Jump to content

hvilket kaliber i en m98?


PederR

hvilket kaliber  

128 members have voted

  1. 1. hvilket kaliber

    • 6.5-06
      35
    • 22-250
      9
    • 280 remington
      14
    • 300 win mag
      21
    • 7mm rem mag
      13
    • 308 win
      33
    • 8x68s
      26
    • 350 remington magnum
      3
    • 358 norma mag
      16
    • 9.3x66
      12


Recommended Posts

:shock:

 

hallo.

skal bare ha en liten måling av hva slags kalibre dere ville ha satt i en mauser m98.

dette er kalibre jeg har lyst på selv!

 

Og like etter

 

men vil ikke ha noen diskusjonstråd her :!:

og ikke noe om hvilken kaliber DU ikke vil ha i m98.

kom heller med forslag istellefor.

6.5x55 blir for klassisk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Joda, et klassisk kaliber bør det være. Av de du nevnte er vel 8 mm det som passer best. Utenom er jeg svak for 358 NM som jeg selv har, men ikke i Mauser.

 

er det jeg merket med rødt jeg ikke vil ha i tråden så forstår dere bedre. dere får skrive hva slags kalibre dere ville ha hatt i en m98 men ikke slik som det jeg har merket med rødt

Link to comment
Share on other sites

Wolfhunter: Ut fra dine alternativer og i en M98 velger jeg 280 R og 8x68 S.

Men jeg ville ikke valgt M98 til langhold. Da blir det en Sauer STR i std. 6,5x55 evt. AI. Av magnum hadde det blitt 338 RUM.

Men jeg ønsker f.eks. 416 RUM, 416 Rigby, 404 Jeffery, 500 Jeffery men det blir i en Brno 602 som grovkal. med stort hull til storvilt og en lettvekter med kevlarstokk i 6,5x47 Lapua i en Browning A-Bolt til småvilt. Gjerne med løpsbyttemulighet i 338 Federal.

Det kommer etterhvert. En ting av gangen.

 

Var det svar bra nok???

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7x57,8x57, 9,3x57

Ja, enig der, i alle fall med de to siste.

 

Du lister opp bl.a. 8 x 68 S, som er en patron i lengste laget for en M98, uansett hvor mye børsemaker-fikling det legges i prosjektet 8) .

 

8X68 S har også en litt større støtbunndiameter, noe mellom 'standard' og magnumdiameter, som nok også krever litt justering av sluttstykkebunn og utdrager.

 

Husk også at umodifisert militærutgave av M98, med tommelfingrutfresningen for klipsladning, medfører at låskassen har 'skjev' styrkefordeling, med fare for 'vridning' under avfyring med de sterkeste patronene du lister opp. Liker ikke tanken på det, jeg.

Og mating av beltede magnumpatroner du også lister opp i M98? Skur®er litt det, har jeg erfart.

 

Du trenger ikke noe sterkere enn 8 x 57 IS i en M98. :wink:

Og mener du at du trenger du det, kan du heller velge en annen låskasse som i utgangspunkt er laget med tanke på større og sterkere patroner.

Link to comment
Share on other sites

Det kreves ikke mye børsemakerfikling for å tilpasse en standar M98 til 8X68 S (ca 2-3mm utvidelse av magasinboksen). Med utvidelse av støtbunn og justering av mating tar en børsemaker ca kr. 1.200,- for jobben.

Dette med skjev styrkefordeling med fare for vridning under avfyring av de hardeste ladinger i 8X68 S mener jeg ikke er tema!

Link to comment
Share on other sites

Det kreves ikke mye børsemakerfikling for å tilpasse en standar M98 til 8X68 S (ca 2-3mm utvidelse av magasinboksen). Med utvidelse av støtbunn og justering av mating tar en børsemaker ca kr. 1.200,- for jobben.

Neida, det holder ikke, ifølge mine erfaringer. Det blir ikke godt nok. Nesten ok, men ikke helt. Og ikke helt er ikke godt nok for meg.

 

'kjelle' gjør med den tjeneste å få tak i en eller annen som har en M98 i 8 x 68 S. Ta en patron med en tung og relativt spiss kuleform (les lang c.o.l.), legg i magasinet, og før patronen inn i kammeret med sluttstykket (mot sikker bakgrunn). Ikke avfyr, men ta så ladegrep for å få ut den hele patronen, og se hva som skjer.

