Jump to content

Riflestokk av denim (micarta)?


Ilatad

Recommended Posts

Hei.

Som noen (på chatten iallefall) har fått med seg, har jeg lyst på en riflestokk av denim (dongeri)

Ideen dukket opp på chatten da vi diskuterte denne tråden http://www.britishblades.com/forums/content.php?82-Home-grown-micarta-%28picture-intensive%29

 

Jeg er i startfasen og vet ikke om det blir noe prosjekt av det enda, men det hadde vært gøy å prøvd å lage stokk på samme måte :D

Er en del ting jeg må få avklart før jeg kan gå videre med tankene mine..

 

Blir denne stokken stiv nokk? ser ikke for meg det, men kanskje den blir tung?

Er det noen som har kopifres som kan ta på seg å frese ut stokken?

 

Rifla som eventuelt kommer til å bli kledd med denim blir en Rem 700. Kunne det vært en ide å duracote den i messing/orange farge? Blir kanskje litt mye så det hadde vært nokk å lakkere underbeslag og avtreksbøyle?

 

Håper på tips og hjelp så denne prosjektet kanskje blir virkelighet en gang i fremtiden ;)

Link to comment
Share on other sites

Glassfiber for ekstra stivhet og ekstra styrke? Tull :wink:

De bygget jo biler av dette før!

DUROPLAST

 

Hva slags fiber som brukes er for så vidt viktig i et kompositt. Mengden resin i forhold til fiber har også mye å si for vekt/styrke. For en riflestokk er nok framstillingen viktigere enn akkuratt hvilken fibertype som brukes. Stengt tatt kunne man brukt Pykrete om man ville.

Link to comment
Share on other sites

Kjempespennende ide :mrgreen:

Hadde vært usansynlig stilig med en micartastokk (kansje til og med i flere farger) :mrgreen:

 

Jeg har et forslag til fremgangsmåte.

 

Det du kan gjøre er å lage to "planker" av micarta som midlertidig fester sammen på langs (mittelinjen i stokken). Så rasper du utvendig form til stokken. Når utsiden er ferdig splitter du stokken etter mittlinjen. Hul ut stokken innvendig i forskjefte og kolben,lim inn skum/divinycell eller noe tilsvarende for å erstatte hullrommet. Lim stokken sammen langs mittlinjen og fres ut for låsekasse/underbeslag, som beddes inn.

 

Burde la seg gjøre å lage en slik stokk uten at vekten skal bli for plagsom, men lett blir det neppe :D

 

Hvis du begynner på et slikt prosjekt, så er du programforpliktet til å lage en tråd.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å få det så enkelt som mulig tror jeg det er en fordel å helstøpe... Det er jo mulig å frese hull i kolben og fylle med skum el.

Problemet med å lage den i isoporform blir at jeg ikke får det laminat utseende.

 

Ideen til Bly var ikke så dum. har selv tenkt på flere farger, men må først se om det blir noe av denim stokken

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med å hule ut etter at stokken er laminert er at jeg ikke får ut like my, men er det tilstrekkelig så er nokk det beste løsning.

Går med endel olabukser ja :mrgreen: Ser at bla. stoffogstil.no selger denim på rull, tror ikke det blir så voldsomt dyrt

Link to comment
Share on other sites

Store ambisjoner her, det kan man like. Det lille jeg vet:

 

Vekt: Har en testbit (denim/epoxy) som ble målt til en tetthet på ca 1,35g/cm^3. Tungt nok, kan nok være en fordel å lage stokken hul.

Styrke: Har ingen tall, men spikke/bøyetester tilsier at dette er langt over det en finner i en trestokk. Tror ikke det skal bli noen hindring.

Tilvirkning: Her har du noen utfordringer. Punkt 1 er å få mettet stoffet med bindemiddel, får du ikke full metning vil både styrke og finish bli dårlig. Vakuum er nok en fordel, selv om du sikkert kommer langt med å jobbe det godt inn med et overskudd bindemiddel. Du må også sette det under press for å få et skikkelig resultat, for en hel riflestokk kan det bli en utfordring. Jeg brukte en 5tons presse på en 50x150mm kloss, da presset jeg ut mye epoxy.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen nevner noe jeg ikke har tenkt over.. det er mye luft som skal ut ja.. hadde tenkt det var nokk å lage ei form, legge på et "lokk" og tilstrekkelig med skrutvinger, men er ikke sikkert det er nokk?

 

Vakuum hadde vært ideelt, men har bare en vanlig hobby/kjøkken pakker og den er sikkert ikke kraftig nokk

Link to comment
Share on other sites

25mb = 25 millibar = 25 tusendels bar

1 barA = sånn omtrent det vi kaller en atmosfæres trykk, dvs. det trykket vi omgir oss med i det daglige, også kalt 0 barG.

Kommer vi ned i 0 barA, dvs. 1 bars undertrykk, snakker vi om fullt vakuum.

Reduseres trykket med kun 25 millibar, dvs. 25 tusendels bar, er det ikke snakk om mye vakuum.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde gitt f.. i vakumpumpe til å begynne med. Bruk heller en tregt herdene epoxsy som du kan jobbe lenge med. Du kan også kjøle ned epoxyen for å forlenge arbeidstiden. Når du blander epoxyen må du røre på en måte som ikke lager luftbobler da slipper du mange problemer. Jeg tror jeg ville prøvd og legge lag på lag av stoffet ved å bruke en rulle som brukes til glassfiberlaminering. Metallrullen vil jobbe ut luft og overskuddsepoxy. Når tilstrekelig antall lag er laminert hadde jeg satt det i klem mellom to stive/tykke plater og klemt det sammen med det jeg hadde tilgjengelig av limtvinger.

