Jump to content

Hissig hund på fallet


Prasmus

Recommended Posts

Bare lurer på noe her...

Vi har en NEG som er en særdeles god elgbikkje. Så langt har vi stort sett gått med den i bånd, og i fjor ble det fem elger for han. På fallet er han da fin og rolig. River litt og koser seg, før han etter hvert mister interessen, og opptrer lunt og fint. (Drar knallhard på ferske spor og er han riktig nære så søyker han, men det er en annen historie i denne sammenhengen)

 

Denne sesongen har han for alvor blitt brukt som løshund. Og han tegner veldig bra. Fortsatt ikke skutt for han i stålos, men gjør fine søk og finner elg. Flere elger har han drevet mot postene. Og det er da han blir brå. Etter å ha 'funnet elgen på egen hånd', og elgen er skutt, da er det HANS elg! Da er det full tanngard dersom driveren er for ivrig frampå. Ikke bitt noen, men det har vært noen skikkelig tøffe fighter. Han måtte tilogmed tuppes ut i et myrhøl for å svømme av seg den verste villskapen ved en anledning. Elgen lå omtrent I vannet. (Og da var det over da han kom i land, ja:)) Driveren må altså markere noe så grønnjævlig hvem som er sjefen før han roer seg. Dette er er STOR hannhund på snart fem år.

 

Er dette greit? Evt hva kan gjøres for å få bukt med dette? Selv tenker jeg at det er litt av prisen for å ha en skikkelig jakthund, men.. Det skal sies at han er snill som et lam hjemme, og unger kan ligge å rulle oppå han. En skikkelig kosehund. Som altså får total personlighetsforandring som løshund på fallet. Hva sier dere?

Link to comment
Share on other sites

Omtrendt slik jeg hadde oppført meg hvis jeg var jakthund :D

 

Seriøst: Med "driver" mener du hundeeier? Evt. hvordan oppfører han seg hvis eier kommer?

 

Hunder er forskjellige og det er kanskje ikke og få gjort så mye med en så sterk drift....

Sikkert noen som har forslag?

Link to comment
Share on other sites

Vi må innse at hunden er mye mer et offer for sine instinkter enn vi mennesker er. Du kan argumentere og resonere med barn og voksne, men ikke med en hund. Klassisk eksempel er hvalpen som gjentatte ganger taper kampen om leken sin, til ungen som leker i sin verden. Så snart valpen er sterk nok, setter den ungen på plass, på den måten hunder gjør. Folka skjønner lite av det.

 

For jakthunden er byttet den den ultimate belønning, og noe den føler eierskap for og forsvarer mot andre utenfor flokken.

Denne hunden har pr nå kanskje ingen sterk flokkfølelse til menneskene som deltar på jakten, personen som kommer først på fallet er ikke eieren, konflikten som oppstår om byttet forsterker den agressive adferden til neste gang, det blir soleklart for hunden at fallet skal forsvares med nebb og klør.

Løsningen på dette er å normalisere situasjonen på fallet, la flokkinstinktet med deling av byttet dominere over forsvaret mot fiender.

Link to comment
Share on other sites

Få plukket det av hunden! Om et annet jaktlag en ditt eget skulle skyte elg for denne hunden så er det ikke så sikkert de er nådige om hunden angriper en av jegerene deres.

I verste fall kan den ende opp med å bli skutt.

 

En bekjent av meg ble angrepet å bitt ganske stygt av en fremmed hund på et elgfall en gang, han var helt klar på at hvis det ikke var for at hunden sto mellom han og rifla så hadde han avlivet hunden på stedet.

 

Dette er jo selvsagt svartmaling å i verste fall osv...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at han er snill som et lam hjemme, og unger kan ligge å rulle oppå han. En skikkelig kosehund. Som altså får total personlighetsforandring som løshund på fallet.

 

Farlig tankegang. Denne "personlighetsforandringen" kommer tydeligvis frem ganske fast i en gitt situasjon, burde du ikke da innse at det er en del av personligheten? Det er mulig at det kun er ved elgfall denne siden kommer frem, men kan du være sikker? For min del ville jeg aldri akseptert slik adferd. ALDRI! Om jeg ikke kunne fjerne adferden ville jeg avlivet den før den gjorde skade. Hjerterått, men sånn er det. En hund som ikke respekterer folk har ikke livets rett.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som ei skikkelig bikkje, og som en hannhund som vet hvem som er sjefen..

