Jump to content

DFS Skytebaner


errorjac

Recommended Posts

Hei

 

Har et spørsmål jeg lurer på om noen av forumets lesere kan svare på?!?!

 

Jeg har over lengre tid som jegerskytter sett meg lei på diktaturveldet som utøves av en håndfull personer såkalt DFS skyttere i vårt skytterlag. Jegerskyttere får stadig begrensninger tredd nedover hodet, samt en rekke andre ting som jeg mener ikke hører hjemme noe sted.

 

Flertallet av medlemmene i skytterlaget er jegerskyttere. Disse trener jevnt gjennom sommeren på 100m banen, og sørger med dette for størsteparten av inntektene til laget.

 

Men nå er jeg blitt så lei av å se på dette at jeg enten må gjøre noe. Eller melde meg ut, før jeg sprekker av irritasjon.

 

Det jeg lurer på er følgende:

 

Skytebanen er bygget opp med hjelp av offentlige midler, spillemidler. Og dugnad fra medlemmene.

 

Kan man danne et eget "Jegerskytterlag" uavhengig av DFS, og kunne kreve bruk av banen. Evt. leie av banen til en fornuftig pris? (Hvem fastsetter således prisen?)

 

Jeg er av den formening at siden det er offentlighetens midler som er brukt til å realisere banen, har også offentligheten rett til å bruke den.

På lik linje med at et nystartet innebandylag, har rett til å leie en idrettshall.

 

Er det noen som har erfaringer på dette området??

Isåfall blir jeg veldig glad for å høre om løsninger, på hvordan situasjonen kan bedres.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som mangeårig tillitsvald i DFS, men ikkje konkuranseskyttar så få du følgjade råd frå meg:

Jobb frå innsida. Still opp på årsmøtet, sei ja til å vera med i jegerutvalet, ver med å lag eit opplegg slik jegrane vil ha det. Eg vil tru du vert teken i mot med opne armar...

Link to comment
Share on other sites

Dette er prøvd av noksa mange medlemmer. Meg selv inklusive, i mange år.

 

Problemet er bare at det nytter ikke. Det blir som å gjøre opprør på Cuba.

Og det begynner å bli medlemmer som melder seg ut nå.

Vurderer det faktisk selv også.

 

Og det verste av alt er at det ikke blir rekruttering til skytesporten slik det ligger an idag.

Man kan ikke ta imot en skyteglad ungdom på 16-18 år, og starte med en innføring i kapitlene i DFS boka!!!

 

Slik ståa er nå, tror jeg nok at det som gagner mest er å få to adskilte lag, slik at det ikke er grunnlag for diskusjoner. Dersom alle jegere melder seg inn i et slikt lag, blir det 3-4 % igjen av medlemsmassen i DFS-laget.

Da kan folk ha det moro, og trivelig på sine egne premisser. Og ikke minst gjøre det de lyster mest;

Utfolde seg med sin hobby-skytesporten.

 

Når alt kommer til alt, så er det skytesporten man skal fremme. Ikke om en er DFS eller Jegerskytter.

Link to comment
Share on other sites

Når alt kommer til alt, så er det skytesporten man skal fremme. Ikke om en er DFS eller Jegerskytter.

Tiltredes!

 

Problemet er at om ein skal starta eit nytt lag som driv med skyteaktivitetar så må ein ha ei tilknytnig til ein overordna organisasjon. I dette tilfellet er vel Jeger og Fisk mest nærliggande. Om tilhøva er slik du skildrar så kjem De neppe nokon veg når De skal prøva å få til ein leigeavtale på DFS-laget sin bane. Når haldninga er at på DFS sine banar skal ein driva med skyting i DFS regi og jegrane er ei plage som ein har fått gjennom avtalen mellom DFS og DN er det vanskeleg å få til samarbeid.

 

Hjå oss byrjar vi å få til eit samarbeid. Jeger og Fisk leiger areal til hagleskyting og det er sett av areal til viltmålbane. Det er bygd ny 200 meters bane og 100m er oppgradert til elektroniske skiver. Vi ser med andre ord byrjinga på eit skyteSENTER. Eg trur det er einaste vegen å gå. Slik støyrestriksjonane er blitt no så er det nesten umogeleg å få etablert nye skytebanar.

Link to comment
Share on other sites

Tja melder du deg ut så mister du tilgang til bana. Den er garantert utleig/kjøpt av DFS laget ditt, og ingen andre har noe der å gjøre (med untak av forsvaret som har avtaler). Kjører en DFS laget i grøfta, vil man mange steder se skytebana forsvinne (jord er mye mere verdt nå enn før, og folk har ofte bygget seg innpå og vil ha fred :roll: ). Kort sagt så er det mange steder en bør trå stilt for i det hele å få beholde banen.

 

Når det kommer til jegerskytter kontra lakk og lær, så er det desverre mange steder fortsatt ett problem (idioter finnes over alt). Det enkleste, spesielt i ditt lag der du sier dere er ett flertall av jerskyttere. Er å kuppe styrevervene og andre tillitsverv. Det betyr jobb, men også makt. Har vel en følelse av at du sitter i den gruppa som vil ha bestemmelses rett, men ikke vil ta ansvar (ikke personligt angrep, det er bare ofte slik med "alle" jeger medlemmene i slike lag :( ).

