Jump to content

Avstandsmåler


Veivisaren

Recommended Posts

Jeg har lenge tenkt å kjøpe meg en avstandsmåler, og har lest litt rundt her inne. Jeg trenger en avstandsmåler som kan måle ut til 400 meter, på fast overflate som f.eks trestubbe eller stein. Jeg lurer på om jeg opp i 4000 kroner (leica 1200), eller om det holder med en til 2000 (lepould eller bushnell). Er det noen som har erfaring/forslag til en OK avstandsmåler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en Bushnell avstandsmåler i noen år, og den jeg har er veldig dårlig. Hva den koster nå vet jeg ikke, men 2000 er den ihvertfall ikke verdt. Tror modellen heter Pro400 eller noe sånt. Det lengste jeg har målt med den er vel litt over 300meter, og det var under helt optimale forhold. Ved antydning til dårlig sikt får jeg sjelden noen måling i det hele tatt.

 

Så jeg har lett og lett etter en brukt Leica, og ble bønnhørt for noen dager siden. 2500 for Leica 900-modellen betalte jeg, og selv om det ikke er innmari billig. Men det er jo tross alt 1500 mindre enn 4000 som en Leica 1200 koster på XXL, og 900-modellen er nok god nok til mitt bruk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg på det sterkeste vil fraråde, er kjøp av avstandsmålere med dårlig optikk.

Min Bushnell yardage pro, måler vel en 5-6 hundre meter på dagtid (i godt lys), men er fryktlig mørk å se i. Og er dårlig til å måle noe som helst når det blir skymt (jeg måler det jeg skal ha målt i dagslys). Men den var rimelig, og gjør den jobben jeg har behov for at den skal gjøre.

 

Det jeg ønsker meg (om jeg var rik), er en svært god håndkikkert i 8-10x40. Med innebygget avstandsmåler av høy kvalitet, og da er det vel kun Zeiss som leverer?

 

Uansett tror jeg man får mer for pengene sine ved å betale 4000kr+ for leica Zeiss, enn ved å betale 2000kr+ for Bushnell.

Link to comment
Share on other sites

Har Laica RF1200, ville ikke byttet den bort i noa av det andre skvipet.

 

Fikk greie målinger på springbukker og bleesbukker på 800-1000 meter sist jeg var i SA

 

At den er så liten, så den går greit ned i bryst/inerlomma på jaktjakkka, medfører bare at den blir brukt også :D

Har den med på alt fra kråkeskyting med salongen, til langhold skyting og jakt......

 

Løp og kjøp

 

NB!!!! allle måler stort sett like nøyaktig, men ikke alle klarer å måle

Link to comment
Share on other sites

Har dere sammenlignet leica 1200 og zeiss'en?

Jeg betalte 4000 for leica'en hos xxl og er svært fornøyd med det valget. Det eneste som har irritert meg litt er at fugl som sitter på havet er litt vanskelig å måle om det blir over 300m.

Litt større ting måler den nøyaktig som f..n

Optikken er også bra nokk til at jeg kan bruke den som handkikkert på jakt.

Jeg har ikke prøvd Zeissen men skulle gjerne gjort det. Dog tviler jeg på at det kan være noe bedre kjøp så lenge xxl selger leicaen til 4k.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns Zeissen virket bedre på optikk, mye er ikke sant.Det som gjorde at jeg valge den bort, var størrelsen. den gikk ikke inn i bryst eller innerlomma på jaktjakka mi, og da ender den i sekken, og blir fort ikke brukt under praktisk jakt.

Klart skal man bare sitte still å postere på hjort eller rådyr, så er den fin. Men til bev egelig jakt, feks etter toppfuggel, sel eller gås, der den stadig skal finnes frem, så syns jeg den virket upraktisk. Samme gjelder oxo for meg med håndkikkert, hater bare å ha ting slengende rundt halsen.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss ruler, punktum. :wink:

De færreste avstandsmålere er særlig tess på små mål som ligger på en duvende, reflekterende overflate... Muligens har Sjøforsvaret noe dugandes til noen hundre tusen.

Men seriøst; de fleste RF-er er vel gode nok til generell bruk. Det er neigu ikke ofte man trenger noe presisjonsmåling ut over 400m på en standard dag. Det er gjerne ut over 4-600m at man skiller klinten fra hveten, og ser tegn til varmgang i VISA-kortet.