Før du har utført dette 'eksperimentet' frykter jeg at vi diskuterter bitte litt forbi hverandre.

Dette med skjev styrkefordeling med fare for vridning under avfyring av de hardeste ladinger i 8X68 S mener jeg ikke er tema!

Nei, du kan jo godt få lov å mene det. Så mener jeg noe annet. Jeg tenkte vel mest på .358 Norma Mag, og kanskje også den nye 9,3 x 66 men 8 x 68 S er jo en slags magnum det også, så la gå.

Uten direkte sammenligning, men likevel med en nyanse av det samme: da ignorerer du vel heretter også den skjeve låseklakkfordelingen i en Krag-kasse.

 

Samme for meg, jeg skyter ikke lenger Krag.

Men jeg skyter M98 i det 'godmodige', men godt fungerende storviltkaliberet 8 x 57 IS. Det er den patronen denne låskassen er designet for og passer best til. Tillater jeg meg å mene.

 

Og @ 'MadMads':

Ditt forslag om .358 Win er i samme gate som 8 x 68 S, men med motsatt fortegn. Hylse/patron er for kort for låskassen. Vil du ha en så kort patron, bruk heller en kortere låskasse. En kort patron i en middelslang låskasse blir som å gå i sko som er flere nummer for store. Det blir liksom ikke helt bra, om du ser hva jeg mener. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kalstad@

Jeg behøver ikke få tak en Mauser M98 i 8X68 S, jeg har en selv og har hatt den i 20 år.

Jeg har gjort som du ba meg om og testet med 2 patroner.

1 ladd med Swift 200gr kule COL 87mm kule satt til krimperilla. (2mm friflukt)

1 ladd med Nosler Partition 200gr kule COL 88mm kule satt til krimperilla. (2mm friflukt)

Begge patroner flyr ut av rifla perfekt :D

Rifla har hengslett underbeslag, så jeg behøver ikke tømme den på ovennevnte metode.

Rifla er bygget av Rafdal og bygget på en Mauser M98 kasse mod. 1908 DWM, Bygget for den Brasilianske hær 1917.

Samling med begge kuler på 100m er under 25mm, som egentlig gir svar på stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="KalstadOg @ 'MadMads':

Ditt forslag om .358 Win er i samme gate som 8 x 68 S' date=' men med motsatt fortegn. Hylse/patron er for kort for låskassen. Vil du ha en så kort patron, bruk heller en kortere låskasse. En kort patron i en middelslang låskasse blir som å gå i sko som er flere nummer for store. Det blir liksom ikke helt bra, om du ser hva jeg mener. :wink:[/quote]

 

Mener at .358 er lik 9,1 mm i en 308 hylse, d.v.s. 51 mm.

 

Ellers mener eg fremdeles at 338 winmag er et "superb" kaliber, og har blitt litt glemt av alle RUM,RSUM,WSM og andre spesielle kalibre.

Med 338 WM har du et bra tilbud av ferdig ammo + mange muligheter hvis du lader selv.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

De gir bare tips om hvilke kalibrer som egner seg / egner seg ikke i en M98, eneste patronen som ikke egner seg i en M98 eller for den saks skyld en hvilken som helst rifle 6,5x55 ( å der kom gamle Z tilbake none sekunder godt var det ) :twisted::twisted::mrgreen::lol:

 

Rimeligste kan vøre å beholde en rifle som den er og få tak i en M98 til i div kalibrer, jakt og Friluft har mye som er ombygd i diverse kalibrer og det er nok å ta av der.

 

Hvis jeg skulle bygd på noe mere av m98 i kaliberklasser som jeg ikke har fra før så ville jeg gått for en .300 Win Mag, fordi den passer i diverse kulevekter og særlig med 190 grain og oppover så er det få patroner som slår den .

 

 

7mm Rem Mag, Trophy hunters darling , 140- 180 grains kuler, passer verda over for mye slags jakt, og en av de mest berømte patronene i SCI verden, lite rekyl som en .30-06 men bedre kulebane og veldig bra til både jakt og langholdskyting .

