Jump to content

Sør-Afrika! Eventyret er desverre over. Eller kanskje IKKE??


Rino Hals

Recommended Posts

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Velkommen hjem XO (selv om jeg vet at du kunne tenkt deg å ha vært der 7 mdr. til :D ).

 

Du ringte for å høre om den "gamle" røykepub`en på J`burg flyplass var åpen - da du ikke aktet å "havarere" inne på flyplassen uten å røyke.

 

Jeg forsøkte å beskrive hvor den nye var - og hvor "tam" den var.

 

Fant du den?

 

(Du mener ikke å si at du drøyer med bøffelen? Fikk forøvrig en kubøffel for n.kr. 11 000,- når jeg var der nede i april - men måtte da reise nordover til rød sone selvsagt. Men i og med at 454`en allerede har lagt ned en daga-bull - prioriterte jeg egenjakt på kudu og annet vilt :D:D:D )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk inn på en av filmene som var lagt ved i det første innlegget her : Weatherbyrifler.....

 

Etter som jeg skjønte ble det skutt på et vortesvin på 350 meters hold som løp. Dette for å få inn et mer eller mindre tilfeldig treff, for å sakte farten på vortesvinet slik at en kunne skyte igjen.

 

Hvis dette er tilfelle, bør en etter min mening ikke legge slike ting ut på nettet eller fortelle det videre. Det kan være med å forlede andre til å tro at det er greit å skyte etter levende dyr i fart på denne avstanden. Sjansen for å skadeskyte et dyr under disse forholdene er så stor, at det vil være ren og skjær flaks som til slutt vil gjøre at det eventuellt går bra.

 

Holdninger som dette kan bli overført til andre brukere på forumet, og det er vel en jakt etikk som vanskelig kan forsvares.

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg feilaktig har anklaget deg for å skyte på for langt hold, på dyr i fart.

For den som ikke har lest hele historien på sluttstykke, er det ikke godt å vite at dyret er påskutt og skadet fra før.

Betryggende å høre at du normalt skyter på det vi kaller fornuftige hold.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, er jo ganske fersk med afrikajakt, men var jo nesten sikker på at det var favorittdyret til Tony :)

Viss du hugsar det Sigbjørn, så bestemte eg meg der nede for kva eg ville skyte neste gong. Det var ein slik Nyala. Er heilt einig med XO i at det er eit utruleg flott dyr.

Link to comment
Share on other sites

Det som skjer i landet for tiden er tragisk både for landet og dets ansikt utad, det er helt tydelig at de ikke har noen integreringspolitikk, annet enn ei kølle i bakhodet.

 

Edit:

Etter noen undersøkelser rundt dette temaet om land claim er det slik at Sør-Afrikanske myndigheter (Staten) kjøper eiendommer som er til salgs, prisen er markedspris, slik at de farmerene som selger for en meget god pris for eiendommen sin.

Nå er det faktisk også slik at det er også hvite som bruker land claim for å få kjøpt en eiendom, slik at det ser mere ut som at det har gått inflasjon i dette. Og mange farmere selger eiendommen sin også..

 

Det er ikke sikkert at XO behøver å være så veldig redd for å miste innvesteringen sin.

Håper for XO sin del at ting ordner seg og at han kan få lov til å beholde det han har investert i RSA.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"For å forsøke å svare så enkelt som mulig, så har de sorte gjort krav på eiendommen (claimed the propperty). De påberoper seg retten til det ved å si at de en gang bodde der."

 

Er det så enkelt?

 

Nå har jeg alltid trodd - og tror - at outfitter`en jeg bruker, har vært/er "oppegående".

 

Han har nylig kjøpt en eiendom med hus -som skal rives da standarden er dårlig.

Deretter skal det skal bygges flere hus.

Eiendommen overdras til ham i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

Så en dokumentar på NRK 1 for ett drøyt 1/2 år siden, der var denne problemstillingen tema. det er enkelte fraksjoner av de svarte som driver denne gesjeften med å skal ta over landet. det har sågar vært drap og plyndring av disse bandene hos enkelte hvite farmere spesielt i Gauteng provinsen, det er kanskje noe mer av dette vi ser nå med voldhandlingene som nå utspiller seg.

 

Snakket med de som jeg har kontakt med vedr. dette. de hadde ikke hørt noe slikt

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å bli anklaget for å være rasist.....er det ikke fint at etniske afrikanere blir i Afrika, så kan vi bleke "rule" her nord for Middelhavet.

