Jump to content

Sør-Afrika! Eventyret er desverre over. Eller kanskje IKKE??


Rino Hals

Recommended Posts

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette vil igjen si at det i de kommende måneder vil bli jakt på Driefontein for en billig penge.. Her må dyrene jaktes og felles mens det ennå er mulighet til å hente noe at økonomisk betydning.

 

Må si det facinerer meg litt å lese denne setningen :D

 

Ikke det at jeg er direkte uenig i det dere gjør, men jeg mener det beskriver selve trofejakten og trofejegeren så utrolig godt :!:

 

Kan ikke jeg få plukke eplene, ja da sager jeg heller ned treet :roll:

 

Hvor ble det av alle argumentene fra trofejegerne i tråden om "trofeer og skrytebilder" om at ved trofejakt så var de involverte veldig opptatt av å ha en bærekraftig stamme med dyr :mrgreen:

 

Ut fra dette leser jeg at det er greit med en sunn og solid stamme så lenge jeg jakter der, men kommer andre jegere og overtar så skyter vi det flatt :lol:

 

Snakker om dobbeltmoral... (dette er ikke ment personlig til deg XO, men myntet på de som argumenterer annerledes i andre tråder)

 

Når alt kommer til alt så er det pengene som betyr noe, og denne saken viser at også trofejegere spiser selv om de er mette.........

Link to comment
Share on other sites

Synest dette var veldigt dumt skrevet!! Eg skjønner godt at de ikke vill gi mer en nødvendigt til de som mer eller mindre stjeler området fra dem. Hadde gjort akkuratt det samme selv om eg hadde eigd noe der og det kom noen og hevdet at de engang har eigd området, så det tilhører dem, uten at de egentli har noe med det å gjøre. Hadde noen kommet og forlanget huset mitt eller garden min uten videre, og eg ikke hadde en sjangs, så skulle eg ha brent ned og ødelagt det som var.

 

Det viserseg og at de gardene som de mørke har tatt over, ikke holder lenge før de har helt forfalt.

>De slakter ned dyra og vedlikeholder verken bygninger eller gjerder, så etter 5-10år er det ingenting igjen.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

ELGFALL kan umulig ha lest hele tråden.

XO begrenser sitt økonomisk tap ved å ta ut de dyra han kan. All jakt i innhegning har økonomisk inntjening som mål. ELGFALL kan ikke sammenligne XO som driver en jaktfarm med jegerne som jakter der. Det er to forskjellige roller. Shadob beskriver det på en utmerket måte.

 

Men hvis man skal diskutere på et generelt grunnlag (bruk den andre tråden) er trofejegerne er lilke opptatt av en god og solid stamme som kjøttjegerne, men trofejegerne vil ha en annen sammensetning av stammen.

Link to comment
Share on other sites

:shock: elgfall har du lest hele denne tråden :?: tror ikke det eller så forstår du deg ikke på hva som foregår når ett landclaim tas på en farm!!du får betalt for jorda og hva som er av hus og vilt får du ingenting for så om eier tar ut alle dyr på farmen for å dekke seg inn økonomisk så har dette ikke noe med trofejakt å gjøre(hadde pinadø tatt alle dyra på farmen enten ved avskyting eller innfanging til game aucktions)for det blir et tap hvis ikke :x
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tilbrakt en del tid i Afrikanske land, må jeg innrømme at jeg selv hadde tyd til den brente jords taktikk til slutt i en slik situasjon. Disse såkalte "landclaim" sakene man ser i sydlig afrika er ikke annet en statsvelsignet tyveri. De fleste som har vært litt rundt vet også hvordan det ender med slike eiendom etter at de nye (som oftest ANC eller Zanu-PF tilknyttede, avhengig av hvilket land) eierene har overtatt...

 

Heia Norge som har pøst milliarder inni disse gjennomkorrupte organisasjonene, og støttet i stor grad opp om omfordelingspolitikken. For noen naive, nyttige idioter vi har vært. :x

Link to comment
Share on other sites

Ja da Rhodesia gikk under begynte Afrika å forfalle i så grunn .... Og en ser tydelig hva som skjer når demokratier forsvinner, da skal alle forsyne seg selv og gi blaffen i resten av folka i landet eller land rundt det aktuelle landet .

 

Trist men slik er det når en lar seg presse til å bli underkua ..

Link to comment
Share on other sites

En tankevekker, kanskje litt på kanten:

Hva om samene begynte og jage vekk folk fra områder fra Finnmark til Røros og hevde at dette var gammelt land for dem. er det ikke litt samme problemstillingen. Jeg ville selvsagt forsvart det som var rettmessig mitt jeg også..

 

Og om tyskerne hadde tatt over landet for godt i -40, gitt bort eiendommer i Norge til tyske statsborgere, og vi fikk jagd dem bort nå rundt år 2000, ville du ikke ha forsøkt å få tilbake det som opprinnelig hørte til din familie?