Foren eder og ta ansvar,så blir det nok ei rå med makta og. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slike interessemotsetninger som du beskriver her er du nok ikke den første som opplever, og heller ikke den siste.

Det er selvfølgelig synd at det blir slike tilstander i et lag hvor alle egentlig bare vil utøve sin egen hobby. Men ut i fra ulike forutsetninger.

Det blir vanskelig å mene noe bastant om hvordan dette kan løses uten å kjenne alle forhold og rettigheter som laget har.

Er det f.eks begrensninger på hvilke dager og tidsrom det kan skytes på? Dette er typisk konfliktområde.

Det jeg kan si er at det som regel er skytterlaget(DFS) som har rettigheter på bruk/leie av skytebaneområdet.

Dette er fordi at det som regel er DFS laget som var først ute med sin aktivitet.

Det er dermed under denne forutsetning at laget har fått tildelt/leid område og bygget banen.

At skytebanen er bygget ved hjelp av spillemidler er ikke god nok grunn til at "hvermansen" kan kreve sin rett til å bruke banen etter sitt eget forgodtbefinnede. Stiller spørsmålet litt på hodet: hadde spillemidler blitt tildelt hvis ikke DFS laget hadde hatt sin aktivitet der?

Forslaget om å "kuppe" årsmøtet synes jeg ikke noe om. Av flere grunner.

Bla er DFS som organisasjon obs på den slags aktivitet og har virkemidler mot dette. Hvis det viser seg at et DFS lag har blitt "kuppet" og driver annen aktivitet enn det som er DFS sin intensjon er jeg red for at det til syvende og sist ender med at banen stenges. Rett og slett for at forutsetningen for konsesjonen er endret/bortfalt.

Mitt forslag vil være å gå i dialog med styret i laget. Kom med konkrete forslag, still på dugnader, lag egne vaktlister, opprett eget jegerutvalg osv.

Hvis dette ikke fører frem så fortell dem gjerne at dere vurderer å bytte lag. Da forsvinner en del av det økonomiske grunnlaget, og de vil kanskje høre mer på dere.

Link to comment
Share on other sites

DFS kan ikke gjøre en døyt med ett kuppet lag så lenge det fortsatt følger sine vedtekter og oppfyller sine krav. Derimot kan man da opprette egen jegergruppe i laget og tildele de egen bane tid, dette uten noen kan protestere på det, så sant ikke avtale om bruken av bana med grunneier, er ett hinder tenker da på begrensninger i skytetid o.l som ligger utenfor klubbens kontroll).

 

Poenget med en slik kupping, må ikke være å kutte ut DFS skytinga (det er å sage over greina en sitter på), men få åpning for å tilføre skytterlaget noe mer.

 

Det beste er vel egentlig å stille forslag til årsmøtet om jegerskyting som egen sak, og så sørge for at alle søvnige jeger medlemmer møter opp og stemmer forslaget igjennom. Da må styret følge årsmøtets instruksjon (foresten mye mindre arbeid enn å ta over hele styringa selv :D ).

Dette er en helt ryddig og grei fremgangsmåte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det viser seg at et DFS lag har blitt "kuppet" og driver annen aktivitet enn det som er DFS sin intensjon er jeg red for at det til syvende og sist ender med at banen stenges. Rett og slett for at forutsetningen for konsesjonen er endret/bortfalt.

Hvilken konsesjon er det du tenker på her? Tillatelse eller konsesjon etter forurensningsloven til støyutslipp?

Jeg kan i så fall ikke se for meg at det skulle spille noen som helst rolle for kommunen eller fylkesmannen om det er et DFS-lag som skyter innenfor de tillatelser som er gitt, eller om det er et lag fra NJFF eller NSF.

 

Bestemmelsene når det gjelder forutsetninger for tildeling av tippemidler til anleggsutbygging er vel tatt med i det tilfelle at laget som bygger idrettsanlegget (i dette tilfelle skytebanen), legger ned eller innstiller sin aktivitet. Da ønsker bevilgende myndigheter å kunne gå inn å beskytte sin investering, gjennom å tillate andre interessenter å ha aktivitet på anlegget.

 

Jeg er forøvrig enig i at man så langt som mulig bør forsøke å diskutere seg frem til en enighet. Det er greit å engasjere seg og å arbeide fra innsiden for å få mer av det en selv ønsker seg. Det er ugreit å prøve å kuppe et lag enten det er DFS, NJFF eller NSF dersom man ikke har til hensikt å drive videre den aktiviteten som det laget og forbundet representerer. Slik oppførsel vil neppe bidra til å styrke samholdet blant norske skyttere, og det samholdet er som kjent temmelig svakt fra før.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken konsesjon er det du tenker på her? Tillatelse eller konsesjon etter forurensningsloven til støyutslipp?

Ser at bruken av ordet konsesjon var feil i denne sammenheng.

Poenget var å vise at hvis bruksmønsteret blir vesentlig endret fra det som var opprinnelig aktivitet, så tror jeg at det kan få konsekvenser for bruken av banen. Da kan f.eks naboer, grunneiere og f.eks politi(baneinstruksen) komme med innsigelser mot den endrede aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

"DFS kan ikke gjøre en døyt med ett kuppet lag så lenge det fortsatt følger sine vedtekter og oppfyller sine krav."

