Jump to content

hvilket kaliber i en m98?


PederR

hvilket kaliber  

128 members have voted

  1. 1. hvilket kaliber

    • 6.5-06
      35
    • 22-250
      9
    • 280 remington
      14
    • 300 win mag
      21
    • 7mm rem mag
      13
    • 308 win
      33
    • 8x68s
      26
    • 350 remington magnum
      3
    • 358 norma mag
      16
    • 9.3x66
      12


Recommended Posts

syns du egentlig bare slenger dritt om mausere jeg!

Neida, tvert om. Har mauser selv, i 8 x 57 IS, selvsagt. Tok ut den velbrukte jaktpipa (var i 8 m x 57 IS den også, selvsagt) og satte inn et nesten ubrukt avtrappet originalt tysk militærløp. Tok av siktene og satte på kikkert, men har jaggu planer om å sette på originalsiktene på løpet igjen.

M98-en? Kosebørsa det.

Kalstad@

hva er det du egentlig vil fram til?

Bla. dette:

Og la oss si det igjen: hvorfor bruke en billig militær M98 kasse, for å spare noen kroner på prosjekter som likevel griper godt ned i lomma, når det finnes nyere låskasser med lengde tiltenkt de lange patronene?

Hvorfor "spare seg til fant" med militære M98-ere når det finnes andre løsninger?

Vi er da ikke så fattigslige her i landet?

Link to comment
Share on other sites

Ta en patron, med lang, tung, nokså spiss kule (lang C.O.L), mat den fra magasinet inn i kammeret. Så tar du ut den ikke-avfyrte patronen ved å ta halvt ladegrep.

Gjør det, og fortell meg hva som skjer.

 

M98-ere? De skal være i kaliber 8 x 57 IS de, til nød 9,3 x 57. Basta. :wink:

 

Det du vil fram til er at en patron med kule ikke blir kastet ut gjennom utkasteråpninga og at man må ta ut sluttstykket for å tømme våpnet. Men det er bare tull. Med noen enkle omdifikasjoner fungerer det fint opp til 375H&H.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kaliber 358x68 som er bygget på en 8x68 hvor patroner med col 91mm mater som smør fra magasinet.

Vennlist les hva jeg skriver. Det er ikke snakk om matingen fra magasinet.

Ta en patron, med lang, tung, nokså spiss kule (lang C.O.L), mat den fra magasinet inn i kammeret. Så tar du ut den ikke-avfyrte patronen ved å ta halvt ladegrep. Gjør det, og fortell meg hva som skjer.

Veit du. Det tror jeg ikke jeg behøver. Nå er jeg usikker på hva et halvt ladegrep er, men uansett halvt eller helt ladegrep har det aldri vært problemer ved å tømme børsa for ubrukt ammo. Gjentar aldri. Når jeg drev å utviklet ladedata for denne lange fæle treåtteogfemtien ladet og skøyt jeg også patroner som hadde for lang col for magasinet for å teste ytelsen til kalibret.

For å finne makslengden i forhold til bommene var det ofte ut og inn med hylse med diverse kuler. Det var ikke trøblete av noe slag å tømme børsa for disse.

Men så veit jeg hvilke knep børsemakern hadde gjort for å utnytte kassa maksimalt i lengden også. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...