 

Mulig jeg har misforstått "saksgangen", men jeg prøver å se saken fra begge sider. Og jeg har selvsagt også svært stor forståelse for at XO synes dette er rimelig "rævva", for å si det på godt trøndersk... Og selvsagt er det utrolig urettferdig for den som på lovlig vis har kjøpt og investert i en slik eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Ja da Rhodesia gikk under begynte Afrika å forfalle i så grunn .... Og en ser tydelig hva som skjer når demokratier forsvinner

 

Nå ble det riktignok i 1966 utgitt en bok av Dept. of Information Services, i Salisbury, med den fengende tittelen "Rhodesia democracy and the constitution" -- men dette tror jeg nok er det tetteste Rhodesia kom demokrati, noensinne.

 

===

 

Den som måtte undre over hvorfor reacquisition of native lands er på handlelisten rundt omkring i Afrika kan muligens ha utbytte av å forsøke å se saken med motpartens øyne? Landområdene ble i sin tid erhvervet på temmelig spesielt vis, og selv om vi liker å late som om det ikke er tilfelle, så huskes dette med tyngde.

 

Vil anbefale denne boken, som nylig er kommet ut: Kolonitid - Nordmenn på eventyr og big business i Afrika og Stillehavet.

 

I tillegg til å være ekstremt underholdende, inneholder den også en bildesamling som er innpå utrolig. Det å se Christian Thams bli båret omkring på sine eiendommer i Mosambik er bare forhistorien.

Her, som ellers, må vi nok erkjenne sannheten i "Som du sår, høster du."

 

http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?st=free&q=kolonitid

 

produktbilde_forside_kolonitid_2.jpg

 

960x.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Elgfall…

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av innlegget ditt…

Hadde du lest hele tråden og da særlig innlegget mitt 11 innlegg tidligere enn ditt eget, hadde du forhåpentligvis kunne la være å skrive det du gjør. Jeg velger å tro at du ikke har lest hele tråden, men kun reagerte spontant på en enkelt uttaelse fra meg.

 

Jeg skal forsøke å lage en historie til deg Elgfall..

La oss si du i dag kjøper ei egn mellom Kongsberg og Hokksund for 1000 kr. Du finner ut at du vil bruke denne engen til noe mer enn at den bare ligger der brakk, og du bestemmer deg for å utvikle den ved å gjerde inn engen, sette opp en låve samt kjøpe noen sauer eller kuer som kan beite på engen din. Tre år etter står låven der, engen er gjerdet inn og sauene eller kuene du har kjøpt trives godt og har fått kalver. Jeg ville tippe du rett og slett ville like å se hva du har fått til ikke sant??

Så får du et brev fra kommunen hvor de forteller deg at det skal bygges en vei der engen din ligger, samt at det er bestemt at du får 1010 kr som betaling for engen din, MEN du får dessverre verken betalt for låven din eller sauene eller kuene dine.

 

Hva ville du gjøre her Elgfall? Ville du rett og slett bare la sauene eller kuene dine bli? Eller ville du enten flytte dem, selge dem eller slakte dem?

 

Jeg ville selvfølgelig slaktet sauene, akkurat som du vil gjøre med kveget ditt i Afrika :D

 

Jeg har full forståelse for det du gjør, og ja jeg har en viss fornemmelse av hvordan systemet med tilbakeføring av landeiendommer fungerer.

 

Du gjør det eneste rette i mine øyne, men det var ikke på det grunnlaget mitt innlegg ble lagt inn...

 

Skal man få noe realisme i trofejaktdebatten må man av og til "lure" de mest ihuga trofejegerne ut i elva før de skjønner at støvlene ikke er på...

 

Poenget mitt er ikke å argumentere for at dyrene skal forbli i hegnet, men rett og slett en tankevekker til hvordan trofejegerne ser på seg selv og den jakten som utøves, da spesielt blandt halvtamme kveg i Afrika...

 

Det argumenteres side opp og side ned på hvor "utfordrende" og krevende jakten på disse dyrene er, og så viser det seg at til og med selveste XO sammenlikner dem med sauer og kyr i en innhegning på Østlandet :D

 

Det må jeg jammen si at det står respekt av, den innrømmelsen hadde jeg aldri trodd jeg skulle fått :wink:

 

Skitt-Jakt til alle som skal i skogen den 10. etter uhegnet hjort :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde faktisk jeg hadde opplevet det meste MEN dette tar kaken...

 

Jaja Elgfall...Jeg gir opp... Hvis du velger å forstå innlegget mitt som det fremgår av svaret ditt så gjerne for meg.....

Til alle dere andre som forhåpentligvis leser hva jeg faktisk skriver, ikke bare i mitt forrige innlegg, men i hele tråden, og for å gjøre en ting klart!!!

 

JEG TREKKER OVER HODET INGEN PARALELLER VED VILT I AFRIKA MED KVEG ELLER SAUER!!

 

Og jeg håper av hele mitt hjerte at det ikke finnes fler her inne som faktisk gir jaktmotstanden slike gaver!!

 

For det første, jeg er ingen motstander av hverken Afrikajakt eller annen form for jaktreiser. Det jeg mener er at vi jegere må være litt mere bevisste på hva vi egentlig driver med og argumentere deretter.

