Jump to content

Sør-Afrika! Eventyret er desverre over. Eller kanskje IKKE??


Rino Hals

Recommended Posts

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Elgfall

 

Beklager å si det, men måten du svarer på her er lavmål. Direkte begredelig å lese innleggene dine. Enkleste hadde vel vært å lagt deg inn i "svarteboka" i brukerkontrolpanelet. Så slipper jeg å lese mere toskete svar fra deg.

 

Hilsen en som aldri har vært i Afrika, men kunne godt tenkt meg en tur.

Link to comment
Share on other sites

If you have an aversion to hunting within a fenced area you can always specify this to your ph. He then has to take you to a cattle farm where the game come and go and you may spend a week hunting and not see anything.

 

Måtte bare sitere litt fra en annen tråd hvor en profesjonell jeger forklarer hvorfor det er gjerder i Afrika :mrgreen:

 

Akkurat som å reise til et ukjent elgterreng i Norge.........

 

Gjerdene gjør ikke jakten enklere, det blir bare bittebittelite mere sjangs for å se dyr :mrgreen:

 

 

Det er vel ingen hemmlighet at det er mere dyr i Afrika, både på frivlitbane og spesielt i hengna :!:

 

Hva er problemet med det :?:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, trådstarter sier det er helt greit for han at vi diskuterer hegnjakt i "hans" tråd, til krampa tar oss og ser tydeligvis det humoristiske i det, men du vil svarteliste de som ikke er enige med deg? Er jeg også fare for å bli svartelistet?

 

En annen ting jeg finner litt snodig, er argumentet som jeg har hørt mange ganger om at gjerdene ikke betyr noe som helst, for det meste av dyrene kryper under eller hopper elegant over. Det kan ifg noen sammenlignes med steingjerder og sauenetting i Norge. Om du vil, kan jeg rote frem sitatet. Dette blir jo litt rart, når man i denne tråden hører hvor lett det er å samle inn hele besetningen som tilhører en spesifik farm, bare man er nok folk.

 

Jeg kan se at det kan oppfattes litt smålig av oss å grave så mye i dette. Men jeg er oppriktig interessert i å finne ut hvordan arikajakten virkelig foregår. Og jeg har lært at man ikke kan ta alt for god fisk om man hører på jaktreiseoperatører eller pengesterke jegere med fulle trofeerom.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg finner litt snodig, er argumentet som jeg har hørt mange ganger om at gjerdene ikke betyr noe som helst, for det meste av dyrene kryper under eller hopper elegant over. Det kan ifg noen sammenlignes med steingjerder og sauenetting i Norge. Om du vil, kan jeg rote frem sitatet. Dette blir jo litt rart, når man i denne tråden hører hvor lett det er å samle inn hele besetningen som tilhører en spesifik farm, bare man er nok folk.

 

Dette er mye gjerder både i SA og Namiba.

 

Et vilthegn er ca 180 cm høyet og holder godt på de mellomstore og store antilopene. De minste antilopene og warthog etc. kommer og går som de vil. Husk også på at innenfor gjerdene er det rikelig med både vann og mat så de ønsker antageligvis heller ikke å "bryte ut". Mange av de små antilopene hevder revir så det er som regel mange revirer innenfor hvert hegn, som ikke engang grenser til gjerdet. Ser faktisk ut for meg som revirene innenfor hegna er mere populære en de på utsiden. Kommer sikkeret av at vann og mat tilgangen som regel er bedere på innsiden en utsiden av hegna.

 

Det er også masse kveggjerder ( Antar de er ca. 90-110 cm høye) disse vil ikke kunne stoppe eller påvirke viltet sitt vandringsmønster på noen som helst måte.

 

Og jeg har lært at man ikke kan ta alt for god fisk om man hører på jaktreiseoperatører eller pengesterke jegere med fulle trofeerom.

 

Følger ganske godt med på hva jaktreisebransjen i Norge markedsfører og er direkte uenig med deg i at de driver villedende markedsføring. :cry: Det er tross alt kundene vi lever av :!:

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvor lett det er å samle inn hele besetningen som tilhører en spesifik farm, bare man er nok folk.

:?: Her snakker du igjen om du ikke har peil på /opplevet selv!for å fange inn dyr med folk på en farm må denne jaggu være mikroskopisk! nei på de fleste farmene hvor det samles inn dyr brukes det helikopter da størrelsen på disse farmene tilsier at det ikke er fysisk mulig å samle dyra til fots. En annen ting er at dette er ville dyr ( ikke rein eller sau) og derfor er meget vansklige å samle uten bruk av helikopter.

