Jump to content

100-årsjubileum Colt M1911!!! Post bilder


simen_s_k

Recommended Posts

La oss ære 100-årsjubileet til en av de største ingeniørkunstene innen skytevåpen, nemlig Colt M1911. Jeg åpner tråden med et bilde av en gammel nedslitt original 1. verdenskrigs modell, deretter håper jeg å se masse^10 bilder av alle ulike produsenter og modeller som finnes!

 

 

1911large02.jpg

 

 

Her er også en youtube video av brukeren hickok45 som skyter med en original 2. verdenskrigs modell, brukt og kjempet med i andre verdenskrig for de som vil se det.

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Godt nyttår folkens!

Link to comment
Share on other sites

:cry: Ikke min, men veldig gjerne:

Colt 1911-2011 100-Anniversary model, Golden Engraved.

 

Jeg forsøkte iherdig å få bestilt en slik for ett år siden, men var helt fullstendig utsolgt allerede da. :cry:

Det ligger en slik på GunBroker.com for salg, nåværende bud er på 82.000 US Dollar.

 

normal_pix923366090.jpg

Link to comment
Share on other sites

:cry: Ikke min, men veldig gjerne:

Colt 1911-2011 100-Anniversary model, Golden Engraved.

 

Jeg forsøkte iherdig å få bestilt en slik for ett år siden, men var helt fullstendig utsolgt allerede da. :cry:

Det ligger en slik på GunBroker.com for salg, nåværende bud er på 82.000 US Dollar.

 

Den så jo bare nydelig ut! Men 82 000 dollar da! Da kjøper jeg meg heller bil, eller betaler ned studielånet. Det er for veldig spesielt interesserte :P

Link to comment
Share on other sites

Den så jo bare nydelig ut! Men 82 000 dollar da! Da kjøper jeg meg heller bil, eller betaler ned studielånet. Det er for veldig spesielt interesserte :P

 

Den som ligger på gunbrokers er en 'one of a kind'. Det er den eneste offisielle 100th anniversary 1911, fra Colt. Den inkluderer en tur til fabrikken i Hartford CT, og masse annet. Serienummer 1911COLT2011 f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Fattern fortalte at når han var i militæret så var de på rep i sandefjord tror jeg det var! også var det noen amerikanske soldater som var der å :D en kveld kom en av de amerikanske soldatene med en liten kasse som det lå en Colt M1911 i og spurte om fattern ville bytte den mot en flaske "moonshine" :lol: men fatter'n hadde ikke igjen noen flasker! :x

 

Første gangen han fortalte den historia så ble jeg litt forbanna og lei meg for at han kunne eid en M1911 :(

M1911 er jo kongen over alle pistoler så har jævlig lyst på en :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_001~0.JPG

Får legge ut bilder av coltene mine også da for 1911 er det eneste man kan kalle pistol.

 

Her er en rustfri colt serie 80 government model cal 45 som er gjort alt med full custom.

Å en colt 45 fra 1945 går bra.

Så er det en kongsbergcolt fra 1925 100% nummerlik med original eske og papirer.

Link to comment
Share on other sites

Littegrann OT, men det gjelder en 1911! Fant ut noe genialt i dag: Sear'en på en Gold Cup består ikke av 2 deler, men 4 (eksl. pin'en) - og for å slippe å miste/kødde med de hyper-små delene i sear'en ved demontering, passer pin'en/splinten som fester hammer-pinnen til hammeren 100% perfekt som erstatter for opprinnelig sear-splint. Bare å dytte ut sear-splinten med denne hammer-splinten (Ved samtidig å holde press i mot fra andre siden), og vips så får du ut sear'en i ett stykke, da denne hammer-splinten flukter med sear'ens to ytterkanter. Hvis det var noen som skjønte forklaringa :mrgreen: Altså: Om denne "nye" pin'en er for lang, får man ikke ut sear'en i det hele tatt, mens er den for kort, vil sear'en sprette fra hverandre med en ugjendrivelig liten fjær sprettende ut. (I hvert fall på Gold Cup'en min).

Link to comment
Share on other sites

Dæsken, det MÅ jo være en av de peneste krigerne i landet!

Hvordan er den mekanisk mtp produksjonskvalitet, toleranser etc? (Bare nyskjerrig)

Spør du meg ?

 

I tilfelle, takk.

Har ikke fått skutt med den enda, og vet ikke om jeg skal heller. Ligger litt minner i den, og føler meg på mange måter ikke verdig å skyte med den :)

Link to comment
Share on other sites

Anders; Mente deg ja.