 

I mine øyne er denne saken en hårfin balansegang mellom økonomi, jakt og moral. Dette fordi denne saken påkaller argumenter og grensesnitt som ikke akkurat er A4.

 

Du sammenlikner gården din i Afrika med en gård på Østlandet for å instruere meg i hvordan økonomien fungerer, men nekter blankt å sammenlikne avskytningen av dyrene med samme gården. For meg er dette facinerende, nettopp fordi grensesnittet i mine øyne ikke er så lett å sette som det du mener..

 

Det er altså helt greit å argumentere med nedskyting av innegjerdete dyr for å tjene de siste pengene, men man må jammen ikke komme å si at dette ikke er ordentlig jakt... For meg skurrer dette virkelig.

 

Argumentene mine er ment som argumenter mellom trofejegere, og jeg vil presisere at jaktmotstandere er et ikke tema for meg i denne saken

Link to comment
Share on other sites

Argumentene mine er ment som argumenter mellom trofejegere, og jeg vil presisere at jaktmotstandere er et ikke tema for meg i denne saken

Men likefult er det det du gjør. :(

 

Bare en ting, jeg jakter/skal jakte hjort på ett betydligt mindre geografiskt avgrenset område enn dreifontein.

Dett er da vel såkalt "høyverdig" jakt. :roll: Jeg kaller det nødvendig avskyting.

 

Dreifontein er ett stoooort inngjerdet område, der eneste forskjellen fra det fri, er at dyrene ikke kan rømme ut av området (omtrent som jakt på en stor øy), og at sammensettningen av dyrene kan variere fra full frihet. Men dyrene har så mye plass i variert tereng, at gjør du ikke dine saker riktigt, ja da er de over alle hauger.

 

At dyrene er innkjøpt og avlet for å jaktes på, gjør forsåvidt ingen forskjell for dyrene. Da de har den plassen de trenger for å kunne føle seg trygge, og for å kunne leve normalt.

 

Det du hele tiden vill innpå, er at dette er en form for slakting. Så når man ser du rir kjepphester når man har en tråd om den bortimot perfekte hegnjaktsdrift, så må du ikke undres over at mange føler kvalmen stige i halsen.

 

For det er ikke det at jeg ikke kjønner hvor du vill hen, det er bare det at det virker som om du ikke skjønner at det temaet ikke engang ligger langs den veien du her kjører på.

For meg er slikt desverre å oppfatte som smålig oppførsel, (omtrent på linje med en bygdedans, der en ser noen får danse med ei jente en liker. Og så bestemmer seg for å lage kvalm for stakkaren fordi en selv ikke strekker til). Om dette ikke var hensikten, så er det ihvertfall uansett slik utspillene dine blir tolket av meg Elgfall.

 

P.s nok forsøppling av denne tråden fra min side, om noen vil diskutere dette videre med meg, så er det bare å ta det på pm. Så skal jeg svare for meg.

Rhino fortjener ikke slikt i sine gode tråder, til det har han gitt meg så mange hærlige timer med lesing forran skjermen. Der jeg har kunne følge jakten skritt for skritt, føle kvistene som knekker under støvlene, og få glimt inn i en annerledes og fantastisk verden. At jeg knapt kan få fullrost ham nok, det er ikke mange som evner og enda færre som tar seg tid til å dele slike opplevelser. Og jeg føler meg priviligert som har kunnet att del i hans epos fra Afrika. Måtte de bli fler.

Link to comment
Share on other sites

 

Dreifontein er ett stoooort inngjerdet område, der eneste forskjellen fra det fri, er at dyrene ikke kan rømme ut av området (omtrent som jakt på en stor øy), og at sammensettningen av dyrene kan variere fra full frihet. Men dyrene har så mye plass i variert tereng, at gjør du ikke dine saker riktigt, ja da er de over alle hauger.

 

 

Ok, så jeg forstår deg dithen at du kan hjortens trekkhistorie og svømmedyktighet like dårlig som jeg kan geografien til hegnene i Afrika?

 

Men jeg skjønner at i dine øyne så er en ukes tur til afrika og en ukes tur på hjortejakt på ei øy likeverdig, samt at man kan forvente like bra og mange trofeer fra hjorteøyen?

 

Altså om en bare har råd til å leige 4 storbukkløyver på Hitra så er det like stor sjanse for å lykkes med å felle 4. store bukker der som om man skulle bestille 4. store antiloper i Afrika? Jommen sa jeg smør......

 

Dette blir mye tull inni denne tråden, og av respekt for trådstarter gir jeg meg nå og tar diskusjonen et annet sted.

 

Skitt Jakt både i og utenfor hegn!

Link to comment
Share on other sites

Å herregud....

 

he he, jeg har vært så mange ganger i Sør-Afrika at jeg skjønner Elgfall aldri har vært der.

 

Elgfall: Kos deg på jakt i Norge, men spar penger å prøv en jaktur til RSA så skal du få noen opplevelser du aldri har fått før.....

Ikke sant, Rino?

 

Land

Link to comment
Share on other sites

Elgfall... Og alle andre som har kommet med spørsmål og påstander i denne tråden...

