Jump to content

Demper effekt på 22LR


Kråkejegern

Recommended Posts

Ja nå har jeg oppdaget "Salongen"... Der man poster om bare salongvåpen :lol:

 

Har lest mye av det som er postet her siden jeg nettopp har kjøpt meg cz 455 lux 22lr til baneøvelsesskyting, og vurderer ekstra løp til jakt.

 

Tjuvjakter litt kråke fra verandaen da... Bor helt nede ved sjøen. Temaet her er demping. Det er skrevet mye om demping og fulldemping fra Alm...

 

Jeg har en cmm-4 rimfire fra A-tec. Moduler. Kjøpte sub-sonic kuler fra Abcfritid.no. Jeg er IKKE fornøyd med dempingen i det hele tatt. Når jeg avfyrer med sub-sonic ammo høres det veldig godt før kula treffer. Naboer vil garantert høre at jeg enten banker tepper, eller skyter kruttlapper.

 

I dag skaut jeg opp mot himmelen med ei sub-sonic kule for ikke å få noe smell fra kula når den treffer noe. Men den var langt fra lydløs.

 

Nå vil jeg gjerne nevne at på youtube så jeg en person som skyter hare med 22LR, og fra videoen hører du bare et "knepp".

 

Burde da klare det med 22LR skudd også? Men hvordan? Er fulldemping fra Alm bedre demping enn hva man får fra A-tec?

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Tja, alt er ikke alltid som man tror. Hvor man skyter kan ha like stor påvirkning som med hva en skyter.

 

Min cz452 i 22lr (American), har en eldre A-Tec Rimfire demper (ikke modul demper). Med Eley sub HP (populært kalt Eley kråke), så høres det ut som en teppebanker ved treff i plenen (saftigt teppebanker klask i plenen, som høres godt i nattestille vindstillt vær). Veldig stille ved skyting bort fra alt som reflekterer lyd (opp i luften i sikker rettning), da er det mere pfiff.

 

I noe vind, er det som regel aller stillest med 22lr og demper (som på videoen). Da er det som regel ingen som merker lyden, ikke engang kråkene. :twisted:

 

Jeg har ikke prøvd CMM4 Rimfire selv, men modellen før som het CMM6 Rimfire. Er bitte litt stillere enn den enda eldre modellen jeg bruker på salongen, men da er det mere som at den gir like mye lyd (men med en noe lavere tone).

 

Lyden er vansklig å rettningsbestemme, og på dagtid er det knappest noen som merker seg lyden av anslaget i kråka.

 

Det skal nevnes at man med de fleste dempere, ofte opplever det man kan kalle "første skudds effekten". D.v.s. at det første skuddet (med kald demper uten røykgasser i) smeller noe høyere enn påfølgende skudd, har du testet om dette er tilfelle med din demper?

 

Jeg lurer også på hvilke patroner du har testet, og om du har notert deg den lydmessige forskjellen på disse?

 

Det er stor forskjell på sub og overlydsamo, og standard amo som normalt er underlyds kan av og til gå i overlydshastighet (man hører at det pluttselig smeller). Med meg går t.d. de fleste CCI Standard underlyd (med ett og annet skudd overlyd).

 

Heldmping fra Alm, kan gjøre børsa noe stillere. Men det en heldemper løsning egentlig gjør (utover at man får ett kompakt våpen), er å bygge om våpenet slik at man er garantert at kula kommer ut i underlydshastighet (i tillegg til ett større demper volum, som tar seg av førsteskudds effekten).

Og ja, jeg har mange ganger ønsket at rifla mi var heldempet. Da jeg likevel ikke skyter annet enn sub amo i den. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten ikke mulig å sammenligne med lyd ifra en youtube video.

Jeg har en CMM4 som jeg bruker på en .22 pistol, og den demper rimelig greit, setter jeg på et par ekstra moduler så demper den enda bedre, men det er avhengig av at jeg bruker riktig ammo. CCI Stadard er veldig tyst, men bruker jeg Odin treningsammo, blir det litt mer lyd.

 

Jeg har også testet den på en gammel boltrifle, og den var nok tystere, men ikke så voldsomt mye mer.

 

Jeg har også tilgang til en heldempet halv auto rifle, og den kan nok minne litt mer om den lyden som er på videoen. Den er like tyst uansett om jeg skyter Lapau subsonic eller Odin ammoen som er litt hard.

 

Heldemping/fulldemping/integrert demper eller hva man ønsker å kalle det er nok det som fungerer best hvis man ønsker det tyst, og ja heldemping fra Alm er nok tystere en kun en A-tec, men man bør huske at dette ikke er noe som bare Alm driver med. De fleste børsemakere i det ganske land kan bygge dette og har gjort i all uminerlig tid, selv om de ikke flagger det like høyt.