Link to comment
Share on other sites

@Elgfall

 

Beklager å si det, men måten du svarer på her er lavmål. Direkte begredelig å lese innleggene dine. Enkleste hadde vel vært å lagt deg inn i "svarteboka" i brukerkontrolpanelet. Så slipper jeg å lese mere toskete svar fra deg.

 

Hilsen en som aldri har vært i Afrika, men kunne godt tenkt meg en tur.

 

Det var da voldsomt, jeg beklager dersom jeg tråkker noen trofejegere på tærne her.

 

Selv er jeg en kombinasjon av trofejeger og kjøttjeger, og jeg gjentar meg selv igjen:

 

1. Jeg er ikke motstander av Afrikajakt.

2. Jeg er ikke motstander av hegnjakt.

3: Ja jeg kommer nok til å forsøke begge delene.

 

Grunnen til at jeg skriver disse tingene er at dersom ikke vi sportsjegere (for det er det vi fleste er ikke sant?) innser at det ikke er den helt store prestasjonen å skyte en antilope i hegn, eller en hjort i Skotland, eller en bjørn på åte for den saks skyld så blir vi bare mer og mer tilbakelente og snart er det vel helt greit å skyte kua på båsen og henge den opp i jaktstua?

 

Blir veldig satt på spissen dette her, men jeg har en smule mistanke om at de virkelige jegerne i Norges land ikke en gang har internett-tilgang......

Link to comment
Share on other sites

 

Grunnen til at jeg skriver disse tingene er at dersom ikke vi sportsjegere (for det er det vi fleste er ikke sant?) innser at det ikke er den helt store prestasjonen å skyte en antilope i hegn, eller en hjort i Skotland, eller en bjørn på åte for den saks skyld så blir vi bare mer og mer tilbakelente og snart er det vel helt greit å skyte kua på båsen og henge den opp i jaktstua?

 

Blir veldig satt på spissen dette her, men jeg har en smule mistanke om at de virkelige jegerne i Norges land ikke en gang har internett-tilgang......

 

Dette er ikke satt på spissen, det er totalt skivebom.

Hva slags jakt erfaring har du egentlig?

Nå du er så stor i kjeften kan du opplyse oss om hvilken jakt du bedriver, og hva som gjør det til så stor prestasjon.

 

Sitte på stubben og vente på ei blanding av ku /hest som er ser tåkete, er fargeblind og halvveis døv?

 

I tillegg er du i ferd med å ødelegge tråden, der trådstarter begynte med fortelle om noe utrolig kjipt som var i ferd med og skje.

RESPEKT LØST.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg skriver disse tingene er at dersom ikke vi sportsjegere (for det er det vi fleste er ikke sant?) innser at det ikke er den helt store prestasjonen å skyte en antilope i hegn, eller en hjort i Skotland, eller en bjørn på åte for den saks skyld så blir vi bare mer og mer tilbakelente og snart er det vel helt greit å skyte kua på båsen og henge den opp i jaktstua?

 

 

Hei Elgfall,

 

For meg handler ikke trofeer om prestasjoner. De er for meg et minne om stolt og flott dyr som jeg personlig kan glede meg og mine likesinede med.

 

Har selv skutt antiloper både i og utenfor hegn. :D Prestasjonen ( I grunn et grusomt uttrykk i denne sammenhengen :roll: ) eller vansklighetsgraden av å finne og nedlegge disse antilopene var ikke større på utsiden en innsiden av hengnet. ( Det er nok mere en følelses messig sak, men som kjent følelser skal man ikke kimse av...) :wink:

 

Har også skutt rådyr i både Norge og Polen, ( Faktisk langt flere i Norge en i Polen ) ser heller ikke her den store "bragden" ved å ha skutt de i Norge i forhold til å ha skutt de Polen. :D

 

Og til slutt. Har jaktet svartbjørn både på åte og som rein "walk and stalk" jakt. Åtejakta er i mine øyene ofte vaskeligere og lykkes med en rein snikjakt. :wink: ( Blir sikkert mye pepper for denne, men de som ikke tror meg kan jo prøve selv.......)

 

Har ingen planer for Kua på båsen enda, men........ :lol:

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg skriver disse tingene er at dersom ikke vi sportsjegere (for det er det vi fleste er ikke sant?) innser at det ikke er den helt store prestasjonen å skyte en antilope i hegn, eller en hjort i Skotland, eller en bjørn på åte for den saks skyld så blir vi bare mer og mer tilbakelente og snart er det vel helt greit å skyte kua på båsen og henge den opp i jaktstua?