 

I stedet for å diskutere og argumentere her kan du stille eventuelle spørsmål til Richard Lemmer som er på besøk hos meg.. Han skal være her i ei snau uke til..

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=25364

 

 

spar penger å prøv en jaktur til RSA så skal du få noen opplevelser du aldri har fått før.....

Ikke sant, Rino

 

Det er ikke bare sant land.. Det er garantert.... :D

 

Hei Rino

 

Jeg tviler på at Richard kan fortelle meg så mye som skulle overbevise meg om at det er en stor jaktprestasjon å skyte dyr i innhegning?

 

For meg er jakt opplevelse og avkopling i guds frie natur. Jeg liker all slags jakt og har respekt for de som har jakten som en altoverslukende interresse.

 

Jeg har ingen motforestillinger mot selv å reise til Afrika, ei heller andre plasser om sjansen skulle by seg...

 

(Dersom man reiser på jaktreise får man mye bedre utbytte dersom man vet litt om forutsetningene for jakten og oppholdet)

 

Dersom noen synes det er stor stas å skyte dyr i innhegning så får de synes det, samme hvor mange ganger argumenter som at jakten er like krevende som annen jakt sies så blir det ikke sant, dessverre :(

 

Jeg har ingen problemer med å glede meg over en hvilkensomhelst jakt, men verdsetter selve trofeet etter jaktopplevelsen og utfordringen jakten har gitt meg.

 

Jeg har flere ganger vært i Polen på bukkejakt og vasset i dyr, vært i Skotland og vasset i brunstige brølende hjorter og rådyrbukker på våren, og det er FANTASTISK moro :D

 

Antakeligvis like moro som å vasse i dyr i en innhegning i Afrika :D

 

Vel hjemme henges trofeene opp, trofeene som man har brukt noen skarve dager på å nedlegge, før man starter høstens strabaser og jakt som i gjennomsnitt gir et trofe pr. 10. jakttur.......... (Da kommer liksom medaljens bakside frem...)

 

Organisert utenlandsjakt enten det er rådyrbukk, hjort eller antiloper i Afrika (som har enda høyere suksessrate på store trofeer) er i mine øyne ikke likeverdig med ekte Norsk jakt på den frie vilbane....

 

Men moro er det jo å skyte noen dyr og ikke minst det sosiale rundt en jaktreise setter jeg umåtelig pris på. Den totale opplevelsen er viktig, men jeg har for lengst innsett at det å skyte gode trofeer stort sett er MYE vanskeligere å få til her hjemme enn ute på organisert jaktreise...

 

Og da blir det liksom ikke helt likeverdig jakt for meg, selv om det er fantastisk moro :D

 

PS: Jeg er i år så heldig å få reise til sunnmøre på et terreng som etter sigende skal huse brølende kronhjort, dette blir umåtelig spennende og dersom kronhjorten detter inne i enden av terrenget blir det noen dager med bæring....... Jeg inbiller meg at dette må være den ultimate jaktopplevelse man kan oppleve i Norge, så får tiden vise hvor enkelt det er :roll:

Link to comment
Share on other sites

Snakker om å være forutinntatt! :shock: Jeg har ikke ord, forstår ikke at du kan lire av deg dette... Og det uten å ha førstehånds kjennskap til jakt i Afrika? Det lyser dårlig skjult misunnelse lang vei... :roll:

 

Du burde hørt på deg sjøl litt lengre opp i tråden.

Dette blir mye tull inni denne tråden, og av respekt for trådstarter gir jeg meg nå og tar diskusjonen et annet sted.
Link to comment
Share on other sites

Jeg må også si jeg fant mye i denne tråden som skurrer i forhold til tidligere debatter om Afrikajakt. Sånn sett er det synd dette ble tema i denne tråden, da XO, som fremstår som en meget likandes og omgjengelig kar, har kommet uforskylt opp i en meget uheldig situasjon.

 

Men faktum er at når det i Hegn/ trofejakt/ Afrikajaktdebatter alltid blir argumentert med at de innegjerdede områdene er så store, viltet er så sky osv osv, blir det litt rart i neste debatt å gi utrykk for at det er en enkel sak å fange inn hele besetningen for salg, eller skyte dem...

 

Jeg postet et spørsmål til Richars før jeg så denne tråden, og er spent på svaret, selv om jeg også, etter å ha lest denne tråden, tenker litt i samme bane som Elgfall..

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg vet ikke hvor mye kunskap man sitter med runt om når det gjelder dette med å samle inn dyr, spesielt om man har ett område inngjerdet med solide nok gjerder.

 

Jakt er jakt, og kjøres etter normal jakt modus. Kan som kjent være pokker så vanskligt.

 

Merk forskjellen der man har PH som har medhjelpere som vet hvor dyra står (spaner), slik at PH kan kjøre deg til de gunstigste piosisjonene. Regn så ut hvor mange jaktdøgn og hvor mye erfaring/lokalkunskap man da ikke trenger for å komme i skuddposisjon.