 

Jeg har selv hatt gleden av å skyte med mange forskjellige kreasjoner, en av de mer imponerende var en enkeltskudd sak, i .44 mag. Som var tyst som en fulldempet .22 med et imponerende klask når kula traff målet.

 

Det er vel egentlig bare lommeboka som setter grenser for hva man kan få bygd(også POD da).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CMM 4 rimfire stående på salongen min, og det er en viss forskjell i hvordan dempingen blir, subjektiv rangering av den ammoen jeg har prøvd:

 

RWS Sub HP 315 m/s

SK Subsonic HP 315 m/s

Sk Standard Pluss 320 m/s

Winchester Subsonic HP 1065 fps / 325 m/s

Eley Sub HP 1065 fps 325 m/s

CCI Standard 1070 fps 326 m/s

 

CCI Standard går underlyds hos meg, med ett lydnivå i nærheten av Eley Sub. Det som jeg har merket meg er at demperen virker bedre desto lavere hastighet ammoen har ( jeg har ikke skutt over kronograf, men bare brukt tallene som fabrikanten oppgir), mulig det kan ha noe med dempervolum å gjøre?

Noen som vet om det er mulig å få kjøpt løse moduler til CMM4 Rimfire'n?

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern, jeg bruker for tiden CCI subsonic kuler. Ellers std ammo gjennom skytterlaget. Står faktisk ikke noe merke på de. Men begge kulene er merklig nok oppgitt til 320 m/s hastighet... Ville tro subsonic hadde lavere...

 

Jeg tenker å kjøpe meg enda en ccm4-rimfire fra a-tec og sette inn flere moduler og se hvordan det funker.

 

Takk for svar folkens, interessant å lese de.

 

Kråkejegern.

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern, jeg bruker for tiden CCI subsonic kuler. Ellers std ammo gjennom skytterlaget. Står faktisk ikke noe merke på de. Men begge kulene er merklig nok oppgitt til 320 m/s hastighet... Ville tro subsonic hadde lavere....

jeg ville målt hastighet på ammoen, kan være at du har kulesmell (noen løp, bla brno2en min gir veldig mye fart i forhold til hva som står på pakken) dvs at kula går overlyds...

Link to comment
Share on other sites

Å? Trodde det pleide å være motsatt, men blir det en slags vakuum effekt når kruttgassen har ekspandert det den kan gjøre da eller?

Det er jo tross alt veldig lite krutt vi snakker om her, i forhold til diameter på kula og ett 50-60cm langt løp.

Min 10/22 har løp på litt over 40cm fra fabrikk, og hadde håpa på litt mer effekt av demperen(cmm4). Vil det gi noen bedre effekt med flere moduler?

 

Jeg får prøve med CCI standard iallefall, og se hvordan det funker. Børsa gikk da best med den ammunisjonen før jeg fikk demper på.

Link to comment
Share on other sites

Har hjemmelaget demper på min Anschuz, og der er de betydelig forskjell mellom Winchester (tror jeg det er, blå eske) og CCI. Nærmest bare tennstempelklikket med førstnevnte, mens det smeller merkelig mye av CCI'en. En kompis har en CZ 452 Varmint med kappet løp, men demper har han ikke fått tak i enda (den er gjenget 14x1,5 eller noe slik), og det smeller mer av CCI'en der og. Syntes faktisk ikke det var store forskjellen å skyte CCI i hans uten demper og i min med demper...

 

Har for øvrig en Hausken mini til .222'en. Kanskje jeg skulle prøve den jeg og...

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel cz med ny atec demper på cmm4 - og løpet er kappet til 45 cm. Kula kronogaferte jeg til 321 m/s cci subsonic. Jeg synes den var imponerende stille. Mitt slappe luftgevær bråker mye mer, og lyden er så lav at den føyer seg inn i de naturlige lydene i et boligområde, og fantastisk effekt på skjæra :)

 

Den er ingen utfordring for ørene og drar ikke på seg oppmerksomhet fra naboene, da har den passert min test. Men dette har vel med forventninger å gjøre ? Håper trådstarter finner enten en forventning eller en demping han kan leve med :) Lykke til

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Det er klart Langlo at der er forskjell på std ammo og mine CCI subsonic skudd. Likevel, når jeg skaut min første måse i dag, det smallt såpass at naboer vil reagere på det. (Tror jeg). Jeg tror kula går hurtigere enn den skal og jeg skal prøve de andre ammoene som jeg har blitt tipsa om på denne tråden. F.eks Lapua subsonic, eller RWS.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Hausken mini (for .224). Nå husker jeg ikke hvordan den er i forhold til cmm-6 som jeg også har hatt. (Solgt fordi jeg ville ha Hausken) Sånn ca. samme lyd vil jeg tro. Nå står den på Fox`n i .222 rem. Det virker, men smeller. Mer sammenlignet med tmm-5 .30 kal fra A-tec.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en ekstra demper for å ha ekstra moduler. Merket ikke noe forskjell i volum med flere moduler; altså er det kulen som smeller fordi den går for fort. :( Åpnet den i dag for å rense ut slam... Såpevann og klut/tannkost... finnes det noe bedre middel som tar slammet lettere kanskje?