 

Dette er forsåvidt sant. Men hvorfor skulle noen ville "kuppe" et lag hvis hensikten fremdeles var å følge DFS sine regler og intensjon?

Det er først når laget beveger seg vekk fra DFS sitt formål at DFS sentralt kan gripe inn. Står noe om dette i skytterhåndboka § 1-14.

Dette tror jeg kan bli en realitet hvis en "utbrytergrupp" kupper en generalforsamling med formål å legge om aktiviteten fra DFS relatert til mer "uorganisert" skyting.

Link to comment
Share on other sites

Eg og stiller meg i rekka av dei som meinar at ein har alt å tjene på eit godt samarbeid med DFS.

Den organisasjonen i denne samanhengen som har mest tradisjon, historie og tyngde å vise til, og det er nyttig i "kamp" med øvrigheita eller almuen :wink:

 

Ser at der er ein del misnøye med DFS på kammeret, og var det på SL. No er eg både DFS- og jegerskytter, men eg kjenner meg ikkje igjen i den situasjonen som ofte blir skissert. Dei lag og baner eg har erfaring med, har eit meget godt samarbeid mellom DFS og jegerskyttarar. Og dei fleste eg har snakka med har like erfaringar.

 

Sjølvagt er det ugreit at det blir konflikter rundt dette enkelte stader. Men når det fungerer bra i dei aller fleste tilfeller rundt om i landet. Derfor trur eg årsaka til dei konfliktane ligg i kvart enkelt tilfelle, eller enkeltpersonar der. Og ikkje eit generelt problem med DFS, NJFF eller andre landsdekkande organisasjonar.

 

mine 2 cent

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper og tror at VMs forslag om kupping var feil bruk av ordet. Det er klart at det er like feil om en gjeng "søvnige jegere" skal ta over laget og presse ut DFS-skytterne, men slik jeg oppfattet forslaget var det et spørsmål om å bruke de demokratiske rettighetene man har i en organisasjon man er medlem i. Dersom en (mindretalls)gruppe sitter i ledelsen og bruker denne makta til å fortrenge en (flertalls)gruppe, er dette grunnleggende feil overfor medlemmene og kan tolkes som en oppfatning av at det finnes A- og B-medlemmer. Forslaget om å mobilisere tilstrekkelig mange meningsfeller og møte opp på gen.fors. for å ivareta interessene til en stor andel av medlemmene burde derfor være legitimt så lenge ingen faller for fristelsen til å "ta igjen" overfor de gamle DFS'erne.

 

I laget der jeg er medlem, har vi heldigvis et meget fornuftig styre som er fullt klar over at de tjener på å ta vare på både lakk&lær- og geriljagrøntfetisjistene i medlemsmassen. Lagets organiserte aktivitetstilbud til medlemmene er i hovedsak DFS-skyting, men jegermedlemmer -- og andre -- har (nesten) like god tilgang til banen som Sauerfolket :D

 

Derfor trur eg årsaka til dei konfliktane ligg i kvart enkelt tilfelle, eller enkeltpersonar der. Og ikkje eit generelt problem med DFS, NJFF eller andre landsdekkande organisasjonar.

Slutter meg til den trua der, gitt

Link to comment
Share on other sites

denne diskusjonen ser jeg med jevne mellomrom.

enkelte er sure på DFS laget fordi de ikke får skyte når de vil, så mye de vil, hvordan de vil og så gratis de vil på banen.

det er som oftest det som er grunnene, når man begynner høre hva de er misfornøyde med. trådstarter har ikke sagt noe om hva han egentlig er misfornøyd med, men mistenker at det er ett av de fire grunnene jeg nevnte.

DFS-baner er primært bygd for DFS skyting. DFS lag er primært til for DFS skyting. jeg har ingenting i mot at jegere og andre skal få bruke banene. det jeg har noe i mot er at en gruppe skal kreve å få dreid bruken av banen bort fra det banen hovedsaklig er ment for, og ofte yter ikke den gruppen veldig mye i laget heller.

 

kan ta et eksempel fra laget mitt.

vi har de siste 4 årene bygd om både 100 og 200m banen til elektronikk. dugnaden fra jegerne er minimal. den dugnaden som er lagt ned er for det meste fra lagets DFS skyttere. vedlikeholdet av banen foregår også av lagets DFS skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å kreve, still opp på dugnader, hjelp til på jegerskytinga. Gjør du det får du som regel lov til mye av det du ønsker. Det fikk jeg. :D

 

Oppfør deg ordentlig og spør pent, da går det meste greit.

(Gjelder ikke bare på banen, men i det meste her i livet.)

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å kreve, still opp på dugnader, hjelp til på jegerskytinga. Gjør du det får du som regel lov til mye av det du ønsker. Det fikk jeg. :D

 

Oppfør deg ordentlig og spør pent, da går det meste greit.

(Gjelder ikke bare på banen, men i det meste her i livet.)