Tipper det er litt sent å "plukke av ham" noe som helst. Utstyr jaktlaget med lasso, og dra han vekk i fra fallet slik aty ingen blir bitt. OG kos dere med en hund som fungerer!

 

Gammeldags og harry tankegang!!

Minner meg om de gammle harejegerene som mente at en god hund var en som sto i kort kjetting på fjell så klørene ble slipt ned, å nærme seg hunden med klosaks var nemlig livsfarlig.

Unger og andre dyr fikk bare holde seg unna eller kjenne konsekvensene av ei skikkelig jaktbikkje :roll: .

 

Fulmen: Enig med deg, en hund har bare med å lære seg hvem som eier byttet! Mennesket!! Uansett om det er en hare, elg eller rådyr..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Synes generelt det er ganske mange avlivingskåte her. Det er inntil videre HELT uaktuelt, bare så det er sagt.

Skal på jakt i morgen, og er selvfølgelig spent på hvordan han opptrer.

 

Tenker at hvis man puster med magen, og er klok, så skal det være mulig å lure vekk tanngarden hans.

 

Det ligger en tilleggsutfordring i at vi er ti mann som bytter på å gå med han, og alle disse ti er neppe tøffe nok i hodet til å markere den dominansen som kreves i den gitte situasjonen. Vi får se det an. Mulig vi må korte ned på hundekarlista.

 

SKitt jakt alle som skal ut de nærmeste dagene!

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Nei, for å unngå full skandale her - må jeg komme med et råd!

 

Ikke la "fremmede" folk "markere" dominans. Det funker ikke, og vil bare føre til at han blir enda tøffere neste gang. Den eneste som kan "ta" bikkja her er deg. Be de andre holde seg unna til hundefører kommer.

Viser den tanngard da - får du riste litt i hundekroppen, og gi klar beskjed om at "SÅNN GJØR DU IKKE MOT SJEFEN!! - og slik oppfører man seg ikke på fallet!"

Men ikke la folk som hunden bare sporadisk har møtt prøve på noe slikt. Like effektivt som å sleppe en fremmed pitbull mot hunden din på fallet. Det blir slosskamp, og bikkja lærer absoulutt intet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke la "fremmede" folk "markere" dominans. Det funker ikke, og vil bare føre til at han blir enda tøffere neste gang. Den eneste som kan "ta" bikkja her er deg. Be de andre holde seg unna til hundefører kommer.

Viser den tanngard da - får du riste litt i hundekroppen, og gi klar beskjed om at "SÅNN GJØR DU IKKE MOT SJEFEN!! - og slik oppfører man seg ikke på fallet!"

Men ikke la folk som hunden bare sporadisk har møtt prøve på noe slikt. Like effektivt som å sleppe en fremmed pitbull mot hunden din på fallet. Det blir slosskamp, og bikkja lærer absoulutt intet.

 

 

Dette er sludder og vås.

Hunden skal vite at hvem som helst av mennesker står over ham på rangstigen.

Utstyr postjegerene med skikkelige hansker og la dem plassere hunden ved fall. Denne adferden tørker du raskt av ham med skikkelig " irettesettelse" av folk når han prøver seg.

Gjør du denne jobben selv sitter du med ei bikkje som adlyder deg, men som prøver seg på alle andre

Link to comment
Share on other sites

Mye tullpat..

 

La hunden være hund. Det er alltid ett eller annet som ikke er som det skal være med ei jaktbikkje, og det viktigste er at den fungerer som det. En hund ER ikke automatisk under alle andre mennesker på rangstigen. OG det er forskjell på raser, spisshunder er tøffere enn f. eks basseter og settere. Hvor stort er egentlig problemet? Hvor mange elger skyter dere for hunden i året? Kan han ikke få være litt grinete i seiersrusen??

 

La han "show'e" litt når han har fortjent det, han er IKKE under en tilfeldig kontorrotte av en postskytter i rang! Hva var egentlig jaktlaget verdt uten han? HAN er ikke så dum at han ikke vet det!

 

Avliving? 90% av alle såkaldte jaktbikkjer burde vært det. Ikke fordi de biter, men fordi di ikke jakter...

