår med en slik: http://www.hyttespesialisten.no/weber-grillstarter

Like kjapt som med tennvæske, og så uendelig mye bedre smak på grillmaten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Jeg må vel bidra med mitt. Jeg lager pizza på "touch&go-metoden", dvs ingen grunnoppskrift. Sentral er alltid min trofaste kjøkkenmaskin til å lage deigen. En passe kladas med hvetemel, en skvett olivenolje, en dæsj salt, en litt større dæsj sukker (gjæren skal jo også leve), og litt for mye vann til å begynne med. Så kjører jeg eltekroken til alt er sammenkjørt, og tilsetter litt mel om gangen til deigen akkurat slipper fra bollen. Og kjører, kjører og kjører. Av og til stapper jeg deigen i en plastpose og lar den heve et døgn i kjøleskapet. Blir ekstremt luftig og sprø bunn.

 

Til fyll: en halv pose elgkjøttdeig som freses i panna, begynner som regel fra frossen tilstand. Dvs at det første som skrapes av kjøttdeigen blir stekt lenge ("karamellisert") mens det siste blir bare akkurat stekt. Drøsser på plenty pizzakrydder (som i hovedsak er blanding av oregano, estragon og diverse). Salt&rikelig med pepper. Ca 20 grønne oliven og 10 hvitløksbåter fra glass samt et par SS hakka soltørka tomater. Og en boks med hakka tomat, og jeg skyller ut boksen med ca 1/4 oppi boksen med vann. Rører opp dette og lar det putre til det er såpass tørt at det ikke direkte renner av det (for å unngå at jeg koker pizzabunnen).

 

Klatter dette over en utkjevla pizzabunn og dekker med passe mengde ost. Steker i... noen minutter til det er ferdig.

 

Så litt detaljer. En pose elgkjøttdeig er altså en kladas med elgkjøttdeig som jeg stapper i en vanlig frysepose og banker ut til en firkant på ca 12x20x2 cm. Denne banker jeg mot kjøkkenbenken når den er frossen, så den brytes i to. Veldig enkelt å steke fra frossen tilstand sammenlignet med en rund klump kjøttdeig.

En kladas med hvetemel tilsvarer sikkert ca 3-4 dl. Av og til blir det litt mye, og da deler jeg deigen i to, og legger halvparten i en pose i kjøleskapet der den får heve veldig sakte til neste gang jeg får lyst på pizza. Hvis jeg ikke har besøk, bør det gå ca 2 døgn til neste gang, ellers vil jeg snart innta en fasong der det er raskere å klyve over enn å gå rundt, og jeg er like høy når jeg sitter som når jeg står.

 

Et meget godt alternativ til fyllet er en litt italiensk stil som jeg egentlig liker vel så godt. Samme deig, men jeg bytter ut elgkjøttdeigen med spekeskinke som skjæres i VELDIG tynne skiver, og strimles opp. Trenger ikke så veldig mye. Dette drysses over pizzabunnen, sammen med oppdelte/hakka grønne oliven, hakka soltørka tomat, hakka hvitløk fra glass, gjerne litt hakka jalapenos, og gjerne en kvart rødløk, også hakka. Litt (men ikke så veldig mye) revet ost. Ja, ost som kommer i fra kua, ikke sånn kvasi-soya-ostelignende greie. Blir mye tørrere enn ovenforstående. Bruker veldig gjerne rømmedressing på pizza'n.

Link to comment
Share on other sites

Pizza Norvegese - VEB - (Folkets egen Pizza)

 

Hvetemel rikt på protein. Fortrinnsvis fra USA men Italiensk er helt greit. Høyt protein innhold er avgjørende.

Svensk hvetemel duger ikke. Da blir det sloppy pizza.

(Degklump)

1 Pose tørrgjær.

Bland med maskinelt utstyr.

Sett til lunkent vann etter behov og bland videre.

(Olje, salt? - Nei)

Legg det hele i en firkantet stekeform som er smurt rikelig med olje.

Sett forma på ett lunt sted - F.eks inne i ovnen.

 

Når deigen er passe hevet -

1 boks hermetiske tomater fortrinnsvis fra Italia - Det smaker bedre når tomatene har sett sola.

1 liten boks skivede hermetiske sopp. (Avrennes)

1 liten boks hermetiske ananas. (Drikk saften)

1 pakke 250 gram Best Pris kokt skinke pålegg skåret i strimler

Noen strimler ekte Best Pris bacon skåret i små stykker.

Reker fra Grønland hvis du vil.

Hvis noen av råvarene er kjølige rett fra kjøleskapet er det tryggest å varme de noen sekunder i mikroen til litt over romtemperatur.

Rikelig med ekte revet Norsk Jarlsberg ost. (Erzatz brukes på eget ansvar :-)

(Revet er for de som banner i kjerka og satser på evig fortapelse)

 

Stekes ved 225 grader til osten er passe brun.

Bruk gjerne varmluftsovn.

Gassovn setter smak på Pizzaen og det liker jeg ikke.

 

Tykkelsen på bunnen velger du selv - Jeg foretrekker den litt tykk (Deep Pan)

 

Krydder etter behov og smak.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...