:wink:

selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke snakk om å presse ut DFS og deres aktiviteter, men heller å bli tatt på alvor. Hvorfor skal ikke jegere, som ofte utgjør 90% av medlemsmassen i laget, få lov å bruke banen. De betaler jo samme kontingent som Sauer skytterne. De lagene jeg har vært medlem i har vært helt avhengige av jegerne, både for å drive skytterlaget, og økonomisk. Er jeger, og har vært formann i et skytetrlag. Der sto jegerne for over 95% av inntektene til laget, la ned flest dugnadstimer, og hadde flest representanter i styret. Jegerne deltok også som funksjonærer på DFS skytingene. Likevel var det noen som mente at jegerne ikke burde vært med i laget. Krangling og ufred oss skyttere imellom gagner ikke skyttersaken. Der jeg er medlem nå, er det laget egene opplegg for jegere, både på bane- og feltskyting. Fungerer helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært, og er fortsatt delvis aktiv skytter i både DFS og NJFF - relaterte skytegrener. I mitt område er det både DFS og NJFF - skyteklubber. Som regel med egne baner. Det vi si lite samarbeide mellom foreninger. I en periode bodde, og skjøt jeg i ett distrikt med bra samarbeid der begge foreninger brukte banen på bestemte kvelder.

 

Flere i denne tråden har delt med seg av sine erfaringer. Det være seg bra samarbeide, og til dels svært dårlig. Felles er at det er at det er fra spesielle distrikt, og man kan ikke skjære noen av foreningene under en kam.

 

I de fleste tilfeller har nok DFS-laget vært først ute, og de har bygd banen fra bunnen av. Ofte med midler fra DFS, og alltid med dugnads-innsats i starten. I mange tilfeller eier faktisk skytterlaget som er DFS-tilknyttet både bane og grunn. Etterhvert har jegere blitt flere, og får egne interesser. Jegere er en inntektskilde til skytterlaget, og mange er medlemmer. Etterhvert som jegere blir flere og mere betydningsfulle, BØR det legges til rette for denne gruppen.

 

Det er tross alt en DFS-organisert forening, og det er ikke uberettiget å mene at man bør prioritere DFS-skyting. At det er så steile fronter at man ikke kan samarbeide er dog ikke nødvendig. Jeg er imidlertid klar over at det sitter en del GGG(Gretne Gamle Gubber) som har vært med fra starten, og som ikke vil gi nye inntreden. Ofte er dette en eller to personer, som får med seg resten. Jeg tror ikke det er noen løsning hverken å kuppe noenting, eller å provosere unødig. Det vil bare skape polarisering av partene, og ingen er tjent med det.

 

Saklig argumentasjon på ett årsmøte er alle nødt til å høre på. Poengter viktigheten av jegerne, både dugnadsmessig og økonomisk. Ikke still for store krav til å begynne med. Kombinert med gode forslag til endring, og vilje til å påta seg ansvar for den delen av virksomheten kan i de fleste tilfeller få gjennomslag.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

DFS-JFF.DET ER NOK EN DEL SKYTTERBANER RUNDT I LANDET SOM HAR KONFLIKTER RUNDT BANE AKTIVITET.

VI MÅ NOK ALLE MANN GÅ I OSS SELV OG PRØVE OG FINNE ET FELLES MÅL FRAM OVER,DETTE MED AKSEPT FOR SKYTING SER UT TIL OG BLI VANSKELIGERE.SÅ DFS OG JFF MÅ STÅ SAMMEN,SÅ FÅR VI HELLER SØRGE FOR NOK SKYTE TID PÅ BANA SÅ ALLE FÅR TRENT SITT.INGEN ER TJENT MED UENIGHET ER MIN PÅSTAND :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er problemet noen har at jeg ligger og skyter med noe annet en Sauer to plasser tilsiden for dem. Jeg kan se at hvis man ikke har elektroniske skiver og man har et spesielt opplegg at det kan bli vanskelig. Men har man elektroniske skiver. Så ser jeg i hvert fall ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Kansje skyter du til og med med demper? :shock::wink:

 

Her er det mange som skjønte hvor jeg ville med kuppingen (som påpekt ett helt feil ord å bruke da det ikke er snakk om kupping av laget i den forstand som var ment, kun å ivareta flertalsinteressene på en ryddig måte).

 

Er så glad jeg hører til ett lag som er glad for hvert ett medlem de har, og som gir oss svært mye frihet under ansvar.

Har selv skrinlagt å utvide min private 22lr bane til å tåle litt kraftigere skyts, nettopp fordi jeg har mere å vinne på å legge arbeidstimene i den lokale DFS bana (og gudene skal vite at der trengs det ledige hender). Ikke minst så får man noen flere å skyte sammen med (gjerne noen en kan plukke opp ett tips eller tre fra, gamle DFSere vet ofte ett og annet om hvordan man treffer blinken). :D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg veldig igjen i det trådstarter skriver, og har opplevd det selv.

Problemstillingen er ofte at det kanskje er skytefrie dager på banen, en dag reservert for .22.

Samt junior og aspirant en dag, og senior en dag. Siste dagen er kanskje utleigd til den lokale jff og da er det bare helga( lør og sønd) igjen. Dette er lista over flere baner jeg har vært på.

 

Men det er lite forståelse for å "trenge seg på" med feltskyting, organisert trening i DFS eller stille med en jaktbørse på noen av de andre dagene. Tror mye bunner i dette.

Det med å betale for banen er for så vidt greit, men de fleste jeg kjenner er medlem både i jff og dfs. Stiller på dugnader og gjør det som skal til. Men slipper allikevel ikke til med det våpenet som de ønsker å trene seg opp til et akseptabelt nivå.