Link to comment
Share on other sites

En hund ER ikke automatisk under alle andre mennesker på rangstigen.

Nei, men det må læres at den er det.

Om en hund innbiller seg at den står over noen som helst, er det en finfin oppskrift på bittskader.

Sånt må pelles av hunden og repeteres ved behov, hver gang den prøver seg uansett situasjon.

En hund skal aldri være over noe menneske på rangstigen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor stort er egentlig problemet? Hvor mange elger skyter dere for hunden i året? Kan han ikke få være litt grinete i seiersrusen?

 

Jeg skjønner hva du mener, men nei. I teorien er ikke dette noe problem, dere i laget vet jo hvordan ståa er og kan forholde dere etter det. Men hva om det blir skutt for den på naboterrenget og den faktisk biter et menneske? Eller hva om den finner ut at den skal prøve teknikken på andre ting også og skamferer en unge?

Link to comment
Share on other sites

Løshunder som henger lenge på og hvor elgen blir skutt 2 kanskje 3 jaktvald vekk fra ditt, hva gjør du da med ei slik bikkje. En kan jo ikke ringe rundt til "gud og hvermann" og si at hvis dere skyter for bikkja mi hold dere vekk til dere får tak i meg. Eller?

 

Vi har en slik gråhund i laget, seneste i dag var vi på ettersøk med den. Det er bare å holde seg vekk til eieren kommer.

 

For 3 år siden var vi i en situasjon som ovenevnte hvor det ble skutt elg for bikkja 2 vald bortenfor vårt. Bikkja bet da en av de og rev opp ei jakke. Det ble anmeldelse osv. hundeeier ble dømt til erstatning osv. men ved anken så ble saken henlagt. Det andre jaktlaget hadde slått og sparket bikkja for å få den vekk.

 

Men en ser jo som regel at hvis en bare gir bikkja litt tid så roer den seg litt over tid. En trenger jo ikke stresse rundt fallet.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det folk som er så stein-stokk-dumme at de går bort til et elgfall der jakthunden er i gang med feiringen sin, uten at hundefører er tilstede? :oops:

Sikkert samme folk som er truende til å gå bort til en rottweiler og ta kjøttbeinet fra den eller kjøre mot kjøreretningen på motorvegen.

Noe sier meg at avlen har gått galt i vårt samfunn, pysegenet sprer seg. Nei! Puter under armene og alle skarpe hjørner, + at vi må ha munnkorg på alt som har tenner, takk!

 

 

 

Mener noen virkelig at hunden skal være under samtlige mennesker på rangstigen? Hunden skal selvsagt være nederst på rangstigen ovenfor familie, la det være klinkende klart. Men hva om det kommer ubudne gjester? Skal hunden legge seg på rygg? En hund må da for pokker være i sin fulle rett til å beskytte eiendom til eiger kommer, enten det er et hus eller en nyskutt elg.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det folk som er så stein-stokk-dumme at de går bort til et elgfall der jakthunden er i gang med feiringen sin, uten at hundefører er tilstede?

Jeg foreksempel..(men jeg mener jo også at hunder er dyr :roll: ) Bikkja og jeg hadde stor-feiring oppå elgen - med hundefører langt unna. Hunden var rett så vennlig innstilt, når den hadde tid annet enn å ribbe elgen.

Nå tar jeg ikke maten fra ukjente Rottweilere, men om naboens unger skulle finne på å gjøre det (!) så er det en fordel om de overlever...

 

Hadde den "prøvd seg" med noe truende oppførsel skulle den nok fått vite hvor eierskapet til den elgen lå...

 

Hunden skal og må være under alle mennesker på rangstigen, aggressive vakthunder er like lite aktuelle som skytevåpen til selvforsvar! (eller mindre, da de er vanskeligere å kontrollere) Å bjeffe på inntrengere er noe helt annet. Å angripe er igjen uakseptabelt - da det fremdeles er mer sannsynlig at det er naboens unger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mener noen virkelig at hunden skal være under samtlige mennesker på rangstigen?
Ja selvsagt!
Hunden skal selvsagt være nederst på rangstigen ovenfor familie, la det være klinkende klart. Men hva om det kommer ubudne gjester? Skal hunden legge seg på rygg? En hund må da for pokker være i sin fulle rett til å beskytte eiendom til eiger kommer, enten det er et hus eller en nyskutt elg.