To faktorer som gjør utslag er nedbør/dis og din evne til å holde den jæskla kikkerten i ro lenge nok til å få en måling! Jo lettere/mindre kikkert, desto vanskeligere å holde i ro, men som nevnt i et annet innlegg; den skal være praktisk nok til at man gidder å ta den med/ bruke den. Så er det jo snakk om bruksområde. Jeg mener bestemt at en jeger skal kunne bedømme avstander opp til 400m innenfor +/- 5-10%. Hold ut over dette er ikke særlig interessant, for min del i hvertfall. Derimot kan det selvf. være vanskelig å bedømme skråavstand opp til en tiur, forbi glenner, ujevn vegetasjon osv, dvs faktorer som lett roter det til i det cerebrale. Åpen sjø er også utfordrende for nybegynnere. Viktig er det at den må kunne fungere godt som vanlig kikkert også!

Min personlige erfaring er at avstandsmålere gjerne høres bedre og nyttigere ut enn det i praksis er. Men kult er det jo. Lykke til med handelen! :)

Link to comment
Share on other sites

har hatt PRFen min siden den kom på markedet, den er med over allt, skytebane,jakt og tur- Helt genial sellom den er noe "stor"

Har testet den mot Leica 900/1200 og bushnell ut mot 1000m og den måler der andre ikke vil mere enten pga været eller avstand

Greit nok at det er en kanon god avstandsmåler men vist den er så stor som det ser ut til på tuben så kan det være eg går for en annen, må se det ann, må ha meg en tur på xxl å prøve ut de som de har.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener prf. Iphonen min er litt vel intelligent, og tror den vet best selv hva jeg prøver å si. PDF har den hørt om, jeg tror ikke den er så opptatt av skyting:-)

Zeiss'en er også vanntett til 1 m dyp. Det har jeg Forsåvidt ikke prøvd, men den er med i kajakk i mye vått høstvær, og det går helt fint. Både klokka og et billig kikkertsikte har dugget etterpå, men ikke Zeiss'en. Det var viktig for meg. Den er litt større enn håndkikkerten den erstattet ( nikon 8x20) og er bare monokular, men det oppveies av god optikk. Har festet bæretaska i vesten eller beltet, så er alt på stell. Dyr, men til mitt bruk verd pengene.

Link to comment
Share on other sites

Leser at mange kjører Leica, Zeiss eller Bushnell. Er det noen som har testet Swarovski Laser Guide 8x30?

 

Bruker Swarovski SLC 10x50 Håndkikkert og er utrolig godt fornøyd med denne og mener personlig at optikken er bedre en Zeiss (Victory), i alle fall for mine øyne.

 

Vurderer å kjøpe en avstandsmåler men vil selvsagt høre noen meninger/erfaringer først, og tafse littt på selvsagt 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er ute etter avstandsmåler og er ikke villig til å bruke 10 - 20 tusen på dette.

Jeg ønsker en måler som:

- virker i minus 15 grader

- måler ut til ca 500m i kulde

- vanntett

- gjerne med beregning av avstand med hensyn på vinkel til målet

- 6x forstørrelse eller mer

- pris maks 5k

 

Hva gir mest igjen for pengene i de rimelige prisklassene?

Link to comment
Share on other sites

Leica`n er vel og bra den, men fortsatt relativt dyr ift. hva annet du kan få. Kjøpte nettopp en Nikon 550 Laser Hunting på XXL. Fikk en gopris på den på "venners venner fest", var opprinnelig ute etter Leica`n jeg også, men gikk for denne da den var MYE billigere, god kvalitet, vanntett, måler 600meter ca. liten og kompakt osv. Mao. den tilfredstiller mine krav til en avstandsmåler, har testet den en del nå også og den innfrir absolutt. Jeg mener, til praktisk jakt, når skal en ha behov for å måle 1200meter som en kan med Leica`n? Jeg har ihvertfall ikke slike behov. Spar pengene og bruk de du får "til overs" fra Leica`n til noe annet snacks, treningsskudd... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Swarovski Laser Guide 8x30?

 

Denne er nesten dobbelt så dyr som zeiss sin, måler den lengre? ikke det jeg tolker!

Kulebanekompensator, har den det?

Alt for dyr i forhold til alt annet.

Har denne og er meget fornøyd! fikk 50% på den, så hjalp mye på prisen.