Blir veldig satt på spissen dette her, men jeg har en smule mistanke om at de virkelige jegerne i Norges land ikke en gang har internett-tilgang......

For å holde oss til riflejakt: Det felles ca. 75.000 elg og hjort her i landet hvert år. Hvor mange av disse fellingene ligger det en "prestasjon" bakom? Og hva er i tilfelle en "prestasjon"? Og hvor står det at dyr bare kan felles på "prestasjonsmessig" måte? Mye av hjorten blir felt ved bøjakt, og mye av elgen ved drivjakt mot post - er det "prestasjoner" eller ikke? Dette er kanskje like mye "høsting", som "jakt" - men hva er problemet?

 

Jeg undres litt på om de som er så opptatt av hva som er "prestasjoner" og ikke, i forbindelse med jakt i andre land, er noen av de samme som utgjorde hylekoret mot "Poacher", da han skrev at han vurderte å flytte seg etpar meter tilbake, for å oppnå et skuddhold på 400 meter, (en definert "prestasjonsgrense", i så tilfelle).

 

P.S.: At Jo Gjende, Stor-Hans, Ole Skavhaug og Ole O. Messelt ikke hadde internett-tilgang, tror jeg derimot du har helt rett i! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hvor Elgfall vill hen, men han setter saken så totalt på spissen, at den rett og slett ikke henger på greip.

 

Det jeg ikke skjønner, er hans innstilling på at der dyr står tett/har en stor populasjon. Ja der er det ingen prestasjon å skyte ett dyr/trofe. Dette virker kun basert på vilt tettheten. For meg som ikke klarer mer enn noen hundre meter i utmarka, er det en prestasjon i seg selv å ha kommet dit hen at jeg ligger på post og venter på dyra, for de som ikke er medlemmer i

"rævsprekken" sportsjegerlag"tm" :wink: Er dette naturligvis ingen prestasjon.

 

Jeg mener at ett trofe eller dyr som blir lagt ned, sin status. Alltid kun vill være relevant i forhold til vedkommende jegers evner og muligheter. Og når man da skal rakke ned på jaktformer som man selv kansje ikke har sansen for, eller i ett forsøk på å få en tilspisset diskusjon rundt ting man ønsker å sette fokus på. Så synes jeg man fort ender opp med å skite i eget reir. Spesielt når man tenker over hva Jegermeistern sitt innlegg målbærer (forøvrigt meget godt sagt Jegermeistern).

 

Kansje vi kan skru litt ned på varmen rundt dette, da jeg synes det begynner å bli en noe guffen stemning i Rinos tråd. Og selv om jeg ærligt og oppriktigt mener at Elgfall pisser i en annens bakgård, så blir det ikke bedre av at vi andre hiver bensin på bålet.

 

Faktisk så synes jeg Elgfall helst bør poste sine synspunkt i hegn tråden, fremfor å avspore denne tråden. For her er det naturligt at mange av oss tar slike prinsipielle yttringer som direkte fornærmelser mot trådstarter og hans kompanjonger. Og det drar i hertfall ikke saklighets nivået opp, eller tempraturen ned. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at ett trofe eller dyr som blir lagt ned, sin status. Alltid kun vill være relevant i forhold til vedkommende jegers evner og muligheter.

 

Hei vingemutteren

 

Jeg liker ikke dette prestasjonsjaget, og er delevis enig med det du skriver. Les spesielt det jeg har uthevet, (og gjerne resten hvis det fenger.) Dette mener jeg i likhet med RW er hva som definerer hva som er et trofee.

I mine øyene har ikke trofeer noe som helst med jegerens "prestasjoner" og gjøre overhode.

Hva synes du?

Dette betyr selvsagt ikke at vi ikke skal glede oss over de trofeene vi samler opp gjenom årens løp, men hvis de kun skulle ha som misjon og glorifisere den "bolde jeger" eller som skryte objekter ville ikke trofeene være mye verdt i mine øyene.

 

Rowland Ward Records Of Big Game

 

 

The Book, the name by which Rowland Ward ’s Records of Big Game is known to all hunters around the world, is the one universally accepted and objective source which establishes what a trophy animal really is, whether you are hunting in Australia or Austria, Brazil or Botswana, China or Czechoslovakia. Rowland Ward ’s Records of Big Game was established over 100 years ago to set down details of game animals as a matter of interest to the Sportsmen.