 

 

358 Norma Magnum, billige pistolkuler til trening og gode kuler som Rhino, Swift, Woodleigh og andre i kulevekter over 250 grain, for meg er den kulevekta viktig, for det vil påføre viltet firbeint og tobeint nok skade til å ta de ned fort og sikkert.

 

275 grain, 280, og 300 grain.

 

.338 Win Mag, kort og god, en av de beste short magnums, og ikke uten grunn, hovedrifla i mange nordamerikanske arsenaler og duger ti ldet meste av vilt . endel brukt for sniping tidligere også .

 

9,3x62 , 35 whelen, 338-06, 280 Ackley imp, og andre på 06 hylsa er alltid sikre valg, rimelige og gode som en kan lage mye ammo av gratis hylser på, Det er alltid viktig i en presset økonomi.

 

 

så over til hvis en har lyst på villkatt på .300 Win hylsa, da kommer jeg på 2 valg, men når det er villkatt så er det dyrt, sært, vanskelig å og få tak i og du må lage de selv, men here we go,

 

.425 Express, .423 kuler i 300 Win Mag hylsa, samme kuler for .404 Jeffery og et interessant spesielt valg, designa av Cameron Hopkins og Art Alpin hos Asquare .

 

7mm Mashburn Magnum, 7mm-300 win, klassisk amerikansk trophy hunter patron, sjelden villkatt, men berlmt og spesiell.

 

Da kan en jo enten gå for 7x61 S&H Super som Norma bygde tonnevis av tidligere hvis en ikke er ute etter noe annet .

 

Men hvis jeg kulle hatt ei hylse i dag uten belte , så ville jeg enten ha gått for 8x68S hylsa, 9,3x64 hylsa, eller billigst og lett å få tak i , .375 Ruger hylsa, enten .375 ruger, .416 ruger, eller en villkatt på en av de .

 

 

416 rigby, 404 Jeffery tar tid og kostnader med å sette i kassa, ikke verdt bryet i dagens verden.

 

 

Men jeg har glemt en patron som dekker det meste og de fleste situasjoner en kommer over, og det er egentlig "storebror og lillebror"

 

.270 Winchester og .30-06 springfield, , de to løpene i en M98 og kassevis med ammo i butikker å få tak i .

Link to comment
Share on other sites

Du lister opp bl.a. 8 x 68 S, som er en patron i lengste laget for en M98, uansett hvor mye børsemaker-fikling det legges i prosjektet 8) .

 

8X68 S har også en litt større støtbunndiameter, noe mellom 'standard' og magnumdiameter, som nok også krever litt justering av sluttstykkebunn og utdrager.

Artig å se hva som blir skrevet om hva som ikke går i en M98 kasse.

Jeg har kaliber 358x68 som er bygget på en 8x68 hvor patroner med col 91mm mater som smør fra magasinet. Nå er både magasin og låskasse modifisert noe, .. men fikling?

Børsa går svært godt også. Og når det gjelder "sterke skudd" har jeg hatt 250grs Swift A-Frame i 900m/sek. 8):D

Link to comment
Share on other sites

Du lister opp bl.a. 8 x 68 S, som er en patron i lengste laget for en M98, uansett hvor mye børsemaker-fikling det legges i prosjektet 8) .

 

Min far har 375H&H Mag i en lettere modifiert M98. Den funker fint. Og Svein Solli hadde en i 404 Jeffery.

Det er mye større patroner enn 8x68S.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kaliber 358x68 som er bygget på en 8x68 hvor patroner med col 91mm mater som smør fra magasinet.

Vennlist les hva jeg skriver. Det er ikke snakk om matingen fra magasinet.

Ta en patron, med lang, tung, nokså spiss kule (lang C.O.L), mat den fra magasinet inn i kammeret. Så tar du ut den ikke-avfyrte patronen ved å ta halvt ladegrep.

Gjør det, og fortell meg hva som skjer.

Du unnlater bevisst å forholde deg til det jeg skriver.

 

Og la oss si det igjen: hvorfor bruke en billig militær M98 kasse, for å spare noen kroner på prosjekter som likevel griper godt ned i lomma, når det finnes nyere låskasser med lengde tiltenkt de lange patronene?