En hund er i sin fulle rett til å varsle, det gjør min petit også med grove bjeff, men ubudne gjester risikerer ikke annet enn å bli sleiket ihjel. Jeg har ikke hund for å passe på familie og eiendom, og slik bør det heller ikke være med en jakthund i hus!

Under ingen omstendigheter har man bruk for aggressive hunder i 2010, hverken hjemme eller på et elgfall.

 

Og generellt vil jeg si: Aggressivitet har NULL og NIKS og INGENTING med bedre jaktegenskaper å gjøre! Det vitner bare om dårlig dressur og lederskap.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sludder og vås.

Hunden skal vite at hvem som helst av mennesker står over ham på rangstigen.

Utstyr postjegerene med skikkelige hansker og la dem plassere hunden ved fall. Denne adferden tørker du raskt av ham med skikkelig " irettesettelse" av folk når han prøver seg.

Gjør du denne jobben selv sitter du med ei bikkje som adlyder deg, men som prøver seg på alle andre

 

Sludder og vås?? Jasså...., Nordensdam sjøl som prater her sjønner jeg :lol:

Nei altså, det lov å bruke hue littegranne her.

 

Hunder er flokkdyr, ikke sant? Det betyr at de innordner seg i flokken ihht de innordnede medlemmene i denne flokken.

Her er typisk matfar Alfa, matmor Beta ++++ og så kommer hunden et stykke lenger nedpå lista. Her eksisterer det en rangordning, hvor dominans er EN av flere viktige faktorer.

 

Fremmede mennesker eller hunder er ikke en del av flokken. Nå er det riktignok slik at de aller fleste hunder er naturlig underdanige mot mennesker, men dette er noe som er avlet inn som et innstinkt over hundrevis av år. - Det er derimot ikke slik at hunden føler at den har sin plass definert bare fordi den oftest unngår slosskamp med menneske.

Det har ingenting med rangordning å gjøre!!

 

Tenk litt etter - om en innbruddstyv bryter seg inn til meg, vil jeg nesten garantere at Vorstehrne sitter i raua på tyven.

Er det virkelig noen som tror at de utrykker dominans, og at det de egentlig vil er å komme over innbruddstyven på rangstigen????? De forsvarer hus/hjem og dette er en del av et forvarsinnstinkt.

 

Slik er det også med elghunden på fallet. - den forvarerer elgen "sin". - Dette har ingenting med rang, eller dominans å gjøre.

Dersom en hund fortvilet prøver å forsvare hus og hjem - tror du virkelig at den vil slutte med dette fordi innbruddstyven ga den en trøkk 16?? Det som typisk vil skje, er at den vil gå rett i strupen på tyven neste gang istedet for å knurre advarende. Og nettopp derfor vil det kunne være livsfarlig å la fremmede idioter med arbeidshansker forsøke å skambanke en stakkar som forsvarer sitt.

 

Dette emnet er det skrevet hundrevis av bøker om. Selv har jeg kun lest et titalls.

- så finnes det mengder av ny dokumentasjon som tilsier at knapt noe uønsket adferd kan leses tilbake til den berømte "rangstigen" men det får bli for spesielt interreserte.

Link to comment
Share on other sites

ein hund som er 5år trur eg er vanskeleg å forandre på ,de viktigste er å byrje tidelegt å vise at når elgen er død er den jegerens.eg sjølv har 2 øst laika unghunder, den eldste 2år og10mnd .lar han ragge 1-2min og ferdig kven som helst kan gå bort,og dei han ikkje har helst på,vart skutt okse på 250kg av nabovaldet i går eg var ikkje bort og henta hunden ,dei kobla han og kom me han :)

Link to comment
Share on other sites

Man skal alltid ha respekt for en heit spisshund på fallet! Skal hunder få være aggressive mot mennesker? Nei, men en spisshund på fallet har ofte et eieforhold til byttet som kun tillater at hans sjef (hundeeier) "tar over" byttet. Til dere som driver med fuglehunder, petiter harehunder osv : Det er IKKE det samme som en elghund/spets!

 

Spetsen min gir klar beskjed på fallet om at ingen får komme nær fuglen (bortsett fra meg og kompisen min som hun kjenner godt). Jeg prøver å venne henne av dette, men jeg gir også folk klart beskjed om at de skal hiolde avstand på fallet.

