Jump to content

Gir du hunden din sjokolade?


dridungen

Gir du hund(ene) dine sjokolade?  

229 members have voted

  1. 1. Gir du hund(ene) dine sjokolade?

    • NEI!
      141
    • Det hender en gang iblandt
      36
    • Stadig vekk
      4
    • ganske ofte
      3
    • Nesten hver dag
      5
    • Ikke sjokolade, men ofte annen menneskemat
      41


Recommended Posts

Opplever stadig vekk i hverdagen at folk gir bikkjene sine i nær omegn og generellt folk flest som har hunder gir dyrene sine sjokolade. Sjokolade inneholder som kjent teobromin i ulik mengde alt etter hvilken type sjokolade. Det jeg lurer på er egentlig om det er den vanlige "sivilist" som gjør dette av uvitenhet eller om folk flest som kan en del om hunder faktisk gir dem sjokolade? Jeg dør litt inni meg når bekjente hiver ned en bit kokesjokolade til den allerede halvfeite labradoren i familiehuset.

En god del av dere her i kammeret har over gjennomsnittet kjennskap til hunder og hundehold, gir dere dem egentlig sjokolade?

 

Begrunn gjerne svar i pollen hvorfor dere gir/ikke gir dem sjokolade. :wink:

 

Av prinsipp får ikke hundene jeg er oppvokst med menneskemat da de kan belønnes med eget bikkjesnacks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir ikke hunden min sjokolade, jeg gir han heller ikke middagsrester eller noe menneske føde. Det eneste han spiser er hundemat. Av den enkle grunn at maten min er min, og maten hans er hans, min teori er at han da ikke skal stjele fra border og benker. For meg funker det. Jeg kan ha middagsrester stående på stuebordet i snutehøyde. Han kan da gå løs i stua hele dagen mens jeg er på jobb, uten å ha rørt noe på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tre NEG som alle har hatt sansen for sjokolade og søtsaker så de har da fått sin dose av sorten. Har ikke erfaring med at dette har skadet så det er vel ingen grunn til å bli hysterisk om de får i seg en bit fra tid til annen. En helt annen sak er vel at det er like unødvendig for bikkja som for deg.

Link to comment
Share on other sites

Det som er pussig med mine hunder er at de har fått en god del sjokolade men alle har blitt over 13 år ,Engelsksetter ,Pointere , Finskstøver , swetizerstøver ,Dachs og de to siste elghundene (NG) til fatter'n åt store mengder av melkesjokolade, he he de delte som regel plata og ble jaggu like gammel . At dette virker som gift tror jeg ikke på men mulig heller doping :D Har jo alltid lest at dette er skadelig men kan ikke skjønne hva som blir skada.

Den ene Pointeren jaktet jeg faktisk med på det 16'ende.

Da går jeg ut fra at dere som ikke gir de en 'godis' i hele tatt blir 20 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel vært oppe til diskusjon før. Som den gang, sier jeg også nå; jeg spiser ikke "litt" rottegift innimellom siden jeg uansett ikke dør av det. Derfor gir jeg heller ikke bikkjene mine litt sjokolade.

+ 1! :wink:

Jeg forventer her å høre de som sier at "bikkja har da ikke tatt skade av det, så klart han får sjokolade" eller noe i den duren. Nei, jeg har ikke tatt skade av den røyken jeg sitter med nå jeg heller.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel vært oppe til diskusjon før. Som den gang, sier jeg også nå; jeg spiser ikke "litt" rottegift innimellom siden jeg uansett ikke dør av det. Derfor gir jeg heller ikke bikkjene mine litt sjokolade.

 

Jeg er helt sikker på at du får i deg litt "rottegift"hver dag du også :wink: . Vi mennesker får i oss mange forskjellige stoffer hver dag som er potensielt farlige i større mengder,men som i liten mengde ikke gjør oss noe.

Bikkja tar ikke skade av ei sjokoladerute i matpausen i jakta,så det kan gis med god samvittighet.

Hvis du skal ha dårlig samvittighet overfor hunden din så kan du jo ha dette når du slipper bikkja i nærheten av veier,ulv,når bikkja får for lite trim om sommeren,når du har tatt for hardt i den osv :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt sikker på at du får i deg litt "rottegift"hver dag du også :wink: . Vi mennesker får i oss mange forskjellige stoffer hver dag som er potensielt farlige i større mengder,men som i liten mengde ikke gjør oss noe.