Regn så ut sansynligheten for at jakten blir vellykket, kontra om du skulle svive omkring i det samme området uten hjelp. :wink:

 

Så jeg våger påstanden om at jakt med PH i Afrika, så har man ett helt lag som jobber for å gi deg en skuddsjang, og gitt at man fikk de samme forholdene her hjemme. Ville det ikke være spesielt stor forskjell på Afrika jakt med PH og Norsk jakt med PH. Ja uten om at prisen ville ha tidoblet seg da (minst). :wink:

 

Innsamling: Sett ut 20-30 mann, på på linje i gjennom ett område, press dyrene i den ønskede rettningen (mot innsamlingsområder med den nødvendige hegn strukturen for innsammling/fanging.

 

Enkelt i teorien, og heller ikke så utroligt vansklig så lenge man har den nødvendige kunskapen for å kunne håndtere ville/relavtivt ville dyr.

 

Avskyting? Komigjen da, skal jeg ha avskyting på hjorten er det bare å sette seg i bilen. Kjøre ut, sette lysa på den og knalle de ned. Før noen tar av, husk at avskyting ikke er jakt, og ligger ikke under reglene for jakt. I Afrika vil da situasjonen nok være at man bruker de samme 20-30 mennenne til å drive, og skyter så på alt som kommer. Og problemet var?

Link to comment
Share on other sites

Men faktum er at når det i Hegn/ trofejakt/ Afrikajaktdebatter alltid blir argumentert med at de innegjerdede områdene er så store, viltet er så sky osv osv, blir det litt rart i neste debatt å gi utrykk for at det er en enkel sak å fange inn hele besetningen for salg, eller skyte dem...

 

Her gjelder det å ha flere tanker i hodet samtidig :roll:

 

Under konvensjonell jakt hadde du nok hatt store problemer med skytte ned hele besetningen, men med store drivlag, nett, gjerder og helikoptere er vi derimot viltet overlegene. Hvor store anstrengelser du legger i dette er selvsagt avhening av økonomien ( verdien av viltet i hegnet ). Dette er igjen avhengig av type vilt ...... ( 3. Nesehorn har en helt annen verdi en 3. duikere ) Hvilket igjen ikke betyr at duikerjakt står tilbake for noe som helst annen jakt. Et duiker trofee er slettes ikke å forakte. ( Duikern er også såpass liten at den går nok inn og ut av de fleste vilthegn som den vil.)

 

Bare se noen år tilbake på ulveavskyttingen i Rendalen, var fort gjort det, men kan vel vanskelig kalles for konvensjonell jakt.

 

I Namiba har jeg jaktet flere ganger på friviltbane, med nesten vel så gode resultater som i hegn når det gjelder artene Kudu, Oryx, Hartebeest, Springbuck, Duiker, Steinbuck, Eland, Zebra, DikDik og Warthog. Skal det derimot jaktes på andre arter i Namibia ( Untatt Caprivi Stripe og enkelte andre begrensede områder ) er det hegn som gjelder.

 

Hegnene øker fort antall tilgjengelig arter og suplementerer jakta på friviltbane på en utmerket måte.

 

Også enkelte arter i RSA jakter vi på friviltbane med stort hel. Så diskusjonen er nok mye mere nyansert en som så. Afrika er langt i fra bare hegnjakt.

 

Tilslutt, de fleste hegn er av en sånn karakter og størrelse at konvensjonell jakt nok vil fortone seg som krevende nok for de fleste av oss. :wink:

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

.......Jeg tviler på at Richard kan fortelle meg så mye som skulle overbevise meg om at det er en stor jaktprestasjon å skyte dyr i innhegning?

quote]

Dersom noen synes det er stor stas å skyte dyr i innhegning så får de synes det, samme hvor mange ganger argumenter som at jakten er like krevende som annen jakt sies så blir det ikke sant, dessverre
Antakeligvis like moro som å vasse i dyr i en innhegning i Afrika

Det er tydligvis her skoen trykker. Men et tips til Elgfall. På min tur i RSA var "innhegningene" som du maser fra 15-40.000 mål...

Hvor stort er elgvaldet du jakter på i areal? Om du setter opp gjerde rundt det valdet, er det da plutselig ikke jakt lenger? :?

Stikkordet er muligens uvitenhet, og det er vel kanskje når en egentlig ikke vet helt hva en snakker om at en uttaler seg mest bastant?

Link to comment
Share on other sites

Om du setter opp gjerde rundt det valdet, er det da plutselig ikke jakt lenger :?

 

I mine øyne nei :(

 

Jeg sier ikke at det ikke hadde vært like moro å skyte dyrene, og jaktfølelsen hadde kanskje vært like god, men en plass må grensene gå, iallefall for min del...

 

Dette med jakt og hva den betyr for hver enkelt er facinerende.

 

Tidlig i karrieren min var det utelukkende spenningen som drev meg, så kom trofelysten snikende, og nå er det en kombinasjon av begge deler ispedd en utrolig tilfredstillelse i å kunne tilberede mat av egenjaktet vilt til meg selv og andre :D

 

Totalopplevelsen ved en Afrikajakt frister meg mye, men frem til nå har jeg ikke prioritert å reise dit pga. mitt moralske dilemma med å jakte i hegn, men det er det jo bare meg selv som det går utover (samt lommeboka til jaktreiseoperatørene..)