Det lengste jeg har målt var rett over 1600 eller 1800m (husker ikke helt). Har ikke kulebanekompensator, og batteiet har holdt 1000 +/- målinger.

Men har ingen andre avstandsmålere å sammenligne med.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Zeiss PRF, meget nøyaktig og repeterbar. Fått målinger til 1300m, da på "store" objekter. Solgte den da jeg syns den var litt for stor som kommentert ovenfor. Venter på en test av den nye Leica 1600, den har noen flere finesser i forhold til 1200. Ellers har Zeiss kommet noe bedre ut på tester ang. måleevne(fugl på sjø f.eks.) enn Leica, også når det gjelder hådkikkertene. Men Leica har mye hendigere størrelse, og er kansje "god nok".

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt denne:

http://www.zimbio.com/Golf+equipment/ar ... angefinder" target="_blank

 

Kan komme tilbake med brukererfaring etter hvert. Tenkte å ta den med på en HV-øvelse en gang å teste den der. Der har jeg mulighet til å teste den mot forsvarets sin Leica avstandsmåler.

 

 

Denne har jeg også. Har ikke brukt den så mye, men synes den virker meget bra prisen tatt i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

 

Da har jeg mottatt avstandsmåleren. Betalte 1100kr + 349 i moms og fortolling, totalt ca 1500,- Ble sendt fra USA 20. des og brukte ca 14 dager hit. Har så vidt fått prøvd den. Har målt ut til 1200m uten problemer, på et hus da vel og merke. Ellers så måler den enkelt på trær, kråker, telefonstolper o.l. på 2-300m. Har prøvd den på en del kjente avstander og den måler korrekt som bare det. Har også prøvd den i skumringen, der sviktet den totalt. Den måler avstander helt fint, men det ble veldig fort mørkt for å si det slik. En annen ting er at tallene ikke er belyste slik at de er vanskelig å se i mørket. Men til mitt bruk på toppjakt eller jakt på ryper som foregår i dagslys så kommer det til å funke som gull..... tror jeg :?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg var også ute etter en rimelig avstandsmåler, til vinterjakt på rype samt til revejakt.

 

Etter nesten å ha gitt opp å finne positive reviews på noe som helst under 5.000 kr, endte jeg opp med å bestille en Nikon Riflehunter 1000. (http://www.laserrangefinderreview.com/n ... nter-1000/" target="_blank)

 

Den er oppgitt å ha belyst/farget retikkel for forenklet bruk i skumringen, den skal kunne måle opp til 1000 yards og den kan kompensere for høydeforskjell til målet (dog uten ballistiske data).

 

Jeg har nå bestilt den fra USA for $310 (+$45 i frakt), så da skal den vel ende på mellom kr. 2.500,- og 3.000,- når staten og tollvesenet har forsynt seg. Har ikke fått den ennå, men ut fra det lille jeg kunne finne av tester ser den ut til å være et godt kjøp - er det andre som har erfaringer med den?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal kjøpe en Leica Rangemaster, men er itvil om jeg skal gå for modell 1000 eller 1200.

Som jeg forstår er 1200 på vei ut, men den selges fortsatt på XXL.

Prisen er lik, også størrelse og vekt er lik.

Forskjeller er at 1200 måler lenger, og at det er ett belegg ala loutec på 1000 noe

jeg ikke forstår det er på 1200.

Noen som har formeninger på hva som er best kjøp av de to?

Svar mottaes med stor takk:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte Leica Rangemaster CRF 1000 hos Kikkertspesialisten. Betalte 3990,- inkludert

frakt og pusseklut. Dette er billigere enn XXL som skulle ha 3990,- pluss frakt. De har prisgaranti, men valgte Kikkertspesialisten da de virker å ha veldig god kunnskap om produktene de selger, og servicen der var upåklagelig :D

 

Fikk måleren igår så jeg har ikke fått testet den ordentlig ennå, men optikken var veldig

bra, og jeg fikk målinger på alle forsøk innenfor dens rekkevidde.

Fikk også målinger over 1100 yards/1000 meter, selv om den lover en

rekkevidde på 1000 yards/915 meter. Værforholdene var ikke ideelle, så jeg ble imponert over rekkevidden :D

Tror nok på de som mener Zeissen er noe bedre, men størrelsen ble avgjørende for

meg. Syntes zeissen ble for stor rett å slett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...