Bikkja tar ikke skade av ei sjokoladerute i matpausen i jakta,så det kan gis med god samvittighet.

Hvis du skal ha dårlig samvittighet overfor hunden din så kan du jo ha dette når du slipper bikkja i nærheten av veier,ulv,når bikkja får for lite trim om sommeren,når du har tatt for hardt i den osv :D

 

Synes det er påfallende at man skal finne på et påskudd for å gjøre ufornuftige ting. Greit nok at man gjør det fordi man ikke vet bedre, men å fortsette med det selv om man vet det kan være skadelig, faller meg noe merkelig. Ser aspektet med å dele en kosestund med bikkja ved bålet, men er det så tungvint å ta med en godbit som din beste venn ikke har vondt av da ? Skjønner ikke at man kan gi noe med god samvittighet, når det beviselig kan være skadelig for hunden. Ja, jeg røyker mine 20 prince om dagen, uten at jeg stikker huet i sanda og mener skadevirkningene av å røyke er sterkt overdrevet. Men jeg har slett ikke noe ønske om at barna mine skal begynne å røyke, faktisk ønsker jeg ikke at noen skal begynne å røyke.

 

Ja, man kan jo ha dårlig samvittighet for så mye i sitt hundehold, men nå kan det jo nok en gang være greit å holde seg til saken som diskuteres da. I denne tråden går det på èn konkret ting.

 

Jeg premierer ihvertfall ikke en godt utført jobb av hunden ved å gi den noe som jeg vet kan være skadelig for den. Gir meg ingen følelse av kosestund det. Da har jeg heller god samvittighet når jeg drar frem boksen med hundegodt, og vi kan rulle oss i lyngen uten tanke for alt vi får i oss, som vi ikke VET er skadelig for oss begge to.

Link to comment
Share on other sites

Så har man jo også spørsmålet.

Hva inneholder mest gift for vår firbeinte venn? En liten Kvikk Lunsjbit som sikkert er 90% kjeks (vært på nettsia mi Cameron? 8) ), eller hundegodis sprekkfulle både av tvilsomme råstoffer og E-stoffer?

Jeg vet ikke svaret, men det skulle vært fint å få et godt svar.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gi hunden sin sjokolade, skadlig eller ikke så er det jo helt unødvendig å gi dem annet enn hundemat og bein.

 

Helt enig,det er mye annet godt som bikkja kan få istedet for sjokolade.

 

Når det er sagt så må man alikevel holde seg til fakta,og fakta er at en liten bit sjokolade til hunden en sjelden gang IKKE er skadelig for den.

Link to comment
Share on other sites

 

Når det er sagt så må man alikevel holde seg til fakta,og fakta er at en liten bit sjokolade til hunden en sjelden gang IKKE er skadelig for den.

 

Det er noe av det værste desinformasjonen jeg har lest på lenge. :roll:

 

Fakta er, og dette er godt dokumentert av forskere, at sjokolade ER giftig for hunder. Men det er stor forskjell fra hund til hund (akkuratt som hos mennesker), og 2 hunder fra samme rase kan reagere på 2 vidt forskjellig vis. En kan spise en hel plate med kokesjokolade uten å skades der og da, imens en annen kan stryke med tvert av halvparten. Det man ikke må glemme er at stoffene som gjør at dette er giftig for hunder, samler seg opp. Så en hund kan godt ha spist en hel plate en dag uten skade, men så skal det bare noen små biter til dagen etter for at det går gærnt. Og man vet aldri hvor mye bikkja tåler, så det blir litt som å spille russisk rulette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Når det er sagt så må man alikevel holde seg til fakta,og fakta er at en liten bit sjokolade til hunden en sjelden gang IKKE er skadelig for den.

 

Det er noe av det værste desinformasjonen jeg har lest på lenge. :roll:

 

Fakta er, og dette er godt dokumentert av forskere, at sjokolade ER giftig for hunder. Men det er stor forskjell fra hund til hund (akkuratt som hos mennesker), og 2 hunder fra samme rase kan reagere på 2 vidt forskjellig vis. En kan spise en hel plate med kokesjokolade uten å skades der og da, imens en annen kan stryke med tvert av halvparten. Det man ikke må glemme er at stoffene som gjør at dette er giftig for hunder, samler seg opp. Så en hund kan godt ha spist en hel plate en dag uten skade, men så skal det bare noen små biter til dagen etter for at det går gærnt. Og man vet aldri hvor mye bikkja tåler, så det blir litt som å spille russisk rulette. :wink:

 

Ser ut som om du og jeg har forskjellig oppfattning av hva en "liten bit"sjokolade er.