 

Jeg synes det blir litt "Bjørn Rune Gjeldsten, jeg er toppiddrettsutøver fordi jeg har råd til å kjøre båtrace" aktig å hele tiden bombardere hegnmotstanderne med argumenter som går på at man ikke har vært i Afrika, eller har aldri jaktet i hegn etc....

Link to comment
Share on other sites

Totalopplevelsen ved en Afrikajakt frister meg mye, men frem til nå har jeg ikke prioritert å reise dit pga. mitt moralske dilemma med å jakte i hegn, men det er det jo bare meg selv som det går utover (samt lommeboka til jaktreiseoperatørene..)

 

Hei Elgfall,

 

Sjekk ut Nambia, super jakt på fri vilbane.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Så er det på'n igjen med "min jaktform er den beste i verden og alt annet er juks og suger store elefantkuker".

 

Sorry altså, men jeg begynner bare å bli utrolig lei den evindelige diskusjonen med hva som er "rett jaktform".

Er det så vanskelig å godta at ingen er like og at andre finner glede i noe man ikke liker helt selv?

Må det alltid rakkes ned på alt som man selv ikke helt har sansen for?

 

Dette er ikke direkte ment til noen av debattantene i denne tråden, mer som et generellt oppgulp mot den generelle holdningen blandt mange jegere her inne.

 

Det burde da ikke være så forbanna vanskelig å kunne si at "jeg liker mora, du liker dattra, FLOTT at vi ihvertfall liker damer!"

 

Er det virkelig et så stort problem å stikke hodet ut av ens egen lille boks og bare konstatere at ingen er like uten å måtte himle med øynene å stille store spørsmål ved de som har andre syn på enkelte ting?

 

Burde vi ikke heller kunne være glade på andres vegne? Glad for at man faktisk deler de samme interessene selv om de ikke utføres på samme måte?

 

Så lenge jakten utføres humant og i henhold til gjeldende regelverk så burde det vel for pokker ikke spille noen rolle!

 

 

 

Dette ble vel dagens GGG-innlegg, men det får så være..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det blir litt "Bjørn Rune Gjeldsten, jeg er toppiddrettsutøver fordi jeg har råd til å kjøre båtrace" aktig å hele tiden bombardere hegnmotstanderne med argumenter som går på at man ikke har vært i Afrika, eller har aldri jaktet i hegn etc....

:wink: Jeg har ikke råd til å kjøre båtrace , og har aldri prøvd det. Derfor uttaler jeg meg heller ikke så bastant om dette er toppidrett eller ikke...Den dagen jeg har prøvd det- og vet litt hva jeg snakker om, er det mulig jeg kommer med en uttalelse :wink: Skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det blir litt "Bjørn Rune Gjeldsten, jeg er toppiddrettsutøver fordi jeg har råd til å kjøre båtrace" aktig å hele tiden bombardere hegnmotstanderne med argumenter som går på at man ikke har vært i Afrika, eller har aldri jaktet i hegn etc....

:wink: Jeg har ikke råd til å kjøre båtrace , og har aldri prøvd det. Derfor uttaler jeg meg heller ikke så bastant om dette er toppidrett eller ikke...Den dagen jeg har prøvd det- og vet litt hva jeg snakker om, er det mulig jeg kommer med en uttalelse :wink: Skjønner?

 

He he, heldigvis har vi demokrati og ytringsfrihet i dette landet :D

 

Her i denne debatten skal liksom en "jeger" (og da sikter jeg ikke trådstarter) som tilfeldigvis har vært et par ganger i afrika og skutt noen flotte trofeer være den førende part og Ola elgjeger med 45 år i skogen bare skal holde kjeft fordi han ikke synes det er ordentlig jakt å skyte dyr som er innegjerdet :mrgreen:

 

Verden vil bedras!

Link to comment
Share on other sites

Hmm.....da har jeg vel blitt lurt selv i alle år siden jeg jakter i finnmark. Der er jo store deler av fylket delt opp med reingjerder. Greit nok at man kan gå i dagesvis uten å se noe gjerde, men jeg jakter jo tydeligvis i hegn jeg også :mrgreen:

 

Pokker, er det noen som har noe ordentlig jakt å tilby?

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

[quote="ELGFALL

Her i denne debatten skal liksom en "jeger" (og da sikter jeg ikke trådstarter) som tilfeldigvis har vært et par ganger i afrika og skutt noen flotte trofeer være den førende part og Ola elgjeger med 45 år i skogen bare skal holde kjeft fordi han ikke synes det er ordentlig jakt å skyte dyr som er innegjerdet :mrgreen:

Verden vil bedras!

 

Jeg slutter aldri å forundre meg over denne enten eller holdningen.

Hva om denne "jegeren" også har mange tiårs erfaring i Norge med både elg, hjort og rådyrjakt.

Mister han/hun da all troverdighet som storviltjeger når de en og annen gang i tillegg reiser til Afrika på trofejakt...? :roll:

 

Eller hva om Ola Elgjeger med 45 års erfaring hadde reist dit og kommet hjem og sagt at dette var jammen en spennede og flott opplevelse? Hva i herrens navn skulle en si da ?