Joda, det finnes sivile låskasser med "tvungen mating" også (patron under ekstraktor under matingen fra magasinet).

 

Hvorfor "spare seg til fant" med militære M98-ere når det finnes andre løsninger?

Vi er da ikke så fattigslige her i landet?

Hvis man er opptatt av militær nostalgi bør man kjøpe en original M98 krigs utgave, og la den forbli original.

 

M98-ere? De skal være i kaliber 8 x 57 IS de, til nød 9,3 x 57. Basta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

375 ruger da?

syns det så ut som en patron som er grei til m98 uten noe sørlig modifikasjon.

ikke vet jeg... defor spør jeg dere

375 Ruger er en perfekt patron for Mauser M98. I ydelse ligger den hakket over 375 HH. (ca 30ms alle kuler)

Med en maks patronlengde på 84mm (fabrikkladd Hornady RN 300gr) går den normalt rett ned i magasinet

uten noe modifikasjon. Utvidelse av støtbunn og justering av mating er det eneste som må gjøres.

Swift 250-270 og 300gr har alle en patronlengde på 83mm satt til krymperillla med krymp.

Nosler Partition 300gr det samme, men annbefales ikke pga. blyspissen som blir deformert i magasinet av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kaliber 358x68 som er bygget på en 8x68 hvor patroner med col 91mm mater som smør fra magasinet.

Vennlist les hva jeg skriver. Det er ikke snakk om matingen fra magasinet.

Ta en patron, med lang, tung, nokså spiss kule (lang C.O.L), mat den fra magasinet inn i kammeret. Så tar du ut den ikke-avfyrte patronen ved å ta halvt ladegrep.

Gjør det, og fortell meg hva som skjer.

Du unnlater bevisst å forholde deg til det jeg skriver.

 

Og la oss si det igjen: hvorfor bruke en billig militær M98 kasse, for å spare noen kroner på prosjekter som likevel griper godt ned i lomma, når det finnes nyere låskasser med lengde tiltenkt de lange patronene?

Joda, det finnes sivile låskasser med "tvungen mating" også (patron under ekstraktor under matingen fra magasinet).

 

Hvorfor "spare seg til fant" med militære M98-ere når det finnes andre løsninger?

Vi er da ikke så fattigslige her i landet?

Hvis man er opptatt av militær nostalgi bør man kjøpe en original M98 krigs utgave, og la den forbli original.

 

M98-ere? De skal være i kaliber 8 x 57 IS de, til nød 9,3 x 57. Basta. :wink:

Leste du ikke hva jeg skrev tidligere?Kalstad@

Jeg behøver ikke få tak en Mauser M98 i 8X68 S, jeg har en selv og har hatt den i 20 år.

Jeg har gjort som du ba meg om og testet med 2 patroner.

1 ladd med Swift 200gr kule COL 87mm kule satt til krimperilla. (2mm friflukt)

1 ladd med Nosler Partition 200gr kule COL 88mm kule satt til krimperilla. (2mm friflukt)

Begge patroner flyr ut av rifla perfekt

Rifla har hengslett underbeslag, så jeg behøver ikke tømme den på ovennevnte metode.

Rifla er bygget av Rafdal og bygget på en Mauser M98 kasse mod. 1908 DWM, Bygget for den Brasilianske hær 1917.

Samling med begge kuler på 100m er under 25mm, som egentlig gir svar på stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Drit og dra Mullins, 270 og 30-06 du liksom :lol:

Lillebror er 260 rem og storebror er 358 Win :wink:

 

Om du har et stort ønske om å bygge deg ei rifle på M98 lås så skal du gjøre det Wolfhunter. Jeg tror ingen kan overbevise deg om hvilket kaliber som er rett, her må dine spesifikke ønsker ligge til grunn. Alle har sine favoritter og jeg regner med at du har dine. Les deg frem til det kaliberet som dekker ditt ønske i denne børsa. For egen del så har jeg de siste årene konsekvent holdt meg til hylser på under 51 mm og derfor har lange M98 kasser vært utelukket, men jeg har i ung alder hatt M98 i 6,5*55, 308, 9,3*62 og 338 WM Alle fungerte helt smertefritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...