Jump to content

5,6x52r


Busemann

Recommended Posts

Kanskje en link kan gi deg et utgangspunkt?

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=27090

 

Det er ikke uvanlig å finne S&B 5,6x52R i lokale våpensjapper rundt om.

 

Sist jeg bestilte kuler fra utlandet var det ingen hos politiet som visste hvilke papirer som var nødvendige. Fikk til slutt tak i et skjema som nesten passet og betalte ca 150 kr i gebyr. Det er jo en liten pris å betale for å få så spennende pakker i posten.

 

En telefon til politiet eller tollen kan kanskje avklare dette bedre enn 1000 bedrevitere på et nettforum :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hele tiden trodd at 5,6x52r hadde samme kule som 222/223, og har en stund vært på utkikk etter en kombi i dette kaliberet.

Takket være denne posten tok jeg et søk på forumet og fikk avkreftet min tro...

 

Blir jo et veldig ukurant kaliber om man må farte land og strand rundt etter ammo eller ladekomponenter... :?

 

PS. beklager OT

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har liggende en del helmantel S&B og noe Norma blyspiss. Har og ca 50-60 hjemmeladet og noen nye hylser. Har og Diesett. Våpenet er solgt, så desse komponentene kan selges. Om interesse,kan jeg telle opp så kan du få gi ett bud.... :?:

Link to comment
Share on other sites

mulig Rhino sine kuler holder så bra i hop at de kan vere brukandes på matfugl
Det skal du ikke se bort fra. Jeg har skutt endel gås med 50gr Rhino ladet til 950+ m/s, og selv i den hastigheten så jeg ingen tegn til fragmentering av kula. 5.7mm høl inn, 11.5mm høl ut. Jeg vil derfor tippe at ei .228" Rhinokule ladet til rundt 800 m/s vil være ganske så skånsom med maten.

 

Det er klart, hvis kula gikk i bein, fant jeg beinsplinter og annet søl et brukbart stykke utafor selve hølet, men det er en ganske annen sak og hadde nok mer med kulehastigheten enn med kulekonstruksjonen å gjøre ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis Trond er det samme som hjemmelading.no så har jeg skrevet mail til de, hadde ikke inne, og om det går å skaffe er jeg høyst usikker på, sånn jeg har forstått ståa så er det ikke all verdens utvalg. :evil: Vet det er en produsent i tyskland, lager noen homogene kuler lik PBP, samt at Impala har et alternativ, vet ikke om noen som importerer disse. Ellers så er det vel bare Sellior som har FMJ. Håpet er jo at det finnes en sjel der ute som har et gammelt lager med gamle Norma FMJ :D

Men har litt trua på at Rhino holder sammen.. Hmm,kanskje jeg skal prøve Hornady sin kule, ladd til rundt 800 så kanskje det blir mat igjen :roll:

Link to comment
Share on other sites

http://www.lima-wiederladetechnik.de - Møller sine kuler

 

M. Reichenberg, Stuttgarter Str. 1, 75382 Althengstett/Germany, Phone+Fax (+49) 7051 70396 - Reichenberg sine kuler - ikke nevnt over, så vidt jeg kan se

 

 

Sellier & Bellot bullets. By permission of Sellier & Bellot Trade a.s., Kodanska 47, CZ-10010 Praha, Czech Republic

 

Rws skal ha kuler. Jeg undres - de presenterer sin kule som .228 tommer mens de venstående presenterer sin som en 227 kule. Er det bare en avrundings-sak, eller representerer det virkelige forskjeller i dimensjoner?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Hvis Trond er det samme som hjemmelading.no så har jeg skrevet mail til de, hadde ikke inne, og om det går å skaffe er jeg høyst usikker på, sånn jeg har forstått ståa så er det ikke all verdens utvalg. :evil: ....

For å gjøre det enkelt:

Det aller beste er å ringe hjemmelading og spørre etter Trond. Si hva du er ute etter.

Mannen er inkarnasjonen på god service men jeg vet ikke hvordan de har for vane å svare på mail.

Jeg er sikker på at han kan skaffe deg et produkt som tilfredsstiller dine behov. Du er klar over at .228-kuler kan være litt krøkkete å få tak i, så forvent ikke å få håndvrengte rosiner til samme pris som 5-øres karameller :wink:

Lykke til!

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...

Hei,

Jeg tror vi bor paralelle univers! Det er visst en del som sitter gamle børser i dette kalibret, og alle spør om stort sett det samme i forskjellige tråder

Vi må lage et underforum "high power".

Det hadde vært intersessant å få frem lade data for .224 kuler i 50, 40 og 30 grs.

 

Jeg kjøpte kuler fra vapex uten problemer bortsett fra de la sammen frakta til verdien slik jeg måtte betale toll for det. Har ikke prøvd de enda.

Bor en tysk 40 år gammel drill(ing)pike i skapet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Ja takk for det. Jeg vil bruke lavere kulevekter fordi jeg vil bruke børsa til rev som vil ta vare på skinnet. Gjerne da v-Max eller berger kuler. Med rådene til raudnakke i pirka tråden så føler jeg at det er grei skuring å lade 50gr men hvordan kommer mann seg ned på lavere kulevekter på en trygg måte? That is the spørsmål?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

Da har jeg fått tak i en .224 expander pinne og skal til etterhvert å lade opp varmint ammo.

Jeg ser på 30 grs berger kule.

Med den korte kula så vil det bli friflukt på 6 mm med 4mm ned i patronen.

I ladeboken står det at man bør ha friflukt min 1-2 mm og at bør ha kulegrep som tilsvarer kalibret. Men er det noe i veien for å ha så mye som 6mm friflukt?