Link to comment
Share on other sites

He he, heldigvis har vi demokrati og ytringsfrihet i dette landet :D

Ja, takk og pris for det! Og da kan jo du starte med å "ytre" deg om det du ble spurt om:

Men et tips til Elgfall. På min tur i RSA var "innhegningene" som du maser fra 15-40.000 mål...Hvor stort er elgvaldet du jakter på i areal?

Vårt bestandsplanområde har 26.100 daa elgareal, ca. 40.000 daa bruttoareal. Det er "delvis" avgrenset av hav/fjorder (hjortedyrene kan svømme). Vi skulle gjerne sett at hele området var inngjerdet med viltgjerde, slik at vi virkelig hadde fått forvalte "vår egen bestand". Og vi ville nok mene at jakta var like utfordrende da.

(Beklager at også jeg bidro til å forurense denne tråden med dette OT-maset om hegnjakt).

Link to comment
Share on other sites

For å snu litt på flisa: Om elgvaldet hadde vert innegjerdet, kan jeg ikke se for meg at det hadde vert gjort i en håndvending å fange inn og selge alle elg/ hjort/ rådyr, selv om arealet er mye mindre enn en jaktfarm i Afrika. Det forteller meg at det er noen flere forskjeller ute å går...

Link to comment
Share on other sites

Ja, ikke minst prisen på nødvendig arbeidskraft. :wink: For meg er det ikke tvil om at t.d RSA trenger jobber, og utenlandske penger. Så jeg håper av hele mitt hjerte at skikklige arbeidsfolk, får lov til å fortsette å utvikkle jaktindustrien. Til beste for alle, også med tanke på å få beholde mangfoldet av dyr i Afrika.

 

Jeg er redd de som styrer fort kan skyte seg selv i beinet med sin politikk, om de ikke er forsiktige.

Alt med måte sier min bestemor, og jeg tror hun har ett godt poeng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i siste innlegget ditt muttern, dette er en industri som Afrika trenger. Heldigvis spiller det liten rolle hva vi nordmenn mener om denne industrien, det finnes nok av rike amerikanere og europeere, som ikke har fnugg av moralske skrupler mot å henge opp et trofee som stammer fra et dyr som stod tjoret til en busk i fellingsøyeblikket :D

 

Jaktindustrien er utvilsomt med på å bevare artsmangfoldet i Afrika.

 

Før jeg får flere tilbud om juling på PM fra bolde afrikajegere med stålull på brystet: Kommentaren om trofee tjoret til en busk var ment som en spøk, jeg vet nå at det ikke det er slik afrikajakt foregår 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå burde nok diskusjonen vært flyttet til en tråd om jakt i hegn. feks:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=14192&p=204430&hilit=jakt+i+hegn#p204430.

Trådstarter startet en tråd som går på temaet om land claims i Sør Afrika og fortjener en seriøs diskusjon om dette.

 

Jaktopplevelser oppleves forskjellig. Jeg er ikke i tvil om at en jakt på en viltfarm i Afrika er en stor opplevelse. Mengden av positive tilbakemeldinger understreker dette.

Dessuten dekker jo tydeligvis denne formen for jakt et behov blandt jegere som er villige til å betale litt penger for nesten garantert å felle endel trofeer på kort tid.

 

Når det er sagt, så ser det ut som om det er en unison hakking på "elgfall" og hans synspunkter på dette med jakt i hegn.

 

Jeg er nok en av de som er enig med noen av "elgfall" sine argumenter. Det hadde nok surret litt i bakhodet hvis elgterrenget våres plutselig hadde blitt innegjerdet.

Hadde nok ikke sluttet å jakte av den grunn, men for meg personlig tror jeg det hadde blitt en viss forskjell på hvordan jeg opplevde jakten.

 

Å felle et skikkelig trofe på de kanter av landet som jeg og "elgfall" bor(tror jeg), er noe du kanskje er heldig å gjøre en gang eller to i livet. Dette trofeet blir nok spesielt satt pris på selv om jeg mot formodning skulle reise til Afrika og komme hjem med en haug flotte trofeer der fra.

Link to comment
Share on other sites

For å snu litt på flisa: Om elgvaldet hadde vert innegjerdet, kan jeg ikke se for meg at det hadde vert gjort i en håndvending å fange inn og selge alle elg/ hjort/ rådyr, selv om arealet er mye mindre enn en jaktfarm i Afrika. Det forteller meg at det er noen flere forskjeller ute å går...

 

Dette er ikke gjort i en håndvending hverken i RSA eller i Norge.

 

Det kreves ganske store ressurser for å få til dette til. Kost-Nytte. Enten så er det formålstjenelig eller så er det ikke. Ingen gidder å drive med dette uten å tjene penger på det. I Norge ville kostnadene ved å drive det på denne måten krevd astronomiske summer så tror ikke du trenger og bekymere deg for at vi kommer til og oppleve dette her i landet i overskuelig fremtid.