 

Du vil jo fort finne ut om micataen blir bra eller ikke ved å lage en prøve. Er ingen vits å gjøre det mere komplisert enn nødvendig :( .....eller..

 

Det blir ofte alt for mange teoretiske problemer som hindrer en i å iverksete idene. Prøv og feil er et bedre utgangspunkt. Du får erfaringer og ideer underveis uansett hvilken metode du bruker. Mitt råd er å begynne enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig viktig for resultatet at all luft trekkes ut av kompositten. Om ikke formen er veldig enkel og grei, er det vakuum som gjelder for å klare dette.

For de som ikke har tilgang på skikkelige vakuumpumper, så har de fleste tilgang på en støvsuger. Den gjør jobben den. Pass bare på at den ikke går varm. Støvsugere koster også litt penger...

Link to comment
Share on other sites

Om ikke formen er veldig enkel og grei, er det vakuum som gjelder for å klare dette.

Vi snakker ikke om formstøp i det hele tatt. Bare rett frem lag laminering.

 

For de som ikke har tilgang på skikkelige vakuumpumper, så har de fleste tilgang på en støvsuger.

Man må jo også lage en pose som er tett. Så må man finne et filter som beskytter støvsugeren fra og suge inn epoxy. Blir fort omfattenede hvis man skal bruke vakum, og jeg er ikke helt sikker på at en støvsuger lager vakum nok til å dra ut den luftbobla som ligger midt inne i laminaten fordi man gjorde dårlig arbeid når man la opp lagene. Jeg har ikke tro på at vakum er løsningen når man skal lage en 2-5 cm tykk micarta. Blir litt andre forhold med en slik tykkelse, kontra 1 mm duk som skal festes til en skumkjerne uten luftbobler. Nå er jeg klar over at man med vakum kan mette et stykke tre fullstendig med epoxy, men da bruker man en spesiell prosedyre og epoxy, og en støsuger tar nok kveld rimelig fort hvis man skal kopiere en slik fremgangsmåte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Løfter denne tråden igjen.

Har tilgang på 40t lagerpresse og muligens 60t hydraulisk presse så da er det i boks :)

litt usikker på hvor mange lag denim jeg må regne med, men det blir nokk "endel"..

Er fortsatt på utkikk etter kopifres. Alternativet er å få noen til å tegne stokken i autocad/solid edge for å så få et firma med cnc fres til å frese ut stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har sendt mail til stoff og stil for å høre hva tykkelsen på denim stoffet de selger er..

Svaret jeg fikk var:

Stoffet har en tykkelse som et skjortestoff.
:shock::? Hvor tykt er et skjortestoff?? :lol:

 

På spørsmål om de kunne måle i mm, fikk jeg tilbake om at de ikke kunne det :cry:

Link to comment
Share on other sites

Om epoxy reagar som polyester, så har du det travelt med å få sett emnet under press.

Eit 3 cm tjukt lag med polyseter der det er baka inn mange lag med glasfiber får skikkeleg varmgang og då er det ikkje tid til pressing.

Eg trur det er lurt å gjera jobben i eit kaldt rom med kald epoxy.

Link to comment
Share on other sites

Arbeidsmetoden når du limer er også viktig, men det må du jo erfare med det utstyret du bruker.

 

Det slo meg at det kanskje er lurt å massere stoffet ned i limen, og ikke motsatt. (unngå å fange luftbobler i stoffet)

 

1 - Legg ut første lag og smør på epoksy, rull over til du har mettet første lag

2 - smør på nok lim til å mette neste lag

3 - legg på nytt lag

4 - massér dette ned i limen til alt stoff er fuktet/mettet

5 - gå til punkt 2

Link to comment
Share on other sites

Det funker sikkert like bra det.

Problemet er vel å få skaffet nokk stoff.. det går endel stoff til et slikt prosjekt.

Jeg har tilgang på stoff på rull via jobben min i Forsvaret. Men det er ikke et rent bomullsstoff slik denim er, men inneholder 50/50 med bomull og polyester. Hvis du gidder presse nok til to stokker (det er sikkert ikke SÅ mye ekstra jobb... :roll: ), så skal jeg sende deg stoff! ;)

Skal du ha skogkamo eller ørkenkamo forresten? ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det bare å få ut fingern og gjøre klar nevene Ilatad! (PS! vask fingern først :| ) Lynx leverer :mrgreen: , og er du riktig heldig skal han legge kursen i din generelle retning innen rimelig tid.

 

@KamoKaisi: Det er vel ikke den vanntette versjonen du har? Har selv en beta vanntett som brukes til alt fra lavvogulv til skyttermatte. Tørk, Børst -> God som ny.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvordan polyester oppfører seg sammen med epoxyen. Problemet er om det er "vannavstøtende", da kan det bli vanskelig å mette stoffet med epoxy.

Får prøve med denim først og hvis det går greit kan jeg hive meg på og prøve camo :)

 

Det du kan gjøre er å lage knivskaft emne.. det krever litt mindre og man ser da hvor godt det trekker til seg epoxy

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med:

 

Svas Kjemi AS

Tel:

63 88 55 00

Besøksadresse:

Råsokveien 19, 1900 Fetsund

 

De har epoksy til en fornuftig pris. De selger vanligvis i litt store kvanta, men de har solgt til meg i 5kg. Betalte 35,- pr kg. Herder kommer i tillegg. De har litt forskjellig typer, som endrer herdetiden.

 

Har laget stripsbygget kajakk med denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...