Har du undersøkt hvilken fabrikk den er lagd på, historie etc?

De fleste 1911 jeg har sett fra den tiden har enten vært rustet grunnet lagring i hytter og uthus i årtier,utslitt eller i beste fall vært "godt brukt".

Det er sjelden å se en som ser ut som den kunne kommet ut av eska for få dager siden.

Parkeriseringen og finnishen er utrolig pen.

 

Min mening er at du trenger ikke å bekymre deg for verdighet, den generasjonen gjorde det de måtte nettopp for at vi skal kunne gjøre ting som å gå ut og koseskyte med slike klenodier.

Hvorvidt det affiserer samlerverdi/affeksjonsverdi er en annen sak bare du og eventuelle samlere kan vurdere, men hadde jeg vært i din situasjon så hadde turen til ammobutikken vært ganske kort :)

 

Uansett, kos deg med den om den ligger i safen eller på skytebenken, den er virkelig vakker! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes steder på nett der man kan sjekke serienummer direkte (lister der et visst serienummer-område angir fabrikk, byggeår etc), og det finnes også forum man kan sjekke på, se f.eks 1911forum.com.

Ellers er jeg sikker på at det finnes kapasiteter her inne som vil kunne grave frem litt :)

 

Her er noen linker du kan titte litt på, ellers er det plenty på Google:

 

http://www.sightm1911.com/1911Production.htm

http://www.guncollectorsclub.com/1911.htm

http://forum.m1911.org/showthread.php?t=50035

Link to comment
Share on other sites

Har 650 skudd liggende, så nå mangler kun medlemskap i klubb med egnet skytebane før mulighetene er store.

 

 

Hvis de patronene er noe du arvet fra Bestefar er de trolig så gamle at det er kvikksølv i tennhettene, disse ville jeg ikke skutt med.

 

Du er ikke medlem av en pistolklubb? Står ikke hvor du bor, men er det rundt Oslo kan vi alltids ordne både bane og skudd, bare jeg får teste et par jeg også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes steder på nett der man kan sjekke serienummer direkte (lister der et visst serienummer-område angir fabrikk, byggeår etc), og det finnes også forum man kan sjekke på, se f.eks 1911forum.com.

Ellers er jeg sikker på at det finnes kapasiteter her inne som vil kunne grave frem litt :)

 

Her er noen linker du kan titte litt på, ellers er det plenty på Google:

 

http://www.sightm1911.com/1911Production.htm" target="_blank

http://www.guncollectorsclub.com/1911.htm" target="_blank

http://forum.m1911.org/showthread.php?t=50035" target="_blank

Hmm finner ikke helt hvor mitt serienr passer inn.

 

Den ser ut til å produsert av Colt og inspisert av Guy H. Drewry.

 

Litt om merking her: http://www.coolgunsite.com/pistols/Frame%20and%20Slide%20Markings.htm og serinummer her:http://proofhouse.com/colt/

 

Igjen, dårlig til å matche nr. og forstå disse tingene :)

 

Har 650 skudd liggende, så nå mangler kun medlemskap i klubb med egnet skytebane før mulighetene er store.

 

 

Hvis de patronene er noe du arvet fra Bestefar er de trolig så gamle at det er kvikksølv i tennhettene, disse ville jeg ikke skutt med.

 

Du er ikke medlem av en pistolklubb? Står ikke hvor du bor, men er det rundt Oslo kan vi alltids ordne både bane og skudd, bare jeg får teste et par jeg også :mrgreen:

 

Er medlem av klubb, men har ikke lov til å skyte .45 på banen deres. Sendte inn innmelding til ny klubb idag, så da håper jeg det går igjennom raskt.

 

Hmm godt poeng. Tok en rask titt på de nå, og har irret litt på dem så kanskje ikke så lurt uansett.

 

Bor i Drammen, kommer gjerne en tur inn og tester, og prøveskyting skal vel ikke være noe problem heller :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, here goes, jeg suger til å ta bilder, dette er de beste jeg får til...