Jeg kan godt forstå at innfødte der nede, blir svært provosert over rike blekansikter som "tar" for seg av deres land. Dette er akkurat samme sak,som etniske nordmenn føler for tida :wink: Selv ville jeg sett på innvesteringer der nede som ekstrem risikosport. Etter hva jeg ser på diverse nyhetskanaler, er vel et menneskeliv der nede verdt null og niks :cry:

Link to comment
Share on other sites

Når det er sagt - hadde jeg èn av eiendomsmeklerene i PE-distriket som bordkamerat i april. Han anbefalte utlendinger å kjøpe eiendommer av "lav standard" - for så å utvikle disse noe. Det ville helt sikkert bli god butikk - iflg. ham.

 

Han hadde nylig kjøpt to slike eiendommer selv (som skal bli jaktfarmer).

 

Han er ikke svart - og har ikke tilhørighet til noen av eiedommene han kjøpte.

Link to comment
Share on other sites

:( beklager at du havna i den karusellen xo :| landclaim loven skulle ha vært avsluttet i 2004 men,det ser ut til at det hele tiden kommer nye krav som så regjeringen lager legale!på en av våre farmer er det i dag ett claim på men vi kjøpte ut dem som la inn claim for ca 400000 rand og nå er farmen 100% sikker!veit at i Natal,Karro og freestate er det mer enn 3000 landclaims på farmer og landområder som de vite tok på 1920-1935 fra svarte landeiere !håper at du/dere får orden på denne sitrasjonen!!lykke till p.s hvorfor ikke fange inn dyra og selge på auksjoner med de nyalane som du har nevnt så ville du ha fått mer på auksjon enn med trophy fees !!
Link to comment
Share on other sites

Att. samer og Finmark- Den såkalte Finmarksloven er jo et lite skritt i retningen av å hevde samenes rett til land og vann. Vi ser allerede endringer av denne loven for de som bor utenfor Finmark og ønsker fra enkelte grupper om sterkere proteksjonisme hva angår særlig jaktrettigheter og priser for "utenforbosatte". Synes denne loven var et stort feilgrep. Med fare for å bli kalt rasist: At de hvite koloniherrene tok for seg av land og rikdommer og utnyttet de svarte på det mest ekstreme var helt forkastelig, apartheid likeså. Det vi imidlertid har vært vitne til i Afrika etter kolonitiden er med få unntak diktatur, folkemord, fattigdom og undertrykkelse av egne innbyggere, jfr. feks Sudan, Kongo, Rwanda, Somalia, Zaire, Zimbabwe etc. etc. Etter Apartheid var det Nelson Mandela som i stir grad holdt landet sammen. Nå er han borte fra politikken og jeg er redd for at vi er ute på samme galeien som i de andre landene. Det er å håpe at de hvite fortsatt har en såvidt sterk posisjon og har gjort landet såvidt utviklet at en kan stå i mot det som nå er i ferd med å skje men jeg betviler det. Siden Mandela gikk av har landet vært stadig mer ute av styring, ANC-toppene blir rikere, de fattige fattigere- her har en grobunn for en ny "Zimbawesituasjon". Det er stor grunn for bekymring for Sør-Afrikas framtid

Link to comment
Share on other sites

Et synspunkt fra en "innlending":

 

"The property story is about to become a big issue here as it did in Zims. They (parlament) are currently viewing legislation where the govt can expropriate land in the public interest . Under this new legislation they can also attach the movable assests as well ( trucks , tractors . implemaents , furniture etc ) . They will be able to attatch the property and not pay out immediately until a price has been agreed upon or settled by the courts, which could take years .

Natal was predominantly occupied by the Zulus before the whites arrived in Africa.

It is the province with the most land claims currently being processed . This is land the blacks claim was taken from them by the whites and is currently being given back to them . The blacks in govt aree not happy with the amount of land being used for game ranching . moves are currently under way to limit this .

Ground owned by foreigners will be the first ground looked at . This process has been underway for a long time.

This is part of the ANC plan of ethnic cleaning . They want to make so difficult for the whites that we pack up and leave of our own accord so that the rest of the world doesnt see it for what it really is."

Link to comment
Share on other sites

30.Herrett..

 

Ikke så rart at du tok feil med hensyn til Nyalen som Buschbok, fasongen på horna er temmelig lik.