 

Har en guttunge her som skyting er livet for, men får bare trene en dag i uka, og da er det program som inneholder 20skudd. Da er det ikke noen kommende skytterkonge som ikke trener mer enn det.

 

Har kontaktet andre skytterlag, men virker som om de samarbeider slik at junior trener f.eks mandag, senior tirsd. osv. Og da kan en ikke trene på flere lag. Vet heller ikke om en kan være medlem på flere skytterlag samtidig.

 

Så om det er jeger skyting eller i dfs regi er det for lite trening til å heve nivå opp til en representabel kvalitet.

Så klager de etterpå på at medlemmene legger opp, vanskelig å rekruttere nye medlemmer. ol.

Men de sitter på tua si og hører ikke på hva medlemmene ønsker for "sånn har det alltid vært"

På tide å tenke nytt?

Det lokale skytterlaget hadde en åpen dag, der en bare kan "knalle i vei" med de våpnene en har, og de som ville kunne teste ut utstyr som skytterlaget har. Men det er dessverre bare en dag i året.

 

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Vis det er slik det er hos DFS, så er jeg veldig glad for at den langvåpen banen jeg skyter på ikke er DFS drevet. 100 % ren Jeger bane......... :D

 

Men en ting jeg har tenkt på å det er følgende.

Vis en DFS skytter kommer med sin Sauer 200 å skinndress så er jo han alltid velkommen på den banen jeg skyter på sammen med jegerne.

 

Men vis en jeger kommer på en DFS bane med sine jaktbørse eller tactical børse så blir han bare møtt av GGG........

 

Det er virkelig synd...............

Link to comment
Share on other sites

Vis det er slik det er hos DFS, så er jeg veldig glad for at den langvåpen banen jeg skyter på ikke er DFS drevet. 100 % ren Jeger bane......... :D

 

Men en ting jeg har tenkt på å det er følgende.

Vis en DFS skytter kommer med sin Sauer 200 å skinndress så er jo han alltid velkommen på den banen jeg skyter på sammen med jegerne.

 

Men vis en jeger kommer på en DFS bane med sine jaktbørse eller tactical børse så blir han bare møtt av GGG........

 

Det er virkelig synd...............

er nok ikke nødvendigvis slik det framstilles her på forumet de fleste steder.. jeg mistenker enkelte av de som klager å tilhøre GGG selv og kansje krisemaksimere.

 

folk klager på at de ikke får bruke banene.

her kan jegere skyte hver dag. det samme kan folk på alle banene som er innen et par timers kjøring fra her jeg bor. men noen anger er det terminfestede skytinger som gjør at annen aktivitet må vike. om noen da kommer og vil skyte er det ikke sikkert at det passer inn.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i den situasjonen trådstarter beskriver. Å ta alle skytterlag under samme kam vil være feil, selv om det vil være forskjeller mellom de ulike skytterlagene. I de skytterlag jeg har vært medlem i har det ikke vært noen "konflikt" mellom jegere og DFS-skyttere (sakelig diskusjon, ja - men ikke konflikt). Var også formann i ett av disse lagene, og under denne perioden ble det besluttet å investere i elektroniske skive på 100 meteren, ikke på 200 meteren i første omgang siden jegerne utgjør flertallet av medlemmene. Har heller ikke vært borti at det er problemer med bruken av skytebanene, DFS-skyting på 200/300m kan på de fleste baner med elektronikk gå uavhenging om jegere trener på 100m. Og ønsker jegerne å trene på 200/300m så ser jeg ingen problemer med det heller. På den banen vårt skytterlag har, er det organisert trening på banen 2 ganger i uka fra starten av mai til slutten september, kl.17-19 for DFS på 100m med instruktører til aspiranter/rekrutter/junior/veteran og kl.19-21 for jegere (terminlista er offentliggjort både på skytterlagets hjemmeside og i lokalavisa). Pga mye utstyr på sandplass (elektronikk osv) må vi selvsagt låse stadplassen og alle medlemmer (DFS-skyttere og jegere) kan ikke ha hver sin nøkkel, men det er fult mulig å få lånt seg nøkkel hvis de kan å betjene elektonikken selv. Elektronikken krever mer vedlikehold og gode rutiner enn de fleste tror for dette at de skal fungere som de skal og være presis. DFS og produsentene stiller også strenge krav til vedlikehold for at de skal være godkjent for bruk under skytterstevner.

Fordi om skytterlagene har mottatt offentlige midler, er det ikke dermed sakt at banen skal være tilgjengelig for alle og enhvermann 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Skytterlagene har nok mottatt like mye støtte fra DFS sentralt i form av banebidrag og fra det lokale Heimevernet/Forsvaret. Bruk av skytebaner må bygges på fornuft og godt samarbeid mellom alle medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagene har nok mottatt like mye støtte fra DFS sentralt i form av banebidrag og fra det lokale Heimevernet/Forsvaret. Bruk av skytebaner må bygges på fornuft og godt samarbeid mellom alle medlemmer.

 

Kan ikke si meg annet enn enig i dette, men jeg skal sale en liten kjepphest allikevel... :wink:

 

Det er mange som skriver om jegermedlemmer og DFSere, det er i DFS ikke noe som heter Jegermedlem, du er enten medlem i DFS eller så er du det ikke. Medlemskapet skiller heller ikke på om du er klasseført eller ikke unntatt ved deltagelse i konkurranser.