 

Vi har hatt elghunder som har vært for skarpe på fallet (en kareler ble avlivet pga dette) og vi har nå en jamthund som legger seg på rygg for å få kos når man kommer opp til fallet.

 

Vi har jegere på jaktlaget som går rett bort til fallet og tar tak i bikkja fordi de har den meningen at ingen hunder skal bite uansett, disse har gjerne erfaring med stående fuglehunder og lignende.

 

Jeg selv har/har hatt/har vokst opp med: Elghunder, stående fuglehunder, harehunder terriere og finsk spets, og har lært at det er store forskjeller mellom rasene.

 

Poenget er at men skal prøve å fjerne denne atferden så fort som mulig, men man skal ha respekt for hunden i en jaktsituasjon!

Link to comment
Share on other sites

Hm. Har følgt med på denne tråden og venta i spenning... men ingen har endå kome med eit svar til trådstarter. Han spør vel egentleg om KVA som kan gjerast for å få slutt på denne oppførselen. Alle er vel enig i at aggresive bikkjer vil vi ikkje ha, anten på fallet eller heime i stoga. Har sjølv ei jamthundtispe som syns det er kjempestas med folk på fallet. Uansett kven det er. Fleire gonger har ho drege med elg over i naboterreng, der det blir skote for ho, då er det godt å vite at ho er like kry og hyggeleg der som heime.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med elgbikkjer, så derfor spør jeg dere som har det,ser ut som alle er enige om at aggresive bikkjer vil vi ikke ha, det er altså en uønsket egenskap, det finnes elgbikkjer som er helt suverene på fallet og slipper til hvem som helst, altså er ikke dette ett avlsspørsmål?

Hvem vil ha ei bikkje som du må fange med lasso eller bruke hansker for å berge fingre?

Ei bikkje med truende adferd er ikke noe å samle på, å slettes ikke noe å avle på :!:

Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke en rase diskusjon angående dette temaet, men ser helt klart en overvekt av gråhunder som har/ har hatt denne unoten i hvertfall her i området. Om det er avl eller hundeholdet som gjør dette skal jeg ikke utale meg om.

 

Dette er hunder som er nokså opp i åra, det kan jo tenkes at det har vært noen linjer som har vært værre enn andre.

 

Har inntrykk av at det er lengre mellom disse unotene nå enn før.

 

Innrømmer gjerne at dette var en av tingene som gjorde at jeg valgte en annen rase den gangen jeg ville ha meg elghund.

 

Har i dag 2 jemthunder som helst vil ha masse kos ved fallet. For egen del er det veldig betryggende i forhold til de små terrengene vi har her nede i sør. HVor det fort kan bli skutt på andre siden av grensa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten teori på hvorfor gråhunder (NEG) kan være hissige på fallet. Det skulle VÆRE sånn før i tida... Det ble misforstått som god jaktlyst av folk som ikke visste bedre. Gårdene imellom ble det avla ukritisk på dette lynnet, og dermed hadde man det gående... Bare en teori selvsagt, jeg vet ikke sikkert. Men folk her skriver jo selv i dag at slikt lynne er ok, så...

 

Avl av NEG har heldigvis blitt en seriøs sak det også, og jeg mener bestemt at slik oppførsel bør diskvalifisere fra avl. Men det er bare en mening fra meg.

 

Til CatLikeFox vil jeg spørre; Hvis noen spisshunder er helt supre og kosete på fallet, behøver vi de som er aggressive da?

 

Ja, jeg vet det er forskjell på raser, men man behøver iallfall ikke avle på de aggressive, så kanskje dette lynnet forsvinner etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke en rase diskusjon angående dette temaet, men ser helt klart en overvekt av gråhunder som har/ har hatt denne unoten i hvertfall her i området. Om det er avl eller hundeholdet som gjør dette skal jeg ikke utale meg om.

 

Dette er hunder som er nokså opp i åra, det kan jo tenkes at det har vært noen linjer som har vært værre enn andre.

 

Har inntrykk av at det er lengre mellom disse unotene nå enn før.

 

Innrømmer gjerne at dette var en av tingene som gjorde at jeg valgte en annen rase den gangen jeg ville ha meg elghund.