"Gift er en substans som i en viss konsentrasjon er skadelig eller dødelig for levende organismer. Forårsaker forgiftning."

Mulig er bare er størrelsen på sjokoladebiten som som fører til uenighet her.

Link to comment
Share on other sites

 

Når det er sagt så må man alikevel holde seg til fakta,og fakta er at en liten bit sjokolade til hunden en sjelden gang IKKE er skadelig for den.

 

Det er noe av det værste desinformasjonen jeg har lest på lenge. :roll:

 

Fakta er, og dette er godt dokumentert av forskere, at sjokolade ER giftig for hunder. Men det er stor forskjell fra hund til hund (akkuratt som hos mennesker), og 2 hunder fra samme rase kan reagere på 2 vidt forskjellig vis. En kan spise en hel plate med kokesjokolade uten å skades der og da, imens en annen kan stryke med tvert av halvparten. Det man ikke må glemme er at stoffene som gjør at dette er giftig for hunder, samler seg opp. Så en hund kan godt ha spist en hel plate en dag uten skade, men så skal det bare noen små biter til dagen etter for at det går gærnt. Og man vet aldri hvor mye bikkja tåler, så det blir litt som å spille russisk rulette. :wink:

 

Ser ut som om du og jeg har forskjellig oppfattning av hva en "liten bit"sjokolade er.

"Gift er en substans som i en viss konsentrasjon er skadelig eller dødelig for levende organismer. Forårsaker forgiftning."

Mulig er bare er størrelsen på sjokoladebiten som som fører til uenighet her.

 

Jeg brukte bare en "hel plate" som et eksempel. Saken er den at en liten knekk (1cm x 1cm for den saks skyld) kan være nok. For noen. Men man vet aldri på forhånd før det er for sent. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte bare en "hel plate" som et eksempel. Saken er den at en liten knekk (1cm x 1cm for den saks skyld) kan være nok. For noen. Men man vet aldri på forhånd før det er for sent. ;)

 

Det ligger mye dokumentasjon på nett omkring tebromin,hvilken mengde osv.som må til før det fører til forgiftning,evt.død. Mulig jeg har oversett den dokumentasjonen du sitter på som sier noe annet,så jeg og sikkert andre vil sette pris på om du legger ved en link :)

Link to comment
Share on other sites

TJTen min, klarte kunststykket å få i seg en 5oo gr magnumpakning med Nonstopp, en natt.

I en alder av 4 mnd, og en vekt på ca 3,7 kg, burde han vært dau som en sild, en 10-15 ganger. Men nei, den sta jævelen, hadde bare litt renne rau, også var den like pigg.

 

Tilsvarende har skjedd med dachsene mine, hvis dem har kommet seg ned i jaktsekken, plutselig var far fri for snacks til bålkosen, men heller ingen av de bikkjene daua av dette.

1 blei offer for trafikken

1 ble tatt av forhøster

1 drukna i en islagt kanal

Og Malvin dachs blei tatt av Ørn

 

Men ingen av sjokolade......

 

Ikke det at jeg anbefale sjoko til bikkja, men tror dere hauser dette noe innihelvete mye opp.

Link to comment
Share on other sites

Så har man jo også spørsmålet.

Hva inneholder mest gift for vår firbeinte venn? En liten Kvikk Lunsjbit som sikkert er 90% kjeks (vært på nettsia mi Cameron? 8) ), eller hundegodis sprekkfulle både av tvilsomme råstoffer og E-stoffer?

Jeg vet ikke svaret, men det skulle vært fint å få et godt svar.