Håper at 4 mm holder kula på plass, kanskje det er lurt å legge på en liten krymp også?

 

Er det noen som kan være så snille å kjøre det igjennom quickloaden?

:D

Krutt: n-150,

Norma hylser

30 grs berger varmint

Remington tennhetter

Col:63,10mm

Link to comment
Share on other sites

Du får veldig lavt trykk i patronen med dette kruttet. Vil tro det fort kan bli soting? Du kan jo prøve 29 grs (100,5 % fyllingsgrad), men trykket er fremdeles veldig lavt. Fart i følge QL er 929 m/s med 51 cm løp. Den lille knotten av en kule blir ikke noe fartsmonster med N-150, med andre ord.

 

Ville prøvd raskere krutt. Dra på med 20 grs N-110, og hastigheten blir 1 086 m/s. Da er trykket også høyere, selvsagt, men bra under grensa til programmet.

 

Med N-130 får du opp 1 070 m/s med 27 grs krutt. Omtrent samme trykk som med N-110.

 

Som sagt tidligere, prøv på eget ansvar!

Link to comment
Share on other sites

Med 6mm friflukt er det vell strørre sjanse for at du får ei dårlig sammling?

 

Selv bruker jeg kun hornady sp 70gr, med 1mm friflukt. Kjempe fornøyd med den kula, bruker den på alt i fra kråke til rev.

 

Legg gjerne inn resultate her, når du har fått testet dette ut.

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Grunnen tilat jeg vil gå så lavt i kulestørrelse er at jeg vil ha reven så hel som mulig.

Grunnen til n-150 er at den står i ladeboken for kalibret og jeg bruker den i 30-06.

Men jeg har n-130 i hylla også.

Løpet mitt er 62.7 cm ko-stens hadde vært evig takknemlig om du kunne korrigere for dette.

Skal lage en tom patroner for sjekke holdet og evt gå ned på friflukten.

Link to comment
Share on other sites

Med løpslengde 62,7 cm:

 

N-150, 29 grs (fyllingsgrad 100,5 %): 988 m/s. Kammertrykk 1788 bar (maks oppgitt 3 300 for kaliberet).

N-130, 27 grs (fyllingsgard 94,5 %): 1 131 m/s. Kammertrykk 2 539 bar. Ville ikke gått over dette. "Rødmerkinga" starter på ca 28 grs (2 837 bar og 1 170 m/s).

 

Det kan være forskjell på hva ulike børser tåler av trykk, så greit å holde seg på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

N-130, 27 grs (fyllingsgard 94,5 %): 1 131 m/s. Kammertrykk 2 539 bar. Ville ikke gått over dette. "Rødmerkinga" starter på ca 28 grs (2 837 bar og 1 170 m/s).

Ko-stens:

Da begynner jeg på 25,0 grs og går oppover 0,5 grs av gangen.

Hva tror du om det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forunderlig at det virker som om 22-250 er totalt ukjent !!!!

5,6 x 52R er i hovedsak kamret i brekkvåpen og følgelig bør trykk og utgangshastighet holdes deretter... Rogne våpen på Heimdal bruker å ha S&B helmantel i .228 og denne er såpass butt at den fungerer utmerket på rev... Dessuten så passer den i løpet og det har aldri vært noen ulempe for presisjonen heller... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ko-sten korsjen finn du ut hastighet å trykk på ei spesiel ladning?

 

Intrisert i å finne det ut på min ladning.

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

 

Det er programmet (altså Quick Load) som regner ut dette. Dette er bare et dataprogram, og det kan selvfølgelig variere fra våpen til våpen, så det blir bare sånn ca. Av den grunn holder jeg meg alltid endel under maksimumtallene. I programmet er det grafer som viser forskjellige data, blant annet kammertrykk. Det går fra lavt trykk (uten farge), via gult til rødt og til slutt enda rødere. Holder meg godt under rødt selv. Da kan jeg være ganske sikker. For meg spiller det ingen rolle om Vmax 40 grs går i 1 100 m/s eller 1 000. 1 000 er en sikrere ladning, og reven dør like voldsomt! Hastighet er ikke alt.

Link to comment
Share on other sites

N-130, 27 grs (fyllingsgard 94,5 %): 1 131 m/s. Kammertrykk 2 539 bar. Ville ikke gått over dette. "Rødmerkinga" starter på ca 28 grs (2 837 bar og 1 170 m/s).

Ko-stens:

Da begynner jeg på 25,0 grs og går oppover 0,5 grs av gangen.

Hva tror du om det?

 

Det kan du sikkert gjøre. 25 grs gir i følge QL 1 051 m/s. Da kan du lade opp et par serier på hvert nivå og se hvilken som går best.

 

Hvordan kula oppfører seg med lang friflukt og litt liten diameter er jo selvsagt rimelig usikkert, men det skal ikke være noen fare ved noe av dette.

 

 

Til Gubben i bua: .22-250 er nok fint det, men når man allerede har en stakkars børse i 5,6x52R så kan det være kjekt å prøve .224-kuler før man evt prøver ny børse. Koster jo litt det og! Dessuten er det jo haugevis med ulike kuler og varianter i .224. Får man noe av dette til å gå bra, er det jo fint. Må være lov å prøve! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har nok helmantel i skapet til å starte en liten krig men vil ikke

skyte reven med dette da den sansynligvis vil løpe blødende rundt i skogen en stund før den takker for seg.

Jeg har varmintbørse også men vil bruke drillingen.

Om high powern ikke er laget for varmint så skal vi allikevel prøve (så lenge ikke det er farlig og det blir nok hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...