 

Krevende, eller ikke krevende jakt har ikke så mye med det overstående og gjøre, men indirekte er dette selvsagt av stor betydning. Hadde ikke fått mange jegere til og betale 30-40k for å reise til Afrika uten betinget håp om gode trofeer og mange spennende, inntense vilt/ jaktsituasjoner.

 

Nevner igjen at det finnes fantastiske jaktkonsesjoner også på friviltbane, ikke minst i Namiba. :wink:

 

Bare for å slå det fast engang for alle, i Afrika finnes det muligheter for enhver smak :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det diskuteres få busta fyker ang jakt i hegn igjen. Dette er helt i orden for meg, men det er en del fakta som kanskje mangler om disse "hegnene" og grunnen til at eiendommene er "hegnet" eller gjerdet inn.

 

Jeg har desverre ikke så mye tid til å skrive så mye om dette i dag, men skal komme tilbake til dette så fort tiden tillater det.

 

Til da får dere krangle ( :wink: ) til krampen tar dere.. (Ikke vondt ment)

Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

Gleder meg til du skal skive mer om dette, tror mye av "kranglinga" går på våre manglende kunskaper. Og ikke minst en god porsjon forutintatthet. Mye av mine motforestillinger, må jeg inrømme det er du som har fjernet. Dette ved å dele dine opplevelser med oss (måtte det bli flere slike skildringer). Så fra å være en kontant hegn motstander, er jeg nå betydligt mere nyansert på dette spørsmålet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå burde nok diskusjonen vært flyttet til en tråd om jakt i hegn. feks:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=14192&p=204430&hilit=jakt+i+hegn#p204430.

Trådstarter startet en tråd som går på temaet om land claims i Sør Afrika og fortjener en seriøs diskusjon om dette.

 

Jaktopplevelser oppleves forskjellig. Jeg er ikke i tvil om at en jakt på en viltfarm i Afrika er en stor opplevelse. Mengden av positive tilbakemeldinger understreker dette.

Dessuten dekker jo tydeligvis denne formen for jakt et behov blandt jegere som er villige til å betale litt penger for nesten garantert å felle endel trofeer på kort tid.

 

Når det er sagt, så ser det ut som om det er en unison hakking på "elgfall" og hans synspunkter på dette med jakt i hegn.

 

Jeg er nok en av de som er enig med noen av "elgfall" sine argumenter. Det hadde nok surret litt i bakhodet hvis elgterrenget våres plutselig hadde blitt innegjerdet.

Hadde nok ikke sluttet å jakte av den grunn, men for meg personlig tror jeg det hadde blitt en viss forskjell på hvordan jeg opplevde jakten.

 

Å felle et skikkelig trofe på de kanter av landet som jeg og "elgfall" bor(tror jeg), er noe du kanskje er heldig å gjøre en gang eller to i livet. Dette trofeet blir nok spesielt satt pris på selv om jeg mot formodning skulle reise til Afrika og komme hjem med en haug flotte trofeer der fra.

 

Ditto, når det gjelder folks opplevelse av jakt :!: Den er og skal være forskjellig :):D

 

Person angrep i slike tråder er en UTING :!: , og bør i mine øyene ikke forekomme grunnet foregående utsagn.

 

Og dessverre er det nok slik at gode trofeer ikke vokser på trær i norske elgeterreng, de er faktisk så sjelden vare at en kan lure på om det er forsvarlig og felle disse storoksene eller om man egentlig burte ha latt det være :?:

 

Selv jakter jeg både i og utenfor hegn og har stor glede av begge deler :D:D:D

 

Om dette har med moral, kunnskap, forståelse eller følelser og gjøre er i grunn knekkende likegyldig. Hver man har sitt " Everest og bestige" , og ingen burde behøve å unnskylde seg seg for sine meninger så lenge de er gjenomtenkte, og personen som ytrer de står for det han mener. :D

 

Man skal selvfølgelig heller ikke tvinge noen til å prøve noe han i utgangspunktet ikke liker, fordi han kanskje hvis han prøvde det skulle komme på bedere tanker........

 

Det er selvfølgelig helt legalt og ikke like hegnjakt selv om man aldri har jaktet i hegn. :mrgreen: Det er også helt legalt og ikke like jakt selv om man aldri har jaktet. :mrgreen:

 

Men for oss som liker jakt og spesielt jaktreiser til SA er det helt naturlig og jakte både i og utenfor hegn. Vilttettheten er det som til syvende og sist bestemmer resultatet av jakten og antall trofeer på veggen.

 

Ser at Gjelsten er nevnt i debatten. Det fører tankene hen til Måselvfossen og laksefiske. Eia var jeg der.....må vel være et av Norges beste "naturlige laksehegn."

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

If you have an aversion to hunting within a fenced area you can always specify this to your ph. He then has to take you to a cattle farm where the game come and go and you may spend a week hunting and not see anything.

 

Måtte bare sitere litt fra en annen tråd hvor en profesjonell jeger forklarer hvorfor det er gjerder i Afrika :mrgreen:

 

Akkurat som å reise til et ukjent elgterreng i Norge.........

 

Gjerdene gjør ikke jakten enklere, det blir bare bittebittelite mere sjangs for å se dyr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...