 

Har i dag 2 jemthunder som helst vil ha masse kos ved fallet. For egen del er det veldig betryggende i forhold til de små terrengene vi har her nede i sør. HVor det fort kan bli skutt på andre siden av grensa.

 

Og hva er det vi hundeeiere gjør på fallet, jo hauser opp situasjonen og gjør bikkja enda hissigere. og hunden begynner å slite ragg og go bananas, og vi belønner dette, der er vår største feil, det er mye viktigere og roe situasjonen ned, men la hunden være på fallet, men roe situasjonen, og rose dette, da vil hunden skjønne at byttet er dens allikevel

Link to comment
Share on other sites

enig med villreinjegeren der. Roe ned istedet for å hause opp stemningen.

 

Ranger: Min opplevelse er at det er forskjell på rasene. De jamthundene jeg har vært borti er mye roligere på fallet enn gråhundene... Selvsagt er målet å avle frem hunder som er rolige og snille på fallet, men jeg tror mye bra avlsmateriale og jaktlyst blir borte hvis vi skyter alle hunder som viser tennene på elgfall.

 

Spetsen min apporterer fuglen til meg når den har drept den, og gir den fra seg stolt som en hane, men når en person hun ikke kjenner kommer bort til fuglen gir hun beskjed hvor grensen går. Jeg prøver å venne henne til å tolerere dette, men er fortsatt av den mening at dette er et flokkdyr som har dette i instinktene sine. Hvis du gir en hund et kjøttbein og slipper en annen hund inn til den så vil den normalt markere at dette er mitt.

 

Hunder som er helt håpløse må selvsagt fjernes, men man må respekterer at det er både individ og raseforskjeller.

 

Mitt tips til trådstarter er at han som hundeeier bør prøve å være 1. mann på fallet, roe ned situasjonen og irettesette hunden når den markerer mot de andre jegerene. Du er flokklederen.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet litt tidligere med et jaktlag her i Trøndelag hvor også det var NEG som var brukt men som bandhund.

Samme problemet der også hvor det klappet i dyrekjever etter folk på elgfallet.

Har selv setter og har ikke noe slikt problem, så mi mening er at dette må snarest gjøres noe med. Hunden trenger en skikkelig leksjon i hvor den er på "rangstigen" til enhver tid.

Ellers må hunder som ikke slutter med dette ikke avles på.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med NEG, og burde difor kanskje ikkje sagt noko. Men her var det i alle fall mange tåpelege svar!

 

Det Nordenstam-maset med rangstige og greier, trudde eg var "out of time". Men tydelegvis: I enkelte jegerkretsar er det "vi tøffe gutta-metodar " som framleis gjeld. Nokon kamp med hunden må ingen ta. Lat eigaren ordna opp. All kamp med folk vil tuleg auka problemet. Med min hund ville eg prøvd ein variant av "manipulering", distrahering..... MÅ ein gripa inn fysisk, er det i tilfelle eigaren sin jobb. Bøtte kaldt vatn...? Kanskje.

 

Her bør det ROAST NED. Ikkje hausa opp stemningen. Hunting jack flash er eg ikkje heilt ueinig med.

Link to comment
Share on other sites

Hadde for noen år siden en litt grisete eppisode med ei litt heit gråhundtispe. Denne jaget alt som kom i nærheten av et elgfall fikk jeg fortalt i etterkant. Jeg skjøt en kalv for denne hunden som postjeger. Da jeg skulle bort å ta ut vom og div virket den ikke hissig, men da den ble litt for nærgående mot kniven dyttet jeg den forsiktig bort. Da eksploderte hunden og samtidig som jeg fikk tak i nakken på den satt den fast i leppa mi. Hunden ble kraftig holdt ned i lyngen til den brettet frem magen og siden forvist bort til elgens hode, fortsatt løs. Så gjorde jeg meg ferdig tok med hunden opp på post og delte matpakka. Hundeier bare måpte da han omsider komm frem til oss. Denne hunden var ihvertfal ikke agresiv mot meg etter dette. Jeg tror hundene reagerer noe negativt på det å bli fjernet fysisk vekk fra elgen og bundet til et tre. Jeg tror hissig adferd på fallet kan skyldes denne lille handlingen fra oss jegere. La de ha kontakt med byttet og ikke gi dem følelsen fra å miste kontakt med elgen når vi kommer frem.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange fall på både rådyr og elg/hjort er min strihårete demon med korte bein og jeg forlikte om eierskapet på viltet, det har ikke alltid vært sånn fordi stripelsen var av en annen oppfatning og forsvarte byttet inntil døden.