 

It was not and is not there to establish records in the sense of biggest or best, nor to glorify the hunter. It celebrates the animal and it does not matter whether the animal’s horns, tusks or teeth were picked up in the veld from one that had died of natural causes, was killed by a predator or was shot by a hunter. By establishing the benchmark for what constitutes a trophy (particularly where the standards are high), The Book makes a most valuable contribution to ensure that trophy hunters concentrate on those big, old, lone males which have long since passed on their genes to younger generations.

 

The Book also serves as an excellent and objective conservation tool. It stands to reason that, where trophy standards have increased over time in a particular region, in all likelihood, sound conservation practices have been applied, while the converse is probably also true. These facts, in turn are also valuable research tools for the hunter in deciding where, when and with whom he wants to hunt a particular species.

 

In addition, The Book is a valuable source of knowledge on the distribution of game and its taxonomic features as well as an historical, geographical and biological record which few other sources can match.

 

http://www.rowlandward.com/RecordBook/R ... spx?gmid=2

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

It celebrates the animal and it does not matter whether the animal’s horns, tusks or teeth were picked up in the veld from one that had died of natural causes, was killed by a predator or was shot by a hunter.

Exactly!

 

Min definisjon på jegerens prestasjon, gikk dog mere på hvilken betydning det enkelte dyr måtte ha for den enkelte jeger. Og var ikke tiltenkt trofe jakt (jaktopplevelse er vel ordet jeg burde ha brukt).

 

Vet ikke helt hvordan man skal beskrive det, men for meg er det i utgangspunktet ikke noe mere "Høyverdigt" (om dere forstår hvor jeg vill). Med ett dyr som er tatt langt oppe i en vansklig tilgjenglig fjellside, enn ett som er tatt på bøen. Da med tanke på jaktopplevelsen. Nettopp fordi oppfattelsen av jaktopplevelsen er individuell (håper dette var noe mer lettfattlig).

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan man skal beskrive det, men for meg er det i utgangspunktet ikke noe mere "Høyverdigt" (om dere forstår hvor jeg vill). Med ett dyr som er tatt langt oppe i en vansklig tilgjenglig fjellside, enn ett som er tatt på bøen. Da med tanke på jaktopplevelsen. Nettopp fordi oppfattelsen av jaktopplevelsen er individuell (håper dette var noe mer lettfattlig).

 

Skjønner akkurat hva du mener, og er helt enig :!:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt gleden av å lese mange innlegg fra XO, og det var i sin tid etter en samtale med han på Villmarksmessa på Lillestrøm at jeg endelig bestemte meg for å reise til Afrika.

 

Her hjemme jakter jeg hjort, elg, iblandt rådyr og noe småvilt. Elgjakta er spennende matauke og en fin tid på høsten der det blir litt avbrekk fra kontoret. Hjortejakta er jeg så heldig at jeg får være med på gjennom en kamerat som har familie på Vestlandet. I høst fikk jeg meg en temlig fin 10 takker der borte. Jeg sier heldig, siden den dukket opp på posten min. Å treffe den der den kom var ikke den helt store utfordringen. Men, dette er den første storbukken jeg har skutt på Vestlandet, så for all del, en veldig fin opplevelse! Den er levert til utstopping as we speek.

 

Jeg venter å få opp trofeene fra Afrike rundt juletider. Når vi snakker om hvilken prestasjon det er å jakte der nede kontra her hjemme, så vil jeg si at den formen for snikjakt jeg var med på der nede er vesentlig mer underholdene og til dels utfordrende enn å sitte på en post her hjemme. Jeg jakter ikke med hund, så jeg har null erfaring med å snike inn på en stålos, noe som jeg tror er utrolig spennende og til dels krevende. I Sør Afrika skjøt jeg bl.a en Blu Wildebeest, den gav meg utrolig mange spennende timer på jakt. Jeg måtte bruke mange forsøk før jeg endelig kom inn på en flokk der oksen var av ønsket type/størrelse.

 

Å skulle samenlikne jakt her hjemme med der nede er for meg fullstendig umulig. Vilttettheten der nede er helt utrolig sammenliknet med Norge. Dette er jo også naturlig nok grunnen til at det lar seg gjøre å komme hjem med 7 trofeer etter 7 dager på jakt. Noen trofeer bedre enn andre. Noen trofeer lå det også mindre svette bak enn andre, men slik er det jammen her hjemme også! Jeg skulle likt å se den norske jegeren som er villig til å betale den prisen vi snakker om for utenlandsjakt om odsen for å få dyr var lik som ved en vanlig jakttur her hjemme!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...