 

normal_1911_mk4_2.jpg

Håndlagd magbrønn og skjefteplater

normal_1911_mk4_3.jpg

Hevet grep (utsparing under avtrekkerbøyle), forlenget,skråslipt og serratert mag-release,lettet og slanket avtrekkerbøyle, grove gode nettskjæringer i front og backstrap, alle skarpe kanter er rundet og glattet, advokatsikringen (80-series firing pin safety) er fjernet.

normal_1911_mk4_4.jpg

Milt Sparks 1-AT hylster i cowhide med matchende magholder og belte (beltet er på meg og ikke på bildet) :mrgreen:

normal_1911_mk4_5.jpg

Avtrekker,hammer,beavertail (grepssikring er pinnet inn),sikring, fjærhus, Heinie Slant Pro figure 8 tritiumsikter, bushing, fjærer...and so on...

normal_1911_mk4_6.jpg

 

For ordens skyld, det er en 80-series MkIV, originalt med slett frontstrap, Pachmayer wraparound, mil-spec alt, samlet på en god middagstallerken på 25-meteren...nå samler den litt tettere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ble litt misunnelig på den strøkne 1911 til Mr.Anders. Trodde jeg hadde ett greit eksemplar, men har skutt flere tusen skudd med min og kjøpte den som min andre pistol i sin tid. Redd jeg ikke visste dengang at det var særlig affeksjonsverdi da jeg syntes alle kunne trylle fram en 1911 dropper fra skuffen... :cry:

 

Har sjekket litt utifra linkene ovenfor og fant ut at den er fra starten av 1943, hadde vært morro å sett bilder av andre fra samme tiden da jeg ikke har sett den krysskjæringen på fjærhuset på andre remington'er...

 

DSCF2311.jpg

DSCF2317.jpg

DSCF2322.jpg

DSCF2308.jpg

DSCF2321.jpg

DSCF2326.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble litt misunnelig på den strøkne 1911 til Mr.Anders. Trodde jeg hadde ett greit eksemplar, men har skutt flere tusen skudd med min og kjøpte den som min andre pistol i sin tid. Redd jeg ikke visste dengang at det var særlig affeksjonsverdi da jeg syntes alle kunne trylle fram en 1911 dropper fra skuffen... :cry:

 

Like fin som min den der da. Skulle gjerne hatt skapet fullt av 1911 og kongsbergcolter <3

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sikla innom denne tråden flere ganger daglig så er det helt klart at en 1911 er ikke noe nice-to-have objekt men must-have. Nesten så jeg føler at det min klare plikt å kjøpe en så fort som mulig. Skal nok bakes inni byggelånet til sommern.....

Link to comment
Share on other sites

Ble litt misunnelig på den strøkne 1911 til Mr.Anders. Trodde jeg hadde ett greit eksemplar, men har skutt flere tusen skudd med min og kjøpte den som min andre pistol i sin tid. Redd jeg ikke visste dengang at det var særlig affeksjonsverdi da jeg syntes alle kunne trylle fram en 1911 dropper fra skuffen... :cry:

 

Et våpen er lagd for å skytes, ikke henge opp på veggen :) Eller grensa går vel kanskje på hvis du finner en 18xx lever action .45-70 govt til en verdi av 200 000 kroner. Men da hadde jeg heller solgt den og kjøpt noe artigere :D

 

Edit: 1911-en din var forresten vakker uansett, så aner ikke hva du snakker om!

Link to comment
Share on other sites

Utfra Husken:

 

Remington Rand var en skrivemaskinfabrikk med i hovedsak kvinnelige ansatte. De hadde kvalitetsproblem (mye kassasjon, i hovedsak mangelfull herding) så de stengte produksjonen mars/april 1943 og kurset sine ansatte mv i ca 3 mnd. Da de startet opp igjen rundt juli 1943 så laget de de beste krigs utgavene av 1911.

Link to comment
Share on other sites

Edit: 1911-en din var forresten vakker uansett, så aner ikke hva du snakker om!

Takker og bukker Simen! :-D

 

Utfra Husken:

 

Remington Rand var en skrivemaskinfabrikk med i hovedsak kvinnelige ansatte. De hadde kvalitetsproblem (mye kassasjon, i hovedsak mangelfull herding) så de stengte produksjonen mars/april 1943 og kurset sine ansatte mv i ca 3 mnd. Da de startet opp igjen rundt juli 1943 så laget de de beste krigs utgavene av 1911.

 

Du vet ikke tilfeldigvis før og etter nummer, eller hvor jeg event. kan finne det ut?

Link to comment
Share on other sites

Får legge ut et bilde ut et bilde av min 1911 og da, er en COLT , Combat target model (fattigmanns Gold cup)

Kaliber er er 45ACP.

Pistolen er helt orginal, denne modellen ble kun produsert i 96 eller 97.

Denne ble kjøpt på Aaseerud i sin tid av fattern og ble overført på meg så fort det lot seg gjøre.

 

2rxuurt.jpg

 

walrly.jpg

 

35jx9xd.jpg

 

Et herlig våpen å skyte med på alle måter (kunne dog ønske baksiktet ikke var så trangt) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...