 

Er du medlem i DFS, fordi du synes det er riktig eller du vil ha billigere treningsmuligheter eller bare vil støtte det lokale skytterlaget, har du like stor rett til å delta på årsmøter og annet som de lokale heltene i klasse 4/5 med skytedress, sko og rare skytebriller.

Link to comment
Share on other sites

...de lokale heltene i klasse 4/5 med skytedress, sko og rare skytebriller.

 

Denne er ikkje mynta direkte på deg Flashman, men syns eg ser den holdninga her blant fleire.

 

Med denne typen holdning mot DFS og utstyret der, so blir det inkonsekvent å forvente at ein ikkje skal møte skepsis den andre vegen, mot diverse heftige langholdsriggar, "tactical" riggar og alskens kaliber...

 

Eg syns begge sider viser trangsynthet og mangel på forståelse, men det er no mi meining. Eg tar som regel feil. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser forsåvidt den, vestlandsjeger men i dette tilfellet har jeg brukt beskrivelsen som en generalisering på en "erketype" skyttere. Ellers har jeg ett eller annet sted i kjeller`n en skytterjakke og en STR200 i skapet inkl ombyggingsett til .22 samt stor sans for DFS formålsparagraf - dog har jeg liten sans for utviklingen fra jeg ble medlem i 1979 til nå... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis, Flashman, so har eg følelsen av at denne "erketypen" skytterar er i ferd med å bli fasa ut.

Men ja, der fins nok noken igjen endå.

Men som eg har sagt tidlegare; so trur eg dette problemet er meir unntaket enn regelen, og førekjem meir i enklte lag og skuldast enkeltpersonar. Og ikkje DFS generelt.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis, Flashman, so har eg følelsen av at denne "erketypen" skytterar er i ferd med å bli fasa ut.

Men ja, der fins nok noken igjen endå.

Men som eg har sagt tidlegare; so trur eg dette problemet er meir unntaket enn regelen, og førekjem meir i enklte lag og skuldast enkeltpersonar. Og ikkje DFS generelt.

en annen ting som kan være en mulighet, er at de som klager på dette, ikke akkurat er enkle å ha med å gjøre selv heller. er ofte slike som kritiserer lag/foreninger.

 

ikke for å dra en paralell, men akkurat nå går det en tråd med spørsmål om når kammeret skal ha generalforsamling. man kunne lagt dette fram på en helt annen måte i et annet forum om man ville det.

man kunne åpnet med at kammeret var udemokratisk, lukket, styrt av gutteklubben grei, og at selv om det var snakk om brukerstyrt, men brukere får ikke være med å styre. (dette er et eksempel og ikke nødvendigvis min mening)

 

men er det noen som ser hva jeg prøver si?

Link to comment
Share on other sites

Den økonomiske gevinsten med jegerskyttere er vel noe overdrevet. Mitt "lille" lag har ca 10.000 kr i inntekter på de 50 som skyter opp. Dvs det koster 200,- for trening + oppskyting. Disse 10.000 spises opp av forbruksmateriell på elektronikk. Dvs nye gummiband, rikosjetter i elektronikken, reinsfigurer osv. Det legges også ned svært mange dugnadstimer for å holde faste treninger og oppskytninger.

Så motivasjonen for å holde åpen hus for alle jegere/skyttere, uansett dag hele året (med unntak av stevnedager) er kun basert på fornuft :roll::D Dvs Ikke plikt, penger eller tvang, kun fornuft...

Jeg er jeger.... og dugnadsslapp styremedlem :wink:

Link to comment
Share on other sites

en annen ting som kan være en mulighet, er at de som klager på dette, ikke akkurat er enkle å ha med å gjøre selv heller. er ofte slike som kritiserer lag/foreninger.

 

ikke for å dra en paralell, men akkurat nå går det en tråd med spørsmål om når kammeret skal ha generalforsamling. man kunne lagt dette fram på en helt annen måte i et annet forum om man ville det.

man kunne åpnet med at kammeret var udemokratisk, lukket, styrt av gutteklubben grei, og at selv om det var snakk om brukerstyrt, men brukere får ikke være med å styre. (dette er et eksempel og ikke nødvendigvis min mening)

 

men er det noen som ser hva jeg prøver si?

 

Joda, høgger`n, jeg ser hvor du vil, uten at jeg skal gå videre inn på ditt andre avsnitt i denne tråden. For å ta ett eksempel fra nærliggende distrikt:

 

Når ett skyttelag selger "jegermedlemskap" er det ikke en kategori medlemmer jeg finner igjen i skytterboka - er du medlem så er du medlem. Når da denne "jegermedlemskategorien" teller mer enn 500 stk kontra 15 klasseførte medlemmer og "jegermedlemmene" ikke engang kalles inn til årsmøte/generalforsamling med argumentasjonen at " de er jo ikke skyttere" er det noen som faktisk bør tenke seg om.

 

At det finnes kranglefanter i alle ledd av alle skytterorganisasjoner er jeg heller ikke i tvil om, dog ytes det til DFS så stor støtte fra staten både direkte i form av skattekroner og indirekte i form av arrangementstøtte og lovgivning at DFS burde vært noe mer ydmyke i forhold til hvordan de oppfattes utad og bidratt til å tilrettelegge for ihvertfall rifleskyting, på en noe bredere basis enn hva de gjør pr. idag.