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Høres greit ut det. :) Men selgeren av rifla anbefalte meg å åpne den når jeg hadde skutt en del og gjøre rent, ellers ville jeg aldri klare å skru modulene fra hverandre. Hvor lurt er det å ha på litt crc eller olje i gjengene på modulene i en alu-demper tro?

 

Kanskje jeg skal også bare begynne å skylle den... Hvor mye arbeid er nødvendig å legge i det på dette kalliber...

Link to comment
Share on other sites

Tynn olje som fordamper (CRC 5-56 etc) er det vel ingen vits i å legge på gjengene, man skal vel egentlig bruke en for for fett på O-ringer og gjenger. Mener å huske A-Tec anbefaler å spraye en eller annen tynn olje inn i demperen etter rens (sjekk hjemmesiden hans, mulig det står noe om vedlikehold der).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme salong som deg og i denne fungerer patroner fra Lapua og Eley aller best(da subsonic for full dempereffekt). Lapua er kanskje den ammunisjonen som har vært mest stabil i alle sammenhenger. CCI har ikke vært det, ikke i noen av deres varianter(sammenlignet med Lapua og Eley).

 

Det er klart Langlo at der er forskjell på std ammo og mine CCI subsonic skudd. Likevel, når jeg skaut min første måse i dag, det smallt såpass at naboer vil reagere på det. (Tror jeg). Jeg tror kula går hurtigere enn den skal og jeg skal prøve de andre ammoene som jeg har blitt tipsa om på denne tråden. F.eks Lapua subsonic, eller RWS.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Å? Trodde det pleide å være motsatt...
En .22lr patron inneholder så lite krutt at hvis løpet er lengre enn 30-35 centimeter, så reduseres hastigheten. Man må under 30 cm før man kan måle at hastigheten synker pga for kort løp.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Elsey Subsonic ammo hos en børsemaker i Trondheim. Han sa at to rifler av samme modell kan skyte helt ulikt i lydvolum/hastighet. Derfor må man uansett teste ut hvilken sub-ammo som går mest lydløs til sin rifle, og ikke nødvendigvis kunne stole på råd om ammo fra andre med samme modell rifle.

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sako quad varmint med 22lr 22wmr 17hmr løp.Jeg bruker eley subsonic i 22lr løpet og demper i fra per inge jacobsen børsemaker krogstadelva som han har produsert,når jeg skyter høres det nesten ut som jeg bare klikker den er helt rå,kan anbefales på det sterkeste :mrgreen:

Samme resultat med annen subsonic amo også.

www.pijacobsen.no E-post@pijacobsen.no tlf 32870140 løp å kjøp.............. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Driver å monterer demper på pistol 22 :) Men er det noen som veit ta en lett og kort demper til den..? Har en a-tec cmm4 men den er litt for stor i diameter så kornet ikke går over :( Børsemakeren har litt problem med å sette på nytt da det er veldig lite å feste det i. (Beretta cheetah)

Link to comment
Share on other sites

Har en no-name-demper på CZ-en min. Kjøpte demperen en gang sent på 90-tallet, men den fungerer fint. Demperen er bare et rør med skiver inni med fjærer mellom, ca 20 cm lang. Med Eley Club høres nesten bare klikket fra tennstempelet, og nedslaget av kula. Kronograferte denne, og ga 318-320 m/s, så akkurat sub.

Link to comment
Share on other sites

Eley subs er nok også litt varierende i overlyds-smell. Skyter jeg skrått ned mot sjøen smeller det noen ganger. Virker som om jeg skyter vannrett, skrått oppover smeller det ikke... :lol:

 

Skaut ei kråke på temmelig nøyaktig 100m hold i dag. Sikta 3cm til venstre for svak bris fra venstre, og 3cm opp for innstilling på 60m. Bilde her: www.123hjemmeside.no/krakejegern 8) Kun kulenedslagslyd da.... -Og mase kakkling fra forvirra, panikkslagne kammerater og slektninger. :lol:

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Parker Hale demperene er ikkje akkurat "state of the art" eg har laga fleire lyddempere sjølv, som er langt betre.. Eg testa ein Parker Hale av ein kompis, og blei skuffa når den var meir bråk av enn mine sjølvlaga, så eg satsa på Alm`s sin demper, den var vel ikkje så mykje betre enn mine den heller, men den var mykje meir kompakt, og langt lettere. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...