Ser du på billedet av den som Lars Magnar tok ute i den digre (og forgifta ananassåkeren) så ser du nok forskjellen, og det skulle være en skikkelig bra ein ifølge PHen (John Birch)

Egentlig skulle vel Lars Magnar jakte på Impala den søndagen,med meg som invitert fotograf, men så kjørde vi forbi denne åkeren, og der fekk trackeren auge på ein buschbok som låg nede, berre såvidt horna vistes, for mitt vedkommande så var den usynlig men desse gutane der nede har et fantastisk syn og evne til å observere...

Dermed var det full action og turen var over nesten før den starta, sjekk billeda du fekk hos meg så finn du ein flott buschbok.

 

Ellers så hadde vi gleden av å sitte ringside under drivjakta, skytinga var absolutt godkjent hos håndvåpenkara,var det noe som skulle påpeikast så var det evna til å kamuflere seg, ifølge Piet (PHen min, den gamle soldat,) med hatten til Sigbjørn i klar profil over horisonten og med kamerastativ som blenkte i sola så ville dette aldri gått bra, Piet har vel erfaringer vi andre kan være glade for å unnvære.

 

Så Fagerstad vil ha Nyala? neste år ?

 

Methusalem

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Land claims: the real story

Land Restitution/Land Claim is an emotive issue, and one is inclined to envision the same sort of catastrophe as has taken place in Zimbabwe. This is not the case in South Africa, where the South African government has taken a bold step in attempting to redress some of the injustices of the past and restitution is done in an orderly, and legal, way.

 

General history

The land restitution process evolved out of the (Interim) Constitution of 1993. Anybody who was dispossessed of their land after 19th June 1913 under racist legislation was given the right to claim restitution against the State, and a commission and a court were established to give effect to this process.

 

Right in Land is defined in the Act as "any right in land whether registered or unregistered, and may include... beneficial occupation for a continuous period of not less than ten years prior to the dispossession in question." The definition is wide and includes far more that what is generally understood under the term ownership both at common law and customary law.

 

The first claims were registered in 1995, and the deadline for claims to be registered was given as December 1998. In this period a total of 79,649 claims were made country wide.

 

To resume this process would require changes to the Restitution Act. It is generally accepted that there are some (legitimate) claims that were not lodged in the required timeframe (for example District Six in the Western Cape) and the Department of Land Affairs is looking at alternative ways to assist these people - one of the suggestions being that they be given land under that department’s land redistribution program.

 

The process

The Restitution of Land Rights Act was passed in 1994 and the process works as follows:

 

1. As stated above, claims had to be registered with the land claims commissioner before 31st December 1998.

 

2. The Commissioner has several tasks, including:

a. the verification of the rightful claimants;

b. the verification of the validity of the claim;

c. identifying the beneficiaries;

d. determining the extent of land claimed.

 

3. The claim is “gazetted”. At this point no further development is allowed until the claim has been settled.

 

4. The Commissioner then attempts to settle the claim through mediation.

 

5. Settlement or outcome of a legitimate land claim could be:

a. The restoration of actual title to the claimants (on a willing buyer - willing seller basis);

b. The provision of alternate state owned land to the claimants (the preferred option where a large number of owners are involved and there is a high level of development, as in the case where a farm has been subdivided into 21 hectare smallholdings);

c. Financial compensation;

d. The granting of special access to other government programmes aimed at the redistribution of land;

e. Other alternate forms of relief;

f. It is of interest and importance to note that Use rights (where the land is in a conservation area for example) can be restricted by means of conditions written into the title deed, and additional agreements may be made with the respondent.

 

6. It was originally intended that successful settlements be referred to the Land Claims Court in order for the Court to scrutinise the settlement and confer on them the status of court orders. However, this process was found to be antagonistic and agonisingly slow, and in 1999 amendments to the Act were passed giving the Minister powers to make awards based on the negotiated settlement agreement.

 

7. Where a claim cannot be settled through mediation, the Commissioner must prepare a comprehensive report, and refer the claim to the Land Claims Court for final determination.

 

8. It is the task of the Land Claims Court to decide which form of restitution is appropriate and fair in each case, and should this require expropriation then the current owner is entitled to fair compensation.

 

9. A presidential target of settling all outstanding claims by 2005 was set but has not been met.

 

The difficulties

The Commissioner has obviously faced a great many challenges in his task:

 

1. Identifying the correct claimants and beneficiaries.

a. Many claimants are illiterate and have problems producing ID documents, marriage certificates etc;

b. Infrastructure (notably transport problems) and communication difficulties make access to the claimants, and the holding of meetings a challenge.

 

2. There has been a small number landowners who are not only unwilling to sell, but whom are actively uncooperative when dealing with the Land Claims Commissioner.