Kan godt være jeg har vært det..husker ikke hvor jeg leste dette..traff visst et ømt punkt uansett?..Er ikke ute etter å ta noen,men er det ikke bedre å gi hunden etter hardt arbeid,en lunsjboks fra kjent leverandør med mye animalsk fett og proteiner?Men jeg tror heller ikke at en liten bit forgifter hunden.Mine hunder spytter sjokolade ut uansett,like greit..(prøvde en liten bit en gang ja)Lenge før dette ble kjent at sjoklade var gift for hunden,hadde jeg en liten blandingstispe som guttunge,hu var gal etter sjokolade!Skulle vi få mat i hu,måtte vi legge sjokobiter OPPÅ maten hennes,for å få henne inn da hu stakk av måtte jeg si sjokolade!Da kom hu som ei kule..uff,gudskjelov vet jeg mye mer om hunder,foring og dressur i dag!Hu sjal forresten en diger plate engang,som hu trykka i seg,men ble ikke sjuk :wink: merkelig..hu døde 8år gammel av kreft..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor man på død og liv skal gi bikkja noe som kanvære farlig?!

 

Hvis man absolutt skal gi bikkja godbiter kan den vel få noe som faktisk er laget for bikkjer? Her i huset går det i dentasticks, bikkja elsker de, og de skal visstnok hjelpe på tannhygienen. Sjokkisen beholder jeg selv.

Link to comment
Share on other sites

En av mine hunder spiste 2 store plater med melksjokolade når den var valp. Jeg hadde lagt bikkjevalpen i bilen, og sammen med den lå to store(200gr) sjokloladplater som den hadde spist med papir og sølvpapir. Jeg tok kontakt med vetrinær og reiste umiddelbart til kontroll. Bikkja ble senere påkjørt og måtte avlives. Likevel kan jeg ikke trekke en konklusjon om at siden det gikk bra med sjokoladen, er det uskadelig eller ufarlig. All forskning sier jo netteopp at sjokolade er skadelig for hunder. Derfor krysser jeg av på at mine hunder aldri får sjokolade.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på et uhell, og bevist foring med sjokolade. Det er påvist at sjokolade er skadelig, punktum.

 

Kan du dokumentere at så små mengder som den lille biten bikkja får ved bålet en sjelden gang er skadelig for den ? Regner med at liten bit for de fleste er ca ei sjokoladerute bare så vi har det klart.

Ingen betviler at sjokolade i stor dose er skadelig,evt.dødelig for bikkja.

 

Det er forresten dokumentert at det kan være skadelig for bikkja å være løs i skogen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ganske fantastisk at diskusjonen går om "hvor mye sjokolade kan jeg gi hunden uten at det er farlig"? Når man ser hvor mye som legges ned i foring, trening, utstyr, og annet for at hunden skal bli/ha det så bra som mulig. For meg er dette ganske enkelt, hunden verdsetter belønningen ut ifra hva den er opplært til, for mitt vedkommende er det ball/kong med snor i, eller om det skal være godbit, leversnitter e.l.

Jeg tror ikke hunden kobler sjokolade med noe spesielt godt eller spennende, med mindre vi bruker den slik. Det må da være helt unødvendig å prege bikkja på det vi helst vil ha for oss selv :wink: ?

 

For meg er det også ganske stor forskjell på hva jeg selv velger å putte i meg og hva jeg velger på vegne av andre.

 

Dersom noen skulle være i tvil sier Helsedirektoratet dette

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på et uhell, og bevist foring med sjokolade. Det er påvist at sjokolade er skadelig, punktum.

 

Kan du dokumentere at så små mengder som den lille biten bikkja får ved bålet en sjelden gang er skadelig for den ? Regner med at liten bit for de fleste er ca ei sjokoladerute bare så vi har det klart.

Ingen betviler at sjokolade i stor dose er skadelig,evt.dødelig for bikkja.

 

Det er forresten dokumentert at det kan være skadelig for bikkja å være løs i skogen :wink:

 

Kan dokumentere ? Hva er det du ikke skjønner ved definisjonen om at teobromin er skadelig for hunden ? Vet du hvor mange sigaretter man kan røyke før man utvikler lungekreft ?

 

Igjen kommer du trekkende med dette argumentet om å slippe hunden løs. Dette er bare tull. Her er det snakk om at man utsetter hunden for noe den faktisk er avlet fram for å gjøre, nemlig jakt. Ungene mine kan bli påkjørt hver dag, men jeg kan ikke nekte dem å gå på skolen. Men jeg velger å ikke gi dem noe som beviselig er skadelig for dem.