 

Spiller det egentlig noen rolle om jeg vil skyte på 200 meter med en jaktrifle med kikkertsikte eller en AR med rødpunkt iført Gore-tex fra Norrøna eller M-75 uniform ?? At jeg ikke kan delta på konkuranser ser jeg ikke på som ett problem.

 

Så lenge jeg er fullt betalende medlem i organisasjonen ?? :D

Link to comment
Share on other sites

Litt på kanten å kaste seg inn i denne diskusjonen med mitt første innlegg på Kammeret, men klarer liksom ikke å la være heller.

 

"Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar."

Har vel ingen praktisk betydning om man trener med Sauer, Elgrifla, AG eller andre interessante rigger...

En blink er en blink og ei kule ei kule.

Det oppereres vel med en feltsessong og en banesessong. I feltskytinga er det til og med egen klasse for jeger. I tillegg er det vel de fleste steder opplegg for de berømte treningsskuddene og oppskyting.

Burdte være noe for de fleste :wink:

Har vel heller aldri hørt om en skytter med jaktgevær som ikke har fått være med å trene sammen med sauergjengen under banetrening. (Det er vel flere en meg som har godt av å trene litt god gammeldags blinkskyting med jaktrifla en gang i blant.)

 

Forslaget om å kuppe årsmøtet høres for meg temmelig uetisk ut.

 

For de jegerne hvor DFS programmet og baner ikke passer er det vel mest naturlig å bevege seg mot nærmeste jerger og fiskeforening. (eller kanskje en fot i begge leire er å foretrekke, de skyter jo ofte på forskjellige dager...)

:-) Berre

Link to comment
Share on other sites

Den økonomiske gevinsten med jegerskyttere er vel noe overdrevet. Mitt "lille" lag har ca 10.000 kr i inntekter på de 50 som skyter opp. Dvs det koster 200,- for trening + oppskyting. Disse 10.000 spises opp av forbruksmateriell på elektronikk. Dvs nye gummiband, rikosjetter i elektronikken, reinsfigurer osv. Det legges også ned svært mange dugnadstimer for å holde faste treninger og oppskytninger.

Så motivasjonen for å holde åpen hus for alle jegere/skyttere, uansett dag hele året (med unntak av stevnedager) er kun basert på fornuft :roll::D Dvs Ikke plikt, penger eller tvang, kun fornuft...

Jeg er jeger.... og dugnadsslapp styremedlem :wink:

 

I mange lag er også 90% av medlemene jegere, og de betaler samme kontingent som DFS skytterne. Da bidrar jegerne allerede med 90%. Økonomisk gevinst overdrevet??????

Link to comment
Share on other sites

Refererer kun til mitt lag selvsagt, og vi har også ca 80% jegere. Ingen betaler medlemsavgift. Skyteprøven genererer 10.000,-

Juletresalg og kakelotteri overgår denne inntekten alene med 2 gangen....

Så i mitt lag er inntektene fra jegerprøven ett musepiss :twisted: Under 10% av budsjett.

 

Så vil heller kalle det hyggelig veldighet enn melkeku :roll:

Og skulle forresten bare mangle.... at en holder skyteprøve. Men at det er avgjørende for DFS sin økonomi er vel å dra det langt. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke problemet med å ta (godt) betalt av jegerene i et lag. Det er ikke det DFS primært skal drive med. Lar det seg gjøre å kombinere det er det flott, og det burde det gjøre.

Å arrangere jegerskyting krever mer av skivemateriell og dugnad for å kunne tilby jegerene et bra produkt.

Hos oss betaler de det samme som klasseførte skyttere. Har selvfølgelig full møte og stemmerett på årsmøte. Kommer de? Nei, det gjør de ikke. Jeg tror det er for at de er fornøyd med tingenes tilstand.

 

Hos oss kan de bestille skytetid på bestemte kvelder kun for jegerskyting, De kommer, skyter og går. Alt i løpet av mindre enn 1 time. Slik vil over 90% av jegerene ha det. De som vil skyte ekstra kan komme på vanlige DFS kvelder og skyte det de makter så sant forholdene tillater det. Jegerene gjør ingen dugnad, ingen vakter eller andre plikter. Alternativet er å kjøre 2-3 mil ekstra, stille seg i kø og vente timesvis på å få skyte 15 skudd.

Dette opplegget krever sitt av laget av mannskap og materiell når vi skal ha igjennom over 400 jegerer i løpet av en sesong.

Klart vi tjener penger på dette. Ellers hadde vi aldri gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Vis det er slik det er hos DFS, så er jeg veldig glad for at den langvåpen banen jeg skyter på ikke er DFS drevet. 100 % ren Jeger bane......... :D

 

Men en ting jeg har tenkt på å det er følgende.

Vis en DFS skytter kommer med sin Sauer 200 å skinndress så er jo han alltid velkommen på den banen jeg skyter på sammen med jegerne.

 

Men vis en jeger kommer på en DFS bane med sine jaktbørse eller tactical børse så blir han bare møtt av GGG........

 

Det er virkelig synd...............