 

3. The Commissioner would prefer to restore/provide land to the claimants. However, most urban claimants want financial restitution. This enables them to solve their immediate survival problems (money now – development later!) but leads to inappropriate expenditure and family disputes which, in the long run, ultimately widens the poverty gap.

 

If you would like to know more, please contact us and we will be happy to explain the situation to you.

Link to comment
Share on other sites

"tror ikke det var bleesbokene Piet tenkte på der....! men en flott jaktdag hadde vi!!"

 

Det hadde vi :D - og hvis han var redd for at vi ville bli skutt av de som var lengere nede i dalen - hadde vi et så godt "bilde" av våre norske jegere - at vi overhodet ikke var i tvil om at de ikke kom til å skyte oss :D .

 

Når det gjelder "claimer" vedr. regelverk i SA - er jeg glad for at jeg ikke kjøpte noe i 2001 - da jeg virkelig hadde mulighet til å gjøre en god forretning.

Hvor god den ville hadde vært - hvis jeg hadde hatt eiendommen idag - er noe vanskelig å si :x .

 

Når aksjefond var på det varmeste - satte jeg inn noen lapper - og det var en frustrerende plassering noen år - men når oppgangen kom - fikk jeg tilbake pengene. Eiendommer i Norge - kan man vel knappest tape penger på - men jeg har ihvertfall bestemt meg for å styre unna pengeplasseringer i utlandet. Skal man være blant "gutta" idag: Plasser penger i en øy i Nordmørshavet - og lei ut til dumme :roll::?: utlendinger - som ikke ønsker å plassere sine penger på noe annet enn gøy. Kanskje en idè for oss også?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fjernet av hansen deluxe.... Dyra er utvikklede penger på lik linje med bygde hus. Og i tillegg ser det med denne komentaren din ut til at du støtter dette opplegget, og da skjønner du ikke at de svarte her skyter seg selv i beina. Dette er ikke bra for rsa sin fremtid og økonomi. Enda mindre arbeid og enda mindre mat/inntekkter til rsa av dette. Trist er ordet ufattligt dumt er ett annet. Spesielt siden game ranching har vært ett godt virkemiddel på å få ned krypskyting og på å få de svarte til å inse verdien av dyra. Når man nå tar ut kompetansen, begynner nok karusellen på nytt, og jeg er redd de svarte kommer til å skyte ned dyra til ingenting for mat eller annet som ikke gavner hverken utvikklingen av rsa eller viltstell.

Dette er ikke rike vite, men hardt arbeidende og arbeidskapende vite med visjoner. Som nå kastes ut av gård og grunn. Erfaringsmessigt går det ofte til h... med det de svarte prøver seg på selv der det tar over slik.

Kort sagt, En urett oppheves ikke av en ny urett.

 

Fjernet første del pga endring av innlegget over...

Link to comment
Share on other sites

:| Synd xo!ikke morro detta her gitt!2 av farma hos oss er solgt/tatt over av lokale svarte for å etablere ett vilt reservat her i Limpopo men alle ansatte har fått tilbud om fortsatt jobber som ph,tracker,osv... får håpe du får solgt ut dyra på farmen enten ved jakt eller auksjon!! :wink:
Link to comment
Share on other sites

Vet du hva XO?

Jeg synes du utviser storsinn i og med at du i det hele tatt tar deg tid og energi til å svare på sånt tull. Det er bare å beklage at noen personer ikke har gangsyn nok til å se at verden har gråtoner, ikke vare svart/hvit :(

Men, når ikke alle åpenbart er like oppegående, så synes jeg du meget godt forklarer den fortvilte og urettferdige situasjonen dere har havnet i. Jeg er lei meg på deres vegne :(

Klem fra Tikka :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mange kloke ord har blitt sagt opp gjennom historien, og mitt absolutte favorittsitat kommer fra Douglas MacArthur fra en tale han holdt etter at krigen mot Nazi-tyskland var vunnet.

 

We have known the bitterness of defeat and the exultation of triumph, and from both we have learned there can be no turning back. We must go forward to preserve in peace what we won in war.

 

Det var jo ikke akkurat krig der nede, men jeg føler sammenligningen faller godt sammen med det du opplever; Det siste er nøkkelen til fremgang som myndighetene der nede godt kunne lært litt av. Synd det som skjedde, det er forferdelig å bruke så lang tid av livet sitt med drømmer, kapital, svette og tårer - bare for at det skal tas bort i et pennestrøk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...