 

Sakset fra Wikipedia;

 

Teobromin opptas i dyrenes fordøyelsessystem, og distribueres deretter ut i hele kroppen. Stoffet metaboliserer i leveren, og resirkuleres deretter i det enterohepatiske kretsløpet. Halveringstiden til teobromin i en hund er om lag 17,5 timer.[1]

 

Teobromin kan blant annet forårsake takykardi, hallusinasjoner, alvorlig diaré, epileptiske anfall, hjerteinfarkt, innvendige blødninger eller død. Tegn på forgiftning opptrer vanligvis 6-12 timer etter inntak av stoffet. Dødelig dose er om lag 100-200 mg/kg, men individuelle variasjoner gjør at død kan inntreffe ved langt lavere doser.[1]

 

Jeg skulle gjerne heller sett at du dokumenterer at teobromin IKKE er skadelig for hunder.

 

Forøvrig driter jeg i om du gir hunden din sjokolade. Jeg velger å holde meg til fakta.

Link to comment
Share on other sites

Okie, hvor mange her inne, er det som kan rekke opp ei hånd, og si, den bikkja daua av sjokolade. Jeg har levd med hunder i 20 år, og kjenner enda ikke til 1 eneste eksempel.

Ikke la oss synse, men la oss få historier fra virkeligheten

Jeg kjenner noen som hadde en schäfer på 2 år som klarte å gafle i seg en 250 grams melkesjokolade. De dro til veterinæren med hunden, men ble sendt hjem etter kontroll da den så OK ut. Morningen etter fant de hunden dau.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar i det kjedsommelige at teobromin ER skadelig for hunder,men det forutsetter at de blir utsatt for en viss mengde.

Funnsjødalen,du kan gjerne si at du forholder deg til fakta,men da må du forholde deg til all fakta omkring dette :wink:

 

Dødelig dose er om lag 100-200 mg/kg, men individuelle variasjoner gjør at død kan inntreffe ved langt lavere doser.[1]

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar i det kjedsommelige at teobromin ER skadelig for hunder,men det forutsetter at de blir utsatt for en viss mengde.

Funnsjødalen,du kan gjerne si at du forholder deg til fakta,men da må du forholde deg til all fakta omkring dette :wink:

 

Dødelig dose er om lag 100-200 mg/kg, men individuelle variasjoner gjør at død kan inntreffe ved langt lavere doser.[1]

 

Jeg oppfordrer deg til å lese bl.a.den artikkelen som danner bakgrunn for "utklippet" ditt fra wikipedia;). Du kan jo også sette deg litt inn i farmakologi,lære litt om hvordan systemet til bikkja di fungerer. Jeg takker for meg i denne teskjediskusjonen. Antar de fleste er lei diskusjonen ang.størrelsen på sjokoladebiten:)

Link to comment
Share on other sites

Bikkja mi holdt nesten på å daue etter å ha spist sjokolade. Han var inne mens jeg var på jobb og klarte å få tak i ei pakke med Nidar favoritter på 400g. Jeg merket ikke at han hadde spist den men reagerte på oppførselen hans på kvelden. Var helt hyper og klarte ikke å roe seg ned. Morgenen etter var han tydelig dårlig og jeg fant sjokoladeposen i buret hans. Reiste til vetrinær og han sa det var lite han kunne gjøre annet enn å overvåke bikkja. Etter 2 dager var bikkja i form igjen og alle prøver av nyrer/lever så normale ut etter 2 uker.

Gikk bra den gangen men passer ekstra på nå.

Link to comment
Share on other sites

Labradoren min har klart å stjele litt kaker o.l. med sjokolade i og sjokolademilkshake og slikt uten å ta skade av det. Jeg må si jeg finner en stor forskjell mellom det og å gi bikkjene sjokolade med overlegg. For å sette det på spissen så hadde sikkert bikkjene mine klart seg om de drakk litt frysevæske også.

 

Det finnes ørten andre ting man kan bruke som godbiter, så jeg ser ikke helt poenget med å benytte sjokolade.

Link to comment
Share on other sites

"er lei diskusjonen ang.størrelsen på sjokoladebiten"

 

Mulig det - men har noen blitt klokere på om hunden skades av det eller ikke?

 

Neppe!

 

Og det kommer heller ikke til å skje!

 

For noen år siden - var det helt klart at slike som meg - som hadde farlig kolestrol - ikke skulle spise egg.

 

Dette rådet er pasè idag :wink:

 

Synes mange her inne - er ganske kjapt konkluderende :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...