 

Huff hvis det er slik det er på den "gale" sida av mjøsa vil jeg ambefale deg og komme over til den"rette"sida. :lol:

 

Som medlem i Vestre Toten Skytterlag var medlem der i 3 år som jeger og var alltid velkommen selv om skyttergutta var der.

Har nå startet klasseskyting selv og jeg slipper alltid til jeger eller andre som bare vil prøve og skyte litt selv om de ikke er medlemmer i klubben.

 

Har troen på at det vil sikre klubben flere medlemmer og kansje flere jegere.

 

Mvh: Sauer200STR.

Link to comment
Share on other sites

jodda som Høggern sier så slipper jegere og hvemsomhelst til for å skyte på de fleste (alle) banene i 2-3 timers omkrets herfra, men egneerfaring sier meg at det ikke er allesteder man er velkommen selv om de ikke nekter deg å skyte.. med feil kleskode så blir man rett å slett frosset ut av banen... men til ####### med dem, det er mange hyggelige baner (DFS) rundt om som er befolket med skikkelige folk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vis det er slik det er hos DFS, så er jeg veldig glad for at den langvåpen banen jeg skyter på ikke er DFS drevet. 100 % ren Jeger bane......... :D

 

Men en ting jeg har tenkt på å det er følgende.

Vis en DFS skytter kommer med sin Sauer 200 å skinndress så er jo han alltid velkommen på den banen jeg skyter på sammen med jegerne.

 

Men vis en jeger kommer på en DFS bane med sine jaktbørse eller tactical børse så blir han bare møtt av GGG........

 

Det er virkelig synd...............

 

Huff hvis det er slik det er på den "gale" sida av mjøsa vil jeg ambefale deg og komme over til den"rette"sida. :lol:

 

Som medlem i Vestre Toten Skytterlag var medlem der i 3 år som jeger og var alltid velkommen selv om skyttergutta var der.

Har nå startet klasseskyting selv og jeg slipper alltid til jeger eller andre som bare vil prøve og skyte litt selv om de ikke er medlemmer i klubben.

 

Har troen på at det vil sikre klubben flere medlemmer og kansje flere jegere.

 

 

Mvh: Sauer200STR.

 

 

Nå har det seg slik at det er Toten å Gjøvik området som er feil sia ta Mjøsa da. :D

 

Så vis det er slik du sier, så kan jeg komme med en AR15 med aimpoint/lyd demper osv........

Å full taktisk utrystning, å jeg vill da bli møtt med et smil fra alle dfs skytterne?

 

Hadde vært artig å prøvd men jeg har desverre ingen AR15.

 

Du har et godt poeng i det du skriver i siste avsnitt der men jeg tror ikke det er slik på alle DFS baner.

Link to comment
Share on other sites

jodda som Høggern sier så slipper jegere og hvemsomhelst til for å skyte på de fleste (alle) banene i 2-3 timers omkrets herfra, men egneerfaring sier meg at det ikke er allesteder man er velkommen selv om de ikke nekter deg å skyte.. med feil kleskode så blir man rett å slett frosset ut av banen... men til ####### med dem, det er mange hyggelige baner (DFS) rundt om som er befolket med skikkelige folk :mrgreen:

vel, på en av mange baner kan det sikkert skje.

 

alle baner jeg har tilbringt mye tid på, er dette ikke et problem.

Link to comment
Share on other sites

Vis det er slik det er hos DFS, så er jeg veldig glad for at den langvåpen banen jeg skyter på ikke er DFS drevet. 100 % ren Jeger bane......... :D

 

Men en ting jeg har tenkt på å det er følgende.

Vis en DFS skytter kommer med sin Sauer 200 å skinndress så er jo han alltid velkommen på den banen jeg skyter på sammen med jegerne.

 

Men vis en jeger kommer på en DFS bane med sine jaktbørse eller tactical børse så blir han bare møtt av GGG........

 

Det er virkelig synd...............

 

Huff hvis det er slik det er på den "gale" sida av mjøsa vil jeg ambefale deg og komme over til den"rette"sida. :lol:

 

Som medlem i Vestre Toten Skytterlag var medlem der i 3 år som jeger og var alltid velkommen selv om skyttergutta var der.

Har nå startet klasseskyting selv og jeg slipper alltid til jeger eller andre som bare vil prøve og skyte litt selv om de ikke er medlemmer i klubben.

 

Har troen på at det vil sikre klubben flere medlemmer og kansje flere jegere.

 

 

Mvh: Sauer200STR.

 

 

Nå har det seg slik at det er Toten å Gjøvik området som er feil sia ta Mjøsa da. :D

 

Så vis det er slik du sier, så kan jeg komme med en AR15 med aimpoint/lyd demper osv........

Å full taktisk utrystning, å jeg vill da bli møtt med et smil fra alle dfs skytterne?

 

Hadde vært artig å prøvd men jeg har desverre ingen AR15.

 

Du har et godt poeng i det du skriver i siste avsnitt der men jeg tror ikke det er slik på alle DFS baner.

 

Hehe vet ikke om alle de gamlekara hadde smilt men de hadde nok ikke jaget deg bort...Har da skutt med en del bøylevåpen og automater der og det er en del andre som bruker banen som skyter med "spessielle" våpen og de blir da ikke møt med sure miner...Heller en sunn interesse...Noe som jeg syns er fint..Men det gjelder vell ikke alle dfslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...