 

Nå synes jeg det er helt greit med litt strie bikkjer kontra sofagriser så litt "give and take" må påregnes...det gjelder å bedømme situasjonen og gjøre de rette tingene. Min stripels var såpass offensiv at full hocky utstyr var rett antrekk ved direkte konfronasjoner :D -skøyter selvfølgelig.

 

Måten jeg gikk frem på var å belønne adferden han oppviste dvs han fikk skryt når han fillebustet rådyret og masse skryt når han lot være... alt rundt dette med fallet ble en positiv affære, selvfølgelig bet han hvis jeg var dum og provoserte frem et angrep, men til det er jeg for rutinert. Etterhvert erfarte demonen at vi var alltid to om å gjøre opp dyret og den aggresive bytteforsvaret ble etterhvert borte. Og her er sakens kjerne; hunder lærer av erfaring, ikke av å bli brølet eller banket opp på fallet, selvfølgelig kan en hund bli sivilisert etter en "oppstrekker" , men muligheten for en forverring av adferden er like sansynelig som det motsatte.

 

Idag er Demonen min snart 13 år og har gjort sitt i skogen, selv idag har jeg ingen vansker med å "trekke" han opp til å forsvare byttet sitt, men jeg vet hva jeg driver på med og ser ingen fare med dette.

 

For de som har en oppfattning at hunder under ingen omstendigheter skulle kunne vise forsvar for byttet sitt osv har for liten erfaring med hund eller har liten forståelse for språket en hund gir.

 

Jeg prøver hvertfall å forstå hva en hund prøver å formiddle ved knurring eller flekking av tenner, det kan være jeg som er årsaken og ikke hunden; dvs hunden oppfatter meg som en trussel og sier fra om det. Da er det litt opp til meg om jeg skal befeste inntrykket som en trussel.

Link to comment
Share on other sites

Av en del av det jeg leser her inne så er det synd det ikke felles dyr for hunder under jaktprøve!

 

Hadde det vært gjort det så hadde det ikke hjulpet om bikkja hadde hatt verdens beste los å gjort alt riktig for å få en 1 premie for så fort dommeren hadde gått bort til det felte viltet å fått tanngarden til bikkja glisende mot seg så hadde det blitt 0 premiering å god tur hjem i skammen!!

 

Vet at mange her bare jakter å ikke er inntresert i jaktprøver men det hadde hvertfall ikke blitt noen farlige championer der ute å godt hadde det vært for avelen.

 

Her jeg kommer fra er elgjakt en sosial begivenhet der også barn er med å sånne bikkjer aksepteres ikke, punktum!

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

At en hund vser byttebevissthet er ingen direkte adferd som tilsier at denne skal bort fra avl, mye ligger i hva vi mennesker legger idet og ser på dette som et problem eller om vi vil takle dette som en utfordring.

 

For min del ser jeg dette som helt naturlig og et mulig forbedringspotensiale ved rette håndteringen, langt mer enn å si; nei ! dette aksepteres ikke så da skyter vi bikkja !

 

Bikkjer er stokk dumme og lar seg bestikke i 99 % av alle adferdsproblemer inklusive byttebevissthet.

 

Et godt eksempel på dette er la oss si elghund; ved fallet går du rolig frem til elgen og hunden viser tydelig at du er uønsket ved å vise frem spisestua. Sett deg ned ved siden av fallet i umiddelbar nærhet, ikke så nære at hunden oppfatter dg som en trussel. Ta deg god tid. Jeg vil i de fleste tilfeller si at hunden vil komme bort til deg før eller siden og du kan evt sette deg lenger unna elgen slik at hunden lar seg kobble uten aggresivitet. bind bikkja i et tre og skjærtunga ut av elgen og ta den i hånden og løsne bikkja å gå bort til elgen med snuta på bikkja fokusert på det du har i hånda.

 

Ved elgen gir du hunden tunga og jeg vil anta i løpet av noen få fellinger er problemet borte og du har faktiskt bevist at du er smartere en bikkja di !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...